skrypt abc tworzenia projektu


Skrypt ABC tworzenia projektu
praktyczny przewodnik
- materiał opracowany przez Zespół Centrum PISOP -
Spis treści
DEFINICJA .............................................................................................................................................3
CHARAKTERYSTYKA PROJEKTU .............................................................................................................3
CYKL ŻYCIA PROJEKTU ..........................................................................................................................5
TWORZYMY PROJEKT ...........................................................................................................................5
ELEMENTY PROJEKTU ...........................................................................................................................7
1. UZASADNIENIE POTRZEBY REALIZACJI PROJEKTU,
2. OPIS ODBIORCÓW (GRUPY DOCELOWEJ/UCZESTNIKÓW),
3. ANALIZA CELU GAÓWNEGO, SZCZEGÓAOWYCH
4. OPIS ZADAC I HARMONOGRAM
5. ZARZDZANIE PROJEKTEM
6. KADRA I ZESPÓA ZARZDZAJCY PROJEKTEM,
7. ANALIZA RYZYKA NIEOSIGNICIA ZAAOŻEC PROJEKTU,
8. OPIS EFEKTÓW
9. KALKULACJA KOSZTÓW REALIZACJI PROJEKTU (BUDŻET PROJEKTU).
PODSUMOWANIE ...............................................................................................................................22
2
Codziennie realizujemy projekty, często nie zdając sobie z tego sprawy. Każde działanie, które
planujemy i które przynosi nam określony efekt, można traktować jako projekt. Projektem będzie
plan wyjścia na zakupy, wyjazdu na wakacje z rodziną. Także w życiu zawodowym tworzymy projekty,
planując przyszłe działania. Są one podstawą dobrej realizacji działań. Jeżeli pozyskujemy środki ze-
wnętrzne, dotacje od sponsorów, projekt stanowi podstawę do ubiegania się o środki, daje gwaran-
cję, że rzetelnie przygotowaliśmy się do przyszłych działań. Zanim przystąpimy do poszukiwania fi-
nansów na nasze działania najpierw odpowiedzmy sobie na pytanie co i jak chcemy zrobić  stwórz-
my dobry projekt!
DEFINICJA
Projekt jest działaniem interdyscyplinarnym, w trakcie jego planowania i realizacji musimy brać
pod uwagę wiele czynników społecznych, gospodarczych, ekologicznych. Nasze działania projektowe,
mimo tymczasowego charakteru, muszą wywołać trwałą zmianę i osiągnąć unikalny cel. To, że
realizujemy projekt w konkretnym czasie, za konkretne pieniÄ…dze i z konkretnymi osobami nadaje mu
niepowtarzalność. Oprócz dobrego planu działań powinniśmy też pózniej kontrolować realizację na-
szego przedsięwzięcia.
Zmiany wynikające z realizacji projektu powinny powodować kolejne zmiany  jeśli tak się sta-
nie, to możemy mówić o sukcesie projektu.
Nastawienie na niepowtarzalność projektu nie oznacza, że nasze działania muszą być inne, niż
wszystko co realizowane było do tej pory. Zawsze to, co robimy jest wyjątkowe, ponieważ dzieje się
w swoim niepowtarzalnym czasie i miejscu, z naszym udziałem (czyli niepowtarzalnym zespołem pro-
jektowym).
Nasza organizacja pozarządowa ma konkretny program działania (lub programy jeśli jej zakres
działania jest szeroki). W tym celu powstała. W ramach tego programu tworzymy projekty, czyli ob-
myślamy plany realizacji konkretnych przedsięwzięć. Gotowe projekty możemy wpisać we wniosek,
który jest wypełnionym formularzem wysyłanym do instytucji przydzielającej dofinansowania po
przeprowadzeniu oceny przez komisję konkursową. Odróżnienie tych elementów pokazuje, że napi-
sanie wniosku trzeba poprzedzić stworzeniem projektu. Wniosek jest wtórny w stosunku do projek-
tu, jest tylko narzędziem służącym do prezentacji projektu instytucji grantodawczej.
Przykład: W gminie Mieścisko powstało Stowarzyszenie  Młodzi . Chce
ono działać na rzecz młodzieży w wieku gimnazjalnym, która ma proble-
my w nauce i na dodatek sprawia problemy wychowawcze. Taki jest pro-
gram działania organizacji. W tym roku szkolnym Stowarzyszenie posta-
nowiło zachęcić młodych ludzi do pomocy w opiece nad zwierzętami
w lokalnym schronisku. Będą też pogadanki z weterynarzami, zajęcia
tresowania zwierząt, spotkania z ludzmi pracującymi na co dzień z psami. Działanie ma skupić uwagę
młodych ludzi, zagospodarować ich wolny czas, pozwolić na znalezienie hobby lub pomysłu na pracę
w przyszłości. Stowarzyszenie tworzy w tym zakresie projekt, planując dokładnie działania i sposób
ich realizacji oraz koszty. Dwa miesiące pózniej Urząd Wojewódzki ogłasza konkurs na dofinansowa-
3
nie projektów promujących wolontariat. Stowarzyszenie wypełnia odpowiedni wniosek i otrzymuje
dofinansowanie.
CHARAKTERYSTYKA PROJEKTU
Praca nad projektem rozpoczyna się w momencie znalezienia pomysłu na przyszłe działania.
Warto ten pomysł rozważyć z naszymi współpracownikami. Praca grupowa pozwala na ubogacenie
pomysłu, dyskusja sprzyja wyborom dobrych działań, ogranicza  nierealność projektu, pozwala
ograniczyć ryzyko.
Temat projektu powinien nam być dobrze znany. Opis elementów projektu wymaga od nas wie-
lu konkretnych informacji, bazujących na naszym doświadczeniu. Jeśli podejmiemy się planowania
działań, na których się nie znamy, z dużym prawdopodobieństwem projekt okaże się niespójny, nie-
logiczny i trudny do realizacji.
Ten etap pracy pozwala na rozwijanie wielu ciekawych pomysłów. Pamiętajmy jednak, planując
przyszłe działania, że trzeba przestrzegać kilku zasad:
Projekt musi:
·ð być zgodny z celami dziaÅ‚ania organizacji/grupy aplikujÄ…cej.
Każda organizacja/grupa ma swoją misję, która została sformułowana na początku działalno-
ści. Misja określa kierunki naszych działań. Bardziej szczegółowe cele funkcjonowania organi-
zacji/grupy zawarte są w statucie lub innym dokumencie powołującym organizację/grupę.
Pamiętajmy, że każdy projekt musi być zgodny z misją i statutem, inaczej jego realizacja bę-
dzie mało wiarygodna.
·ð odpowiadać na opisane i udokumentowane potrzeby.
Realizujemy projekty nie dlatego, że nam się wydają one potrzebne i słuszne, ale dlatego, że
potrzebują ich odbiorcy  czyli osoby, których dotyka jakiś problem. Musimy znać potrzeby
odbiorców projektu, zanim przystąpimy do realizacji działań (można je zbadać wywiadem,
ankietą, opierać się na danych zebranych przy okazji innych działań);
·ð wskazywać Å›ciÅ›le okreÅ›lonÄ… grupÄ™ odbiorców (grupa docelowa/uczestnicy);
·ð mieć jasno okreÅ›lone, realne cele, sposoby ich realizacji oraz efekty (rezultaty);
·ð koszty projektu muszÄ… być powiÄ…zane z przedsiÄ™wziÄ™ciem i być oszacowane na podstawie cen
rynkowych.
Nie zapominajmy, że tworząc nasz projekt i ubierając w słowa pomysły, powinniśmy używać prostego
języka. Opisujmy jednak rzeczy bardzo wnikliwie. Osoba, która będzie czytała nasz projekt musi go w
pełni zrozumieć. Nawet wtedy, gdy nie zajmuje się tematyką, w zakresie jakiej działa nasza organiza-
cja/grupa. Wyjaśniajmy więc wszystko, co mamy na myśli.
Podsumowując, każdy DOBRY PROJEKT powinien być konkretny, wiec określać szczegółowo:
·ð CO A NIE COÅš,
·ð KTO A NIE KTOÅš,
·ð KIEDY A NIE KIEDYÅš,
4
·ð GDZIE A NIE GDZIEÅš,
·ð JAK A NIE JAKOÅš,
·ð ILE A NIE ILEÅš.
CYKL ŻYCIA PROJEKTU
Projekt rozpoczyna się od pomysłu na działanie, jaki rodzi się w danej organizacji/grupie osób.
Jednak też nasze pomysły ewoluują w czasie, ponieważ bazują na wcześniejszych doświadczeniach.
Proces ten ukazuje cykl życia projektu, wyznaczając wszystkie istotne fazy w pracy nad projektem.
·ð Programowanie - przygotowujemy siÄ™ do realizacji projektu. Wówczas oceniamy warunki
ekonomiczno-społeczne, jakie panują na planowanym obszarze projektu. Zapoznajemy się
z kierunkami polityki (polskiej, unijnej) w interesujÄ…cym nas temacie i wszystkimi dokumen-
tami, na których będziemy opierać realizację projektu (strategie, ustawodawstwo).
Przykład: Stowarzyszenie  Młodzi zorientowało się, że w Mieścisku
istnieje problem z nie uczącą się i niezbyt spokojną młodzieżą. Szkoła
niewystarczajÄ…co przygotowana jest do radzenia sobie z takimi
uczniami. W strategii rozwoju gminy zapisano, że istotna jest socjali-
zacja i edukacja młodzieży. Wiele dokumentów i opracowań dotyczą-
cych młodzieży potwierdza, że dobrym sposobem na socjalizację jest zorganizowanie czasu wolnego,
zaangażowanie w opiekę nad zwierzętami. Dodatkowo zauważono, że warto zapoznać się np. z usta-
wą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie i z ustawą o systemie oświaty.
·ð Identyfikacja  w tej fazie obszar, w którym chcemy dziaÅ‚ać jest szczegółowiej analizowany.
Na tym etapie zbieramy informacje potwierdzające występowanie problemu. Konsultujemy
nasz pomysł z osobami lub instytucjami, do których chcemy projekt skierować oraz analizu-
jemy ich sytuację - problemy, z którymi się stykają. Zastanawiamy się, w jaki sposób najlepiej
działać, aby te problemy eliminować.
Przykład:  Młodzi idą do szkół porozmawiać z młodzieżą i nauczycielami.
Konsultują pomysł z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz dyrekcją
schroniska, która ma doświadczenie we współpracy z wolontariuszami. Po-
nadto zbierają wyniki badań w tym zakresie i doświadczenia w realizacji po-
dobnych przedsięwzięć w Polsce i za granicą.
·ð FormuÅ‚owanie  to etap tworzenia krok po kroku elementów projektu. Naszemu pomysÅ‚owi
musimy nadać ramy czasowe i finansowe, musimy wykazać, co chcemy osiągnąć i opisać go
jako realny plan działania. Dobieramy zespół. Pokazujemy, jak będziemy mierzyć sukces pro-
jektu i jak zapewnimy trwałość naszych rozwiązań.
·ð Wdrażanie - projekt jest uruchamiany i realizowany krok po kroku, zgodnie z zapisami projek-
tu. W trakcie wdrażania kadra zarządzająca projektem monitoruje, czy wszystko dzieje się
zgodnie z naszym planem.
5
·ð Ewaluacja koÅ„cowa  oceniamy nasz zrealizowany projekt po to, by stwierdzić czy efekty, ja-
kie miało przynieść nasze działanie zostały osiągnięte i w jakim stopniu udało nam się tego
dokonać. Ewaluacja pozwala wyciągać wnioski na przyszłość. Ewaluacji całego projektu doko-
nujemy po zakończeniu jego realizacji.
·ð Ewaluacja bieżąca - należy też wykorzystywać ewaluacjÄ™ w trakcie, aby korygować ewentu-
alne błędy w realizacji cyklu.
Cykl życia projektu ma obieg zamknięty. Dzieje się tak, ponieważ ewaluacja już zrealizowanego przed-
sięwzięcia leży u podstaw kolejnych projektów.
Ilustracja nr 1. Cykl życia projektu
Programowanie
Ewaluacja końcowa Identyfikacja
Wdrażanie Formułowanie
TWORZYMY PROJEKT
Znamy już definicję projektu. Teraz przystąpimy do przełożenia naszego pomysłu na konkretne
zapisy. Plan pracy wyznaczÄ… nam fundamentalne pytania:
·ð Dlaczego należy zrealizować projekt?
·ð Po co realizować projekt? Jaki jest jego cel?
·ð Dla kogo projekt bÄ™dzie ważny? Kim bÄ™dÄ… odbiorcy/uczestnicy projektu? W jaki sposób pro-
wadzona będzie rekrutacja?
·ð Jak projekt bÄ™dzie realizowany? Jakie zadania zostanÄ… przedsiÄ™wziÄ™te?
·ð Jakie efekty dla grupy docelowej przyniesie realizacja projektu?
·ð Kiedy projekt bÄ™dzie realizowany? Jaki bÄ™dzie harmonogram pracy?
·ð Kto powinien być zaangażowany w realizacjÄ™ projektu? Jaka bÄ™dzie kadra projektu?
·ð Jakie czynniki mogÄ… mieć wpÅ‚yw na efekty projektu? Jakie wystÄ™puje ryzyko?
·ð Jak projekt bÄ™dzie zarzÄ…dzany?
6
zowana jest ewaluacja bieżąca.
W trakcie każdego z etapów cyklu reali-
·ð Ile projekt bÄ™dzie kosztowaÅ‚? Jak bÄ™dzie wyglÄ…daÅ‚ budżet projektu?
·ð Czy projekt jest częściÄ… realizowanych już dziaÅ‚aÅ„? Czy planowane jest kontynuowanie dzia-
łań związanych z projektem po jego zakończeniu?
Pytania te określają logikę projektu. Pokazują najważniejsze elementy, a zarazem kroki
w tworzeniu projektu. Poszczególne elementy muszą wynikać z siebie i krok po kroku precyzować
przedsięwzięcie. Odpowiadając na nie po kolei tworzymy własny projekt.
Niniejszy skrypt przedstawia fazę formułowania, opisując proces tworzenia elementów projek-
tu. Będziemy kolejno poznawać poszczególne elementy projektu:
1. Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu,
2. Opis odbiorców (grupy docelowej/uczestników),
3. Analiza celu głównego, szczegółowych
4. Opis zadań i harmonogram
5. ZarzÄ…dzanie projektem,
6. Kadra i zespół zarządzający projektem,
7. Analiza ryzyka nieosiągnięcia założeń projektu,
8. Opis efektów,
9. Kalkulacja kosztów realizacji projektu (budżet projektu).
Do opisu wszystkich elementów dołączamy przykłady i praktyczne wskazówki. Im więcej czasu po-
święcimy na zaplanowanie projektu, tym sprawniej będziemy go realizować!
ELEMENTY PROJEKTU
1. UZASADNIENIE POTRZEBY REALIZACJI PROJEKTU
Praca nad pierwszym elementem projektu nie jest łatwa. Aby dobrze wywiązać się z tego
zadania warto posłużyć się schematem:
PROBLEM ANALIZA DIAGNOZA
Na początku ustalamy, co skłoniło nas do podjęcia decyzji o utworzeniu projektu. Każdy pro-
jekt jest odpowiedzią na problem czy sytuację, którą chcemy zmienić. Musimy opisać ją bardzo do-
kładnie. Na tym etapie określamy nie tylko problem, ale również to, co znajduje się wokół niego.
Warto wszystkie te czynniki przedstawić graficznie, np. za pomocą tzw. drzewa problemu. Dzięki te-
mu, pracując w zespole, możemy wspólnie określić problem, jego przyczyny i skutki. Drzewo proble-
mu przedstawia ogólny obraz sytuacji i pozwala zidentyfikować główny problem, którego będzie
dotyczył projekt. Na środku zapisujemy problem, czyli negatywny obraz w sposób jak najbardziej
konkretny. Przyczyny umieszczamy poniżej, a skutki umieszczamy powyżej.
7
Ilustracja nr 2. Drzewo problemu
skutki
problem (negatywny obraz)
przyczyny
Przykład: Posłużymy się dalej naszym przykładem projektu opracowanym
przez Stowarzyszenie  Młodzi z Mieściska.
8
SKUTKI
zaprzestanie nauki przestępczość młodzieży
wrogie nastawienie
do społeczności
wpadanie w nałogi
imigracja wykluczenie społeczne konflikty w rodzinie
PROBLEM: Nieprzystosowanie społeczne młodzieży w wie-
ku 13-16 lat w gminie Mieścisko
nieodpowiednie
wzorce w do-
Niechęć do nauki, spowodo-
mu
wana mało ciekawymi zaję-
Ograniczona możliwość
ciami w szkole
spędzania wolnego czasu
i rozwijania zainteresowań
poczucie wyobcowania, konflikt
pokoleń, nieufność do doro-
Stereotypy płci  różnicowanie
słych
dziewcząt i chłopców
PRZYCZYNY
Drzewo problemów pozwala nam w pracy zespołowej uwspólniać myślenie oraz doprecyzować
otoczenie problemu i sam problem. Określając konkretne elementy na drzewie problemów, warto
doprecyzować ich zapisy, a także zastanowić się, w jaki sposób możemy ich występowanie udowod-
nić. Pozwoli nam to łatwiej opracować cały projekt.
9
W kolejnym kroku wykorzystamy informacje zwarte w drzewie problemów do opisania
pierwszego elementu projektu: uzasadnienia potrzeby realizacji projektu.
W opisie uzasadnienia potrzeby realizacji projektu musimy wykazać, że istnieje ważny powód,
dla którego przedsięwzięcie powinno być realizowane. Pomocą w napisaniu czytelnego, logicznego
uzasadnienia będą pytania służące do szczegółowej analizy problemu:
·ð Kogo/czego dotyczy problem?
·ð Na jakim terenie wystÄ™puje problem?
·ð Jak problem zmienia siÄ™ w czasie?
·ð Jakie sÄ… jego przyczyny?
·ð Co siÄ™ stanie, jeÅ›li problem nie zostanie rozwiÄ…zany? (skutki)
·ð SkÄ…d o wiemy o problemie? Jakie mamy dowody (np. dane liczbowe potwierdzajÄ…ce opis
wraz ze zródłem danych)?
W uzasadnieniu uwzględniamy informacje zebrane w drzewie problemu. Tym elementem
musimy przekonać o tym, że problem, na który odpowiadamy jest istotny i należy realizować przed-
sięwzięcia, które przyczynią się do jego rozwiązania lub ograniczenia. Dlatego nasze słowa popieramy
obiektywnymi danymi statystycznymi, informacjami z raportów i badań. Musimy wykazać, że dosko-
nale znamy problem i jego skalÄ™, ponadto wykorzystujÄ…c w opisie uzasadnienia potrzeby realizacji
projektu dane statystyczne i merytoryczne wykazujemy, że problem jest dostrzegany przez urzędy,
badaczy, socjologów. Możemy posługiwać się danymi instytucji (Powiatowe Urzędy Pracy, Komendy
Policji, Urzędy Gmin, Ośrodek Pomocy Społecznej, szkoła itp.), raportami opracowanym przez specja-
listyczne jednostki (Główny Urząd Statystyczny itd.). Najważniejsze, aby powoływane dane były ade-
kwatne do obszaru, na którym realizowany jest projekt. Możemy zacytować dane ogólnopolskie, ale
skupić musimy się na tych, które najprecyzyjniej charakteryzują problem. Ważne jest też, by dane nie
były starsze niż 3 lata, gdyż w niewielkim stopniu odzwierciedlają aktualną sytuację. Nieocenioną rolę
często odgrywają nasze własne badania, obserwacje, dotychczasowe doświadczenia, rozmowy z
odbiorcami projektu, wywiady, ankiety, pozwalają nam bowiem zebrać bardzo specyficzne dane,
których najczęściej w zbiorczych zestawieniach nie ma. Każdorazowo wtedy opisujemy w jaki sposób,
kiedy realizowaliśmy badania i na jakiej próbie badawczej. Całość konstruujemy tak, aby przekonać,
że jesteśmy ekspertami od określonego problemu i bardzo dobrze go znamy.
UWAGA! MAODE ORGANIZACJE PLANUJCE ROZWÓJ
Niezbędnym krokiem, poprzedzającym realizację projektu z zakresu rozwoju organizacji, pla-
nowania strategicznego, jest wiarygodna analiza potrzeb organizacji. Analizujemy m.in. możliwości,
posiadane zasoby (kadrowe, lokalowe), współpracę z partnerami, zaangażowanie wolontariuszy,
zródła finansowania, rolę działalności gospodarczej. Jednym słowem refleksja nad tym, co otacza
organizację, a także jaki jest jej sposób funkcjonowania. Często mówi się, że opracowana strategia
rozwoju organizacji jest na tyle dobra, na ile dobra jest analiza stanowiąca podstawę jej określenia.
Warto etap ten przeprowadzić wspólnie, w całym zespole organizacji, w miarę możliwości, potwier-
dzając danymi statystycznymi czy swoją wiedzą omawiane tematy. Niektórym organizacjom potrzeba
kilku godzin, innym kilku spotkań. Czasem wystarczy, że jedna czy kilka osób zbierze dane z raportów
10
rocznych*. Warto rzetelnie i zgodnie z posiadaną wiedzą podsumować dotychczasowe działania i to,
co dzieje się wokół organizacji (otoczenie: odbiorcy, partnerzy itp.).
Na koniec pracujemy nad diagnozą sytuacji problemowej, posługując się pytaniami
pomocniczymi:
·ð W jaki sposób realizacja projektu przyczyni siÄ™ do ograniczenia/rozwiÄ…zania problemu?
·ð Z kim konsultowany byÅ‚ sposób rozwiÄ…zania problemu? Jakie sÄ… tego wyniki?
Musimy pokrótce opisać, jak będziemy eliminować/ograniczać zanalizowany problem. Nie
oznacza to, że w tym miejscu mamy wskazać działania, jakie planujemy w projekcie, tylko pokażmy,
które przyczyny (przedstawione na drzewie problemów) problemu jesteśmy w stanie zniwelować.
Planując projekt najważniejsze są potrzeby odbiorców. Planowany sposób rozwiązania problemu
warto więc skonsultować z innymi osobami/instytucjami. Musimy szukać rozwiązań uniwersalnych,
innowacyjnych, które w jak najwłaściwszy sposób zniwelują dany problem. Warto korzystać
z doświadczeń innych projektodawców.
Projekty nie są realizowane w oderwaniu od otaczającej ich rzeczywistości, toteż nie bez znacze-
nia pozostają inne grupy, na które projekt może mieć wpływ. Wskażmy je, gdyż ich oczekiwania, dzia-
łania, czy doświadczenie mogą mieć pozytywny bądz negatywny wpływ na projekt (np. rodzice czy
nauczyciele gdy wspieramy młodzież).
Udowodnijmy też, że potrzebę rozwiązania problemu dostrzegają władze lokalne, regionalne,
państwowe. Nasz projekt nie może być sprzeczny z polityką lokalną. Powołajmy się na stosowne
dokumenty i strategie (lokalne, regionalne, branżowe), w których zapisana została konieczność prze-
ciwdziałania problemowi, jaki zmobilizował nas do stworzenia projektu. Przykładowo możemy
uwzględnić zapisy Strategii Rozwoju Powiatu czy Gminy.
Dobrze opracowane uzasadnienie potrzeby realizacji projektu przekonuje, że doskonale zbadali-
śmy problem, jakiemu nasz projekt będzie przeciwdziałał i stanie się podstawą wypracowania
kolejnych elementów projektu.
2. OPIS ODBIORCÓW (GRUPY DOCELOWEJ/UCZESTNIKÓW)
Kolejnym etapem naszej pracy będzie określenie na rzecz kogo będziemy działać. Oczywiście to
analiza problemu wskazuje nam osoby/instytucje najbardziej nim dotknięte. I to one muszą stanowić
odbiorców projektu. Wielkość grupy odbiorców zależy od skali problemu i od naszych możliwości
objęcia działaniami konkretnej liczby osób (naszego potencjału). Może to być 5 czy 500 osób. Przed
opisem odbiorców warto przeprowadzić badania własne potencjalnych przyszłych uczestników pro-
jektu.
*
Dokument corocznie przygotowywany jako podsumowanie zakończonego roku, najczęściej kalendarzowego.
Raport roczny zawiera minimum opisu zrealizowanych projektów, informację o zespole organizacji, partnerach,
zródłach finansowania działań.
11
Odbiorcą projektu może też być organizacja pozarządowa, którą zamierzamy objąć wsparciem
planując jej rozwój wraz z osobami zaangażowanymi w jej działania np. fundatorzy, członkowie, wo-
lontariusze, pracownicy.
W opisie odbiorców pomogą nam pytania pomocnicze:
·ð Kto jest odbiorcÄ… projektu? (uwzglÄ™dniamy np. pÅ‚eć, wiek, czy charakterystykÄ™ organizacji i
osób zaangażowanych w jej działania),
·ð Jaki majÄ… status w danej spoÅ‚ecznoÅ›ci? (np. osoby pracujÄ…ce, uczÄ…ce siÄ™, mieszkaÅ„cy gminy,
dzieci, młodzież, pracownicy/wolontariusze organizacji),
·ð Jak liczna bÄ™dzie grupa?
Jakie trudności dotykają odbiorców? (trudności mogą być finansowe; infrastrukturalne  np.:
utrudniony dojazd, godziny pracy, nieprzystosowanie pomieszczeń do potrzeb osób
niepełnosprawnych; psychologiczne  np.: ograniczona wiara we własne siły, niskie poczucie
własnej wartości).
Rekrutujmy osoby, których w największym stopniu te trudności dotykają. W tym miejscu po-
winniśmy się zastanowić, dlaczego te osoby same nie są w stanie rozwiązać problemu, który
ich dotyka. Wykazane trudności należy potwierdzić danymi. Jeżeli nasz projekt kierowany jest
do kilku grup docelowych np. niskie zaangażowanie w działania na rzecz gminy młodzieży i
osób starszych, zwróćmy uwagę, iż trudności przekładające się na niskie zaangażowanie każ-
dej z tych grup będą zupełnie inne.
·ð SkÄ…d mamy pewność, że potrzebujÄ… takiego wÅ‚aÅ›nie wsparcia i że sÄ… (potencjalnie) zaintere-
sowani projektem? (zdarza się, że projektodawcy mają problem z rekrutacją, a potencjalni
uczestnicy nie są zainteresowani udziałem w projekcie. Dlatego tak istotne jest wskazanie
danych np. wyników spotkań z odbiorcami, sondaży, które pokazują realne zainteresowanie
projektem).
·ð W jaki sposób dokonamy rekrutacji uczestników i dlaczego wybraliÅ›my takie metody?
Rekrutacja jest jednym z kluczowych działań w projekcie, ale należy ją scharakteryzować już przy
opisywaniu odbiorców. Dobrze zaplanowana i przeprowadzona rekrutacja gwarantuje nam sukces
projektu. Wybór metod rekrutacji musi być poprzedzony gruntowną analizą odbiorców. Przy rekruta-
cji bierzemy pod uwagÄ™ jej etapy (kroki) i kryteria, na podstawie jakich dokonamy wyboru
uczestników spośród zgłoszonych osób. Etapy muszą być tak zaplanowane, by zgłosiło się do nas jak
najwięcej osób (np. motywacja, doświadczenie lub brak doświadczenia w danym zakresie). Odpo-
wiednio dobrane kryteria wyboru pozwolą nam dobrać optymalną grupę do udziału w projekcie.
Przykład: Rekrutacja młodzieży do projektu realizowanego w Mieścisku
będzie odbywała się w sposób opisany poniżej.
Etapy rekrutacji:
" opracowanie i wykonanie zaproszenia do udziału w projekcie oraz plakatu,
" wizyta w szkołach, promująca projekt wśród nauczycieli i pedagogów, którzy będą
przekazywali informacje uczniom,
12
" spotkanie dla organizacji młodzieżowych działających w Mieścisku,
" rozesłanie zaproszeń i plakatów do szkół,
" przeprowadzenie rozmów kwalifikacyjnych z potencjalnymi osobami zainteresowanymi udzia-
Å‚em w projekcie,
" sporządzenie listy osób uczestniczących w projekcie.
Kryteria wyboru osób uczestniczących:
" motywacja do udziału w projekcie,
" niski status materialny,
" niskie oceny w szkole, problemy z naukÄ…,
" kolejność zgłoszeń  w przypadku dużej ilości zgłoszeń młodzieży z wysoką motywacją, jedy-
nie jako kryterium dodatkowe.
W projektach skierowanych dla wszystkich mieszkańców miejscowości/ulicy nie ma potrzeby
opisywać kryteriów wyboru, z założenia bowiem będziemy chcieli zachęcić wszystkich do udziału. W
takim przypadku należy opisać etapy rekrutacji, czyli kroki, które pozwolą nam dotrzeć do całej spo-
łeczności danej wsi czy ulicy. Podobnie postępujemy w przypadku skierowania projektu na rozwój
organizacji  zwykle zakładamy udział całego zespołu: wolontariuszy, pracowników, członków (w
przypadku stowarzyszeń), fundatorów (w przypadku fundacji) itd. Opisujemy w tej sytuacji sposób
poinformowania i zachęcania zespołu do udziału w projekcie a w przypadku np. specyficznego wspar-
cia tylko 2 osób (np. szkolenie, wizyta studyjna) z zespołu podajemy zasady ich wyboru.
Nie ma ograniczeń co do ilości uczestników projektu. Możemy zaprosić do udziału kilka lub kilka-
set osób. Liczba ta musi być jednak realna do osiągnięcia i zaplanowania konkretnego wsparcia. Mu-
simy też udowodnić, że mamy doświadczenie i zasoby pozwalające na realizację przedsięwzięcia dla
tak dużej grupy.
3. ANALIZA CELU GAÓWNEGO, CELÓW SZCZEGÓAOWYCH
Po opisaniu problemu i odbiorców możemy przystąpić do sformułowania celu naszego projektu.
Cel jest jednym z najważniejszych jego elementów. Określa dokąd dążymy i co chcemy osiągnąć w
wyniku realizacji danego przedsięwzięcia. Staranna analiza problemów i potrzeb oraz znajomość od-
biorców pozwoli na określenie realnego i konkretnego celu  cel bowiem w pełni musi wynikać z pro-
blemu.
CEL
PROBLEM
Cel projektu najlepiej ująć w jednym, dwóch zdaniach. Zdanie to powinno zawierać informację:
co zamierzamy robić, dla ilu odbiorców, w jakim miejscu i czasie.
13
Przykład: Celem projektu jest aktywizacja społeczna 20 osób w wieku 13-16 lat z gminy Mieścisko
w okresie 11 miesięcy .
Do osiągnięcia celu głównego przybliżają nas cele szczegółowe (2-5), które:
" są osiągane w wyniku realizacji poszczególnych zadań projektu,
" przekładają się na efekty i na osiągnięcie głównego celu projektu,
" zostają wyznaczone przy opisywaniu działań,
" są sformułowane zgodnie z zasadą SMART oraz ich osiągnięcie przyczyni się do osiągnięcia
celu głównego projektu.
Dla określenia precyzyjnego celu (w tym celów szczegółowych) wykorzystujemy tzw. zasadę
SMART (z ang. inteligentny) od pierwszych liter słów. Zasada ta pozwala w minimum słów oddać
maksimum treści.
Zasada SMART
S - Skonkretyzowany - określony możliwie konkretnie i jasno;
M - Mierzalny  odniesiony do konkretnych wartości liczbowych, określających osiągnięcie celu, po-
kazujÄ…ce planowanÄ… zmianÄ™;
A - Akceptowalny - spójny z celami działania organizacji/ grupy;
R - Realny - możliwy do osiągnięcia (posiadane zasoby są wystarczające dla realizacji celu);
T - Terminowy - możliwy do wykonania w określonym czasie.
Zasada SMART pozwala sprawdzić poprawność zapisu celu. Czytając nasz cel, musimy widzieć, że
jest konkretny, da się przełożyć na zadania i jest realny do osiągnięcia w kontekście możliwości naszej
organizacji/grupy. Dodatkowo musimy mieć pewność, że jego osiągniecie będzie można wykazać,
czyli da się zmierzyć to, co zostało osiągnięte.
4. OPIS ZADAC (DZIAAAC) I HARMONOGRAM
Aby osiągnąć wyznaczone w poprzednim etapie cele naszego projektu, musimy podjąć określone
kroki. Warto uporządkować je i najpierw podzielić na zasadnicze zadania, a następnie w ich ramach
wyznaczyć konkretne etapy. Konieczne jest też dobranie odpowiednich metod realizacji poszczegól-
nych zadań.
Najpierw zastanówmy się, jakie zadania stoją przed nami na drodze do celu.
Przykład: Stowarzyszenie  Młodzi chce aktywizować społecznie młodzież,
realizujÄ…c zadania:
1. Seminaria informacyjne dot. zainteresowania młodzieży pracą
w schronisku,
2. Spotkania młodzieży z osobami, których
praca zawodowa polega na pracy ze zwierzętami,
3. Warsztaty integracje dla młodzieży
14
4. Praktyki wolontarystyczne.
Aby zrealizować zadania, jakie wyznacza nam określony cel projektu musimy zdecydować, co
i jak będziemy robić. Metody naszych działań zależą od:
" dostępnych środków (lokalu, zasobów jakimi dysponujemy obecnie lub czym moglibyśmy re-
alnie dysponować. To oznacza, że w projekcie zakładamy wykonanie plakatu, natomiast nie
jesteśmy w stanie przeprowadzić kampanii telewizyjnej, ponieważ nie mamy doświadczenia
w podobnych przedsięwzięciach/nie mamy osób, które się znają na kampanii/nie będziemy
w stanie pozyskać tak wysokich środków),
" doświadczenia organizacji (podejmujemy się zadań, którym jesteśmy w stanie sprostać,
czerpiąc z doświadczeń własnych bądz innych organizacji/osób. Jeżeli nigdy wcześniej nie rea-
lizowaliśmy projektu, to nie decydujmy się na rozbudowane działania lub poszukajmy partne-
rów do współpracy przy realizacji),
" kalendarza, dostępnego czasu, kadry (zastanówmy się, jakich mamy ludzi i czy dysponują oni
czasem, w którym będziemy realizować projekt, sprawdzmy czy w danym czasie potencjalni
uczestnicy mogą być zainteresowani udziałem),
" odbiorców (dostosujmy działania tak, aby jak najlepiej dotrzeć do naszych uczestników, aby
czegoś się nauczyli i żeby projekt ich nie znudził).
Kiedy wiemy już, co powinniśmy brać pod uwagę przy wyborze działań, przystępujemy do ich
opisu. Przygotowujemy go, odpowiadając przy każdym działaniu na pytania:
·ð Co bÄ™dzie realizowane (rodzaje podejmowanych dziaÅ‚aÅ„)?
·ð Kiedy bÄ™dzie realizowane (bez koniecznoÅ›ci wskazywania konkretnych dat)?
·ð Jaki jest cel dziaÅ‚ania (tzn. okreÅ›lamy cel szczegółowy projektu)?
·ð W jaki sposób dziaÅ‚anie bÄ™dzie realizowane (sposób organizacji dziaÅ‚ania, metoda)?
·ð Do kogo dziaÅ‚anie jest skierowane (kto uczestniczy, ile osób)?
·ð Jaka kadra bÄ™dzie zaangażowana (merytorycznie i organizacyjne)?
·ð Kto jest odpowiedzialny za realizacjÄ™ opisywanego zadania (np. koordynator)?
Przykład: Praktyki wolontarystyczne skierowane na aktywizację społeczną
młodzieży zorganizowane dla 20 osób, przez 3 miesiące,
10godz./tydzień/os., grafik ułożony przez uczestników projektu w porozu-
mieniu z dyrekcją schroniska, maksymalny czas świadczeń wolontariusza 4
godz. dziennie, w czasie praktyk doglÄ…danie i karmienie zwierzÄ…t, sprzÄ…ta-
nie klatek. Wolontariusze pracują pod opieką 2 pracowników schroniska.
Osoba odpowiedzialna: asystent koordynatorki.
Zadaniami w projekcie sÄ…:
·ð Rekrutacja, którÄ… opisaliÅ›my przy odbiorcach,
Pozostałe działania, służące realizacji celu projektowego m.in. :
·ð Spotkania, seminaria, zebrania (o charakterze informacyjnym, doradczym, integracyjne, do-
tyczące wymiany doświadczeń)  wydarzenia organizowane dla grupy osób (z reguły nie

Na podstawie Standardów Sieci SPLOT oraz Organizacja 2.0. Jak zarządzać organziacją prowadzącą
działalność gospodarczą?, Centrum PISOP 2014;
15
przekraczającej 30 osób) o określonym porządku, celach (informacyjne, edukacyjne, plani-
styczne i inne) i czasie trwania (z reguły nie dłużej niż 3-4godz),
·ð Szkolenia (zajÄ™cia prowadzone dla grupy nie wiÄ™kszej niż 20 osób, trwajÄ…ce minimum
8 godzin dydaktycznych (45 min.), w miejscu zapewniajÄ…cym komfort pracy. Podczas szkole-
nia wykorzystywane są metody aktywizujące, np. dyskusje, studia przypadków, testy, prezen-
tacje, praca indywidualna i grupowa, mini-wykłady).
·ð Kursy/cykle edukacyjne (to ukÅ‚ad kilku szkoleÅ„, poÅ‚Ä…czonych wspólnym celem oraz prowa-
dzony dla całej grupy uczestników.
·ð Wizyty studyjne (zorganizowane wydarzenie edukacyjne polegajÄ…ce na przedstawieniu dzia-
łań w miejscu ich realizacji. Wizyta studyjna może zawierać różnorodne formy, np. spotkanie
z osobami prowadzącymi działania, prezentacje, warsztaty).
·ð Doradztwo (usÅ‚uga indywidualna lub grupowa, majÄ…ca na celu analizÄ™ i rozwiÄ…zanie proble-
mu klienta, świadczona przez doradcę osobiście, przez telefon lub za pomocą narzędzi komu-
nikacji elektronicznej (e-mail, czat, skype itp.). Może mieć charakter jednorazowego spotka-
nia lub dłuższego procesu)
·ð Opracowanie planu rozwoju organizacji  planowanie strategiczne, zorganizowany proces
ukierunkowany na osiąganie celów organizacji w perspektywie kilku lat (najczęściej 2 lub 5
lat), służy wypracowaniu założeń pozwalających na długofalowe, stabilne działanie Pozwala
na hierarchizację zadań i ich koordynację poprzez spisany dokument  plan. Efektem plano-
wania strategicznego jest wizja, misja i strategia rozwoju organizacji. W proces planowania
strategicznego powinny zostać włączone wszystkie osoby zaangażowane w działalność orga-
nizacji. Oprócz członków zarządów, pracowników, wolontariuszy, fundatorów w przypadku
fundacji i członków w przypadku stowarzyszeń opinie i sugestie odnoście funkcjonowania i
realizacji celów statutowych warto zasięgnąć także od klientów, w tym odbiorców działań,
partnerów a nawet sponsorów. Wszystkie zebrane głosy winny być wzięte pod uwagę.
·ð ZarzÄ…dzanie projektem.
Przy opisie działań zwracamy uwagę na to, czy:
·ð MajÄ… kompleksowy charakter (czyli obejmujÄ… różnorodne wsparcie tj. spotkania oraz
warsztaty praktyczne, czy planowanie strategiczne i jednocześnie udział wolontariuszy
organizacji w szkoleniach),
·ð OdpowiadajÄ… na wiÄ™kszość problemów i specyficznych cech uczestników (biorÄ…c pod uwagÄ™
dane wskazane w uzasadnieniu potrzeby realizacji projektu np. w odpowiedzi na niskie wyniki
egzaminów gimnazjalnych wśród dziewcząt w obszarze nauk ścisłych oraz językowych wśród
chłopców, planujemy dla poszczególnych grup zajęcia z matematyki, fizyki uzupełnione zaję-
ciami w laboratorium oraz językowe połączone z wizytami obcokrajowców na zajęciach lub w
związku z problemami z płynnością finansową tworzymy zespół ds. pozyskiwania środków,
który podnosi swoje kwalifikacje),
·ð WykorzystujÄ… zasadÄ™ empowerment (ważne, aby uczestnicy projektu wiedzieli, czuli, że majÄ…
wpływ na wydarzenia w projekcie, są ich pełnoprawnymi uczestnikami. Działania takie po-
zwolą na usamodzielnianie, wzmocnienie uczestników. Warto zastanowić się, w których dzia-
łaniach projektu możemy uwzględnić ten aspekt (np. kwestionariusze ankiet, dyskusje).
Z pewnością przełoży się na jakość osiąganych efektów),
·ð SÄ… atrakcyjne dla uczestników, wnoszÄ… coÅ› nowego, sÄ… innowacyjne (atrakcyjność musimy
rozważyć uwzględniając grupę docelową projektu, gdyż np. młodzież i osoby starsze zupełnie
16
inaczej definiują to pojecie. Najważniejsze by działania nie były nudne, nie powielały setek
innych ofert dla uczestników naszego projektu, muszą ich zachęcać, pobudzać do działania.
W przeciwnym razie uczestnicy mogą prędzej lub pózniej zrezygnować z udziału w projekcie,
a tym samym nie osiągniemy zakładanych zmian. W przypadku inwestowania w rozwój orga-
nizacji atrakcyjność jest powiązana z udziałem w decydowaniu  jeśli wspólnie cały zespół za-
planuje działania na rzecz rozwoju to te działania będą dla członków zespołu atrakcyjne).
·ð WnoszÄ… coÅ› nowego  każdy projekt jest niepowtarzalny, a tym samym wnosi coÅ› nowego.
Projekt może wnosić bowiem nową jakość działania, poszerzać oferowane wsparcie, uczyć
nowych umiejętności, czy szukać nowych rozwiązań dobrze znanego problemu.
Warto w opisie działań uzasadnić też, dlaczego wybraliśmy konkretne działania i co skłoniło nas
do wyboru sposobu ich realizacji (nasze doświadczenie, potrzeby odbiorców itp.).
Zaplanujmy w naszym projekcie działania, które obejmą uczestników więcej niż jedną formą
wsparcia. Starajmy się potraktować projekt jako kompleksowy program przeciwdziałania problemo-
wi, który usiłujemy rozwiązać. Działaniami odpowiedzmy na trudności, jakie napotyka nasza grupa
docelowa  zarówno te zewnętrze jak i wewnętrzne  osobiste (np. mała pewność siebie).
Na realizację każdego z działań zakłada się określony czas. Często zestawia się chronologicznie
działania z założonym czasem ich realizacji tworząc harmonogram. Harmonogram projektu pozwoli
nam przewidzieć czas całego projektu oraz poszczególnych zadań działań. Przystępując do prac nad
harmonogramem, w pierwszym etapie określamy czas trwania poszczególnych zadań w projekcie.
Wymieniamy także osobę odpowiedzialną za wykonanie danego działania. Następnie chronologicznie
ustalamy kolejność tych działań, etapy realizacji.
Pamiętajmy, aby zawsze do harmonogramu wprowadzić margines czasowy. Warto pozostawić
sobie trochę czasu na  rozkręcenie projektu oraz na jego zakończenie. Czas konkretnych działań
również planujmy raczej  pesymistycznie . Takie marginesy ochronne projektu pozwolą na ewentu-
alne niewielkie zmiany w czasie realizacji poszczególnych zadań. Wyniki naszej pracy przedstawiamy
na wykresie (ilustracja nr 4). Pełen wykres pokazuje, ile czasu zajmie nam cały projekt oraz dodatko-
wo, w jakim okresie będziemy realizować najwięcej działań równolegle. Pozwoli nam to zaplanować
zasoby rzeczowe i niezbędną kadrę. Jako jednostkę czasu stosujemy dzień, tydzień, miesiąc, zależnie
od długości projektu i jego charakteru.
Poniżej zamieszczony jest przykład części haromonogramu, ograniczony do jednego działania
projektowego: cyklu szkoleniowego. Podobnie rozpisać musimy wszystkie zadania w projekcie
w kolejności chronologicznej.
Ilustracja nr 4. Przykład harmonogramu
Czas realizacji
Jednostka czasu: Tydzień/miesiąc
Zadanie
I II III IV
Cykl warsztatów
opracowanie pro-
gramów, materia-
17
łów na warsztaty,
wybór kadry prowa-
dzÄ…cej
dobór grup
uczestników
organizacja miejsca
warsztatów tj. sala,
catering.
przeprowadzenie
warsztatów
ewaluacja
Czas realizacji
Jednostka czasu: miesiÄ…c
Zadanie
I II III IV
Opracowanie planu
rozwoju/startegii
Zebranie wyników
ewaluacji i monito-
ringu dotychczaso-
wych działań
Zaproszenie działa-
czy organizacji na
spotkanie
Wybór prowadzące-
go/moderatora ze-
wnętrznego
Przygotowanie ma-
teriałów na spotka-
nie (tj. arkusze pa-
pieru, mazaki, kolo-
rowe kartki)
Wybór miejsca spo-
tkania
Organizacja spotka-
nia planujÄ…cego
Spisanie planu roz-
woju/strategii
Wdrażanie planu
rozwoju
Szkolenia działaczy
Doposażenie w
sprzęt/oprogramow
anie
Stworzenie www
18
5. ZARZDZANIE PROJEKTEM
O sukcesie, bądz porażce projektu decyduje bardzo często to w jaki sposób sam projekt jest zarzą-
dzany (m.in. komunikacja, podejmowanie decyzji, zarządzanie ryzykiem, zarządzanie równością szans
w projekcie, ewaluacja i monitoring). Ważne jest więc, by przemyśleć i zaplanować jak będzie wyglą-
dała struktura zarządzania projektem, czyli m.in.
·ð kto bÄ™dzie peÅ‚niÅ‚ nadzór nad bieżącÄ… dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ…, zawieraniem umów z wykonawcami, za-
rządzaniem zespołem projektu, kto przejmie odpowiedzialność za realizację poszczególnych
obszarów tj. merytorycznego, organizacyjnego i finansowego,
·ð kto bÄ™dzie podejmowaÅ‚ decyzje w ww. obszarach. Jest to aspekt szczególnie ważny, gdy reali-
zowane są projekty partnerskie. Sposób podejmowania decyzji (np. głosowanie, konsensus)
jest w takim przypadku przyjmowany wspólnie na etapie planowania, a wszystkie postano-
wienia zapisywane sÄ… w postaci umowy partnerskiej,
·ð w jaki sposób zespół projektu bÄ™dzie siÄ™ komunikowaÅ‚ np. poprzez cotygodnio-
we/comiesięczne spotkania, dodatkowo z wykorzystaniem komunikatorów internetowych,
np. skype, maili, gazetki w biurze. Warto pamiętać, że zbyt duża liczba narzędzi komunikacji
może przełożyć się na chaos komunikacyjny, warto więc dobrać je odpowiednio do potrzeb
zespołu i specyfiki projektu,
·ð jak prowadzony bÄ™dzie monitoring, czyli obowiÄ…zkowe bieżące obserwowanie i dokumento-
wanie realizacji projektu, np. za bieżący monitoring odpowiada koordynator/ka lub asy-
stent/ka koordynacji. Narzędziami wykorzystywanymi w monitoringu są: listy obecności,
sprawozdania osób zaangażowanych w projekt, zestawy materiałów szkoleniowych, zdjęcia,
artykuły prasowe, faktury, umowy z podwykonawcami itp.
UWAGA: monitoring trwa przez cały czas realizacji projektu.
·ð jak prowadzona bÄ™dzie ewaluacja, czyli ocena w jakim stopniu realizacja projektu przyczynia
się do osiągnięcia celu i założonych efektów. Ewaluacja daje nam uzasadnienie dla wprowa-
dzenia ewentualnych korekt w działaniach projektowych w trakcie ich realizacji. Na koniec
realizacji projektu sporządzamy ewaluację całości działań, co pozwoli nam w przyszłości
wdrażać jeszcze lepsze projekty. Ewaluacja wymaga znajomości metod i narzędzi badaw-
czych. Za ewaluację projektu odpowiedzialny może być podmiot zewnętrzny, specjalizujący
się w ewaluacji (zewnętrznej, a więc obiektywnej) lub osoba z naszego zespołu (np. koordy-
nator/ka lub ekspert/ka merytoryczny/a). Ocena taka może być prowadzona w formie wy-
wiadów kwestiaonariuszowych lub swobodnych (w tym zogniskowanych wywiadów grupo-
wych, zwanych focusami), obserwacji, ankiet, analizy dokumentacji (w tym zebranej podczas
monitoringu). Wynikiem ewaluacji jest raport z rekomendacjami do wdrożenia w tym
i kolejnych projektach,
·ð jak wyglÄ…dać bÄ™dzie sprawozdawczość w projekcie (obejmujÄ…ca sprawozdawczość wewnÄ™trz-
nÄ…, czyli kadry projektu oraz raportowanie na rzecz instytucji przekazujÄ…cej wsparcie),
·ð jak prowadzona bÄ™dzie promocja projektu, czyli wszystkie dziaÅ‚ania zwiÄ…zane
z informowaniem o projekcie i o jego sponsorach. Promocja projektu jest niezwykle istotna
w okresie rekrutowania uczestników i zyskania przychylności lokalnego środowiska dla na-
szych działań. Nie musi być to działanie kosztowne. Spróbujmy zainteresować lokalne media
naszymi działaniami, na pewno zyskamy ich wsparcie. Promocja prowadzona jest przez cały
okres realizacji projeku (nie tylko w okresie rekrutacji) np. poprzez informacje na www, arty-
kuły informacyjne.
19
6. KADRA I ZESPÓA ZARZDZAJCY PROJEKTEM
Aby realizacja projektu nie napotykała większych trudności, istotne znaczenie ma dobór zespołu
odpowiedzialnego za realizację zadań. Osoby zaangażowane w realizację projektu można określić
jako zespół zarządzający projektem i zespół realizujący projekt (kadrę projektu).
Ilustracja nr 5. Skład zespołu projektu
W odniesieniu do kadry, czyli osób pracujących (również wolontariuszy) w projekcie, opisuje-
my:
" stanowiska osób zaangażowanych w projekt i ogólnie zakres ich obowiązków w projekcie oraz
wzajemnie powiązania i podległość stanowiskową w projekcie,
" doświadczenie i kwalifikacje zespołu projektowego,
" czas pracy (wielkość etatu/liczba godzin) i planowaną formę zatrudnienia (umowa zlecenie,
umowa wolontariacka, umowa o pracÄ™),
" sposoby komunikacji kadry (np. częstotliwość spotkań zespołu).
Nie ma konieczności zamieszczania w opisie konkretnych nazwisk osób, które będą pełnić określone
funkcje, należy jednak podać funkcje, kwalifikacje i doświadczenie.
Charakterystyka zespołu zarządzającego projektem uwzględnia informacje o:
·ð koordynatorze/ce projektu, odpowiadajÄ…cym/ej za sprawnÄ… realizacjÄ™ przedsiÄ™wziÄ™cia i jego
rozliczenie,
·ð czÅ‚onkach/iniach zespoÅ‚u projektowego (asystent/ka, ksiÄ™gowy/a, inne osoby),
·ð zasadach komunikacji i podejmowania decyzji,
·ð metodach prowadzenia sprawozdawczoÅ›ci, zarzÄ…dzania ryzykiem, zarzÄ…dzania jakoÅ›ciÄ…, moni-
toringu i ewaluacji projektu oraz osobach odpowiedzialnych za te elementy.
Zespół zarządzający jest odpowiedzialny za podejmowanie decyzji, związanych ze sprawną
i skuteczną realizacją projektu. W jego skład powinny wejść osoby z doświadczeniem w realizacji po-
dobnych przedsięwzięć. Zespół zarządzający zwykle stanowi 2-5 osób (w tym osoba odpowiedzialna
za finanse w projekcie). W przypadku projektów partnerskich do zespołu zarządzającego zapraszane
20
są osoby reprezentujące każdego z partnerów, w przypadku grup nieformalnych/samopomocowych
w zarządzanie powinien/na być włączony/a lider/ka grupy.
Warto pamiętać, że zarówno w stowarzyszeniach jak i fundacjach członkowie zarządu mogą być
zarówno wolontariuszami w projektach jak i płatnym personelem. W takim przypadku należy pamię-
tać, że w umowach z członkami zarządu organizację muszą reprezentować inni członkowie zarządu,
zgodnie ze Statutem/Regulaminem pracy zarzÄ…du! .
7. ANALIZA RYZYKA NIEOSIGNICIA ZAAOŻEC PROJEKTU
Każde planowane działanie niesie ze sobą ryzyko. Uświadomienie sobie, jakie zagrożenia może
napotkać nasz projekt pozwoli określić jak przeciwdziałać ryzyku lub je minimalizować. Ryzyko może
wynikać zarówno z wewnętrznych braków czy trudności, jak i z zewnętrznych ograniczeń. Ryzyko
wewnętrzne (zależne od nas) eliminujemy na etapie planowania projektu, gwarantując najlepszy
zespół realizujący i zarządzający, przejrzyste zasady podejmowania decyzji i podziału obowiązków
oraz sprawdzone metody realizacji działań. Ważne jest też staranne zaplanowanie zasobów (miejsce
realizacji, sprzęt itp.) na potrzeby realizacji projektu.
Aby wyeliminować możliwe ryzyko zewnętrzne warto zastanowić się, co może przeszkodzić na-
szym planom, np. spadek motywacji lub choroby osób zaangażowanych w projekt, zmiana przepisów,
czasem pogoda. Szacowane ryzyko nie powinno być zestawieniem wszystkich możliwych nieprzewi-
dzianych sytuacji, a raczej najbardziej prawdopodobnych zagrożeń, zależnie od charakterystyki
projektu. Analiza ryzyka służy do zaplanowania sposobów radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Im
większe mamy doświadczenie w realizacji projektów w danym zakresie, tym łatwiej nam określić
możliwe trudności i zaplanować ich rozwiązanie.
W oszacowaniu ryzyka pomoże nam poniższe narzędzie:
Ilustracja nr 6. Tabela oceny ryzyka
Zagrożenie Skutki Koszt Prawdopodobień- Koszt x praw- Działania
(Ryzyko) ryzyka stwo dopodobień- profilaktycz-
3  duże wystąpienia stwo no
2  śred- 3  duże 9-6 e" duże ryzy- - likwidacyjne
nie 2  średnie ko
1  małe 1  małe 5-3 e" średnie
ryzyko
2< małe ryzyko
!
Organizacja powinna mieć przyjęte zasady podpisywania umów z członkami zarządu.
21
Jeżeli w tabelce pojawi się ryzyko wysokie i średnie, postarajmy się znalezć sposoby jego elimina-
cji i dodajmy je do działań projektowych, wcześniej opisanych.
8. OPIS EFEKTÓW REALIZACJI PROJEKTU
Każdy projekt powoduje zmianę. Tę zmianę przedstawiamy za pomocą efektów. Wszystko, co
zakładamy osiągnąć, musimy dokładnie opisać. Efekt może dotyczyć konkretnych, łatwo wymiernych
osiągnięć lub zmian w myśleniu, postrzeganiu siebie i swojego otoczenia przez uczestników.
Efekty określamy na następujących poziomach:
Ilustracja nr 5. Rodzaje efektów w projektach
EFEKTY
PROJEKTU
REZULTATY
REZULTATY
MIKKIE
TWARDE
PRODUKTY
Rezultaty twarde, w ramach których określamy:
" Produkty  to, co  wyprodukujemy w ramach projektu. Wszystko, co  wychodzi z projektu
jest produktem, który powstaje z różnych nakładów  pracy ludzkiej, czasu, sprzętu itp.
Przykład: W projekcie Stowarzyszenia  Młodzi produktem będzie: liczba szkoleń przypadających na
jednego uczestnika, liczba wolontariuszy, którzy wzięli udział w warsztatach psychologiczno-
motywujących oraz w spotkaniach z osobami pracującymi ze zwierzętami.
W przypadku działań na rzecz rozwoju organizacji produktem będzie liczba osób, które zostaną prze-
szkolone, liczba spotkań zespołu poświęconych planowaniu działań bądz liczba zakupionych sprzę-
tów.
" Rezultaty twarde - określają, jakie zmiany zajdą u odbiorców w wyniku realizacji projektu.
Rezultaty twarde opierajÄ… siÄ™ na produktach i pokazujÄ… zmianÄ™, jakÄ… przyniesie nam  wypro-
dukowanie pewnych rzeczy. Rezultaty te sÄ… konkretne i obiektywne, przy ich opisywaniu
stosujemy liczby lub dane procentowe  wskazniki pokazujÄ…ce zmianÄ™.
Przykład: Podniesienie kwalifikacji 20 osób w zakresie opieki nad zwie-
rzętami, podniesienie umiejętności 20 osób w zakresie funkcjonowania w
22
grupie, podniesienie poziomu wiedzy 20 osób o możliwościach rozwoju za-
wodowego.
W przypadku działań na rzecz rozwoju organizacji rezultatem twardym będzie
wypracowana/y strategia/plan rozwoju, opracowanie oferty o dofinansowa-
nie działań przez przeszkolone osoby, stworzenie strony www, wzmocnienie
stabilności finansowej, dostosowanie działań organizacji do potrzeb odbior-
ców.
Każdy rezultat musi być zmierzony i udokumentowany. Planując rezultaty, musimy od razu zasta-
nowić się, jak je zmierzymy i jakie dokumenty potwierdzą ich osiągnięcie. Za narzędzie pomiaru
osiągania rezultatów twardych mogą służyć na przykład testy, egzaminy, zadania, quizy, ankiety, pla-
ny  czyli wszystko to, co pozwoli pokazać zmianę w wiedzy, kwalifikacjach, umiejętnościach
uczestników i uczestniczek.
Przykład: Po ukończeniu praktyk opiekunowie młodzieży przygotują
sprawozdanie (zródło weryfikacji), w którym znajdzie się liczba osób
(wskaznik) i opis umiejętności przez nie nabytych w trakcie praktyki.
Rezultaty miękkie również pokazują zmianę u odbiorców, ale dotyczą rzeczy mniej wymiernych,
podmiotowych, bardziej odczuwalnych niż konkretnych korzyści. To subiektywne odczucia uczestni-
ków i uczestniczek projektu. Rezultaty miękkie, mimo że często trudne do udowodnienia, są bardzo
istotne w projektach społecznych. Wyposażenie ludzi w wiedzę nie daje gwarancji, że będą z niej
korzystać. Zmiana ich nastawienia z  nie na  chcę sprawi, że mogą osiągnąć każdy cel.
Przykład: Zwiększenie poczucia własnej wartości u 18 uczestni-
ków/uczestniczek, integracja z grupą, znalezienie hobby przez 19 osób,
znalezienie poczucia sensu życia u 19 uczestników/czek projektu. może to
być także zwiększenie integracji zespołu organizacji.
W przypadku projektów na rzecz rozwoju organizacji rezultatem miękkim będzie zwiększenie
wpływu zespołu na działalność organizacji, czy zwiększenie zaangażowania zespołu w dzia-
łalność organizacji,
Wskazniki przy rezultatach miękkich mogą być szacowane na podstawie analizy opinii specjali-
stów i specjalistek w danej dziedzinie, wyników ankiet wypełnianych przez uczestników i uczestniczki
projektu, obserwacji, w tym obserwacji uczestniczącej. Należy je mierzyć kilka razy  przed projektem
w trakcie i po jego zakończeniu. Taki pomiar pokaże nam czy faktycznie odbiorcy zmieniają się.
Pamiętajmy, że osiągnięcie efektów pokazuje, czy projekt się udał. Są one podstawą ewaluacji.
Możemy mieć drobne usterki w projekcie, natomiast musimy osiągnąć zaplanowane efekty. Liczba
23
osób, którą pokazujemy w rezultatach może być mniejsza niż przy założonych działaniach. Jeżeli
uznamy, że dany rezultat osiągnie minimum 80% liczby uczestników, nasz projekt nie będzie ocenio-
ny zle, my natomiast bierzemy pod uwagę, że może wystąpić ryzyko dotyczące grupy docelowej. Pro-
cent osiągnięcia rezultatu zależy od grupy docelowej, jednak powinien być jak najwyższy.
Poszczególne rezultaty muszą przyczyniać się bezpośrednio do osiągnięcia celów szczegółowych
w projekcie a wynikają bezpośrednio z podejmowanych działań.
9. KALKULACJA KOSZTÓW REALIZACJI PROJEKTU (BUDŻET PROJEKTU)
Ostatnim elementem projektu jest wykreślenie dla niego ram finansowych w postaci budżetu.
Jeśli poprzednie elementy wykonane zostały szczegółowo i dokładnie, to budżet jest najprostszym
elementem.
Budżet projektu musi być opracowany rzetelnie i realnie. Traktujemy środki, które będziemy
wydawać jak nasze własne, nieważne z jakiego zródła będziemy je czerpać. Wszystkie koszty wyli-
czamy realnie, w odniesieniu do warunków w miejscu realizacji projektu. Stąd projekt realizowany
w Warszawie będzie miał różny budżet od projektu realizowanego w Mieścisku. Pamiętajmy, że bu-
dżet nie może być zbyt duży ani zbyt mały. Niech określeniem kosztów rządzi zdrowy rozsądek i ceny
rynkowe. Zasada konstruowania budżetu to: jak najlepiej za rozsądną cenę.
Budżet należy przedstawić w formie tabeli. Tworzymy go mając przed oczyma opis działań i har-
monogram projektu tak, aby nie zapomnieć o żadnym koszcie projektu. Jeśli do tej pory dobrze opra-
cowaliśmy wszystkie elementy projektu, przygotowanie budżetu nie powinno sprawić nam większych
trudności.
Budżet opracowujemy w następujących krokach:
·ð spisujemy wszystkie planowane wydatki na podstawie opisu zadaÅ„ i harmonogramu,
·ð okreÅ›lamy do każdego zadania koszt każdego z wydatków możliwie najdokÅ‚adniej np. na
podstawie ofert, cenników, zapytania o cenę,
·ð okreÅ›lamy koszty wÅ‚asne, czyli koszty, które możemy pokryć w ramach wkÅ‚adu wÅ‚asnego (np.
zaangażowanie wolontariuszy),
·ð podsumowujemy koszty,
·ð kontrolujemy zestawienie i wnosimy ewentualne poprawki w projekcie budżetu.
Budżet opracowywany jest przez zespół projektowy, a nie księgową czy księgowego. Oni mogą
sprawdzić poprawność kalkulacji i pomóc w określeniu stawek.
Budżet powinien być:
" dobrze przemyślany i spójny (wewnętrznie i z harmonogramem),
" ukazujący pełny koszt przedsięwzięcia z naszym wkładem własnym i udziałem innych
sponsorów (jeśli chcemy skorzystac ze wsprcia kilku sponsorów) ,
" szczegółowy, oparty o konkretne podstawy  realne koszty,
" proporcjonalny pomiędzy kosztami personelu i administracyjnymi, a kosztami związanymi
bezpośrednio z projektem,
24
" planowane koszty powinny być uzasadnione i konieczne dla zrealizowania pomysłu.
W projekcie tworzymy budżet zadaniowy. Oznacza to, że wracamy do opisu zadań, następnie
staramy się wypisać wszystkie koszty, jakie są konieczne, aby dane zadanie zrealizować, np. przy za-
daniu szkolenia wezmiemy pod uwagę koszty: wynagrodzenia ekspertów, opracowania materiałów
szkoleniowych, materiałów dla uczestników, cateringu, materiałów wykorzystywanych w trakcie pla-
nowanych zajęć.
Koszty w budżecie muszą być bardzo precyzyjne opisane, co jest podstawą weryfikacji popraw-
ności sporządzenia budżetu, np.
·ð Koordynato/kar projektu (umowa zlecenie; przez 3 miesiÄ…ce; 200 zÅ‚ brutto z pochodnymi
/miesiąc) 1 x 3 m-ce x 200 zł = 600 zł,
·ð Trener/ka - szkolenie z przedsiÄ™biorczoÅ›ci (umowa zlecenie; 4 osoby; 20 godzin; 100 zÅ‚ brutto
z pochodnymi/godzina) 20godz/grupę x 1 grupa x 100 zł = 2 000 zł,
·ð Kurs fotografii dla 15 osób (umowa zlecenie) 4 spotkania x 5 godzin x 100 zÅ‚/godz. = 2 000 zÅ‚,
·ð Dojazdy uczestników na zajÄ™cia 15 osób x 20 zÅ‚/osobÄ™ = 300 zÅ‚,
·ð Koszty ubezpieczenia NNW uczestników (15 osób x 20 zÅ‚ = 300 zÅ‚),
·ð Inne wydatki (przesyÅ‚ki pocztowe i kurierskie) 20 zÅ‚/mies. x 3 mies. = 60 zÅ‚.
W budżecie ujmujemy również koszty administracyjne do których należą na przykład koszty wy-
najmu naszego biura używanego w projekcie (część opłaty za całe biuro jeśli realizujemy w nim inne
działania poza projektem), opłaty za energię elektryczną, gaz, ogrzewanie, ciepłą wodę, koszty mate-
riałów biurowych które używamy na co dzień w projekcie, koszty ubezpieczenia biura.
Tabelaryczny sposób prezentacji kosztów jest przejrzysty i pozwala najlepiej zaplanować wydatki
w projekcie.
Ilustracja nr 7. Przykład szczegółowego budżetu zadaniowego projektu
Ilość
Koszt Koszt
Wkład
Rodzaj wydatku Jednostka Jedno-
jednostkowy całkowity
własny
stek
Zadanie I  Cykl warsztatów
ProwadzÄ…cy warszta-
x
ty (porozumienie wo- Godzina 32
lontariackie)
Materiały dla osób
uczestniczÄ…cych
Sztuka 30
(teczka, skrypt, dłu-
gopis itp.)
Materiały na grupę
(blok flipchart, maza-
Warsztat 5
ki, karteczki koloro-
we, itp.)
25
Wynajem sali szkole-
Godzina 32
niowej
Nocleg uczestników Osobodzień 60
Wyżywienie (2 x
śniadanie, 3 x obiad,
x
kolacja, kolacja inte- Osoboszkolenie 90
gracyjna, 6 przerw
kawowych)
Koszty administra-
cyjne
Czynsz (10% kosztów
MiesiÄ…c 3
całkowitych)
Telefon (5% kosztów
MiesiÄ…c 3
całkowitych)
Budżet prezentuje pełen koszt przedsięwzięcia. Co oznacza, że w budżecie ujmujemy środki fi-
nansowane z dotacji jak i wkład własny.
Wkład własny w projekcie może być:
·ð finansowy  co oznacza, że wydatki w ramach wkÅ‚adu wÅ‚asnego muszÄ… zostać sfinanso-
wane ze środków finansowych organizacji np. środki własne, środki od innego sponsora.
Wydatki, które wykazujemy w rozliczeniu finansowym i mamy zaksięgowane na wydzie-
lonych i oznaczonych kontach księgowych projektu
·ð osobowy - co oznacza, że kwota wkÅ‚adu wÅ‚asnego szacowana na podstawie pracy wo-
lontarystycznej na rzecz projektu. Czas pracy wolontariusza można oszacować, porów-
nując wartość godziny jego pracy do kosztu rynkowego godziny przepracowanej na po-
dobnym stanowisku przez płatnego pracownika lub do średniej pensji pracownika w na-
szej organizacji. W przypadku prostych prac administracyjno-biurowych przyjmuje się, że
godzina pracy wolontarystycznej jest odpowiednikiem przelicznika aktualnej stawki naj-
niższego wynagrodzenia brutto w Polsce.
Przykład
" Praca wolontarystyczna trenera prowadzÄ…cego szkolenie
Rynkowa stawka trenera 80 zł/godz. oszacowana na podstawie
rachunku z poprzedniego szkolenia, czy zapytania cenowego do
firm szkoleniowych. Szkolenie potrwa 4 godziny. 10 x 80 = 800 zł
" Praca wolontarystyczna osoby przygotowujÄ…cej szkolenie
10,00 zł za godzinę - świadczenie wolontariusza niewymagające
specjalnych kwalifikacji.
Najniższe krajowe wynagrodzenie w 2014 r.: 1680 brutto,
średnio 21 dni roboczych w miesiącu
21 dni roboczych x 8 godzin = średnio 168 godzin racy w miesiącu
1680,00 zł : 168 godz. pracy = 10 zł za godzinę pracy
Szacowany czas na rzecz projektu 6 godzin. 6 x 10,00 = 60,00
26
Wolontariuszy traktujemy tak, jak każdą inną osobę zaangażowaną w projekt. Zawieramy z nimi
porozumienie o świadczeniu usług wolontariackich oraz wyceniamy te usługi, podobnie jak wycenia-
my pracę na zlecenie czy etat za realizację określonych działań.
PODSUMOWANIE
Skończyliśmy pracę nad ostatnim elementem projektu. Cały etap planowania projektu wymagał
od nas pracy twórczej i umiejętności wybiegania w przyszłość. Pamiętajmy, że opis elementów pro-
jektu musi być spójny, bardzo przejrzysty i logiczny, a do tego prosty i czytelny.
Skończony projekt warto dać do przeczytania osobie, która nie brała udziału w pracach nad jego
tworzeniem. Po ewentualnych poprawkach projektu będziemy zapewne szukać możliwości sfinanso-
wania opisanego przedsięwzięcia.
Jeżeli w odpowiedzi na konkurs grantowy  wtłoczymy nasz projekt w formularz aplikacyjny, czy-
li wniosek pamiętajmy, że są pewne różnice między projektem a wnioskiem.
Ilustracja nr 8. Zestawienie różnic między projektem i wnioskiem
PROJEKT WNIOSEK
" zgodny z celami projekto- " zgodny z celami granto-
dawcy, dawcy, czyli
z wytycznymi,
" tworzy go zespół,
" może mieć szeroki zakres, " wypełnia jedna osoba,
" jest tworzony w dowolnym " jest ograniczony,
czasie, " jest wypełniany w okre-
ślonym czasie,
" swobodny opis elementów.
w odpowiedzi na kon-
kurs,
" ma ściśle określone ele-
menty.
Mimo wielu różnic pomiędzy projektem i wnioskiem, rzetelne opracowanie wszystkich elemen-
tów projektu omówionych w Skrypcie pozwoli nam w przyszłości wypełnić każdy wniosek aplikacyjny,
gdyż mamy gotową, doskonałą bazę do przyszłych działań.
Najważniejsze jest jednak to, że rzetelnie opracowany projekt jest świetnym początkiem dobrej
realizacji przedsięwzięcia.
Życzymy powodzenia w tworzeniu projektów!
27


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ABC tworzenia stron WWW
Podstawowe zasady tworzenia projektu dla STM32F4 w środowisku uVision 4 czesc I
Podstawowe zasady tworzenia projektu dla STM32F4 w środowisku uVision 4 czesc II
ABC tworzenia stron WWW Wydanie II
Tworzenie stron WWW we Flashu CS4 CS4 PL Projekty twfcs4
Wzmacniacze skrypt Projektowanie wzmacniaczy
Tworzenie stron WWW z wykorzystaniem Ajaksa Projekty
7 Tworzenie budzetu i harmonogramu projektu
PowerPoint Tworzenie prezentacji Projekty
Skrypt Projekt kolejowego Å‚uku poziomego

więcej podobnych podstron