Jakość wody


ROZPORZDZENIE MINISTRA ZDROWIA
z dnia 29 marca 2007 r.
w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi
(Dz. U. Nr 61, poz. 417 ze zmianami)
Na podstawie art. 13 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu
ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858) zarządza się, co następuje:
ż 1. 1. Rozporządzenie określa:
1) wymagania dotyczące jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, zwanej dalej "wodą", w tym wymagania
bakteriologiczne, fizykochemiczne, organoleptyczne;
2) sposób oceny przydatności wody;
3) minimalną częstotliwość badań wody i miejsca pobierania próbek wody do badań;
4) zakres badania wody;
5) program monitoringu jakości wody;
6) sposób nadzoru nad materiałami i wyrobami stosowanymi w procesach uzdatniania i dystrybucji wody;
7) sposób nadzoru nad laboratoriami wykonującymi badania jakości wody;
8) sposób informowania konsumentów o jakości wody;
9) sposób postępowania przed organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej w przypadku, gdy woda nie spełnia wymagań
jakościowych.
2. Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do:
1) naturalnych wód mineralnych, wód zródlanych i wód stołowych spełniających wymagania określone w przepisach o
bezpieczeństwie żywności i żywienia;
2) wód leczniczych, dla których warunki i wymagania sanitarne określają przepisy wydane na podstawie:
a) art. 5 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947, z
pózn. zm.),
b) art. 36 ust. 5 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony
uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (Dz. U. Nr 167, poz. 1399, z 2007 r. Nr 133, poz. 921 oraz z 2009 r. Nr
62, poz. 504);
3) wody przeznaczonej do takich celów, w stosunku do których właściwy państwowy inspektor sanitarny stwierdzi, że jej
jakość nie ma wpływu na zdrowie konsumentów;
4) wody pochodzącej z indywidualnych ujęć wody zaopatrujących mniej niż 50 osób lub dostarczających mniej niż średnio 10
m3 wody na dobę, z zastrzeżeniem ust. 3 i ż 20 ust. 3-6.
3. Przepisy rozporządzenia stosuje się do wody pochodzącej z indywidualnych ujęć wody zaopatrujących mniej niż 50
osób lub dostarczających mniej niż średnio 10 m3 wody na dobę, jeżeli woda dostarczana jest jako część działalności handlowej
lub publicznej.
ż 2. 1. Woda jest bezpieczna dla zdrowia ludzkiego, jeżeli jest wolna od mikroorganizmów chorobotwórczych i pasożytów
w liczbie stanowiącej potencjalne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego, wszelkich substancji w stężeniach stanowiących potencjalne
zagrożenie dla zdrowia ludzkiego oraz nie ma agresywnych właściwości korozyjnych i spełnia::
1) podstawowe wymagania mikrobiologiczne określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2) podstawowe wymagania chemiczne określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
2. Dodatkowe wymagania mikrobiologiczne, organoleptyczne, fizykochemiczne oraz radiologiczne, jakim powinna
odpowiadać woda, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
3. Dodatkowe wymagania chemiczne, jakim powinna odpowiadać woda, określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
ż 3. 1. Wymagania, o których mowa w ż 2, dotyczą wody:
1) pobieranej z urządzeń i instalacji wodociągowych;
2) pobieranej z indywidualnych ujęć wody zaopatrujących co najmniej 50 osób lub dostarczających co najmniej średnio 10 m3
wody na dobę;
3) pobieranej z indywidualnych ujęć wody, bez względu na ilość dostarczanej wody, jeżeli woda ta służy do działalności
handlowej lub publicznej;
4) pobieranej z cystern lub zbiorników;
5) pobieranej ze zbiorników magazynujących wodę w środkach transportu lądowego, powietrznego lub wodnego;
6) wprowadzanej do jednostkowych opakowań.
2. Woda, o której mowa w ust. 1, poddawana procesom uzdatniania powinna odpowiadać wymaganiom określonym w
załącznikach nr 1-3 do rozporządzenia oraz spełniać parametry określone w lp. 2, 4 i 5 w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
3. Punktem, w którym woda musi spełniać wymagania, o których mowa w ż 2, są w przypadku wody:
1) pobieranej z urządzeń i instalacji wodociągowych - punkt czerpalny w terenie lub w zabudowaniach i obiektach z zaworów
używanych zwykle do pobierania wody;
2) dostarczanej z cysterny - punkt, w którym wypływa ona z cysterny;
3) wprowadzanej do jednostkowych opakowań - punkt czerpalny wody, w którym woda pobierana jest do napełnienia butelek
lub pojemników;
4) wykorzystywanej w zakładzie produkcji lub obrotu żywnością - punkt czerpalny wody wykorzystywanej w produkcji lub
obrocie żywnością.
ż 4. Ocena przydatności wody przeprowadzana przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne w ramach kontroli
wewnętrznej, o której mowa w art. 5 ust. 1a ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym
odprowadzaniu ścieków, obejmuje:
1) prowadzenie badań jakości wody:
a) w zakresie dotyczącym co najmniej parametrów objętych monitoringiem kontrolnym określonych w załączniku nr 5 do
rozporządzenia oraz wymagań i parametrów objętych monitoringiem przeglądowym, o których mowa w ż 12 ust. 3,
b) z częstotliwością nie mniejszą niż określona w załączniku nr 6 do rozporządzenia, gdy nie wystąpią okoliczności
mogące spowodować zmianę jakości wody oraz
c) każdorazowo po wystąpieniu okoliczności mogących spowodować zmianę jakości wody, szczególnie jej pogorszenie;
2) niezwłoczne informowanie właściwego państwowego powiatowego lub państwowego granicznego inspektora sanitarnego o
pogorszeniu jakości wody do tego stopnia, że woda nie odpowiada wymaganiom określonym w załącznikach nr 1-4 do
rozporządzenia;
3) ustalanie harmonogramu pobierania próbek wody do badań, w ramach częstotliwości, o której mowa w pkt 1 lit. b, w
uzgodnieniu z właściwym państwowym powiatowym lub państwowym granicznym inspektorem sanitarnym, tak aby
terminy badania przeprowadzonego przez Państwową Inspekcję Sanitarną i przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne
były równomiernie rozłożone w czasie;
4) wykonanie przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne stałych punktów czerpalnych służących do pobierania
próbek wody;
5) pobieranie próbek wody, w szczególności w ujęciu wody, w miejscach pozwalających na ocenę skuteczności procesu
uzdatniania oraz w miejscu wprowadzania wody do sieci wodociągowej, w uzgodnieniu z właściwym państwowym
powiatowym lub państwowym granicznym inspektorem sanitarnym;
6) stosownie do okoliczności wymienionych w pkt 1 lit. c:
a) wyznaczanie miejsca, częstotliwości i zakresu badania wody w celu określenia spełnienia wymagań rozporządzenia,
b) zaplanowanie przedsięwzięć naprawczych i ustalenie harmonogramu ich realizacji oraz niezwłoczne poinformowanie
właściwego państwowego powiatowego lub państwowego granicznego inspektora sanitarnego oraz wójta (burmistrza,
prezydenta miasta) o podjętych i zaplanowanych działaniach;
7) przechowywanie wyników badań przez okres co najmniej 5 lat i przekazywanie ich na wniosek właściwego państwowego
powiatowego lub państwowego granicznego inspektora sanitarnego.
ż 5. Badania jakości wody wykonują laboratoria, o których mowa w art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o
zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.
ż 6. 1. Zatwierdzenie, o którym mowa w art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i
zbiorowym odprowadzaniu ścieków, jest dokonywane każdego roku przez właściwego państwowego powiatowego lub
państwowego granicznego inspektora sanitarnego, na podstawie:
1) zaświadczenia potwierdzającego przeszkolenie przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej osób pobierających próbki
wody do badań albo certyfikatu laboratorium w zakresie pobierania próbek wody;
2) wykazu badań prowadzonych przez laboratorium oraz charakterystyki metod badawczych;
3) dokumentów potwierdzających udział laboratorium w badaniach biegłości;
4) zestawienia wyników i oceny badań biegłości.
2. Właściwy państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor sanitarny może dokonać kontroli laboratorium
przed zatwierdzeniem.
ż 7. 1. Ustalenie zakresu prowadzenia badań wody przez właściwego państwowego powiatowego lub państwowego
granicznego inspektora sanitarnego wymaga uwzględnienia następujących czynników, określonych dla obszaru zaopatrzenia w
wodę:
1) jakości i rodzaju ujmowanej wody;
2) zastosowanych metod uzdatniania;
3) długości sieci wodociągowej;
4) materiałów użytych do budowy sieci wodociągowej;
5) wieku wodociągu;
6) zanieczyszczeń występujących w środowisku;
7) sytuacji epidemicznej, w szczególności w zakresie chorób wodozależnych;
8) aktualnych potrzeb i celów badań.
2. Z przeprowadzonego badania wody laboratoria, o których mowa w ż 5, sporządzają sprawozdanie.
ż 8. 1. Miejsca pobierania próbek wody, równomiernie rozmieszczone na całym obszarze zaopatrzenia w wodę, są
zlokalizowane w:
1) ujęciach wody;
2) miejscach, w których woda jest wprowadzana do sieci;
3) sieci wodociągowej;
4) punktach czerpalnych, znajdujących się w urządzeniach i instalacjach wodociągowych, zainstalowanych na stałe,
używanych do pobierania wody przez odbiorcę usług;
5) pompach lub innych używanych punktach czerpalnych, jeżeli woda dostarczana jest z indywidualnych ujęć wody.
2. Miejsca pobierania próbek ciepłej wody w celu wykrywania bakterii Legionella sp. są zlokalizowane w:
1) wypływie ze zbiornika ciepłej wody lub najbliższym punkcie czerpalnym;
2) punkcie czerpalnym najdalej położonym od zbiornika ciepłej wody;
3) miejscu powrotu wody do podgrzewacza;
4) wybranych punktach pośrednich, których liczba zależy od wielkości systemu.
ż 9. 1. Minimalną częstotliwość pobierania próbek ciepłej wody oraz procedury postępowania w zależności od wyników
badania bakteriologicznego określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
2. Minimalną częstotliwość pobierania próbek wody wprowadzanej do jednostkowych opakowań określa załącznik nr 8 do
rozporządzenia.
ż 10. Właściwy państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor sanitarny może zwiększyć częstotliwość badań
określonych w ż 9, w zależności od występowania czynników, o których mowa w ż 7 ust. 1.
ż 11. Częstotliwość badań wody z cystern oraz zbiorników w środkach transportu lądowego, powietrznego lub wodnego
określa właściwy państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor sanitarny.
ż 12. 1. Monitoring jakości wody realizowany w miejscach, o których mowa w ż 8 ust. 1, obejmuje monitoring kontrolny i
monitoring przeglądowy.
2. Monitoring kontrolny służy sprawowaniu bieżącego nadzoru sanitarnego nad jakością wody przez regularne badanie
wody i przekazywanie informacji o jej jakości.
3. Monitoring przeglądowy stanowi rozszerzenie monitoringu kontrolnego i służy dostarczeniu informacji niezbędnych do
oceny, czy są przestrzegane wymagania określone w załącznikach nr 1-3 do rozporządzenia oraz spełnione parametry określone w
lp. 2, 4 i 5 w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
4. Koordynatorem monitoringu jakości wody jest Główny Inspektor Sanitarny.
5. Badania w ramach monitoringu jakości wody w zakresie parametrów chemicznych należy prowadzić metodami
zgodnymi z charakterystyką metod badań określoną w załączniku nr 9 do rozporządzenia w części A.
6. Badania w ramach monitoringu jakości wody w zakresie parametrów mikrobiologicznych należy prowadzić metodami
określonymi w załączniku nr 9 do rozporządzenia w części B.
7. W ramach monitoringu jakości wody właściwy państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor sanitarny:
1) pobiera próbki wody do badań;
2) wykonuje badania wody;
3) prowadzi wykaz:
a) przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych,
b) urządzeń wodociągowych,
c) miejsc pobierania próbek wody objętych monitoringiem jakości wody;
4) pozyskuje od przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych wyniki badań jakości wody przeprowadzonych w ramach
kontroli wewnętrznej;
5) gromadzi, weryfikuje, analizuje i ocenia dane uzyskane w wyniku prowadzonego monitoringu jakości wody, zwane dalej
"danymi monitoringowymi";
6) przekazuje dane monitoringowe do właściwego państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego;
7) informuje właściwego wójta (burmistrza, prezydenta miasta) o jakości wody na nadzorowanym terenie.
8. W ramach monitoringu jakości wody właściwy państwowy wojewódzki inspektor sanitarny:
1) koordynuje wykonywanie badań wody i ustala ich harmonogram;
2) wykonuje ustalone w harmonogramie badania monitoringowe jakości wody;
3) gromadzi, analizuje i ocenia uzyskane dane monitoringowe;
4) przekazuje dane monitoringowe do Głównego Inspektora Sanitarnego.
ż 13. 1. Właściwy państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor sanitarny, w ramach monitoringu
przeglądowego, może zmniejszyć częstotliwość badań wody określonej w ż 4 pkt 1 lit. b, jednak nie więcej niż o 50 %.
2. Zmniejszenie częstotliwości badań, o którym mowa w ust. 1, następuje przy uwzględnieniu następujących czynników:
1) liczby odbiorców usług;
2) rodzaju i jakości ujmowanej wody;
3) sezonowego wykorzystania wody;
4) rodzaju użytkowania wody;
5) zanieczyszczenia środowiska.
ż 14. 1. Właściwy państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor sanitarny na podstawie sprawozdania, o
którym mowa w ż 7 ust. 2, stwierdza:
1) przydatność wody do spożycia, w przypadku gdy woda spełnia wymagania określone w załącznikach nr 1-3 do
rozporządzenia oraz parametry określone w lp. 2, 4 i 5 w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
2) przydatność wody do spożycia, na warunkach przyznanego odstępstwa, w odniesieniu do przypadków określonych w ż 21
ust. 1, ż 24 ust. 2 i ż 28 ust. 1;
3) warunkową przydatność wody do spożycia, w przypadku przekroczenia wymagań określonych w załącznikach nr 3 i 4 do
rozporządzenia, po rozważeniu stopnia zagrożenia dla zdrowia;
4) brak przydatności wody do spożycia.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, właściwy państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor
sanitarny wskazuje zakres i termin realizacji działań naprawczych podejmowanych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-
kanalizacyjne.
3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, określa się dopuszczalne wartości parametrów, na jakie pozwala
stwierdzona warunkowa przydatność.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, właściwy państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor
sanitarny nakazuje unieruchomienie wodociągu lub innego urządzenia zaopatrującego ludność w wodę oraz podjęcie działań
naprawczych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne wraz z określeniem terminu ich realizacji.
5. Właściwy państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor sanitarny informuje właściwego wójta (burmistrza,
prezydenta miasta) o podjętych działaniach, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4.
ż 15. Jeżeli przekroczenie dopuszczalnej wartości parametru określonego w załącznikach nr 3 i 4 do rozporządzenia nie
stwarza zagrożenia dla zdrowia i jest możliwe do usunięcia w ciągu trzydziestu dni, właściwy państwowy powiatowy lub
państwowy graniczny inspektor sanitarny stwierdza przydatność wody do spożycia na warunkach przyznanego odstępstwa, z
wyłączeniem sytuacji, gdy przekroczenie wartości dopuszczalnych dla danego parametru utrzymuje się łącznie przez okres
dłuższy niż trzydzieści dni w ciągu poprzedzających dwunastu miesięcy.
ż 16. 1. Właściwy państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor sanitarny na podstawie sprawozdań, o
których mowa w ż 7 ust. 2, wydaje okresowe oceny jakości wody.
2. Oceny, o których mowa w ust. 1, zawierają informacje dotyczące spełnienia na nadzorowanym terenie wymagań
określonych w załącznikach nr 1-4 do rozporządzenia w okresie, dla którego opracowywana jest ocena.
3. Oceny, o których mowa w ust. 1, służą do przekazania właściwemu wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta)
informacji koniecznych do podjęcia działań mających na celu zaopatrzenie konsumentów w wodę o właściwej jakości.
4. Oceny, o których mowa w ust. 1, są wydawane:
1) nie rzadziej niż raz na rok - gdy jakość wody pochodzącej z urządzenia wodociągowego lub z indywidualnego ujęcia wody
badana jest z częstotliwością co najwyżej jeden raz na miesiąc, a uzyskane wyniki badań odpowiadają wymaganiom
określonym w załącznikach nr 1-4 do rozporządzenia;
2) nie rzadziej niż raz na sześć miesięcy - gdy jakość wody pochodzącej z urządzenia wodociągowego lub indywidualnego
ujęcia wody jest badana wielokrotnie w ciągu miesiąca, a uzyskane wyniki badań odpowiadają wymaganiom określonym w
załącznikach nr 1-4 do rozporządzenia;
3) w zależności od przyznanego odstępstwa albo stwierdzonej warunkowej przydatności wody do spożycia - gdy jakość wody
pochodzącej z urządzenia wodociągowego lub indywidualnego ujęcia wody nie odpowiada wymaganiom określonym w
załącznikach nr 1-4 do rozporządzenia.
ż 17. 1. Organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej na podstawie oceny, o której mowa w ż 16 ust. 1, dokonują ocen
obszarowych jakości wody oraz szacowania ryzyka zdrowotnego konsumentów.
2. Ocena, o której mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) wykaz producentów wody zaopatrujących ludność;
2) informacje:
a) o wielkości produkcji wody dostarczanej od poszczególnych producentów,
b) o liczbie ludności zaopatrywanej w wodę,
c) o jakości wody,
d) o przekroczeniach wartości dopuszczalnych parametrów jakości wody,
e) o prowadzonych postępowaniach administracyjnych,
f) o działaniach naprawczych prowadzonych przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne.
3. Ocena, o której mowa w ust. 1, dotyczy:
1) obszaru zaopatrzenia ludności w wodę;
2) gminy;
3) powiatu;
4) województwa;
5) kraju.
4. Ocenę, o której mowa w ust. 1, wydaje nie rzadziej niż raz na rok, odpowiednio:
1) właściwy państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor sanitarny dla obszarów określonych w ust. 3 pkt 1-3;
2) właściwy państwowy wojewódzki inspektor sanitarny dla obszaru określonego w ust. 3 pkt 4;
3) Główny Inspektor Sanitarny dla obszaru określonego w ust. 3 pkt 5.
5. Oceny, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3, są przekazywane do wiadomości właściwego wójta (burmistrza, prezydenta
miasta).
6. Oceny, o których mowa w ust. 3 pkt 4, są przekazywane do wiadomości właściwego marszałka województwa.
ż 18. 1. Zastosowanie materiału lub wyrobu używanego do uzdatniania i dystrybucji wody wymaga uzyskania oceny
higienicznej właściwego państwowego powiatowego lub państwowego granicznego inspektora sanitarnego.
2. Ocena, o której mowa w ust. 1, jest wydawana na podstawie dokumentacji projektowej.
3. Dokumentacja, o której mowa w ust. 2, zawiera:
1) nazwę i adres obiektu lub elementu obiektu, gdzie zostanie zastosowany oceniany materiał lub wyrób używany do
uzdatniania i dystrybucji wody;
2) rodzaje zastosowanych wyrobów, materiałów, preparatów z aktualnymi atestami higienicznymi jednostki uprawnionej do
wydawania takich atestów;
3) określenie miejsca i przeznaczenia zastosowania materiałów, wyrobów, preparatów używanych w procesie uzdatniania i
dystrybucji wody;
4) w przypadku produktów biobójczych także dokument dopuszczający ten produkt biobójczy do obrotu z określonym
zakresem jego stosowania.
4. Ocena, o której mowa w ust. 1, powinna być poparta wynikiem badania wody przeprowadzonym przez właściwego
państwowego powiatowego lub państwowego granicznego inspektora sanitarnego pozwalającym na stwierdzenie spełniania
wymagań określonych w załącznikach nr 1-4 do rozporządzenia.
5. Właściwy państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor sanitarny prowadzi wykaz wydanych ocen o
materiałach i wyrobach stosowanych do uzdatniania i dystrybucji wody.
6. Właściwy państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor sanitarny prowadzi wykaz parametrów, które
wymagają monitorowania w wodzie dostarczanej odbiorcom usług z uwagi na zastosowane materiały lub wyroby do uzdatniania i
dystrybucji wody.
ż 19. 1. Wprowadzenie nowych technologii uzdatniania wody wymaga zgody właściwego państwowego wojewódzkiego
inspektora sanitarnego.
2. Do oceny nowej technologii uzdatniania wody stosuje się przepisy ż 18 ust. 2-4.
3. Właściwy państwowy wojewódzki inspektor sanitarny prowadzi wykaz zgód, o których mowa w ust. 1.
4. Właściwy państwowy wojewódzki inspektor sanitarny prowadzi wykaz parametrów, które wymagają monitorowania w
wodzie dostarczanej odbiorcom usług z uwagi na stosowane nowe technologie uzdatniania i dystrybucji wody.
ż 20. 1. Konsumenci uzyskują informacje o jakości wody zgodnie z przepisami o dostępie do informacji publicznej.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać:
1) dane o przekroczeniach dopuszczalnych wartości parametrów jakości wody oraz związanych z nimi zagrożeniach
zdrowotnych;
2) dane o pogorszeniu jakości wody pod względem organoleptycznym;
3) informacje o możliwości poprawy jakości wody przy użyciu środków dostępnych dla konsumentów;
4) informacje o planowanych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne przedsięwzięciach naprawczych i
harmonogramach ich realizacji;
5) zalecenia mające na celu minimalizację zagrożenia dla zdrowia ludzkiego.
3. W przypadku gdy woda pochodzi z indywidualnych ujęć wody zaopatrujących mniej niż 50 osób lub dostarczających
mniej niż średnio 10 m3 wody na dobę i nie jest dostarczana jako część działalności handlowej lub publicznej, na właścicielu lub
zarządcy ujęcia wody spoczywa obowiązek udzielenia konsumentom informacji o braku spełniania wymagań określonych w ż 2.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, właściciel lub zarządca występuje do właściwego państwowego inspektora
sanitarnego o dokonanie oceny potencjalnych zagrożeń zdrowotnych wynikających z braku spełniania wymagań określonych w ż
2.
5. W przypadku stwierdzenia w ocenie, o której mowa w ust. 4, potencjalnych zagrożeń zdrowotnych wynikających z
braku spełniania wymagań określonych w ż 2, państwowy inspektor sanitarny wskazuje możliwe czynności, które mogą zostać
podjęte w celu ochrony zdrowia ludzkiego.
6. Właściciel lub zarządca, o którym mowa w ust. 3, informuje konsumentów o wszelkich czynnościach, które mogą zostać
podjęte w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed szkodliwymi skutkami wynikającymi z jakiegokolwiek zanieczyszczenia. W
przypadku potencjalnego zagrożenia dla zdrowia ludzkiego wynikającego z jakości wody, niezwłocznie udziela porad
dotyczących przeciwdziałania temu zagrożeniu.
ż 21. 1. W przypadku gdy woda nie spełnia wymagań określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia, przedsiębiorstwo
wodociągowo-kanalizacyjne występuje do właściwego państwowego powiatowego lub państwowego granicznego inspektora
sanitarnego o zgodę na odstępstwo.
2. Udzielenie zgody, o której mowa w ust. 1, jest dopuszczalne, jeżeli nie będzie stanowić potencjalnego zagrożenia dla
zdrowia ludzkiego, a zaopatrzenie w wodę o właściwej jakości nie będzie mogło być zrealizowane niezwłocznie za pomocą
żadnych innych środków.
3. Wniosek o zgodę na odstępstwo powinien zawierać następujące dane:
1) wskazanie przyczyn występowania w wodzie przekroczeń dopuszczalnych parametrów, a także podejmowane przez
przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne działania w celu uzyskania poprawy jakości wody;
2) wykaz parametrów z przekroczeniami dopuszczalnych wartości;
3) wyniki kontroli jakości wody w zakresie parametrów, o których mowa w pkt 2, z ostatnich trzech lat;
4) propozycje maksymalnych dopuszczalnych wartości parametrów, o których mowa w pkt 2;
5) proponowany maksymalny okres odstępstwa;
6) określenie obszaru zaopatrzenia w wodę, którego dotyczy odstępstwo;
7) określenie dobowej produkcji wody;
8) określenie liczby ludności zaopatrywanej w wodę;
9) określenie wpływu na przedsiębiorstwa produkcji żywności;
10) propozycje zwiększenia częstotliwości badań w ramach kontroli wewnętrznej w odniesieniu do parametrów, o których
mowa w pkt 2;
11) harmonogram działań naprawczych, ocenę kosztów oraz zródła finansowania działań naprawczych;
12) harmonogram działań sprawdzających efektywność procesów naprawczych.
4. Zgoda na odstępstwo przyznawana jest na możliwie najkrótszy okres, nie dłużej jednak niż na trzy lata.
ż 22. 1. Pierwszą zgodę na odstępstwo od dopuszczalnych parametrów przyznaje właściwy państwowy powiatowy lub
państwowy graniczny inspektor sanitarny, informując o tym w terminie czternastu dni właściwego państwowego wojewódzkiego
inspektora sanitarnego.
2. W przypadku produkcji wody w ilości powyżej 1.000 m3/dobę lub przeznaczonej dla więcej niż 5.000 osób, właściwy
państwowy wojewódzki inspektor sanitarny informuje o tym w terminie czternastu dni Głównego Inspektora Sanitarnego.
ż 23. Główny Inspektor Sanitarny powiadamia Komisję Europejską o każdorazowym udzieleniu zgody na odstępstwo
dotyczące produkcji wody w ilości powyżej 1.000 m3/dobę lub przeznaczonych dla więcej niż 5.000 osób oraz przekazuje dane, o
których mowa w ż 21 ust. 3, w terminie dwóch miesięcy od dnia przyznania odstępstwa.
ż 24. 1. Podmiot, o którym mowa w ż 21 ust. 1, przekazuje właściwemu państwowemu powiatowemu lub państwowemu
granicznemu inspektorowi sanitarnemu w okresie do sześciu miesięcy przed upływem terminu przyznanego odstępstwa,
proporcjonalnie do okresu przyznanego odstępstwa, szczegółowe sprawozdanie z efektywności przeprowadzonych działań
naprawczych.
2. W sytuacji braku efektywności przeprowadzonych działań naprawczych, o których mowa w ust. 1, podmiot, o którym
mowa w ż 21 ust. 1, składa ponadto wniosek o drugą zgodę na odstępstwo, które nie może trwać dłużej niż kolejne trzy lata.
Wniosek ten zawiera dane wymienione w ż 21 ust. 3.
ż 25. 1. Wniosek o zgodę na odstępstwo wraz ze szczegółowym sprawozdaniem właściwy państwowy powiatowy lub
państwowy graniczny inspektor sanitarny przekazuje niezwłocznie właściwemu państwowemu wojewódzkiemu inspektorowi
sanitarnemu.
2. Drugą zgodę na odstępstwo przyznaje właściwy państwowy wojewódzki inspektor sanitarny.
3. Właściwy państwowy wojewódzki inspektor sanitarny powiadamia Głównego Inspektora Sanitarnego, w terminie 14 dni,
o udzieleniu zgody na drugie odstępstwo.
4. Główny Inspektor Sanitarny powiadamia Komisję Europejską w terminie miesiąca o udzieleniu drugiej zgody na
odstępstwo oraz przekazuje dane, o których mowa w ż 21 ust. 3, wskazując powody udzielenia tego odstępstwa.
ż 26. Podmiot, o którym mowa w ż 21 ust. 1, przekazuje właściwemu państwowemu wojewódzkiemu inspektorowi
sanitarnemu szczegółowe sprawozdanie z efektywności przeprowadzonych działań naprawczych w okresie do sześciu miesięcy
przed upływem drugiego okresu odstępstwa, proporcjonalnie do okresu przyznanego odstępstwa.
ż 27. W przypadku braku możliwości przeprowadzenia działań naprawczych w ciągu sześciu lat właściwy państwowy
powiatowy lub państwowy graniczny inspektor sanitarny zawiadamia o tym właściwego wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
ż 28. 1. Jeżeli z powodu szczególnych okoliczności nie było możliwe pełne wprowadzenie zamierzonych działań
naprawczych w odniesieniu do wymagań określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia, podmiot, o którym mowa w ż 21 ust.
1, składa wniosek do właściwego państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego o udzielenie trzeciej zgody na odstępstwo.
Wniosek ten zawiera dane wymienione w ż 21 ust. 3.
2. Właściwy państwowy wojewódzki inspektor sanitarny przekazuje Głównemu Inspektorowi Sanitarnemu wniosek wraz ze
sprawozdaniem, o którym mowa w ż 26.
3. Główny Inspektor Sanitarny przekazuje Komisji Europejskiej do zaopiniowania dokumentację, o której mowa w ust. 2.
4. Po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Europejskiej, Główny Inspektor Sanitarny może udzielić trzeciej zgody na
odstępstwo, które nie może trwać dłużej niż kolejne trzy lata.
ż 29. 1. W przypadku gdy właściwy państwowy powiatowy lub państwowy graniczny inspektor sanitarny uzna, że
przekroczenie parametru nie stwarza zagrożenia dla zdrowia ludzkiego oraz jeżeli działania naprawcze podjęte przez podmiot, o
którym mowa w ż 21 ust. 1, są wystarczające do tego, żeby rozwiązać problem w ciągu trzydziestu dni, wniosek o udzielenie
odstępstwa nie musi zawierać wszystkich danych wymienionych w ż 21 ust. 3. W takiej sytuacji podmiot, o którym mowa w ż 21
ust. 1, przedstawi właściwemu państwowemu powiatowemu lub państwowemu granicznemu inspektorowi sanitarnemu
maksymalną dopuszczalną wartość parametru, w odniesieniu do którego udzielane jest odstępstwo, oraz termin niezbędny do
przeprowadzenia działań naprawczych.
2. Jeżeli przekroczenie wartości dopuszczalnych dla danego parametru utrzymuje się łącznie przez okres dłuższy niż
trzydzieści dni w ciągu poprzedzających dwunastu miesięcy, nie stosuje się trybu postępowania wskazanego w ust. 1.
ż 30. Właściwy państwowy powiatowy, państwowy graniczny lub państwowy wojewódzki inspektor sanitarny
niezwłocznie po udzieleniu zgody na odstępstwo informuje o udzielonej zgodzie właściwego wójta (burmistrza, prezydenta
miasta), w szczególności o rodzaju i warunkach przyznanego odstępstwa, a także zapewnia doradztwo konsumentom, dla których
odstępstwo może stanowić szczególne ryzyko.
ż 31. 1. Właściwy państwowy powiatowy, państwowy graniczny oraz państwowy wojewódzki inspektor sanitarny
prowadzą wykaz udzielonych zgód na odstępstwo.
2. Właściwy państwowy powiatowy oraz państwowy graniczny inspektor sanitarny raz w miesiącu przekazują informacje o
zgodach na odstępstwo państwowemu wojewódzkiemu inspektorowi sanitarnemu.
3. Właściwy państwowy wojewódzki inspektor sanitarny przekazuje wykaz udzielonych zgód na odstępstwo w ciągu roku
Głównemu Inspektorowi Sanitarnemu do końca stycznia roku następnego.
ż 32. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z wyjątkiem:
1) przepisów ż 6 ust. 1 pkt 1 i 2, ust. 2, ż 18 ust. 6 oraz ż 19 ust. 4, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2008 r.;
2) przepisów ż 6 ust. 1 pkt 3 i 4 oraz ż 13, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.
ZAACZNIKI
ZAACZNIK Nr 1
PODSTAWOWE WYMAGANIA MIKROBIOLOGICZNE
A. Wymagania mikrobiologiczne, jakim powinna odpowiadać woda
Najwyższa dopuszczalna wartość
Lp. Parametr liczba objętość próbki [ml]
mikroorganizmów [jtk]
1 Escherichia coli 0 100
2 Enterokoki 0 100
B. Wymagania mikrobiologiczne, jakim powinna odpowiadać woda wprowadzana do jednostkowych opakowań
Najwyższa dopuszczalna wartość
Lp. Parametr liczba objętość próbki [ml]
mikroorganizmów [jtk]
1 Escherichia coli 0 250
2 Enterokoki 0 250
3 Pseudomonas aeruginosa 0 250
4 Ogólna liczba mikroorganizmów w 36ą2C po 20 1
48 h
5 Ogólna liczba mikroorganizmów w 22ą2C po 100 1
72 h
C. Wymagania mikrobiologiczne, jakim powinna odpowiadać woda w cysternach, zbiornikach magazynujących wodę w
środkach transportu lądowego, powietrznego lub wodnego
Najwyższa dopuszczalna wartość parametru w
próbce wody pobranej
Lp. Parametr liczba objętość próbki [ml]
mikroorganizmów [jtk]
1 Escherichia coli 0 100
2 Enterokoki 0 100
3 Pseudomonas aeruginosa 0 100
4 Ogólna liczba mikroorganizmów w 36ą2C po 100 1
48 h
D. Wymagania mikrobiologiczne, jakim powinna odpowiadać ciepła woda
Lp. Parametr Liczba Objętość próbki [ml]
mikroorganizmów [jtk]
1 Legionella sp.1) <100 100
Objaśnienia:
1)
Należy badać w ciepłej wodzie w budynkach zamieszkania zbiorowego i zakładach opieki zdrowotnej zamkniętej (od dnia 1
stycznia 2008 r.).
Uwaga: W zakładach opieki zdrowotnej zamkniętej na oddziałach, w których przebywają pacjenci o obniżonej odporności, w
tym objęci leczeniem immunosupresyjnym, pałeczki Legionella sp. powinny być nieobecne w próbce wody o
objętości 1.000 ml.
ZAACZNIK Nr 2
PODSTAWOWE WYMAGANIA CHEMICZNE, JAKIM POWINNA ODPOWIADAĆ WODA
Najwyższe dopuszczalne
stężenie
Lp. Parametry Jednostka
1 Akryloamid 0,101) g/l
2 Antymon 5 g/l
3 Arsen 10 g/l
4 Azotany 502) mg/l
5 Azotyny 0,50 2) mg/l
6 Benzen 1,0 g/l
7 Benzo(a)piren 0,010 g/l
8 Bor 1,0 mg/l
9 Bromiany 103) g/l
10 Chlorek winylu 0,50 1),4) g/l
11 Chrom 50 g/l
12 Cyjanki 50 g/l
13 1,2-dichloroetan 3,0 g/l
14 Epichlorohydryna 0,101) g/l
15 Fluorki 1,5 mg/l
16 Kadm 5 g/l
17 Miedz 2,05) mg/l
18 Nikiel 20 g/l
19 Ołów 256) g/l
20 Ołów 107) g/l
21 Pestycydy 0,108) g/l
22 Ł pestycydów8) 0,509) g/l
23 Rtęć 1 g/l
24 Selen 10 g/l
25 Ł trichloroetenu i tetrachloroetenu 10 g/l
26 Ł Wielopierścieniowych węglowodorów 0,1010) g/l
aromatycznych
27 Ł THM 1003),11) g/l
Objaśnienia:
1)
Wartość odnosi się do stężenia pozostałości monomeru w wodzie, obliczonego zgodnie ze specyfikacjami maksymalnego
uwalniania z odpowiedniego polimeru w kontakcie z wodą.
2)
Warunek: [azotany]/50+[azotyny]/3 A 1, gdzie wartości w nawiasach kwadratowych oznaczają: stężenie azotanów (NO3) i
azotynów (NO2) w mg/l. Stężenie azotynów w wodzie uzdatnionej wprowadzonej do sieci wodociągowej lub innych
urządzeń dystrybucji nie może przekraczać wartości 0,10 mg/l.
3)
W miarę możliwości bez ujemnego wpływu na dezynfekcję powinno dążyć się do osiągnięcia niższej wartości.
4)
Oznaczać w wodzie przesyłanej instalacjami z polichlorku winylu.
5)
Wartość dopuszczalna, jeżeli nie powoduje zmiany barwy wody spowodowanej agresywnością korozyjną wody dla rur
miedzianych.
6)
Stosuje się do dnia 31 grudnia 2012 r. Nie dotyczy wody w butelkach lub pojemnikach.
7)
Stosuje się od dnia 1 stycznia 2013 r.
8)
Termin "pestycydy" obejmuje organiczne: insektycydy, herbicydy, fungicydy, nematocydy, akarycydy, algicydy,
rodentycydy, slimicydy, a także produkty pochodne (m.in. regulatory wzrostu) oraz ich pochodne metabolity, a także
produkty ich rozkładu i reakcji. Oznaczać jedynie te pestycydy, których występowania w wodzie można oczekiwać.
Wartość stosuje się do każdego poszczególnego pestycydu. W przypadku aldryny, dieldryny, heptachloru i epoksydu
heptachloru NDS wynosi 0,030 g/l.
9)
Ó pestycydów oznacza sumę poszczególnych pestycydów wykrytych i oznaczonych ilościowo w ramach monitoringu.
10)
Wartość oznacza sumę stężeń wyszczególnionych związków:
- benzo(b)fluoranten,
- benzo(k)fluoranten,
- benzo(ghi)perylen,
- indeno(1,2,3-cd)piren.
11)
Ó THM - wartość oznacza sumę stężeń związków:
- trichlorometan,
- bromodichlorometan,
- dibromochlorometan,
- tribromometan.
ZAACZNIK Nr 3
DODATKOWE WYMAGANIA MIKROBIOLOGICZNE, ORGANOLEPTYCZNE, FIZYKOCHEMICZNE ORAZ
RADIOLOGICZNE, JAKIM POWINNA ODPOWIADAĆ WODA
A. Wymagania mikrobiologiczne
Najwyższa dopuszczalna wartość parametru w
próbce wody
Lp. Parametr liczba objętość próbki [ml]
mikroorganizmów [jtk]
1 Bakterie grupy coli1) 0 100
2 (uchylony)
3 Ogólna liczba mikroorganizmów bez nieprawidłowych 1
w 22ą2 C po 72 h zmian
4 Clostridium perfringens (łącznie ze sporami)2) 0 100
B. Wymagania organoleptyczne i fizykochemiczne
Lp. Parametr Dopuszczalne zakresy Jednostka
wartości3)
1 Amonowy jon 0,50 mg/l
2 Barwa 4)
3 Chlorki 2505) mg/l
4 Glin 200 g/l
5 Mangan 50 g/l
6 Mętność 4) 1 NTU
7 Ogólny węgiel organiczny (OWO) bez nieprawidłowych
zmian 6)
8 Stężenie jonów wodoru (pH) 6,5-9,5 5)
9 Przewodność7) 2.500 5) S/cm
10 Siarczany 250 5) mg/l
11 Smak4)
12 Sód 200 mg/l
13 Utlenialność z KMnO4 5,0 8)9) mg/l
14 Zapach 4)
15 Żelazo 200 g/l
C. Wymagania radiologiczne
Lp. Parametr Dopuszczalne zakresy wartości3) Jednostka
1 Tryt 100 10) Bq/l
2 Całkowita 0,1010), 11) mSv/rok
dopuszczalna
dawka
Objaśnienia:
1)
Dopuszcza się pojedyncze bakterie wykrywane sporadycznie, nie w kolejnych próbkach, do 5 % próbek w ciągu roku.
2)
Należy badać w wodzie pochodzącej z ujęć powierzchniowych i mieszanych, a w przypadku przekroczenia dopuszczalnych
wartości, należy zbadać, czy nie ma zagrożenia dla zdrowia ludzkiego wynikającego z obecności innych mikroorganizmów
chorobotwórczych, np.: Cryptosporidium.
3)
W przypadku podania jednej wartości dolna wartość zakresu wynosi zero.
4)
Akceptowalny przez konsumentów i bez nieprawidłowych zmian.
5)
Parametr powinien być uwzględniony przy ocenie agresywnych właściwości korozyjnych wody.
6)
Nie musi być oznaczany dla produkcji wody mniejszych niż 10.000 m3 dziennie.
7)
Oznaczana w temperaturze 25 C.
8)
Nie musi być oznaczany, jeśli badane jest OWO.
9)
Indeks nadmanganianowy - utlenianie powinno być przeprowadzone w ciągu 10 min w temperaturze 100 C w środowisku
kwaśnym z wykorzystaniem nadmanganianu.
10)
Częstotliwość i metody monitorowania zostaną określone w terminie pózniejszym.
11)
Wyłączając tryt, potas-40, radon i produkty rozkładu radonu.
ZAACZNIK Nr 4
DODATKOWE WYMAGANIA CHEMICZNE, JAKIM POWINNA ODPOWIADAĆ WODA
Lp. Parametry Dopuszczalne zakresy Jednostka
wartości1)
1 Bromodichlorometan 0,015 mg/l
2 Chlor wolny2) 0,33) mg/l
3 Chloraminy 0,5 mg/l
4 Ł chloranów i chlorynów4) 0,7 mg/l
5 Ozon5) 0,05 mg/l
6 Formaldehyd 0,050 mg/l
7 Ftalan dibutylu 0,020 mg/l
8 Magnez 30-1256) mg/l
9 Srebro 0,010 mg/l
10 Tetrachlorometan (czterochlorek węgla) 0,002 mg/l
11 Ł trichlorobenzenów 0,020 mg/l
12 2,4,6-trichlorofenol 0,200 mg/l
13 Trichlorometan (chloroform) 0,030 mg/l
14 Twardość 60-5007) mg/l
Objaśnienia:
1)
W przypadku podania jednej wartości dolna wartość zakresu wynosi zero.
2)
W punkcie czerpalnym u konsumenta, jeżeli woda jest dezynfekowana chlorem lub jego związkami.
3)
Dopuszczalne stężenie wolnego chloru w zbiorniku magazynującym wodę w środkach transportu lądowego, powietrznego
lub wodnego wynosi 0,3-0,5 mg/l.
4)
W punkcie czerpalnym u konsumenta, jeżeli woda jest dezynfekowana dwutlenkiem chloru.
5)
W punkcie czerpalnym u konsumenta, jeżeli ozon jest stosowany w procesie uzdatniania wody.
6)
Nie więcej niż 30 mg/l magnezu, jeżeli stężenie siarczanów jest równe lub większe od 250 mg/l. Przy niższej zawartości
siarczanów dopuszczalne stężenie magnezu wynosi 125 mg/l; wartość zalecana ze względów zdrowotnych - oznacza, że jest
pożądana dla zdrowia ludzkiego, ale nie nakłada obowiązku uzupełniania minimalnej zawartości podanej w załączniku
przez przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne.
7)
W przeliczeniu na węglan wapnia; wartość zalecana ze względów zdrowotnych - oznacza, że jest to wartość pożądana dla
zdrowia ludzkiego, ale nie nakłada obowiązku uzupełniania minimalnej zawartości podanej w załączniku przez
przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne.
ZAACZNIK Nr 5
Parametry objęte monitoringiem kontrolnym:
Glin1)
Jon amonowy
Barwa
Przewodność
Clostridium perfringens (łącznie z przetrwalnikami)2)
Escherichia coli (E. coli)
Stężenie jonów wodoru (pH)
Żelazo1)
Azotyny3)
Zapach
Pseudomonas aeruginosa4)
Smak
Ogólna liczba mikroorganizmów w temperaturze 22 C i w 36 C4)
Bakterie grupy coli
Mętność
Objaśnienia:
1)
Niezbędne jedynie wtedy, gdy parametr jest stosowany jako flokulant (we wszystkich innych przypadkach parametry są
umieszczone w wykazie wskazników do monitorowania przeglądowego).
2)
Niezbędne jedynie wtedy, gdy woda pochodzi z wód powierzchniowych lub mieszanych (we wszystkich innych
przypadkach parametry są umieszczone w wykazie wskazników do monitorowania przeglądowego).
3)
Niezbędne jedynie wtedy, gdy chloraminowanie jest stosowane jako metoda dezynfekcji (we wszystkich innych
przypadkach parametry są umieszczone w wykazie wskazników do monitorowania przeglądowego).
4)
Niezbędne jedynie wtedy, gdy woda jest dystrybuowana w butelkach lub pojemnikach.
ZAACZNIK Nr 6
MINIMALNA CZSTOTLIWOŚĆ POBIERANIA PRÓBEK WODY DO BADAC
Objętość rozprowadzanej lub Monitoring kontrolny [liczba Monitoring przeglądowy [liczba
produkowanej wody w strefie próbek/rok] próbek/rok]
zaopatrzenia1),2) [m3/24 h]
A 100 3) 3)
> 100 A 1.000 4 1
> 1.000 A 10.000 4+3 na każde 1.000 m3/24 h i 1+1 na każde 3.300 m3/24 h i część
część tej wartości stanowiącej tej wartości stanowiącej uzupełnienie
uzupełnienie do całości do całości
> 10.000 A 100.000 3+1 na każde 10.000 m3/24 h i część
tej wartości stanowiącej uzupełnienie
do całości
> 100.000 10+1 na każde 25.000 m3/24 h i
część tej wartości stanowiącej
uzupełnienie do całości
Objaśnienia:
1)
Strefa zaopatrzenia jest geograficznie określonym obszarem, do którego woda przeznaczona do spożycia przez ludzi
dochodzi z jednego lub więcej zródeł i na którym jakość wody może być traktowana w przybliżeniu jako jednolita.
2)
Objętości wody obliczane jako średnie w ciągu roku. Do określenia minimalnej częstotliwości można też stosować liczbę
mieszkańców w zaopatrywanej strefie, przyjmując wielkość zużycia wody równą 200 l/dobę na 1 osobę.
3)
Ustalenie częstotliwości zależy od właściwego państwowego powiatowego lub granicznego inspektora sanitarnego, jednak
nie rzadziej niż 2 próbki na rok dla monitoringu kontrolnego; 1 próbkę na 2 lata dla monitoringu przeglądowego.
ZAACZNIK Nr 7
MINIMALNA CZSTOTLIWOŚĆ POBIERANIA PRÓBEK CIEPAEJ WODY ORAZ PROCEDURY
POSTPOWANIA W ZALEŻNOŚCI OD WYNIKÓW BADANIA BAKTERIOLOGICZNEGO1)
Liczba Ocena Postępowanie Badanie
Legionella sp. skażenia
w 100 ml
<100 brak/ System pod kontrolą - nie wymaga podjęcia Po 1 roku lub po 3 latach2)
<102 znikome specjalnych działań.
>100 średnie Jeżeli większość próbek jest pozytywna, należy sieć Po 4 tygodniach, jeżeli wynik
102 - 103 wodną uznać za skolonizowaną przez pałeczki badania nie ulegnie zmianie,
Legionella, znalezć przyczynę (dokonać przeglądu należy przeprowadzić czyszczenie
technicznego sieci, sprawdzić temperaturę wody) i i dezynfekcję, powtórzyć badanie
podjąć działania zmierzające do redukcji liczby po 1 tygodniu, następnie po 1
bakterii. Dalsze działania (czyszczenie i dezynfekcja) roku.
zależą od wyniku następnego badania.
>1.000 wysokie Przystąpić do działań interwencyjnych jw., włącznie z Po 1 tygodniu od czyszczenia i
103 - 104 czyszczeniem i dezynfekcją systemu - woda nie nadaje dezynfekcji, następnie co 3
się do pryszniców. miesiące3)
>10.000 bardzo Natychmiast wyłączyć z eksploatacji urządzenia i Po 1 tygodniu od czyszczenia i
>104 wysokie instalacje wody ciepłej oraz przeprowadzić zabiegi ich dezynfekcji, następnie co 3
czyszczenia i dezynfekcji. miesiące3)
Objaśnienia:
1)
Jeżeli jest to wynik badania 1-2 próbek, w celu wykluczenia skażenia punktowego powinno być pobranych i zbadanych
więcej próbek.
2)
Jeżeli w kolejnych badaniach w odstępach rocznych stwierdzono < 100 jtk/100 ml.
3)
Jeżeli w kolejnych dwóch badaniach wykonanych w odstępach trzech miesięcy stwierdzono < 100 jtk/100 ml, to następne
badanie można wykonać za rok.
Uwaga:
Postępowanie dezynfekcyjne (dezynfekcja termiczna lub chemiczna) powinno zostać ponadto podjęte zawsze:
1) w przypadku wyłączenia instalacji wodociągowej na dłużej niż 1 miesiąc;
2) jeśli instalacja lub jej część została wymieniona lub zabiegi konserwacyjne mogły prowadzić do jej zanieczyszczenia;
3) w instalacji wodociągowej w miejscu przebywania osób, u których wystąpiło podejrzenie lub stwierdzono zachorowanie na
legionellozę.
ZAACZNIK Nr 8
MINIMALNA CZSTOTLIWOŚĆ POBIERANIA PRÓBEK WODY WPROWADZANEJ DO JEDNOSTKOWYCH
OPAKOWAC
Objętość wody produkowanej i Monitoring kontrolny liczba Monitoring przeglądowy liczba
dostarczanej do sprzedaży w próbek1) próbek1)
butelkach i pojemnikach w ciągu
doby m3
A 10 1 1
> 10 A 60 12 1
>60 1 na każde 5 m3 i na część tej 1 na każde 100 m3 i na część tej
wartości stanowiącą wartości, stanowiącą uzupełnienie
uzupełnienie do całości do całości
Objaśnienie:
1)
Zakres badań mikrobiologicznych zgodny z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia, część B.
ZAACZNIK Nr 9
CHARAKTERYSTYKI METOD BADAC
A. Parametry chemiczne, dla których określono charakterystykę metod badawczych
Dla podanych w tabeli parametrów określono, że stosowana metoda analizy musi co najmniej umożliwiać oznaczanie
wartości dopuszczalnej z podaną poprawnością, precyzją i granicą wykrywalności. Niezależnie od czułości zastosowanej metody
analizy, wyniki należy wyrażać z co najmniej taką samą liczbą miejsc po przecinku, jaką podano w wartościach dopuszczalnych
w załącznikach nr 2 i 3 do rozporządzenia.
Poprawność Precyzja Granica Warunki
[% wartości [% wartości wykrywalności
"Lp. Parametry
parametrów]1) parametrów]2) [% wartości
parametrów]3)
4)
1 Akryloamid - - -
2 Amonowy jon 10 10 10 -
3 Antymon 25 25 25 -
4 Arsen 10 10 10 -
5 Azotany 10 10 10 -
6 Azotyny 10 10 10 -
7 Barwa 10 10 10
8 Benzen 25 25 25 -
9 Benzo(a)piren 25 25 25 -
10 Bor 10 10 10 -
11 Bromiany 25 25 25 -
12 Bromodichlorometan 25 25 25
13 Chlor wolny 10 10 10
14 Chloraminy 10 10 10
15 Chlorany 25 25 25
16 Chloryny 25 25 25
17 Chlorki 10 10 10 -
18 Chrom 10 10 10 -
4)
19 Chlorek winylu 25 25 25
5)
20 Cyjanki 10 10 10
21 1,2-dichloroetan 25 25 10 -
4)
22 Epichlorohydryna 25 25 25
23 Fluorki 10 10 10 -
24 Formaldehyd 25 25 25
25 Ftalan dibutylu 25 25 10
26 Glin 10 10 10 -
27 Kadm 10 10 10 -
28 Magnez 10 10 10
29 Mangan 10 10 10 -
30 Mętność 25 25 25
31 Miedz 10 10 10 -
32 Nikiel 10 10 10 -
33 Ołów 10 10 10 -
6)
34 Pestycydy 25 25 25
35 Przewodność elektryczna 10 10 10 -
36 Rtęć 20 10 20 -
37 Selen 10 10 10 -
38 Siarczany 10 10 10 -
39 Srebro 10 10 10
40 Sód 10 10 10 -
41 Ł trichlorobenzeny 25 25 25
42 trichloroeten 25 25 10
43 tetrachloroeten 25 25 10
44 Ł THM 25 25 10
45 Tetrachlorometan 25 25 25
46 2,4,6-trichlorofenol 25 25 25
47 Trichlorometan 25 25 25
48 Twardość 10 10 10
8)
49 Utlenialność 25 25 10
50 WWA 25 25 25 7)
51 Żelazo 10 10 10"
Objaśnienia:
1)
Poprawność jest błędem systematycznym i jest to stopień zgodności między średnim wynikiem uzyskanym w szeregu
powtórzeń a wartością prawdziwą mierzonej wartości.
2)
Precyzja jest błędem przypadkowym i zwykle wyrażona jest jako odchylenie standardowe (wewnątrz i między partiami)
rozkładu wyników od średniej; aprobowana dokładność stanowi dwukrotność względnego odchylenia standardowego.
3)
Granica wykrywalności jest to wartość trzykrotnego odchylenia standardowego wyznaczonego dla serii analiz próbek o
niskim stężeniu badanego parametru lub pięciokrotnego odchylenia standardowego wyznaczonego dla serii analiz prób
ślepych.
4)
Ma być kontrolowane przez specyfikację produktu.
5)
Metoda powinna określać całkowitą ilość cyjanków we wszystkich formach.
6)
Charakterystyka poprawności metody powinna być stosowana do każdego pestycydu z osobna i jej wartość zależy od
rozpatrywanego pestycydu.
7)
Charakterystyki poprawności stosuje się do poszczególnych substancji na poziomie 25 % wartości dopuszczalnych.
8)
Indeks nadmanganianowy - utlenianie powinno być przeprowadzone w ciągu 10 min. w temperaturze 100 C w środowisku
kwaśnym z wykorzystaniem nadmanganianu.
B. Parametry mikrobiologiczne, dla których określono metody badań
Lp. Parametr Zalecane normy lub metody badań1)
1 Ogólna liczba PN-EN ISO 6222
mikroorganizmów
w 36 C i w 22 C
2 Bakterie grupy coli, PN-EN ISO 9308-1
Escherichia coli
3 Enterokoki PN-EN ISO 7899-2
4 Clostridium perfringens (łącznie Inkubacja filtru membranowego poprzedzona filtracją membranową. Po
z przetrwalnikami) przefiltrowaniu próbki wody, filtr umieścić na podłożu m-CP (uwaga 1).
Inkubację prowadzić w warunkach beztlenowych w temperaturze 44 ą1
C przez 21ą 3 godz. Po okresie inkubacji policzyć wszystkie żółte
matowe kolonie jako domniemane Clostridium perfringens. Kolonie, które
zmieniają barwę z żółtej na różową pod wpływem par wodorotlenku
amonu (w czasie 20-30 sekund), uznać za potwierdzone Clostridium
perfringens.
Uwaga 1: skład podłoża agarowego m-CP:
Podłoże podstawowe
Pepton tryptozowy 30 g
Ekstrakt drożdżowy 20 g
Sacharoza 5 g
Chlorowodorek L-cysteiny 1 g
Siarczan magnezu (MgSO4 x 7H2O) 0,1 g
Purpura bromokrezolowa 40 mg
Agar 15 g
Woda 1.000 ml
Składniki rozpuścić w wodzie, doprowadzić pH do 7,6 i sterylizować w
autoklawie w temperaturze 121 C przez 15 minut. Podłoże ostudzić i
dodać:
D-cykloserynę 400 mg
Siarczan polimyksyny-B 25 mg
-D glukozyd indoksylu (przed dodaniem rozpuszczony w 8 ml sterylnej
wody) 60 mg
0,5% roztwór difosforan fenoloftaleiny (sterylizowany metodą filtracji)
20 ml
4,5% roztwór FeCl3 x 6H2O (sterylizowany metodą filtracji) 2 ml
5 Pseudomonas PN-EN ISO 16266
aeruginosa
6 Legionella sp. PN-EN ISO 11731-2
Objaśnienie:
Dopuszcza się możliwość stosowania innych metod pod warunkiem udokumentowania, że specyfikacja metody jest zgodna z
wymaganiami określanymi w metodach i specyfikacji zawartymi w powyższej tabeli.
C. Parametry, dla których nie podano charakterystyki metod badań
1) zapach;
2) smak;
3) całkowity węgiel organiczny.


Wyszukiwarka