ludzie bezdomni (9) Nieznany


"Ludzie bezdomni" St. ÂÅ»eromskiego:



Obrazy nêdzy warszawskiej i dom lekarza ludzi bogatych

- ulica Krochmalna i CiepÂÅ‚a, "ojczyzna" Judyma, gdzie spêdziÂÅ‚ dzieciÃÄ…stwo, zamieszkiwana gÂłównie przez nêdzarzy Âżydowskich to obraz nêdzy, brzydoty, zaniedbania, brudu, zawalajÂÄ…cych siê ruder, braku elementarnych urzÂÄ…dzeÃÄ… higienicznych, zagêszczenia ludnoÅ“ci, ulicznych handlarzy i Âżebraków, ohydnego wyglÂÄ…du zewnêtrznego ludzi i ich otoczenia oraz cierpienia i upodlenia; obraz ten Å“wiadczy o beznadziejnym poÂÅ‚oÂżeniu biedoty warszawskiej

- w fabrykach warszawskich panujÂÄ… koszmarne warunki pracy; w fabryce cygar - ciasnota, brud, zaduch, mordercze tempo pracy, robotnice blade, "zasypane tabakÂÄ…", wychudÂÅ‚e, nêdzne, siwe, potworne, z czerwonymi oczami"

- bardzo ciêÂżko pracujÂÄ… ludzie w hucie Âżelaza, gÂłównie w stalowni:

- natomiast w salonach lekarzy warszawskich, "lekarzy ludzi bogatych" - przepych, bogactwo, wspaniaÂÅ‚e przyjêcia, piêkne stroje; w domu doktora Czernina odbywajÂÄ… siê przyjêcia w kaÂżdÂÄ… Å“rodê - na przemian raz dla lekarzy i raz dla inteligencji róÂżnych zawodów.

Nêdza mieszkaÃÄ…ców dworsidch czworaków i Å“rodowisko ziemiaÃÄ…skie w Cisach:

- nêdzne, zaniedbane czworaki w Cisach poÂÅ‚oÂżone sÂÄ… na podmokÂÅ‚ych gruntach z malarycznym klimatem

- pospolitym zjawiskiem na wsi jest: lokowanie dwu rodzin z mnóstwem dzieci w jednej izbie

- Âżycie bogatego ziemiaÃÄ…stwa w Cisach, jego dobrobyt i beztroska; ziemiaÃÄ…stwo reprezentuje pani Niewadzka w wnuczkami oraz goÅ“cie cisowcy, bogaci i wytworni kuracjusze przyjeÂżdÂżajÂÄ…cy do zakÂÅ‚adu leczniczego, by wypoczÂÄ…ÃÅš lub leczyÃÅš rzekome choroby.

ÅÅ‚rodowisko robotnicze i Âżycie przemysÂÅ‚owców ZagÂłêbia

- ciêÂżki los robotników ZagÂłêbia; nêdza, zaniedbanie i bieda

- nory zamiast mieszkaÃÄ…, zadymione powietrze i praca ponad siÂÅ‚y to przyczyny gruŸlicy i pylicy pÂÅ‚uc, na które czêsto umierajÂÄ… robotnicy, a dzieci ich to "przedwczeÅ“ni starcy z obliczami trupów i wzrokiem, który woÂÅ‚a o pomstê do nieba",

- Âżycie przemysÂÅ‚owców - dostatnie, wygodne, wystawne i bogate; gabinet i salony dyrektora Kalinowicza urzÂÄ…dzone sÂÄ… z wielkim przepychem,

- na widok nêdzy warszawskich dzielnic, paryskich przytuÂÅ‚ków, chorowitych chÂÅ‚opów z okolic Cis ogarniajÂÄ… go szlachetne porywy; jest inteligentem samotnym i heroicznym.

Pochodzenie spoÂÅ‚eczne Judyma, historia jego dzieciÃÄ…stwa

- syn warszawskiego szewca - pijaka

- brat kowala, siostrzeniec i wychowanek upadÂÅ‚ej kobiety - ciotki, która wziêÂÅ‚a go na wychowanie po Å“mierci jego matki; w pierwszych latach byÂÅ‚ u niej chÂÅ‚opcem na posyÂÅ‚ki, czyÅ“ciÂÅ‚ podÂÅ‚ogi i myÂÅ‚ naczynia, ale ciotka wynajêÂÅ‚a "tanio" pokój studentowi, który miaÂÅ‚ obowiÂÄ…zek przygotowaÃÅš go do gimnazjum. Tomasz sypiaÂÅ‚ w przedpokoju na sienniku, który wolno mu byÂÅ‚o rozÂÅ‚oÂżyÃÅš dopiero wówczas, gdy goÅ“cie opuÅ“cili mieszkanie ciotki, a w póŸniejszych latach (kiedy wynajmowaÂÅ‚a pokoje), gdy wszyscy lokatorzy powrócilijuÂż do domu, toteÂż kÂÅ‚adÂÅ‚ siê spaÃÅš póŸno w nocy, a wstawaÃÅš musiaÂÅ‚ najwczeÅ“niej ze wszystkich; byÂÅ‚ bity przez ciotkê, sÂÅ‚uÂżÂÄ…cÂÄ…, a nawet stróÂża; musiaÂÅ‚ znosiÃÅš humory ciotki, która go nieraz wypêdzaÂÅ‚a ze swego domu, a on na klêczkach bÂÅ‚agaÂÅ‚ jÂÄ…, aby mu pozwoliÂÅ‚a pozostaÃÅš; w dzieciÃÄ…stwie byÂÅ‚ skazany na poniewierkê i ciÂÄ…gÂÅ‚ÂÄ… niepewnoÅ“ÃÅš losu, a w mÂÅ‚odoÅ“ci na samotnoÅ“ÃÅš, ale ukoÃÄ…czyÂÅ‚ szkoÂłê Å“redniÂÄ… i warszawskÂÄ… medycynê,

- zawód lekarza i kontakt z ludŸmi wyksztaÂÅ‚conymi oddzieliÂÅ‚y go od Å“rodowiska, z którego wyszedÂÅ‚, ale w Å“wiadomoÅ“ci jego stale tkwi myÅ“l o robotniczym pochodzeniu, co wywoÂÅ‚uje w nim kompleksy, poczucie niepeÂÅ‚nej wartoÅ“ci, nieÅ“miaÂÅ‚oÅ“ÃÅš i ustêpliwoÅ“ÃÅš.

PoglÂÄ…dy i plany Judyma wyraÂżone w odczycie u dr Czernisza w Warszawie:

- ogarniêty od pierwszej chwili pasjÂÄ… pracy spoÂÅ‚ecznej, ma ambicje dokonania jakiegoÅ“ czynu; marzenia jego oraz pomysÂÅ‚y obracajÂÄ… siê wokóÂÅ‚ poprawy losu biedoty; uwaÂża, Âże jest to jego obowiÂÄ…zek spoÂÅ‚eczny; rozpoczyna walkê z nêdzÂÄ… najbiedniejszych od wystÂÄ…pienia w gronie lekarzy warszawskich z odczytem, w którym ukazuje nêdzê biedoty miejskiej i wiejskiej, brud, choroby, krzywdê i niesprawiedliwoÅ“ÃÅš spoÂÅ‚ecznÂÄ…, wykazujÂÄ…c wraÂżliwoÅ“ÃÅš i swój uczuciowy zwiÂÄ…zek ze Å“wiatem ludzi cierpiÂÄ…cych,

- sugeruje, Âże: obowiÂÄ…zkiem lekarzy jest szerzyÃÅš higienê tam, gdzie jej nie ma, gdzie panujÂÄ… okropne warunki, lekarz powinien byÃÅš lekarzem ludzi biednych, a nie tylko bogatych, "uÂÅ‚atwiaÃÅš Âżycie bogacza, aÂżeby pospoÂÅ‚u z nim dzieliÃÅš okruchy zbytku; lekarz dzisiejszy - to lekarz ludzi bogatych"; usihzje wiêc propagowaÃÅš ideê leczenia ludzi bez wzglêdu na ich stan majÂÄ…tkowy, lekarz powinien zwalczaÃÅš przyczyny chorób biednych ludzi, starajÂÄ…c siê, by po wyleczeniu nie wracali oni do tych samych warunków, lekarze nie leczÂÄ…, jeÅ“li nie niszczÂÄ… ŸródeÂÅ‚ Å“mierci, lekarze powinni siê naradziÃÅš i podjÂÄ…ÃÅš w tym celu odpowiednie dziaÂÅ‚ania, Judym proponuje wiêc utopijny program dziaÂÅ‚ania na rzecz poprawienia stanu zdrowotnego bezdomnych, usiÂÅ‚uje buntowaÃÅš siê przeciw egoizmowi warstwy, w której siê znalazl w ramach "awansu" zawodowo-towarzyskiego.

Oportunizm zebranych na odczycie lekarzy warszawskich, ich stanowisko wobec pracy spoÂÅ‚ecznej:

- opór Å“rodowiska lekarskiego; lekarze wyÅ“miewajÂÄ… siê z poglÂÄ…dów Judyma, uwaÂżajÂÄ…c go za marzyciela i idealistê i zarzucajÂÄ… mu, Âże: ubolewa nad dolÂÄ… parobków i ÂÅ»ydów, a to nie sÂÄ… sprawy lekarza, wydaje zÂÅ‚y i krzywdzÂÄ…cy sÂÄ…d o lekarzach, iÂż sÂÄ… lekarzami ludzi bogatych, a przecieÂż oni organizujÂÄ… wystawy higieniczne, towaizystwa przeciwÂżebracze i przytuÂÅ‚ki noclegowe, napada wprost na lekarzy , narzucajÂÄ…c im obowiÂÄ…zek ulepszenia stosunków spoÂÅ‚ecznych, a oni przecieÂż nie trzymajÂÄ… w rêku wÂÅ‚adzy, jakÂÄ… on im przypisuje,

- dyskusja na zebraniu lekarzy ujawnia dwa aspekty ideowo-moralne decydujÂÄ…ce o postêpowaniu lekarzy, jak:

- zgoda na istniejÂÄ…ce warunki spoÂÅ‚eczne, zwalniajÂÄ…ca ich od wszelkiej odpowiedzialnoÅ“ci,

- praca spoÂÅ‚eczna, pojmowanajako zasÂÅ‚uga a nie obowiÂÄ…zek, . konflikt miêdzy lekarzami a Judymem to konflikt miêdzy oportunizmem i zobojêtnieniem a bezkompromisowÂÄ… sÂÅ‚uÂżbÂÄ… spoÂÅ‚ecznÂÄ…, pojêtÂÄ…jako bezwzglêdny nakaz postêpowania.

Praktyczna dziaÂÅ‚alnoÅ“ÃÅš Judyma i jego walka w Cisach:

- pracujÂÄ…c jako lekarz w zakÂÅ‚adzie uzdrowiskowym, organizuje od podstaw szpitalik dla miejscowej ludnoÅ“ci; zakÂÅ‚adanie szpitali jest w sumie leczeniem skutku a nie przyczyn chorób,

- podejmuje próbê walki o podniesienie zdrowotnoÅ“ci czworaków, proponujÂÄ…c plenipotentowi przeniesienie ich na suche miej sce, o czym ten nie chce sÂÅ‚yszeÃÅš,

- opracowuje projekt podniesienia zdrowotnoÅ“ci Cisów, osuszanie ich (skasowanie sadzawek, basenu i stawu, pozostawienie tylko jednego jako zbiornika poruszajÂÄ…cego maszyny zakÂÅ‚adowe, podniesienie dna rzecznego i osuszenie ÂÅ‚ÂÄ…k), ale projektjego zostaje obalony przez udziaÂÅ‚owców spóÂÅ‚ki, a zarzÂÄ…dcy Cisów czujÂÄ… odtÂÄ…d nienawiÅ“ÃÅš do niego; te idee Judyma oparte sÂÄ… na iilantropii ludzi bogatych; próba zwalczania ognisk malarii koÃÄ…czy siê awanturÂÄ… z KrzywosÂÄ…dem i Wêglichowskiego oraz opuszczeniem Cisów,

- projekty Judyma budzÂÄ… sprzeciw u wÂÅ‚aÅ“cicieli i zarzÂÄ…dców Cisów dlatego, Âże:

- przemawia przez nich troska o wÂÅ‚asny interes zwiÂÄ…zany Å“ciÅ“le z interesem zakÂÅ‚adu leczniczego, ich zÂÅ‚a wola wiÂÄ…Âże siê z obawÂÄ… przed materialnÂÄ… stratÂÄ…,

- zakÂłócajÂÄ… ich wygodnÂÄ… obojêtnoÅ“ÃÅš, obojêtnoÅ“ÃÅš ludzi unikajÂÄ…cych trudnoÅ“ci i wysiÂÅ‚ku,

- zadraÅ“niêta zostaje ich ambicja i "autorytet", jako Âże propozycje wysuwa im "mÂÅ‚ody" lekarz, widzÂÄ… w nim plebejskiego intruza; konflikt pokoleÃÄ…,

- za pomysÂÅ‚y KrzywosÂÄ…da dotyczÂÄ…ce sadzawek pÂÅ‚acÂÄ… swym zdrowiem robotnicy folwarczni, a nie wÂÅ‚aÅ“ciciele czy kuracjusze

- "szewska pasja", jaka ogarnia Judyma i wrzucenie KrzywosÂÄ…da do szlamu w stawie komplikujejego stosunki z otoczeniem cisowskim i caÂÅ‚kowicie uniemoÂżliwia dalsze jego dziaÂÅ‚anie,

. z obawy przed rozstaniem z JoasiÂÄ… rodzi siê u Judyma myÅ“l o kapitulacji wobec prLeciwników, by "pogodziÃÅš siê z Kizywosadem, nrzeprosiÃÅš dyrektora", ale ta myÅ“l szybko go opuszcza.

Decyzja caÂÅ‚kowitego poÅ“wiêcenia siê dla bezdomnych:

- decyzja ta dojrzewa u Judyma w czasie jego pobytu z ZagÂłêbiu, gdy obserwuje nêdzê robotników i ich ciêÂżkÂÄ… pracê; .

poczÂÄ…tkowo na SlÂÄ…sku jego bunt przygasa, ale wybucha na nowo, z caÂÅ‚ÂÄ… siÂÅ‚ÂÄ…, w momencie przyjazdu Joasi,

- Judym uwaÂża, Âże jest on odpowiedzialny za losy biedoty, ogrom zÂÅ‚a i krzywdy

- uwaÂża, Âże ma dÂÅ‚ug wobec klasy spoÂÅ‚ecznej, z której wyszedÂÅ‚ i czuje na sobie obowiÂÄ…zek spÂÅ‚acenia go mówiÂÄ…c: "OtrzymaÂÅ‚em wszystko, co potrzeba, Muszê to oddaÃÅš, com wziÂÄ…ÂÅ‚. Ten dÂÅ‚ug przeklêty..." (dziwne, dlaczego "przeklêty"),

- czuje solidarnoÅ“ÃÅš z biednymi i krzywdzonymi; jako lekarz naleÂży do inteligencji, jako syn szewca czuje siê zwiÂÄ…zany z klasÂÄ… robotniczÂÄ…,

- traktuje swój zawód lekarza jako posÂÅ‚annictwo, misjê spoÂÅ‚ecznÂÄ… i usiÂÅ‚uje byÃÅš lekarzem - spoÂÅ‚ecznikiem,

- czuje odpowiedzialnoÅ“ÃÅš za swoje czyny przed samym sobÂÄ…

- przeÂżywa dramat wewnêtrzny, konflikt miêdzy moÂżliwoÅ“ciÂÄ… szczêœcia osobistego a obowiÂÄ…zkiem wobec idei, miêdzy pokusÂÄ… pogodzenia siê z istniejÂÄ…cym porzÂÄ…dkiem spoÂÅ‚ecznym i wroÅ“niêcia w Å“wiat posiadaczy a peÂÅ‚nÂÄ… solidarnoÅ“ciÂÄ… z dolÂÄ… biedoty, z której wyszedÂÅ‚; wybiera wyrzeczenie siê szczêœcia osobistego; zastanawiamy siê, czy rzeczywiÅ“cie jego walka z niesprawiedliwoÅ“ciÂÄ… wymaga wyrzeczenia siê szczêœcia osobistego, a moÂże to protest przeciwko zÂÅ‚u przez odmówienie sobie prawa do szczêœcia?

- chce byÃÅš sam, by go nikt nie powstrzymywaÂÅ‚ w pracy dla idei: "Muszê wyrzec siê szczêœcia. Muszê byÃÅš sam jeden. ÂÅ»eby obok mnie nikt nie byÂÅ‚, nikt miê nie trzymaÂÅ‚!"

nie myÅ“li o tym, Âże moÂże w tej samotnej walce zabraknie mu siÂÅ‚,

Judym jako bohater romantyczny: przypomina nam bohatera romantycznego, poniewaÂż: - szuka wÂÅ‚aÅ“ciwej drogi w Âżyciu (jak Kordian), jest wraÂżliwy, ma czuÂÅ‚e, litujÂÄ…ce siê nad ludzkÂÄ… niedolÂÄ… serce (jak Konrad Wallenrod), bierze na siebie odpowiedzialnoÅ“ÃÅš za losy innych ludzi (jak Konrad z III cz. "Dziadów"), chce walczyÃÅš samotnie.

Awans spoÂÅ‚eczny Judyma: syn szewca, czÂÅ‚owiek z nizin spoÂÅ‚ecznych, zostaje lekarzem i odczuwa Å“cisÂÅ‚y zwiÂÄ…zek ze Å“rodowiskiem, z którego wyszedÂÅ‚, nie ukrywa swego pochodzenia spoÂÅ‚ecznego ("Jestem cham"), najbliÂżsi jego uwaÂżajÂÄ…, Âże jest wywyÂższonym przez los, posiada dar samokrytycyzmu i obserwuje siebie, po Cisach juÂż siê nie zawahaÂÅ‚, ale baÂÅ‚ siê, Âże zakieÂÅ‚kuje w nim przyschniête nasienie dorobkiewicza.

Jego konflikt z otoczeniem: popada w konflikt z otoczeniem, traci aprobatê Å“rodowiska warszawskich lekarzy, ÂżÂÄ…dajÂÄ…c od nich, by realizowali misjê humanitarnÂÄ… i leczyli biedaków za darmo, naraÂża siê dyrekcji uzdrowiska, wystêpujÂÄ…c z propozycjÂÄ… osuszania bagnistych terenów, powodem konfliktu jest: jego szlachetna, peÂÅ‚na pasji, bezkompromisowa postawa wobec Âżycia i stawianie wymagaÃÄ… otoczeniu, aby dziaÂÅ‚aÂÅ‚o dla dobra ogólnego, jego "szewska pasja", jaka go ogarnia w chwilach buntu przeciwko Å“wiatu, czyni go z miejsca wrogiem otoczenia.

BezdomnoÅ“ÃÅš dosÂÅ‚owna:

- bezdomnoÅ“ÃÅš gÂłównych postaci utworu, które nie majÂÄ… swoich domów, mieszkaÃÄ… w sensie realnym i zajmujÂÄ… okresowo mieszkania sÂÅ‚uÂżbowe, np. Judym - zamieszkuje w pokojach sÂÅ‚uÂżbowych lub przygodnych czy hotelowych, Joasia - w domach swoich wychowanków, Korzecki - przy kopalni,

- prawie bezdomnoÅ“ÃÅš, bo straszne mieszkania w norach, budach w takich warunkach, których nie moÂżna naÂżwaÃÅš mieszkaniami, jak np. mieszkania biedoty warszawskiej, izby w czworakach w Cisach, "budy" robotnicze w ZagÂłêbiu

- zupeÂÅ‚ny brak mieszkaÃÄ…; nie majÂÄ… ich Âżebracy, uliczni nêdzarze warszawscy sypiÂÄ…jÂÄ…cy pod goÂÅ‚ym niebem i bywalcy paryskich przytuÂÅ‚ków.

BezdomnoÅ“ÃÅš w znaczeniu przenoÅ“nym: poczucie samotnoÅ“ci, wyobcowania w spoÂÅ‚eczeÃÄ…stwie, brak staÂÅ‚ego miejsca w Å“wiecie, tuÂÅ‚aczy tryb Âżycia, to wÂÅ‚aÅ“nie, co charakteryzuje Judyma, o czym zresztÂÄ… sam decyduje, a wiêc dramat najszlachetniejszych jednostek, które protestujÂÄ… przeciwko zÂÅ‚u, ludzi protestu, buntu, walki, powieÅ“ÃÅš poÅ“wiêconajest ludziom bezdomnym, jak sugeruje to tytuÂÅ‚ utworu.







Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ludzie bezdomni (3) Nieznany
ludzie bezdomni 4
LUDZIE BEZDOMNI streszczenie szczegółowe
ludzie bezdomni 2
ludzie bezdomni

więcej podobnych podstron