Koszt wychowania dzieci w Polsce a podnoszenie podatkow posrednich


Raport
Koszty wychowania dzieci w Polsce a
podnoszenie podatków pośrednich
Pod kierunkiem
Prof. Dr hab. Aleksandra Surdeja
Centrum im. Adama Smitha
Pierwszy niezależny instytut w Polsce
Warszawa 2008
Streszczenie
Sytuacja rodzin
Analitycy Centrum im. Adama Smitha szacują koszt wychowania jednego
dziecka w Polsce (do osiągnięcia dwudziestego roku życia) na 160 tys. zł, a
dwójki dzieci na 280 tys. zł
Obawy potencjalnych rodziców o bezpieczeństwo ekonomiczne rodziny i jej
poziom życia negatywnie wpływają na ich decyzje o liczbie dzieci
Stopień ubóstwa polskich rodzin jest wysoki. Według danych Komisji
Europejskiej Polska przoduje w tym niechlubnym rankingu: pośród wszystkich
państw członkowskich UE w Polsce najwięcej (29%) dzieci żyje w biedzie, a w
sumie co piaty Polak, żyje poniżej progu ubóstwa
Rozwój programów socjalnych nie jest dobrą odpowiedzią problem ubóstwa,
gdyż skuteczność tych programów jest niska. Ze 100 złotych zabranych przez
państwo podatnikom na pomoc potrzebującym trafia nie więcej niż 30-40 proc.
Resztę pochłaniają koszty transakcyjne i administracyjne.
Polityka podatkowa
Zdecydowana większość polskich rodzin jest w stanie zapracować na swoje
utrzymanie w warunkach państwa, które nie jest nadmiernie fiskalne.
Dla 95% polskich podatników 22% stawka VAT jest większym obciążeniem niż
19% stawka od dochodów osobistych
Stawka VAT w Polsce jest wyższa niż w większości państw europejskich.
Wyższa stawka obowiązuje jedynie w Szwecji i Danii (25%)
Skutki podniesienia VAT na ubranka i buciki dziecięce
Planowane podniesienie VAT z 7% do 22% zwiększy koszty utrzymania
rodziny z trójką dzieci do momentu uzyskania przez nie dwudziestego roku
życia o 7890 zł (rocznie o 394 zł).
Dla prawie 10 mln rodzin zmiana ta będzie oznaczać dodatkowy koszt rzędu
2,42 mld zł rocznie
Zmiana ta byłaby szczególnie niekorzystna dla rodzin polskich rolników,
którym wzrostu cen artykułów dla dzieci nie zrekompensuje żadna ulga w
podatku dochodowym.
Polski system podatkowy nie powinien traktować posiadania dzieci jako
luksusowej konsumpcji, na którą stać niewielu.
Wniosek
Dla polskich rodzin niższy VAT na artykuły dla dzieci, w tym obuwie dziecięce,
to najbardziej efektywny sposób zmniejszania kosztów wychowania dzieci.
Koszty wychowania dzieci w Polsce a podnoszenie podatków pośrednich, Centrum im. Adama Smitha, maj 2008 r. str. 2
Analiza
I. Wstęp
Według niedawnego raportu Rady Unii Europejskiej [Wspólne sprawozdanie w
sprawie ochrony socjalnej i integracji społecznej] z 4 marca 2008 roku] wśród 78 milionów
Europejczyków zagrożonych ubóstwem w 2005 roku 19 milionów to dzieci. W wielu
państwach członkowskich dzieci są bardziej zagrożone ubóstwem niż reszta ludności, a
wskaznik ten jest szczególnie wysoki w Grecji (20%), Rumunii 25%, na Litwie 27 procent i
niestety w Polsce. Równie niepokojąca jest intensywność ubóstwa wśród polskich dzieci
mierzona jako  luka ubóstwa , czyli procentowy dystans pomiędzy progiem ubóstwa a
dochodami rodzin z dziećmi, gdyż i pod tym względem nasz kraj znajduje się w grupie
państw (wraz z Bułgarią, Litwą i Estonią), w której ubóstwo dzieci przybiera największe
rozmiary.
Ubóstwo dzieci jest w znacznej mierze pochodną ogólnego poziomu ubóstwa oraz
struktury i stanu rodziny. Na całym świecie na ubóstwo częściej narażone są dzieci
utrzymywane i wychowywane przez osoby samotne oraz dzieci z rodzin wielodzietnych (w
skali UE przeciętnie 13 procent dzieci jest pod opieką jednego z rodziców, a 21% w
rodzinach z co najmniej trójką dzieci). Osoby samotnie wychowujące dzieci muszą
podejmować trudne wybory pomiędzy długością i intensywnością pracy a czasem dla
dziecka, rodziny wielodzietne muszą natomiast rozwiązywać problem wysokich kosztów
dóbr i usług, które są niezbędne dla dzieci.
Chociaż radości i troski rodzicielstwa nie sprowadzają się do ciągłej utylitarnej
kalkulacji kosztów i korzyści z posiadania dziecka, to nie sposób nie zauważyć, że
wychowanie i utrzymanie dzieci jest niezwykle kosztowne. Co więcej należy
podkreślić, że o ile dla rodziców posiadanie dzieci nieuchronnie wiąże się z
materialnym wyrzeczeniem, to dla społeczeństwa jako całości dzieci (ich ilość i
 jakość ) są jednoznacznie pozytywną wartością  zasobem bez którego zagrożony
jest dobrobyt i funkcjonowanie społeczeństwa. To zbiorowości, i jej politycznej
organizacji, czyli państwu powinno więc zależeć na zapewnieniu odpowiednio
wysokiej dzietności i  jakości polskich rodzin.
II. Koszty dzieci
Zanim zarysujemy kierunek działań służących zmniejszaniu kosztów
wychowania dzieci, spróbujmy odpowiedzieć na pytanie, jakie są rzeczywiste koszty
Koszty wychowania dzieci w Polsce a podnoszenie podatków pośrednich, Centrum im. Adama Smitha, maj 2008 r. str. 3
utrzymania dzieci? Najpełniejsze dane dotyczące kosztów wychowania dzieci
gromadzone są i udostępniane opinii publicznej w Stanach Zjednoczonych (zob.
tabela 1). Z danych tych wynika, że wychowanie dwójki dzieci do osiągnięcia przez
nich pełnoletniości kosztuje 250,000 dolarów, a ukończenie przez nie prywatnych
uczelni zwiększa te koszty dodatkowo o 100,000 dolarów.1
Tabela 1
Koszty wychowania dzieci w Stanach Zjednoczonych (w dolarach, 2001)
Wiek Mieszkanie Wyżywienie Transport Odzież Zdrowie Edukacja/ Inne Aącznie
dziecka opieka nad
dziećmi
0-2
2500 910 780 370 460 840 630 6490
3-5
2470 1010 750 360 440 820 680 6630
6-8
2380 1300 880 400 510 560 680 6710
9-11
2150 1560 950 450 560 340 720 6730
12-14
2400 1640 1070 750 560 240 900 7560
15-17
1940 1780 1440 660 600 400 660 7480
41520 24600 17610 8970 9390 9990 12720 124800
Aącznie
yródło: The Consumer Expenditure Survey by the U.S. Department of Labor
Uwaga: Obliczenia dla pełnych rodzin z dwójką dzieci przy założeniu, że roczny dochód rodziny
wynosi pomiędzy 39,100 a 65,800 dolarów. Te oszacowania kosztów mogą być uzupełnione o dane,
według których roczne koszty studenta uczelni prywatnej wynoszą w Stanach Zjednoczonych 23,578
dolarów, a w uczelni publicznej 9,008 dolarów.
Z kolei analizy prowadzone w Australii wskazują, że przeciętne koszty
utrzymania i wychowania jednego dziecka wynoszą 20,1 procent dochodu w
dyspozycji gospodarstwa domowego, gdy koszty te liczone są bez kosztów opieki
nad dziećmi oraz 24,6%, gdy koszty te uwzględniają wydatki na zewnętrzną opiekę
nad dziećmi [Paul Henman(2005)Updated Costs of Children Using Australian Budget
Standards, Queensland].
Niestety w Polsce nie istnieją wieloletnie dane pozwalające na wyliczenie
pełnych kosztów wychowania dziecka. Gromadzenie oficjalnych danych i
przedstawianie ich opinii publicznej w celu uświadomienia, jak kosztowne jest
utrzymywanie dzieci (belgijskie powiedzenie głosi:  Jedno dziecko  jeden dom )
1
Anglicy obliczyli, że wychowanie dziecka od urodzenia do ekonomicznego usamodzielnienia kosztuje
przeciętnie 160 tysięcy funtów.
Koszty wychowania dzieci w Polsce a podnoszenie podatków pośrednich, Centrum im. Adama Smitha, maj 2008 r. str. 4
staje się niezbędne, gdyż sprzyjać będzie zrozumieniu sytuacji ekonomicznej rodzin
z dziećmi.
Koszty wychowania dzieci to suma kosztów bezpośrednich (wydatków na
wyżywienie, odzież, obuwie, leczenie etc.) oraz kosztów pośrednich i alternatywnych
(rodziny z większą liczbą dzieci niejako  poświęcają zarobki jednego z rodziców,
który w pełnym zakresie opiekuje się dziećmi).
Chociaż oczywistym jest, że koszty wychowania dzieci mogą się kształtować
na różnym poziomie (w zależności od aspiracji i możliwości finansowych rodziców),
to z punktu widzenia polityki państwa istotne jest określenie przybliżonych kosztów
minimalnych (kosztów odpowiadających standardom życia w danym
społeczeństwie).
Na jakim poziomie kształtują się te koszty minimalne w 2008 roku?
Wykorzystując dane przedstawione w tabeli 2 oszacowaliśmy, że koszt wychowania
jednego dziecka do okresu osiągnięcia przezeń 20 roku życia wynosi w Polsce około
160 tyś. złotych, a koszt wychowania dwójki dzieci wynosi około 280 tyś. złotych
(przyjmujemy, że koszt drugiego dziecka wynosi 80 procent kosztów pierwszego ze
względu na możliwe oszczędności). W przypadku rodzin z trójką dzieci koszty te
(przyjmujemy, że koszt trzeciego dziecka wynosi 60 procent kosztów pierwszego)
wynoszą około 376 tyś. złotych. Jeśli pamiętamy, że kalkulacja ta nie bierze pod
uwagę kosztów pośrednich i alternatywnych oraz, że jest kalkulacją kosztów
minimalnych, to oczywiste jest, że łączne koszty rzeczywiste są prawdopodobnie
jeszcze wyższe.
Tabela 2
Przeciętne miesięczne wydatki na 1 osobę w gospodarstwach domowych
według typu gospodarstwa domowego w 2006 roku
Małżeństwa z dziećmi na utrzymaniu Ojciec lub
Wyszczególnienie matka z
dziećmi na
1 2 3
utrzymaniu
w złotych
Wydatki ogółem 848,97 658,27 454,78 657,95
w tym
żywność i napoje bezalkoholowe 207,53 173,20 146,99 180,39
odzież i obuwie 56,76 44,52 28,50 43,07
zdrowie 31,44 22,16 13,12 21,32
edukacja 18,20 15,06 7,58 13,62
yródło: materiały GUS
Koszty wychowania dzieci w Polsce a podnoszenie podatków pośrednich, Centrum im. Adama Smitha, maj 2008 r. str. 5
Warto zauważyć, że istnieje silny związek pomiędzy ubóstwem a kosztami
dzieci. Utrzymanie dzieci obciąża budżety rodzin wpływając negatywnie na poziom
życia rodziców, a obawy potencjalnych rodziców o bezpieczeństwo ekonomiczne
rodziny i jej poziom życia negatywne wpływają na ich decyzje o liczbie dzieci. Jeśli
więc ogólny wskaznik płodności kobiet pokazujący stosunek liczby urodzeń do liczby
kobiet w wieku rozrodczym zmalał w Polsce z około 3 w roku 1960 do około 1,3 w
2003 roku [Green Paper  Confronting demographic change: a new solidarity between
the generations , Komisja Europejska, 2005], to znaczna część wyjaśnienia wiąże się
z wysokim kosztem dzieci.
Wyliczanie kosztów dzieci nie powinno nas oburzać, gdyż wnioskiem z nich
nie jest zrównanie użyteczności dziecka z użytecznością przedmiotów takich jak dom
czy samochód, lecz wskazanie, że z indywidualnego punktu widzenia posiadanie
dzieci nieuchronnie wiąże się z obniżeniem dochodu dostępnego na inne cele
życiowe.
III. Kierunki działań obniżających koszty dzieci
Jak można obniżyć koszty wychowania dzieci? Jak sprawić, ażeby polityka
prorodzinna stała się w Polsce trwałą opcją? Zarysować można dwa kierunki działań.
Jednym z nich jest tworzenie specjalnych programów skierowanych na poprawę
warunków życia rodzin z dziećmi (od ulg podatkowych, przez bony towarowe do
programów dożywiania dzieci). Innym jest dbałość o wysoką jakość usług
publicznych, przy redukcji obciążeń podatkowych rodzin, i szerzej wszystkich
obywateli.
Historia programów socjalnych dowodzi, że są one mało skuteczne i bardzo
kosztowne. Doświadczenia wielu krajów - od Stanów Zjednoczonych po Europę
Zachodnią (nie mówiąc o doświadczeniach krajów realnego socjalizmu), dowodzą,
że skuteczność programów socjalnych jest niska, a niekiedy wręcz sprzyjająca
rozpowszechnianiu się zachowań, które państwo chce ograniczać: jeśli rząd chce
przy pomocy pieniędzy publicznych i państwowych urzędów zmniejszyć liczbę
samotnie wychowujących matek, to ją, jak w przypadku Stanów Zjednoczonych,
zwiększa; jeśli chce, przy pomocy hojnych zasiłków dla bezrobotnych, chronić
poziom życia osób niepracujących, to na skutek tego zwiększa liczbę osób
pozostających bez pracy. Przykłady te nie są argumentem przeciwko wszelkiej
Koszty wychowania dzieci w Polsce a podnoszenie podatków pośrednich, Centrum im. Adama Smitha, maj 2008 r. str. 6
pomocy potrzebującym. Wręcz przeciwnie! Przypominają jednak, że interwencja
administracyjna jest mało efektywna. I bez niej ludzie w sposób spontaniczny niosą i
organizują pomoc innym. Często wymuszone pośrednictwo instytucji państwowych
jest zbyteczne, a zawsze kosztowne. I tak zebrane społecznie 100 złotych na pomoc
dla Iksińskiego trafi z pewnością do tegoż Iksińskiego. Ze 100 złotych zabranych
przez rząd podatnikom na pomoc potrzebujących (dotkniętych jakimś kataklizmem),
do Iksińskiego dotrze nie więcej niż 30 40 procent. Reszta przepadnie w  czarnej
dziurze , jaką jest budżet państwa. Taki jest bowiem stopień marnotrawienia środków
przez biurokrację.2
U podstaw polityki sprzyjającej rodzinie powinno znajdować się założenie, że
najlepiej służy jej prawo do dysponowania własnymi pieniędzmi oraz konkurencyjne
otoczenie obejmujące obszary usług publicznych, czyli głównie ochrony zdrowia i
edukacji. Warto przypomnieć, że odwrotną stroną rozbudowy programów socjalnych
są wysokie obciążenia podatkowe i wysokie wydatki publiczne.3 Pod koniec XIX
wieku we Francji i we Włoszech wydatki publiczne i podatki były na poziomie 13%
dochodu narodowego, a w Stanach Zjednoczonych nawet na niższym. Gospodarcza
funkcja rządu skupiona była na zasadniczych dla sprawnego funkcjonowania
zbiorowości kwestiach takich jak obrona narodowa, bezpieczeństwo fizyczne osób i
mienia, wymiar sprawiedliwości oraz infrastruktura publiczne. Do wielkiego wzrostu
wydatków publicznych doszło w okresie pomiędzy rokiem 1960 a połową lat
osiemdziesiątych, kiedy to wiele krajów, a szczególnie kraje zachodniej Europy,
stworzyło rozwinięty system redystrybucji i  bezpieczeństwa socjalnego , który
ujmował życie jednostki w ramy socjalnej kurateli państwa W okresie mniej więcej
jednego pokolenia (dwudziestu pięciu lat) kilka krajów europejskich, w tym w
szczególności Austria, Belgia, Dania, Francja, Niemcy, Irlandia, Włochy, Holandia i
Szwecja obciążyło wydatkami publicznymi prawie (a czasem więcej) 50% PKB. Co
więcej, w niektórych krajach takich jak Włochy i Belgia dług publiczny przekroczył
100% dochodu narodowego, a spłata odsetek od tego długu dodatkowo obciąża
obywateli tych krajów. Kraje takie jak Włochy wpadły w pułapkę zadłużenia: obsługa
długu publicznego wymusza utrzymywanie wysokiego obciążenia podatkowego, a
wysokie podatki z kolei negatywnie wpływają na międzynarodową konkurencyjność
2
Dane te odnoszą się co prawda, do Stanów Zjednoczonych, ale nie ma żadnych powodów by sądzić,
że polska biurokracja jest sprawniejsza i bardziej wydajna od amerykańskiej.
3
Wydatki socjalne są dominującą pozycję w budżetach państw Europy Zachodniej sięgającą 50-60%
ogółu wydatków publicznych.
Koszty wychowania dzieci w Polsce a podnoszenie podatków pośrednich, Centrum im. Adama Smitha, maj 2008 r. str. 7
gospodarki Włoch. Polska, z długiem publicznych w granicach 50-53%, wciąż ma
szansę uniknąć włoskiego scenariusza.
Wobec zaobserwowanego w ciągu XX wieku wielkiego wzrostu obciążeń
podatkowych nie powinno dziwić, że wysokość podatków znajduje się w centrum
publicznej uwagi. Warto jednakże zauważyć, że opinia publiczna niesłusznie skupia
się wyłącznie na kwestii podatków dochodowych (podatku dochodowego od osób
fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych), chociaż w rzeczywistości w
dochodach współczesnych państw największy udział ma podatek pośredni (od
towarów i usług i akcyzowy): w większości państw UE podatki pośrednie przynoszą
ponad 70% dochodów budżetowych, podczas gdy podatek dochodowy od osób
fizycznych ok. 20%, a podatek dochodowy od osób prawnych około 10%. Podatki
pośrednie nie są więc tak obojętne dla sytuacji ekonomicznej ludzi oraz dla ich
decyzji, jak może się to wydawać osobom, które nie znają struktury przychodów
budżetowych współczesnych państw!
Z punktu widzenia rządów podatki pośrednie są  wydajne , względnie łatwe w
naliczaniu i poborze, a ich niewątpliwą  zaletą jest to, że obywatele nie są w stanie
uświadomić sobie łącznego ciężaru opodatkowania  wyobrazmy sobie jakim
szokiem dla podatnika byłoby stwierdzenie sumy zapłaconych podatków pośrednich,
gdybyśmy wprowadzili, niejako analogicznie do podatku dochodowego, rodzaj
rocznego rozliczenia podatków pośrednich! I tak dla 95 procent polskich podatników
22 procentowa stawka podatku VAT jest większym obciążeniem niż 19 procentowa
stawka podatku od dochodów osobistych.
IV. Stawka VAT a koszty dziecka w Polsce
Wcześniej przedstawiliśmy wyliczenia pokazujące, że utrzymanie i
wychowanie dziecka w okresie od narodzenia do osiągnięcia 20 roku życia
najprawdopodobniej kosztuje około 160 tys. złotych. Przyjmując, że każde następne
dziecko zwiększa koszty mniej niż proporcjonalnie (drugie dziecko 80% kosztów
pierwszego można wyliczyć, że koszty utrzymania dzieci wynoszą: a) dla rodziny z
dwóją dzieci  280 tys. złotych; b) dla rodziny z trójką dzieci  376 tys. złotych, a dla
rodziny z czwórką dzieci  około 472 tys. złotych. Jeśli do kosztów tych dodamy
koszty utrzymania i kształcenia na poziomie wyższym, to koszty te należałoby
zwiększyć o co najmniej 50 tys. złotych na każde dziecko.
Koszty wychowania dzieci w Polsce a podnoszenie podatków pośrednich, Centrum im. Adama Smitha, maj 2008 r. str. 8
Tabela 3
Szacunkowe koszty wychowania dzieci dla polskich rodzin (w PLN)
Z jednym Z dwójką dzieci Z trójką dzieci Z czwórką dzieci
Wiek dziecka
dzieckiem
0-20 160,000 280,000 376,000 472,000
0-25 210,000 380,000 526,000 672,000
yródło: Obliczenia własne
Jaki jest związek różnego typu podatków z przedstawionymi wyliczeniami?
Odpowiedz brzmi: bardzo silny i wielostronny. Zacznijmy od podatku dochodowego
od osób fizycznych i od najbardziej do niedawna typowej w polskich warunkach
rodziny z trójką dzieci. Ponieważ, według przedstawionych wyliczeń, utrzymanie,
wychowanie i wykształcenie trójki dzieci kosztuje 526,000 złotych, to pracujący
rodzice muszą osiągnąć w ciągu prawie ćwierćwiecza dochody przed
opodatkowaniem (przyjmujemy stawkę 19%,) rzędu 649,000 złotych.
Przeprowadzone obliczenie pokazuje, że rodzice-podatnicy oddają w tym czasie
państwu 123,000 złotych.
To niestety nie koniec drenażu kieszeni rodziców. Wspomnieliśmy już o
ukrytych, choć kumulatywnie, znacznych obciążeniach płynących z podatku VAT.
Należy zauważyć, że stawka VAT w Polsce jest wyższa niż stawka VAT w
większości państw członkowskich UE: średnia stawka VAT dla 27 państw
członkowskich UE wynosi 19,5%. Wyższą niż Polska stawkę VAT mają jedynie
Szwecja i Dania (w obu państwach stawka VAT wynosi 25%), najniższą zaś
Hiszpania  16% oraz Wielka Brytania  17.5%). Jak duże jest obciążenie VAT-em
kosztów dzieci w Polsce? Pozostańmy przy przykładzie rodziny z trójką dzieci.
Przyjmując dla prostoty rachunków jednolitą stawkę VAT w wysokości 22%
otrzymujemy, że jej wydatki na utrzymanie, wychowanie i wykształcenie dzieci są
obciążone podatkiem w wysokości 142,000 PLN. Chociaż w rzeczywistości
obciążenie VAT-em jest nieco mniejsze ze względu na niższe stawki VAT na
żywność oraz odzież i obuwie, to wciąż wielkość obciążenia podatkowego podatkiem
pośrednik jest znaczna.
Powtórzmy wysokość podatku VAT wpływa w sposób znaczący na koszty
wychowania i utrzymania dzieci. Jeśli więc, jak jest to przez rząd planowane, VAT na
Koszty wychowania dzieci w Polsce a podnoszenie podatków pośrednich, Centrum im. Adama Smitha, maj 2008 r. str. 9
produkty dla dzieci (odzież i obuwie) zostanie zwiększony z 7% do 22%, to skutkiem
tylko tej zmiany byłoby zwiększenie kosztów dzieci w rodzinie z trójką dzieci (w
cenach stałych) o 7890 złotych w ciągu całego okresu (rocznie o około 394 złotych).4
Wyliczenia dla rodzin z trójką dzieci służą jako punkt wyjścia dla wyliczenia
hipotetycznych kosztów dla wszystkich polskich rodzin. Ponieważ na początku XXI
wieku około 47% polskich rodzin, to rodziny z jednym dzieckiem, około 36% to
rodziny z dwójką dzieci, a pozostała część to rodziny 3 i więcej dzietne, to dla
wszystkich rodzin w Polsce zmiana ta wiązałaby się z koniecznością poniesienia
dodatkowych wydatków rzędu 2,42 miliarda złotych rocznie5.
Chociaż brak pełnych danych uniemożliwia osiągnięcie wyższej precyzji
obliczeń, to nasze wyliczenie to jest dobrą ilustracją tego, jak znaczne są łączne
koszty zmian w wysokości podatku pośredniego jakim jest VAT i dowodem na to, że
w Polsce wydatki na utrzymanie dzieci są traktowane niemalże tak, jak wydatki na
dobra luksusowe.
Wpływ wysokości podatku VAT na ceny artykułów dla dzieci i koszty dzieci
został dobrze rozpoznany w Wielkiej Brytanii. Stąd też w kraju tym obowiązuje
zerowa stawka VAT na produkty dziecięce (odzież i obuwie). Kolejne rządy Wielkiej
Brytanii opierają się naciskom Komisji Europejskiej, która domaga się podniesienia
stawki VAT w celu harmonizacji podatków pośrednich.6 Warto zauważyć, że Komisja
Europejska nie potrafi przytoczyć silnych argumentów na rzecz tez o
zniekształceniach jednolitego rynku płynących ze zróżnicowania stawki VAT
nakładanych w kraju przeznaczenia (byłoby to prawdą, gdyby konsumenci uprawiali
 turystykę zakupową jeżdżąc w celu dokonywania zakupów do kraju o niższej
stawce podatku VAT. Ta ewentualność występuje w przypadku dóbr o wysokiej
jednostkowej wartości takich jak wyroby jubilerskie, lecz nie w przypadku nawet
zerowej stawki VAT na produkty dziecięce). Ponadto, warto przypomnieć, że
harmonizacja może przebiegać w odwrotnym kierunku: można więc postulować
dostosowanie do stawek VAT w Wielkiej Brytanii, co w sytuacji grożącej Europie
Zachodniej zapaści demograficznej byłoby czymś mocno wskazanym.
4
Wyliczenie to oparte jest na założeniu, że na założeniu, że wydatki na odzież i obuwie stanowią ok.
10% kosztów dzieci.
5
Przyjmujemy, że dla rodziny z jednym dzieckiem dodatkowy roczny koszt to 160 złotych, a dla
rodziny z dwójką dzieci to 280 złotych.
6
Ten harmonizacyjny upór Komisji Europejskiej budził zdziwienie obecnego Prezydenta Francji, który
w grudniu 2006 roku mówił, że nigdy nie rozumiał dlaczego stawki VAT na świadczenia lokalne, takie
jak gastronomia czy remont, ustalane są dyrektywą unijną przy zgodzie wszystkich państw
członkowskich.
Koszty wychowania dzieci w Polsce a podnoszenie podatków pośrednich, Centrum im. Adama Smitha, maj 2008 r. str. 10
V. Prościej i taniej: Zamiast transferów socjalnych, niższe podatki i niższa
stawka VAT
Analiza ekonomiczna prowadzi do wniosku, że połączenie wysokich podatków
(w tym VAT) z rozbudowanym systemem celowych zasiłków jest rozwiązaniem
nieefektywnym, a gdy już zaistnieje, to utrwala je fakt, że wysokie opodatkowanie,
zmniejszając dochody w dyspozycji obywateli, spycha część obywateli poniżej progu
ubóstwa, a rząd skłania do rozbudowy programów socjalnych.7 Znacznie bardziej
efektywny jest stan, w którym niskie podatki (oraz niskie obowiązkowe składki
socjalne) motywują ludzi do pracy, pozwalają im zwiększać dochód będący w ich
dyspozycji i zmniejszają w ten sposób liczbę osób zależnych od transferów
socjalnych.
Rząd Polski powinien zmniejszać koszty dzieci poprzez zmniejszanie
opodatkowania (w tym utrzymywanie niższych stawek VAT na produkty dla dzieci),
gdyż dzięki temu wzrasta efektywność gospodarowania, a maleją koszty
administracyjne rozbudowanych programów transferujących dochody oraz maleje
grozba utrwalenia zależności od zasiłków socjalnych (istnieją przypadki rodzin, dla
których korzyść z transferów jest w krótkim okresie jedyną dostępną korzyścią, lecz
takich przypadków jest stosunkowo niewielka).
Należy powtórzyć: w przypadku polskich rodzin niższy VAT na artykuły dla
dzieci, w tym obuwie dziecięce, to najbardziej efektywny sposób zmniejszenia
kosztów wychowania dzieci: Nie wymaga on ponoszenia kosztów transferu środków,
a samym rodzicom umożliwia zakup potrzebnego towaru. Niższy VAT zwiększa
również dostępność obuwia wyższej jakości oraz zachęca rodziny do częstszych
zakupów, a oba te czynniki mają olbrzymie znaczenie dla zdrowia dzieci.
VI. Zakończenie
Politycy często uciekają się do publicznego rozdawnictwa jako najłatwiejszej
metody zdobywania politycznego poparcia. Uważają, że podwyższenie o kilka
7
Warto również zauważyć, że wzrost stawek VAT na artykuły dla dzieci byłby szczególnie
niekorzystny dla wielodzietnych rodzin na polskiej wsi, gdyż rolnikom wzrost cen artykułów dla dzieci
nie mógłby zostać zrekompensowany przez żadną ulgę w podatku dochodowym.
Koszty wychowania dzieci w Polsce a podnoszenie podatków pośrednich, Centrum im. Adama Smitha, maj 2008 r. str. 11
procent stawki podatkowej dla kilku procent obywateli jest politycznie bezpieczną
strategią  nie grozi zamieszkami, buntem czy rewolucja. Zapominają jednak, że
grozi to gospodarczym zastojem. yródłem rozwoju gospodarczego nie są bowiem
działania polityków, ani chronione subsydiami deficytowe branże gospodarcze, lecz
ludzie gospodarczo twórczy  przedsiębiorcy i menedżerowie. System podatkowy
nie powinien osłabiać lub zabijać ich kreatywności, zniechęcać do podejmowania
ryzyka i do cięższej pracy, z której owoców są oni wywłaszczani przez wysokie
podatki. Jak pokazywaliśmy szkód wyrządzonych przez wysokie podatki nie
naprawiają także ulgi i rozwinięte transfery socjalne.
Polskim rodzinom lepiej niż transfery pomóc mogą niższe podatki, w tym
szczególnie niższy VAT na produkty dziecięce, gdyż w swojej istocie są one
rodzajem  horyzontalnej pomocy. Jest to paradoksalna  pomoc , gdyż jest ona
pomocą przede wszystkim dzięki temu, że pozwala ludziom decydować o własnym
dochodzie i nie zniechęca ich do wysiłku.
Można żywić uzasadnione przekonanie, że polskie rodziny są w stanie
samodzielnie zarobić na utrzymanie dzieci i jest to silniejszym ekonomicznym
motywem do rodzicielstwa niż jednorazowe becikowe czy też okazjonalne ulgi
podatkowe. Opinia ta jest szeroko rozpowszechniona wśród Polaków, gdyż 85
procent obywateli uważa, że podatki w Polsce są za wysokie i jest to pozytywny
wskaznik optymizmu i wiary w to, że system gospodarczy powinien dać ludziom
szansę na samodzielną poprawę poziomu życia. Jeśli ludzie sprzeciwiają się
wysokim podatkom, to czynią tak właśnie dlatego, że sami mają nadzieję na wzrost
zamożności, a nadzieja ta jest także wielkim zasobem gospodarczym.
Koszty wychowania dzieci w Polsce a podnoszenie podatków pośrednich, Centrum im. Adama Smitha, maj 2008 r. str. 12


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Podatki Posrednie 11 5info
Koncepcja przywództwa sytuacyjnego w wychowywaniu dzieci
Podatki Posrednie 11 x11info
Podatki Posrednie 11 6zinfo
Zatrważające wyniki badań dwa miliony dzieci w Polsce żyje na skraju nędzy
Podatki Posrednie 1 11
Podatki Posrednie 11 2info
Wychowanie dzieci i mlodziezy w Państwie Platona
Podatki Posrednie 11 3info
Wpływ środowiska wychowywania dzieci na ich jakość życia
Bieda dzieci w polsce i UE
Raport Ubóctwo dzieci w Polsce
Trudnosci wychowawcze dzieci w wieku przedszkolnym oraz sposoby ich przezwyciezania
Granice w wychowywaniu dzieci
Wspolne opodatkowanie malzonkow oraz osob samotnie wychowujacych dzieci
Wzór ulga z tytułu wychowania dzieci

więcej podobnych podstron