sekretarka[1]


Bezpieczeństwo
Sekretarka
Sekretarka
" Ocena ryzyka zawodowego
" Instrukcja stanowiskowa
WYMAGANIA DOTYCZCE PRACOWNIKA kach znajdują się dokumenty. Sekretarka korzysta
Pracownik powinien: z zainstalowanych w pokoju biurowym urządzeń:
" mieć ukończone 18 lat, komputera, telefonu, faksu, kserokopiarki, drukarki
" przejść wymagane badania lekarskie, laserowej i niszczarki dokumentów.
" ukończyć potrzebne szkolenia w zakresie BHP,
" posiadać odpowiednie wykształcenie, ZATRUDNIENIE
" posiadać wysoką kulturę osobistą. Pełny etat, praca na jedną zmianę.
CHARAKTERYSTYKA STANOWISKA PRACY UWAGI DOTYCZCE
Do zadań sekretarki należy: OCENY RYZYKA ZAWODOWEGO
" odbieranie i wykonywanie telefonów, Zgodnie z normą PN-N 18002/2000 istnieją na-
" pisanie notatek na komputerze, odbieranie oraz stępujące poziomy ryzyka:
wysyłanie e-maili, " małe (M), co oznacza, że poziom ryzyka jest akcep-
" zarządzanie dokumentami zgodnie z instrukcją towalny, przy jednoczesnym jego monitoringu,
kancelaryjną, " średnie (S), co oznacza, że poziom ryzyka jest
" kontrolowanie terminowości w załatwianiu akceptowalny, przy jednoczesnym podjęciu stop-
spraw, niowych działań mających na celu poprawę stanu
" umawianie interesantów na spotkania z szefem, bezpieczeństwa pracy w zakładzie,
" przygotowanie poczęstunku dla wybranych gości " duże (D), co oznacza, że istnieje konieczność pod-
szefa, jęcia natychmiastowych działań, poprawiających
" przygotowanie korespondencji wychodzącej stan bezpieczeństwa w zakładzie.
i odbieranie wiadomości przychodzących,
" przygotowanie materiałów oraz dokumentów zwią- UWAGA
zanych z wyjazdami oraz podróżami służbowymi. Przedstawioną tutaj kartę oceny ryzyka, a także
Do sekretariatu przychodzą często pracownicy instrukcję stanowiskową należy traktować jako
firmy oraz klienci z zewnątrz. W szafkach, na pół- przykładową.
28 Promotor 1-2/08
Bezpieczeństwo
KARTA OCENY RYZYKA ZAWODOWEGO NA STANOWISKU SEKRETARKI WG PN-N 18002/2000
Przed korektą Po korekcie
Uwagi
Zagrożenie yródło Możliwe skutki
Lp. Środki profilaktyczne o realizacji
(zdarzenie) zagrożenia zagrożenia
C* P* R* C* P* R* zadań
12 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Potłuczenia,
Powierzchnie, Śliskie lub nierówne Utrzymywanie porządku w pomieszczeniu
złamania
na których jest podłogi. Zataraso- i na drogach komunikacji wewnętrznej.
kończyn, urazy
1. możliwy upadek wane przejścia, zle S S S Stosowanie odpowiedniego obuwia. S M M
wewnętrzne,
(upadek na tym ustawione stoły, Zachowanie szczególnej ostrożności.
wstrząśnienie
samym poziomie) sprzęt itp. Prawidłowo prowadzone szkolenia
mózgu
Przemieszczanie Złamania Stosowanie przez pracownika odpowied-
Różnica się po schodach. kończyn, niego obuwia. Zachowanie ostrożności
poziomów Korzystanie z drabiny uszkodzenia przy wchodzeniu i schodzeniu ze schodów.
2. S S SKorzystanie ze sprawnej drabiny rozstaw- S M M
(upadek przy wyszukiwaniu kręgosłupa,
na niższy poziom) dokumentów na gór- potłuczenia, nej. Stosowanie mat antypoślizgowych na
nych półkach szaf urazy schodach zewnętrznych
Narzędzia i wyposa-
Zachowanie szczególnej ostrożności.
żenie biura: spinacze, Ukłucia.
3. Ostre przedmioty M S M Prawidłowe wyposażenie apteczki M M M
zszywki, nożyczki, Skaleczenia
pierwszej pomocy
kartki papieru
Obciążenie
fizyczno-statyczne Bóle mięśnio-
Stosowanie przerw w pracy. Okresowa
(przeciążenie na- Długotrwała praca we. Zwyrodnie-
4. S D D zmiana rodzaju zajęć. Ergonomiczne S M M
rządu ruchu wsku- przy komputerze nia kręgosłupa
stanowisko pracy  zgodne z przepisami
tek wymuszonej i stawów
pozycji ciała)
Nieodpowiednie
Przestrzeganie wymaganych norm natęże-
oświetlenie. yle dobrane punkty
nia oświetlenia na stanowisku pracy.
Nieodpowiednie świetlne. Wadliwe Osłabienie
Przestrzeganie instrukcji stanowiskowej
5. wyświetlanie działanie wzroku, bóle S D Ddotyczącej pracy przy komputerze, m.in.: S M M
obrazu na komputera, m.in. oczu, łzawienie
ustawienia monitora, właściwego oświetle-
monitorze migotanie obrazu
nia, właściwej częstotliwości obrazu itd.
komputera
Bieżąca kontrola stanu izolacji przewodów.
Przetarte przewody Stosowanie właściwej ochrony przeciwpo-
Prąd elektryczny
zasilające urządzenia rażeniowej w zakładzie (m.in. wyłączników
(porażenie
6. elektryczne. Przebi- Śmierć D M S różnicowo-prądowych). Okresowa kontrola S M M
prądem
cie elektryczne do instalacji elektrycznej. Przestrzeganie
elektrycznym)
obudowy urządzenia procedur i przepisów dotyczących obsługi
urządzeń elektr.
Duże ilości doku-
mentów. Zwarcie
Przestrzeganie instrukcji ppoż. Właściwe
instalacji elektrycz- Śmierć.
7. Pożar D S D zabezpieczenie pomieszczeń w sprzęt S M M
nej. Nieostrożne Poparzenia
przeciwpożarowy  zgodnie z przepisami
obchodzenie się
z otwartym ogniem
Napięcie
Urządzenia zainsta- nerwowe. Dążenie do tego, by nie kumulowała się
8. lowane w biurze. Zmęczenie praca wszystkich  głośnych urządzeń.
Hałas S S S S M M
Odgłosy dochodzące psychiczne. Ograniczenie hałasu, gdy to konieczne,
z zewnątrz Uszczerbek dochodzącego z zewnątrz
słuchu
Obawa przed nieza-
dowoleniem kierow- Nerwice, Prawidłowe określenie zakresu
Obciążenie nictwa i zwolnieniem bezsenność, obowiązków pracowniczych oraz
9. emocjonalne z pracy. Nadmiar choroby serca S D D regulaminu nagradzania i karania. S M M
(stres) obowiązków, po- i układu Zapewnienie przez kierownictwo
śpiech. Negocjacje pokarmowego właściwej atmosfery w pracy
i utarczki z klientami
Kontakt z ozonem, Przestrzeganie procedur i zachowanie
Bóle głowy,
tlenkami azotu ostrożności. Zapewnienie prawidłowej
mdłości, zatru-
Szkodliwe gazy oraz promieniami wymiany powietrza w pomieszczeniu.
10. cia. Uszkodze- S S S S M M
i promieniowanie lasera przy obsłudze Praca z urządzeniami laserowymi
nia narządu
kserokopiarki tylko przy nieuszkodzonej i zamkniętej
wzroku
i drukarki laserowej obudowie
Ruchome ele-
Zachowanie szczególnej ostrożności,
menty sprzętu Niszczarka Ciężkie uszko-
11. D M S przestrzeganie procedur i zapisów S M M
biurowego dokumentów dzenia ciała
instrukcji stanowiskowej
(pochwycenie)
Choroby Stosowanie szczepień ochronnych.
Kontakty służbowe
Czynniki zakazne. Zapewnienie właściwej wilgotności,
z licznym gronem
12. biologiczne Choroby układu S S S temperatury pomieszczeń i wentylacji. M M M
osób. Syndrom
 mikroorganizmy oddechowego. Systematyczny przegląd i konserwacja
 chorego budynku
Bóle głowy urządzeń klimatyzacyjnych
* C  ciężkość, P*  prawdopodobieństwo, R*  ryzyko
www.promotor.elamed.pl 29
Bezpieczeństwo
INSTRUKCJA BHP PRZY PRACACH BIUROWYCH
PODSTAWOWE CZYNNOŚCI 9. Pamiętaj, by w czasie kopiowania lub drukowania używać
PRZED ROZPOCZCIEM PRACY oryginalnych, zalecanych przez producenta materiałów
1. Pamiętaj, że przed podjęciem pracy na stanowisku musisz po- eksploatacyjnych.
10. Pamiętaj, by w trakcie pracy niszczarki nie włożyć przy-
siadać aktualne badania lekarskie oraz wymagane szkolenia
w zakresie BHP i ergonomii. padkowo palców do jej szczeliny.
11. Dbaj o to, by w czasie pracy niszczarki wszystkie luzne
2. Musisz znać dokładnie instrukcje obsługi sprzętu stosowanego
w biurze. części twojego ubrania, a także włosy były z dala od otworu
3. Uporządkuj stanowisko pracy i przewietrz pomieszczenie. wejściowego urządzenia.
12. Sięgając po dokumenty znajdujące się na górnej, trud-
4. Sprawdz kompletność wyposażenia stanowiska oraz to, czy nie
ma widocznych uszkodzeń sprzętu, przewodów oraz osprzętu no dostępnej półce szafki biurowej, korzystaj zawsze
elektrycznego (gniazdka, wtyczki). z drabiny rozstawnej. Pamiętaj, by nie stosować drabiny
5. Pamiętaj, że usytuowanie miejsca pracy każdego urządzenia przystawnej zamiast rozstawnej.
13. Pamiętaj, że na stanowisku pracy nie wolno palić tytoniu
biurowego powinno być zgodne z zapisami zawartymi w instrukcji
obsługi, w tym m.in.: oddalone od materiałów i substancji łatwo i używać otwartego ognia.
14. Pamiętaj, by na twoim stanowisku pracy była zapewniona
palnych, wykluczające możliwość zalania wodą, oddalone od
grzejników, stabilne i minimalizujące uciążliwości dla otoczenia. prawidłowa wymiana powietrza.
15. Zachowaj szczególną uwagę podczas używania drobnego
6. Pamiętaj, że wszelkie czynności związane z naprawą urządzeń
biurowych powinny być wykonywane przez osoby do tego upo- sprzętu i innego wyposażenia biurowego  nożyczek,
ważnione. spinaczy, zszywek itp. Nie lekceważ nawet drobnych
7. Pamiętaj, że na czas dłuższego postoju urządzeń należy wy- skaleczeń, opatrując je, korzystaj z wyposażenia apteczki
łączyć je z sieci, wyjmując wtyczkę z gniazdka sieciowego. To pierwszej pomocy.
samo trzeba uczynić w trakcie wykonywania czynności kon- 16. Pamiętaj, by w pomieszczeniu biurowym nie kumulował
serwacyjnych i naprawczych, a także podczas wymiany tonera się jednocześnie hałas dochodzący z różnych tzw. gło-
w kserokopiarce. śnych urządzeń.
17. Noś wygodne obuwie na podeszwie antypoślizgowej.
8. Podejmując pracę przy komputerze, dostosuj wysokość krzesła
i ustawienie oparcia do wymiarów swojego ciała. Krzesło powin- 18. Aby zmniejszyć narażenie na stres zawodowy, pamiętaj,
no być typu obrotowego, oparte minimum na 5 rolkach. aby: prawidłowo zorganizować swoje stanowisko pracy, pra-
9. Sprawdz także i ewentualnie popraw ustawienie monitora, kla- widłowo rozplanować i wykorzystać czas pracy, prawidłowo
wiatury, myszki. Odległość oczu od ekranu powinna wynosić od reagować na sytuacje stresogenne i być osobą asertywną.
40 cm do 75 cm, zależnie od przekątnej ekranu. Przed klawia-
turą na stoliku musi pozostawać wolna przestrzeń na podparcie CZYNNOŚCI DO WYKONANIA
rąk  ok. 10 cm. PO ZAKOCCZENIU PRACY
10. Ureguluj oświetlenie na stanowisku tak, by na ekranie nie 1. Zamknij okna, odłącz sprzęt biurowy od napięcia elek-
pojawiały się refleksy świetlne, a monitor, o ile to możliwe, był trycznego i wyłącz oświetlenie.
ustawiony bokiem do okna (płaszczyzna ekranu powinna być 2. Uporządkuj stanowisko pracy i schowaj dokumenty we
prostopadła do okna). właściwe miejsce.
3. Sprawdz, czy pozostawione stanowisko pracy nie stwarza
ZASADY I SPOSOBY WYKONANIA PRACY jakichkolwiek zagrożeń.
1. Podczas pracy na komputerze pamiętaj, by klawiatura, doku-
menty i monitor były ustawione w linii prostej przed tobą. ZASADY POSTPOWANIA
2. Operuj myszką, mając rękę podpartą w nadgarstku. W SYTUACJACH AWARYJNYCH
3. Podczas pracy zachowaj właściwą, ergonomiczną pozycję ciała. 1. Przerwij pracę w przypadku nieprawidłowego działania
4. Stosuj przerwy przy intensywnej pracy przy monitorze ekrano- sprzętu, postępując dalej zgodnie z instrukcją obsługi.
wym, co najmniej 5 min co 1 godz. Okresowo w trakcie dniówki W razie awarii powiadom osoby upoważnione do naprawy
roboczej staraj się zmieniać rodzaj zajęć. urządzenia.
5. Pamiętaj o tym, że kobiety w ciąży nie mogą pracować przy 2. W razie pożaru postępuj zgodnie z instrukcją ppoż.
obsłudze monitorów ekranowych powyżej 4 godz. na dobę. 3. W przypadku porażenia współpracownika prądem w pierw-
6. Jeżeli to konieczne, stosuj w czasie pracy przy monitorze ekra- szej kolejności musisz odłączyć zasilanie, a następnie
nowym okulary korekcyjne. udzielić mu pierwszej pomocy i powiadomić o zdarzeniu
7. Pamiętaj, by w czasie pracy kserokopiarki nie podnosić pokrywy przełożonych.
urządzenia i nie pracować przy uszkodzonej pokrywie (z uwagi
na promieniowanie laserowe). To samo dotyczy drukarki lase-
rowej.
8. Nie dopuszczaj do kopiowania zszytych dokumentów i nie Opracował Zatwierdził
używaj drobnego sprzętu biurowego (np. spinaczy) do łączenia
& & & & & ............... .............& & & & & ..
dokumentów w trakcie ich kopiowania.
30 Promotor 1-2/08


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
sekretariat
Sekrety skutecznych prezentacji multimedialnych
Teksty na sekretarkę
Sztuka bycia yjnym Sekrety osobistego magnetyzmu
Nasza Podróż i Największy Sekret na Ziemi CZ 3
Sekretne życie pszczół The Secret Life of Bees [2008] DVDRip
szparka sekretarka
27 sekretow copywritingu
Kochański i inni Sekrety żywego słowa
12 Sekretów Błyskawicznego Zarabiania w Programie Partnerskim Chomikuj pl

więcej podobnych podstron