Analiza czynników kształtujących aktywność fizyczną dzieci i młodzieży


Analiza czynników kształtujących aktywność fizyczną dzieci
i młodzieży
Factors influencing physical activity of children and adolescents
Ewa Aoś-Rycharska, Katarzyna Pedde
Wprowadzenie: Na aktywność fizyczną wpływać mogą czynniki biologiczne,
psychologiczne, społeczne oraz środowiskowe. Celem pracy była ocena wpływu
wybranych czynników na poziom aktywności fizycznej dzieci i młodzieży. Pacjenci i
metody: Do badania włączono 60 uczniów z klas IV-VI szkół podstawowych oraz 60
uczniów gimnazjum. Na podstawie ankiety oceniano aktywność fizyczną ucznia oraz
ustalano, od jakich czynników ona zależy. W analizie statystycznej wykorzystano metodę
chi-kwadrat Pearsona. Wyniki: Nie stwierdzono zależności aktywności fizycznej od wieku i
płci ucznia, wieku, wykształcenia i aktywności zawodowej rodziców oraz sytuacji
materialnej rodziny. Aktywność fizyczna dzieci i młodzieży zależała od ich stosunku do
lekcji wychowania fizycznego, od aktywności fizycznej rodziców, stopnia zainteresowania
rodziców aktywnością fizyczną dziecka, aktywności fizycznej przyjaciela dziecka.
Wniosek: Aktywność fizyczną dzieci i młodzieży kształtują przede wszystkim czynniki
psychologiczne i społeczne.
Introduction: Physical activity can be influenced by biological, psychological, social and
environmental factors. The aim ofthe study was to estimate the influence selected
determinants on the physical activity level in children and adolescents. Study group and
methods: 60 children from grades IV-VI of elementary school and 60 children and
adolescents from middle school were enrolled on to the study. On the basis of a
questionnaire the physical activity of pupils was estimated and its determinants identified.
Statistical analysis employed chi-square Pearson method. Results: There was no depen-
dence between physical activity and pupils' age and gender, parents' age, parents' level of
education and professional activity and material status of the family. The physical activity
of children and youthdepended on their attitude to physical education lessons, parents'
physical activity, level of parents' interest in the child's physical activity, the child's best
friend's physical activity. Conclusion: Physical activityofchildren and adolescents
depends on psychological and social factors.


Wyszukiwarka