E book Impuls Dziecko Z Zaburzeniami Rozwoju I Zachowania W Klasie Szkolnej


DZIECKO Z ZABURZENIAMI ROZWOJU
I ZACHOWANIA W KLASIE SZKOLNEJ
VADEMECUM NAUCZYCIELI I RODZICÓW
Urszula Oszwa
DZIECKO Z ZABURZENIAMI ROZWOJU
I ZACHOWANIA W KLASIE SZKOLNEJ
VADEMECUM NAUCZYCIELI I RODZICÓW
Ofi Wydawnicza  Impuls
cyna
Kraków 2007
© Copyright by Oficyna Wydawnicza  Impuls , Kraków 2007
Recenzent:
prof. zw. dr hab. Marta Bogdanowicz
Korekta:
Ewelina Wrona
Projekt okładki:
Ewa Beniak-Haremska
ISBN 978-83-7308-766-8
Ofi
cyna Wydawnicza  Impuls
30-619 Kraków, ul. Turniejowa 59/5
tel. (0-12) 422-41-80, fax: 422-59-47
www.impulsoficyna.com.pl, e-mail: impuls@impulsofi
cyna.com.pl
Wydanie I, Kraków 2007
Spis tre ci
Wprowadzenie ................................................................................................ 9
Cz ć I. Specyficzne rozwojowe zaburzenia uczenia si
1. Dysleksja w szkole i w domu ................................................................ 13
1.1. Etiologia i diagnoza ........................................................................ 13
1.2. Systemy pomocy ............................................................................. 14
1.3. Wskazówki dla nauczycieli ............................................................ 16
1.4. Zalecenia dla rodziców ................................................................... 20
1.5. Kompleksowa pomoc dziecku z trudno ciami w czytaniu
i pisaniu ........................................................................................... 23
1.6. Zasady terapii pedagogicznej ......................................................... 28
1.7. Modele oddziaływa terapeutycznych ........................................... 28
1.8. Formy terapii pedagogicznej w Polsce ........................................... 30
1.9. MÅ‚odzie z dysleksj rozwojow .................................................... 32
1.10. Profilaktyka i wczesna interwencja ................................................ 33
Bibliografia .............................................................................................. 33
Literatura zalecana ................................................................................... 34
2. Specyficzne zaburzenia rozwoju umiej tno ci arytmetycznych ............ 35
2.1. Ustalenia terminologiczne ............................................................... 35
2.2. Symptomy ....................................................................................... 38
2.3. Problemy diagnostyczne ................................................................. 40
2.4. Trudno ci arytmetyczne i emocje ................................................... 42
2.5. Kierunki profilaktyki i efektywnej edukacji ................................... 44
Bibliografia ............................................................................................ 45
Literatura zalecana: ................................................................................ 47
Cz ć II. Dzieci ce zaburzenia emocjonalne
3. Depresja u dzieci i młodzie y ................................................................ 51
3.1. Definicja i rodzaje ........................................................................... 51
3.2. Problemy diagnostyczne ................................................................. 52
3.3. Zwiastuny i objawy choroby .......................................................... 53
3.4. Depresja .......................................................................................... 53
3.5. Przyczyny i czynniki ryzyka ........................................................... 54
5
Spis tre ci
3.6. Leczenie .......................................................................................... 56
3.7. Profi
laktyka ..................................................................................... 57
Bibliografia ............................................................................................ 57
Literatura zalecana ................................................................................. 58
4. Fobia szkolna ......................................................................................... 59
4.1. Fobia, l k i strach  defi
nicja ró nicowa ........................................ 59
4.2. Objawy i rodzaje fobii szkolnej ...................................................... 59
4.3. Etiologia .......................................................................................... 61
4.4. Kierunki pomocy ............................................................................ 63
Bibliografia ............................................................................................ 64
Literatura zalecana ................................................................................. 64
5. J kanie ................................................................................................... 65
5.1. Rodzaje przyczyn ............................................................................ 65
5.2. Mechanizm j kania ......................................................................... 67
5.3. Symptomatologia ............................................................................ 68
5.4. Terapia ............................................................................................ 68
5.5. Wskazówki dla rodziców................................................................. 69
Bibliografia ............................................................................................. 70
Literatura zalecana ................................................................................. 71
6. Moczenie nocne ..................................................................................... 73
6.1. Terminologia ................................................................................... 73
6.2. Rodzaje moczenia nocnego ............................................................ 74
6.3. Przyczyny ....................................................................................... 74
6.4. Diagnoza ró nicowa ....................................................................... 75
6.5. Leczenie .......................................................................................... 77
6.6. Zalecenia dla rodziców ................................................................... 79
Bibliografia ............................................................................................ 80
Literatura zalecana ................................................................................. 80
7. Zespół stresu pourazowego u dzieci ...................................................... 81
7.1. Terminologia ................................................................................... 81
7.2. Dzieci z grupy ryzyka ..................................................................... 81
7.3. Mity i rzeczywisto ć ....................................................................... 82
7.4. Symptomy PTSD ............................................................................ 82
7.5. Problemy diagnostyczne ................................................................. 83
7.6. Pierwsza pomoc .............................................................................. 83
7.7. Terapia długoterminowa ................................................................. 87
Bibliografia ............................................................................................ 87
Literatura zalecana ................................................................................. 87
6
Spis tre ci
Cz ć III. Zaburzenia neurologiczne
8. Padaczka dzieci ca ............................................................................ 91
8.1. Etiologia ...................................................................................... 91
8.2. Postaci padaczki dzieci cej ........................................................ 92
8.3. Rodzaje napadów ........................................................................ 93
8.4. Zaburzenia psychiczne w padaczce ............................................ 93
8.5. Post powanie w czasie du ego napadu padaczkowego ............. 94
8.6. Zalecenia edukacyjne i ograniczenia yciowe ............................ 95
Bibliografia ........................................................................................ 96
Literatura zalecana ............................................................................. 96
9. Zmiany w lateralizacji ....................................................................... 97
9.1. Asymetria funkcjonalna mózgu i jej warianty ............................ 97
9.2. Geneza lewor czno ci ................................................................ 99
9.3. Trudno ci yciowe i szkolne dziecka lewor cznego .................. 100
9.4. Postawa wobec lewor czno ci .................................................... 101
9.5. Praktyczne wskazówki dla rodziców .......................................... 102
9.6. Zalecenia dla nauczycieli ............................................................ 103
Bibliografia ........................................................................................ 105
Literaturaa zalecana ........................................................................... 105
Cz ć IV. Zaburzenia psychosomatyczne
10. Dziecko z cukrzyc w klasie szkolnej ............................................... 109
10.1. Przyczyny i patomechanizm cukrzycy ..................................... 109
10.2. Objawy kliniczne ...................................................................... 109
10.3. Typy cukrzycy ........................................................................... 110
10.4. Aktualny system opieki diabetologicznej
10.5. Cukrzyca a edukacja szkolna  wskazówki dla
nauczycieli ................................................................................. 111
Bibliografia ......................................................................................... 114
Literatura zalecana .............................................................................. 114
11. Alergie i astma a edukacja ................................................................. 115
11.1. Etiologia i rodzaje schorze alergicznych ................................. 115
11.2. Charakterystyka objawowa ........................................................ 116
11.3. Psychologiczne przyczyny i skutki astmy ................................. 117
11.4. Post powanie lecznicze w alergiach .......................................... 117
11.5. Wskazówki dla nauczyciela ....................................................... 119
Bibliografia ........................................................................................ 120
Literatura zalecana ............................................................................. 120
7
Spis tre ci
Cz ć V. Zaburzenia uwagi i zachowania
12. Zaburzenia uwagi u dzieci ................................................................. 123
12.1. Symptomy ................................................................................. 123
12.2. Podło e neurologiczne .............................................................. 124
12.3. Rodzaje deficytów .................................................................... 124
12.4. Diagnoza ................................................................................... 125
12.5. Mo liwo ci leczenia i terapii .................................................... 126
12.6. Wychowanie i edukacja ............................................................ 127
12.7. Osoby dorosłe z zaburzeniami uwagi ....................................... 128
Bibliografia ........................................................................................ 128
Literatura zalecana ............................................................................. 129
13. Agresja i zaburzenia zachowania ....................................................... 131
13.1. Ustalenia terminologiczne ........................................................ 132
13.2. Diagnoza ................................................................................... 132
13.3. Objawy ...................................................................................... 132
13.4. Rodzaje zaburze zachowania .................................................. 133
13.5. Etiologia .................................................................................... 136
13.6. Specjalistyczna pomoc ............................................................. 138
Bibliografia ........................................................................................ 139
Literatura zalecana ............................................................................. 140
8
Wprowadzenie
Obecny kształt szkolnictwa w kraju i na wiecie zmierza w kierunku coraz
pełniejszej integracji dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych z dziećmi
prawidłowo rozwijaj cymi si . Do niedawna niemal nieobecne w edukacji polskiej
poj cie integracji dzisiaj nabiera praktycznego wymiaru. Zapełniaj si klasy
i szkoły integracyjne, w których jest miejsce na rozwój dzieci zdrowych i mniej
sprawnych. Poj cie specjalnych potrzeb edukacyjnych równie nie ogranicza si
do perspektywy wył cznie teoretycznej. Dzieci z takimi potrzebami przybywa
i znajduj one miejsce w szkole masowej. Potrzebuj jednak specjalnych metod
nauczania oraz osób przygotowanych do ich kształcenia. Oba poj cia, integracji
w edukacji oraz specjalnych potrzeb edukacyjnych, nios ze sob wymierne kon-
sekwencje zarówno dla dzieci  zdrowych i rozwijaj cych si wolniej, jak i dla
nauczycieli i osób zaanga owanych w proces kształcenia młodego pokolenia.
Dzi ki integracji dzieci zdrowe poznaj i lepiej rozumiej ró norodne scho-
rzenia wieku rozwojowego, ich przebieg i charakter. Płynnie wchodz w dorosłe
ycie, ucz c si tolerancji, akceptacji dla odmienno ci, otwarto ci na drugiego
człowieka.
Dzieci rozwijaj ce si mniej sprawnie wychodz z wi zienia własnych kom-
pleksów i zahamowa , rozwijaj si w wielu aspektach, ucz si z do wiadcze
i interakcji rówie niczych. Nie musz prze ywać dzieci stwa w wymiarze ogra-
niczonym do indywidualnego nauczania, bez kontaktu z grup . Dzi ki sytuacjom
społecznym odkrywaj nowe zdolno ci, przez pryzmat innych lepiej poznaj
siebie.
Najwi ksze wyzwanie staje przed nauczycielem i osobami uczestnicz cy-
mi w procesie edukacyjno-wychowawczym. Powstaje pytanie: jak najbardziej
optymalnie realizować proces kształcenia młodego człowieka, aby adna ze
stron nie poniosła szkody, a nawet, co wi cej, aby zarówno dzieci zdrowe, jak
i z zaburzeniami rozwin ły si w maksymalnym stopniu i poznały swój ukryty
potencjał. Aby jak najlepiej realizować to zadanie, nauczyciel potrzebuje wsparcia
specjalistów oraz podstawowej wiedzy na temat zaburze wyst puj cych w wieku
rozwojowym, które mo e w swej klasie spotkać.
Celem opracowania jest przybli enie nauczycielom problematyki zaburze
rozwoju i zachowania, zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej, aby
potrafili pomóc dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych, obecnym
w ich klasie szkolnej, oraz aby umieli post pować z dzieckiem stosownie do jego
9
Wprowadzenie
mo liwo ci i ogranicze , a tak e wiedzieli, gdzie szukać specjalistycznej pomocy.
Ksi ka ma jednocze nie charakter podr cznika i poradnika ze wskazówkami
i zaleceniami do pracy terapeutycznej dla osób niezajmuj cych si terapi za-
burze rozwojowych w sposób profesjonalny, a maj cych z nimi kontakt na co
dzie z powodu wykonywanego zawodu.
Ksi ka składa si z pi ciu cz ci, opisuj cych 13 wybranych zaburze roz-
wojowych. Przy ich doborze kierowano si cz sto ci wyst powania i jednoczesn
mo liwo ci pojawienia si ich w klasie szkoły masowej. Ka dy rozdział oparty
jest na schemacie obejmuj cym: ustalenia terminologiczne, etiologi , symptomy
i rodzaje zaburze , problemy diagnostyczne oraz sposoby leczenia i pomocy.
Zawiera tak e wskazówki i zalecenia dla rodziców i nauczycieli, dotycz ce po-
st powania w sytuacjach mog cych mieć miejsce na terenie szkoły.
Cz ć pierwsza po wi cona jest zagadnieniom dysleksji w jej praktycznym
wymiarze, w szkole i w domu. Drugi rozdział wprowadza w problematyk spe-
cyfi
cznych trudno ci w uczeniu si matematyki. W cz ci drugiej opisane zostały
zaburzenia emocjonalne, których charakter mo e być zró nicowany. Przedstawiono
depresj dzieci c , fobi szkoln , j kanie, moczenie oraz zespół stresu pourazowego
u dzieci. Cz ć trzecia omawia zaburzenia na podło u neurologicznym, tj. padaczk
dzieci c oraz zmiany w lateralizacji. W cz ci czwartej zaprezentowano zaburzenia
psychosomatyczne, do których zaliczono cukrzyc i schorzenia alergiczne. Cz ć
pi ta po wi cona jest zaburzeniom uwagi i zachowania. W zako czeniu ka dego
rozdziału znajduje si lista zalecanych publikacji, które zostały napisane z my l
o nauczycielach i pedagogach.
Niektóre rozdziały zostały wcze niej opublikowane w postaci artykułów
w czasopi mie psychologicznym  Remedium . Ze wzgl du na du e zaintereso-
wanie omawianymi zagadnieniami w ród nauczycieli zdecydowano opublikować
je w postaci ksi ki, rozszerzaj c jednocze nie ramy poruszanej problematyki.
Redakcja  Remedium wyraziła zgod na publikacj tre ci, upowszechnionych
wcze niej na Å‚amach czasopisma.
Autorka
10
Cz ć I
Specyficzne rozwojowe zaburzenia uczenia si
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytać ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj.
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym można
nabyć niniejszy tytuł w pełnej wersji. Zabronione są
jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siÄ™ jej
od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem serwisu.
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
internetowym Nexto.pl.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej ebook
impuls dziecko z zaburzeniami rozwoju i
Małgorzata Ochniowska problemy rodziny wychowujacej dziecko o zaburzonym rozwoju
Problemy rodziny wychowujÄ…cej dziecko o zaburzonym rozwoju
krzywdzenie dziecka z zaburzeniami rozwojowymi
Święcicka Pomoc psychologiczna dziecku z zaburzeniami rozwoj
impuls dziecko z zaburzeniami r Nieznany
Wpływ zaburzeń rozwojowych na powodzenia szkolne(1)
Wczesne rozpoznawanie zaburzeń rozwoju komunikacji językowej dziecka
CHARAKTERYSTYKA ZABURZEŃ ROZWOJOWYCH BĘDĄCYCH PRZYCZYNAMI NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH

więcej podobnych podstron