(12391) 1 3 zajęcia ekonomika i finansowanie w ochronie zdrowia [tryb zgodności]


2009-05-
Ekonomika i Finansowanie
Ekonomika i Finansowanie
w Ochronie Zdrowia
w Ochronie Zdrowia
w Ochronie Zdrowia
w Ochronie Zdrowia
Wykład nr 3:
Wykład nr 3:
Organizacja i finansowanie ochrony zdrowia w Polsce
Organizacja i finansowanie ochrony zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce Organizacja i finansowanie
Ochrona zdrowia w Polsce Organizacja i finansowanie
 Niemal wszyscy polscy obywatele, a w szczególności:
 Niemal wszyscy polscy obywatele, a w szczególności:
osoby zatrudnione wraz z członkami ich rodzin,
osoby zatrudnione wraz z członkami ich rodzin,
żołnierze oraz członkowie ich rodzin,
żołnierze oraz członkowie ich rodzin,
funkcjonariusze resortu spraw wewnętrznych i administracji (Policja, Straż pożarna, Straż
funkcjonariusze resortu spraw wewnętrznych i administracji (Policja, Straż pożarna, Straż
f nkcjona i s e eso t sp a e nęt n ch i administ acji (Policja St aż poża na St aż
f nkcjona i s e eso t sp a e nęt n ch i administ acji (Policja St aż poża na St aż
graniczna) oraz resortu sprawiedliwości (Straż więzienna), a także członkowie ich rodzin,
graniczna) oraz resortu sprawiedliwości (Straż więzienna), a także członkowie ich rodzin,
rolnicy indywidualni wraz z domownikami,
rolnicy indywidualni wraz z domownikami,
osoby bezrobotne i ich rodziny,
osoby bezrobotne i ich rodziny,
uczniowie i studenci,
uczniowie i studenci,
 mają prawo do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków
 mają prawo do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków
publicznych, czyli są objęci ubezpieczeniem zdrowotnym;
publicznych, czyli są objęci ubezpieczeniem zdrowotnym;
Ciekawostka!
Ciekawostka!
 Status członka rodziny osoby ubezpieczonej zwalnia z obowiązku ubezpieczenia zdrowotnego
 Status członka rodziny osoby ubezpieczonej zwalnia z obowiązku ubezpieczenia zdrowotnego
Opracowanie: dr Tomasz Skica 2
Opracowanie: dr Tomasz Skica 2
2009-05-
Ochrona zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce
Uprawnienie bezwarunkowe
Uprawnienie bezwarunkowe
 w niektórych przypadkach (np. zagrożenia życia) uprawnienie do korzystania ze świadczeń opieki
 w niektórych przypadkach (np. zagrożenia życia) uprawnienie do korzystania ze świadczeń opieki
zdrowotnej jest bezwarunkowe;
zdrowotnej jest bezwarunkowe;
Żadne okoliczności (np brak ubezpieczenia pacjenta) nie mogą stanowić podstawy do odmowy udzielenia
Żadne okoliczności (np brak ubezpieczenia pacjenta) nie mogą stanowić podstawy do odmowy udzielenia
Żadne okoliczności (np. brak ubezpieczenia pacjenta) nie mogą stanowić podstawy do odmowy udzielenia
Żadne okoliczności (np. brak ubezpieczenia pacjenta) nie mogą stanowić podstawy do odmowy udzielenia
świadczenia zdrowotnego, jeżeli osoba zgłaszająca się do zakładu opieki zdrowotnej potrzebuje natychmia-
świadczenia zdrowotnego, jeżeli osoba zgłaszająca się do zakładu opieki zdrowotnej potrzebuje natychmia-
stowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia.
stowego udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia.
art. 7. ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej
art. 7. ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej
Podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych w Polsce
Podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych w Polsce
 świadczeń zdrowotnych w Polsce mogą udzielać następujące jednostki organizacyjne:
 świadczeń zdrowotnych w Polsce mogą udzielać następujące jednostki organizacyjne:
zakłady opieki zdrowotnej
zakłady opieki zdrowotnej
y p j
y p j
 publiczne
 publiczne
 i niepubliczne
 i niepubliczne
indywidualne praktyki (lekarskie, pielęgniarskie, położnych),
indywidualne praktyki (lekarskie, pielęgniarskie, położnych),
 ogólne np. prywatny gabinet lekarza lub pielęgniarki, nieposiadających specjalizacji,
 ogólne np. prywatny gabinet lekarza lub pielęgniarki, nieposiadających specjalizacji,
 i specjalistyczne np. gabinet laryngologiczny, kardiologiczny,
 i specjalistyczne np. gabinet laryngologiczny, kardiologiczny,
grupowe praktyki (lekarskie, pielęgniarskie, położnych),
grupowe praktyki (lekarskie, pielęgniarskie, położnych),
 ogólne
 ogólne
 i specjalistyczne.
 i specjalistyczne.
Opracowanie: dr Tomasz Skica 3
Opracowanie: dr Tomasz Skica 3
Ochrona zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce
Podmioty świadczące opiekę zdrowotną ze środków publicznych
Podmioty świadczące opiekę zdrowotną ze środków publicznych
 Świadczenia opieki zdrowotnej finansowane ze środków publicznych są udzielane przez:
 Świadczenia opieki zdrowotnej finansowane ze środków publicznych są udzielane przez:
1) zakłady opieki zdrowotnej,
1) zakłady opieki zdrowotnej,
2) lekarzy i lekarzy dentystów prowadzących praktyki lekarskie,
2) lekarzy i lekarzy dentystów prowadzących praktyki lekarskie,
na podstawie kontraktów zawieranych z:
na podstawie kontraktów zawieranych z:
d t i k t któ i h
d t i k t któ i h
Narodowym Funduszem Zdrowia (NFZ);
Narodowym Funduszem Zdrowia (NFZ);
podmiotem zarządzającym systemem ubezpieczeń zdrowotnych;
podmiotem zarządzającym systemem ubezpieczeń zdrowotnych;
lub w przypadku procedur wysokospecjalistycznych  bezpośrednio z Ministerstwem Zdrowia;
lub w przypadku procedur wysokospecjalistycznych  bezpośrednio z Ministerstwem Zdrowia;
Wybór świadczeniobiorców
Wybór świadczeniobiorców
 wybór świadczeniobiorców przeprowadzany jest w formie konkursu ofert;
 wybór świadczeniobiorców przeprowadzany jest w formie konkursu ofert;
Åšwiadczenia ponadstandardowe
Åšwiadczenia ponadstandardowe
 pacjenci muszą płacić za świadczenia ponadstandardowe, takie jak niektóre formy operacji
 pacjenci muszą płacić za świadczenia ponadstandardowe, takie jak niektóre formy operacji
plastycznych i kosmetycznych;
plastycznych i kosmetycznych;
Opracowanie: dr Tomasz Skica 4
Opracowanie: dr Tomasz Skica 4
2009-05-
Ochrona zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce
Publiczna służba zdrowia przed rokiem 1998
Publiczna służba zdrowia przed rokiem 1998
 do roku 1998 obowiązywał w Polsce budżetowy model finansowania publicznej służby zdrowia,
 do roku 1998 obowiązywał w Polsce budżetowy model finansowania publicznej służby zdrowia,
który zapewniał prawo do  bezpłatnych usług medycznych;
który zapewniał prawo do  bezpłatnych usług medycznych;
Usługi medyczne świadczone były niemal wyłącznie przez państwowe zakłady opieki zdrowotnej,
Usługi medyczne świadczone były niemal wyłącznie przez państwowe zakłady opieki zdrowotnej,
fi b ś d i b dż t ń t
fi b ś d i b dż t ń t
finansowane bezpośrednio z budżetu państwa;
finansowane bezpośrednio z budżetu państwa;
Konkluzja
Konkluzja
 Państwo odpowiadało za organizację służby zdrowia, będąc jednocześnie:
 Państwo odpowiadało za organizację służby zdrowia, będąc jednocześnie:
właścicielem placówek medycznych,
właścicielem placówek medycznych,
i podmiotem odpowiedzialnym za finansowanie wydatków na ochronę zdrowia;
i podmiotem odpowiedzialnym za finansowanie wydatków na ochronę zdrowia;
Finansowanie z budżetu państwa wydatków na ochronę zdrowia
Finansowanie z budżetu państwa wydatków na ochronę zdrowia
 wydatki z budżetu państwa obejmowały:
 wydatki z budżetu państwa obejmowały:
1) wydatki instytucji państwowych odpowiedzialnych za dostarczanie świadczeń opieki zdrowotnej,
1) wydatki instytucji państwowych odpowiedzialnych za dostarczanie świadczeń opieki zdrowotnej,
2) wydatki na dopłaty do lekarstw, z których większość wydawana była osobom uprawnionym do
2) wydatki na dopłaty do lekarstw, z których większość wydawana była osobom uprawnionym do
bezpłatnej służby zdrowia bezpłatnie lub za odpłatnością w wysokości 30% ceny rynkowej;
bezpłatnej służby zdrowia bezpłatnie lub za odpłatnością w wysokości 30% ceny rynkowej;
Opracowanie: dr Tomasz Skica 5
Opracowanie: dr Tomasz Skica 5
Ochrona zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce
Schemat: Budżetowy model finansowania publicznej służby zdrowia
Schemat: Budżetowy model finansowania publicznej służby zdrowia
Budżet Państwa
Państwo jest podmiotem
Państwo jest podmiotem
finansujÄ…cym wydatki na och.
Państwowy Zakład
zdrowia
Opieki Zdrowotnej
Państwowy Zakład
Opieki Zdrowotnej
Państwo jest właścicielem
placówek medycznych
Państwowy Zakład Państwowy Zakład
Opieki Zdrowotnej Opieki Zdrowotnej
Finansowanie budżetowe obejmuje
Wydatki na dopłaty do Wydatki instytucji państwowych odpowiedzialnych
lekarstw za dostarczanie świadczeń opieki zdrowotnej
Opracowanie: dr Tomasz Skica 6
Opracowanie: dr Tomasz Skica 6
2009-05-
Ochrona zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce
Reforma systemu ochrony zdrowia z 1999 r.
Reforma systemu ochrony zdrowia z 1999 r.
 reforma systemu ochrony zdrowia, przeprowadzona w 1999 na podst. ustawy z dnia 6 lutego 1997
 reforma systemu ochrony zdrowia, przeprowadzona w 1999 na podst. ustawy z dnia 6 lutego 1997
o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym* (Dz. U. z 1999 r., Nr 28, poz. 153, z pózn. zm.),
o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym* (Dz. U. z 1999 r., Nr 28, poz. 153, z pózn. zm.),
miała na celu poprawę sytuacji służby zdrowia poprzez oddzielenie świadczenia usług medycznych
miała na celu poprawę sytuacji służby zdrowia poprzez oddzielenie świadczenia usług medycznych
od ich finansowania;
od ich finansowania;
od ich finansowania;
od ich finansowania;
Zmiany w systemie ochrony zdrowia
Zmiany w systemie ochrony zdrowia
1) większość zakładów przekształcona została w samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
1) większość zakładów przekształcona została w samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
SPZOZ sÄ… osobami prawnymi
SPZOZ sÄ… osobami prawnymi
SPZOZ prowadzÄ… samodzielnÄ… gospodarkÄ™ finansowÄ…;
SPZOZ prowadzÄ… samodzielnÄ… gospodarkÄ™ finansowÄ…;
2) finansowanie ochrony zdrowia powierzono siedemnastu Kasom Chorych;
2) finansowanie ochrony zdrowia powierzono siedemnastu Kasom Chorych;
instytucjom, których zadaniem było zapewnienie osobom uprawnionym do świadczeń zdrowotnych
instytucjom, których zadaniem było zapewnienie osobom uprawnionym do świadczeń zdrowotnych
(w tym również dopłat do leków) dostępu do tych świadczeń przez kontraktowanie i finansowanie
(w tym również dopłat do leków) dostępu do tych świadczeń przez kontraktowanie i finansowanie
usług medycznych świadczonych przez placówki medyczne,
usług medycznych świadczonych przez placówki medyczne,
*Uchylona ustawą z dnia 27 sierpnia 2004 r., o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
*Uchylona ustawą z dnia 27 sierpnia 2004 r., o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
(Dz. U. Nr 210, poz. 2135, z pózn. zm)
(Dz. U. Nr 210, poz. 2135, z pózn. zm)
7
7
Ochrona zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce
Schemat: Reforma systemu ochrony zdrowia z 1999 roku
Schemat: Reforma systemu ochrony zdrowia z 1999 roku
Finansowanie ochrony zdrowia
Budżet Państwa
17 Kas Chorych
Kontraktowanie
i finansowanie usług
medycznych
Świadczenie usług medycznych
PZOZ SPZOZ
1. Osobowość prawna
2. Samodzielność finansowa
PZOZ przekształcono
w SPZOZ
PZOZ
PZOZ
Opracowanie: dr Tomasz Skica 8
Opracowanie: dr Tomasz Skica 8
2009-05-
Ochrona zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce
Zasady na których opierał się zreformowany system
Zasady na których opierał się zreformowany system
 Zgodnie z nieobowiązującą już ustawą z 6 lutego 1997 r., o powszechnym ubezpieczeniu
 Zgodnie z nieobowiązującą już ustawą z 6 lutego 1997 r., o powszechnym ubezpieczeniu
zdrowotnym, system ubezpieczeń zdrowotnych miał działać na zasadach:
zdrowotnym, system ubezpieczeń zdrowotnych miał działać na zasadach:
1) solidarności społecznej,
1) solidarności społecznej,
2) samorządności,
2) samorządności,
2) samorządności,
2) samorządności,
3) samofinansowania,
3) samofinansowania,
4) prawa wolnego wyboru lekarza i Kasy Chorych,
4) prawa wolnego wyboru lekarza i Kasy Chorych,
5) zapewnienia równego dostępu do świadczeń,
5) zapewnienia równego dostępu do świadczeń,
6) działalności Kas Chorych nie dla zysku,
6) działalności Kas Chorych nie dla zysku,
7) gospodarności i celowości działania.
7) gospodarności i celowości działania.
Kasy Chorych
Kasy Chorych
 utworzono 16 regionalnych kas chorych
 utworzono 16 regionalnych kas chorych
 i jedną kasę branżową ( mundurową )  dla żołnierzy i dla funkcjonariuszy służb podległych
 i jedną kasę branżową ( mundurową )  dla żołnierzy i dla funkcjonariuszy służb podległych
Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwu Sprawiedliwości;
Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwu Sprawiedliwości;
Ciekawostka!
Ciekawostka!
 branżowa Kasa Chorych teoretycznie otwarta była również dla osób cywilnych;
 branżowa Kasa Chorych teoretycznie otwarta była również dla osób cywilnych;
podpisywała ona jednak kontrakty tylko z niewieloma ZOZ-ami znajdującymi się w dużych miastach;
podpisywała ona jednak kontrakty tylko z niewieloma ZOZ-ami znajdującymi się w dużych miastach;
9
9
Ochrona zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce
Schemat: Finansowanie działalności kas chorych
Schemat: Finansowanie działalności kas chorych
Finansowanie działalności Kasy Chorych
Podkarpacka Kasa Chorych
Składka na ubezp.
Członek Podkarpackiej Kasy Chorych
zdrowotne
zdrowotne
60% dochodów ze składki pozostaje dla
Podkarpackiej Kasy Chorych
40% składki podlega podziałowi między
wszystkie kasy
Dolnośląska Kasa Chorych Lubuska Kasa Chorych Małopolska Kasa Chorych Opolska Kasa Chorych
Lubelska Kasa Chorych Aódzka Kasa Chorych Mazowiecka Kasa Chorych Podlaska Kasa Chorych
Kujawsko-Pomorska Kasa
Świętokrzyska Kasa
Wielkopolska Kasa Chorych
Pomorska Kasa Chorych
Chorych
Chorych
Zachodniopomorska Kasa
Warmińsko-Mazurska Kasa
Branżowa Kasa Chorych
ÅšlÄ…ska Kasa Chorych
Chorych
Chorych
2009-05-
Ochrona zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce
yródła finansowania Kas Chorych
yródła finansowania Kas Chorych
 zródłem finansowania Kas Chorych ustanowiono składki na ubezpieczenie zdrowotne;
 zródłem finansowania Kas Chorych ustanowiono składki na ubezpieczenie zdrowotne;
składki pobierane od osób będących członkami każdej z Kas Chorych były dochodami tej Kasy;
składki pobierane od osób będących członkami każdej z Kas Chorych były dochodami tej Kasy;
System wyrównywania dochodów Kas Chorych
System wyrównywania dochodów Kas Chorych
 por. art. 135 ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym;
 por. art. 135 ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym;
Kasa Chorych mogła być obciążona na rzecz tego systemu do wysokości 10% jej dochodów ze
Kasa Chorych mogła być obciążona na rzecz tego systemu do wysokości 10% jej dochodów ze
składek na ubezpieczenie zdrowotne;
składek na ubezpieczenie zdrowotne;
 System wyrównywania działający od 1 stycznia 1999 r., polegał na tym, że każda z Kas
 System wyrównywania działający od 1 stycznia 1999 r., polegał na tym, że każda z Kas
zachowywała 60% swych dochodów ze składki, a pozostałe 40% dzielone były między wszystkie
zachowywała 60% swych dochodów ze składki, a pozostałe 40% dzielone były między wszystkie
Kasy odpowiednio do liczby i struktury wiekowej ubezpieczonych w poszczególnych Kasach;
Kasy odpowiednio do liczby i struktury wiekowej ubezpieczonych w poszczególnych Kasach;
Reorganizacja z 2003 roku wprowadzenie NFZ
Reorganizacja z 2003 roku wprowadzenie NFZ
z dniem 1 kwietnia 2003 r., regionalne Kasy Chorych zostały zastąpione Narodowym Funduszem
z dniem 1 kwietnia 2003 r., regionalne Kasy Chorych zostały zastąpione Narodowym Funduszem
Zdrowia (NFZ), podmiotem obejmującym swoim zasięgiem cały kraj;
Zdrowia (NFZ), podmiotem obejmującym swoim zasięgiem cały kraj;
1) regionalne Kasy Chorych zostały przekształcone w oddziały wojewódzkie NFZ,
1) regionalne Kasy Chorych zostały przekształcone w oddziały wojewódzkie NFZ,
2) oddziały branżowej Kasy Chorych zostały włączone do odpowiednich oddziałów Funduszu,
2) oddziały branżowej Kasy Chorych zostały włączone do odpowiednich oddziałów Funduszu,
3) a jej centrala do centrali NFZ,
3) a jej centrala do centrali NFZ,
11
11
Ochrona zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce
Zakres niezależności oddziałów NFZ
Zakres niezależności oddziałów NFZ
 oddziały NFZ zachowały jednak stosunkowo duży zakres niezależności:
 oddziały NFZ zachowały jednak stosunkowo duży zakres niezależności:
mają własne limity wydatkowe (w ramach planu finansowego NFZ);
mają własne limity wydatkowe (w ramach planu finansowego NFZ);
oraz kontrakty na świadczenia opieki zdrowotnej dla ludności swojego województwa;
oraz kontrakty na świadczenia opieki zdrowotnej dla ludności swojego województwa;
Składki na ubezpieczenie zdrowotne
Składki na ubezpieczenie zdrowotne
osoby podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych są zobowiązane do
osoby podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych są zobowiązane do
opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne;
opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne;
1) składki będące głównym zródłem przychodów NFZ, wynoszą obecnie 9% dochodu do
1) składki będące głównym zródłem przychodów NFZ, wynoszą obecnie 9% dochodu do
opodatkowania, z czego 7,75% może być odliczone od podatku;
opodatkowania, z czego 7,75% może być odliczone od podatku;
2) z budżetu państwa opłacane są składki na:
2) z budżetu państwa opłacane są składki na:
rolników,
rolników,
bezrobotnych
bezrobotnych
inne osoby podlegające ubezpieczeniu, które nie płacą podatku dochodowego;
inne osoby podlegające ubezpieczeniu, które nie płacą podatku dochodowego;
Narodowy Fundusz Zdrowia Kontrakty
Narodowy Fundusz Zdrowia Kontrakty
 kontrakty zawierane pomiędzy NFZ a podmiotami świadczącymi usługi medyczne określają zakres
 kontrakty zawierane pomiędzy NFZ a podmiotami świadczącymi usługi medyczne określają zakres
usług (procedury) oraz górny limit ilościowy świadczeń udzielanych w danym roku budżetowym;
usług (procedury) oraz górny limit ilościowy świadczeń udzielanych w danym roku budżetowym;
ustalenie limitów ilościowych może utrudniać ubezpieczonym dostęp do świadczeń, gdyż NFZ nie jest
ustalenie limitów ilościowych może utrudniać ubezpieczonym dostęp do świadczeń, gdyż NFZ nie jest
obowiązany do wskazania ZOZ, w którym ubezpieczony może uzyskać niezbędne mu świadczenie;
obowiązany do wskazania ZOZ, w którym ubezpieczony może uzyskać niezbędne mu świadczenie;
2009-05-
Ochrona zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce
Akty prawne regulujÄ…ce system opieki zdrowotnej w Polsce
Akty prawne regulujÄ…ce system opieki zdrowotnej w Polsce
 System opieki zdrowotnej w Polsce oparty jest obecnie na:
 System opieki zdrowotnej w Polsce oparty jest obecnie na:
ustawie z dnia 30 sierpnia 1991 r., o zakładach opieki zdrowotnej, (Dz. U. z 2007 r., Nr 14, poz.
ustawie z dnia 30 sierpnia 1991 r., o zakładach opieki zdrowotnej, (Dz. U. z 2007 r., Nr 14, poz.
89 z pózn zm );
89 z pózn zm );
89, z pózn. zm.);
89, z pózn. zm.);
 na mocy tej ustawy mogą być tworzone publiczne i niepubliczne ZOZ;
 na mocy tej ustawy mogą być tworzone publiczne i niepubliczne ZOZ;
ustawie z dnia 5 lipca 1996 r., o zawodach pielęgniarki i położnej, (Dz. U. z 2001 r., Nr 57, poz.
ustawie z dnia 5 lipca 1996 r., o zawodach pielęgniarki i położnej, (Dz. U. z 2001 r., Nr 57, poz.
602, z pózn. zm.),
602, z pózn. zm.),
ustawie z dnia 5 grudnia 1996 r., o zawodach lekarza i lekarza dentysty, (Dz. U. z 2005 r. Nr 226,
ustawie z dnia 5 grudnia 1996 r., o zawodach lekarza i lekarza dentysty, (Dz. U. z 2005 r. Nr 226,
poz. 1943, z pózn. zm.).
poz. 1943, z pózn. zm.).
ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r., o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r., o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
publicznych, (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, z pózn. zm.),
publicznych, (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, z pózn. zm.),
 ustawa ta reguluje zakres i warunki udzielania świadczeń zdrowotnych, zasady i tryb ich finansowania oraz
 ustawa ta reguluje zakres i warunki udzielania świadczeń zdrowotnych, zasady i tryb ich finansowania oraz
ustawa ta reguluje zakres i warunki udzielania świadczeń zdrowotnych zasady i tryb ich finansowania oraz
ustawa ta reguluje zakres i warunki udzielania świadczeń zdrowotnych zasady i tryb ich finansowania oraz
działalność NFZ;
działalność NFZ;
Zakłady Opieki Zdrowotnej (ZOZ-y)
Zakłady Opieki Zdrowotnej (ZOZ-y)
 Zakłady opieki zdrowotnej są wyodrębnionymi organizacyjnie zespołami osób i środków majątko-
 Zakłady opieki zdrowotnej są wyodrębnionymi organizacyjnie zespołami osób i środków majątko-
wych utworzonymi i utrzymywanymi w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia;
wych utworzonymi i utrzymywanymi w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia;
działają one w formie przewidzianej w ustawie z 1991 r.,
działają one w formie przewidzianej w ustawie z 1991 r.,
Opracowanie: dr Tomasz Skica 13
Opracowanie: dr Tomasz Skica 13
Ochrona zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce
Zakłady Opieki Zdrowotnej
Zakłady Opieki Zdrowotnej
 Zakłady opieki zdrowotnej mogą być tworzone, prowadzone i nadzorowane zarówno przez
 Zakłady opieki zdrowotnej mogą być tworzone, prowadzone i nadzorowane zarówno przez
podmioty publiczne, jak i prywatne;
podmioty publiczne, jak i prywatne;
najczęściej szpitale są prowadzone przez podmioty publiczne (głównie JST),
najczęściej szpitale są prowadzone przez podmioty publiczne (głównie JST),
placówki opieki ambulatoryjnej są w większości zakładami prywatnymi;
placówki opieki ambulatoryjnej są w większości zakładami prywatnymi;
placówki opieki ambulatoryjnej są wwiększości zakładami prywatnymi;
placówki opieki ambulatoryjnej są wwiększości zakładami prywatnymi;
Zakładem Opieki Zdrowotnej jest m.in.:
Zakładem Opieki Zdrowotnej jest m.in.:
szpital, zakład opiekuńczo-leczniczy, zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy, sanatorium,
szpital, zakład opiekuńczo-leczniczy, zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy, sanatorium,
prewentorium, hospicjum stacjonarne;
prewentorium, hospicjum stacjonarne;
przychodnia, ośrodek zdrowia, poradnia, ambulatorium;
przychodnia, ośrodek zdrowia, poradnia, ambulatorium;
pogotowie ratunkowe;
pogotowie ratunkowe;
medyczne laboratorium diagnostyczne;
medyczne laboratorium diagnostyczne;
pracownia protetyki stomatologicznej i ortodoncji;
pracownia protetyki stomatologicznej i ortodoncji;
zakład rehabilitacji leczniczej;
zakład rehabilitacji leczniczej;
żłobek;
żłobek;
stacja sanitarno-epidemiologiczna;
stacja sanitarno-epidemiologiczna;
wojskowy ośrodek medycyny prewencyjnej;
wojskowy ośrodek medycyny prewencyjnej;
jednostka organizacyjna publicznej służby krwi.
jednostka organizacyjna publicznej służby krwi.
Opracowanie: dr Tomasz Skica 14
Opracowanie: dr Tomasz Skica 14
2009-05-
Ochrona zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce
Kto tworzy publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej?
Kto tworzy publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej?
 publiczny zakład opieki zdrowotnej może być utworzony przez:
 publiczny zakład opieki zdrowotnej może być utworzony przez:
ministra
ministra
centralny organ administracji rzÄ…dowej,
centralny organ administracji rzÄ…dowej,
wojewodÄ™
wojewodÄ™
jednostkÄ™ samorzÄ…du terytorialnego,
jednostkÄ™ samorzÄ…du terytorialnego,
państwową uczelnię medyczną,
państwową uczelnię medyczną,
państwową uczelnię prowadzącą działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych;
państwową uczelnię prowadzącą działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych;
Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego.
Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego.
Kto może tworzyć niepubliczne Zakłady Opieki Zdrowotnej?
Kto może tworzyć niepubliczne Zakłady Opieki Zdrowotnej?
 niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej mogą być tworzone przez:
 niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej mogą być tworzone przez:
" kościoły,
y,
" zwiÄ…zki wyznaniowe,
" pracodawców,
" fundacje,
" zwiÄ…zki zawodowe,
" samorzÄ…dy zawodowe,
" stowarzyszenia,
" inne krajowe lub zagraniczne osoby prawne lub fizyczne
" spółki bez osobowości prawnej
Opracowanie: dr Tomasz Skica 15
Opracowanie: dr Tomasz Skica 15
Ochrona zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce
Finansowanie niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej
Finansowanie niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej
 NZOZ może pozyskiwać środki finansowe:
 NZOZ może pozyskiwać środki finansowe:
od podmiotu tworzÄ…cego,
od podmiotu tworzÄ…cego,
bezpośrednio od pacjenta za wykonywanie świadczeń zdrowotnych,
bezpośrednio od pacjenta za wykonywanie świadczeń zdrowotnych,
za udzielanie odpłatnych świadczeń zdrowotnych na podstawie umowy (z NFZ, pracodawcą,
za udzielanie odpłatnych świadczeń zdrowotnych na podstawie umowy (z NFZ, pracodawcą,
za udzielanie odpłatnych świadczeń zdrowotnych na podstawie umowy (z NFZ, pracodawcą,
za udzielanie odpłatnych świadczeń zdrowotnych na podstawie umowy (z NFZ, pracodawcą,
pacjentem),
pacjentem),
z funduszy unijnych,
z funduszy unijnych,
od innych podmiotów (np. najemcy lokalu).
od innych podmiotów (np. najemcy lokalu).
Finansowanie prywatnych praktyk medycznych
Finansowanie prywatnych praktyk medycznych
 indywidualne i grupowe praktyki lekarskie, pielęgniarskie i położnych mogą pozyskiwać środki
 indywidualne i grupowe praktyki lekarskie, pielęgniarskie i położnych mogą pozyskiwać środki
finansowe (podobnie jak NZOZ):
finansowe (podobnie jak NZOZ):
od właściciela,
od właściciela,
od pacjentów,
od pacjentów,
z umów o wykonywanie odpłatnych świadczeń zdrowotnych,
z umów o wykonywanie odpłatnych świadczeń zdrowotnych,
z funduszy unijnych.
z funduszy unijnych.
Opracowanie: dr Tomasz Skica 16
Opracowanie: dr Tomasz Skica 16
2009-05-
Tablica. Działalność szpitali w 2007 r.
Tablica. Działalność szpitali w 2007 r.
Szpitale publiczne * Szpitale niepubliczne
Województwo Liczba miejsc Leczeni w trybie dziennym Liczba miejsc Leczeni w trybie dziennym
(liczba bezwzględna) (liczba bezwzględna)
Polska 2007 3 297 922 058 509 112 998
dolnośląskie 131 38 586 20 10 234
kujawsko-pomor. 60 43 917 24 7 554
lubelskie 115 26 584 15 2 100
lubelskie 115 26 584 15 2 100
lubuskie 59 33 176 21 1 847
łódzkie 190 3 229 3 8 130
małopolskie 501 84 669 108 18 273
mazowieckie 652 201 056 160 27 418
opolskie 76 6 955 22 4 120
podkarpackie 139 12 961 6 1 861
podlaskie 183 19 787 21 3 093
pomorskie 161 81 460 24 6 740
ki 161 81 460 24 6 740
śląskie 218 199 366 6 15 985
świętokrzyskie 255 7 512 9 1 068
warmińsko-maz. 138 45 152 25 1 479
wielkopolskie 301 96 688 35 1 474
zachodniopomor. 118 20 960 10 1 622
* bez MON, MSWiA i Ministerstwa Sprawiedliwości
* bez MON, MSWiA i Ministerstwa Sprawiedliwości
17
17
Ochrona zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce
Świadczenia zdrowotne udzielane poza Zakładami Opieki Zdrowotnej
Świadczenia zdrowotne udzielane poza Zakładami Opieki Zdrowotnej
 na mocy ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, świadczenia zdrowotne mogą być
 na mocy ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, świadczenia zdrowotne mogą być
również udzielane poza zakładami opieki zdrowotnej, w formie praktyk lekarskich:
również udzielane poza zakładami opieki zdrowotnej, w formie praktyk lekarskich:
indywidualnych,
indywidualnych,
indywidualnych specjalistycznych
indywidualnych specjalistycznych
indywidualnych specjalistycznych
indywidualnych specjalistycznych
oraz grupowych.
oraz grupowych.
Zapamiętaj!
Zapamiętaj!
 praktyki lekarskie podlegajÄ… rejestracji;
 praktyki lekarskie podlegajÄ… rejestracji;
 świadczenia medyczne udzielane w ramach praktyk lekarskich mogą być finansowane ze
 świadczenia medyczne udzielane w ramach praktyk lekarskich mogą być finansowane ze
środków publicznych po zawarciu przez lekarza kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia;
środków publicznych po zawarciu przez lekarza kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia;
Ambulatoryjna opieka zdrowotna
Ambulatoryjna opieka zdrowotna
 w ramach ambulatoryjnej opieki zdrowotnej świadczenia są udzielane osobom, które nie
 w ramach ambulatoryjnej opieki zdrowotnej świadczenia są udzielane osobom, które nie
wymagają leczenia w warunkach całodobowych lub całodziennych;
wymagają leczenia w warunkach całodobowych lub całodziennych;
 świadczenia takie są udzielane przede wszystkim:
 świadczenia takie są udzielane przede wszystkim:
przez zakłady opieki zdrowotnej (przychodnie, ośrodki zdrowia, poradnie, ambulatoria)
przez zakłady opieki zdrowotnej (przychodnie, ośrodki zdrowia, poradnie, ambulatoria)
w ramach praktyk lekarskich.
w ramach praktyk lekarskich.
Opracowanie: dr Tomasz Skica 18
Opracowanie: dr Tomasz Skica 18
2009-05-
Ochrona zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce
W jakiej formie może być prowadzony publiczny ZOZ?
W jakiej formie może być prowadzony publiczny ZOZ?
 publiczny zakład opieki zdrowotnej może być prowadzony w formie:
 publiczny zakład opieki zdrowotnej może być prowadzony w formie:
zakładu budżetowego,
zakładu budżetowego,
jednostki budżetowej,
jednostki budżetowej,
samodzielnego zakładu opieki zdrowotnej.
samodzielnego zakładu opieki zdrowotnej.
samodzielnego zakładu opieki zdrowotnej.
samodzielnego zakładu opieki zdrowotnej.
Świadczeń zdrowotne finansowane ze środków publicznych
Świadczeń zdrowotne finansowane ze środków publicznych
 publiczny ZOZ udziela świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych osobom
 publiczny ZOZ udziela świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych osobom
ubezpieczonym oraz innym osobom uprawnionym do tych świadczeń:
ubezpieczonym oraz innym osobom uprawnionym do tych świadczeń:
nieodpłatnie,
nieodpłatnie,
za częściową odpłatnością,
za częściową odpłatnością,
lub całkowitą odpłatnością
lub całkowitą odpłatnością
Generalna zasada
Generalna zasada
 Generalnie PZOZ udziela świadczeń uprawnionym pacjentom (tj. przede wszystkim ubezpieczonym)
 Generalnie PZOZ udziela świadczeń uprawnionym pacjentom (tj. przede wszystkim ubezpieczonym)
nieodpłatnie, jednakże kwestia szczegółowych zasad odpłatności za świadczenia zdrowotne dla
nieodpłatnie, jednakże kwestia szczegółowych zasad odpłatności za świadczenia zdrowotne dla
ubezpieczonych związana jest z rodzajem świadczenia zdrowotnego.
ubezpieczonych związana jest z rodzajem świadczenia zdrowotnego.
Art. 33. ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej
Art. 33. ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej
Opracowanie: dr Tomasz Skica 19
Opracowanie: dr Tomasz Skica 19
Ochrona zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce
Wyjątki od generalnej zasady bezpłatnych świadczeń udzielanych przez PZOZ
Wyjątki od generalnej zasady bezpłatnych świadczeń udzielanych przez PZOZ
A) Åšwiadczenia stomatologiczne
A) Åšwiadczenia stomatologiczne
 Świadczenia lekarza dentysty i materiały stomatologiczne to dziedziny świadczeń zdrowotnych,
 Świadczenia lekarza dentysty i materiały stomatologiczne to dziedziny świadczeń zdrowotnych,
gdzie występuje mieszane zródło finansowania:
gdzie występuje mieszane zródło finansowania:
d i t j i z ódł fi i
d i t j i z ódł fi i
z jednej strony  ubezpieczenie zdrowotne,
z jednej strony  ubezpieczenie zdrowotne,
a z drugiej  bezpośrednie opłaty wnoszone przez pacjenta.
a z drugiej  bezpośrednie opłaty wnoszone przez pacjenta.
B) Wyjątki przewidziane w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej
B) Wyjątki przewidziane w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej
1) Pierwszy wyjątek dotyczy udzielania świadczeń zdrowotnych osobom nietrzezwym,
1) Pierwszy wyjątek dotyczy udzielania świadczeń zdrowotnych osobom nietrzezwym,
2) Drugi wyjątek dotyczy pobytu pacjenta w zakładzie opiekuńczo-leczniczym i pielęgnacyjno-
2) Drugi wyjątek dotyczy pobytu pacjenta w zakładzie opiekuńczo-leczniczym i pielęgnacyjno-
opiekuńczym,
opiekuńczym,
i k Å„
i k Å„
AD 1)
AD 1)
 Za świadczenia zdrowotne udzielone osobie znajdującej się w stanie nietrzezwości publiczny ZOZ pobiera
 Za świadczenia zdrowotne udzielone osobie znajdującej się w stanie nietrzezwości publiczny ZOZ pobiera
opłatę niezależnie od uprawnień do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych, jeżeli jedyną i bezpośrednią
opłatę niezależnie od uprawnień do bezpłatnych świadczeń zdrowotnych, jeżeli jedyną i bezpośrednią
przyczyną udzielonego świadczenia było zdarzenie spowodowane stanem nietrzezwości tej osoby;
przyczyną udzielonego świadczenia było zdarzenie spowodowane stanem nietrzezwości tej osoby;
Opracowanie: dr Tomasz Skica 20
Opracowanie: dr Tomasz Skica 20
2009-05-
Ochrona zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce
AD 2)
AD 2)
 osoba przebywająca w zakładzie opiekuńczo-leczniczym i pielęgnacyjno-opiekuńczym ponosi koszty
 osoba przebywająca w zakładzie opiekuńczo-leczniczym i pielęgnacyjno-opiekuńczym ponosi koszty
wyżywienia i zakwaterowania,
wyżywienia i zakwaterowania,
 miesięczną opłatę ustala się w wysokości odpowiadającej 250% najniższej emerytury, z tym że opłata nie
 miesięczną opłatę ustala się w wysokości odpowiadającej 250% najniższej emerytury, z tym że opłata nie
może być wyższa niż kwota odpowiadająca 70% miesięcznego dochodu osoby przebywającej w zakładzie
może być wyższa niż kwota odpowiadająca 70% miesięcznego dochodu osoby przebywającej w zakładzie
opiekuńczo-leczniczym i pielęgnacyjno-opiekuńczym;
opiekuńczo-leczniczym i pielęgnacyjno-opiekuńczym;
Publiczny ZOZ (jednostka budżetowa vs. zakład budżetowy)
Publiczny ZOZ (jednostka budżetowa vs. zakład budżetowy)
 publiczny ZOZ może być prowadzony w formie jednostki budżetowej lub zakładu budżetowego,
 publiczny ZOZ może być prowadzony w formie jednostki budżetowej lub zakładu budżetowego,
jeżeli prowadzenie tego zakładu w formie SPZOZ byłoby niecelowe lub przedwczesne;
jeżeli prowadzenie tego zakładu w formie SPZOZ byłoby niecelowe lub przedwczesne;
decyzję w tej sprawie podejmuje organ, który utworzył zakład,
decyzję w tej sprawie podejmuje organ, który utworzył zakład,
Jednostka budżetowa
Jednostka budżetowa
 jednostkami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które
 jednostkami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które
pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na
pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na
rachunek podmiotu tworzÄ…cego;
rachunek podmiotu tworzÄ…cego;
jednostka budżetowa działa na podstawie statutu,
jednostka budżetowa działa na podstawie statutu,
j. budżetowe prowadzą gospodarkę finansową na podstawie planu dochodów i wydatków
j. budżetowe prowadzą gospodarkę finansową na podstawie planu dochodów i wydatków
(planu finansowego);
(planu finansowego);
21
21
Ochrona zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce
Zakład budżetowy
Zakład budżetowy
 zakładami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które:
 zakładami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które:
1) odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania,
1) odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania,
2) pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych.
2) pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych.
Dotowanie zakładu budżetowego
Dotowanie zakładu budżetowego
 zakład budżetowy może otrzymywać z budżetu:
 zakład budżetowy może otrzymywać z budżetu:
dotacjÄ™ przedmiotowÄ…,
dotacjÄ™ przedmiotowÄ…,
dotacjÄ™ podmiotowÄ…,
dotacjÄ™ podmiotowÄ…,
lub dotację celową na dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;
lub dotację celową na dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;
 Dotacje nie mogą przekroczyć 50% kosztów działalności zakładu;
 Dotacje nie mogą przekroczyć 50% kosztów działalności zakładu;
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej (SPZOZ)
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej (SPZOZ)
 szczególną formą organizacyjną publicznego zakładu opieki zdrowotnej jest samodzielny
 szczególną formą organizacyjną publicznego zakładu opieki zdrowotnej jest samodzielny
publiczny zakład opieki zdrowotnej (SPZOZ), działający jako osoba prawna, prowadząca
publiczny zakład opieki zdrowotnej (SPZOZ), działający jako osoba prawna, prowadząca
gospodarkÄ™ finansowÄ… na zasadzie samofinansowania;
gospodarkÄ™ finansowÄ… na zasadzie samofinansowania;
Opracowanie: dr Tomasz Skica 22
Opracowanie: dr Tomasz Skica 22
2009-05-
Ochrona zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce
Specyfika SPZOZ
Specyfika SPZOZ
 Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej:
 Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej:
pokrywa koszty swej działalności i zobowiązania  samodzielnie z posiadanych środków i
pokrywa koszty swej działalności i zobowiązania  samodzielnie z posiadanych środków i
uzyskiwanych przychodów;
uzyskiwanych przychodów;
decyduje sam o podziale zysku;
decyduje sam o podziale zysku;
decyduje sam o podziale zysku;
decyduje sam o podziale zysku;
pokrywa we własnym zakresie ujemny wynik finansowy.
pokrywa we własnym zakresie ujemny wynik finansowy.
Ujemny wynik finansowy SPZOZ (& )
Ujemny wynik finansowy SPZOZ (& )
nie może być podstawą do zaprzestania działalności SPZOZ,
nie może być podstawą do zaprzestania działalności SPZOZ,
Jeżeli istnienie tego zakładu uzasadnione jest zadaniami, do których realizacji został utworzony,
Jeżeli istnienie tego zakładu uzasadnione jest zadaniami, do których realizacji został utworzony,
a których nie może przejąć inny zakład
a których nie może przejąć inny zakład
 Jeżeli nie może być pokryty samodzielnie przez SPZOZ  to organ, który go utworzył wydaje
 Jeżeli nie może być pokryty samodzielnie przez SPZOZ  to organ, który go utworzył wydaje
rozporządzenie lub podejmuje uchwałę o zmianie formy gospodarki finansowej zakładu albo
rozporządzenie lub podejmuje uchwałę o zmianie formy gospodarki finansowej zakładu albo
d i l b d j j h ł i i f d ki fi j kł d lb
d i l b d j j h ł i i f d ki fi j kł d lb
o jego likwidacji.
o jego likwidacji.
 pokrywa organ, który utworzył SPZOZ, ze środków publicznych i może określić formę jego
 pokrywa organ, który utworzył SPZOZ, ze środków publicznych i może określić formę jego
dalszego finansowania,
dalszego finansowania,
Zobowiązania i należności SPZOZ po jego likwidacji stają się zobowiązaniami i należnościami Skarbu
Zobowiązania i należności SPZOZ po jego likwidacji stają się zobowiązaniami i należnościami Skarbu
Państwa lub właściwej JST albo odpowiednio publicznej uczelni medycznej, etc.
Państwa lub właściwej JST albo odpowiednio publicznej uczelni medycznej, etc.
23
23
Ochrona zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce
Podstawa gospodarki finansowej SPZOZ
Podstawa gospodarki finansowej SPZOZ
 podstawą gospodarki SPZOZ jest plan finansowy, ustalany przez kierownika zakładu;
 podstawą gospodarki SPZOZ jest plan finansowy, ustalany przez kierownika zakładu;
SPZOZ może uzyskiwać środki finansowe
SPZOZ może uzyskiwać środki finansowe
1) z odpłatnych świadczeń zdrowotnych, udzielanych na podstawie umowy, chyba że przepisy
1) z odpłatnych świadczeń zdrowotnych, udzielanych na podstawie umowy, chyba że przepisy
odrębne stanowią inaczej,
odrębne stanowią inaczej,
2) na realizację programów zdrowotnych i programu Zintegrowane Ratownictwo Medyczne,
2) na realizację programów zdrowotnych i programu Zintegrowane Ratownictwo Medyczne,
3) na realizację programów współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu UE,
3) na realizację programów współfinansowanych ze środków pochodzących z budżetu UE,
4) z wydzielonej działalności gospodarczej, innej niż wymieniona w pkt 1. i 2., jeżeli statut
4) z wydzielonej działalności gospodarczej, innej niż wymieniona w pkt 1. i 2., jeżeli statut
zakładu przewiduje prowadzenie takiej działalności,
zakładu przewiduje prowadzenie takiej działalności,
5) z darowizn, zapisów, spadków oraz ofiarności publicznej, także pochodzenia zagranicznego,
5) z darowizn, zapisów, spadków oraz ofiarności publicznej, także pochodzenia zagranicznego,
6) na realizację innych zadań określonych odrębnymi przepisami.
6) na realizację innych zadań określonych odrębnymi przepisami.
yródła finansowania SPZOZ
yródła finansowania SPZOZ
 Podstawowym zródłem uzyskiwania środków finansowych przez SPZOZ jest umowa (tzw.
 Podstawowym zródłem uzyskiwania środków finansowych przez SPZOZ jest umowa (tzw.
kontrakt) o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, zawarty z instytucją ubezpieczenia
kontrakt) o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, zawarty z instytucją ubezpieczenia
zdrowotnego  tj. NFZ;
zdrowotnego  tj. NFZ;
ok. 88-95% ogółu swoich środków finansowych SPZOZ pozyskuje z kontraktu z NFZ;
ok. 88-95% ogółu swoich środków finansowych SPZOZ pozyskuje z kontraktu z NFZ;
Opracowanie: dr Tomasz Skica 24
Opracowanie: dr Tomasz Skica 24
2009-05-
Ochrona zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce
SPZOZ finansowanie programów zdrowotnych
SPZOZ finansowanie programów zdrowotnych
 SPZOZ w ramach umowy z NFZ może otrzymać pieniądze na realizację programów zdrowotnych;
 SPZOZ w ramach umowy z NFZ może otrzymać pieniądze na realizację programów zdrowotnych;
chodzi tu przede wszystkim o programy profilaktyczne zwiÄ…zane np. z wczesnym wykrywaniem
chodzi tu przede wszystkim o programy profilaktyczne zwiÄ…zane np. z wczesnym wykrywaniem
raka piersi;
raka piersi;
Do kogo adresowane sÄ… programy zdrowotne?
Do kogo adresowane sÄ… programy zdrowotne?
 Adresatami programów zdrowotnych są wyodrębnione (szczególnie pod względem wieku) grupy
 Adresatami programów zdrowotnych są wyodrębnione (szczególnie pod względem wieku) grupy
pacjentów, dla których badania są bezpłatne, a ZOZ otrzymuje na nie środki od NFZ;
pacjentów, dla których badania są bezpłatne, a ZOZ otrzymuje na nie środki od NFZ;
Program profilaktyki chorób układu krążenia,
Program profilaktyki chorób układu krążenia,
Program profilaktyki przewlekłej obturacyjnej choroby płuc,
Program profilaktyki przewlekłej obturacyjnej choroby płuc,
Ciekawostka!
Ciekawostka!
 Novum jest ustawowe uregulowanie możliwości pozyskiwania przez SPZOZ środków finansowych
 Novum jest ustawowe uregulowanie możliwości pozyskiwania przez SPZOZ środków finansowych
z budżetu UE;
z budżetu UE;
 Przepis ten sankcjonuje czerpanie środków z Funduszy UE, szczególnie wykorzystywanych na
 Przepis ten sankcjonuje czerpanie środków z Funduszy UE, szczególnie wykorzystywanych na
modernizację budynków i zakup specjalistycznego sprzętu;
modernizację budynków i zakup specjalistycznego sprzętu;
Opracowanie: dr Tomasz Skica 25
Opracowanie: dr Tomasz Skica 25
Ochrona zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce
SPZOZ Odpłatne udzielanie świadczeń zdrowotnych na podstawie umowy
SPZOZ Odpłatne udzielanie świadczeń zdrowotnych na podstawie umowy
 działalność gospodarcza, niezwiązana z odpłatnym udzielaniem świadczeń zdrowotnych na
 działalność gospodarcza, niezwiązana z odpłatnym udzielaniem świadczeń zdrowotnych na
podstawie umowy, może stanowić zródło pozyskiwania środków finansowych przez SPZOZ ;
podstawie umowy, może stanowić zródło pozyskiwania środków finansowych przez SPZOZ ;
Warunkiem jest jednak to, że prowadzenie powyższej działalności będzie przewidziane (zapisane)
Warunkiem jest jednak to, że prowadzenie powyższej działalności będzie przewidziane (zapisane)
w jego statucie;
w jego statucie;
w jego statucie;
w jego statucie;
 Podstawowe przychody w tej sferze dotyczą najmu i dzierżawy pomieszczeń oraz sprzętu
 Podstawowe przychody w tej sferze dotyczą najmu i dzierżawy pomieszczeń oraz sprzętu
medycznego;
medycznego;
SPZOZ Spadki, zapisy i darowizny
SPZOZ Spadki, zapisy i darowizny
 Kolejna kategoria możliwych do pozyskania środków finansowych związana jest z specyficznymi
 Kolejna kategoria możliwych do pozyskania środków finansowych związana jest z specyficznymi
czynnościami prawnymi z zakresu prawa cywilnego, tj.
czynnościami prawnymi z zakresu prawa cywilnego, tj.
darowiznÄ… (art. 888 k.c.)
darowiznÄ… (art. 888 k.c.)
spadkiem (księga IV kodeksu cywilnego)
spadkiem (księga IV kodeksu cywilnego)
i zapisem (art. 968 k.c.)
i zapisem (art. 968 k.c.)
Praktyka stosowania ww. zródeł dochodów!
Praktyka stosowania ww. zródeł dochodów!
 w praktyce wymienione wyżej zródła nie mają istotnego znaczenia, gdyż występują rzadko;
 w praktyce wymienione wyżej zródła nie mają istotnego znaczenia, gdyż występują rzadko;
Czasem zdarzają się darowizny, np. na zakup konkretnego sprzętu;
Czasem zdarzają się darowizny, np. na zakup konkretnego sprzętu;
 Należy pamiętać, że darowizny na cele ochrony zdrowia związane są z odliczeniami podatkowymi;
 Należy pamiętać, że darowizny na cele ochrony zdrowia związane są z odliczeniami podatkowymi;
26
26
2009-05-
Ochrona zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce
Dotacje budżetowe dla SPZOZ
Dotacje budżetowe dla SPZOZ
 Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej może otrzymywać dotacje budżetowe na:
 Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej może otrzymywać dotacje budżetowe na:
1) realizację zadań w zakresie zapobiegania chorobom i urazom lub innych programów zdrowotnych
1) realizację zadań w zakresie zapobiegania chorobom i urazom lub innych programów zdrowotnych
oraz promocjÄ™ zdrowia,
oraz promocjÄ™ zdrowia,
2) pok cie kos tó ks tałcenia i podnos enia k alifikacji osób kon jąc ch a od med c ne
2) pok cie kos tó ks tałcenia i podnos enia k alifikacji osób kon jąc ch a od med c ne
2) pokrycie kosztów kształcenia i podnoszenia kwalifikacji osób wykonujących zawody medyczne,
2) pokrycie kosztów kształcenia i podnoszenia kwalifikacji osób wykonujących zawody medyczne,
3) remonty, inwestycje, w tym zakup aparatury i sprzętu medycznego,
3) remonty, inwestycje, w tym zakup aparatury i sprzętu medycznego,
4) cele szczególne, określone w odrębnych przepisach (np. na restrukturyzację).
4) cele szczególne, określone w odrębnych przepisach (np. na restrukturyzację).
Zapamiętaj!
Zapamiętaj!
 W praktyce SPZOZ niezbyt często korzysta z dotacji budżetowych z uwagi na ograniczoną ilość
 W praktyce SPZOZ niezbyt często korzysta z dotacji budżetowych z uwagi na ograniczoną ilość
środków budżetowych
środków budżetowych
najczęściej na zakup drogiej aparatury typu np. tomograf czy rezonans magnetyczny;
najczęściej na zakup drogiej aparatury typu np. tomograf czy rezonans magnetyczny;
j Ä™ j p g j p y yp p g y g y y
j Ä™ j p g j p y yp p g y g y y
Kto przekazuje SPZOZ dotacje?
Kto przekazuje SPZOZ dotacje?
 Dotacje budżetowe dla SPZOZ przyznaje organ, który utworzył samodzielny publiczny zakład opieki
 Dotacje budżetowe dla SPZOZ przyznaje organ, który utworzył samodzielny publiczny zakład opieki
zdrowotnej;
zdrowotnej;
27
27
Opracowanie: dr Tomasz Skica
Opracowanie: dr Tomasz Skica
Ochrona zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce
MajÄ…tek SPZOZ
MajÄ…tek SPZOZ
 Wartość majątku samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej określają:
 Wartość majątku samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej określają:
1) fundusz założycielski,
1) fundusz założycielski,
2) fundusz zakładu.
2) fundusz zakładu.
Fundusz Założycielski SPZOZ
Fundusz Założycielski SPZOZ
 stanowi wartość wydzielonej zakładowi części mienia państwowego lub komunalnego, lub mienia
 stanowi wartość wydzielonej zakładowi części mienia państwowego lub komunalnego, lub mienia
publicznej uczelni medycznej albo publicznej uczelni prowadzącej działalność dydaktyczną
publicznej uczelni medycznej albo publicznej uczelni prowadzącej działalność dydaktyczną
i badawczÄ… w dziedzinie nauk medycznych;
i badawczÄ… w dziedzinie nauk medycznych;
Fundusz założycielski SPZOZ zwiększają
Fundusz założycielski SPZOZ zwiększają
1) przekazane z budżetu państwa dotacje na:
1) przekazane z budżetu państwa dotacje na:
remonty oraz inwestycje (w tym zakup sprzętu medycznego i aparatury);
remonty oraz inwestycje (w tym zakup sprzętu medycznego i aparatury);
2) dotacje z budżetów jednostek samorządu terytorialnego na:
2) dotacje z budżetów jednostek samorządu terytorialnego na:
cele rozwojowe zakładu;
cele rozwojowe zakładu;
3) oraz dary mające charakter aktywów trwałych lub przeznaczone na cele rozwojowe;
3) oraz dary mające charakter aktywów trwałych lub przeznaczone na cele rozwojowe;
Fundusz Zakładu
Fundusz Zakładu
 stanowi wartość majątku zakładu po odliczeniu funduszu założycielskiego.
 stanowi wartość majątku zakładu po odliczeniu funduszu założycielskiego.
28
28
2009-05-
Ochrona zdrowia w Polsce
Ochrona zdrowia w Polsce
Gospodarka finansowa Kas Chorych (do roku 2003)
Gospodarka finansowa Kas Chorych (do roku 2003)
 do 2003 roku każda z regionalnych Kas Chorych dysponowała własnymi przychodami,
 do 2003 roku każda z regionalnych Kas Chorych dysponowała własnymi przychodami,
 dysproporcje między województwami były wyrównywane przy pomocy mechanizmu
 dysproporcje między województwami były wyrównywane przy pomocy mechanizmu
wyrównawczego (częściowej redystrybucji środków między Kasami Chorych),
wyrównawczego (częściowej redystrybucji środków między Kasami Chorych),
mimo to istniała pewna zależność między kwotą zgromadzonej składki i możliwościami
mimo to istniała pewna zależność między kwotą zgromadzonej składki i możliwościami
mimo to istniała pewna zależność między kwotą zgromadzonej składki i możliwościami
mimo to istniała pewna zależność między kwotą zgromadzonej składki i możliwościami
wydatkowymi.
wydatkowymi.
Gospodarka finansowa Narodowego Funduszu Zdrowia (od roku 2003)
Gospodarka finansowa Narodowego Funduszu Zdrowia (od roku 2003)
 od roku 2003 (tj. wraz z powstaniem NFZ) przychody ze składek na ubezpieczenie zdrowotne
 od roku 2003 (tj. wraz z powstaniem NFZ) przychody ze składek na ubezpieczenie zdrowotne
są traktowane jako jednorodna pula środków, podlegająca podziałowi na limity wydatków
są traktowane jako jednorodna pula środków, podlegająca podziałowi na limity wydatków
przyznawane poszczególnym oddziałom wojewódzkim;
przyznawane poszczególnym oddziałom wojewódzkim;
Limity kosztów (wydatków) oddziałów wojewódzkich NFZ
Limity kosztów (wydatków) oddziałów wojewódzkich NFZ
 limity kosztów (wydatków) oddziałów wojewódzkich NFZ na dany rok finansowy ustalane są
 limity kosztów (wydatków) oddziałów wojewódzkich NFZ na dany rok finansowy ustalane są
zgodnie z czteroetapowÄ… procedurÄ…,
zgodnie z czteroetapowÄ… procedurÄ…,
procedurę wprowadzono na mocy rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 18 września 2007 r.,
procedurę wprowadzono na mocy rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 18 września 2007 r.,
w sprawie szczegółowego trybu i kryteriów podziału środków pomiędzy centralę i oddziały wojewódzkie
w sprawie szczegółowego trybu i kryteriów podziału środków pomiędzy centralę i oddziały wojewódzkie
NFZ z przeznaczeniem na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych (Dz. U. z 2007 r.,
NFZ z przeznaczeniem na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych (Dz. U. z 2007 r.,
Nr 171, poz. 1210, z pózn. zm.).
Nr 171, poz. 1210, z pózn. zm.).
Opracowanie: dr Tomasz Skica 29
Opracowanie: dr Tomasz Skica 29
Ustalanie limitów kosztów oddz. NFZ
Ustalanie limitów kosztów oddz. NFZ
Etap nr I
Etap nr I
 Szacowanie łącznej kwoty dochodów NFZ na rok T*, którego dotyczy plan,
 Szacowanie łącznej kwoty dochodów NFZ na rok T*, którego dotyczy plan,
oszacowanie dochodów wyznacza łączny limit wydatków, gdyż zgodnie z art. 118 ust. 1 ustawy
oszacowanie dochodów wyznacza łączny limit wydatków, gdyż zgodnie z art. 118 ust. 1 ustawy
o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, plan NFZ winien być
o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, plan NFZ winien być
zrównoważony w zakresie przychodów i kosztów;
zrównoważony w zakresie przychodów i kosztów;
zrównoważony w zakresie przychodów i kosztów;
zrównoważony w zakresie przychodów i kosztów;
Etap nr II
Etap nr II
 Limit wydatków rozdziela się najpierw na dwie części  wydatki centrali oraz łączne wydatki
 Limit wydatków rozdziela się najpierw na dwie części  wydatki centrali oraz łączne wydatki
oddziałów wojewódzkich;
oddziałów wojewódzkich;
Etap nr III
Etap nr III
 W kwocie wydatków oddziałów wojewódzkich wyodrębnia się łączną kwotę przeznaczoną na
 W kwocie wydatków oddziałów wojewódzkich wyodrębnia się łączną kwotę przeznaczoną na
finansowanie procedur wysokospecjalistycznych;
finansowanie procedur wysokospecjalistycznych;
finansowanie procedur wysokospecjalistycznych;
finansowanie procedur wysokospecjalistycznych;
Etap nr IV
Etap nr IV
 Ostateczne ustalenie limitu wydatków poszczególnych oddziałów wojewódzkich;
 Ostateczne ustalenie limitu wydatków poszczególnych oddziałów wojewódzkich;
30
30
Opracowanie: dr Tomasz Skica
Opracowanie: dr Tomasz Skica
2009-05-
Ustalanie limitów kosztów oddz. NFZ
Ustalanie limitów kosztów oddz. NFZ
Algorytm ustalania limitu wydatków oddziałów wojewódzkich NFZ
Algorytm ustalania limitu wydatków oddziałów wojewódzkich NFZ
G
ëÅ‚ öÅ‚
ìÅ‚ ÷Å‚
" ki
"Sni
Pn = P "(1- u)"ìÅ‚ i=1 + w" mn ÷Å‚ + P "u "vn , n = 1,2, ,
( ) , , ,....,16
n n n
16 G
16 G
ìÅ‚
ìÅ‚
" ki ÷Å‚
ìÅ‚ ÷Å‚
""S ji
ìÅ‚
j=1 i=1
íÅ‚ Å‚Å‚
Oznaczenia:
Oznaczenia:
Pn - limit wydatków n-tego oddziału wojewódzkiego (n = 1,2,& ,16);
Pn - limit wydatków n-tego oddziału wojewódzkiego (n = 1,2,& ,16);
P - łączny limit wydatków oddziałów wojewódzkich;
P - łączny limit wydatków oddziałów wojewódzkich;
u - ustalony przez centralę NFZ udział wydatków na procedury wysokospecjalistyczne w ogólnej kwocie
u - ustalony przez centralę NFZ udział wydatków na procedury wysokospecjalistyczne w ogólnej kwocie
wydatków oddziałów wojewódzkich;
wydatków oddziałów wojewódzkich;
G li b óż i h i k h któ d i l j t ł l j ób b i h
G li b óż i h i k h któ d i l j t ł l j ób b i h
G - liczba wyróżnionych grup wiekowych, na które dzielona jest cała populacja osób ubezpieczonych
G - liczba wyróżnionych grup wiekowych, na które dzielona jest cała populacja osób ubezpieczonych
(w rozporządzeniu z dnia 18 września 2007 roku G = 101);
(w rozporządzeniu z dnia 18 września 2007 roku G = 101);
Sni - liczba ubezpieczonych w i-tej grupie wiekowej, w n-tym oddziale wojewódzkim (i = 1,2,& ,G;
Sni - liczba ubezpieczonych w i-tej grupie wiekowej, w n-tym oddziale wojewódzkim (i = 1,2,& ,G;
n = 1,2,& ,16);
n = 1,2,& ,16);
k - średnia (z ostatnich T lat) kosztów usług medycznych przypadających (w Polsce) na jedną osobę z i-tej
kii - średnia (z ostatnich T lat) kosztów usług medycznych przypadających (w Polsce) na jedną osobę z i-tej
grupy wiekowej (i = 1,2,& ,G);
grupy wiekowej (i = 1,2,& ,G);
vn - średnia (z ostatnich T lat) udziału wysokospecjalistycznych procedur medycznych wykonanych w n-tym
vn - średnia (z ostatnich T lat) udziału wysokospecjalistycznych procedur medycznych wykonanych w n-tym
województwie w łącznej kwocie wydatków tego oddziału wojewódzkiego.
województwie w łącznej kwocie wydatków tego oddziału wojewódzkiego.
mn - tzw. współczynnik migracji¸
mn - tzw. współczynnik migracji¸
31
31
Ustalanie limitów kosztów oddz. NFZ
Ustalanie limitów kosztów oddz. NFZ
Algorytm ustalania współczynnika migracji
Algorytm ustalania współczynnika migracji
T 16 16
ëÅ‚ öÅ‚
1
÷Å‚
mn = w" " -
"ìÅ‚"rnj,T *-t "rjn,T *-t
ìÅ‚ ÷Å‚, n = 1,2,......,16
T
t=1 j=1 j=1
íÅ‚ Å‚Å‚
Oznaczenia:
Oznaczenia:
rjit - koszt usług medycznych świadczonych w j-tym województwie, w t-tym roku mieszkańcom i-tego województwa;
rjit - koszt usług medycznych świadczonych w j-tym województwie, w t-tym roku mieszkańcom i-tego województwa;
w - stała, dla lat 2005-2007 ustalona na 1,7
w - stała, dla lat 2005-2007 ustalona na 1,7
Wady ww. procedury
Wady ww. procedury
1) do obliczenia limitów wydatków dla wszystkich województw wykorzystywane są te same ogólnopolskie
1) do obliczenia limitów wydatków dla wszystkich województw wykorzystywane są te same ogólnopolskie
wskazniki ki (i = 1,2,& ,G) oznacza, że w podziale środków na województwa nie uwzględnia się takich
wskazniki ki (i = 1,2,& ,G) oznacza, że w podziale środków na województwa nie uwzględnia się takich
z ś óó
z ś óó
czynników jak:
czynników jak:
stopień urbanizacji  wpływający na koszty podstawowej opieki zdrowotnej
stopień urbanizacji  wpływający na koszty podstawowej opieki zdrowotnej
 na obszarach wiejskich koszty te powinny być wyższe;
 na obszarach wiejskich koszty te powinny być wyższe;
międzywojewódzkie zróżnicowanie stanu zdrowotnego mieszkańców;
międzywojewódzkie zróżnicowanie stanu zdrowotnego mieszkańców;
Opracowanie: dr Tomasz Skica 32
Opracowanie: dr Tomasz Skica 32
2009-05-
Ustalanie limitów kosztów oddz. NFZ
Ustalanie limitów kosztów oddz. NFZ
Wady ww. procedury c.d.
Wady ww. procedury c.d.
2) Uwzględnienie w algorytmie współczynnika migracji powoduje zwiększenie (kosztem innych
2) Uwzględnienie w algorytmie współczynnika migracji powoduje zwiększenie (kosztem innych
województw) transferów do tych regionów, które dysponują dobrą infrastrukturą medyczną i dzięki
województw) transferów do tych regionów, które dysponują dobrą infrastrukturą medyczną i dzięki
temu osiągają dodatnie saldo  importu i  eksportu usług medycznych;
temu osiągają dodatnie saldo  importu i  eksportu usług medycznych;
Zapamiętaj !
Zapamiętaj !
 Tak sformułowane zasady podziału środków powodują dalsze zróżnicowanie stanu infrastruktury medycznej
 Tak sformułowane zasady podziału środków powodują dalsze zróżnicowanie stanu infrastruktury medycznej
a co za tym idzie standardu usług medycznych świadczonych w różnych województwach;
a co za tym idzie standardu usług medycznych świadczonych w różnych województwach;
Sektor publiczny a wydatki na ochronÄ™ zdrowia w Polsce
Sektor publiczny a wydatki na ochronÄ™ zdrowia w Polsce
Wykres. Zobowiązania wymagalne SPZOZ (w tys. zł)
Wykres. Wydatki na ochronÄ™ zdrowia w Polsce
6 000 000
SPZOZ utw. przez JST
5 000 000
30% SPZOZ utw. przez jedn. centralne
4 000 000
3 000 000
2 000 000
70%
1 000 000
Wydatki s. publicznego
0
Wydatki s. prywatnego
31.12.02 r. 31.12.03 r. 31.12.04 r. 31.12.05 r. 31.12.06 r. 31.12.07 r. 31.09.08 r.
Tablica. Personel medyczny uprawniony do wykonywania zawodu (1 stycznia 2008 r.)
Tablica. Personel medyczny uprawniony do wykonywania zawodu (1 stycznia 2008 r.)
Lekarze Dentyści Farmaceuci
Województwo Liczba Wskazn. Miejsce Liczba Wskazn. Miejsce Liczba Wskazn. Miejsce
bezwzglÄ™ na 10 tys. w kraju bezwzglÄ™ na 10 tys. w kraju bezwzglÄ™ na 10 tys. w kraju
dna ludności dna ludności dna ludności
Polska 2006 129 321 33,9 x 34 973 9,2 x 25 200 6,6 X
Polska 2007 129 337 33,1 x 35 464 9,3 x 26 762 7,0 X
dolnośląskie 10 174 35,3 5 3 062 10,6 3 2 135 7,4 7
kujawsko-pomor. 5 475 26,5 11-12 1 239 6,0 16 1 101 5,3 10-11
lubelskie 7 353 33,9 7 1 996 9,2 7-8 1 860 8,6 3
lubuskie 2 261 22,4 16 727 7,2 12 470 4,7 13-14
łódzkie 9 639 37,7 3 2 819 11,0 2 2 265 8,9 2
małopolskie 11 034 33,7 8 3 013 9,2 7-8 2 590 7,9 4
mazowieckie 22 398 43,2 1 6 273 12,1 1 3 940 7,6 6
opolskie 2 361 22,8 14 688 6,6 14 482 4,6 15-16
podkarpackie 4 814 23,0 13 1 498 7,1 13 1 045 5,0 12
podlaskie 4 624 38,8 2 1 215 10,2 6 724 6,1 9
pomorskie 7 619 34,5 6 2 284 10,3 5 2 004 9,1 1
śląskie 16 707 35,9 4 4 135 8,9 9 3 623 7,8 5
świętokrzyskie 3 379 26,5 11-12 935 7,3 11 673 5,3 10-11
warmińsko-maz. 3 204 22,5 15 884 6,2 15 660 4,6 15-16
wielkopolskie 9 915 29,3 10 2 927 8,6 10 2 392 7,1 8
zachodniopomor. 5 380 31,8 9 1 769 10,5 4 798 4,7 13-14
2009-05-
Tablica. Personel medyczny uprawniony do wykonywania zawodu (1 stycznia 2008 r.) c.d.
Tablica. Personel medyczny uprawniony do wykonywania zawodu (1 stycznia 2008 r.) c.d.
Pielęgniarki Położne
Województwo Liczba Wskazn. Miejsce Liczba Wskazn. Miejsce
bezwzglÄ™ na 10 tys. w kraju bezwzglÄ™ na 10 tys. w kraju
dna ludności dna ludności
Polska 2006 275 188 72,2 x 33 069 8,7 x
Polska 2007 272 757 71,6 x 32 770 8,6 x
dolnośląskie 22 414 77,9 2 2 268 7,9 12
kujawsko-pomor. 13 506 65,4 11 1 794 8,7 6
lubelskie 16 242 75,0 4 1 992 9,2 4
lubuskie 6 437 63,8 13 839 8,3 9
łódzkie 23 390 91,5 1 3 068 12,0 1
małopolskie 22 407 68,3 10 2 687 8,2 10-11
mazowieckie 36 735 70,8 8 3 929 7,6 13
opolskie 6 670 64,3 12 700 6,7 16
podkarpackie 15 637 74,6 5 2 251 10,7 2
podlaskie 8 686 72,8 6 1 201 10,1 3
pomorskie 15 302 69,2 9 1 627 7,4 14-15
śląskie 35 877 77,1 3 3 996 8,6 7
świętokrzyskie 9 259 72,6 7 1 129 8,9 5
warmińsko-maz. 8 908 62,5 15 1 058 7,4 14-15
wielkopolskie 20 655 61,0 16 2 846 8,4 8
zachodniopomor. 10 632 62,8 14 1 385 8,2 10-11
35
35


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
1 zajęcia ekonomika i finansowanie w ochronie zdrowia
Ekonomika i finansowanie w ochronie zdrowia 1
Ekonomika i finansowanie w ochronie zdrowia 2
Ekonomika i finansowanie w ochronie zdrowia 4
Ekonomika i finansowanie w ochronie zdrowia 3
6 Finansowanie typu mezzanine 6 [tryb zgodnosci]
finanse na ubezpieczenia do wysłania [tryb zgodności]
Zajecia wprowadzajace 15 2016 [tryb zgodności]
Finanse wkUE i PW 4 new [tryb zgodności]
2 FP Rownowaga Sektor finansow publicznych tryb zgodnosci
Rynek finansowy wykład 4 2011(ryzyko inwestycyjne) [tryb zgodności]
Ekonomika elektroenergetyczna wykład1 [tryb zgodności]
ZDROWIE PSYCHICZNE zaburzenia osobowosci 11 materialy tryb zgodnosci
W 10 Ochrona p poz 2011 [tryb zgodności]
Ek w 1, Wprowadzenie do ekonomii, 17lut11 [tryb zgodności]
cwiczenia wiek i tempo wzrostu wyslac dla v roku ochrony tryb zgodnosci
Rynek finansowy 2011 wykład 3 (akcje) [tryb zgodności]

więcej podobnych podstron