PPK6 polityka transp


2011-11-17
Polityka transportowa
Unii Europejskiej
(tzw. Biała Księga)
Polityka transportowa
 White paper :
(komunikacyjna)
European transport policy
for 2010: time to decide
m.in. formułuje 12 wyzwań
(pakietów instrumentów)
realizujących cele, jakim mają służyć
Skutki dominacji transportu
drogowego
W przewozie pasażerów
1. Silny rozwój motoryzacji
(zanieczyszczenia, deglomeracja,
koszty zewnętrzne)
2. Niski udział transportu publicznego
3. Niski udział kolei
4. Niski udział lotnictwa w przewozach na
długich dystansach
Skutki dominacji transportu Pakiety instrumentów polityki
drogowego Unii Europejskiej
W przewozie ładunków
TIRY na tory!
1. Rewitalizacja kolei
1. Niewykorzystany potencjał innych gałęzi
2. Realny rozwój transportu intermodalnego
2. Słaby rozwój transportu kombinowanego 3. Promowanie transportu morskiego i
wodnego śródlądowego
3. Pogorszenie jakości obsługi samochodem
4. Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego
ciężarowym (kongestia, terminowość,
BRD
bezpieczeństwo)
1
2011-11-17
Pakiety instrumentów polityki
Tworzenie sieci transeuropejskich
Unii Europejskiej
5. Poprawa jakości transportu drogowego
6. Uznawanie praw i określenie obowiązków
użytkowników transportu
7. Przyjęcie zasad efektywnych opłat w
transporcie
Pakiety instrumentów polityki
Unii Europejskiej
9. Kontrolowanie wzrostu przewozów w
transporcie lotniczym
Green Paper on urban mobility
Green Paper on urban mobility
A dopted 25 September 2007
A dopted 25 September 2007
10. Rozwój transportu miejskiego wysokiej
jakości
11. Badania i technologie ukierunkowanie na
ekologiczny i efektywny rozwój transportu
12. Zarządzanie efektami globalizacji
O nową kulturę mobilności
w miastach
Wyzwania:
Zielona Księga wspiera:
Transport miejski bardziej:
ś udział transportu publicznego
ś dostępny
ś udziału ruchu pieszego i rowerowego ś bezpieczny
ś niezawodny
ś liczba samochodów w miastach
ś inteligentny (zapewniający m.in. płynny ruch)
ś płynny ruch
ś zbędne podróże w mieście
miasta - bardziej ekologiczne
2
2011-11-17
Problemy do rozpatrzenia w PT
Polityka Transportowa (w skali kraju)
Państwa
1. Funkcje Ministerstwa Infrastruktury
na lata 2006  2025
2. Zakres deregulacji, demonopolizacji i
prywatyzacji
(projekt uchwały Sejmu RP)
3. Kto finansuje infrastrukturę?
dokument przyjęty
4. Ulgi  dla kogo i kto ma je pokrywać?
przez Radę Ministrów
5. Wybór kierunków rozwoju transportu
dnia 29 czerwca 2005 r.
Priorytety polityki
Priorytety polityki
5. Poprawa warunków ruchu pieszego i rowerowego,
!!! czerwony =
Biała Księga UE potrzeby osób niepełnosprawnych
1. Radykalna poprawa stanu dróg
(rehabilitacja i wzmocnienie nawierzchni) 6. Poprawa jakości transportu w miastach
(konkurencyjność publicznego wobec indywidualnego)
2. Rozwój sieci autostrad i dróg ekspresowych
na najbardziej obciążonych kierunkach
7. Poprawa jakości i konkurencyjności transportu
3. Unowocześnienie zarządzania:
publicznego w obszarach metropolitarnych
" rozszerzenie konkurencji między operatorami,
i regionach:
" dostosowanie do potrzeb rynku,
" współfinansowanie kolei aglomeracyjnych,
" utrzymanie roli w przewozach,
" wymiana taboru,
" poprawa efektywności,
" rozbudowa i modernizacja infrastruktury
" ograniczanie kosztów dostępu
8. Rozwój systemów intermodalnych
4. Poprawa bezpieczeństwa w transporcie
(formy pomocy Państwa,
radykalne obniżenie liczby śmiertelnych ofiar
zachęty prawne i podatkowe)
Priorytety polityki
Priorytety polityki
9. Rozwój rynku usług lotniczych
13. Działania, których efekty będą odczuwane
(zniesienie barier, szczególnie dla małych
przez dużą liczbę użytkowników lub istotne z
przewozników i lotnisk regionalnych)
punktu widzenia gospodarki kraju i regionu
10. Wzmocnienie roli portów morskich i lotniczych,
poprawa dostępu do nich w skali regionów i kraju
usprawnienie transportu:
11. Wspieranie przewozników w rozszerzaniu oferty
ś w najważniejszych korytarzach
obsługi transportowej pasażerów i towarów
transportowych kraju
(transeuropejskich, międzykontynentalnych)
ś w obszarach metropolitarnych
12. Poprawa warunków funkcjonowania transportu
węzły sieci krajowej,
wodnego śródlądowego przez modernizację;
samoistne systemy transportowe, kumulujące
wsparcie przedsiębiorców w odnowie floty
znaczące potoki ruchu i problemy do rozwiązania
3
2011-11-17
Drogi - perspektywa 10 lat:
POPIERAMY
1) Spójny system dróg szybkiego ruchu
(autostrad i dróg ekspresowych)
główne korytarze transportowe
(w tym międzynarodowe)
powiązania pomiędzy największymi miastami
w Polsce
2) Budowa obwodnic (obejść drogowych)
miejscowości
3) Wzmocnienie nośności nawierzchni na
podstawowej sieci (do 115 kN na oś)
POLITYKA TRANSPORTOWA W
Drogi - perspektywa 15-20 lat:
OBSZARACH ZURBANIZOWANYCH
Wysokie standardy dostępności transportowej:
ś dla ruchu z krajów Unii Europejskiej i krajów vCel - świadome, trafne i skuteczne zarządzanie
sąsiadujących eksploatacją i rozwojem systemu transportowego
ś do centrów regionalnych
ś do wszystkich aglomeracji
vDrogowskaz dla działań wszystkich podmiotów
odpowiedzialnych za jej realizację
ś do miast średnich
(wyznacza hierarchię potrzeb i priorytety działań)
ś do kompleksów przemysłowo-portowych
Dokumenty jako uchwały rad miast: Kraków - 1992
(pierwsza w Polsce); aktualizacja - 2007
Istota polityki transportowej
Dlaczego
zrównoważonego rozwoju
ogranicza się ruch samochodowy?
obszarów zurbanizowanych:
ś przyjazna dla komunikacji zbiorowej
ś Nieefektywnie wykorzystuje deficytową przestrzeń
ś przyjazna dla ruchu niezmotoryzowanego
ś Utrudnia funkcjonowanie innych środków lokomocji
ś rozsądnie restrykcyjna dla samochodów osobowych
ś Stwarza zagrożenia wypadkowe i środowiskowe
Ł przyjazna dla mieszkańców i środowiska
ś Degraduje przestrzeń publiczną
Ł funkcjonalna
Ł oszczędna
4
2011-11-17
Kreowanie zrównoważonego
Rola polityki w kształtowaniu
systemu transportowego w
zrównoważonego systemu
aspektach:
transportowego
CEL
ś wewnętrznym: zapewnienie strukturze
Dążenie do zapewniania równowagi między
gałęziowej systemu stanu równowagi
czynnikami:
(motoryzacja indywidualna nie degraduje
ś funkcjonalnym
komunikacji zbiorowej i niezmotoryzowanej)
ś społecznym
ś zewnętrznym: utrzymanie harmonii
ś gospodarczym
z otoczeniem (środowiskiem naturalnym
ś przestrzennym
i cywilizacyjnym)
ś środowiskowym
poprzez stosowanie szerokiego
instrumentarium działań
Transport zbiorowy
INSTRUMENTY
1) Integracja przestrzenna, funkcjonalna i
taryfowa systemu
2) Wprowadzanie priorytetów w ruchu
REALIZACJI Polityki
3) Racjonalizacja układu linii i rozkładów jazdy
4) Odnowa taboru i torowisk
5) Rozwój komunikacji tramwajowej
Transportowej
6) Przystosowanie kolei do obsługi miasta i strefy
podmiejskiej
7) Systemy sterowania dyspozytorskiego
Układ drogowy i organizacja
Parkowanie
ruchu
1) Zahamowanie degradacji infrastruktury 1) Normatywy o dopuszczalnej liczbie miejsc
postojowych dla obiektów
2) Poprawa wydajności infrastruktury (drobne
modernizacje) 2) Równowaga między pojemnością układu
ulicznego i podażą miejsc parkingowych
3) Systemy sterowania ruchem
3) Opłaty parkingowe (racjonalizacja wykorzystania
4) Selektywna rozbudowa sieci ulic (elementy
miejsc postojowych)
obwodowe)
4) Budowa parkingów w śródmieściu z eliminacją
5) Strefowanie dostępności dla samochodu
parkowania na ulicach
6) Obszary ruchu uspokojonego
5) Budowa parkingów przesiadkowych (P&R)
7) Budowa sieci dróg rowerowych
5
2011-11-17
Polityka ekonomiczno-
Zarządzanie
finansowa i fiskalna
1) Zarządzanie mobilnością (poprawa/regulacja)
1) Budżety wieloletnie (stabilizacja wydatków na
transport - infrastruktura, eksploatacja)
2) Oddzielanie funkcji zarządzania od funkcji
wykonawczych 2) Tworzenie funduszu transportu miejskiego
3) Rachunek efektywności ekonomicznej
3) Zintegrowany system zarządzania (drogi, ruch
drogowy, planowanie, przewozy) 4) Obciążenia fiskalne użytkownika samochodu,
formą uzależnione od parametrów czasowo-
4) Demonopolizacja usług przewozowych
przestrzennych realizowanej podróży
5) Kontrolowana deregulacja
5) Polityka taryf i ulg (skuteczność refundacji)
6) Pro-efektywnościowe działania
6) Zmiana proporcji nakładów finansowych na
7) Usprawnianie przygotowania i realizacji inwestycji
budowę/remonty oraz drogi/transport zbiorowy
7) Partnerstwo publiczno-prywatne
Informacja i komunikowania się
Ochrona środowiska
z mieszkańcami
1) Zwiększanie udziału komunikacji zbiorowej oraz
1) Procedury udziału społeczności lokalnej w
ruchu niezmotoryzowanego
konsultowaniu i opiniowaniu
2) Analizy oddziaływania na środowisko
2) Monitorowanie zmian zachowań
3) Przenoszenie stanów zatłoczenia na obszary o
komunikacyjnych
mniejszej wrażliwości
3) Multimodalna platforma informacyjna
4) Promowanie pojazdów czystych ekologicznie
(zindywidualizowanie planowanie podróży)
5) Skuteczna kontroli stanu pojazdów
4) Promowanie kultury mobilności
6) Środki ochrony akustycznej oraz przeciw
5) Konstruktywna rola mediów w wyjaśnianiu
drganiom
celów, zasad, instrumentów i istoty polityki
Planowanie rozwoju miasta Program inwestycyjny
Priorytety wynikiem zindywidualizowanych analiz dla
1) Przeciwdziałanie dekoncentracji
konkretnego miasta oraz rachunku efektywności
osadnictwa
ekonomicznej inwestycji
2) Rozwój osadnictwa z powiązaniu z koleją
Poprawa sytuacji poprzez synergiczny efekt wielu
3) Zbilansowanie oferty miejsc pracy z liczbą
działań
zawodowo-czynnych mieszkańców
NIE  skupienie się na spektakularnych inwestycjach
4) Decyzje lokalizacyjne a dostępność
TAK
komunikacyjna
ś usprawnianie całości systemu transportu,
5) Ochrona rezerw terenowych (zwłaszcza
ś lepsze wykorzystanie istniejącej infrastruktury,
dla urządzeń integrujących system)
ś zaawansowane metody organizacji i zarządzania,
6
2011-11-17
Ogólne priorytety Poprawa skuteczności
inwestycyjne realizacji przyjętej polityki
1) Inwestowanie w transport zbiorowy i w ruch
1) Procedury oceny zgodności z polityką
niezmotoryzowanego wyprzedzająco w
stosunku do dróg (budżety, plany miejscowe, projektów
2) Bardziej - miękkie środki technologie ITS niż inwestycyjne i organizacyjne)
ciężka infrastruktura budowlaną (np. węzły
2) Programy operacyjne dla podsystemów
wielopoziomowe)
3) Parametryzacja celów polityki, optymalizacja
3) Rozwój układu drogowo-ulicznego od zewnątrz
horyzontów czasowych ich osiągania
do wewnątrz (priorytet obwodnic)
4) Inwestycje wzmacniające integrację systemu 4) Monitorowanie realizacji polityki
(dworce, węzły przesiadkowe, Park and Ride).
5) Okresowa ocena i aktualizacja polityki
ZAGROŻENIA DLA POLITYKI
ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU
1) rezygnacja z zarządzania popytem
(oddziaływanie na samoograniczenie się
użytkowania samochodu)
2) partykularyzm sektorowy
3) złe przygotowanie i niewłaściwe prowadzenie
inwestycji
negatywne opinie społeczne i polityczne
4) niespójność z polityką przestrzenną, w tym
lokalizacyjną (obudowa dróg wysokich klas)
5) brak kadr do obsługi prawnej, zarządzania
projektami i finansami
7


Wyszukiwarka