Odpowiedzi CKE 2010 Oryginalny arkusz maturalny PP Matematyka


Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
EGZAMIN MATURALNY 2010
MATEMATYKA
POZIOM PODSTAWOWY
Klucz punktowania odpowiedzi
MAJ 2010
2 Egzamin maturalny z matematyki
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadania zamknięte
W zadaniach od 1. do 25. podane były cztery odpowiedzi: A, B, C, D. Zdający wybierał
poprawną odpowiedz i zaznaczał ją na karcie odpowiedzi.
Zadanie 1.
Poprawna
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności odpowiedz
(1 p.)
Wykorzystanie Wykorzystanie interpretacji C
i interpretowanie geometrycznej wartości bezwzględnej
reprezentacji do wskazania zbioru rozwiązań
nierówności typu x - a e" b
Zadanie 2.
Poprawna
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności odpowiedz
(1 p.)
Modelowanie Wykonywanie obliczeń procentowych B
matematyczne
Zadanie 3.
Poprawna
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności odpowiedz
(1 p.)
Wykorzystanie Wykorzystanie w obliczeniach praw A
i interpretowanie działań na potęgach
reprezentacji
Zadanie 4.
Poprawna
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności odpowiedz
(1 p.)
Użycie i tworzenie Obliczenie sumy logarytmów B
strategii
Zadanie 5.
Poprawna
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności odpowiedz
(1 p.)
Wykorzystanie Wykonanie dodawania wielomianów A
i tworzenie informacji
Egzamin maturalny z matematyki 3
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 6.
Poprawna
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności odpowiedz
(1 p.)
Wykorzystanie Rozwiązanie prostego równanie D
i tworzenie informacji wymiernego, prowadzącego do
równania liniowego
Zadanie 7.
Poprawna
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności odpowiedz
(1 p.)
Wykorzystanie Sprawdzenie, czy dana liczba należy D
i interpretowanie do zbioru rozwiązań nierówności
reprezentacji kwadratowej
Zadanie 8.
Poprawna
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności odpowiedz
(1 p.)
Wykorzystanie Odczytanie współrzędnych B
i interpretowanie wierzchołka paraboli z postaci
reprezentacji kanonicznej funkcji kwadratowej
Zadanie 9.
Poprawna
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności odpowiedz
(1 p.)
Wykorzystanie Interpretowanie współczynników B
i interpretowanie we wzorze funkcji liniowej
reprezentacji
Zadanie 10.
Poprawna
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności odpowiedz
(1 p.)
Wykorzystanie Odczytywanie wartości funkcji z jej C
i interpretowanie wykresu
reprezentacji
Zadanie 11.
Poprawna
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności odpowiedz
(1 p.)
Wykorzystanie Wyznaczanie wyrazów ciągu C
i tworzenie informacji arytmetycznego
4 Egzamin maturalny z matematyki
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 12.
Poprawna
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności odpowiedz
(1 p.)
Wykorzystanie Wyznaczanie wyrazów ciągu B
i tworzenie informacji geometrycznego
Zadanie 13.
Poprawna
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności odpowiedz
(1 p.)
Wykorzystanie Obliczania liczby przekątnych B
i interpretowanie wielokąta
reprezentacji
Zadanie 14.
Poprawna
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności odpowiedz
(1 p.)
Wykorzystanie Stosowanie związków między A
i interpretowanie funkcjami trygonometrycznymi kąta
reprezentacji ostrego do obliczenia wartości
wyrażenia
Zadanie 15.
Poprawna
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności odpowiedz
(1 p.)
Wykorzystanie Wyznaczanie długości boku kwadratu A
i tworzenie informacji wpisanego w okrąg
Zadanie 16.
Poprawna
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności odpowiedz
(1 p.)
Wykorzystanie Wykorzystanie twierdzenia Pitagorasa B
i tworzenie informacji do wyznaczenia wysokości tego
trójkąta równoramiennego
Zadanie 17.
Poprawna
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności odpowiedz
(1 p.)
Wykorzystanie Posługiwanie się własnościami figur A
i tworzenie informacji podobnych do obliczania długości
odcinków
Egzamin maturalny z matematyki 5
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 18.
Poprawna
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności odpowiedz
(1 p.)
Wykorzystanie Korzystanie ze związków między A
i tworzenie informacji kątem wpisanym i środkowym do
obliczenia miary kąta
Zadanie 19.
Poprawna
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności odpowiedz
(1 p.)
Wykorzystanie Obliczanie pola figury płaskiej C
i interpretowanie z zastosowaniem funkcji
reprezentacji trygonometrycznych
Zadanie 20.
Poprawna
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności odpowiedz
(1 p.)
Wykorzystanie Wskazanie współczynnika B
i interpretowanie kierunkowego prostej równoległej do
reprezentacji danej prostej
Zadanie 21.
Poprawna
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności odpowiedz
(1 p.)
Wykorzystanie Wskazanie równania okręgu o podanej D
i interpretowanie długości promienia
reprezentacji
Zadanie 22.
Poprawna
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności odpowiedz
(1 p.)
Wykorzystanie Obliczanie odległości punktów na C
i interpretowanie płaszczyznie
reprezentacji
6 Egzamin maturalny z matematyki
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 23.
Poprawna
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności odpowiedz
(1 p.)
Wykorzystanie Obliczanie pola powierzchni A
i tworzenie informacji wielościanu
Zadanie 24.
Poprawna
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności odpowiedz
(1 p.)
Wykorzystanie Obliczanie liczby krawędzi D
i tworzenie informacji wielościanu
Zadanie 25.
Poprawna
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności odpowiedz
(1 p.)
Wykorzystanie Obliczanie średniej arytmetycznej D
i tworzenie informacji
Zadania otwarte
Za prawidłowe rozwiązanie każdego z zadań inną metodą niż przedstawiona w schemacie
przyznajemy maksymalną liczbę punktów.
Zadanie 26. (0 2)
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności
Wykorzystanie Rozwiązywanie nierówności kwadratowej
i interpretowanie
reprezentacji
Rozwiązanie
Znajdujemy pierwiastki trójmianu kwadratowego
" obliczamy wyróżnik trójmianu kwadratowego:
"= 9
1- 3 1+ 3
x1 = = -1 x2 = = 2
2 2
albo
stosujemy wzory ViŁte a:
"
x1 + x2 =1 oraz x1 " x2 = -2
i stąd x1 = -1, x2 = 2
albo
" zapisujemy nierówność w postaci x +1 x - 2 d" 0. Lewą stronę nierówności
( )( )
możemy uzyskać np.:
o grupując wyrazy i wyłączając wspólny czynnik,
Egzamin maturalny z matematyki 7
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
o korzystając z postaci kanonicznej
2
1 9 1 3 1 3
ł ł ł ł ł ł
x - - = x - + x - - = x +1 x - 2 ,
( )( )
ł ł ł ł"ł ł
2 4 2 2 2 2
ł łł ł łł ł łł
o podając postać iloczynową
albo
" rysujemy fragment wykresu funkcji kwadratowej z zaznaczonymi miejscami
zerowymi
y
4
3
2
1
x
-3 -2 -1 1 2 3 4
-1
-2
albo
" wskazujemy pierwiastki trójmianu x1 = -1, x2 = 2
Podajemy rozwiązanie nierówności: -1 d" x d" 2 .
Schemat oceniania
Zdający otrzymuje ............................................................................................................ 1 pkt
gdy wyznaczy pierwiastki trójmianu kwadratowego lub zapisze trójmian w postaci
iloczynowej i na tym poprzestanie lub dalej popełni błędy.
Zdający otrzymuje ............................................................................................................ 2 pkt
gdy
" poda zbiór rozwiązań nierówności w postaci: -1 d" x d" 2 lub -1, 2 lub x " -1, 2
albo
" sporządzi ilustrację geometryczną (oś liczbowa, wykres) i zapisze zbiór rozwiązań
nierówności w postaci: x e"-1, x d" 2
albo
" poda zbiór rozwiązań nierówności w postaci graficznej z poprawnie zaznaczonymi
końcami przedziałów:
-1 x
2
8 Egzamin maturalny z matematyki
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 27. (0 2)
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności
Wykorzystanie Rozwiązanie równania wielomianowego
i tworzenie informacji
I sposób rozwiązania (metoda grupowania)
Przedstawiamy lewą stronę równania w postaci iloczynowej stosując metodę grupowania
wyrazów
x x2 - 4 - 7 x2 - 4 = 0 lub x2 x - 7 4 x - 7 = 0
( )- ( )
( ) ( )
x
( - 7 x2 - 4 = 0
)
( )
Stąd x = 7 lub x = -2 lub x = 2 .
Schemat oceniania I sposobu rozwiązania
Zdający otrzymuje ............................................................................................................ 1 pkt
gdy pogrupuje wyrazy do postaci, z której łatwo można przejść do postaci iloczynowej, np.:
x x2 - 4 - 7 x2 - 4 = 0 lub x2 x - 7 4 x - 7 = 0 i na tym poprzestanie lub dalej popełni
( )- ( )
( ) ( )
błąd
Zdający otrzymuje ............................................................................................................ 2 pkt
gdy wyznaczy bezbłędnie wszystkie rozwiązania równania: x = 7 lub x = -2 lub x = 2 .
II sposób rozwiązania (metoda dzielenia)
Stwierdzamy, że liczba 2 jest pierwiastkiem wielomianu x3 - 7x2 - 4x + 28 . Dzielimy
wielomian x3 - 7x2 - 4x + 28 przez dwumian (x - 2). Otrzymujemy iloraz x2 - 5x -14 .
( )
Zapisujemy równanie w postaci x - 2 x2 - 5x -14 = 0 . Stąd x - 2 x + 2 x - 7 = 0
( ) ( )( )( )
( )
i x = 7 lub x = -2 lub x = 2 .
albo
Stwierdzamy, że liczba -2 jest pierwiastkiem wielomianu x3 - 7x2 - 4x + 28 . Dzielimy
wielomian x3 - 7x2 - 4x + 28 przez dwumian x + 2 . Otrzymujemy iloraz x2 - 9x +14 .
( )
( )
Zapisujemy równanie w postaci x + 2 x2 - 9x +14 = 0 . Stąd x + 2 x - 2 x - 7 = 0
( ) ( )( )( )
( )
i x = -2 lub x = 2 lub x = 7 .
albo
Stwierdzamy, że liczba 7 jest pierwiastkiem wielomianu x3 - 7x2 - 4x + 28 . Dzielimy
wielomian x3 - 7x2 - 4x + 28 przez dwumian x - 7 . Otrzymujemy iloraz x2 - 4 .
( )
( )
Zapisujemy równanie w postaci x - 7 x2 - 4 = 0 . Stąd x - 7 x - 2 x + 2 = 0
( ) ( )( )( )
( )
i x = 7 lub x = -2 lub x = 2 .
Egzamin maturalny z matematyki 9
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
Schemat oceniania II sposobu rozwiązania
Zdający otrzymuje ............................................................................................................ 1 pkt
gdy
" podzieli wielomian x3 - 7x2 - 4x + 28 przez dwumian (x - 2), otrzyma iloraz
x2 - 5x -14 i na tym poprzestanie lub dalej popełni błąd
( )
albo
" podzieli wielomian x3 - 7x2 - 4x + 28 przez dwumian x + 2 , otrzyma iloraz
( )
x2 - 9x +14 i na tym poprzestanie lub dalej popełni błąd
( )
albo
" podzieli wielomian x3 - 7x2 - 4x + 28 przez dwumian x - 7 , otrzyma iloraz x2 - 4
( )
( )
i na tym poprzestanie lub dalej popełni błąd
albo
" podzieli wielomian x3 - 7x2 - 4x + 28 przez trójmian np. x - 2 x - 7 i na tym
( )( )
poprzestanie lub dalej popełni błąd.
Zdający otrzymuje ............................................................................................................ 2 pkt
gdy
" wyznaczy bezbłędnie wszystkie rozwiązania równania: x = 2, x = -2, x = 7
Zadanie 28. (0 2)
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności
Rozumowania Przeprowadzenie dowodu geometrycznego
i argumentacji składającego się z niewielkiej liczby kroków
Rozwiązanie
Dorysowujemy odcinki AD i BE. Pokazujemy, że trójkąty ACD i BCE są przystające:
" AC = BC , bo trójkąt ABC jest równoramienny
" CD = CE , bo trójkąt CDE jest równoramienny
" S ACD = 90- S DCB = S BCE
" Stosujemy cechę przystawania bkb
Schemat oceniania
Zdający otrzymuje ............................................................................................................ 1 pkt
gdy
" napisze, że trójkąty ACD i BCE są przystające i wyprowadzi stąd wniosek,
że AD = BE
albo
" zapisze, że AC = BC , CD = CE i S ACD = S BCE
Zdający otrzymuje ............................................................................................................ 2 pkt
gdy poprawnie uzasadni, że trójkąty ACD i BCE są przystające i wyprowadzi stąd wniosek,
że AD = BE . Wymagamy udowodnienia równości kątów ACD i BCE.
10 Egzamin maturalny z matematyki
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 29. (0 2)
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności
Użycie i tworzenie Wyznaczanie wartości funkcji trygonometrycznych
strategii kąta ostrego
I sposób rozwiązania (jedynka trygonometryczna)
siną 5
ńł
=
ł
łcosą 12
łsin2 ą + cos2 ą = 1
ół
5
ńłsiną = cosą 12
ńłcosą = siną
ł
ł
12
5
ł
ł
ł 2
ł 2
ł
łł 5 cosą ł + cos2 ą = 1
łł12 siną ł + sin2 ą =1
łł12 ł
łł 5 ł
łłł
ół łł
ół
25
144
cos2 ą + cos2 ą = 1
sin2 ą + sin2 ą = 1
144
25
144
25
cos2 ą = i cosą > 0
sin2 ą = i siną > 0
169
169
12
5 12
cosą =
siną ąd cos i st ą =
=
13
13 13
II sposób rozwiązania (trójkąt prostokątny)
2 2
c2 = 12x + 5x
( ) ( )
c
5x c = 13x
12
cosą =
13
12x
Schemat oceniania
Zdający otrzymuje ............................................................................................................ 1 pkt
gdy
" przekształci dane wyrażenie do postaci wyrażenia zawierającego tylko cosą
5 25
i wykorzysta  jedynkę trygonometryczną , np. siną = cosą , cos2 ą + cos2 ą =1
12 144
i na tym poprzestanie lub dalej popełni błąd
albo
" przekształci dane wyrażenie do postaci wyrażenia zawierającego tylko siną
12 144
i wykorzysta  jedynkę trygonometryczną , np. cosą = siną , sin2 ą + sin2 ą = 1
5 25
i na tym poprzestanie lub dalej popełni błąd
albo
" przekształci dane wyrażenie do postaci wyrażenia zawierającego tylko siną np.
25 sin2 ą
lub 25 - 25sin2 ą = 144sin2 ą i na tym poprzestanie lub dalej popełni
=
144 1- sin2 ą
błąd
Egzamin maturalny z matematyki 11
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
albo
" przekształci dane wyrażenie do postaci wyrażenia zawierającego tylko siną i tgą , np.
tg2ą "cos2 ą + cos2 ą =1 lub cos2 ą tg2ą +1 = 1 i na tym poprzestanie lub dalej
( )
popełni błąd
albo
" obliczy długość przeciwprostokątnej trójkąta prostokątnego o przyprostokątnych
długości 12 i 5 (lub ich wielokrotności) z błędem rachunkowym oraz zapisze siną i na
tym zakończy
albo
" obliczy długość przeciwprostokątnej trójkąta prostokątnego o przyprostokątnych
długości 12 i 5 (lub ich wielokrotności) z błędem rachunkowym i zapisze cosą
albo
" narysuje trójkąt prostokątny o przyprostokątnych długości 12 i 5 (lub ich
wielokrotności), obliczy długość przeciwprostokątnej i zaznaczy w tym trójkącie
poprawnie kąt ą
albo
" odczyta z tablic przybliżoną wartość kąta ą : ą H" 22 (akceptujemy wynik ą H" 23)
i na tym zakończy lub dalej popełnia błędy
Zdający otrzymuje ............................................................................................................ 2 pkt
gdy
12
" obliczy wartość cosą : cosą =
13
albo
" obliczy przybliżoną wartość cosą : cos 22 H" 0,9272 lub cos 23 H" 0,9205
Zadanie 30. (0 2)
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności
Rozumowania Wykazanie prawdziwości nierówności
i argumentacji
I sposób rozwiązania
Przekształcamy nierówność w sposób równoważny:
a2 +1 a +1 a2 +1 a +1
e" - e" 0
a +1 2 a +1 2
2 2
a +1
2 a2 +1 e" a +1 2 a2 +1 -( )
( )
( ) ( )
e" 0
2 a +1
( )
2a2 + 2 e" a2 + 2a +1
a2 - 2a +1 e" 0
a2 - 2a +1
e" 0
2
a
( -1 e" 0
)
2 a +1
( )
2
co kończy dowód.
a
( -1
)
e" 0
2 a +1
( )
co kończy dowód.
12 Egzamin maturalny z matematyki
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
II sposób rozwiązania
2
Dla każdej liczby rzeczywistej a prawdziwa jest nierówność a -1 e" 0 .
( )
Przekształcamy tę nierówność w sposób równoważny:
22 2
a
( -1 + a +1 e" a +1
) ( ) ( )
2
2a2 + 2 e" a +1
( )
2
2 a2 +1 e" a +1
( )
( )
a2 +1 a +1
Ponieważ a > 0 , więc e"
a +1 2
co kończy dowód.
III sposób rozwiązania (dowód nie wprost)
a2 +1 a +1
Przypuśćmy, że dla pewnego a > 0 mamy < . Przekształcamy tę nierówność
a +1 2
2
tak, jak w I sposobie rozwiązania do postaci, np. a -1 < 0 i stwierdzamy, że
( )
otrzymaliśmy sprzeczność.
Schemat oceniania
Zdający otrzymuje ............................................................................................................ 1 pkt
gdy
a2 - 2a +1
" otrzyma nierówność a2 - 2a +1e" 0 lub e" 0 i na tym poprzestanie lub
2 a +1
( )
w dalszej części dowodu popełni błąd
albo
2
" stosując metodę dowodu nie wprost otrzyma nierówność a -1 < 0 i nie zapisze
( )
żadnych wniosków lub zapisze błędne wnioski
albo
2
" stosując II sposób rozwiązania otrzyma nierówność 2a2 + 2 e" a +1 i nie zapisze
( )
żadnych wniosków lub zapisze błędne wnioski.
Zdający otrzymuje ............................................................................................................. 2 pkt
gdy
" zapisze nierówność a2 - 2a +1 e" 0 i uzasadni, że wszystkie liczby dodatnie a spełniają
tę nierówność
albo
a2 - 2a +1
" zapisze nierówność e" 0 i uzasadni, że wszystkie liczby dodatnie a spełniają
2 a +1
( )
tę nierówność
albo
2
" stosując metodę dowodu nie wprost otrzyma nierówność a -1 < 0 i zapisze,
( )
że otrzymana nierówność nie zachodzi dla żadnej liczby rzeczywistej a .
Egzamin maturalny z matematyki 13
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 31. (0 2)
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności
Wykorzystanie Wykorzystanie związków miarowych w trójkącie
i tworzenie informacji prostokątnym i równobocznym
Rozwiązanie
D
C
Prowadzimy wysokość CE trójkąta równobocznego
ABC.
Wówczas AE = 3 i stąd CD = AE = 3 .
Następnie zapisujemy, że BC = AB = 6
6 3
oraz DA = CE = = 3 3 .
2
Stąd obwód trapezu jest równy
6 + 6 + 3 + 3 3 =1 5 3 3 .
+
B
A
E
Schemat oceniania
Zdający otrzymuje ............................................................................................................ 1 pkt
gdy
" prawidłowo podzieli trapez na trójkąty i poprawnie obliczy długość krótszej podstawy
trapezu ( DC = 3 ) i na tym zakończy lub popełni błędy rachunkowe przy obliczaniu
obwodu trapezu
albo
" prawidłowo podzieli trapez na trójkąty i poprawnie obliczy wysokość trapezu
( h = 3 3 ) i na tym zakończy lub popełni błędy rachunkowe przy obliczaniu obwodu
trapezu
Zdający otrzymuje ............................................................................................................ 2 pkt
gdy obliczy poprawnie obwód trapezu: 15 + 3 3 .
Zadanie 32. (0 4)
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności
Użycie i tworzenie Obliczanie objętości wielościanu
strategii
Uwaga
Strategia rozwiązania tego zadania sprowadza się do realizacji następujących etapów
rozwiązania:
" obliczenie długości krawędzi AB lub AC podstawy ostrosłupa bądz wysokości DE
ściany bocznej BCD
" zastosowanie poprawnej metody obliczenia pola podstawy i obliczenie tego pola
" obliczenie objętości ostrosłupa
14 Egzamin maturalny z matematyki
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
I sposób rozwiązania (krawędz podstawy, wysokość AE podstawy i  zwykły wzór na pole
trójkąta ABC)
Z twierdzenia Pitagorasa zastosowanego do trójkąta ABD wynika, że
2 2 2
AB = BD - AD = 25 , stąd AB = 5 . Podobnie z twierdzenia Pitagorasa zastosowanego
do trójkąta ACD wynika, że AC = 5 .
A
.
B E C
Rysujemy trójkąt ABC i prowadzimy w nim wysokość AE. Trójkąt ABC jest
równoramienny ( AB = AC ), więc BE = EC = 3 . Z twierdzenia Pitagorasa dla trójkąta
2 2 2
ABE mamy AE = AB - BE = 16 , stąd AE = 4 .
1 1
Zatem PABC = "6" 4 = 12 . Objętość ostrosłupa jest równa V = "12"12 = 48 .
2 3
Schemat oceniania I sposobu rozwiązania
Rozwiązanie, w którym postęp jest niewielki, ale konieczny na drodze do pełnego
rozwiązania ......................................................................................................................... 1 pkt
Obliczenie długości krawędzi AB lub AC podstawy ostrosłupa: AB = 5 , AC = 5 .
Rozwiązanie, w którym jest istotny postęp ...................................................................... 2 pkt
Obliczenie wysokości AE trójkąta ABC: AE = 4 .
Uwaga
Zdający nie musi uzasadniać, że BE = EC , wystarczy, że poprawnie stosuje
twierdzenie Pitagorasa do obliczenia wysokości AE trójkąta ABC.
Pokonanie zasadniczych trudności zadania..................................................................... 3 pkt
Obliczenie pola podstawy ostrosłupa: PABC =12 .
Rozwiązanie pełne .............................................................................................................. 4 pkt
Obliczenie objętości ostrosłupa: V = 48 .
Uwaga
Jeśli zdający przy obliczaniu wysokości trójkąta ABC lub pola tego trójkąta (pola
podstawy ostrosłupa) nie stosuje poprawnej metody (co przekreśla poprawność strategii
rozwiązania zadania), np. przyjmie, że środkowa CF trójkąta ABC jest jego wysokością,
to za całe rozwiązanie przyznajemy co najwyżej 1 punkt (zdający nie osiągnął istotnego
postępu).
Egzamin maturalny z matematyki 15
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
II sposób rozwiązania (krawędz podstawy, cosinus jednego z kątów trójkąta ABC, wzór
z sinusem na pole trójkąta ABC)
Z twierdzenia Pitagorasa zastosowanego do trójkąta ABD wynika, że
2 2 2
AB = BD - AD = 25 , stąd AB = 5 . Podobnie z twierdzenia Pitagorasa zastosowanego
do trójkąta ACD wynika, że AC = 5 .
A

ą
.
B E C
Rysujemy trójkąt ABC i prowadzimy w nim wysokość AE i oznaczamy ą = S ABC .
Wariant I obliczenia pola podstawy.
Trójkąt ABC jest równoramienny ( AB = AC ), więc BE = EC = 3 .
2
BE
3 3 4
ł ł
Stąd cosą = = . Zatem siną = 1- cos2 ą = 1- = .
ł ł
BA 5 5 5
ł łł
1 1 4
Pole trójkąta ABC jest równe PABC = " BC " BA siną = "6"5" =12.
2 2 5
Wariant II obliczenia pola podstawy.
Z twierdzenia cosinusów dla trójkąta ABC obliczamy cos  :
7
62 = 52 + 52 - 2"5"5cos  , stąd cos  = .
25
2
7 24
ł ł
Następnie obliczamy sin  = 1- cos2  = 1-= .
ł ł
25 25
ł łł
1 1 24
Pole trójkąta ABC jest równe PABC = " AB " AC sin  = "5"5" =12 .
2 2 25
Po obliczeniu pola podstawy obliczamy objętość V ostrosłupa
1
V = "12"12 = 48 .
3
Schemat oceniania II sposobu rozwiązania
Rozwiązanie, w którym postęp jest niewielki, ale konieczny na drodze do pełnego
rozwiązania ........................................................................................................................ 1 pkt
Obliczenie długości krawędzi AB lub AC podstawy ostrosłupa: AB = 5 , AC = 5 .
Rozwiązanie, w którym jest istotny postęp ..................................................................... 2 pkt
4 24
Obliczenie sinusa jednego z kątów trójkąta ABC: siną = lub sin  = .
5 25
16 Egzamin maturalny z matematyki
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
Pokonanie zasadniczych trudności zadania..................................................................... 3 pkt
Obliczenie pola podstawy ostrosłupa: PABC =12 .
Rozwiązanie pełne .............................................................................................................. 4 pkt
Obliczenie objętości ostrosłupa: V = 48 .
Uwaga
Jeśli zdający przy obliczaniu wysokości trójkąta ABC lub pola tego trójkąta (pola
podstawy ostrosłupa) nie stosuje poprawnej metody (co przekreśla poprawność strategii
BE
3
rozwiązania zadania), np. zapisze, że siną = = , to za całe rozwiązanie
BA 5
przyznajemy co najwyżej 1 punkt (zdający nie osiągnął istotnego postępu).
III sposób rozwiązania (krawędz podstawy, wzór Herona na pole trójkąta ABC)
Z twierdzenia Pitagorasa zastosowanego do trójkąta ABD wynika, że
2 2 2
AB = BD - AD = 25 , stąd AB = 5 . Podobnie z twierdzenia Pitagorasa zastosowanego
do trójkąta ACD wynika, że AC = 5 . Pole trójkąta ABC obliczamy ze wzoru Herona
5 + 5 + 6
PABC = p p - a p - b p - c , gdzie p = = 8 , p - a = 8- 6 = 2,
( )( )( )
2
p -b = p - c = 8 -5 = 3.
PABC = 8"2"3"3 =12 .
11
Objętość ostrosłupa jest równa V = " PABC " AD = "12"12 = 48 .
33
Schemat oceniania III sposobu rozwiązania
Rozwiązanie, w którym postęp jest niewielki, ale konieczny na drodze do pełnego
rozwiązania ......................................................................................................................... 1 pkt
Obliczenie długości krawędzi AB lub AC podstawy ostrosłupa: AB = 5 , AC = 5 .
Pokonanie zasadniczych trudności zadania..................................................................... 3 pkt
Obliczenie pola podstawy ostrosłupa: PABC =12 .
Uwaga
Zdający otrzymuje 2 punkty, jeśli poprawnie zastosuje wzór Herona, popełni błąd
rachunkowy przy obliczaniu pola trójkąta ABC i na tym zakończy.
Rozwiązanie pełne .............................................................................................................. 4 pkt
Obliczenie objętości ostrosłupa: V = 48 .
Egzamin maturalny z matematyki 17
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
IV sposób rozwiązania (wysokość ściany bocznej BCD, wysokość AE podstawy i  zwykły
wzór na pole trójkąta ABC)
Przyjmijmy oznaczenia jak na rysunku.
D
13
13
12
C
. 6
E
.
.
A
B
Trójkąt BCD jest równoramienny, więc środek E boku BC jest spodkiem wysokości DE
tego trójkąta. Z twierdzenia Pitagorasa zastosowanego do trójkąta BED wynika, że
2 2 2
DE = BD - BE =132 -32 =160 .
Z twierdzenia Pitagorasa w trójkącie ADE obliczamy wysokość AE trójkąta ABC
2 2 2
AE = DE - AD =160 -122 =16, stąd AE = 4 .
1
Pole trójkąta ABC jest równe PABC = "6" 4 = 12 .
2
1
Objętość ostrosłupa jest równa V = "12"12 = 48 .
3
Schemat oceniania IV sposobu rozwiązania
Rozwiązanie, w którym postęp jest niewielki, ale konieczny na drodze do pełnego
rozwiązania ........................................................................................................................ 1 pkt
Obliczenie wysokości DE ściany bocznej BCD ostrosłupa (lub kwadratu tej wysokości):
DE = 4 10 .
Uwaga
Zdający nie musi uzasadniać, że BE = EC , wystarczy, że poprawnie stosuje
twierdzenia Pitagorasa do obliczenia wysokości DE trójkąta BCD.
Rozwiązanie, w którym jest istotny postęp ..................................................................... 2 pkt
Obliczenie wysokości AE trójkąta ABC: AE = 4 .
Pokonanie zasadniczych trudności zadania .................................................................... 3 pkt
Obliczenie pola podstawy ostrosłupa: PABC =12 .
Rozwiązanie pełne ............................................................................................................. 4 pkt
Obliczenie objętości ostrosłupa: V = 48 .
18 Egzamin maturalny z matematyki
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 33. (0 4)
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności
Modelowanie Obliczanie prawdopodobieństwa z zastosowaniem
matematyczne klasycznej definicji prawdopodobieństwa
Rozwiązanie (model klasyczny)
&! jest zbiorem wszystkich par a,b takich, że a,b " 1, 2,3, 4,5,6 . Mamy model klasyczny.
( ) { }
&! = 36.
Zdarzeniu A sprzyjają następujące zdarzenia elementarne:
2,6 , 4,3 , 4,6 , 6, 2 , 6, 4 , 6,6
( ) ( ) ( ) ( ) ( ) ( )
A
6 1
Zatem A = 6 i stąd P A = = = .
( )
&! 36 6
Schemat oceniania
Rozwiązanie, w którym postęp jest niewielki, ale konieczny na drodze do całkowitego
rozwiązania zadania .......................................................................................................... 1 pkt
Zdający zapisze, że &! = 36 i na tym zakończy lub dalej rozwiązuje błędnie.
Rozwiązanie, w którym jest istotny postęp ..................................................................... 2 pkt
Zdający zapisze, że &! = 36oraz, że A = 2,6 , 4,3 , 4,6 , 6, 2 , 6, 4 , 6,6 i na tym
( ) ( ) ( ) ( ) ( ) ( )
{ }
zakończy lub dalej rozwiązuje błędnie.
Pokonanie zasadniczych trudności zadania .................................................................... 3 pkt
Zdający zapisze, że &! = 36oraz obliczy A = 6 i na tym zakończy lub dalej rozwiązuje
błędnie.
Uwaga
Jeżeli zdający wypisze bezbłędnie wszystkie zdarzenia elementarne sprzyjające zdarzeniu A,
ale błędnie zapisze ich liczbę (np. A = 5 albo A = 7 ) i konsekwentnie rozwiąże zadanie do
końca, to otrzymuje 3 punkty.
Rozwiązanie bezbłędne ...................................................................................................... 4 pkt
1
Obliczenie prawdopodobieństwa zdarzenia A: P A =
( )
6
Uwaga
1
Jeśli zdający ograniczy swoje rozwiązanie do zapisu &! = 36; A = 6 oraz P A = ,
( )
6
to otrzymuje 1 pkt.
Egzamin maturalny z matematyki 19
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
Zadanie 34. (0 5)
Obszar standardów Sprawdzane umiejętności
Modelowanie Rozwiązanie zadania, umieszczonego w kontekście
matematyczne praktycznym, prowadzącego do równania
kwadratowego
Rozwiązanie
Oznaczmy przez x długość (w metrach) basenu w pierwszym hotelu i przez y szerokość
(w metrach) tego basenu. Zapisujemy układ równań:
ńł
łx " y = 240
ł
x + 5 " y + 2 = 350
( ) ( )
ł
ół
Przekształcamy drugie równanie w sposób równoważny: x " y + 2x + 5y +10 = 350 ,
podstawiamy do tego równania x " y = 240 i wyznaczamy z tak przekształconego równania
100 - 5y
niewiadomą x : x = . Wyznaczoną wartość x podstawiamy do pierwszego
2
100 - 5y
równania " y = 240 , które następnie przekształcamy do postaci:
2
y2 - 20y + 96 = 0 . Rozwiązaniami tego równania są: y1 = 8, y2 = 12 .
Zatem:
" jeżeli y = 8 , to x = 30 i wtedy basen w pierwszym hotelu ma wymiary: 30 m 8 m ,
zaś basen w drugim hotelu: 35 m10 m ,
" jeżeli y = 12 , to x = 20 i wtedy basen w pierwszym hotelu ma wymiary: 20 m12 m ,
zaś basen w drugim hotelu: 25 m14 m .
Schemat oceniania
Rozwiązanie, w którym postęp jest niewielki, ale konieczny na drodze do pełnego
rozwiązania zadania ........................................................................................................ 1 pkt
Wprowadzenie oznaczeń, na przykład: x , y  wymiary basenu w pierwszym hotelu
i zapisanie równania x " y = 240 albo równania x + 5 " y + 2 = 350.
( ) ( )
Rozwiązanie, w którym jest istotny postęp ................................................................... 2 pkt
Zapisanie układu równań z niewiadomymi x i y , np.
ńł
łx " y = 240
ł
x + 5 " y + 2 = 350
( ) ( )
ł
ół
Uwaga
Zdający nie musi zapisywać układu równań, może od razu zapisać równanie z jedną
niewiadomą.
Pokonanie zasadniczych trudności zadania ................................................................... 3 pkt
Zapisanie równania z jedną niewiadomą x lub y, np:
240
240 łł
x + 5 "ł + 2ł = 350 albo + 5ł" y + 2 = 350
( ) ( )
łł ł
x y
łłł
łłł
Rozwiązanie prawie całkowite......................................................................................... 4 pkt
Doprowadzenie równania wymiernego do równania kwadratowego oraz rozwiązanie
równania kwadratowego:
x2 - 50x + 600 = 0 , skąd x = 20 lub x = 30
20 Egzamin maturalny z matematyki
Klucz punktowania odpowiedzi  poziom podstawowy
albo
y2 - 20y + 96 = 0 , skąd y = 8 lub y = 12
Rozwiązanie zadania do końca, lecz z usterkami, które jednak nie przekreślają
poprawności rozwiązania (np. błędy rachunkowe) ....................................................... 4 pkt
Zdający popełnia błąd rachunkowy w rozwiązaniu równania (ale otrzymuje dwa
rozwiązania) i konsekwentnie do popełnionego błędu oblicza wymiary obu basenów.
Rozwiązanie pełne ............................................................................................................ 5 pkt
Zapisanie wymiarów obu basenów:
Basen w pierwszym hotelu ma wymiary 30 m 8 m i w drugim hotelu 35 m10 m
lub basen w pierwszym hotelu ma wymiary 20 m12 m i w drugim 25 m14 m .


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Odpowiedzi CKE 06zima Oryginalny arkusz maturalny 1 PP Fizyka (2)
Odpowiedzi CKE 07 Oryginalny arkusz maturalny PP Fizyka (2)
Odpowiedzi CKE 07 Oryginalny arkusz maturalny PP Wos
Odpowiedzi CKE 09 Oryginalny arkusz maturalny PP Fizyka (2)
Odpowiedzi CKE 08 Oryginalny arkusz maturalny PP Fizyka
CKE 10 Oryginalny arkusz maturalny PP Biologia 2IN1
Odpowiedzi CKE 06 Oryginalny arkusz maturalny 2 ZR Matematyka

więcej podobnych podstron