12 W RŚ Finansowanie ponownego


Wykład. Rewaloryzacja Środowiska
Finansowanie ponownego rozwoju terenów zdegradowanych
Jacek Antonkiewicz
Uniwersytet Rolniczy w Krakowie, Katedra Chemii Rolnej i Środowiskowej
Problemy związane z finansowaniem
Regeneracja terenów zdegradowanych jest kosztowna, a więc nie jest tania.
Fundusze zwykle pochodzą z różnych zródeł na różnych etapach procesu regeneracji.
Oczekiwania inwestorów są zróżnicowane, w związku z tym pożądany jest zwrot wy-
datków  finansowy, społeczny, środowiskowy, polityczny.
Inwestorzy finansowi sektora prywatnego pragną małego ryzyka i wysokiego tempa
zwrotu. Związek miedzy tymi dwoma czynnikami wpływa na dostępność funduszy i
stopień kontroli.
Ważny jest rozwój świadomości na temat aspektów finansowych istotnych dla
inżynierów, architektów krajobrazu w przypadku regeneracji terenów zdegradowanych.
Kto płaci; Komu się płaci i za co?; Kto korzysta?; Kto ponosi ryzyko?;
Formy finansowania
Inwestycje  czy to wysokiego czy niskiego ryzyka
Pożyczki
Grant/ Pomoc (charytatywna ?) w formie funduszy strukturalnych Wspólnoty Euro-
pejskiej, funduszy państwowych lub regionalnych.
Hybrydy  kombinacje powyższych.
Zwykłe pożyczki bankowe
Banki pożyczają pieniądze na określone cele w zamian za spłatę pożyczki plus
dodatkowe odsetki. Fundusze banku są zwykle zabezpieczone poprzez udział w wartości
jakiejś formy zabezpieczenia. Grunt jest powszechnie używaną formą zabezpieczenia.
Pożyczki bez zabezpieczenia są rzadkością.
Stopa oprocentowania pożyczek zabezpieczonych i niezabezpieczonych zależeć bę-
dzie od kilku czynników:
Zabezpieczenie  im bardziej prawdopodobne jest to że pożyczający otrzyma zwrot
przynajmniej swojego kapitału tym mniejsze jest oprocentowanie odsetek;
Zdolność kredytowa  im lepszy jest zapis spłat pożyczek wziętych przez organizacje tym
łatwiej będzie uzyskać fundusze i tym niższe będą odsetki spłat;
Gospodarka  warunki ekonomiczne w regionie, kraju będą miały wpływ na łatwość
uzyskiwania funduszy i wysokości odsetek do spłacenia;
Zasady  niektórzy pożyczający będą stosować zasady etyczne oraz stosować filtry
odpowiedzialności w celu uniknięcia finansowania projektów nie do zaakceptowania,
bądz tez pobudzić finansowanie projektów pożądanych. Przykłady projektów pożądanych
obejmują budownictwo socjalne, niektóre typy infrastruktury transportowej bądz też
formy budowli przyjazne środowisku.
Kapitał wysokiego ryzyka  czas to pieniądz
Za wyższe oprocentowanie spłaty, niektórzy inwestorzy są chętni przyjąć niski poziom
lub żadne zabezpieczenie. Przysłowie  czas to pieniądz nie może być w żadnym innym
przypadku prawdziwsze niż w przypadku kapitału wysokiego ryzyka. W kontekście
regeneracji terenów zdegradowanych im dłużej zabiera określenie to co należy wykonać w
terenie i zdobycie pozwolenia na wykonanie tej inwestycji, wykonanie samych robót a
następnie rozpoczęcie gromadzenia zródeł dochodów (poprzez sprzedawanie lub wynajem)
tym wyższe muszą być oprocentowanie spłaty.
Firmy publiczne w swoich cyklicznych rocznych raportach prezentują swoje wyniki i
wypłacają udziałowcom dywidendy.
Określone finansowanie terenów zdegradowanych
W większości krajów określone finanse przeznaczone na tereny zdegradowane nie
istnieją  a co więcej samo pojęcie terenów zdegradowanych ani nie jest definiowane ani
zrozumiałe.
Fundusze Strukturalne i Fundusz Spójności
Tereny zdegradowane są nieodłączną częścią programów państw, miast. Nowe
państwa członkowskie i ich lokalne władze są tak  nowi w programach miejskich, że może
im to pomóc w podniesieniu kwestii związanych z ich terenami zdegradowanymi.
Kwestie naprawy terenów zdegradowanych jest traktowana priorytetowo, jednakże
często fundusze te skupiają się na wykorzystaniu przemysłowym lub wyłącznie na aspektach
środowiskowych. Należy ustanowić dużo szerszy zakres priorytetów służących wspieraniu
kwestii naprawy terenów zdegradowanych.
Unia Europejska posługuje się funduszami strukturalnymi próbując zredukować jeśli
nawet nie wyeliminować różnice pomiędzy regionami w Europie.
Regiony cierpiące z powodu wstecznego uprzemysłowienia, mają przez pewien okres
czasu, prawo ubiegać się o fundusze na stworzenie nowej infrastruktury będącej bodzcem do
rozpoczęcia rozwoju gospodarki.
Unijne Fundusze Strukturalne i Fundusz Spójności są głównymi instrumentami
wspierającymi restrukturyzacje społeczną i ekonomiczną w całej Unii Europejskiej. Stanowią
one więcej niż jedną trzecią budżetu Unii Europejskiej. Są one wykorzystywane do
zmniejszania dysproporcji pomiędzy regionami oraz wspierania rozwoju regionalnego
poprzez działania obejmujące:
Rozwój infrastruktury i telekomunikacji;
Rozwój zasobów ludzkich;
Wspieranie badań i rozwoju.
Programy Państwowe
Kraje członkowskie dysponują funduszami państwowymi przeznaczanymi na
wspieranie zadań państwowych. Zadania te mogą obejmować rozwój:
Infrastruktury;
Zapewnienie budownictwa socjalnego;
Rozwój opieki zdrowotnej;
Rozwój szkolnictwa.
Inne międzynarodowe i państwowe zródła finansowania i dotacji
Konkurencja władz rządowych, samorządowych, lokalnych jest duża nie tylko ze
względu na program finansujący rekultywację terenów, ale głownie ze względu na inwestycje
i działania które muszą być zlokalizowane i odbywać się na tych terenach.
Konieczność łączenia różnych zródeł finansowania
Bardzo często różne rodzaje funduszy dostępne są tylko na potrzeby konkretnych
celów. Fundusze pochodzące z sektora prywatnego są zwykle dostępne tylko tam gdzie
możliwe jest oszacowanie zwrotu inwestycji. Niemalże pewne jest to, iż potrzebne jest
finansowanie projektu hybrydowego.
Właściciele będą musieli na początek zainwestować własne fundusze w rozwój
informacji po to by pozwolić osobom trzecim decydować czy i jak dużo chcą zainwestować
lub pożyczyć na zaproponowany projekt regeneracji.
Literatura
1. Ferber U., Nathanail P., Jackson J.B., Gorski M., Drobiec L., Petrikova D. Finka M. 2006.
Tereny zdegradowane. Podręcznik. Interdyscyplinarne narzędzie edukacyjne poświęcone
zagadnieniu regeneracji terenów zdegradowanych. Wyd. LePoB, ss. 105.
2. Gasidło K. 1998. Problemy przeszłości terenów poprzemysłowych. Zesz. Nauk. Polit.
Śląskiej, Architektura, 37.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Wyklad 12 Kryzys finansowy
wykład 12 Zarządzanie finansami przedsiębirostwa
8 W RŚ Planowanie ponownego rozwoju
Metody analizy zrodel finansowania (1) 26 12
Analiza Finansowa Wykład 05 02 12 09
Roporządzenie Ministra Finansów z dnia 12 12 2001
Analiza Finansowa Wykład 06 16 12 09
Metody analizy zrodel finansowania (2) 26 12
12 Prezentacja (wynik finansowy)
Finansowanie MSP z 12 lutego 09 (nr 30)
rs 12 gi7tqc6txhlxgimconrwiyh37qtmmkmiflcxuji
IE RS lab 12 overview
Analiza plynnosci finansowej 26 12
analiza finansowa przedsiebiorstw zadania (12 stron)
Finanse Wycena przedsiębiorstwa i prognoza finansowa przykład (12 str )

więcej podobnych podstron