110 334302 asystent dyrektora


Asystent dyrektora
(334302)
Technicy i inny średni personel
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn.  Rozwijanie zbioru
krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców . Priorytet I PO KL, Działanie 1.1
Krajowy standard kompetencji zawodowych
Asystent dyrektora (334302)
© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem zródła
ISBN 978-83-7951-000-9 (całość)
ISBN 978-83-7951-110-5 (110)
Nakład 1000 egz.
Publikacja bezpłatna
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99
e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl http://www.crzl.gov.pl
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji  Państwowego Instytutu Badawczego
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
2
Spis treści
1. Dane identyfikacyjne zawodu ................................................... 4
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfika-
cjach ................................................................................. 4
1.2. Notka metodologiczna i autorzy....................................... 4
2. Opis zawodu ................................................................................ 6
2.1. Synteza zawodu .............................................................. 6
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary wystÄ™-
powania zawodu ............................................................. 6
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia
pracy, zagrożenia, organizacja pracy) ............................ 6
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym prze-
ciwwskazania do wykonywania zawodu ......................... 7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia
pracy w zawodzie............................................................. 7
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-
dacji kompetencji ............................................................. 8
2.7. Zadania zawodowe .......................................................... 8
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych .................................... 9
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi a pozio-
mem kwalifikacji w ERK/PRK .......................................... 9
3. Opis kompetencji zawodowych ................................................ 10
3.1. Przygotowywanie raportów, prezentacji, analiz i zesta-
wień oraz organizowanie i uzgadnianie kalendarza dy-
rektora Kz1 ...................................................................... 10
3.2. Organizowanie i wykonywanie prac administracyjno-
-biurowych Kz2 ............................................................... 11
3.3. Kompetencje społeczne KzS .......................................... 12
4. Profil kompetencji kluczowych ................................................. 13
5. SÅ‚ownik ........................................................................................ 14
3
1. Dane identyfikacyjne zawodu
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach:
Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KZiS
2010):
334302 Asystent dyrektora
Grupa wielka 3  Technicy i inny średni personel (w Międzynarodo-
wej Klasyfikacji Standardów Edukacyjnych ISCED 2011  poziom 4).
Grupa elementarna 3343  Pracownicy administracyjni i sekretarze
biura zarządu (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawo-
dów ISCO-08 odpowiada grupie 3343 Administrative and executive
secretaries).
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
Sekcja N. Działalność w zakresie usług administrowania i działal-
ność wspierająca, Dział 82. Działalność związana z administracyj-
ną obsługą biura i pozostała działalność wspomagająca prowa-
dzenie działalności gospodarczej, Grupa 82.1. Działalność związa-
na z administracyjną obsługą biura, włączając działalność wspo-
magajÄ…cÄ….
1.2. Notka metodologiczna i autorzy
Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: ana-
lizy zródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz
głównie wyników badań analitycznych na 15 stanowiskach pracy w 10
przedsiębiorstwach (średnie  5, małe - 1, mikro - 4, w tym handlowe - 4,
usługowe - 6), przeprowadzonych w marcu i kwietniu 2013 r.
Zespół Ekspercki:
" Patrycja Snopek  Full Colour Sp. z o.o. w Warszawie,
" Elżbieta Ziółkowska  Centrum Kształcenia Praktycznego Nr 1
w Gdańsku,
" Urszula Jastrzębska  ekspert niezależny, były pracownik MB Mo-
tors Sp. z o.o. w Piasecznie,
" Marek Stępień  Polski Związek Motorowy Holding Sp. z o.o.
w Warszawie.
4
Ewaluatorzy:
" Daniela Barska  Zarząd Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie,
" Aleksandra Czajka  Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
Recenzenci:
" Jan Przydatek  ekspert niezależny, były pracownik Zysko Dróg
S.C. w Radomiu,
" Marcin Budziewski  Polska Izba Motoryzacji w Warszawie.
Komisja Branżowa (zatwierdzająca):
" Andrzej Strębski (przewodniczący)  Ogólnopolskie Porozumienie
Związków Zawodowych w Warszawie,
" Ryszard Michalczyk  Polskie Stowarzyszenie ZarzÄ…dzania Kadra-
mi, EMR Consulting w Warszawie,
" Dominik Wardak  przedstawiciel pracodawców, IKEA Trading Se-
rvices Sp. z o.o. w Jankach,
" Anna Wolska  Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza
w Warszawie.
Data zatwierdzenia:
" 15.10.2013 r.
5
2. Opis zawodu
2.1. Synteza zawodu
Asystent dyrektora zapewnia wsparcie dyrektorowi w zakresie za-
rzÄ…dzania organizacjÄ….
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu
Asystent dyrektora jest zawodem o charakterze biurowym. Jego
praca polega na organizowaniu i koordynowaniu spraw zwiÄ…zanych
z administracyjnym i logistycznym funkcjonowaniem stanowiska dyrek-
tora w organizacji. Zadaniem asystenta jest prowadzenie terminarza,
organizowanie i uzgadnianie czasu pracy dyrektora oraz przygotowy-
wanie dla niego raportów, prezentacji, analiz i zestawień. Asystent or-
ganizuje oraz obsługuje spotkania i konferencje, jak również podróże
służbowe dyrektora. Zapewnia i koordynuje przepływ informacji, w tym
również telefonicznej i mailowej oraz obieg dokumentów. Dba o wygląd
biura i urządzeń biurowych. Współpracuje ze wszystkimi działami firmy
w celu realizacji swoich zadań i odpowiada za funkcjonowanie zarzą-
dzania projektami prowadzonymi w firmie. Może reprezentować dyrek-
tora wobec współpracowników wewnątrz zakładu pracy, jak i wobec
kontrahentów zewnętrznych  na podstawie udzielonego pełnomocnic-
twa.
2.3. Åšrodowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)
Miejscem pracy asystenta dyrektora jest pomieszczenie zlokalizo-
wane w bezpośrednim sąsiedztwie gabinetu dyrektora w instytucjach,
urzędach, przedsiębiorstwach i innych organizacjach funkcjonujących
w różnych sektorach gospodarki. Praca jest wykonywana na stanowi-
sku wyposażonym w urządzenia biurowe (komputer, drukarka, telefon,
fax, skaner, kserokopiarka). Jest to wielogodzinna praca w pozycji sie-
dzącej, dlatego szczególnie ważne jest zorganizowanie stanowiska
zgodnie z zasadami BHP, ochrony ppoż. i wymaganiami ergonomii.
Zagrożeniem dla zdrowia występującym na tym stanowisku jest obcią-
żenie układu mięśniowo-szkieletowego, narządu wzroku oraz zaburze-
nia psychosomatyczne związane ze stresem i odpowiedzialnością.
Czas i miejsce pracy związane są bezpośrednio z pracą dyrektora, co
wymaga od asystenta dużej dyspozycyjności. Asystent pracuje samo-
6
dzielnie, ale w celu realizacji zadań musi współpracować z innymi pra-
cownikami oraz kontrahentami.
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu
Wykonywanie zawodu asystenta dyrektora wymaga wysokiej kultury
osobistej, zdolności organizacyjnych, dyspozycyjności, umiejętności
radzenia sobie ze stresem i pracÄ… pod presjÄ… czasu. Osoba wykonujÄ…-
ca ten zawód powinna być sumienna, dokładna i punktualna oraz dys-
kretna. Powinna przejawiać zdolności do zachowań asertywnych i kre-
atywnego rozwiązywania problemów. Specyfika zawodu wymaga umie-
jętności współdziałania i pracy w zespole. Przeciwwskazaniem do wy-
konywania zawodu są wady wzroku i słuchu nie podlegające korekcji
oraz wady wymowy w stopniu utrudniającym wykonywanie zadań za-
wodowych
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia
pracy w zawodzie
Do podjęcia pracy w zawodzie asystenta dyrektora wymagane jest
co najmniej wykształcenie średnie ogólnokształcące lub średnie zawo-
dowe o kierunkach zwiÄ…zanych z marketingiem, reklamÄ… lub ekonomiÄ….
W zależności od branży może być wymagane wykształcenie kierunko-
we zawodowe. Pracodawcy najczęściej wymagają jednak wykształce-
nia wyższego o kierunkach związanych z prawem, zarządzaniem, mar-
ketingiem, reklamą, administracją, ekonomią. Bardzo istotne jest rów-
nież doświadczenie zawodowe, ponieważ umiejętności wymagane do
wykonywania zawodu zdobywa siÄ™ poprzez przyuczenie na stanowisku
pracy. W zależności od przedsiębiorstwa i branży pracodawcy mogą
wymagać również znajomości języka obcego, właściwego dla prowa-
dzonej działalności. Wskazane jest również posiadanie prawa jazdy
kategorii B. Asystent dyrektora powinien uczestniczyć w szkoleniach
i kursach wewnętrznych, jak i organizowanych przez instytucje szkole-
niowe, doskonaląc swoje umiejętności interpersonalne, obsługę pro-
gramów z pakietu biurowego oraz z zakresu zarządzania, marketingu
i reklamy.
7
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/
/walidacji kompetencji
Asystent dyrektora często zaczyna pracę jako pracownik recepcji, in-
formacji albo pracownik administracyjny czy sekretarka. Awansuje, zdo-
bywając doświadczenie i kompetencje w czasie pracy. Asystent dyrekto-
ra, jeżeli posiada wymagane wykształcenie, może awansować
w strukturze firmy na stanowiska np. kierownika działu lub dyrektora
administracyjnego albo inne stanowiska menedżerskie. Posiadając kom-
petencje w zawodzie asystenta dyrektora można pracować na równo-
rzędnych stanowiskach np. asystenta biura, asystenta zarządu lub asy-
stenta projektu.
2.7. Zadania zawodowe
Z1. Prowadzenie terminarza, organizowanie i uzgadnianie czasu pracy
dyrektora (niezbędne kompetencje: Kz1, KzS).
Z2. Przygotowywanie zestawień, sprawozdań, prezentacji, raportów
i analiz na potrzeby dyrektora. (niezbędne kompetencje: Kz1, KzS).
Z3. Organizowanie i obsługiwanie spotkań i konferencji (niezbędne
kompetencje: Kz1, KzS).
Z4. Organizowanie podróży służbowych dyrektora (niezbędne kom-
petencje: Kz1, KzS).
Z5. Sporządzanie projektów pism i przygotowywanie korespondencji
wychodzącej (niezbędne kompetencje: Kz1, Kz2, KzS).
Z6. Zapewnianie obiegu dokumentów zgodnego z procedurami i dekre-
tacją (niezbędne kompetencje: Kz2, KzS).
Z7. Przyjmowanie, segregowanie, rozdzielanie, powielanie i archiwi-
zowanie korespondencji przychodzącej (niezbędne kompetencje:
Kz2, KzS).
Z8. Przyjmowanie i przekierowywanie rozmów oraz przyjmowanie
wiadomości telefonicznych (niezbędne kompetencje: Kz2, KzS).
Z9. Organizowanie pracy biura dyrektora w zakresie zaopatrzenia
w artykuły spożywcze, materiały biurowe, reklamowe oraz sprawno-
ści urządzeń biurowych (niezbędne kompetencje: Kz2, KzS).
Z10. Organizowanie stanowiska pracy zgodnie z zasadami BHP,
ochrony ppoż., ochrony środowiska oraz wymaganiami ergono-
mii (niezbędne kompetencje: Kz1, Kz2, KzS).
8
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych
Kz1  Przygotowywanie raportów, prezentacji, analiz i zestawień oraz
organizowanie i uzgadnianie kalendarza dyrektora (potrzebne do
wykonywania zadań: Z1, Z2, Z3, Z4, Z5, Z10).
Kz2  Organizowanie i wykonywanie prac administracyjno-biurowych
(potrzebne do wykonywania zadań: Z5, Z6, Z7, Z8, Z9, Z10).
KzS  Kompetencje społeczne (potrzebne do wykonywania zadań:
Z1÷Z10).
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi
a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK
Kompetencje zawodowe potrzebne do wykonywania zadań w za-
wodzie sugeruje się wykorzystać do opisu kwalifikacji na poziomie 4
właściwym dla wykształcenia średniego w Europejskiej i Polskiej Ramie
Kwalifikacji. Poziom ten jest uzasadniony miejscem usytuowania zawo-
du w Klasyfikacji zawodów i specjalności (grupa wielka 3 i jej odpo-
wiednik w ISCED 2011).
Osoba wykonująca zawód asystenta dyrektora:
1) w zakresie wiedzy: zna i rozumie poszerzony zbiór podstawowych
faktów, umiarkowanie złożonych pojęć i teorii w zawodzie asystenta
dyrektora oraz fakty i umiarkowanie złożone pojęcia, teorie i zależ-
ności między nimi w zakresie prowadzonej działalności administra-
cyjno-biurowej w danej branży;
2) w zakresie umiejętności: potrafi wykonywać niezbyt złożone zadania,
w części bez instrukcji, często w zmiennych warunkach oraz rozwią-
zywać niezbyt proste, w pewnej części nietypowe problemy, dotyczą-
ce planowania i koordynacji procesów administracyjnych w zmien-
nych warunkach, uczyć się samodzielnie w zorganizowanej grupie,
odbierać złożone wypowiedzi, tworzyć niezbyt złożone wypowiedzi
i oraz formułować i odbierać proste wypowiedzi w języku obcym.
9
3. Opis kompetencji zawodowych
Opis kompetencji dotyczy tylko kompetencji zawodowych zdefinio-
wanych w badaniach na stanowiskach pracy.
Wykonanie zadań zawodowych Z1, Z2, Z3, Z4, Z5, Z10 wymaga po-
siadania kompetencji zawodowej Kz1.
3.1. Przygotowywanie raportów, prezentacji, analiz
i zestawień oraz organizowanie i uzgadnianie
kalendarza dyrektora Kz1
Wiedza  zna i rozumie w szer- Umiejętności  wykonuje niezbyt
szym zakresie fakty, umiarkowa- złożone zadania związane z przy-
nie złożone pojęcia, teorie i zależ- gotowywaniem danych dla dyrek-
ności związane z przygotowywa- tora i organizowaniem jego czasu
niem danych dla dyrektora i orga- pracy, w szczególności potrafi:
nizowaniem i koordynowaniem - stosować zasady BHP, ochro-
ny ppoż., ochrony środowiska
jego czasu pracy, w szczególności
oraz wymagania ergonomii
zna:
w zakresie pracy biurowej;
- zasady BHP, ochrony ppoż.,
ochrony środowiska oraz wy- - planować i umawiać spotkania
oraz wyjazdy dyrektora;
magania ergonomii w zakresie
- uaktualniać terminy spotkań
pracy biurowej;
i wyjazdów;
- zasady prowadzenia termina-
- wykorzystywać komputerowe
rza;
programy biurowe i graficzne;
- zasady obsługi komputerowych
- sporządzać zestawienia, rapor-
programów biurowych i gra-
ty i analizy w arkuszu kalkula-
ficznych;
cyjnym;
- zasady sporządzania raportów
- dobierać urządzenia do obsługi
i analiz;
spotkań i konferencji;
- instrukcję obsługi i przeznacze-
- przygotowywać prezentacje
nia urządzeń biurowych i multi-
multimedialne;
medialnych;
- sporządzać projekty pism;
- zasady tworzenia korespon-
- stosować etykietę w biznesie;
dencji biurowej.
- stosować etykietę językową
- etykietÄ™ w biznesie;
i telefonicznÄ…;
- zasady nawiÄ…zywania i pod-
- rezerwować miejsca noclegowe
trzymywania relacji interperso-
i bilety komunikacji międzymia-
nalnych;
stowej i międzynarodowej;
- zasady organizowania podróży
- stosować przepisy regulujące
krajowych i zagranicznych.
podróże służbowe.
10
Wykonanie zadań zawodowych Z5, Z6, Z7, Z8, Z9, Z10 wymaga po-
siadania kompetencji zawodowej Kz2.
3.2. Organizowanie i wykonywanie prac administracyjno-
-biurowych Kz2
Wiedza  zna i rozumie w szer- Umiejętności  wykonuje niezbyt
złożone zadania związane z pracą
szym zakresie fakty, umiarkowa-
administracyjno-biurowÄ…, w szcze-
nie złożone pojęcia, teorie i zależ-
gólności potrafi:
ności związane z pracą admini-
- stosować przepisy BHP, ochro-
stracyjno-biurową, w szczególno-
ny ppoż., ochrony środowiska
ści zna:
oraz wymagania ergonomii
- przepisy BHP, ochrony ppoż.,
w zakresie pracy biurowej;
ochrony środowiska oraz wy-
- stosować procedury i regula-
magania ergonomii w zakresie
miny obowiÄ…zujÄ…ce w przed-
pracy biurowej;
siębiorstwie;
- schemat organizacyjny przed- - rozróżniać i sporządzać doku-
siębiorstwa; mentację;
- procedury i regulaminy obo- - ewidencjonować i archiwizo-
wać korespondencję przycho-
wiązujące w przedsiębiorstwie;
dzÄ…cÄ… i wychodzÄ…cÄ…;
- rodzaje dokumentacji stoso-
- zapewnić obieg dokumentów
wane w organizacji i jej stopień
w organizacji zgodnie z dekre-
ważności;
tacjÄ… i procedurami;
- zasady ewidencjonowania kore-
- koordynować przepływ informa-
spondencji przychodzÄ…cej i wy-
cji między dyrektorem a pra-
chodzÄ…cej;
cownikami przedsiębiorstwa;
- zasady archiwizowania i prze-
- współpracować z pracownika-
chowywania dokumentów;
mi, współpracownikami i kon-
- obieg dokumentów w przed- trahentami;
siębiorstwie; - obsługiwać telefon, kseroko-
piarkÄ™, drukarkÄ™, skaner, fax,
- zasady i metody budowania
projektor;
relacji międzyludzkich;
- kontrolować sprawność urzą-
- instrukcje obsługi i przezna-
dzeń biurowych;
czenie urządzeń biurowych;
- zarządzać czasem i organizo-
- zasady organizacji pracy ad-
wać pracę własną;
ministracyjno-biurowej.
- kontrolować stan posiadanych
- procedury odbierania, przekie-
materiałów biurowych;
rowywania rozmów telefonicz-
- stosować procedury odbierania
nych i przyjmowania wiadomo-
i przekierowywania rozmów te-
ści telefonicznych.
lefonicznych;
- sporządzać notatkę z rozmowy
telefonicznej.
11
Wykonanie wszystkich zidentyfikowanych w standardzie zadań
zawodowych wymaga posiadania kompetencji społecznych KzS.
3.3. Kompetencje społeczne KzS:
- dostosowuje zachowanie do zmieniających się okoliczności w śro-
dowisku pracy,
- ponosi odpowiedzialność za realizację swoich zadań związanych
z zapewnianiem wsparcia dyrektorowi,
- ocenia swoje działania oraz działania wykonywane w ramach
współpracy zespołowej w przedsiębiorstwie czy instytucji i ponosi
odpowiedzialność za ich skutki,
- samodzielnie osiÄ…ga wyznaczone rezultaty zwiÄ…zane z wykonywa-
niem prac administracyjno-biurowych i zapewnianiem wsparcia dy-
rektorowi oraz współpracuje z innymi w zorganizowanych warun-
kach w ramach organizacji.
12
4. Profil kompetencji kluczowych
Ocenę ważności kompetencji kluczowych dla zawodu asystenta dy-
rektora przedstawia rys. 1.
Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu
stosowanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Doro-
słych - projekt PIAAC (OECD).
Rozwiązywanie problemów
Współpraca w zespole
Komunikacja ustna
Wywieranie wpływu/przywództwo
Planowanie i organizowanie pracy Serie1
Sprawność motoryczna
Umiejętność czytania ze zrozumieniem i pisania
Umiejętności matematyczne
Umiejętność obsługi komputera i wykorzystania Internetu
1 2 3 4 5
Zbędne Mało ważne Istotne Ważne Bardzo ważne
Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu 334302 Asystent dyrektora
13
5. SÅ‚ownik
Zawód - zbiór zadań (zespół czynności) wyodrębnionych w wyniku społecz-
nego podziału pracy, wykonywanych stale lub z niewielkimi zmianami
przez poszczególne osoby i wymagających odpowiednich kwalifikacji
i kompetencji (wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych)
zdobytych w wyniku kształcenia lub praktyki. Wykonywanie zawodu
stanowi zródło dochodów.
Specjalność - jest wynikiem podziału pracy w ramach zawodu, zawiera część
czynności o podobnym charakterze (związanych z wykonywaną
funkcją lub przedmiotem pracy) wymagających pogłębionej lub do-
datkowej wiedzy i umiejętności zdobytych w wyniku dodatkowego
szkolenia lub praktyki.
Zadanie - logiczny wycinek lub etap pracy w ramach zawodu o wyraznie okre-
zawodowe
ślonym początku i końcu, wyodrębniony ze względu na rodzaj lub
sposób wykonywania czynności zawodowych powiązanych jednym
celem, kończący się produktem, usługą lub decyzją.
Kompetencje - wszystko to, co pracownik wie, rozumie i potrafi wykonać, odpowied-
zawodowe
nio do sytuacji w miejscu pracy. Opisywane sÄ… trzema zbiorami: wie-
dzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych.
Wiedza - zbiór opisów faktów, zasad, teorii i praktyk przyswojonych w procesie
uczenia się, odnoszących się do dziedziny uczenia się lub działalno-
ści zawodowej.
Umiejętności - zdolność wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właści-
wych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej.
Kompetencje - zdolność autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu
społeczne
zawodowym i społecznym oraz kształtowania własnego rozwoju,
z uwzględnieniem kontekstu etycznego.
Kompetencje - wiedza, umiejętności i postawy odpowiednie do sytuacji, niezbędne
kluczowe
do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem,
integracji społecznej i zatrudnienia.
Standard - norma opisujÄ…ca kompetencje zawodowe konieczne do wykonywania
kompetencji
zadań zawodowych wchodzących w skład zawodu, akceptowana
zawodowych
przez przedstawicieli organizacji zawodowych i branżowych, praco-
dawców, pracobiorców i innych kluczowych partnerów społecznych.
Kwalifikacja - zestaw efektów uczenia się (zasób wiedzy, umiejętności oraz kompe-
tencji społecznych), których osiągnięcie zostało formalnie potwier-
dzone przez uprawnionÄ… instytucjÄ™.
Europejska - przyjęta w Unii Europejskiej struktura i opis poziomów kwalifikacji,
Rama
umożliwiający porównywanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych
Kwalifikacji
krajach. W Europejskiej Ramie Kwalifikacji wyróżniono 8 poziomów
kwalifikacji opisywanych za pomocą efektów uczenia się; stanowią
one układ odniesienia krajowych ram kwalifikacji.
Polska Rama - opis hierarchii poziomów kwalifikacji wpisywanych do zintegrowane-
Kwalifikacji
go rejestru kwalifikacji w Polsce.
Krajowy - ogół rozwiązań służących ustanawianiu i nadawaniu kwalifikacji
System
(potwierdzaniu efektów uczenia się) oraz zapewnianiu ich jakości.
Kwalifikacji
14


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
LM Pracuj spec Asystent dyrektora
PL Asystentka dyrektora
asystent osoby niepelnosprawnej46[02] z1 02 u
dyrektywa
Formy wsparcia dyrektora 3
dyrektorzy mod 1 [tryb zgodności]
38 Dyrektywy preprocesora
Dyrektywa 2007 38 WE (lusterka samoch)
asystent osoby niepelnosprawnej46[02] z1 01 u (2)
Asystent elektronika 2
asystentka fr[1]
CV Asystent w

więcej podobnych podstron