konsultacje społeczne i współpraca z mediami


KONSULTACJE SPOAECZNE
I KONTAKTY Z MEDIAMI
W PROCESIE PRZYGOTOWANIA
INWESTYCJI
Alina Duda
Biuro Ekspertyz i Projektów Budownictwa Komunikacyjnego  EKKOM Sp. z o.o.
" Konsultacja  (po)rada, udzielanie wskazówek,
zasięganie opinii.
" Konsultacja społeczna  instytucja demokracji
społecznej polegająca na wyrażaniu przez członków
zbiorowości opinii na temat przedstawionego
zagadnienia.
Standardy konsultacji wg Komisji Europejskiej:
" właściwa, konkretna i rzeczowa informacja winna być
przekazywana każdemu uczestnikowi konsultacji
" objęcie konsultacjami wszystkich grup docelowych
" prowadzenie konsultacji za pośrednictwem środków komunikacji
dostosowanych do celów konsultacji i oczekiwań ich uczestników
" zapewnienie wystarczającego czasu na to, by umożliwić
uczestnictwo w konsultacjach np. powiadomienie o spotkaniach
konsultacyjnych na co najmniej 20 dni przed terminem spotkania
" potwierdzanie otrzymania odpowiedzi
" publikacja raportu opisującego wyniki konsultacji oraz sposobu
ich wykorzystania w trakcie dokonywania oceny skutków regulacji
Prawo w postępowaniach dotyczących przedsięwzięć
Obowiązujące przepisy polskiego systemu prawa przewidują
obowiązek prowadzenia postępowań z udziałem społecznym
w procesie:
" sporządzania lub zmiany koncepcji przestrzennego zagospodarowania
kraju, planów zagospodarowania przestrzennego oraz strategii rozwoju
regionalnego
" sporządzania lub zmiany polityk, strategii, planów lub programów we
wskazanych dziedzinach, m.in. dotyczących transportu oraz
wykorzystywania terenu, bądz też, niezależnie od ich przedmiotu,
których realizacja może znacząco oddziaływać na obszary NATURA
2000
" opracowywania zewnętrznego planu operacyjno ratowniczego
związanego z ryzykiem wystąpienia poważnych awarii przemysłowych
" wydawania decyzji administracyjnych wymagających udziału
społeczeństwa
Formalna procedura postępowania z udziałem społeczeństwa
Prawo ochrony środowiska pt.  Udział społeczeństwa w postępowaniu
w sprawie ochrony środowiska . Obejmuje ona kilka zasadniczych elementów:
" Podanie do publicznej wiadomości informacji o zamieszczeniu przez organ administracji
w publicznie dostępnym wykazie danych wniosku o wydanie decyzji oraz o możliwości
składania przez społeczeństwo uwag i wniosków, z jednoczesnym wyznaczeniem 21-
dniowego terminu na ich składanie i wskazaniem miejsca, gdzie można to uczynić
" Ewentualnie  przeprowadzenie rozprawy administracyjnej otwartej dla społeczeństwa (art.
32, ust. 1, pkt. 2) [Organ administracji zobowiązany jest poinformować o terminie, miejscu i
przedmiocie rozprawy w drodze obwieszczeń albo w sposób zwyczajowo przyjęty w danej
miejscowości
" Rozpatrzenie przez organ zgłoszonych uwag i wniosków (art. 32, ust. 1, pkt. 3 .Uwagi lub
wnioski może składać każdy  złożone uwagi i wnioski po upływie 21-dniowego terminu (wg
p. a) powyżej) pozostawia się bez rozpatrzenia (art. 32, ust. 1a).
" Podanie do publicznej wiadomości informacji o zamieszczeniu w publicznie dostępnym
wykazie danych decyzji wymagających udziału społeczeństwa (art. 32, ust. 2). Uzasadnienie
decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach powinno zawierać informacje o sposobie
wykorzystania uwag i wniosków zgłoszonych w związku z udziałem społeczeństwa (art. 56,
ust. 8).
Adresaci spotkań konsultacyjnych:
" szerokie grono osób
" organizacje społeczne i liderzy opinii publicznych
Sposoby informowania:
" konferencje
" plakaty, ulotki informacyjne
" tablice informacyjne
" informacje przekazywane poprzez osoby
opiniotwórcze /sołtys, wójt, proboszcz/
" media: prasa, radio, telewizja, internet
Etapy procesu konsultacji społecznych oraz metody
i techniki prowadzenia konsultacji:
" dialog - aprobatę wyrażać lub zgłaszać zastrzeżenia
" większa wiedza społeczeństwa o sposobie działania instytucji
planujących i realizujących przedsięwzięcie
" urzędów oraz samorządów
" otwarta polityka informacyjne  dostęp do informacji  z pierwszej ręki
o planach i inwestycjach
" umożliwienie społeczeństwu wyrażenia swoich opinii oraz uzyskanie
informacji zwrotnej
" nadanie wiarygodności przedsięwzięciu, budowanie przyjaznego klimatu
społecznego oraz poprawa wizerunku i wiarygodności inwestora
" wspieranie procedur demokratycznych, aktywizowanie społeczeństwa
oraz zwiększenie jakości podejmowanych decyzji
" możliwość promowania inwestycji w mediach
Etapy konsultacji:
" analiza problemu
" przygotowanie planu działań
" przekaz informacyjny
" zbieranie uwag, opinii, wniosków
" rozpatrywanie wniosków
" przekazanie opinii publicznej decyzji
z podaniem jej uzasadnienia
Błędy wpływające na jakość konsultacji:
" niewykorzystywanie konsultacji jako zródła informacji o problemie
" konsultowanie na bardzo póznym etapie prac lub na etapie
gotowego projektu
" zbyt krótki czas na zajęcie stanowiska
" brak informacji o wynikach konsultacji
" wąski krąg konsultowanych podmiotów
Sytuacje konfliktowe:
" NIMBY   Not In My Backyard  z ang.  Nie na moim
podwórku
" BANANA   Built absolutely nothing anywhere near anything -
z ang.  Nie buduj absolutnie nic w pobliżu czegokolwiek
" DAD -  Decide  Announce- Defend - z ang.  Podejmij decyzję
- ogłoś ją  ob roń ją
Korzyści wynikające z konsultacji społecznych:
" łagodzenie konfliktów społecznych i uniknięcie
opóznień wynikających na przykład z blokowania
inwestycji
" większa wiedza społeczna o sposobie działania
instytucji planujących i realizujących przedsięwzięcia
" poznanie preferencji , obaw - ułatwia podejmowanie
decyzji zgodnych z oczekiwaniem społecznym
" nadanie wiarygodności przedsięwzięciu
" budowanie wiarygodności oraz właściwego
wizerunku inwestora
Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji Społecznych
inwestycji miejskich w Gminie Miejskiej Kraków
ż 1 Cel konsultacji społecznych
Celem prowadzenia konsultacji społecznych w Gminie Miejskiej Kraków jest
stworzenie płaszczyzny partycypacji społecznej przy realizacji inwestycji miejskich,
poprzez:
" informowanie społeczności lokalnej o planowanych przez Gminę Miejską Kraków
inwestycjach miejskich,
" informowanie o efektach przedmiotowych inwestycji miejskich,
" promowanie zaplanowanych przez Gminę rozwiązań w zakresie inwestycji
miejskich, ich znaczenia dla rozwoju miasta oraz efektów dla mieszkańców,
" monitorowanie opinii publicznej,
" poznanie opinii mieszkańców o sprawach objętych konsultacjami,
" zebranie propozycji rozwiązań i pomysłów dotyczących przedmiotowych inwestycji
miejskich,
" tworzenie ofert kompensacyjnych dla społeczności lokalnej, tak, aby:
a) stworzyć płaszczyznę współuczestnictwa i zaangażowania mieszkańców,
b) kształtować postawy współodpowiedzialności mieszkańców za rozwój miasta,
c) pozyskiwać przychylność mieszkańców dla inwestycji miejskich.
ż 2 Uczestnicy konsultacji społecznych
1. W konsultacjach mogą uczestniczyć:
" mieszkańcy obszaru, na którym zlokalizowana będzie przedmiotowa inwestycja
" miejska oraz obszarów bezpośrednio sąsiadujących -  Społeczność Lokalna ,
" mieszkańcy obszarów pozostających pod wpływem inwestycji miejskiej.
2. Przez Społeczność Lokalną wskazaną w ust. 1 rozumie się również:
" spółdzielnie mieszkaniowe i wspólnoty mieszkaniowe,
" organizacje pozarządowe (NGO),
" społeczności parafialne oraz związki wyznaniowe,
" Rady i zarządy dzielnic samorządowych,
" Radę Miasta Krakowa,
" inwestora.
Program ochrony środowiska
Program ochrony środowiska
przed hałasem dla Miasta Krakowa
przed hałasem dla Miasta Krakowa
KONSULTACJE SPOAECZNE
KONSULTACJE SPOAECZNE
Rady Dzielnic VIII  XIII
Rady Dzielnic VIII  XIII
 Podgórze
 Podgórze
Kraków, 17 czerwca 2008 r.
Kraków, 17 czerwca 2008 r.
PLAN SPOTKANIA
PLAN SPOTKANIA
1. Informacje ogólne
2. Podstawowe informacje na temat opracowania
Programu
3. Prezentacja podstawowych założeń Programu ochrony
środowiska dla Miasta Krakowa
4. Ankieta
5. Dyskusja
6. Wnioski i podsumowanie
EUROPA  JEDEN KONTYNENT, PODOBNE PROBLEMY
EUROPA  JEDEN KONTYNENT, PODOBNE PROBLEMY
Niemcy Kraków
yródło: Longar Sp. z o.o.
 Postępuj tak, aby Twoje
postępowanie było
miarą postępowania
wszystkich
E.Kant
" Współpraca z mediami
" Podstawowe zagadnienia wynikające
z prawa prasowego
Art. 4.
1. Przedsiębiorcy i podmioty niezaliczone do sektora finansów
publicznych oraz niedziałające w celu osiągnięcia zysku są
obowiązane do udzielenia prasie informacji o swojej
działalności, o ile na podstawie odrębnych przepisów informacja
nie jest objęta tajemnicą lub nie narusza prawa do prywatności.
" 3. W przypadku odmowy udzielenia informacji, na żądanie
redaktora naczelnego odmowę doręcza się zainteresowanej
redakcji w formie pisemnej, w terminie trzech dni; odmowa
powinna zawierać oznaczenie organu, jednostki organizacyjnej
lub osoby, od której pochodzi, datę jej udzielenia, redakcję, której
dotyczy, oznaczenie informacji będącej jej przedmiotem oraz
powody odmowy.
Art. 6.
1. Prasa jest zobowiązana do prawdziwego przedstawiania
omawianych zjawisk.
2. Organy państwowe, przedsiębiorstwa państwowe i inne
państwowe jednostki organizacyjne oraz organizacje spółdzielcze
są obowiązane do udzielenia odpowiedzi na przekazaną im
krytykę prasową bez zbędnej zwłoki, nie pózniej jednak niż w
ciągu miesiąca.
3. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do związków
zawodowych, organizacji samorządowych i innych organizacji
społecznych w zakresie prowadzonej przez nie działalności
publicznej.
4. Nie wolno utrudniać prasie zbierania materiałów
krytycznych ani w inny sposób tłumić krytyki.
Art. 12.
1. Dziennikarz jest obowiązany:
1) zachować szczególną staranność i rzetelność przy zbieraniu
i wykorzystaniu materiałów prasowych, zwłaszcza sprawdzić
zgodność z prawdą uzyskanych wiadomości lub podać ich
zródło,
2) chronić dobra osobiste, a ponadto interesy działających w
dobrej wierze informatorów i innych osób, które okazują mu
zaufanie
Art. 14.
1. Publikowanie lub rozpowszechnianie w inny sposób informacji
utrwalonych za pomocą zapisów fonicznych i wizualnych
wymaga zgody osób udzielających informacji.
2. Dziennikarz nie może odmówić osobie udzielającej
informacji autoryzacji dosłownie cytowanej wypowiedzi, o ile
nie była uprzednio publikowana.
3. Osoba udzielająca informacji może z ważnych powodów
społecznych lub osobistych zastrzec termin i zakres jej
opublikowania.
4. Udzielenia informacji nie może uzależniać, z zastrzeżeniem
wynikającym z ust. 2, od sposobu jej skomentowania lub
uzgodnienia tekstu wypowiedzi dziennikarskiej.
5. Dziennikarz nie może opublikować informacji, jeżeli osoba
udzielająca jej zastrzegła to ze względu na tajemnicę służbową
lub zawodową.
Art. 31.
Na wniosek zainteresowanej osoby fizycznej, prawnej lub innej
jednostki organizacyjnej redaktor naczelny redakcji właściwego
dziennika lub czasopisma jest obowiązany opublikować
bezpłatnie:
1) rzeczowe i odnoszące się do faktów sprostowanie wiadomości
nieprawdziwej lub nieścisłej,
2) rzeczową odpowiedz na stwierdzenie zagrażające dobrom
osobistym.
Art. 32.
1. Sprostowanie lub odpowiedz należy opublikować w:
1) dzienniku - w ciągu 7 dni od dnia otrzymania sprostowania lub
odpowiedzi,
(& )
6. W tekście nadesłanego sprostowania lub odpowiedzi nie
wolno bez zgody wnioskodawcy dokonać skrótów ani innych
zmian, które by osłabiały jego znaczenie lub zniekształcały
intencję autora sprostowania; tekst sprostowania nie może być
komentowany w tym samym numerze lub audycji; nie odnosi się
to do odpowiedzi; nie wyklucza to jednak prostej zapowiedzi
polemiki lub wyjaśnień.
7. Tekst sprostowania lub odpowiedzi nie może być dłuższy od
dwukrotnej objętości fragmentu materiału prasowego,
którego dotyczy; redaktor naczelny nie może wymagać, aby
sprostowanie lub odpowiedz były krótsze niż pół strony
znormalizowanego maszynopisu.
Art. 33.
1. Redaktor naczelny odmówi opublikowania sprostowania lub
odpowiedzi, jeżeli:
1) nie odpowiadają wymaganiom określonym w art. 31,
2) zawierają treść karalną lub naruszają dobra osobiste osób
trzecich,
3) ich treść lub forma nie jest zgodna z zasadami współżycia
społecznego,
4) podważają fakty stwierdzone prawomocnym orzeczeniem.
Art. 46.
1. Kto wbrew obowiązkowi wynikającemu z ustawy uchyla się od
opublikowania sprostowania lub odpowiedzi, o których mowa w
art. 31, albo publikuje takie sprostowanie lub odpowiedz wbrew
warunkom określonym w ustawie
- podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.
(ust. 1 niezgodny z Konstytucją w związku z art. 32 ust. 6 w
zakresie, w jakim nie definiując pojęcia sprostowania i
odpowiedzi, zakazuje pod grozbą kary komentowania tekstu
sprostowania w tym samym numerze lub audycji, w której
sprostowanie to zostało opublikowane - wyrok TK Dz.U. z
2004 r. Nr 111, poz. 1181)


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
w01 demo problemy spoleczne i wspolpraca
Materiał informacyjny do konsultacji społecznych systemu transportowego miasta Łodzi na 2015
Ewaluacja konsultacji społecznych realizowanych przy budowie elektrowni
Jak wspolpracowac z mediami
Organizacje pozarzadowe Zarzadzanie kreowanie wizerunku i wspolpraca z mediami w III sektorze orgpoz
Analiza FOR 13 Iluzja konsultacji społecznych i reformy systemu emerytalnego
Wladza lokalna a panstwo spoleczenstwo i rynek Wspolpraca i konkurencja e6l
WSPÓŁPRACA KOP Z ORGANAMI ADMINISTRACJI PAŃSTWOWEJ W ZAKRESIE STABILIZACJI SPOŁECZNEJ
wd2 3 żwyność a potrzeby społeczne
Liderzy jedza na koncu Dlaczego niektore zespoly potrafia swietnie wspolpracowac a inne nie lidjed
społeczne ruchy antyglobalizacyjne
strefa schengen i inne mozliwosci rozwoju wspolpracy transgranicznej w euroregionie slask cieszynski
3 wplyw spoleczny

więcej podobnych podstron