2013 nr 25 South Stream – odpowiedź na potrzeby rynku czy narzędzie polityki zagranicznej


South Stream
 odpowiedz na potrzeby rynku
czy narzędzie polityki zagranicznej?
Paweł Turowski
Pod koniec 2012 r. rosyjski koncern Gazprom ogłosił rozpoczęcie budowy
gazociągu South Stream. Nowy szlak przesyłu rosyjskiego gazu do Europy
będzie biegł po dnie Morza Czarnego i przez Bałkany dotrze do północnych
Włoch. Zaplanowana na 63 mld m3 gazu rocznie przepustowość nie znajduje
odzwierciedlenia w popycie na gaz z Rosji w Unii Europejskiej i na Bałkanach.
Może to sugerować, że podmorski gazociąg jest instrumentem powstrzymy-
wania budowy południowego korytarza energetycznego mającego transpor-
tować gaz z regionu m.in. Morza Kaspijskiego przez Turcję do Europy oraz
służy do zwiększenia presji na Ukrainę w celu przejęcia udziałów w przebie-
gającym przez ten kraj systemie gazociągowym Braterstwo. W konsekwencji
South Stream zamiast wielkim gazociągiem może okazać się jedynie niewiel-
kim szlakiem przesyłu gazu.
Oficjalna strona internetowa konsorcjum powołanego w celu budowy ru-
rociągu South Stream wskazuje, że projekt budowy gazociągu powstał m.in.
w odpowiedzi na coraz większe zapotrzebowanie na gaz ziemny w Europie,
w której wydobycie tego surowca spada. Podmorski gazociąg zagwarantuje
bezpośrednie połączenie odbiorców w Unii Europejskiej z rosyjskimi zło-
żami. Gaz trafi do konsumentów w Europie Środkowej oraz Południowo-
Wschodniej. Położony na dnie morskim gazociąg w sposób bezpieczny
i przyjazny dla środowiska naturalnego umożliwi roczny przesył 63 mld m3
gazu, co odpowiadać będzie ok. 10 proc. zapotrzebowania na gaz w Unii
Europejskiej w 2020 r.
141
BEZPIECZECSTWO NARODOWE nr I (25), 2013
Mapa 1. Szlak South Stream
yródło: http://www.south-stream.info/en/maps (dostęp: 15 stycznia 2013 r.).
Gaz dostarczany za pośrednictwem South Stream umożliwi osiągnięcie
celu, jakim jest redukcja emisji dwutlenku węgla, i będzie stanowić paliwo
pomostowe do gospodarki opartej na odnawialnych zródłach energii i cha-
rakteryzującej się niską emisją CO2. Budżet South Stream sięga kilku miliar-
dów euro, zaś wszystkie koszty zostaną sfinansowane przez komercyjnych
inwestorów. Ten długoterminowy projekt nie pozostanie bez stymulującego
wpływu wobec innych sektorów gospodarki Europy  jednocześnie nie ob-
ciążając jej mieszkańców kosztami inwestycji1.
W ten sposób cele budowy rurociągu South Stream są reklamowane
przez udziałowców. Warto przeanalizować, czy przytaczane argumenty
znajdują odzwierciedlenie w faktach, czy też mają odległy z nimi związek.
Odpowiedzi, jakie zostaną uzyskanie w toku analizy pozwolą ocenić, czy
budowa South Stream znajduje uzasadnienie ekonomiczne, czy też może
służyć do innych, pozaekonomicznych celów.
1
The South Stream Gas Pipeline Through the Black Sea, http://www.south-stream-offshore.com/
gas-pipeline/project/ (dostęp: 14 stycznia 2013 r.).
142
POZAMILITARNE ASPEKTY BEZPIECZECSTWA
Europejskie zapotrzebowanie na gaz
Konsorcjum udziałowców South Stream argumentuje zasadność budowy
nowego gazociągu zwiększającym się zapotrzebowaniem na gaz w Europie,
wskazuje również na istotne znaczenie nowej inwestycji w zabezpiecze-
niu rosnących potrzeb  dostawy nowym podmorskim szlakiem mają
w 2020 r. umożliwiać zaspokojenie 10 proc. potrzeb konsumpcyjnych Unii
Europejskiej. Aby uzyskać odpowiedz na pytanie dotyczące zasadności bu-
dowy South Stream, należy zweryfikować kluczowe zagadnienia triady sek-
tora energetycznego, na którą składają się: upstream (wydobycie), midstream
(przesył) i downstream (przetwarzanie surowca).
Rysunek 1. Triada energetyczna
Upstream Midstream Downstream
(wydobycie) (przesył) (p
(przetwarzanie surowca)
yródło: opracowanie własne.
Skoro projektowany gazociąg South Stream jest jednym z kilku rurociągów
łączących Rosję z Europą, to jego budowę należy przeanalizować z perspekty-
wy całościowych potrzeb przesyłowych na kierunku zachodnim i południo-
wo-zachodnim. Z tego powodu jako pierwsza zostanie obliczona moc prze-
syłowa istniejących i projektowanych gazociągów (midstream) w kierunku
zachodnim. Następnie zostanie przeanalizowany sektor upstream, z uwzględ-
nieniem pytania, czy rosyjski Gazprom będzie dysponował za 5 lat wystarcza-
jącą ilością gazu do wypełnienia zdolności przesyłowych wykorzystywanych
gazociągów. Trzecim analizowanym zagadnieniem będzie sektor downstream
 w celu uzyskania odpowiedzi, czy Europa będzie w przyszłości chciała kupić
tyle gazu, ile rosyjski producent planuje dostarczyć.
Przepustowość gazociągów
Pierwszym i najnowszym projektem jest South Stream, mający przebiegać po
dnie Morza Czarnego. Właściciele podkreślają, że rurociąg bezpośrednio połą-
143
BEZPIECZECSTWO NARODOWE nr I (25), 2013
Mapa 2. Istniejące i projektowane gazociągi do przesyłu rosyjskiego surow-
ca do Unii Europejskiej i krajów bałkańskich
Gazociągi, w których
ok. połowy udziałów
posiada Gazprom
Gazociągi,
które nie są
własnością Gazpromu
yródło: opracowanie własne.
czy odbiorców w Europie z rosyjskimi złożami i pozwoli rocznie transportować
63 mld m3 gazu. Największym udziałowcem South Stream jest Gazprom.
Drugi to Nord Stream, który umożliwia transport 55 mld m3 gazu rocz-
nie z Rosji bezpośrednio do Niemiec po dnie Morza Bałtyckiego. Według
konsorcjum właścicielskiego nowy szlak umożliwi zaspokojenie rosnące-
go zapotrzebowania na gaz w UE, które pod koniec dekady będzie wyższe
o 200 mld m3 gazu. Rurociąg został oddany do użytku w roku 20122.
2
Działania Nord Stream w Unii Europejskiej oraz w krajach nadbałtyckich http://www.nord-stream.
com/pl/o-nas/nasze-dzialania/ (dostęp: 14 stycznia 2013 r.).
144
POZAMILITARNE ASPEKTY BEZPIECZECSTWA
Trzeci rurociąg, wykorzystywany przez Gazprom do transportu gazu do
Europy to gazociąg jamalski, wybudowany w drugiej połowie lat 90. XX w.
Transportuje surowiec z głębi Rosji do Niemiec przez terytorium Białorusi
oraz Polski. Umożliwia roczny przesył ok. 32 mld m3 gazu rocznie do od-
biorcy umiejscowionego na końcu szlaku transportowego3.
Tabela 1. Przepustowość gazociągów (istniejących i planowanych) trans-
portujących rosyjski gaz do Unii Europejskiej i państw bałkańskich
Termin oddania Przepustowość
Gazociąg Trasa
do użytku roczna
I nitka: Federacja Rosyjska,
2015 r. Morze Czarne,
South Stream 63 mld m3
zakończenie prac: Bułgaria, Serbia, Węgry,
2018 r. Słowenia, Włochy
I nitka: Federacja Rosyjska,
Nord Stream 2011 r. Morze Bałtyckie, 55 mld m3
II nitka: 2012 r. Niemcy
Lata: Federacja Rosyjska,
Jamał 32 mld m3
1997 1999 Białoruś, Polska, Niemcy
I nitka: Federacja Rosyjska,
Ukraina, Słowacja, Czechy,
Niemcy
maksymalnie:
II nitka: Ukraina,
140 mld m3
Braterstwo 1984 r. Węgry, Rumunia, Austria
średnio:
III nitka: Ukraina,
120 mld m3
Rumunia, Bułgaria, Turcja,
Grecja
IV nitka: Ukraina, Polska
maksymalnie:
Przepustowość 5 gazociągów 290 mld m3/rok
razem: średnio:
270 mld m3/rok
yródło: opracowanie własne na podstawie: http://www.gazpromexport.ru/en/projects/1/, http://www.
gazprom.com/about/production/projects/pipelines/blue-stream/, http://www.utg.ua/en/activities/, http://
www.utg.ua/en/activities/characteristics-of-gas-transportation-system/, http://www.europolgaz.com.
pl/dane_techniczne/, http://www.nord-stream.com/pl/o-nas/nasze-dzialania/, http://www.europolgaz.
com.pl/dane_techniczne/dane_techniczno_technologiczne/ (dostęp: 15 stycznia 2013 r.).
3
Dane techniczno-technologiczne Systemu Gazociągów Tranzytowych SGT http://www.europolgaz.
com.pl/dane_techniczne/dane_techniczno_technologiczne/ (dostęp: 15 stycznia 2013 r.).
145
BEZPIECZECSTWO NARODOWE nr I (25), 2013
Czwarty to Braterstwo, przebiegający przez Rosję, Ukrainę i kraje Europy
Środkowej oraz przez Bałkany do Azji Mniejszej. Ten największy system ga-
zociągowy na świecie został oddany do użytku w 1984 r. Umożliwia rocz-
ny tranzyt co najmniej 140 mld m3 gazu z Rosji przez Ukrainę w kierunku
zachodnim i południowo-zachodnim. Ukraińskie gazociągi tworzą gigan-
tyczną i skomplikowaną sieć przesyłową o długości ponad 22 tys. km, wy-
posażoną w ponad 700 punktów kompresorowych i kilkadziesiąt wielkich
tłoczni gazu4. Obsługuje ją prawie 28 tys. pracowników5. Ewentualna mo-
dernizacja ukraińskiego Braterstwa pozwoliłaby zwiększyć tranzyt rosyj-
skiego gazu o kolejne kilkadziesiąt miliardów metrów3 rocznie. Olbrzymią
skalę ukraińskiego systemu gazociągowego uzmysławia porównanie: polski
odcinek rurociągu jamalskiego składa się zaledwie z jednej nitki gazociągu
o długości ok. 684 km i pięciu tłoczni gazu6.
Rosyjskie wydobycie
Zgodnie z zasadami rynku całkowita przepustowość wybudowanych oraz
projektowanych gazociągów do transportu rosyjskiego gazu na Zachód po-
winna wynikać z kluczowych kryteriów: podaży gazu i popytu na surowiec.
Te kryteria to fundamenty biznesplanów każdego projektu infrastruktury
przesyłowej, w gospodarce rynkowej. Trzeba przypomnieć, że trzy wymie-
nione warunki (odpowiednia podaż, popyt, przesył) muszą zostać wykonane
łącznie, aby projekt miał uzasadnienie rynkowe. I odwrotnie  niespełnienie
choćby jednego z wymienionych kryteriów, na przykład zbyt małej podaży
w stosunku do popytu, utrudnia lub uniemożliwia uzyskanie podstawowych
kryteriów opłacalności przez omawiany projekt.
Zacznijmy od strony podażowej. Czy Gazprom może zrealizować dosta-
wy ok. 300 mld m3 gazu do Unii Europejskiej i krajów bałkańskich po roku
2018, czyli po oddaniu do użytku South Stream? Prognozy dotyczące ekspor-
tu rosyjskiego gazu przedstawione w roku ubiegłym przez Międzynarodową
Agencję Energii (MAE) wskazują, że w 2020 r. Federacja Rosyjska może
dostarczyć 248 mld m3 gazy dla UE i krajów bałkańskich7. Choć produk-
cja rosyjskiego paliwa na eksport będzie niższa, to ma zostać uzupełniona
4
Characteristics of gas transportation system http://www.utg.ua/en/activities/, http://www.utg.ua/
en/activities/characteristics-of-gas-transportation-system/ (dostęp: 15 stycznia 2013 r.).
5
Ibidem.
6
Gazociąg Jamał Europa: trasa przebiegu gazociągu Jamał Europa na terytorium Polski http://www.
europolgaz.com.pl/dane_techniczne/ (dostęp: 15 stycznia 2013 r.).
7
World Energy Outlook 2011, Międzynarodowa Agencja Energii, s. 343.
146
POZAMILITARNE ASPEKTY BEZPIECZECSTWA
34 mld m3 gazu od producentów z regionu Morza Kaspijskiego8. Szacunki te
potwierdzają, że możliwości eksportowe Gazpromu na kierunku zachodnim
i południowo-zachodnim w 2020 r. będą niewiele niższe od przepustowości
wszystkich istniejących i planowanych gazociągów z Federacji Rosyjskiej do
Europy. Budowa South Stream z perspektywy jednego kryterium, jakim jest
podaż surowca, znajduje uzasadnienie9.
Zapotrzebowanie na gaz w Europie
Drugim zagadnieniem wymagającym analizy jest skala popytu na gaz
z Rosji w Europie. Statystyki Międzynarodowej Agencji Energii wskazują,
że w 2020 r. w Unii Europejskiej konsumpcja sięgnie 540 mld m3 gazu10.
Niemniej, prognozę zapotrzebowania należy analizować łącznie z kolejną,
dotyczącą zapotrzebowania na surowiec z importu. Kraje Unii Europejskiej
są i nadal będą producentami surowca, tak więc import surowca będzie
służył do uzupełniania niedoborów. Skoro za siedem lat, zgodnie z pro-
gnozami MAE, konsumpcja wyniesie 540 mld m3 gazu11, zaś produkcja
w UE sięgnie 133 mld m3, to proste działanie arytmetyczne podpowiada, że
całkowite potrzeby importowe nie przekroczą 407 mld m3 gazu w 2020 r.
i zachowają tendencję do powolnego wzrostu w kolejnych latach12. Między
innymi z tego powodu zarówno Komisja Europejska, jak i MAE szacu-
ją, że w 2020 r. import gazu osiągnie poziom 360 420 mld m3 surowca13.
Prognoza KE zawiera dwa scenariusze. Pierwszy określany mianem bazo-
wego zakłada, że zapotrzebowanie na gaz będzie rosło szybciej, drugi  tzw.
referencyjny  sugeruje, że zapotrzebowanie na gaz z importu będzie wzra-
stało powoli z uwagi na wprowadzanie w życie przez kraje członkowskie
kolejnych regulacji prawa UE ukierunkowanego na oszczędzanie energii
i zmniejszanie jej konsumpcji.
8
Ibidem, s. 343.
9
Więcej nt. eksportu rosyjskiego gazu: P. Turowski, Eksport rosyjskiego gazu  strategia, plany, konse-
kwencje,  Bezpieczeństwo Narodowe nr 23-24, Biuro Bezpieczeństwa Narodowego, Warszawa 2012.
10
World Energy Outlook 2012, Międzynarodowa Agencja Energii, s. 128.
11
Ibidem, s. 128.
12
Ibidem, s. 128, 138.
13
EU Energy Trends to 2030  Update 2009. Appendix 2A, Demographic and Macroeconomic Assump-
tions, Dyrekcja Generalna Komisji Europejskiej do spraw energii we współpracy z Dyrekcją Generalną
do spraw działania w dziedzinie klimatu oraz Dyrekcją Generalną do spraw mobilności i transportu,
4 sierpnia 2010 r., s. 66, http://ec.europa.eu/energy/observatory/trends_2030/doc/trends_to_2030_
update_2009.pdf (dostęp: 11 lutego 2013 r.).
147
BEZPIECZECSTWO NARODOWE nr I (25), 2013
Wykres 1. Prognoza importu gazu do Unii Europejskiej do 2030 r. (w mld m3
rocznie)
yródło: obliczenie własne na podstawie EU Energy Trends to 2030 (2009).
Na podstawie przedstawionych prognoz zapotrzebowania na gaz ziem-
ny można je na potrzeby analizy uśrednić do poziomu ok. 400 mld m3
w 2020 r. Z kolei rosyjskie plany eksportowe zakładają wzrost sprzeda-
ży w 2020 r. do 248 mld m3 gazu14. Jeśliby rosyjski dostawca sprzedał
tyle gazu, co planuje, wówczas South Stream znajdowałby uzasadnienie
w szacunkach rynkowych. Rosyjskie prognozy, analizowane w szerszej
perspektywie, uwzględniającej obecnych i potencjalnych konkurentów
Gazpromu na europejskim rynku, prowadzą do konkluzji, że rosyjskie
założenia nie są realne. Jeśli bowiem rosyjski koncern dostarczyłby tyle
gazu, ile planuje w 2020 r., wówczas kolejni producenci sprzedaliby jedy-
nie nieco ponad 150 mld m3 gazu. W takiej sytuacji Gazprom zaspokoiłby
62 proc. potrzeb importowych gazu ziemnego całej Unii Europejskiej co
oznacza, że pojedynczy koncern zdominowałby rynek dostaw gazu dla
UE. Czy to możliwe?
Odpowiedzi należy szukać w polityce energetycznej, prowadzonej od
lat przez kraje Europy Zachodniej, oraz w statystykach dostaw gazu do UE.
Analiza działań politycznych wskazuje, że bardzo dużą wagę przykłada się
do dywersyfikacji zródeł dostaw oraz szlaków przesyłowych, co urosło do
najważniejszego instrumentu gwarantującego bezpieczeństwo energetycz-
ne. Z tej przyczyny większość krajów zachodniej Europy kupuje surowiec
z co najmniej trzech kierunków oraz od różnych dostawców  dbając przy
14
World Energy Outlook 2011& , op.cit., s. 343.
148
POZAMILITARNE ASPEKTY BEZPIECZECSTWA
tym, aby żaden z producentów nie uzyskał znaczącej przewagi nad pozo-
stałymi. Tak zdywersyfikowany rynek dostaw pozwala utrzymywać bez-
pieczeństwo energetyczne oraz niezawodność dostaw  w razie zabloko-
wania przesyłu niedobory można uzupełnić u konkurującego sprzedawcy.
Dywersyfikacja wzmacnia także pozycję kupującego  dostawca z reguły
oferuje korzystniejsze warunki kontraktu z powodu realnej konkurencji.
Wykres 2 pokazuje, jak wyglądała struktura dostawców gazu do Francji
i Niemiec w 2009 r.
Wykres 2. Niemcy i Francja  dostawy gazu ziemnego
Niemcy  struktura rynku gazu Francja  struktura rynku gazu
Inni
gaz LNG
4%
Rosja Rosja
27%
Holandia
36% 17%
26%
Inni
11%
Norwegia Norwegia
Holandia
34% 32%
13%
yródło: obliczenia własne na podstawie BP Statistical Review of World Energy, June 2010 http://www.
bp.com/liveassets/bp_internet/globalbp/globalbp_uk_english/reports_and_publications/statistical_
energy_review_2008/STAGING/local_assets/2010_downloads/statistical_review_of_world_energy_
full_report_2010.pdf (dostęp: 15 stycznia 2013 r.).
Zarówno Francja, jak i Niemcy zdywersyfikowały dostawy gazu. Mają moż-
liwość sprowadzania surowca od różnych producentów, dodatkowo Francja
znaczną część swojego zapotrzebowania na gaz pokrywa zakupami gazu skro-
plonego (Liquefied Natural Gas, LNG). Dywersyfikacja to fundament polityki
energetycznej Komisji Europejskiej i m.in. z tego powodu dotychczasowe do-
stawy gazu realizowane są za pośrednictwem trzech korytarzy energetycznych
(Afryka Północna, Morze Północne, Federacja Rosyjska) oraz prowadzone są
intensywne działania w celu budowy czwartego korytarza, mającego trans-
portować gaz oraz ropę z regionu Bliskiego i Środkowego Wschodu przez
Półwysep Azji Mniejszej do Europy. KE szacuje, że dostawy gazu tym szla-
kiem sięgną w przyszłości poziomu 30 90 mld m3 rocznie. Dążenie politycz-
149
BEZPIECZECSTWO NARODOWE nr I (25), 2013
ne, aby żaden z korytarzy nie zdominował pozostałych pod względem wielko-
ści dostaw, znajduje odzwierciedlenie w statystykach oraz danych dotyczących
podpisanych kontraktów. Przez co najmniej kolejne 20 lat Norwegia będzie
produkowała na potrzeby Unii Europejskiej ok. 100 mld m3 gazu rocznie, co
potwierdzają zarówno rezerwy sięgające 2 bln m3, jak i utrzymujący się od lat
poziom dostaw (w 2010 r. wyniosły 100,25 mld m3 gazu)15. Spośród państw
Afryki Północnej tylko dwa  Algieria i Libia dostarczyły do Unii Europejskiej
ok. 63 mld m3 gazu w 2010 r.16, zaś potwierdzone rezerwy oraz nowe pro-
jekty rurociągowe (m.in. rurociąg GALSI  Gasdotto Algeria Sardegna Italia
 o przepustowości 10 mld m3 rocznie17) wskazują, że w przyszłości eskport
z tego kierunku może się zwiększyć. Dostawy gazu realizowane są również
drogą morską z wykorzystaniem technologii skraplania gazu. W 2010 r. import
LNG do krajów UE sięgnął ok. 80 mld m3 surowca18 i w kolejnych latach będzie
rósł zarówno ze względu na kolejne budowane terminale, jak i z powodu coraz
bardziej konkurencyjnych cen gazu skroplonego w porównaniu z surowcem
dostarczanym rurociągami. Przytoczone dane statystyczne dotyczące importu
gazu do UE z różnych kierunków pozwalają wyciągnąć wniosek, że sprzedaż
przez Gazprom ok. 250 mld m3 gazu w UE w 2020 r. jest niemożliwa. Sukcesem
Gazpromu będzie raczej utrzymanie w przyszłości eksportu na obecnym po-
ziomie lub jedynie niewielka redukcja sprzedaży. Skoro dotychczas wykorzy-
stywane gazociągi do przesyłu surowca do Europy (Jamał, Braterstwo, Nord
Stream) za kilka lat nie będą wykorzystane w pełni, to budowa South Stream
o przepustowości 63 mld m3 nie znajduje uzasadnienia rynkowego. O tym, że
prawdopodobnie także rosyjski Gazprom nie planuje budowy tak dużego ga-
zociągu, świadczą techniczne parametry słoweńskiego odcinka South Stream,
które przeciekły do prasy pod koniec 2012 r. po podpisaniu umowy z rosyj-
skim partnerem. W myśl umowy, słoweński odcinek South Stream na granicy
z Węgrami ma odbierać zaledwie 24 mld m3 gazu rocznie19, mimo że prze-
pustowość zarówno podmorskiej części, jak i lądowej z Bułgarii ma wynosić
63 mld m3. Czym tłumaczyć olbrzymią różnicę sięgającą 39 mld m3? Można po-
15
BP Statistical Review of World Energy June 2011, http://www.bp.com/assets/bp_internet/globalbp/
globalbp_uk_english/reports_and_publications/statistical_energy_review_2011/STAGING/local_
assets/pdf/statistical_review_of_world_energy_full_report_2011.pdf (dostęp: 15 stycznia 2013 r.).
16
Ibidem.
17
Galsi. Algeria-Sardinia-Italy gas Pipeline http://www.edison.it/en/company/gas-infrastructures/
galsi.shtml (dostęp: 15 stycznia 2013 r.).
18
BP Statistical Review of World Energy June 2011& , op.cit.
19
A. Erbus, Investicija v Ju~ni tok bo presegla milijardo, 13 listopada 2012 r., http://www.finance.
si/8325839/Investicija-v-Ju%C5%BEni-tok-bo-presegla-milijardo (dostęp: 15 stycznia 2013 r.).
150
POZAMILITARNE ASPEKTY BEZPIECZECSTWA
stawić dwie hipotezy: według pierwszej 39 mld m3 gazu kupią m.in. Bułgarzy,
Węgrzy, Serbowie, być może Grecy, Macedończycy, Bośniacy oraz Kosowarzy.
Jednak prawdopodobieństwo realizacji tego scenariusza w przyszłości jest
znikome  skoro w 2010 r. zapotrzebowanie na gaz wszystkich krajów z na-
ziemnej trasy South Stream (tj. Bułgarii, Serbii i Węgier) nie przekroczyło
15 mld m3, to jest niewielka szansa, aby za pięć lat wzrosło blisko trzykrotnie.
Według drugiej hipotezy słoweńsko-rosyjska umowa informuje o prawdziwej
przepustowości gazociągu, co oznacza, że konsorcjum South Stream, podając
roczne możliwości przepustowe szlaku sięgające 63 mld m3, prowadzi grę in-
formacyjną, obliczoną na wprowadzenie opinii publicznej oraz elity politycz-
nych wielu krajów w błąd w sprawie prawdziwej przepustowości. Ile zatem
może wynosić rzeczywista przepustowość planowanego gazociągu? Wydaje
się, że górna granica nie może przekroczyć 30 35 mld m3, co współgrałoby
z wielkościami przepustowości zapisanymi w słoweńsko-rosyjskim porozu-
mieniu o budowie South Stream. Jednak może być znacznie niższa i osiągnąć
zaledwie 15 18 mld m3, czyli połowę możliwości przesyłowych zapisanych
w upublicznionej umowie międzynarodowej. Tę niższą wartość podpowiadają
prognozy dotyczące zapotrzebowania na gaz we Włoszech i zasady dywersy-
fikacji tego rynku oraz wiedza na temat istniejących szlaków przesyłowych
gazu z Rosji w krajach tranzytowych South Stream. Przyjęcie założenia, że
Bułgaria, Serbia, Węgry oraz Słowenia będą dostawać gaz z South Stream
w wielkościach odpowiadających realnej przepustowości nowego rurociągu,
skutkuje koniecznością znaczącego zredukowania lub całkowitego wstrzyma-
nia importu rosyjskiego surowca dotychczasowymi szlakami. Są nimi regio-
nalne odgałęzienia systemu gazociągowego Braterstwo przebiegającego przez
terytorium Ukrainy. Warto zwrócić uwagę, że przyjmowanie przepustowości
gazociągu zapisanych w porozumieniach międzypaństwowych jako wiary-
godnych nie jest uzasadnione w świetle doświadczeń historycznych. Polsko-
rosyjska umowa o budowie gazociągu jamalskiego zobowiązała Gazprom do
budowy dwóch nitek rurociągu o rocznej przepustowości 67 mld m3 gazu20.
Umowa nie została dotrzymana, zaś istniejący gazociąg ma przepustowość
dwukrotnie mniejszą.
20
Porozumienie między rządem Federacji Rosyjskiej a rządem Rzeczypospolitej Polskiej o budowie
systemu gazociągów dla tranzytu gazu rosyjskiego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dosta-
wach gazu rosyjskiego do Rzeczypospolitej Polskiej z 25 sierpnia 1993 r., Umowy Polska Rosja, t. 2,
Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Federacji Rosyjskiej, Wydział Promocji Handlu i Inwestycji, Mo-
skwa, czerwiec 2008 r., http://moskwa.trade.gov.pl/pl/download/file/f,709 (dostęp: 26 lutego 2013 r.).
151
BEZPIECZECSTWO NARODOWE nr I (25), 2013
Mapa 3. Gazociągi południowego korytarza energetycznego, Braterstwo
i South Strem
Gazociągi
istniejące
planowane
yródło: opracowanie własne.
Do czego służy South Stream?
Analiza popytu na importowany gaz w UE, a także obserwacja dotych-
czasowej europejskiej polityki energetycznej, zakładającej zdywersyfikowa-
nie szlaków oraz zródeł dostaw gazu, czynią wysoce prawdopodobną tezę,
że w ciągu najbliższych 5 7 lat nie zwiększy się zapotrzebowanie na gaz
z Rosji w ilościach uzasadniających budowę nowego gazociągu o przepu-
stowości 63 mld m3 rocznie. Prawdopodobne jest przypuszczenie, że South
Stream został zaprojektowany bardziej dla celów politycznych, a nie ekono-
micznych.
Jeśli Europę podzielić na cztery ćwiartki, to jedna z nich obejmie połu-
dniowo-wschodnią część kontynentu, w której znajdą się m.in. południo-
we Niemcy, północne Włochy, Austria, Czechy, Słowacja, Węgry, kraje bał-
kańskie oraz Ukraina i Rosja. W regionie, oprócz projektu South Stream,
są jeszcze dwa korytarze przesyłu gazu dla Europy. Pierwszy stanowi wielki
system gazociągów Braterstwo, będący własnością Ukrainy. Drugi to gazo-
ciągi projektowane w ramach tzw. południowego korytarza energetycznego
(np. Nabucco-West, TANAP).
152
POZAMILITARNE ASPEKTY BEZPIECZECSTWA
Można postawić następujące hipotezy:
" South Stream powstaje w celu uzyskania przez Gazprom udziałów
w ukraińskim systemie gazociągowym Braterstwo lub innej formy
trwałego wpływu na tę sieć. Wiadomości o budowie olbrzymiego South
Stream to gra informacyjna mająca wytworzyć przekonanie w elitach
ukraińskich o nieuchronności inwestycji i tym samym osłabić opór
wobec sprzedaży części udziałów w Braterstwie stronie rosyjskiej lub
zgody na współzarządzanie sieciami przez Gazprom;
" South Stream pojawił się w celu sparaliżowania lub utrudnienia bu-
dowy infrastruktury do przesyłu gazu z regionu Morza Kaspijskiego
przez Turcję do UE (południowy korytarz energetyczny);
" promowany przez Rosję gazociąg służy do dwóch wymienionych wyżej
celów. Kluczową rolę South Stream ilustruje porównanie do symultanicz-
nej partii szachów, w której pierwszym graczem jest ukraińskie Braterstwo,
drugim zaś gazociągi z południowego korytarza energetycznego.
Czy tak faktycznie jest? Rosja jest zainteresowana kupnem udziałów
w ukraińskich gazociągach lub uzyskaniem innej formy zarządzania tymi
szlakami. Przebiegający przez Ukrainę szlak to największy na świecie system
gazociągowy, wybudowany w połowie lat 80. XX w. na terytorium ZSRR.
Pu upadku komunistycznego państwa rdzeń skomplikowanego i niezwykle
kosztownego systemu stał się własnością niepodległej Ukrainy. Gazprom,
chcąc przesyłać surowiec do odbiorców na Zachodzie, płaci ukraińskiemu
właścicielowi szlaku za tranzyt. Ukraina wykorzystuje zyski zarówno do
utrzymania w sprawności istniejących rurociągów, jak i subsydiowania gazu
sprzedawanego na rynku wewnętrznym. Wiele razy dochodziło do sporów
na linii Moskwa Kijów o cenę dostarczanego przez Rosję gazu. Ukraińcy
w tych negocjacjach posiadali mocne argumenty  swoje bezpieczeństwo
energetyczne oraz pozycję negocjacyjną budowali na posiadaniu monopolu
tranzytowego na rosyjski gaz. W uproszczeniu, jeśli Gazprom zdecydowałby
się na wstrzymanie dostaw na Ukrainę, w celu wywarcia presji ekonomicznej
i politycznej, w odpowiedzi ukraiński Naftohaz miałby możliwość wstrzyma-
nia tranzytu rosyjskiego gazu do odbiorców w Unii Europejskiej. Bilateralny
spór mógłby przerodzić się w poważny kryzys polityczny z udziałem wielu
odbiorców z Unii Europejskiej. Konflikt gazowy między Rosją a Ukrainą ze
stycznia 2009 r. rozegrał się właśnie według tego schematu  Ukraina na wiele
dni wstrzymała przesył rosyjskiego gazu do odbiorców w Unii Europejskiej,
w odpowiedzi na wstrzymanie przez Gazprom dostaw na jej rynek we-
153
BEZPIECZECSTWO NARODOWE nr I (25), 2013
wnętrzny. W konsekwencji nie tylko rosyjski koncern, ale także Federacja
Rosyjska ponieśli straty  zarówno wśród obywateli, jak i elit politycznych
UE powszechny stał się pogląd, że niektórzy dostawcy wykorzystują han-
del surowcami energetycznymi jako narzędzie realizacji własnych interesów
politycznych. W Unii Europejskiej, gdzie swobodny przepływ towarów od
kilkudziesięciu lat stanowi jeden z fundamentów integracji i jest traktowany
w kategoriach wolności podstawowej, taka konstatacja wywołała poważny
wstrząs. W jego efekcie po kilku miesiącach prac legislacyjnych i konsulta-
cyjnych weszło w życie rozporządzenie nr 994/2010 z 20 pazdziernika 2010 r.
w sprawie środków zapewniających bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego21,
mające zapewnić bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego dla krajów UE oraz
umożliwić awaryjne zasilanie w sytuacji odcięcia przesyłu od producenta.
Trudno wyrokować, czy strona rosyjska miała świadomość, jaką cenę poli-
tyczną przyniesie konflikt z Ukrainą o gaz ze stycznia 2009 r. Wpisuje się on
w logikę działań mających przynieść przewagę energetyczną i polityczną nad
Białorusią i Ukrainą. Z tej perspektywy potencjalne przejęcie udziałów w po-
łożonych na terytorium Ukrainy rurociągach transportujących gaz do Unii
Europejskiej oraz w podziemnych magazynach gazu, których pojemność wy-
nosi 32,1 mld m3 (jedne z największych na świecie, po magazynach Stanów
Zjednoczonych i Federacji Rosyjskiej)22, pokrywa się z rosyjską strategią.
Czy przejęcie ukraińskiego systemu transportu gazu przyniosłoby korzy-
ści ekonomiczne Gazpromowi oraz osłabiłoby polityczną pozycję Ukrainy
w relacjach z Rosją? Wiele czynników wskazuje, że tak mogłoby się stać
 Gazprom zmniejszając opłatę tranzytową za przesył przez terytorium
Ukrainy, zyskałby możliwość zmniejszenia kosztów transportowych, poja-
wiłyby się również solidne fundamenty do zwiększenia udziałów w dystry-
bucji surowca i dostawach do odbiorców końcowych na ukraińskim rynku
wewnętrznym. Mógłby wspierać ekspansję gospodarczą rosyjskich podmio-
tów poprzez stosowanie polityki różnicowania cen sprzedaży wobec róż-
nych odbiorców w zamian za ustępstwa gospodarcze. Trzeba pamiętać, że na
Ukrainie elita polityczna jest silnie powiązana z właścicielami przemysłu, zaś
do funkcjonowania większości sektorów gospodarki (m.in. hutnictwa, prze-
21
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 994/2010 z 20 pazdziernika 2010 r.
w sprawie środków zapewniających bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego i uchylenia dyrektywy
Rady 2004/67/WE (Dz.Urz. UE L. 295/1 z 12 listopada 2010 r.). Więcej: P. Turowski, Nowe prawo Unii
Europejskiej a bezpieczeństwo energetyczne Polski,  Bezpieczeństwo Narodowe , nr 17, Biuro Bezpie-
czeństwa Narodowego, Warszawa 2011.
22
Underground gas storage http://www.utg.ua/en/activities/underground-gas-storage/ (dostęp: 16 sty-
cznia 2013 r.).
154
POZAMILITARNE ASPEKTY BEZPIECZECSTWA
mysłu stalowego, elektromaszynowego, chemicznego) niezbędne są dostawy
olbrzymich ilości gazu. Zarówno jedni, jak i drudzy są niezwykle wrażli-
wi na relacje z dostawcą gazu. Gdyby rosyjski Gazprom osiągnął opisane
cele, wówczas mogłoby to przełożyć się na ograniczenie manewru politycz-
nego Ukrainy i mieć wpływ na wzrost zależności politycznej od Federacji
Rosyjskiej. Jednak jeszcze do niedawna rosyjska polityka energetyczna nie
posiadała skutecznych instrumentów nacisku. Wiązało się to z faktem, że
przepustowość dwóch istniejących gazociągów (Jamał oraz Braterstwo) do
eksportu gazu z Rosji do Unii Europejskiej oraz krajów bałkańskich była
zbliżona do wielkości rocznego eksportu. Wraz z oddaniem do użytku ru-
rociągu Nord Stream, Gazprom zyskał znaczącą nadwyżkę przepustowo-
ści w stosunku do poziomu eksportu. Potwierdzają to informacje podane
przez rzecznika operatora gazociągu Jensa Mllera23, który poinformował,
że przez pierwsze 11 miesięcy funkcjonowania gazociągu wykorzystywano
jedynie ok. 30 40 proc. jego przepustowości sięgającej 55 mld m3. Rosyjski
koncern zyskał ok. 33 38,5 mld m3 nadwyżki mocy przesyłowej i o taką ilość
surowca może zredukować tranzyt surowca przez Ukrainę. Ta perspektywa
może niepokoić stronę ukraińską  nie dość, że grozi utratą części przycho-
dów dotychczas przeznaczanych na subsydiowanie rynku wewnętrznego, to
jeszcze może przyczynić się do trwałego osłabienia rentowności ukraińskich
gazociągów. Nie oznacza to jednak, że Ukraina pozostaje w tej rozgrywce
bez szans. Gazprom może zredukować tranzyt maksymalnie do poziomu
70 80 mld m3 gazu24, zaś Naftohaz może bezkarnie podnieść opłatę prze-
syłową rosyjskiemu producentowi gazu, przy czym Gazprom i tak będzie
zmuszony do zapłacenia wyższej taryfy, ponieważ nie ma alternatywnego
szlaku. Aby uzyskać trwałą przewagę, Gazprom potrzebuje nowych narzędzi
nacisku  takim narzędziem może być grozba budowy kolejnego gazociągu
umożliwiającego zastąpienie dotychczasowego szlaku tranzytowego biegną-
cego przez Ukrainę. Rolę tutaj może odegrać South Stream. Jeśli bowiem
dodać przepustowość nowego szlaku oraz niewykorzystane moce Nord
Stream, to uzyskuje się ok. 100 mld m3 rocznej przepustowości. To oznacza,
że tranzyt przez Ukrainę mógłby zostać praktycznie zredukowany do mini-
mum. Pozostałe po zapełnieniu obydwóch podmorskich gazociągów nie-
wielkie ilości gazu, nie zapewniłyby niezbędnych przychodów Naftohazowi.
23
C. Kemfert, Nord Stream  supply without demand, Die Welt, http://www.dw.de/nord-stream-
supply-without-demand/a-16288908 (dostęp: 19 lutego 2013 r.).
24
Różnica między wielkością tranzytu ukraińskimi gazociągami a wolnymi mocami przesyłowymi
Nord Stream (ok. 38 mld m3).
155
BEZPIECZECSTWO NARODOWE nr I (25), 2013
Skutkowałyby bardzo dużymi problemami dla ukraińskiego operatora ga-
zociągowego i większą uległością, co jest bliskie celom rosyjskiej polityki
energetycznej.
Zrozumienie motywów powstania projektu South Stream wymaga od-
powiedzi na następujące pytania: jeśli jej celem jest uzyskanie kontroli nad
ukraińskim systemem gazociągów tranzytowych, to jaka jest rola South
Stream w takim scenariuszu? Czy trzeba zbudować kosztowny podmorski
rurociąg, aby odkupić gazociąg Braterstwo? Z jakich środków utrzymywać
i co robić z tyloma niepotrzebnymi gazociągami, gdy już ukraińskie szla-
ki zostaną przejęte przez Gazprom na skutek przekierowania tranzytu do
South Stream? Czy South Stream jest narzędziem Gazpromu do blokowania
konkurencyjnych gazociągów, projektowanych w ramach południowego ko-
rytarza energetycznego?
Odpowiedz ułatwia obejrzenie mapy obejmującej region Półwyspu
Bałkańskiego aż do Europy Środkowej, Azji Mniejszej oraz Morza Czarnego,
Egejskiego i Adriatyku. Od Azerbejdżanu do Austrii  przez Gruzję, Turcję,
Bułgarię, Rumunię i Węgry zaplanowano trasę jednego z gazociągów po-
łudniowego korytarza energetycznego. Już za pięć lat mają ruszyć dostawy
do Europy przez Bałkany, które będą wynosić 10 mld m3 gazu z nowego
azerskiego złoża. Po zaledwie kilku latach, w 2025 r. możliwości produk-
cyjne Azerbejdżanu zostaną zwiększone do ok. 50 65 mld m3 gazu. Ma to
związek z planowanym zagospodarowaniem wielkich morskich złóż, ta-
kich jak Abszeron, Azeri Czirag Guneszli oraz Szafag Asiman. Niedawno
odkryte zasoby sprawiły, że potwierdzone rezerwy gazu w Azerbejdżanie
wzrosły do poziomu 2,6 bln m3 (więcej niż posiada Norwegia, jeden z naj-
ważniejszych dostawców surowca dla UE)25. Byłoby ryzykowne sądzić, że
Azerbejdżan nie będzie chciał sprzedawać znaczącej części wydobywanego
w przyszłości gazu w Europie, gdzie można uzyskać jedne z najwyższych
cen na świecie. Kolejnym dostawcą może być Turkmenistan  jeśli tak się
stanie, to można spodziewać się znaczącego zwiększenia ilości dostępnego
surowca w projektowanych gazociągach południowego korytarza. W ubie-
głym roku Turkmenistan zadeklarował uruchomienie dostaw dla Europy
na niewyobrażalnym poziomie 40 mld m3 rocznie. Choć propozycja ta jest
stanowczo zawyżona, to uzmysławia potencjalną skalę wzrostu eskportu po
25
F. Umbach, Energy: Why  TANAP is Changing the Eurasian Pipeline Competition, Geopolitical
Information Service, 27 marca 2012 r., http://www.acus.org/files/EnergyEnvironment/032712_
Umbach_EurasianPipelineCompetition_PartII.pdf (dostęp: 21 stycznia 2013 r.).
156
POZAMILITARNE ASPEKTY BEZPIECZECSTWA
ewentualnym przyłączeniu nowego dostawcy26. Nieprzypadkowo Komisja
Europejska szacuje zdolności przesyłowe południowego korytarza energe-
tycznego w przedziale 30 90 mld m3 gazu rocznie, zaś projektowany przed
laty gazociąg Nabucco (obecnie zastąpiony innymi propozycjami) miał
transportować gaz w ilościach odpowiadających dolnym widełkom przepu-
stowości planowanej dla korytarza.
South Stream dubluje trasę gazociągów z południowego korytarza ener-
getycznego od Bułgarii do Węgier. Jeśli obydwa szlaki zostałyby zbudowane,
wówczas przez kraje bałkańskie przebiegałyby dwa gazociągi o możliwo-
ściach transportowych co najmniej 90 mld m3 gazu rocznie począwszy od
ok. połowy następnej dekady. Znalezienie odbiorców na taką ilość surowca,
zarówno w punktach końcowych ich trasy, jak i w krajach tranzytowych, jest
nierealne. Przy relatywnie małym zapotrzebowaniu na gaz wszystkich kra-
jów bałkańskich oraz Węgier (sięgającym niespełna 19 mld m3 w 2010 r.27)
nie ma warunków, aby w przyszłości państwa te mogły zakupić istotną część
dostaw z obydwu projektowanych gazociągów. Tezę wskazującą, że przepu-
stowość South Stream została znacząco przeszacowana w celu m.in. zwal-
czania konkurencyjnych projektów gazociągowych uprawdopodabnia chro-
nologia wydarzeń i decyzji strony rosyjskiej z ostatnich kilku lat.
Najwcześniejsze informacje na temat South Stream, pochodzące z po-
czątku roku 2008, wskazują, że przepustowość nowego szlaku została za-
planowana na poziomie 30 mld m3 gazu rocznie28. Jednak już półtora roku
pózniej  w maju 2009 r.  podczas uroczystości w Soczi w obecności pre-
mierów Rosji i Włoch podpisano umowę dotyczącą budowy South Stream,
zawierającą klauzulę o zwiększeniu przepustowości szlaku ponad dwukrot-
nie  do 63 mld m3 rocznie29. Bardzo prawdopodobne, że decyzja rosyjskie-
go udziałowca szlaku została spowodowana politycznym porozumieniem ze
stycznia 2009 r. o budowie gazociągu Nabucco. W Budapeszcie reprezento-
wane przez Komisję Europejską kraje UE oraz Azerbejdżan, Gruzja i Turcja
26
V. Socor, Turkmenistan s Gas Export Potential: New Implications for Europe, Eurasia Daily Monitor,
volume 9, issue 137, The Jamestown Foundation, 19 lipca 2012 r., http://www.jamestown.org/single/?no_
cache=1&tx_ttnews[tt_news]=39650 (dostęp: 21 stycznia 2013 r.).
27
BP Statistical Review of World Energy June 2011& op.cit.
28
M. Kaczmarski, Powrót Rosji na Bałkany? Tydzień na Wschodzie, Ośrodek Studiów Wschod-
nich z 22 stycznia 2008 r., http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/tydzien-na-wschodzie/2008-01-23/
powrot-rosji-na-balkany (dostęp: 15 stycznia 2013 r.).
29
A. Aoskot-Strachota, South Stream  nowe porozumienia, stare wątpliwości, Tydzień na Wscho-
dzie, Ośrodek Studiów Wschodnich, nr 19(94) z 20 maja 2009 r., http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/
tydzien-na-wschodzie/2009-05-20/south-stream-nowe-porozumienia-stare-watpliwosci (dostęp: 15 stycz-
nia 2013 r.).
157
BEZPIECZECSTWO NARODOWE nr I (25), 2013
(dostawca surowca oraz kraje tranzytowe spoza UE) zdecydowały o budowie
nowego połączenia gazowego o przepustowości 30 mld m3 gazu rocznie30.
W ślad za decyzjami politycznymi pojawiło się silne wsparcie finansowe
dla Nabucco  oprócz 200 mln euro bezpośredniej dotacji finansowej z bu-
dżetu UE, projekt otrzymał gwarancje kredytowe do wysokości 4 mld euro
wydane przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOiR), Europejski
Bank Inwestycyjny (EBI) i Międzynarodową Korporację Finansową (MKF)
będącą częścią Banku Światowego31. Z tej perspektywy decyzję Gazpromu
o zwiększeniu przepustowości South Stream należy rozpatrywać w katego-
riach manifestacji niezadowolenia z projektu Nabucco. Nieprzypadkowo,
wzrost przepustowości inicjowanego przez Rosjan gazociągu (z 30 do
63 mld m3) odpowiada z niewielkim naddatkiem mocy przesyłowej europej-
skiego projektu, który cztery lata temu był jedynym projektem infrastruktu-
ry przesyłowej południowego korytarza energetycznego.
Oczekiwania Komisji Europejskiej, krajów tranzytowych
i udziałowców konsorcjum South Stream
Współwłaścicielami odcinków lądowych South Stream są poszczegól-
ne kraje tranzytowe, kontrolujące swoje udziały w projekcie poprzez spół-
ki operatorskie. Z kolei właścicielem odcinka podmorskiego jest konsor-
cjum rosyjskiego Gazpromu i koncernów energetycznych z Włoch, Francji
i Niemiec32. Powody decyzji poszczególnych krajów o przystąpieniu do bu-
dowy South Stream można przedstawić w kilku punktach. Z jednej strony
wiążą się z chęcią zagwarantowania sobie dodatkowych wpływów z tranzy-
30
The Declaration of the Budapest Nabucco Summit, Ministerstwo Spraw Zagranicznych Węgier,
27 stycznia 2009 r., http://www.mfa.gov.hu/kum/en/bal/actualities/spokesman_statements/Nabuc-
co_Declaration_090127.html (dostęp: 8 maja 2012 r.). O porozumieniu oraz projekcie Nabucco czytaj
więcej: P. Turowski, Fiasko projektu Nabucco w następstwie walki o kontrolę nad szlakami transporto-
wymi z południa,  Bezpieczeństwo Narodowe , nr 22, Biuro Bezpieczeństwa Narodowego, Warszawa
2012.
31
EBI zadeklarowało maksymalnie 2 mld euro, EBOR  1,2 mld, a IFC  800 mln. Mały krok na dro-
dze do zapewnienia finansowania Nabucco, Tygodniowy biuletyn analityczny BEST, Ośrodek Studiów
Wschodnich, nr 29 (147), 8 września 2010 r., http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/best/2010-09-08/
maly-krok-na-drodze-do-zapewnienia-finansowania-nabucco (dostęp: 16 stycznia 2013 r.).
32
W konsorcjum udziały posiadają: rosyjski Gazprom (50 proc. udziałów), włoski Ente Nazionale
Idrocarburi  ENI (20 proc. udziałów), francuski lectricit de France  EDF (15 proc. udziałów)
oraz Wintershall niemieckiego giganta chemicznego BASF (15 proc. udziałów). Shareholders. The
Combined Know-how of Four Major Companies, http://www.south-stream-offshore.com/company/
shareholders/ (dostęp: 21 stycznia 2013 r.).
158
POZAMILITARNE ASPEKTY BEZPIECZECSTWA
tu gazu i nadziejami na kupno gazu po preferencyjnych cenach, oczekiwa-
niami korzystnych zleceń dla krajowych przedsiębiorstw, chęcią uzyskania
wsparcia politycznego i ekonomicznego od Rosji. Z drugiej zaś strony łączą
się z koniecznością znalezienia kompromisu z ważnym partnerem gospo-
darczym, jakim jest Federacja Rosyjska, lub odnowieniem kończących się
kontraktów gazowych. Najłatwiej rozpoznać motywacje Słoweńców (chęć
zarobienia na tranzycie i inwestycjach) i Serbów (wzmocnienie relacji po-
litycznych i ekonomicznych z Rosją), najtrudniej  wielopłaszczyznową grę
Bułgarii oraz Węgier. Przez wiele lat Bułgarię z Rosją łączyły bliskie stosunki
ze względu na wspólne projekty w sektorze ropy naftowej, energii elektrycz-
nej i gazu ziemnego. W ciągu ostatnich dwóch lat bułgarski rząd osłabił do-
tychczasowe więzi, wycofując zgodę na budowę bardzo ważnego dla Rosji
naftociągu z Bułgarii do Grecji33, który miał usprawnić eksport rosyjskiej
ropy dzięki ominięciu zatłoczonych cieśnin Bosforu i Dardaneli na dro-
dze do Morza Śródziemnego, oraz zerwał kontrakt na budowę elektrowni
atomowej w Belene z rosyjskim Atomstrojeksportem34. Rosjanie, naciska-
jąc na Bułgarię w sprawie South Stream, dysponowali wieloma skuteczny-
mi instrumentami, poczynając od możliwości wycofania skargi z arbitrażu
w sprawie naliczenia kary za zerwany kontrakt na budowę elektrowni ato-
mowej (Atomostrojeksport wyliczył swoje roszczenia na ok. 1 mld dola-
rów), kończąc na obietnicy obniżenia ceny za rosyjski gaz (Bułgarzy płacili
najwięcej ze wszystkich europejskich odbiorców  ponad 600 dolarów za
1 tys. m3 gazu w marcu 2012 r.35). Z kolei bułgarski rząd postanowił uza-
leżnić zgodę na budowę South Stream od obniżki m.in. ceny gazu, usu-
nięcia nietransparentnych lub niepotrzebnych pośredników w handlu tym
surowcem (Overgas oraz WIEE), wycofania klauzuli take-or-pay (bierz lub
płać, nakazującej w przypadku nieodebrania zamówionego gazu opłacenia
rachunku za dostawy zgodne z ilościami z umowy) oraz czasu obowiązy-
wania nowej umowy. Bułgarzy chcieli, aby obowiązywała ona do 2018 r.,
gdyż  według rządowego planu  rosyjski gaz ma być zastąpiony dostawa-
mi z Azerbejdżanu, które mogą rozpocząć się najwcześniej w 2018 r., gdy
33
T. Dąbrowski, Nowe otwarcie w relacjach energetycznych między Bułgarią a Rosją, Tydzień na
Wschodzie Ośrodek Studiów Wschodnich, nr 14(215) z 4 kwietnia 2012 r., http://www.osw.waw.pl/
pl/publikacje/tydzien-na-wschodzie/2012-04-04/nowe-otwarcie-w-relacjach-energetycznych-miedzy-
bulgaria- (dostęp: 21 stycznia 2013 r.).
34
Bułgaria. Referendum nie zmieni decyzji ws. elektrowni, PAP, 12 stycznia 2013 r.
35
M. Assenova, The Bargaining on South Stream Continues, Eurasia Daily Monitor Volume: 9 Issue: 206,
The Jamestown Foundation, 9 listopada 2012 r., http://www.jamestown.org/single/?no_cache=1&tx_
ttnews[tt_news]=40087 (dostęp: 21 stycznia 2013 r.).
159
BEZPIECZECSTWO NARODOWE nr I (25), 2013
zostaną wybudowane pierwsze gazociągi południowego korytarza energe-
tycznego36. Plan został zrealizowany połowicznie  choć zawarta w połowie
listopada 2012 r. umowa przewiduje 10-letni czas trwania dostaw niespełna
3 mld m3 gazu rocznie, co jest w interesie Gazpromu, to jednak na żądanie
Bułgarii wpisano klauzulę umożliwiającą renegocjowanie postanowień po-
rozumienia w 2018 r.  gdy azerski gaz będzie mógł dotrzeć na Bałkany37.
Podobną, wielopłaszczyznową grę prowadziły także Węgry. Ich zgoda na
budowę South Stream wydana z końcem 2012 r. została potraktowana przez
analityków jako rezygnacja z dotychczas głoszonej przez węgierskie elity
polityczne koncepcji wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego Europy
Środkowej. Podobnie interpretowano informacje medialne z początku 2012 r.
o możliwości wyjścia Węgier z konsorcjum Nabucco (nie brakowało także
głosów, że był to skutek rywalizacji wewnątrz konsorcjum). Interpretacja dzia-
łań węgierskich władz była trudna, tym bardziej że zaledwie dwa lata wcze-
śniej premier Viktor Orbn w artykule  Czas Polski i Węgier , opublikowanym
w wysokonakładowej polskiej gazecie, przedstawił Polsce ofertę współpracy
w kwestii bezpieczeństwa energetycznego. Postulował wzmocnienie niezależ-
ności gazowej poprzez budowę nowych rurociągów na osi północ południe38
łączących kraje Grupy Wyszehradzkiej z terminalami LNG nad Bałtykiem
i Morzem Adriatyckim i południowym korytarzem energetycznym. Artykuł
odnosił się także wprost do zagrożenia, jakie powoduje uzależnienie od do-
staw z jednego kierunku. Z tej perspektywy umowa na budowę South Stream
nie wpisuje się w logikę wcześniej głoszonych koncepcji. Nie przyspiesza dy-
wersyfikacji dostaw gazu na Węgry, choć jednocześnie nie skutkuje wstrzy-
maniem innych projektów redukujących zależność Budapesztu od rosyjskie-
go gazu. Węgry nie wygasiły budowy gazociągów południowego korytarza
energetycznego przez swoje terytorium, nie hamują prac nad alternatywnym
gazociągiem do transportu azerskiego gazu z Rumunii (Azerbaijan Georgia
Romania Interconnector, AGRI), ani nad łącznikiem gazowym ze Słowacją,
kontynuują prace nad wykupem części udziałów w projektowanym terminalu
LNG w Chorwacji, prowadzą działania w celu uruchomienia giełdy gazowej
w kraju oraz odkupują krajową sieć gazociągową od niemieckiego właściciela.
36
Ibidem.
37
T. Dąbrowski, Bułgaria: tańszy gaz z Rosji w zamian za zgodę na South Stream, Tydzień na Wscho-
dzie, Ośrodek Studiów Wschodnich nr 38(239) z 21 listopada 2012 r., http://www.osw.waw.pl/pl/
publikacje/tydzien-na-wschodzie/2012-11-21/bulgaria-tanszy-gaz-z-rosji-w-zamian-za-zgode-na-
south-st (dostęp: 7 stycznia 2012 r.).
38
V. Orban, Czas Polski i Węgier,  Rzeczpospolita , 30 listopada 2010 r., http://www.rp.pl/artykul/
571804.html (dostęp: 21 stycznia 2013 r.).
160
POZAMILITARNE ASPEKTY BEZPIECZECSTWA
Jeśli te projekty zostaną zrealizowane, to Nizina Panońska, z krzyżującymi się
różnymi szlakami przesyłu gazu awansuje do pozycji regionalnego węzła ener-
getycznego. Przełożyłoby się to na wzmocnienie pozycji politycznej kraju oraz
jego bezpieczeństwa energetycznego. Odnosząc się do szczegółów negocjacji
na temat South Stream, nie można pominąć faktu, że władze z Budapesztu
posiadały silne argumenty. Węgierskie podziemne magazyny gazu o pojem-
ności 6 mld m3  to infrastruktura niezbędna do niezakłóconego realizowa-
nia dostaw w okresie zwiększonego zapotrzebowania i tym samym konieczna
do pracy każdego gazociągu przesyłowego39. W zamian za ich udostępnienie
oczekiwano niższej ceny za gaz i kontraktów dla krajowych przedsiębiorstw.
Można domniemywać, że rząd węgierski otrzymał to, czego żądał  rosyjska
spółka Minnieftiegazstroj podpisała porozumienie gwarantujące zlecenia
i kontrakty dla węgierskich firm na inwestycje energetyczne w głębi Rosji na
kwotę 1 mld euro40. W sprawie kontraktu na gaz wiadomo, że Węgry chciały
przedłużenia dostaw poza 2015 r., kiedy to dotychczasowa umowa wygasa.
Wciąż nie ma jednak bardziej precyzyjnych informacji na temat parametrów
nowej umowy  na razie nie ujawniono, czy wykracza poza 2018 r., kiedy na-
stąpią pierwsze dostawy z Azerbejdżanu gazociągami południowego koryta-
rza energetycznego.
Inne motywacje miały zachodnie koncerny energetyczne, podejmując de-
cyzję o uczestnictwie w konsorcjum mającym wybudować podmorski od-
cinek South Stream. Federacji Rosyjskiej bardzo zależało na uczestnictwie
renomowanych wielkich firm energetycznych z Włoch, Francji i Niemiec.
Uwiarygadniają bowiem rosyjską inwestycję oraz umożliwiają przedsta-
wianie South Stream jako wspólnej inicjatywy energetycznej zaspokajającej
rosnące potrzeby konsumpcyjne Europy. Czy zachodni udziałowcy kon-
sorcjum podzielają ten pogląd? A jeśli nie, to co skłania poważne koncer-
ny energetyczne do angażowania się w projekt prawdopodobnie niesłużący
przesyłowi dodatkowych ilości gazu z Rosji, a jedynie dublowaniu istniejące-
go szlaku tranzytowego przez Ukrainę? Wydaje się, że przyjęto założenie, że
można zarobić nawet na bardzo ryzykownym projekcie. Zasada, że na nie-
dochodowym interesie jedni materialnie zyskają, pod warunkiem, że inni
39
M. Lanthemann, Hungary Grasps for Leverage in Russia Energy Negotiations, Natural Gas Europe
z 22 listopada 2012 r., http://www.naturalgaseurope.com/hungary-grasps-for-leverage-in-russia-energy-
negotiations (dostęp: 21 stycznia 2013 r.).
40
T. Dąborowski, A. Sadecki, M. Szpala, Postępy na drodze do realizacji gazociągu South Stream, Ty-
dzień na Wschodzie, Ośrodek Studiów Wschodnich, nr 36(237), 7 listopada 2012 r., http://www.osw.
waw.pl/pl/publikacje/tydzien-na-wschodzie/2012-11-07/postepy-na-drodze-do-realizacji-gazociagu-
south-stream (dostęp: 21 stycznia 2013 r.).
161
BEZPIECZECSTWO NARODOWE nr I (25), 2013
zgodzą się ponieść stratę, znajduje w przypadku konsorcjum South Stream
potwierdzenie. Świadczą o tym gwarancje udzielone przez Gazprom zachod-
nim uczestnikom konsorcjum South Stream, którzy muszą wyłożyć własne
środki lub pożyczyć brakujące na realizację wspólnego planu. Zwrot z inwe-
stycji przyniesie opłata tranzytowa płacona przez właściela przesyłanego su-
rowca. W przypadku South Stream jej wysokość określa umowa zawierająca
klauzulę ship-or-pay, którą należy tłumaczyć jako: prześlij lub płać. Ta zasada
to mutacja znanej z umów gazowych formuły take-or-pay, która zobowią-
zuje do opłacenia faktury za gaz zgodnie z ilościami zapisanymi w umo-
wie, nawet jeśli kontrahent odbierze mniejszą ilość surowca. W przypadku
ship-or-pay producent gazu zobowiązuje się do pokrywania zapisanej w umo-
wie rocznej opłaty przesyłowej nawet w przypadku znacznie zredukowanego
przesyłu. Należy zauważyć, że klauzula ship-or-pay przeniosła więc ryzyko
finansowe inwestycji z zachodnich udziałowców konsorcjum na rosyjski
Gazprom. Zachodnich inwestorów South Stream wiele łączy z Federacją
Rosyjską. Koncerny energetyczne z krajów o gospodarce rynkowej muszą
cały czas kupować złoża, aby przynajmniej równoważyć utratę własnych re-
zerw wynikającą z poziomu wydobycia w danym okresie. Akcje koncernu,
którego możliwości wydobywcze w długiej perspektywie ulegają zmniejsze-
niu z powodu kurczenia się posiadanych złóż, tracą na wartości. Federacja
Rosyjska posiada aktywa (złoża), na dostępie do których zależy zachodnim
koncernom energetycznym. Rosja stosuje natomiast technikę selektywnego
dopuszczania zachodnich inwestotorów do projektów wydobywczych na
własnym terytorium  proponuje złoża nieperspektywiczne i wyczerpujące
się bądz projekty, których rosyjskie koncerny nie są w stanie zagospodaro-
wać z powodu gigantycznych kosztów inwestycyjnych lub z powodu braku
odpowiedniej technologii wydobywczej. Nie jest wykluczone, że właśnie
w ten sposób wynagrodzono udział w konsorcjum South Stream zarówno
włoskiemu koncernowi ENI, jak i niemieckiemu Wintershallowi. W 2012 r.
wloski ENI otrzymał umowę na zbadanie złóż naftowych na Morzu Barentsa
i Morzu Czarnym od naftowego giganta Rosnieft, co jest traktowane jako
początek bardzo obiecującej współpracy energetycznej. Wartość prac badaw-
czych oszacowano na 2 mld dolarów, potencjalne koszty zagospodarowania
to gigantyczny kontrakt sięgający kwoty 100 125 mld dolarów41. Trudno za-
41
I. Wiśniewska, Zasoby naturalne rosyjskiego szelfu: uchylone drzwi dla zagranicznych inwestorów, Ko-
mentarze, Ośrodek Studiów Wschodnich, nr 76, 9 maja 2012 r., http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/
komentarze-osw/2012-05-09/zasoby-naturalne-rosyjskiego-szelfu-uchylone-drzwi-dla-zagranic (dostęp:
22 stycznia 2013 r.).
162
POZAMILITARNE ASPEKTY BEZPIECZECSTWA
kładać, że udział niemieckiego Wintershall w konsorcjum budującym South
Stream nie miał związku z kolejnym wielkim kontraktem zawartym z Rosją
w 2011 r. Na mocy podpisanych umów ustalono, że Wintershall otrzyma po-
nad ź udziałów w złożach gazowych Urengoj na Syberii Zachodniej o za-
sobach 274 mld m3 gazu. Niemiecki koncern zyskał możliwość zwiększenia
udziałów w obydwu blokach Wintershall będzie miał możliwość zwiększenia
swojego udziału do połowy. Jednocześnie Gazprom przejmie pełną kontrolę
nad dotychczas wspólnymi spółkami handlującymi gazem i zarządzającymi
podziemnymi magazynami gazu42.
Oprócz dołączania zachodnich inwestorów do rodzimych projektów
energetycznych stosowana jest także strategia wynagradzania wysiłku
inwestorskiego kontraktami gospodarczymi. Taki model daje się zauwa-
żyć w relacjach rosyjsko-francuskich. Francja jest właścicielem 80 proc.
udziałów w koncernie energetycznycm EDF zaangażowanym w budowę
South Stream, co powoduje, że Rosja nie musi odwzajemniać inwestycji
wobec tego samego koncernu  kontrakty mogą otrzymać inne kontrolo-
wane przez Francję podmioty. Jak funkcjonuje przedstawiony mechanizm,
można było zaobserwować przy okazji objęcia przez francuski koncern
udziałów w Nord Stream. Rosja zapłaciła za francuski udział w bałtyc-
kim rurociągu kontraktami z sektora zaawansowanej techniki i techno-
logii wojskowej oraz wspólpracą w przemyśle samochodowym. Rosyjski
Rostiechnołogii cztery lata temu podpisał porozumienia o współpracy
m.in. z Thales (wytwórcą zaawansowanych systemów elektronicznych dla
przemysłu militarnego i kosmicznego), Safranem (producentem silników
lotniczych), Alcatel-Lucentem oraz stoczniami francuskimi (kontrakt do-
tyczył dostaw okrętów desantowych Mistral oraz praw do produkcji licen-
cyjnej kolejnych jednostek w Rosji). W sektorze samochodowym współ-
praca techniczna Renault z AwtoWAZ (producentem Aady) zaowocowała
transferem technologii i kupnem przez francuski koncern 25 proc. udzia-
łów w rosyjskiej firmie43.
Inne cele względem South Stream ma Komisja Europejska. Jej prioryte-
tem jest wdrożenie trzeciego pakietu energetycznego, którego zasady mają
42
A. Ciechanowicz, A. Kwiatkowska-Drożdż, W. Rodkiewicz, Konsultacje Merkel i Putina  po
pierwsze gospodarka, Tydzień na Wschodzie, Ośrodek Studiów Wschodnich, nr 38 (239), 21 listopada
2012 r., http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/tydzien-na-wschodzie/2012-11-21/konsultacje-merkel-
i-putina-po-pierwsze-gospodarka (dostęp: 13 lutego 2013 r.).
43
W. Konończuk, Rosyjska oferta dla Francji, Tydzień na Wschodzie, Ośrodek Studiów Wschod-
nich, nr 41 (1160), 2 grudnia 2009 r., http://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/tydzien-na-wschodzie/
2009-12-02/rosyjska-oferta-dla-francji (dostęp: 22 stycznia 2013 r.).
163
BEZPIECZECSTWO NARODOWE nr I (25), 2013
służyć budowie wolnego rynku przesyłu energii, w tym gazu ziemnego.
Legislacja UE jest skoncentrowana na zagadnieniu tzw. unbundlingu, czyli
zagwarantowaniu swobodnego dostępu sprzedawców np. gazu do istniejącej
infrastruktury przesyłowej. W uproszczeniu, nowe prawo ma spowodować,
że dostawca gazu będzie mógł skorzystać z rurociągu, podobnie jak kierow-
ca korzysta z autostrady  wystarczy kupić bilet, aby wjechać na trasę. Takie
rozwiązanie ma spowodować wzrost konkurencji w sektorach energetyki
uzależnionych od infrastruktury przesyłowej. Dotychczas właściciele gazo-
ciągów nie wyrażali zgody na przesył surowca konkurentów własnymi szla-
kami, zaś kontrolę nad infrastrukturą przesyłową traktowali jako kluczowy
instrument do monopolizowania dostaw w danym regionie. Z tego powodu
KE traktuje pierwszoplanowo wprowadzenie zasad trzeciego pakietu ener-
getycznego m.in. do naziemnych odcinków planowanego gazociągu South
Stream (z wyjątkiem Serbii, która nie należy do UE)44.
Jeśli w Brukseli panuje przekonanie, że South Stream ma zwalczać kon-
kurencję m.in. z południowego korytarza energetycznego, to łatwiej zro-
zumieć determinację KE, aby poszczególne krajowe odcinki gazociągu
zostały objęte unbundlingiem, co umożliwia przesył surowca konkurentów
Gazpromu gazociągiem South Stream. Z pewnością Gazprom wie o tych
planach i prawdopodobnie z tego powodu wprowadzono do umów z kra-
jami tranzytowymi zobowiązanie do nieudostępniania mocy przesyłowych
South Stream innym niż rosyjski Gazprom dostawcom. Z tej perspektywy
łatwiej zrozumieć pośpiech towarzyszący finalizowaniu umów w listopadzie
2012 r. z Bułgarią, Węgrami i Słowenią. Nie jest wykluczone, że głównym
powodem przyspieszenia była chęć podpisania porozumień przed marcem
2013 r., kiedy to wszystkie zasady prawne trzeciego pakietu energetycznego
mają zacząć obowiązywać w krajach członkowskich. Można powiedzieć, że
w kwestii zasady unbundlingu i reguł trzeciego pakietu energetycznego trwa
swoiste weryfikowanie determinacji wszystkich struktur UE do przestrze-
gania ustanowionego prawa. Rosyjski Gazprom daje współudziałowcom
naziemnych odcinków argument przeciwko stosowaniu trzeciego pakietu
energetycznego (umowy zawiązane przed wejściem w życie regulacji praw-
44
Odnosząc się do tzw. odstępstw od zasad trzeciego pakietu energetycznego można je otrzymać
pod warunkiem, że nowa inwestycja poprawi bezpieczeństwo energetyczne regionu oraz przyczyni
się do zwiększenia konkurencji na rynku. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można domniemywać,
że każdy z naziemnych odcinków South Stream planowanych na terenie państw należących do Unii
Europejskiej będzie miał bardzo duże trudności, aby spełnić łącznie dwie wymienione powyżej prze-
słanki.
164
POZAMILITARNE ASPEKTY BEZPIECZECSTWA
nych powinny być zwolnione z ich stosowania), zaś Komisja Europejska żąda
od krajów członkowskich wglądu w zawarte umowy w celu dostosowania
ich zapisów do regulacji wprowadzającyh m.in. swobodny przesył surowca
rurociągami zamkniętymi dotychczas dla konkurencji. Warto pamiętać, że
już raz miał miejsce precedens  Komisja Europejska skutecznie wymusiła
usunięcie niezgodnych z prawem Unii Europejskiej zapisów z kontraktu na
dostawy paliwa od Gazpromu. Miało to miejsce w 2010 r. przy renegocjo-
wanym przez polski koncern PGNiG kontrakcie gazowym. Dodatkowo ro-
syjski koncern namawia swoich europejskich partnerów do występowania
o dofinansowanie inwestycji z unijnych funduszy. O ile jednak obecnie takie
zadanie byłoby łatwe do wykonania (pod warunkiem wpisania przez kraj
członkowski projektu na listę), o tyle w kolejnej perspektywie finansowej
UE (wieloletnim budżecie) projekty energetyczne będą zatwierdzane na po-
ziomie Komisji Europejskiej, co raczej utrudni uzyskanie dotacji na South
Stream.
Wnioski
Jest bardzo prawdopodobne, że przepustowość gazociągu South
Stream, jeśli zostanie wybudowany, będzie niższa od obecnie deklarowanej
(63 mld m3 rocznie). Jeśli zestawi się przepustowość wszystkich wykorzy-
stywanych przez Gazprom szlaków z zapotrzebowaniem na gaz z importu
w Unii Europejskiej, to można zauważyć znaczącą nadwyżkę zdolności prze-
syłowych w stosunku do zapotrzebowania na gaz importowany z Federacji
Rosyjskiej.
Unia Europejska oraz kraje Europy Zachodniej od lat realizują polity-
kę wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego, której jednym z filarów
jest dywersyfikacja zródeł dostaw oraz szlaków transportowych. Zasady
dywersyfikacji dostaw znajdują odzwierciedlenie w polityce równoważenia
udziału poszczególnych dostawców. Z tego też powodu oprócz trzech do-
tychczas istniejących korytarzy energetycznych, Komisja Europejska inicju-
je budowę czwartego  do złóż gazu i ropy w regionie Morza Kaspijskiego
i Środkowego Wschodu. Dodatkowo można spodziewać się, że w ciągu
najbliższych kilku lat na rynku UE pojawią się kolejni dostawcy surowca
przesyłanego gazociągami i transportujący paliwo w formie skroplonej
(LNG) szlakami morskimi. Jeśli uwzględnimy w tych szacunkach możliwe
rozwinięcie wydobycia gazu łupkowego na skalę przemysłową w krajach
165
BEZPIECZECSTWO NARODOWE nr I (25), 2013
Unii Europejskiej, to założenie, że rosyjski Gazprom zwiększy swoją sprze-
daż i dlatego potrzebuje nowego szlaku przesyłu gazu, wydaje się pozba-
wione racjonalnych podstaw. Z tej perspektywy można zakładać, że South
Stream pojawił się w celu osiągania konkretnych celów polityki energe-
tycznej Federacji Rosyjskiej, którymi są: przejęcie lub uzyskanie udziałów
w największym na świecie systemie gazociągów tranzytowych położonych
na terytorium Ukrainy oraz w celu sparaliżowania lub powstrzymywa-
nia budowy połączeń gazowych Europy z gazonośnym regionem Morza
Kaspijskiego, Bliskiego i Środkowego Wschodu.
Najwyrazniej Gazprom prowadzi intensywną grę informacyjną mającą
wytworzyć przekonanie, że budowa South Stream jest przesądzona i pew-
na. Taka gra może przestraszyć elity polityczne Ukrainy, że Braterstwu
grozi nieuchronne bankructwo i należy porozumieć się z Gazpromem, aby
utrzymać tranzyt gazu na niezmienionym poziomie. Obawa przed utra-
tą rentowności na skutek przekierowania tranzytu gazu do South Stream
musi na Ukrainie być realna i z pewnością rozpatrywane są różne opcje,
także zakładające kompromis z Gazpromem, mające za cel rozwiązanie
problemu. Kampania informacyjna dotycząca budowy South Stream jest
tania  skoncentrowano ją na działaniach dyplomatycznych. Warto zauwa-
żyć, że mimo zapewnień o budowie rurociągu o przepustowości 63 mld m3
rocznie, nie istnieją zobowiązania prawne nakazujące budowę szlaku o tak
dużych możliwościach transportowych. To oznacza, że nowy szlak, jeśli
zostanie wybudowany, może przesyłać znacznie mniej surowca, niż jest
ogłaszane.
Choć budowa South Stream jest pozbawiona uzasadnienia rynkowego
i ekonomicznego, to można spodziewać się, że zostanie zrealizowana, jed-
nak w znacznie mniejszej skali od planowanej. Maksymalna górna grani-
ca przepustowości gazociągu to 30 35 mld m3, jednak jego osiągnięcie jest
bardzo wątpliwe. Bardziej prawdopodobna jest budowa szlaku o dwukrot-
nie mniejszych zdolnościach przesyłowych, rzędu 15 17 mld m3 rocznie.
Przepustowość South Stream w przyszłości będzie realizowana na zasadzie
ponoszenia jak najniższych kosztów koniecznych do realizacji wyznaczo-
nych celów. Jeśli Gazprom przejmie wcześniej niż planował udziały w ukra-
ińskim systemie gazociągowym, to znacząca część uzasadnienia dla konty-
nuowania budowy South Stream przestanie istnieć.
Podobna zależność łączy podmorski gazociąg z rurociągami południo-
wego korytarza energetycznego. Jeśli Gazprom zablokuje budowę szlaków
niosących azerski surowiec przez Bałkany do Europy Środkowej, to nie bę-
166
POZAMILITARNE ASPEKTY BEZPIECZECSTWA
dzie potrzeby kontynuowania inwestycji. Jeśli do powstrzymywania rozwoju
konkurencji potrzebna będzie budowa np. tylko jednej nitki South Stream
(z czterech deklarowanych), to nowy gazociąg zostanie zbudowany w ta-
kiej skali. Doświadczenia związane z budową Nord Stream wskazują, że
Federacja Rosyjska dysponuje wystarczająco przekonującą  miękką siłą do
nakłaniania zachodnich koncernów jak i poszczególnych krajów do współ-
finansowania niezwykle kosztownych i  rynkowo  mało zasadnych inwe-
stycji w infrastrukturę przesyłową gazu ziemnego.
167


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2013 nr 26 Gaz łupkowy – nowe regulacje
25 pytan z budownictwa z odpowiedziami
ODPOWIEDZI NA POLITYKE OSWIATOWA
Geny wczesnych odpowiedzi na auksynę
geo eko odpowiedzi na pytania statystyczne
018 Lista wskazanych załączników na potrzeby konsultacji u lekarza specjalisty
W krzyzowym ogniu pytan Sztuka odpowiedzi na trudne pytania krzyog
Słowacki Juliusz Odpowiedź na Psalmy Przyszłości Spirydionowi Prawdzickiemu
Odpowiedź na Psalmy Przyszłości Psalmy1
Interpretacja i opracowywanie wyników na potrzeby lekarzy
odpowiedzi na pytania z fizyki(wykład)
2013 nr 28 Unia Celna – między mirażem „wschodniej Unii Europejskiej” a widmem „nowego ZSRR”

więcej podobnych podstron