próbna matura z operonem listopad 2008 odpowiedzi


Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
Modele odpowiedzi do arkusza próbnej matury z OPERONEM
J´zyk polski
Poziom podstawowy
Listopad 2008
Cz´Ä˜ç I
Zadanie sprawdzajÄ…ce rozumienie czytanego tekstu O k"amstwie
Model zawiera przewidywane odpowiedzi. Odpowiedzi zdajÄ…cego mogÄ… przybieraç róŻnÄ… form´ j´-
zykowÄ…, ale ich sens musi byç synonimiczny wobec modelu. OceniajÄ…c prac´ zdajÄ…cego, naleÅ»y sto-
sowaç punktacj´ z modelu.
Uwaga: Za pe"nÄ… odpowiedÄ™ przyznaje si´ maksymalnÄ… liczb´ punktów, za niepe"nÄ…  wskazanÄ…
w rubryce  punkty czÄ…stkowe . Nie naleÅ»y przyznawaç po"ówek punktów.
Za brak odpowiedzi lub odpowiedÄ™ b"´dnÄ… nie przyznaje si´ punktów.
Nr Maksymalna Punkty
Proponowane odpowiedzi
zadania liczba punktów cząstkowe
1. Aby potwierdziç pierwsze zdanie tekstu. 1 0
lub:
Aby potwierdziç, Å»e w Ęwiecie natury zdarzajÄ… si´ sy-
tuacje przekazywania fa"szywych informacji.
2. Obaj uwaÅ»ali, Å»e w Å»adnej sytuacji nie naleÅ»y k"amaç. 1 0
(Byli rygorystycznymi przeciwnikami k"amstwa).
3. Leszek Ko"akowski nie zgadza si´ z ich poglÄ…dami. 2 1
Uzasadnienie: (1 punkt za okre-
np.: Ęlenie stanowiska
 pejoratywne okreĘlenie:  nakaz beznadziejny , i 1 punkt za sfor-
 wskazanie sprzecznoĘci mi´dzy nakazem mówienia mu"owanie jedne-
prawdy a nakazem ŻyczliwoĘci dla blięnich czy in- go uzasadnienia)
teresem spo"ecznym,
 podanie przyk"adu z czasów wojny  k"amstwo ra-
tuje Å»ycie, prawda skazuje na Ęmierç
4.  bezpieczełstwo kraju, 1 0
 interes spo"eczny (za wskazanie
obu sytuacji)
5. a) k"amstwo wprost, 1 0
b) k"amstwo przez zatajenie (przemilczenie) (za wskazanie
obu rodzajów)
6. 2, 7 1 0
(za wymienienie
obu akapitów)
w w w. o p e r o n . p l
1
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
J´zyk polski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
Nr Maksymalna Punkty
Proponowane odpowiedzi
zadania liczba punktów cząstkowe
7. Argument rozsądny, poniewaŻ ludzie rzeczywiĘcie 2 1
potrzebują wzajemnego zaufania, przekonanie, Że in- (za jeden
ni mówiÄ… prawd´, stanowi podstaw´ "adu spo"ecznego argument)
i wspó"Życia ludzi.
Argument nieprzekonujÄ…cy, poniewaÅ» ludzie "atwo
rozpoznajÄ…, kiedy ktoĘ mówi prawd´, a kiedy k"amie
lub chce sk"amaç.
8.  nie wolno kierowaç si´ formu"Ä…, Å»e  k"amstwo jest 1 0
czasem dobre, czasem z"e , (za wymienienie
 nie naleÅ»y dzieci wychowywaç zgodnie z formu"Ä… obu zastrzeÅ»eÅ‚)
 k"amstwo jest czasem dobre, czasem z"e (dzieci
naleÅ»y wychowywaç w duchu prawdy)
9. a 1 0
10.  zasada obrony ludzkiego Życia, 2 1
 zasada waŻnoĘci interesu spo"ecznego, (za wymie-
 zasada jakoĘci Życia zbiorowego (cnoty towarzy- nienie
skie: dyskrecja i uprzejmoĘç) dwóch
zasad)
11. Zwroty z j´zyka potocznego: 2 1
Np.:  rzucaç si´ w oczy ,  rzuciç si´ jak szaraÅ‚cza , (1 punkt za wypi-
 rozciąganie zasady ,  Życie nie do zniesienia ,  prze- sanie trzech zwro-
kr´caç wszystko ,  od"oÅ»yç na bok tów i 1 za wyja-
Uwaga: Nie uznajemy pojedynczych wyrazów z j. po- Ęnienie)
tocznego.
Uzasadnienie zastosowania przez autora:
 u"atwiajÄ… zrozumienie tekstu, czyniÄ… tekst przyst´pnym,
 tekst przeznaczony jest dla odbiorcy nieb´dÄ…cego
specjalistÄ…
12. 1. Nie k"am samemu sobie! 2 1
2. Nie k"am we w"asnym interesie! (za po-
3. Pami´taj o niemoralnoĘci k"amstwa nawet w s"usz- prawne
nej sprawie! pod wzgl´-
4. Nie czył k"amstwem szkody sobie i innym! dem treĘci
i formy
sformu"o-
wanie
3 zdał)
13. mora"  pouczenie 1 0
MoÅ»na uznaç wyjaĘnienie opisowe, np. koÅ‚cowy wnio-
sek o charakterze pouczajÄ…cym.
14. d 1 0
15. Opinia: b, c 1 0
Informacja: a (za trzy poprawne
odpowiedzi)
w w w. o p e r o n . p l
2
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
J´zyk polski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
Cz´Ä˜ç II
Temat I: Portret m"odej arystokratki. Scharakteryzuj Izabel´ ¸´ckÄ…, wykorzystujÄ…c wskazane
fragmenty i znajomoĘç ca"ej powieĘci.
I. Rozwini´cie tematu (0 25 pkt)
1. Rozpoznanie wst´pne (0 4 pkt)
np.:
fragment I:
a) trafne umiejscowienie fragmentu w ca"oĘci utworu (np. po pojedynku mi´dzy Wokulskim a baro-
nem Krzeszowskim),
b) marzenia Izabeli dotyczące jej przysz"ego Życia, a zw"aszcza roli Wokulskiego w jej Życiu,
c) mowa pozornie zaleŻna (narracja prowadzona z punktu widzenia bohaterki),
d) ironia narratora
fragment II:
a) trafne umiejscowienie fragmentu w ca"oĘci utworu (np. po zauwaŻeniu przez Wokulskiego flirtu
Izabeli ze Starskim w pociÄ…gu),
b) rozczarowanie Wokulskiego osobą ukochanej, utrata dotychczasowych z"udzeł,
c) rozgoryczenie bohatera
2. Przedstawienie Izabeli ¸´ckiej (0 2 pkt)
np.:
a) m"oda arystokratka,
b) pi´kna kobieta,
c) obiekt mi"oĘci Wokulskiego, idealizowana przez Wokulskiego,
d) jej ojciec przeŻywa trudnoĘci finansowe,
e) kobieta ch"odna i wynios"a
3. Charakterystyka Izabeli na podstawie fragmentu I (0 6 pkt)
np.:
a) marzycielka,
b) gardzi ludÄ™mi z innych sfer (Wokulski nie moÅ»e pozostaç kupcem, musi staç si´ posiadaczem
ziemskim),
c) egoistka, myĘli tylko o sobie, a nie o uczuciach Wokulskiego,
d) patrzy na Ęwiat przez pryzmat w"asnej osoby (egotyzm),
e) bezduszna (nie dostrzega, Å»e moÅ»e zraniç Wokulskiego),
f) traktuje Wokulskiego pragmatycznie, myĘli o osiÄ…gni´ciu korzyĘci ze znajomoĘci z nim,
g) naiwna,
h) ma wysokie mniemanie o sobie, kulturze swojej i arystokracji (uwaŻa, Że to ona wykszta"ci deli-
katnoĘç u Wokulskiego),
i) przekonana, Å»e praca dla niej, pomaganie jej b´dzie pe"niÄ… szcz´Ä˜cia dla Wokulskiego,
j) Żyje w wyimaginowanym Ęwiecie, nie dostrzega realiów Życia
4. Izabela widziana oczami Wokulskiego na podstawie fragmentu II (0 4 pkt)
np.:
a) flirt ze Starskim (zdrada narzeczonego) konsekwencjÄ… jej dotychczasowego zachowania,
b) brak powaŻnych zainteresował ( p"askie rozmowy ),
c) osobowoĘç narcystyczna (kocha"a tylko siebie),
w w w. o p e r o n . p l
3
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
J´zyk polski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
d) kokietka,
e) osoba próŻna,
f) ceni"a wartoĘci materialne, lubi"a si´ bawiç ( bale, rauty, koncerta, stroje ),
g) nic poŻytecznego w Życiu nie robi"a,
h) wykorzystywa"a cudze uczucia do poprawy sytuacji materialnej
5. Charakterystyka Izabeli na podstawie ca"oĘci powieĘci (0 6 pkt)
np.:
a) ukszta"towana przez Ęwiat, w którym si´ wychowa"a,
b) przekonana o w"asnej doskona"oĘci (myĘli o strojach, urodzie, rozrywkach),
c) nieuzasadniona duma,
d) mylne wyobraŻenia o w"asnej wartoĘci,
e) przyzwyczajona do Å»ycia w luksusie, nieznajomoĘç prawdziwego Å»ycia,
f) przywiÄ…zuje ogromnÄ… uwag´ do etykiety, ceremonia"u towarzyskiego, konwenansu,
g) gardzi ludęmi pracy,
h) pozorna filantropia (okazja do zaprezentowania strojów i bywania w towarzystwie),
i) ozi´b"a, niezdolna do uczuç, nieosiÄ…galna, niedost´pna,
j) brak zasad moralnych (oszukuje Wokulskiego, flirtujÄ…c ze Starskim),
k) wyrachowana (godzi si´ na kontakty z Wokulskim, a potem na Ęlub, aby zapewniç sobie odpo-
wiedni poziom Życia)
6. Wnioski (0 3 pkt)
Pe"ny wniosek
Izabela to charakterystyczna przedstawicielka arystokracji, ma wady typowe dla tej warstwy,
a zw"aszcza dla kobiet (np. pani WÄ…sowska, Ewelina), jednak w swoim mniemaniu jest osobÄ… ideal-
nÄ…, wyjÄ…tkowÄ…. Marzenia bohaterki ujawniajÄ… jej prawdziwe oblicze  osobowoĘç narcystycznÄ…. Wo-
kulski dostrzega jej wady dopiero pod koniec powieĘci. W ca"ym utworze Prus scharakteryzowa" Iza-
bel´ z róŻnych punktów widzenia (jej w"asnego, Wokulskiego, Rzeckiego, Szumana, Ochockiego,
narratora). Mimo zmian, jakie zachodzi"y w 2 po". XIX w., u Izabeli nie moŻna dostrzec wp"ywu
emancypacji. Jej wizerunek jest krytyczny. (3 pkt)
Cz´Ä˜ciowy wniosek
Izabela to typowa przedstawicielka arystokracji, ma wszystkie wady charakterystyczne dla tej war-
stwy, nie moŻna u niej dostrzec wp"ywu emancypacji. Jej wizerunek jest krytyczny. (2 pkt)
Próba podsumowania
Izabela to typowa przedstawicielka arystokracji. (1 pkt)
II. Kompozycja (0 5 pkt)
Kompozycj´ wypracowania ocenia si´ wtedy, gdy przyznane zosta"y punkty za rozwini´cie tematu.
 podporzÄ…dkowana zamys"owi funkcjonalnemu wobec tematu, spójna wewn´trznie, przejrzysta i lo-
giczna; pe"na konsekwencja w uk"adzie graficznym (5 pkt),
 uporzÄ…dkowana wobec przyj´tego kryterium, spójna; graficzne wyodr´bnienie g"ównych cz´Ä˜ci (3 pkt),
 wskazujÄ…ca na podj´cie próby porzÄ…dkowania myĘli, na ogó" spójna (1 pkt)
Uwaga: jeĘli powyÅ»sze kryteria nie zosta"y spe"nione, nie przyznaje si´ punktów.
III. Styl (0 5 pkt)
 jasny, Żywy, swobodny, zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi; urozmaicona leksyka (5 pkt),
 zgodny z zastosowana formą wypowiedzi, na ogó" jasny; wystarczająca leksyka (3 pkt),
 na ogó" komunikatywny, dopuszczalne schematy j´zykowe (1 pkt)
Uwaga: jeĘli powyÅ»sze kryteria nie zosta"y spe"nione, nie przyznaje si´ punktów.
w w w. o p e r o n . p l
4
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
J´zyk polski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
IV. J´zyk (0 12 pkt)
 j´zyk w ca"ej pracy komunikatywny, poprawna, urozmaicona sk"adnia, poprawne: s"ownictwo, fra-
zeologia, fleksja (12 pkt),
 j´zyk w ca"ej pracy komunikatywny, poprawne: sk"adnia, s"ownictwo, frazeologia i fleksja (9 pkt),
 j´zyk w ca"ej pracy komunikatywny, poprawna fleksja, w wi´kszoĘci poprawne: sk"adnia, s"ownic-
two, frazeologia (6 pkt),
 j´zyk w pracy komunikatywny mimo b"´dów sk"adniowych, leksykalnych (s"ownictwo i frazeolo-
gia), fleksyjnych (3 pkt),
 j´zyk w pracy komunikatywny mimo b"´dów fleksyjnych, licznych b"´dów sk"adniowych, leksy-
kalnych (1 pkt)
Uwaga: jeĘli powyÅ»sze kryteria nie zosta"y spe"nione, nie przyznaje si´ punktów.
V. Zapis (0 3 pkt)
 bezb"´dna ortografia; poprawna interpunkcja (nieliczne b"´dy) (3 pkt),
 poprawna ortografia (nieliczne b"´dy II stopnia); na ogó" poprawna interpunkcja (2 pkt),
 poprawna ortografia (nieliczne b"´dy róŻnego stopnia); interpunkcja niezak"ócajÄ…ca komunikacji
(mimo róŻnych b"´dów) (1 pkt)
Uwaga: jeĘli powyÅ»sze kryteria nie zosta"y spe"nione, nie przyznaje si´ punktów.
VI. Szczególne walory pracy (0 4 pkt)
Temat II: Narodziny zbrodniarza. AnalizujÄ…c podane fragmenty Makbeta Williama Szekspira
oraz wykorzystujÄ…c znajomoĘç ca"ego utworu, przedstaw, jak doĘwiadczenia Å»yciowe
wp"ywajÄ… na postaw´ bohatera.
I. Rozwini´cie tematu (0 25 pkt)
1. Rozpoznanie wst´pne (0 3 pkt)
np.:
a) monolog pierwszy wyg"oszony przed zbrodniÄ…, po us"yszeniu przepowiedni czarownic,
b) temat monologu: bohater wyraÅ»a wÄ…tpliwoĘci, próbuje rozstrzygnÄ…ç, czy warto pope"niç zbrodni´,
c) drugi monolog wyg"oszony po zbrodni,
d) temat monologu: bohater rozwaÅ»a swojÄ… sytuacj´, planuje pope"nienie kolejnych zbrodni
2. Prezentacja bohatera (0 2 pkt)
np.:
a) Makbet  Żo"nierz szkocki, cz"owiek dzielny i odwaŻny,
b) Makbet  wierny królowi Dunkanowi,
c) Makbet  pod wp"ywem przepowiedni czarownic dopuĘci" si´ zbrodni królobójstwa,
d) Makbet  zmienia si´ pod wp"ywem pope"nionych zbrodni, staje si´ cz"owiekiem okrutnym i nie-
czu"ym
3. Analiza pierwszego monologu (0 5 pkt)
np.:
a) Makbet chcia"by, aby juÅ» by"o po wszystkim,
b) bohater wie, Że zbrodnia przyniesie ze sobą konsekwencje (za Życia i po Ęmierci),
c) jest Ęwiadomy, Å»e zbrodnia obraca si´ przeciwko zbrodniarzowi,
d) Makbet jako krewny i poddany króla winien jest mu szacunek,
e) jest teÅ» gospodarzem, powinien chroniç goĘcia,
w w w. o p e r o n . p l
5
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
J´zyk polski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
f) Dunkan to dobry król, po jego Ęmierci b´dÄ… szukaç winnego,
g) tylko jeden argument przemawia  za zbrodniÄ…, jest nim rozbudzona ambicja
4. Wniosek z analizy pierwszego monologu (0 1 pkt)
np.:
a) Makbet to cz"owiek niezdecydowany, chwiejny,
b) Makbet jest pe"en wÄ…tpliwoĘci, zdaje sobie spraw´ z konsekwencji zbrodni
5. Analiza monologu drugiego (0 5 pkt)
np.:
a) Makbet ma ĘwiadomoĘç, Å»e zbrodnia go odmieni"a,
b) jest przekonany o w"asnej pot´dze, nie boi si´ nikogo,
c) obawia si´ tylko Banka, wed"ug Makbeta on jest zagroÅ»eniem,
d) przypomina sobie spotkanie z czarownicami, wie, Å»e to Banko b´dzie ojcem królów,
e) ma Żal do losu, Że to nie jego potomstwo siądzie na tronie,
f) zdaje sobie spraw´, Å»e korzyĘci z tego mordu czerpaç b´dzie Banko i jego dzieci,
g) wyrzuty sumienia dr´czÄ… Makbeta ( spokojnoĘç sobie zatru"em jedynie ),
h) pewny siebie, wie, czego chce,
i) chce zmieniç los, planuje zabiç Banka,
j) jest zdecydowany, stawia wszystko na jednÄ… kart´
6. Wniosek z analizy drugiego monologu (0 1 pkt)
np.:
a) Makbet to cz"owiek zdecydowany, planuje konkretne dzia"ania,
b) Makbet tym razem sam podejmuje decyzj´ ( Losie, wzywam Ci´ w zapasy ), wczeĘniej ulega" na-
mowom Żony
7. Odwo"anie do ca"ego tekstu (0 5 pkt)
np.:
a) pierwszÄ… zbrodni´ Makbet pope"ni" namówiony przez Å»on´, która zarzuca"a mu tchórzostwo oraz
brak konsekwencji mi´dzy zamiarami a ich realizacjÄ…,
b) Makbetowi brakowa"o stanowczoĘci, Lady Makbet umia"a podsycaç jego Żądz´ w"adzy (Lady
Makbet umiej´tnie manipulowa"a m´Å»em),
c) pope"nione morderstwo doprowadzi"o do moralnego upadku Makbeta,
d) Makbet nie waha si´ pope"niç kolejnych morderstw, zabija nie tylko Banka, ale takÅ»e innych, któ-
rzy mu zagraŻali, byli niewygodni,
e) bohater czu" si´ bezkarny, us"yszawszy drugÄ… przepowiedni´ czarownic, myĘla", Å»e jest niepoko-
nany,
f) Makbet Ęwiadomy jest z"a, które uczyni", ma wyrzuty sumienia, jego Życie traci sens,
g) staje si´ cz"owiekiem pozbawionym uczuç, oddala si´ od Å»ony, pozostaje oboj´tny na jej Ęmierç,
h) bohater ginie w pojedynku z Makduffem  wype"nia si´ druga cz´Ä˜ç przepowiedni
8. Wnioski (0 3 pkt)
Pe"ny wniosek
DostrzeŻenie destrukcyjnej si"y ambicji i Żądzy w"adzy. Wskazanie, Że doĘwiadczenia Życiowe
(w tym pope"nienie zbrodni) mogÄ… zmieniç osobowoĘç cz"owieka. Z cz"owieka majÄ…cego wÄ…tpliwo-
Ęci i Ęwiadomego niszczÄ…cej si"y z"a, z prawego rycerza, Makbet sta" si´ zbrodniarzem, cz"owiekiem
niemajÄ…cym skrupu"ów. Zach´cony bezkarnoĘciÄ… (pozornÄ…), planuje kolejne zbrodnie. Kreacja Mak-
beta, odmienna od renesansowej wizji cz"owieka, wynika z szekspirowskiej koncepcji natury cz"o-
wieka  cz"owiek ma wolnÄ… wol´ i cz´sto ulega w"asnym nami´tnoĘciom, w kaÅ»dym tkwi ciemna
strona natury, kaÅ»dy moÅ»e czyniç z"o. (3 pkt)
w w w. o p e r o n . p l
6
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
J´zyk polski. Poziom podstawowy
Próbna Matura z OPERONEM i  Gazetą Wyborczą
Cz´Ä˜ciowy wniosek
DostrzeŻenie destrukcyjnej si"y ambicji i Żądzy w"adzy. Wskazanie, Że doĘwiadczenia zmieni"y bo-
hatera. Makbet z dobrego i wiernego królowi rycerza sta" si´ bezwzgl´dnym tyranem, który zach´co-
ny bezkarnoĘcią (pozorną) planuje kolejne zbrodnie. (2 pkt)
Próba podsumowania
Wskazanie, Że doĘwiadczenia zmieni"y bohatera. (1 pkt)
II. Kompozycja (0 5 pkt)
Kompozycj´ wypracowania ocenia si´ wtedy, gdy przyznane zosta"y punkty za rozwini´cie tematu.
 podporzÄ…dkowana zamys"owi funkcjonalnemu wobec tematu, spójna wewn´trznie, przejrzysta i lo-
giczna; pe"na konsekwencja w uk"adzie graficznym (5 pkt),
 uporzÄ…dkowana wobec przyj´tego kryterium, spójna; graficzne wyodr´bnienie g"ównych cz´Ä˜ci (3 pkt),
 wskazujÄ…ca na podj´cie próby porzÄ…dkowania myĘli, na ogó" spójna (1 pkt)
Uwaga: jeĘli powyÅ»sze kryteria nie zosta"y spe"nione, nie przyznaje si´ punktów.
III. Styl (0 5 pkt)
 jasny, Żywy, swobodny, zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi; urozmaicona leksyka (5 pkt),
 zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi, na ogó" jasny; wystarczająca leksyka (3 pkt),
 na ogó" komunikatywny, dopuszczalne schematy j´zykowe (1 pkt)
Uwaga: jeĘli powyÅ»sze kryteria nie zosta"y spe"nione, nie przyznaje si´ punktów.
IV. J´zyk (0 12 pkt)
 j´zyk w ca"ej pracy komunikatywny, poprawna, urozmaicona sk"adnia, poprawne: s"ownictwo, fra-
zeologia, fleksja (12 pkt),
 j´zyk w ca"ej pracy komunikatywny, poprawne: sk"adnia, s"ownictwo, frazeologia i fleksja (9 pkt),
 j´zyk w ca"ej pracy komunikatywny, poprawna fleksja, w wi´kszoĘci poprawne: sk"adnia, s"ownic-
two, frazeologia (6 pkt),
 j´zyk w pracy komunikatywny mimo b"´dów sk"adniowych, leksykalnych (s"ownictwo i frazeolo-
gia), fleksyjnych (3 pkt),
 j´zyk w pracy komunikatywny mimo b"´dów fleksyjnych, licznych b"´dów sk"adniowych, leksy-
kalnych (1 pkt)
Uwaga: jeĘli powyÅ»sze kryteria nie zosta"y spe"nione, nie przyznaje si´ punktów.
V. Zapis (0 3 pkt)
 bezb"´dna ortografia; poprawna interpunkcja (nieliczne b"´dy) (3 pkt),
 poprawna ortografia (nieliczne b"´dy II stopnia); na ogó" poprawna interpunkcja (2 pkt),
 poprawna ortografia (nieliczne b"´dy róŻnego stopnia); interpunkcja niezak"ócajÄ…ca komunikacji
(mimo róŻnych b"´dów) (1 pkt)
Uwaga: jeĘli powyÅ»sze kryteria nie zosta"y spe"nione, nie przyznaje si´ punktów.
VI. Szczególne walory pracy (0 4 pkt)
w w w. o p e r o n . p l
7


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
próbna matura z operonem listopad 2008 Chemia podstawowa
próbna matura z operonem listopad 2008 Chemia rozszerzona odpOPERON
próbna matura z operonem listopad 2008
próbna matura z operonem listopad 2008 Chemia rozszerzona
próbna matura z operonem listopad 2008
Próbna matura matematyka (listopad 09) odpowiedzi
próbna matura z operonem listopad 2009
Egzamin maturalny z jęz włoskiego 2008 z odpowiedziami poziom podstawowy
2008 Odpowiedzi Test przed probna matura Arkusz PR Geografia
2008 Odpowiedzi Test przed probna matura Arkusz PP Geografia
PRÓBNA MATURA LISYOPAD 2008 Matematyka PR odp

więcej podobnych podstron