09 Rozliczanie kosztów pobytu gości w zakładzie hotelarskim 2


MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Cezary Tarczyński
Rozliczanie kosztów pobytu gości w zakładzie hotelarskim
341[04].Z2.06
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2006
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Recenzenci:
mgr Grażyna Brocka
mgr inż. Alicja Drażba
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Cezary Tarczyński
Konsultacja:
mgr inż. Piotr Ziembicki
Korekta:
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 341[04].Z2.06
Rozliczanie kosztów pobytu gościa w zakładzie hotelarskim w modułowym programie
nauczania dla zawodu technik hotelarstwa.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2006
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie 3
2. Wymagania wstępne 5
3. Cele kształcenia 6
4. Przykładowe scenariusze zajęć 7
5. Ćwiczenia 11
5.1. Gotówkowe i bezgotówkowe formy płatności za usługi 11
5.1.1. Ćwiczenia 11
5.2. Zasady płatności kartami płatniczymi 14
5.2.1. Ćwiczenia 14
5.3. Dokumentacja rozliczenia gości w zakładzie hotelarskim 17
5.3.1. Ćwiczenia 17
5.4. Procedury wymeldowania gości indywidualnych i grup gości 20
5.4.1. Ćwiczenia 20
6. Ewaluacja osiągnięć ucznia 23
7. Literatura 40
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
2
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela  Rozliczanie kosztów pobytu gości
w zakładzie hotelarskim  , który będzie pomocny w prowadzeniu zajęć dydaktycznych
w szkole kształcącej w zawodzie technik hotelarstwa 341[04].
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne,
- wykaz umiejętności, jakie uczeń opanuje podczas zajęć,
- przykładowe scenariusze zajęć,
- propozycje ćwiczeń, które mają na celu wykształcenie u uczniów umiejętności
praktycznych,
- wykaz literatury, z jakiej uczniowie mogą korzystać podczas nauki,
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone różnymi metodami ze szczególnym
uwzględnieniem:
- pokazu z objaśnieniem,
- ćwiczeń praktycznych.
Formy organizacyjne pracy uczniów mogą być zróżnicowane, począwszy od samodzielnej
pracy uczniów do pracy zespołowej.
W celu przeprowadzenia sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia, nauczyciel może
posłużyć się zamieszczonym w rozdziale 6 zestawem zadań testowych, zawierającym różnego
rodzaju zadania.
W tym rozdziale podano również:
- plan testu w formie tabelarycznej,
- punktacje zadań i uczenia się,
- propozycje norm wymagań,
- instrukcję dla nauczyciela,
- instrukcję dla ucznia,
- kartę odpowiedzi,
- zestaw zadań testowych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
3
Moduł 341[04].Z2
Działalność recepcji zakładu
hotelarskiego
341 [04]Z2.01
341 [04].Z2.02 341 [04].Z2.03
Organizacja pracy w części
Organizacja Rezerwacja usług
parterowej zakładu
recepcji w zakładzie
hotelarskiego
zakładu hotelarskim
hotelarskiego
341 [04].Z2.04
Przyjmowanie gości do
zakładu hotelarskiego
341 [04].Z2.05
Obsługa gości w zakładzie
hotelarskim
341 [04].Z2.06
Rozliczanie kosztów pobytu
gości w zakładzie
hotelarskim
341 [04].Z2.07
Komunikowanie się w języku
obcym z gośćmi z recepcji w
części parterowej zakładu
hotelarskiego
Schemat jednostek modułowych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
4
2. WYMAGANIA WSTPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
- wykonywać usługi związane z pobytem gości w hotelu zgodnie z obowiązującymi
standardami,
- organizować usługi dodatkowe na życzenie gości hotelowych,
- stosować procedury przyjmowania i przekazywania wiadomości gościom hotelowym,
- stosować procedury przyjmowania i wysyłania korespondencji gości hotelowych,
- stosować procedury przyjmowania, przechowywania i wydawania depozytów gościom
hotelowym,
- postępować zgodnie z obowiązującymi zasadami etyki i kultury zawodu,
- stosować przepisy prawne w działalności hotelarskiej,
- stosować procedury postępowania z rzeczami znalezionymi i zagubionymi przez gości
hotelowych.
- stosować elementy arytmetyki gospodarczej,
- wykonywać działania arytmetyczne uproszczonymi metodami,
- obsługiwać dostępne programy komputerowe,
- obsługiwać urządzenia znajdujące się w recepcji.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
5
3. CELE KSZTAACENIA
W wyniku realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
- rozliczyć rachunki gości zakładu hotelarskiego,
- przyjąć należność za wynajmowanie pokoi i inne usługi hotelowe,
- wystawić faktury VAT za usługi zrealizowane w zakładzie hotelarskim,
- rozliczyć wpływy za zrealizowane usługi w zakładzie hotelarskim,
- dokonać korekty nieuzasadnionych obciążeń rachunku,
- dokonać zwrotu nadpłaconej przez gościa należności,
- sporządzić dokumentację związaną z rozliczaniem kosztów pobytu gości w zakładzie
hotelarskim,
- rozliczyć koszty pobytu grup gości w zakładzie hotelarskim,
- stosować procedurę wymeldowania gości indywidualnych i grup gości,
- zrealizować zlecenia gości hotelowych związane z wyjazdem,
- stosować program komputerowy do rozliczenia kosztów pobytu gości w zakładzie
hotelarskim,
- posłużyć się kasą fiskalną i czytnikiem kart płatniczych.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
6
4. PRZYKAADOWE SCENARIUSZE ZAJĆ
Scenariusz zajęć 1
Osoba prowadząca & & & & & & & & & & & & & & & & & & .
Modułowy program nauczania: Technik hotelarstwa 341[04]
Moduł: Działalność recepcji zakładu hotelarskiego 341[04].Z2.
Jednostka modułowa: Rozliczanie kosztów pobytu gości w zakładzie hotelarskim
341[04].Z2.06
Temat: Rozliczenie kosztów pobytu grupy gości w hotelu.
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności rozliczania kosztów pobytu gości z wykorzystaniem
programu komputerowego.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń potrafi:
- dobrać dokumenty niezbędne do dokonania rozliczenia,
- zorganizować stanowisko pracy zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy,
- określić w sposób właściwy koszt pobytu gościa w hotelu,
- dokonać rozliczenia kosztów pobytu grupy gości z wykorzystaniem programu
komputerowego.
Metody nauczania  uczenia się:
- ćwiczenia praktyczne.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
- indywidualna.
Czas:135min.
Środki dydaktyczne:
- komputer,
- drukarka,
- program komputerowy dla zawodu technik hotelarstwa,
- dyskietka lub płyta,
- dokumentacja recepcji.
Przebieg zajęć:
1. Sprawy organizacyjne.
2. Nawiązanie do tematu, omówienie celów zajęć.
3. Zorganizowanie stanowiska pracy do wykonania ćwiczenia.
4. Realizacja tematu:
- Każdy uczeń wykonuje rozliczenie kosztów pobytu grupy gości w zakładzie
hotelarskim.
- Uczeń po zapoznaniu się z usługami, które były świadczone dla gości hotelowych
wprowadza je w system komputerowy.
- Przez cały czas trwania ćwiczenia uczeń postępuje zgodnie z ustalonymi procedurami
dotyczącymi rozliczenia gościa hotelowego.
- Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów i pomaga w kwestiach spornych, które mogą
zaistnieć. Podpowiada najlepsze rozwiązania.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
7
5. Po dokonaniu rozliczeń uczeń dokonuje wydruku ćwiczenia i próbuje dokonać analizy
własnej pracy.
6. Nauczyciel analizuje prace ucznia i wspólnie z klasą dokonuje oceny pracy.
Zakończenie zajęć
Praca domowa
Odszukaj w literaturze wiadomości na temat: Różnych programów komputerowych
pomocnych przy rozliczaniu kosztów pobytu gościa w zakładzie hotelarskim, kilka z nich
porównaj oraz wskaż wady i zalety.
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakończonych zajęciach:
- anonimowe ankiety ewaluacyjne dotyczące sposobu prowadzenia zajęć i zdobytych
umiejętności.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
8
Scenariusz zajęć 2
Osoba prowadząca & & & & & & & & & & & & & & & & & & .
Modułowy program nauczania: Technik hotelarstwa 341[04]
Moduł: Działalność recepcji zakładu hotelarskiego 341[04].Z2.
Jednostka modułowa: Rozliczanie kosztów pobytu gości w zakładzie hotelarskim
341[04].Z2.01
Temat: Dokonanie płatności za usługi w zakładzie hotelarskim formą bezgotówkową.
Cel ogólny: Kształtowanie umiejętności płatności i rozliczania płatności za usługi formą
bezgotówkową.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń potrafi:
- dobrać formę płatności w obrocie bezgotówkowym,
- dokonać płatności czekiem rozrachunkowym , czekiem podróżnym i poleceniem
przelewu,
- wypełnić właściwie polecenie przelewu i czek rozrachunkowy,
- zastosować procedury płatności w formie bezgotówkowej,
Metody nauczania  uczenia się:
- ćwiczenia praktyczne,
- pokaz z objaśnieniem.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
- indywidualna,
- grupowa.
Strategia: uczenie się przez doświadczenie.
Środki dydaktyczne:
- duplikaty i ksero czeku rozrachunkowego, podróżnego, polecenia przelewu,
- długopis,
- foliogram,
- rzutnik.
Czas: 125 min.
Przebieg zajęć:
1. Sprawy organizacyjne.
2. Nawiązanie do tematu, omówienie celów zajęć.
3. Zorganizowanie stanowiska pracy do wykonania ćwiczenia.
4. Realizacja tematu:
- Podanie definicji rozliczenia bezgotówkowego i jego form.
- Pokazanie i objaśnienie uczniom wypełnionych czeków, polecenia przelewu.
- Podanie uczniom koniecznych elementów, jakie powinien zawierać czek i polecenie
przelewu.
- Rozdanie uczniom oryginalnych druków polecenia przelewu i ksero czeków oraz
ksero zadania z informacjami dotyczącymi rozliczanej transakcji.
- Zadaniem każdego ucznia jest wypełnienie otrzymanych druków.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
9
5. Sprawdzenie poprawności wykonania ćwiczenia. Nauczyciel zleca uczniom, aby podzielili
się na dwuosobowe grupy, w których jeden z uczniów odegra rolę pracownika hotelu
realizującego rozliczenie zapłaty czekiem i poleceniem przelewu a drugi odegra rolę
gościa hotelowego dokonującego zapłaty za usługi hotelowe.
6. Nauczyciel analizuje pracę uczniów i dokonuje oceny.
Praca domowa
Odszukaj informacje dotyczące spełnienia warunków, jakie należy mieć, aby otrzymać
książeczkę czekową. Porównaj opłaty, jakie należy ponosić dokonując płatności w formie
polecenia przelewu w różnych bankach.
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakończonych zajęciach:
- anonimowe ankiety ewaluacyjne dotyczące sposobu prowadzenia zajęć, trudności
podczas realizowania zadania i zdobytych umiejętności.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
10
5.ĆWICZENIA
5.1. Gotówkowe i bezgotówkowe formy płatności za usługi
5.1.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wypełnij blankiet czeku gotówkowego (gość), rozlicz zapłatę czekiem gotówkowym
(pracownik).
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić procedury
płatności gotówką.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zapoznać się z formą płatności gotówkową (Materiał nauczania pkt.4.1.1),
2) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
3) zastosować się do poleceń zawartych w instrukcji,
4) wypełnić prawidłowo blankiet czeku gotówkowego (gość),
5) przyjąć pieniądze wydać resztę i pokwitować wpłatę(pracownik hotelu),
6) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
7) dokonać oceny poprawności wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania  uczenia się:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
 bloczki czeku gotówkowego,
 długopis,
 literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 2
Wypełnij prawidłowo przekaz pocztowy.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić procedurę
płatności gotówką.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zapoznać się z forma płatności gotówką (Materiał nauczania pkt. 4.1.1),
2) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
3) zastosować się do poleceń zawartych w instrukcji,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
11
4) wypełnić prawidłowo przekaz pocztowy (gość),
5) przyjąć przekaz pocztowy i dokonać wstępnej rezerwacji (pracownik),
6) dokonać segregacji otrzymanego dokumentu (pracownik),
7) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
8) dokonać oceny poprawności i estetyki wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania  uczenia się:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- druk przekazu pocztowego,
- długopis,
- literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 3
Wypełnij prawidłowo raport kasowy.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić procedury
płatnością formą gotówkową.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zapoznać się z formą obrotu gotówkowego (Materiał nauczania pkt. 4.1.1),
2) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
3) zastosować się do poleceń zawartych w instrukcji,
4) wypełnić prawidłowo raport kasowy w oparciu o dokumenty: KP i KW,
5) zastosować właściwą segregację dokumentów,
6) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
7) dokonać oceny poprawności wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania  uczenia się:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
 blankiet raportu kasowego,
 duplikaty dokumentów KP i KW,
 długopis,
 literatura z rozdziału 7.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
12
Ćwiczenie 4
Dokonaj płatności czekiem podróżnym.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić procedury
płatności formą bezgotówkową.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zapoznać się z formą obrotu bezgotówkowego (Materiał nauczania pkt. 4.1.1),
2) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
3) zastosować się do poleceń zawartych w instrukcji,
4) wykonać płatność czekiem podróżniczym (gość),
5) potwierdzić prawidłowość i ważność czeku podróżniczego (pracownik),
6) przeliczyć otrzymany czek po obowiązującym kursie na walutę płatności w danym kraju
(pracownik), przyjąć czek, wydać resztę i pokwitować wpłatę( pracownik hotelu),
7) zastosować właściwą segregację dokumentów związanych z rozliczeniem kosztów pobytu
gościa / gości hotelowych,
8) zastosować procedury grzecznościowe ( podziękowanie, pożegnanie gościa hotelowego),
9) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
10) dokonać oceny poprawności wykonanego ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania  uczenia się:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
- duplikat czeku podróżnego,
- foliogram,
- rzutnik,
- dokumentacja recepcji,
- literatura z rozdziału 7.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
13
5.2. Zasady płatności kartami płatniczymi
5.2.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wykonaj płatność kartą płatniczą za pobyt w hotelu.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić procedury
płatności kartą płatniczą.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) zapoznać się z procedurą płatności kartą płatniczą (materiał pkt.4.2.1),
3) dokonać płatności kartą płatniczą za pobyt w hotelu (gość), przyjąć zapłatę kartą
z zachowaniem wszelkich procedur (pracownik),
4) zastosować procedury grzecznościowe,
5) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
6) dokonać oceny ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania  uczenia się:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
 karta płatnicza,
 czytnik kart,
 dokumentacja recepcji,
 literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 2
Przedstaw różnice występujące pomiędzy kartami płatniczymi debetowymi, kredytowymi i
obciążeniowymi.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić rodzaje kart
płatniczych.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) zapoznać się z rodzajami kart płatniczych (materiał pkt. 4.2.1),
3) przygotować 3 rodzaje kart płatniczych,
4) dokonać oceny kart ze względu na pełnione przez nie funkcje,
5) wykazać różnice w budowie kart płatniczych,
6) zaprezentować efekty swojej pracy,
7) dokonać oceny ćwiczenia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
14
Zalecane metody nauczania  uczenia się:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
 karty płatnicze,
 linijka,
 mazaki,
 brystol,
 literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 3
Oceń ważność karty płatniczej.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić elementy karty
płatniczej.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) zapoznać się z cechami karty płatniczej i procedurami płatności (materiał pkt.4.2.1),
3) przygotować wzorzec karty lub kart płatniczych,
4) ustalić najważniejsze cechy karty płatniczej wpływające na możliwość jej realizacji,
5) zaprezentować efekty swojej pracy,
6) dokonać oceny ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania  uczenia się:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
 wzorzec karty płatniczej,
 brystol,
 mazaki,
 literatura z rozdziału 7
Ćwiczenie 4
Przedstaw metody realizacji płatności kartą płatniczą z wykorzystaniem dostępnych
urządzeń.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić urządzenia
służące do odczytywania kart płatniczych.
Sposób wykonania ćwiczenia
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
15
Uczeń powinien:
1) zapoznać się z procedurami płatności kartą płatniczą,
2) zorganizować czytnik kart,
3) dokonać płatności kartą płatniczą (gość),
4) przyjąć i rozliczyć rachunek gościa zgodnie z procedurą, wykorzystując, czytnik kart
(pracownik),
5) zaprezentować efekty swojej pracy,
6) dokonać oceny ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania  uczenia się:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
 karta płatnicza,
 długopis,
 dokumentacja recepcji,
 czytnik kart.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
16
5.3. Dokumentacja rozliczania gości w zakładzie hotelarskim
5.3.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wypełnić fakturę VAT za pobyt grupy gości w zakładzie hotelarskim.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić elementy
faktury VAT.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) zapoznać się zasadami wypełniania faktury VAT i stawkami podatkowymi na
poszczególne dobra i usługi w gastronomii i hotelarstwie,
3) wypełnić w oparciu o podany przykład fakturę VAT,
4) wykonać kontrolę i segregacje dokumentu,
5) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
6) dokonać oceny ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania  uczenia się:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenie praktyczne.
Środki dydaktyczne:
 druk faktury VAT,
 długopis,
 kalkulator,
 literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 2
Rozwiąż sytuacje sporną dotyczącą rachunku za pobyt w zakładzie hotelarskim gościa
hotelowego.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić procedury
postępowania w sytuacjach spornych.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy zgodne z warunkami zbliżonymi do rzeczywistych,
2) zapoznać się z zasadami rozstrzygiwania sytuacji spornych (materiał pkt.4.3.1),
3) dobrać odpowiednie argumenty i dokumenty niezbędne do rozstrzygnięcia sporu,
4) przeprowadzić symulacje rozmowy w oparciu o podany przykład (gość-pracownik),
5) rozwiązać problem z zachowaniem procedur grzecznościowych,
6) zaprezentować efekty swojej pracy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
17
Zalecane metody nauczania  uczenia się:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
 lada recepcji,
 kalkulator,
 dokumentacja recepcji,
 długopis,
 literatura zgodna z punktem 7.
Ćwiczenie 3
Rozlicz koszt pobytu gościa hotelowego z zastosowaniem programu komputerowego.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zasady działania
dostępnego programu komputerowego.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia zgodnie z zasadami bhp
i ergonomii,
2) zapoznać się z dostępnym programem komputerowym służącym do prowadzenia rozliczeń
w zakładzie hotelarskim,
3) dokonać czynności rozliczenia kosztów pobytu gościa hotelowego z wykorzystaniem
funkcji dostępnych w danym systemie komputerowym,
4) dokonać zapisu na dyskietce lub płycie,
5) wykonać wydruk komputerowy,
6) przeprowadzić analizę wykonanych zadań,
7) zaprezentować efekty swojej pracy,
8) dokonać oceny ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania  uczenia się:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
 komputer,
 dyskietka lub płyta,
 drukarka,
 dokumentacja recepcji,
 program komputerowy.
Ćwiczenie 4
Rozlicz koszt śniadania gościa hotelowego z zastosowaniem kasy fiskalnej:
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić procedury
rozliczania z wykorzystaniem kasy fiskalnej.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
18
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy,
2) zapoznać się z służącą do prowadzenia rozliczeń w zakładzie hotelarskim kasą fiskalną,
3) dokonać rozliczenia kosztów śniadania gościa hotelowego zgodnie z procedurą,
wykorzystując funkcje kasy fiskalnej,
4) wystawić klientowi rachunek fiskalny jako potwierdzenie rozliczenia,
5) przeprowadzić analizę wykonanych zadań,
6) dokonać oceny ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania  uczenia się:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
 długopis,
 kasa fiskalna,
 literatura z rozdziału 7.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
19
5.4. Procedury wymeldowania gości indywidualnych i grup gości
5.4.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Dokonaj wymeldowania indywidualnego gościa hotelowego.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić procedury
wymeldowania indywidualnego gościa z hotelu.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) zapoznać się ze sposobem wymeldowania gościa hotelowego (materiał pkt.4.4.1),
3) wykonać wszelkie czynności rozliczeniowe zgonie z procedurami wg podanego
przykładu(pracownik-gość),
4) wypełnić prawidłowo dokumenty recepcji, nanieść zmiany i poinformować inne
działy(pracownik),
5) zastosować procedury grzecznościowe(pracownik),
6) dokonać analizy wykonanego ćwiczenia,
7) zaprezentować efekty swojej pracy,
8) dokonać oceny pracy.
Zalecane metody nauczania  uczenia się:
 pokaz z objaśnieniem,
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
 dokumentacja recepcji,
 komputer,
 drukarka,
 program komputerowy,
 literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 2
Dokonaj wymeldowania grupy gości zakładu hotelarskiego.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić procedury
wymeldowania grupy gości z hotelu.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
20
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy zgodnie z wymogami bhp i ergonomii pracy,
2) zapoznać się z postępowaniem przy wyjazdach grupowych (materiał pkt.4.4.1),
3) omówić(pracownik) z szefem grupy(gość)spraw związanych z wyjazdem,
4) zastosować procedury wyjazdów grupowych,
5) dokonać analizy wykonanego zadania,
6) zaprezentować efekty swojej pracy.
Zalecane metody nauczania  uczenia się:
 wykład,
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
 dokumentacja recepcji,
 komputer,
 drukarka,
 program komputerowy,
 literatura z rozdziału 7.
Ćwiczenie 3
Wymień sytuacje sporne, jakie mogą się pojawić przy nierzetelnym gościu zakładu
hotelarskiego i podaj metody ich naprawy.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić procedury
związane z rozliczeniem gości podczas wyjazdu z hotelu.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) przyswoić wiadomości z zakresu rozliczania i wymeldowywania gościa hotelowego,
3) określić główny cel jaki stawia zakład hotelarski przy wyjazdach gościa hotelowego,
4) wyznaczyć sytuacje sporne jakie mogą powstać podczas pobytu nierzetelnego gościa,
5) określić metody zapobiegania i naprawy powstałych sytuacji,
6) zaprezentować efekty swojej pracy,
7) dokonać oceny ćwiczenia.
Zalecane metody nauczania  uczenia się:
 wykład,
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
 dokumenty recepcji,
 brystol,
 mazaki.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
21
Ćwiczenie 4
Zastosuj procedurę  check out przy wyjezdzie gościa hotelowego
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić procedury
związane z wyjazdem gości hotelowych.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) przyswoić wiadomości z zakresu procedury  check out,
3) przedstawić symulacje rozmowy (pracownik- gość),
4) zastosować procedury grzecznościowe,
5) zaprezentować efekty swojej pracy,
6) dokonać oceny ćwiczenia.
Środki dydaktyczne:
 dokumenty recepcji,
 kalkulator,
 literatura z rozdziału 7.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
22
6. EWALUACJA OSIGNIĆ UCZNIA
Przykłady narzędzi pomiaru dydaktycznego
Test dwustopniowy do jednostki modułowej  Rozliczanie kosztów pobytu
gości w zakładzie hotelarskim  .
Test składa się z 20 zadań, z których:
- zadania 1-15 są z poziomu podstawowego,
- zadania 16-20 są z poziomu ponadpodstawowego.
Punktacja zadań: 0 lub 1 punkt
Za każdą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz lub jej brak
uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
- dopuszczający  za rozwiązanie co najmniej 8 zadań z poziomu podstawowego,
- dostateczny  za rozwiązanie co najmniej 12 zadań z poziomu podstawowego,
- dobry  za rozwiązanie 14 zadań, w tym co najmniej 2 z poziomu ponadpodstawowego,
- bardzo dobry  za rozwiązanie 17 zadań, w tym co najmniej 4 z poziomu
ponadpodstawowego.
Plan testu Klucz odpowiedzi
Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna
zad. (mierzone osiągnięcia ucznia) celu wymagań odpowiedz
Rozpoznać formę obrotu
1. A P d
bezgotówkowego
c
2. Określić elementy polecenia przelewu A P
c
Rozróżnić dokumenty wpływów
3. B P
i wydatków gotówkowych
b
Zidentyfikować najważniejszy element
4. A P
karty płatniczej
Czytnik kart, kasa
Wymienić urządzenia akceptujące
5. A P
fiskalna
kartę płatniczą
Jest to elektroniczna
kasa, która rejestruje
sprzedaż, należność
6. Wyjaśnić czemu służy kasa fiskalna B P i kwoty należnego
Podatku od towarów
i usług oraz wyposażona
jest pamięć fiskalną
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
23
zapisująca w niej dane.
Kredytowe, debetowe,
7. Wymienić karty płatnicze A P
obciążeniowe
Wymienić dokumenty będące Faktura VAT, paragon
8. potwierdzeniem pobytu i rozliczania A P
gościa w hotelu
b
9. Zdefiniować procedurę  check out A P
Imiona, nazwiska
i adres kupującego
i sprzedającego,
numery identyfikacji
podatkowej, datę
wystawienia i kolejny
numer, określenie
rodzaju dostawy i ilość
10. Rozróżnić elementy faktury VAT B P
produktów oraz ich
ceny jednostkowe,
stawki i kwoty podatku
VAT, ogólną sumę
należności wyrażoną
cyfrą i słownie, czytelne
podpisy kupującego
i sprzedającego.
c
Rozróżnić stawki VAT dla
11. B P
hotelarstwa i gastronomii
c
12. Wyliczyć cenę brutto pokoju B P
b
13. A P
Rozpoznać formę płatności
Księga główna,
hotelowa kasa do
Określić metody rozliczania kosztów
14. C P wystawiania
pobytu w hotelu
faktur,komputer
z oprogramowaniem.
Jest emitowany
w nominałach z góry
ustalonych przez banki
15. Zdefiniować czek podróżny A P i można regulować
nimi płatności
w hotelach
i restauracjach
- wymiana waluty
w kasie walutowej
Wykonać czynności zgodnie z
16 D PP na PLN
procedurą zapłaty walutą obcą
- wystawienie
dokumentu zapłaty
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
24
oraz jego
fiskalizacja
- przyjęcie gotówki
w PLN
- wydanie
dokumentu
potwierdzającego
wpłatę oraz
wydanie reszty.
nazwa  czek , sumę
czekową cyframi
i słownie
z zaznaczeniem waluty,
bezwarunkowe
17 Określić elementy czeku C PP
polecenie wypłaty
wpisanej sumy, nazwę
banku ,który ma
zapłacić, datę i miejsce
wystawienia, podpisy.
b
Określić kwotę podatku VAT
18 C PP
w rachunku
- nie reaguj
agresywnie i nie
kłóć się z gościem
- spróbuj wyjaśnić
przyczynę
ewentualnego
błędu, sprawdzając
rachunek
- jeśli znajdziesz
błąd, szczerze
przeproś gościa
i zrób to co trzeba
aby go natychmiast
19 Rozwiązywać sytuacje sporne C PP
naprawić
- jeśli jesteś
przekonany , że
rachunek się zgadza
a gość nadal
kwestionuje jego
wysokość, bądz
nadal dla niego
uprzejmy i
poinformuj go , że
skontaktujesz się
w tej sprawie
z przełożonym
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
25
Polecenie przelewu,
Określić znane formy obrotu polecenie zapłaty, czek
20 C PP
bezgotówkowego rozrachunkowy, czek
podróżny.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
26
Przebieg testowania
Instrukcja dla nauczyciela
1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu, z co najmniej jednotygodniowym
wyprzedzeniem.
2. Omów z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego.
3. Zapoznaj uczniów z rodzajem zadań podanych w zestawie oraz z zasadami punktowania.
4. Przeprowadz z uczniami próbę udzielania odpowiedzi na takie typy zadań testowych, jakie
będą w teście.
5. Omów z uczniami sposób udzielania odpowiedzi (karta odpowiedzi).
6. Zapewnij uczniom możliwość samodzielnej pracy.
7. Rozdaj uczniom zestawy zadań testowych i karty odpowiedzi, podaj czas przeznaczony na
udzielanie odpowiedzi.
8. Postaraj się stworzyć odpowiednią atmosferę podczas przeprowadzania pomiaru
dydaktycznego (rozładuj niepokój, zachęć do sprawdzenia swoich możliwości).
9. Kilka minut przed zakończeniem sprawdzianu przypomnij uczniom o zbliżającym się
czasie zakończenia udzielania odpowiedzi.
10. Zbierz karty odpowiedzi oraz zestawy zadań testowych.
11. Sprawdz wyniki i wpisz do arkusza zbiorczego.
12. Przeprowadz analizę uzyskanych wyników sprawdzianu i wybierz te zadania, które
sprawiły uczniom największe trudności.
13. Ustal przyczyny trudności uczniów w opanowaniu wiadomości i umiejętności.
14. Opracuj wnioski do dalszego postępowania, mającego na celu uniknięcie niepowodzeń
dydaktycznych  niskie wyniki przeprowadzonego sprawdzianu.
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uważnie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartę odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Test zawiera 20 zadań dotyczących rozliczania kosztów pobytu gości w zakładzie
hotelarskim. Zadania: 1, 2, 3, 4, 9, 11, 12, 13, 18 są to zadania wielokrotnego wyboru
i tylko jedna odpowiedz jest prawidłowa; w zadaniu: 5, 6, 7, 8, 14, 15 należy udzielić
krótkiej odpowiedzi, zadania: 10, 16, 17, 19, 20 to zadania opisowe.
5. Udzielaj odpowiedzi tylko na załączonej karcie odpowiedzi:
- w zadaniach wielokrotnego wyboru zaznacz prawidłową odpowiedz X (w przypadku
pomyłki należy błędną odpowiedz zaznaczyć kółkiem, a następnie ponownie zakreślić
odpowiedz prawidłową),
- w zadaniach z krótką odpowiedzią wpisz odpowiedz w wyznaczone pole,
- w zadaniu opisowym wpisz najważniejsze elementy dotyczące zadania do wykonania.
6. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
7. Kiedy udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłóż jego rozwiązanie
na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci wolny czas. Trudności mogą przysporzyć Ci
zadania: 16  20, gdyż są one na poziomie trudniejszym niż pozostałe.
8. Na rozwiązanie testu masz 90 min.
Powodzenia
Materiały dla ucznia:
 instrukcja,
 zestaw zadań testowych,
 karta odpowiedzi.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
27
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
I część
1. Które z wymienionych płatności należą do obrotu bezgotówkowego?
a) czek gotówkowy,
b) przekaz pocztowy,
c) gotówka,
d) czek rozrachunkowy.
2. W ilu egzemplarzach sporządzane jest polecenie przelewu:
a) dwóch,
b) jednym,
c) czterech,
d) trzech.
3. Wpływy i wydatki gotówkowe w zakładzie hotelarskim realizowane są na podstawie
dokumentów:
a) Rw i Wz,
b) Wz i Pz,
c) KP i KW,
d) KP i Rw.
4. Bezpieczeństwo posługiwania się kartami płatniczymi gwarantuje głównie:
a) PUK,
b) PIN,
c) NIP,
d) PESEL.
5. Wymień urządzenia niezbędne do akceptacji karty płatniczej:
..........................................................................................................................................
6. Co to jest kasa fiskalna?
& ...................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
7. Wymień 3 rodzaje kart płatniczych:
.............................,.........................,................................
8. Wymień dokumenty które mogą być potwierdzeniem i rozliczeniem gościa hotelowego
w zakładzie hotelarskim: ...................................................................................................
9. Co określa procedura  check out?:
a) przyjazd gościa do hotelu,
b) wyjazd gościa z hotelu,
c) pobyt gościa w hotelu,
d) rezerwacje pokoju dla gościa hotelowego.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
28
10. Z jakich elementów składa się faktura VAT & & & & & & & & & & & & & & & & &
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
11. Jakie stawki podatku VAT obowiązują dla hotelarstwie i gastronomii?
a) 5%,22%,
b) 7%,20%,
c) 7%,22%,
d) 7%,20%.
12. Cena netto pokoju w hotelu  X wynosi 100zł na dobę stawka podatku VAT 7%,
cena brutto to:
a) 112zł,
b) 122zł,
c) 107zł,
d) 170zł.
13. Na podstawie, jakiego dokumentu można dokonać przekazania kwoty 200zł z rachunku
bankowego klienta  X na rachunek bankowy hotelu  Y :
a) weksel własny,
b) polecenie przelewu,
c) faktura VAT,
d) deklaracja podatkowa.
14. Wymień 3 metody rozliczania kosztów pobytu gościa hotelowego w zakładzie
hotelarskim:
...................................,.....................................,................................................................
15. C to jest czek podróżny?...................................................................................................
II część
16. Wymień kolejno czynności niezbędne przy przyjmowaniu płatności walutą obcą za pobyt
gościa w zakładzie hotelarskim.................................................................................
........................................................................................................................................
........................................................................................................................................
17. Jakie elementy powinien zawierać dokument, aby był uznany za czek?:
& & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..............................
18. Klient zapłacił w barze hotelowym rachunek 214 zł, ile wynosi kwota netto czyli bez
podatku VAT, wiedząc, że jest on zawarty w zapłaconym rachunku i wynosi 7%:
a) 228,98zł
b) 200zł
c) 207zł
d) 214zł
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
29
19. Przedstaw zasady postępowania w sytuacjach spornych podczas rozliczania gościa za
pobyt w zakładzie hotelarskim:
............................................................................................
..........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
20. Wymień wszystkie znane Ci formy płatności w obrocie bezgotówkowym w zakładzie
hotelarskim:.......................................................................................................................
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
30
KARTA ODPOWIEDZI
Imię i nazwisko & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..
Rozliczanie kosztów pobytu gości w zakładzie hotelarskim
Zakreśl poprawną odpowiedz, wpisz brakujące części zdania.
Nr
Odpowiedz Punktacja
zad.
1 a b c d
2 a b c d
3 a b c d
4 a b c d
5
6
7
8
9 a b c d
10
11 a b c d
12 a b c d
13 a b c d
14
15
16
17
18 a b c d
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
31
19
20
Razem:
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
32
TEST 2
Test dwustopniowy do jednostki modułowej  Rozliczanie kosztów pobytu
gości w zakładzie hotelarskim .
Test składa się z 20 zadań, z których:
- zadania 1-15 są z poziomu podstawowego,
- zadania 16-20 są z poziomu ponadpodstawowego.
Punktacja zadań: 0 lub 1 punkt
Za każdą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz lub jej brak
uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
- dopuszczający- za rozwiązanie co najmniej 8 zadań z poziomu podstawowego,
- dostateczny- za rozwiązanie co najmniej 12 zadań z poziomu podstawowego,
- dobry- za rozwiązanie 14 zadań, w tym co najmniej 2 z poziomu ponadpodstawowego,
- bardzo dobry- za rozwiązanie 17 zadań, w tym co najmniej 4 z poziomu
ponadpodstawowego,
Plan testu Klucz odpowiedzi
Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna
zad. (mierzone osiągnięcia ucznia) celu wymagań odpowiedz
1. Rozpoznać formę płatności. A P b
a
2. Zidentyfikować formę płatności A P
KP- Kasa przyjmuje
Wyjaśnić określenia związane
3. B P
KW- Kasa wypłaca
z obrotem gotówkowym.
a
4. Rozróżnić rodzaje kart. B P
Ufiskalnienie, numer
unikatowy, numer
ewidencyjny, książka
5. Wymienić elementy kasy fiskalnej A P kasy, paragon, raport
dobowy fiskalny, raport
okresowy, klawisze,
stacyjka, kasjer.
Dyspozycję wystawcy
skierowana do banku
dotyczącą wypłaty przez
Wyjaśnić pojęcie czeku
6. B P bank określonej sumy
gotówkowego.
pieniężnej z jego rachunku
bankowego wymienionej
w czeku osobie.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
33
7. Zdefiniować procedurę  check out . A P Wyjazdu gościa z hotelu
c
8. Zastosować czytnik kart. C P
a
Określić dokumenty potwierdzające
9. C P
pobyt gościa w hotelu.
c
10. Zdefiniować podatek VAT. A P
c
Zastosować procedurę
11. C P
wymeldowania gościa hotelowego.
Rozróżnić stawki podatku VAT a
12. występujące w hotelarstwie B P
i gastronomii.
c
Określić formę płatności poleceniem
13. C P
przelewu.
... kodowanymi
14. Wyjaśnić pojęcie karty płatniczej. B P elektronicznie
informacjami ...
- potwierdzone
Wymienić rodzaje czeków
15. A P - gwarantowane
rozrachunkowych.
- zatwierdzone
(Personal Identyfication
Number) umożliwia on
16. Scharakteryzować określenie PIN. C PP
uwierzytelnienie osoby
posługującej się kartą
a
17. Określić sposoby płatności. C PP
- pobranie zaliczki od
gościa hotelowego
- uzyskanie płatności
za wynajem pokoju
Wybrać sposób zabezpieczenia przed w momencie
18. C PP
nierzetelnym gościem hotelowym. przybycia gościa do
hotelu
- ograniczenie kredytu
płatności za pobyt
i dodatkowe usługi
600 zł
Wykonać obliczenia kosztów pobytu
19. D PP
w hotelu.
- ustal dane osoby
potrzebującej
Określić czynności związane pomocy w kwestii
20. z zajęciem się bagażem gościa C PP zajęcia się jej
hotelowego. bagażem
- ustalenie co ma być
zabrane z pokoju
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
34
- sprawdzenie dokąd
bagaż należy zanieść
- przenosząc bagaż
zachowaj ostrożność
- jeśli taki jest
regulamin , za bagaż
pozostawiony w
przechowalni należy
wydać gościowi
pokwitowanie
- jeśli bagaż ma
pozostać w pokoju
upewnij się, że pokój
będzie wyłączony ze
sprzedaży i dostęp
do niego będą miały
tylko upoważnione
osoby z personelu
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
35
Przebieg testowania
Instrukcja dla nauczyciela
1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu, z co najmniej jednotygodniowym
wyprzedzeniem.
2. Omów z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego.
3. Zapoznaj uczniów z rodzajem zadań podanych w zestawie oraz z zasadami punktowania.
4. Przeprowadz z uczniami próbę udzielania odpowiedzi na takie typy zadań testowych, jakie
będą w teście.
5. Omów z uczniami sposób udzielania odpowiedzi (karta odpowiedzi).
6. Zapewnij uczniom możliwość samodzielnej pracy.
7. Rozdaj uczniom zestawy zadań testowych i karty odpowiedzi, podaj czas przeznaczony na
udzielanie odpowiedzi.
8. Postaraj się stworzyć odpowiednią atmosferę podczas przeprowadzania pomiaru
dydaktycznego (rozładuj niepokój, zachęć do sprawdzenia swoich możliwości).
9. Kilka minut przed zakończeniem sprawdzianu przypomnij uczniom o zbliżającym się
czasie zakończenia udzielania odpowiedzi.
10. Zbierz karty odpowiedzi oraz zestawy zadań testowych.
11. Sprawdz wyniki i wpisz do arkusza zbiorczego.
12. Przeprowadz analizę uzyskanych wyników sprawdzianu i wybierz te zadania, które
sprawiły uczniom największe trudności.
13. Ustal przyczyny trudności uczniów w opanowaniu wiadomości i umiejętności.
14. Opracuj wnioski do dalszego postępowania, mającego na celu uniknięcie niepowodzeń
dydaktycznych  niskie wyniki przeprowadzonego sprawdzianu.
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uważnie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartę odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Test zawiera 20 zadań dotyczących rozliczania za pobyt w zakładzie hotelarskim. Zadania:
1, 2, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 17 są to zadania wielokrotnego wyboru i tylko jedna
odpowiedz jest prawidłowa; zadanie:14 to zadanie z luką, w zadaniach: 3, 5, 6, 7, 15, 16
należy udzielić krótkiej odpowiedzi, , zadania 18, 19, 20 to zadania opisowe.
5. Udzielaj odpowiedzi tylko na załączonej karcie odpowiedzi:
- w zadaniach wielokrotnego wyboru zaznacz prawidłową odpowiedz X (w przypadku
pomyłki należy błędną odpowiedz zaznaczyć kółkiem, a następnie ponownie zakreślić
odpowiedz prawidłową),
- w zadaniach z krótką odpowiedzią wpisz odpowiedz w wyznaczone pole,
- w zadaniach do uzupełnienia wpisz brakujące wyrazy,
- w zadaniach prawda - fałsz zaznacz prawidłową odpowiedz,
- w zadaniach opisowych wyjaśnij najważniejsze elementy zadania.
6. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
7. Kiedy udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłóż jego rozwiązanie
na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci wolny czas. Trudności mogą przysporzyć Ci
zadania: 16  20, gdyż są one na poziomie trudniejszym niż pozostałe.
8. Na rozwiązanie testu masz 90 min.
Powodzenia
Materiały dla ucznia:
 instrukcja,
 zestaw zadań testowych,
 karta odpowiedzi.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
36
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Czek podróżny zaliczany jest do form obrotu:
a) gotówkowego,
b) bezgotówkowego,
c) gotówkowego i bezgotówkowego,
d) żadna z powyższych.
2. Weksel jest dokumentem występującym w obrocie:
a) bezgotówkowym,
b) gotówkowym,
c) bezgotówkowym i gotówkowym,
d) wszystkie powyższe.
3. Uzupełnij brakujące wyrazy:
KP  Kasa.............................,
KW -Kasa............................ .
4. Karty debetowe zaliczamy do:
a) kart płatniczych,
b) kart kredytowych,
c) kart obciążeniowych,
d) wszystkie powyższe.
5. Wymień najważniejsze elementy kasy fiskalnej:................................................................
...........................................................................................................................................
6. Czekiem gotówkowy nazywamy......................................................................................
...........................................................................................................................................
7. Procedura  check out dotyczy........................................................................................
8. Czytnik kart służy do realizacji płatności:
a) czekiem,
b) wekslem,
c) kartą płatniczą,
d) gotówką.
9. Potwierdzeniem rozliczania kosztów pobytu gościa w hotelu jest:
a) paragon lub faktura VAT,
b) dokument KW,
c) potwierdzenie ustne,
d) żadna z powyższych.
10. Jak inaczej nazywany jest podatek VAT?
a) podatek dochodowy,
b) podatek akcyzowy,
c) podatek od towarów i usług,
d) podatek zryczałtowany.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
37
11. Procedury wymeldowania z zakładu hotelarskiego stosowane są :
a) tylko do gości indywidualnych,
b) tylko dla grup zorganizowanych,
c) dla gości indywidualnych i grup zorganizowanych,
d) żadne z powyższych.
12. Stawki podatku VAT obowiązujące w gastronomii i hotelarstwie to:
a) 7 % i 22 %,
b) 3% i 7%,
c) 19% i 20 %,
d) 19% i 22 %.
13. Polecenie płatności przelewem wystawiane jest w :
a) dwóch egzemplarzach,
b) trzech egzemplarzach,
c) czterech egzemplarzach,
d) pięciu egzemplarzach.
14. Karta płatnicza jest to kawałek plastiku z wytłoczonymi.................................................
dotyczącymi posiadacza karty.
15. Wymień znane ci 3 rodzaje czeków rozrachunkowych:................,.................,...............
II część
16. PIN jest to................................................................................................................
17. W jaki sposób można dokonać wstępnej rezerwacji pokoju w zakładzie hotelarskim,
płacąc:
a) przekazem pocztowym,
b) wekslem,
c) czekiem podróżnym,
d) czekiem rozrachunkowym.
18. Wymień sposoby zabezpieczenia się przed nierzetelnym gościem hotelowym.
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
19. Oblicz koszt 2- dniowego pobytu dwóch osób z dzieckiem, wiedząc, że doba hotelowa dla
osoby dorosłej kosztuje 120zł brutto, a koszt pobytu dziecka stanowi 50% ceny pobytu
osoby dorosłej:
..........................................................................................................................................
20. Wymień czynności, jakie powinien wykonać pracownik hotelu na życzenie klienta
dotyczące zajęcia się bagażem podczas wyjazdu z hotelu.................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
38
KARTA ODPOWIEDZI
Imię i nazwisko & & & & & & & & & & & & & & & & & & & & ..
Rozliczanie kosztów pobytu gości w zakładzie hotelarskim
Zakreśl poprawną odpowiedz, wpisz brakujące części zdania ,wyjaśnij pojęcia lub
dokonaj opisu sytuacji
Nr Odpowiedz Punktacja
zad.
1. a b c d
2. a b c d
3.
4. a b c d
5.
6.
7.
8. a b c d
9. a b c d
10. a b c d
11. a b c d
12. a b c d
13. a b c d
14.
15.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
39
16.
17. a b c d
18.
19.
20.
Razem:
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
40
7. LITERATURA
1. Adamowicz J., Wolak G.: Jak być hotelarzem. Krakowska Szkoła Hotelarstwa, Kraków
2004
2. Buczyńska T.: Podstawy przedsiębiorczości. Przewodnik metodyczny. PWN,Warszawa
2003
3. Janiszewski S., Kołaczyk Z., Pietraszewski M.: Rachunkowość przedsiębiorstw
gastronomiczno  hotelarskich. Empi,2. Poznań 2000
4. Komosa A.: Ekonomika i organizacja firmy handlowej. Ekonomic, Warszawa 1996
5. Makieła Z., Rachwał T.: Podstawy przedsiębiorczości. Nowa Era, Warszawa 2003
6. Pietraszewski M.: Zarys wiedzy o gospodarce. Empi2,. Poznań 2002
7. Thurnhurst A.: Działalność biura recepcji. PAPT, Warszawa 1996
8. Witkowski Cz.: Podstawy hotelarstwa. WSE, Warszawa 1998
9. Praca zbiorowa: Podstawy gastronomii, hotelarstwa, rekreacji i turystyki. WSHiG, Poznań
2003
10. Praca zbiorowa: Organizacja pracy w hotelarstwie. UKFiT, Warszawa 1999
11. Praca zbiorowa: Organizacja i technika pracy w hotelarstwie. Krakowska Szkoła
Hotelarska, Kraków 2001
12. Czasopisma branżowe: Hotelarz, Doradca hotelarza
13. Portale internetowe: Gatroma.pl, Hotelarze.pl,Hotele.net,Kartyonline.pl
LITERATURA DOTYCZCA ZAGADNIEC METODYCZNYCH
1. Plewka C.: Metodyka nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych. Instytut
Technologii i Eksploatacji, Radom 1999
2. Symela K.: Zarys metodologii konstruowania modułowego programu nauczania dla
zawodu. KOWEZiU, Warszawa 2002
3. Szlosek F. :Wstęp do dydaktyki przedmiotów zawodowych. Instytut Technologii
i Eksploatacji, Radom 1999
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
41


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
09 Rozliczanie kosztów pobytu gości w zakładzie hotelarskim
Obsługa gości w zakładzie hotelarskim
07 Przyjmowanie gości do zakładu hotelarskiego
20 Organizacja usług dodatkowych w zakładzie hotelarskim
Przedmiotowe rozliczanie kosztów
Opis zawodu Zakład hotelarski
01 Klasyfikacja i kategoryzacja zakładów hotelarskich
Komunikowanie się w języku obcym z gośćmi w recepcji i części parterowej zakładu hotelarskiego(1)
Organizacja pracy w części parterowej zakładu hotelarskiego
Prowadzący zaklad hotelarskiQ2104
zasady rozliczania kosztów produkcji i ustalania wyniku finansowego
Rozliczanie kosztów ciepła
12 Utrzymanie czystości i porządku w zakładzie hotelarskim
16 Rozliczanie kosztów usług gastronomicznych
Międzyokresowe rozliczenia kosztów

więcej podobnych podstron