Zeszyt Nauczyciela09


2
Jak dzia"a mój
rower?
Cel zaj��
UĘwiadomienie dzieciom koniecznoĘci
konserwacji roweru.
wiedzie� powinno
Zapoznanie dzieci z poszczególnymi
Co dziecko wiedzie� powinno
cz�Ęciami pojazdu i wyjaĘnienie zasad ich
Niesprawny rower staje si� niebezpiecznym Ęrodkiem
dzia"ania.
komunikacji  zarówno dla dziecka, jak i dla innych
uczestników ruchu.
Lusterko
Dęwignia
wsteczne
Siode"ko hamulca
Dzwonek
Szczegó"owe wyposaŻenie
Tabliczka
Kierownica
znamionowa
BagaŻnik
Dynamo*
Linka hamulca przedniego
Rama
Hamulec
Lampa przednia
Tylny b"otnik
Pompka
B"otnik przedni
�wiat"o czerwone tylne
�ałcuch
Widelec
Felga
�wiat"a
Szprycha
odblaskowe
boczne
Ko"o
Piasta
*Nowsze rowery nie
mają juŻ dynama;
Peda" Wentyl
Zespó"
ich Ęwiat"a dzia"ają
Podpórka
Odblaski
Boczne Ęwiat"o
peda"u
na baterie.
(po dwa na
odblaskowe
peda")
Zasada dzia"ania hamulców:
przy naciĘni�ciu dęwigni hamulca
Konserwacja
linka napina si� i dociska klocki ha-
W 1994 roku (ostatnie znane
roweru mulcowe do felgi.
statystyki) Chiny wyproduko-
Aby hamulce dobrze dzia"a"y, lin-
 wskazówki dla dzieci
wa"y 41,5 mln rowerów. Kraj
ki muszą by� napi�te i niepostrz�-
ten jest najwi�kszym producen-
pione, a felgi czyste, bez t"ustych
Opony
tem rowerów na Ęwiecie  tam plam. Przy hamowaniu naleŻy jed-
noczeĘnie zacisną� przedni i tylny
równieŻ transport rowerowy Jazda na s"abo napompowanych
hamulec, inaczej grozi nam upadek
oponach jest bardzo niebezpieczna,
jest najbardziej rozwini�ty  na
do przodu.
gdyŻ wówczas rower ęle trzyma si�
1000 mieszkałców przypada aŻ
pod"oŻa, co moŻe spowodowa� upa-
Zamiast hamulców
200 rowerów!
dek rowerzysty.
urochamianych dęwigniami
umieszczonymi przy kierownicy,
Drugi co do wielkoĘci produ-
rower moŻe by� wyposaŻony
Hamulce
cent  Indie, plasują si� daleko
w hamulec uruchamiany peda"ami.
z ty"u. W 1994 roku wyprodu- Kierownica jest wyposaŻona
w dwie dęwignie hamulca.
kowano tam 10,5 mln rowe-
�wiat"a
rów. Dęwignia hamulca przedniego
Z przodu roweru znajduje si�
jest umieszczona po lewej stronie
Ęwiat"o bia"e lub Żó"te, które oĘwie-
kierownicy.
tla drog� i sygnalizuje obecno� ro-
Dęwignia hamulca tylnego jest
weru. Z ty"u znajduje si� Ęwiat"o
umieszczona po prawej stronie kie-
czerwone, które oznajmia obecnoĘ�
rownicy.
21
PRZEMIESZCZANIE SIó
?
Czy wiesz, Że
ź%
2
rowerzysty pojazdom znajdującym �wiat"a odblaskowe (odblaski): Aby dobrze widzie� i by� dobrze
si� za nim. odbijają Ęwiat"a samochodów widzianym, naleŻy regularnie czy-
i sprawiają, Że rowerzysta jest wi- Ęci� wyŻej wymienione elementy.
W nowszych rowerach dynamo
doczny. Czerwone Ęwiat"o
jest cz�sto zastąpione przez urzą-
odblaskowe ma znajdowa� si� Siode"ko i kierownica:
dzenie dzia"ające na baterie. NaleŻy
z ty"u roweru. Na brzegach peda-
pami�ta� o sprawdzeniu poziomu Ich wysoko� musi by� dostoso-
"ów lub mi�dzy szprychami odblas-
na"adowania baterii przed wyrusze- wana do wzrostu rowerzysty.
ki są koloru pomarałczowego.
niem w d"ugą tras�. Dziecko musi je regulowa�
w miar�, jak roĘnie.
W przypadku roweru wyposaŻo-
nego w dynamo Ęwiat"a dzia"ają je-
dynie wtedy, gdy ko"a si� kr�cą.
z�by najwi�kszego ko"a z ty"u oraz
�wiczenie 1 �wiczenie 3
na przednią tarcz�. Pokr�ci� peda-
Poprosi� dzieci o przyprowadze- Poprosi� dzieci o podanie przyk"a- "em, aby sprawdzi�, czy "ałcuch zo-
nie jednego lub kilku rowerów do dów awarii lub k"opotów, które przy- sta" w"aĘciwie za"oŻony.
klasy. Dzieci wymieniają wszystkie darzają im si� podczas jazdy na ro-
Uruchomi� dynamo.
cz�Ęci pojazdu, jakie znają. Przepro- werze.
Nauczy� dzieci, jak regulowa�
wadzi� obserwacj� roweru stojące-
Sporządzi� list� przedmiotów, któ-
wysoko� siode"ka i kierownicy oraz
go i w ruchu. Zapyta� dzieci, do cze-
re powinny znaleę� si� w sakwie ro-
jak sprawdza�, czy opony są wystar-
go s"uŻą poszczególne elementy.
werowej (klej, gumowe "atki, klucz,
czająco napompowane.
Nauczyciel rozdaje uczniom po- "yŻka do zdejmowania opony, papier
Nareperowa� d�tk�: zdją� ko"o
wi�kszoną na ksero kart� technicz- Ęcierny).
z wide"ek. Za pomocą "yŻki do opon
ną roweru. Sprawdza, czy dzieci
Ęciągną� opon� z felgi. Odkr�ci� na-
znają wszystkie s"owa. JeĘli nie,
�wiczenie 4
kr�tk� przytrzymującą zawór d�tki
wspólnie szukają ich w s"owniku.
na feldze. Zdją� d�tk�, napompowa�
Poprosi� pi�cioro uczniów o przy-
i zanurzy� w misce z wodą. Wydo-
prowadzenie rowerów. Na szkolnym
�wiczenie 2
bywające si� p�cherzyki powietrza
boisku poprosi� ich o jazd� na rowe-
pokazują, gdzie opona jest uszko-
Przyprowadzi� do klasy rower wy- rze. Na dany znak, uczniowie muszą
dzona. Wysuszy� d�tk�, lekko ze-
posaŻony w dynamo i rower wypo- zahamowa� za pomocą jednego ha-
trze� powierzchni� wokó" przebite-
saŻony w baterie. mulca, pos"ugując si� na zmian� ha-
go miejsca papierem Ęciernym, na-
mulcem prawym i hamulcem le-
W ma"ych grupach sprawdzi�, jak
"oŻy� klej i "atk�, pozostawi� do wy-
wym. PodkreĘli�, Że przy hamowa-
dzia"a oĘwietlenie i hamulce. Obser-
schni�cia. Za"oŻy� d�tk� powtarza-
niu tylko przednim ko"em, rowerzy-
wowa�, analizowa� i wydedukowa�
jąc te same operacje w odwrotnej
sta moŻe zosta� wyrzucony z siode"-
zasad� dzia"ania Ęwiate". Sprawdzi�
kolejnoĘci.
ka.
hipotezy dzieci na podstawie dzia"a-
nia obu modeli. Porozmawia� Zdją� "ałcuch z roweru i wyja-
o przydatnoĘci oĘwietlenia. Ęni�, jak go za"oŻy�. Za"oŻy� go na
KOMENTARZ DO �iczeł
znajdujących si w zeszycie ucznia
�wiczenie 1 Cel: poznanie poszczególnych cz�Ęci rowe-
ru. �wiczenie to pozwala dziecku obejrze� dok"adnie
cz�Ęci roweru niezb�dne dla jego bezpieczełstwa wnątrz dynama jest nap�dzany ruchem ko"a
i zapami�ta� je. Dzi�ki temu b�dzie w stanie okreĘli�, (energia termiczna) i wytwarza prąd, który za-
jakich cz�Ęci brakuje w jego rowerze. sila Ęwiat"a.
PodkreĘli� znaczenie dobrej widocznoĘci rowe-
�wiczenie 2
Cel: pierwsze pytanie postawione w zeszy- ru po zmroku.
cie �wiczeł ucznia pozwala dzieciom na wysuni�cie
�wiczenie 3
hipotez i daje podstawy do refleksji. WyjaĘnienie dzia- Cel: zrozumienie, jak porusza si� ro-
"ania dynama. wer. �wiczenie to pozwala na wyjaĘnienie dzia-
Aby lampy roweru Ęwieci"y si�, dynamo musi dotyka� "ania przek"adni, która sk"ada si� z dwóch kó"
do obracającego si� ko"a. Magnes znajdujący si� we- z�batych i "ałcucha.
PRZEMIESZCZANIE SIó


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Zeszyt Nauczyciela13
Zeszyt Nauczyciela15
Zeszyt Nauczyciela14
Zeszyt Nauczyciela10
Zeszyt Nauczyciela08
Zeszyt Nauczyciela02
Zeszyt Nauczyciela01
Zeszyt Nauczyciela11
Zeszyt Nauczyciela03
Zeszyt Nauczyciela06
Zeszyt Nauczyciela07
Zeszyt Nauczyciela12
Zeszyt Nauczyciela04
Zeszyt Nauczyciela05
odzywki uczniow i nauczycieli
Przestrzeganie przepisów BHP nauczyciel

więcej podobnych podstron