Gimnazjum kl I metodyk s 040 42 kat7


7 Człowiek jest
odpowiedzialny za świat
Cele katechetyczne  wymagania ogólne:
 zainteresowanie biblijnym przesłaniem dotyczącym miejsca i roli człowieka
w świecie;
 wypracowanie właściwych zachowań względem stworzonego świata, skon-
frontowanych z nauką Bożą (Rdz 1, 20 31).
Treści nauczania  wymagania szczegółowe. Uczeń:
 potrafi wyrazić własnymi słowami skierowane do ludzi Boże polecenie opieki
nad światem zawarte w Rdz 1, 28;
 określa właściwy stosunek człowieka, stworzonego na obraz i podobieństwo
Boże do reszty stworzeń;
 na podstawie doświadczeń i zdobytej wiedzy, formułuje zasady korzystania
z zasobów naturalnych i ingerencji w przyrodę;
 zna różne sposoby realizacji własnej odpowiedzialności za powierzony świat
i aktywnie w nich uczestniczy.
Pojęcia, postaci:
obraz i podobieństwo Boże, ekologia, przyroda.
Wartości:
odpowiedzialność człowieka za świat, szczególna godność człowieka.
Propozycja realizacji:
1 propozycja realizacji
1. Sprawdzenie wiadomości z poprzedniego tematu: Kiedy powstał siedmiodnio-
wy opis stworzenia? Jakie przesłanie niesie siedmiodniowy opis stworzenia
świata?
2. Nauczyciel, wprowadzając w temat, stwierdza, że Bóg stworzył świat i wszystko,
co w nim istnieje. Człowieka zaś ustanowił panem nad całą ziemią. Ziemia
nie jest własnością człowieka, ale została mu dana, aby człowiek roztropnie
korzystał w jej dobrodziejstw i mądrze troszczył się o wszystkie stworzenia.
40
3. Uczniowie czytają list z podręcznika (opinie), następnie odszukują fragment Rdz 1,
20 31 i zapoznajÄ… siÄ™ z nim.
4. Dyskusja: Po co zostały stworzone rośliny i zwierzęta? Do czego wykorzystywa-
ne są przez człowieka rośliny i zwierzęta? Co można zrobić z roślin i zwierząt?
Kiedy wolno zabijać zwierzęta?
5. Na podstawie wypowiedzi uczniów nauczyciel w tabelce na tablicy wypisuje,
do czego służą rośliny i zwierzęta. Uczniowie przepisują do zeszytu.
Ryby Rośliny Zwierzęta Ptaki
pożywienie, pożywienie pożywienie, pożywienie,
lekarstwo (warzywa, owoce), ozdoby, umilanie
itp. ozdoby, lekarstwa, życia
do leczenia (zioła), ubrania, człowiekowi
do napojów, siła robocza (koń, wół, (śpiew
olej napędowy słoń, wielbłądy, osły) ptaków) itp.
(w przemyśle), lub do transportu
tkaniny (odzież) itp. i pracy w polu itp.
6. Uczniowie zapisujÄ… pod tabelkÄ… notatkÄ™:
Człowiek, mając na względzie korzyści, jakie czepie z dobrodziejstw przyrody,
ma obowiązek troszczyć się o rośliny i zwierzęta oraz środowisko, w którym
żyje. Bóg, dając człowiekowi władzę nad całym stworzeniem, nałożył na niego
obowiÄ…zek czynienia sobie ziemi poddanÄ….
Z woli Boga to człowiek ma rządzić mądrze stworzeniem, a nie zwierzęta
mają rządzić człowiekiem. Człowiek jest zobowiązany zapewnić równowagę
w przyrodzie.
7. Odczytanie tekstu z podręcznika z sekcji Nauczanie Kościoła.
8. Nauczyciel pokazuje slajdy przedstawiajÄ…ce las, przyrodÄ™, zniszczenia ekolo-
giczne itp.
9. Dyskusja: Kiedy człowiekowi wolno ingerować w przyrodę? Jak należy po-
prawnie rozumieć ekologię? (w razie potrzeby nauczyciel ukierunkowuje
uczniów na odpowiedzi: żeby nie szkodzić przyrodzie i zwierzętom, a sobie
ułatwić egzystencję, np. budowy drogi, domów, fabryki, różny ich wpływ na
środowisko).
10. Podsumowując lekcję, nauczyciel podkreśla odpowiedzialność za przyrodę,
w tym za zwierzęta.
41
Korelacja z innymi przedmiotami:
üð jÄ™zyk polski  zachwyt dla stworzenia i zachwyt dla Stwórcy w literaturze,
zwłaszcza w poezji;
üð plastyka  analiza i interpretacja tekstów kultury, których tematem jest przy-
roda, natura;
üð wychowanie do życia w spoÅ‚eczeÅ„stwie  problemy współczesnego Å›wiata:
ekologia;
üð geografia  Å›rodowisko przyrodnicze Polski: konieczność ochrony, relacje:
człowiek  przyroda  gospodarka.
42


Wyszukiwarka