Zeszyt Nauczyciela09


2
Jak dzia"a mój
rower?
Cel zaj´ç
UĘwiadomienie dzieciom koniecznoĘci
konserwacji roweru.
wiedzieç powinno
Zapoznanie dzieci z poszczególnymi
Co dziecko wiedzieç powinno
cz´Ä˜ciami pojazdu i wyjaĘnienie zasad ich
Niesprawny rower staje si´ niebezpiecznym Ęrodkiem
dzia"ania.
komunikacji  zarówno dla dziecka, jak i dla innych
uczestników ruchu.
Lusterko
Dęwignia
wsteczne
Siode"ko hamulca
Dzwonek
Szczegó"owe wyposaŻenie
Tabliczka
Kierownica
znamionowa
BagaŻnik
Dynamo*
Linka hamulca przedniego
Rama
Hamulec
Lampa przednia
Tylny b"otnik
Pompka
B"otnik przedni
Âwiat"o czerwone tylne
¸aÅ‚cuch
Widelec
Felga
Âwiat"a
Szprycha
odblaskowe
boczne
Ko"o
Piasta
*Nowsze rowery nie
majÄ… juÅ» dynama;
Peda" Wentyl
Zespó"
ich Ęwiat"a dzia"ają
Podpórka
Odblaski
Boczne Ęwiat"o
peda"u
na baterie.
(po dwa na
odblaskowe
peda")
Zasada dzia"ania hamulców:
przy naciĘni´ciu dÄ™wigni hamulca
Konserwacja
linka napina si´ i dociska klocki ha-
W 1994 roku (ostatnie znane
roweru mulcowe do felgi.
statystyki) Chiny wyproduko-
Aby hamulce dobrze dzia"a"y, lin-
 wskazówki dla dzieci
wa"y 41,5 mln rowerów. Kraj
ki muszÄ… byç napi´te i niepostrz´-
ten jest najwi´kszym producen-
pione, a felgi czyste, bez t"ustych
Opony
tem rowerów na Ęwiecie  tam plam. Przy hamowaniu naleŻy jed-
noczeĘnie zacisnÄ…ç przedni i tylny
równieŻ transport rowerowy Jazda na s"abo napompowanych
hamulec, inaczej grozi nam upadek
oponach jest bardzo niebezpieczna,
jest najbardziej rozwini´ty  na
do przodu.
gdyÅ» wówczas rower Ä™le trzyma si´
1000 mieszkałców przypada aŻ
pod"oÅ»a, co moÅ»e spowodowaç upa-
Zamiast hamulców
200 rowerów!
dek rowerzysty.
urochamianych dęwigniami
umieszczonymi przy kierownicy,
Drugi co do wielkoĘci produ-
rower moÅ»e byç wyposaÅ»ony
Hamulce
cent  Indie, plasujÄ… si´ daleko
w hamulec uruchamiany peda"ami.
z ty"u. W 1994 roku wyprodu- Kierownica jest wyposaŻona
w dwie dęwignie hamulca.
kowano tam 10,5 mln rowe-
Âwiat"a
rów. Dęwignia hamulca przedniego
Z przodu roweru znajduje si´
jest umieszczona po lewej stronie
Ęwiat"o bia"e lub Żó"te, które oĘwie-
kierownicy.
tla drog´ i sygnalizuje obecnoĘç ro-
Dęwignia hamulca tylnego jest
weru. Z ty"u znajduje si´ Ęwiat"o
umieszczona po prawej stronie kie-
czerwone, które oznajmia obecnoĘç
rownicy.
21
PRZEMIESZCZANIE SIó
?
Czy wiesz, Że
ź%
2
rowerzysty pojazdom znajdujÄ…cym Âwiat"a odblaskowe (odblaski): Aby dobrze widzieç i byç dobrze
si´ za nim. odbijajÄ… Ęwiat"a samochodów widzianym, naleÅ»y regularnie czy-
i sprawiajÄ…, Å»e rowerzysta jest wi- Ęciç wyÅ»ej wymienione elementy.
W nowszych rowerach dynamo
doczny. Czerwone Ęwiat"o
jest cz´sto zastÄ…pione przez urzÄ…-
odblaskowe ma znajdowaç si´ Siode"ko i kierownica:
dzenie dzia"ające na baterie. NaleŻy
z ty"u roweru. Na brzegach peda-
pami´taç o sprawdzeniu poziomu Ich wysokoĘç musi byç dostoso-
"ów lub mi´dzy szprychami odblas-
na"adowania baterii przed wyrusze- wana do wzrostu rowerzysty.
ki są koloru pomarałczowego.
niem w d"ugÄ… tras´. Dziecko musi je regulowaç
w miar´, jak roĘnie.
W przypadku roweru wyposaŻo-
nego w dynamo Ęwiat"a dzia"ają je-
dynie wtedy, gdy ko"a si´ kr´cÄ….
z´by najwi´kszego ko"a z ty"u oraz
åwiczenie 1 åwiczenie 3
na przedniÄ… tarcz´. Pokr´ciç peda-
Poprosiç dzieci o przyprowadze- Poprosiç dzieci o podanie przyk"a- "em, aby sprawdziç, czy "aÅ‚cuch zo-
nie jednego lub kilku rowerów do dów awarii lub k"opotów, które przy- sta" w"aĘciwie za"oŻony.
klasy. Dzieci wymieniajÄ… wszystkie darzajÄ… im si´ podczas jazdy na ro-
Uruchomiç dynamo.
cz´Ä˜ci pojazdu, jakie znajÄ…. Przepro- werze.
Nauczyç dzieci, jak regulowaç
wadziç obserwacj´ roweru stojÄ…ce-
SporzÄ…dziç list´ przedmiotów, któ-
wysokoĘç siode"ka i kierownicy oraz
go i w ruchu. Zapytaç dzieci, do cze-
re powinny znaleÄ™ç si´ w sakwie ro-
jak sprawdzaç, czy opony sÄ… wystar-
go s"uŻą poszczególne elementy.
werowej (klej, gumowe "atki, klucz,
czajÄ…co napompowane.
Nauczyciel rozdaje uczniom po- "yŻka do zdejmowania opony, papier
Nareperowaç d´tk´: zdjÄ…ç ko"o
wi´kszonÄ… na ksero kart´ technicz- Ęcierny).
z wide"ek. Za pomocą "yŻki do opon
nÄ… roweru. Sprawdza, czy dzieci
ĘciÄ…gnÄ…ç opon´ z felgi. Odkr´ciç na-
znają wszystkie s"owa. JeĘli nie,
åwiczenie 4
kr´tk´ przytrzymujÄ…cÄ… zawór d´tki
wspólnie szukają ich w s"owniku.
na feldze. ZdjÄ…ç d´tk´, napompowaç
Poprosiç pi´cioro uczniów o przy-
i zanurzyç w misce z wodÄ…. Wydo-
prowadzenie rowerów. Na szkolnym
åwiczenie 2
bywajÄ…ce si´ p´cherzyki powietrza
boisku poprosiç ich o jazd´ na rowe-
pokazujÄ…, gdzie opona jest uszko-
Przyprowadziç do klasy rower wy- rze. Na dany znak, uczniowie muszÄ…
dzona. Wysuszyç d´tk´, lekko ze-
posaÅ»ony w dynamo i rower wypo- zahamowaç za pomocÄ… jednego ha-
trzeç powierzchni´ wokó" przebite-
saÅ»ony w baterie. mulca, pos"ugujÄ…c si´ na zmian´ ha-
go miejsca papierem Ęciernym, na-
mulcem prawym i hamulcem le-
W ma"ych grupach sprawdziç, jak
"oÅ»yç klej i "atk´, pozostawiç do wy-
wym. PodkreĘliç, Å»e przy hamowa-
dzia"a oĘwietlenie i hamulce. Obser-
schni´cia. Za"oÅ»yç d´tk´ powtarza-
niu tylko przednim ko"em, rowerzy-
wowaç, analizowaç i wydedukowaç
jÄ…c te same operacje w odwrotnej
sta moÅ»e zostaç wyrzucony z siode"-
zasad´ dzia"ania Ęwiate". Sprawdziç
kolejnoĘci.
ka.
hipotezy dzieci na podstawie dzia"a-
nia obu modeli. Porozmawiaç ZdjÄ…ç "aÅ‚cuch z roweru i wyja-
o przydatnoĘci oĘwietlenia. Ęniç, jak go za"oÅ»yç. Za"oÅ»yç go na
KOMENTARZ DO çƒiczeÅ‚
znajdujÄ…cych si w zeszycie ucznia
åwiczenie 1 Cel: poznanie poszczególnych cz´Ä˜ci rowe-
ru. åwiczenie to pozwala dziecku obejrzeç dok"adnie
cz´Ä˜ci roweru niezb´dne dla jego bezpieczeÅ‚stwa wnÄ…trz dynama jest nap´dzany ruchem ko"a
i zapami´taç je. Dzi´ki temu b´dzie w stanie okreĘliç, (energia termiczna) i wytwarza prÄ…d, który za-
jakich cz´Ä˜ci brakuje w jego rowerze. sila Ęwiat"a.
PodkreĘliç znaczenie dobrej widocznoĘci rowe-
åwiczenie 2
Cel: pierwsze pytanie postawione w zeszy- ru po zmroku.
cie çwiczeÅ‚ ucznia pozwala dzieciom na wysuni´cie
åwiczenie 3
hipotez i daje podstawy do refleksji. WyjaĘnienie dzia- Cel: zrozumienie, jak porusza si´ ro-
"ania dynama. wer. åwiczenie to pozwala na wyjaĘnienie dzia-
Aby lampy roweru Ęwieci"y si´, dynamo musi dotykaç "ania przek"adni, która sk"ada si´ z dwóch kó"
do obracajÄ…cego si´ ko"a. Magnes znajdujÄ…cy si´ we- z´batych i "aÅ‚cucha.
PRZEMIESZCZANIE SIó


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Zeszyt Nauczyciela13
Zeszyt Nauczyciela15
Zeszyt Nauczyciela14
Zeszyt Nauczyciela10
Zeszyt Nauczyciela08
Zeszyt Nauczyciela02
Zeszyt Nauczyciela01
Zeszyt Nauczyciela11
Zeszyt Nauczyciela03
Zeszyt Nauczyciela06
Zeszyt Nauczyciela07
Zeszyt Nauczyciela12
Zeszyt Nauczyciela04
Zeszyt Nauczyciela05
odzywki uczniow i nauczycieli
Przestrzeganie przepisów BHP nauczyciel

więcej podobnych podstron