metody badawcze pedagogiki


METODY BADAWCZE
NAJCZŚCIEJ
NAZWA METODY ISTOTA METODY ZALETY WADY STOSOWANE
TECHNIKI
Metoda badań
- starannie - rzadko stosowana w - technika jednej
określonego wycinka
opracowywany praktyce grupy;
rzeczywistości
zamysł badawczy, wychowawczej ze - grup równoległych;
wychowawczej
względu na
- posługiwanie się dużą technika rotacji.
polegająca na wywołaniu
wątpliwości
i różnorodną ilością
- obserwacja,
bądz zmienieniu
metodologiczne i
narzędzi badawczych,
- badanie w
przebiegu procesów przez
etyczne,
- dostarcza wiedzy o
laboratorium
wprowadzenie do nich
skuteczności - według
nowego czynnika i
Kotarbińskiego
poszczególnych
obserwowaniu zmian. Jest
metoda ta prowadzi
działań, o efektach
on (eksp.) szczególnym
do cennych
podejmowanych
EKSPERYMENT rodzajem obserwacji ale
domysłów, nawet do
inicjatyw
NAUKOWY różni się od niej złożoną
cennych uogólnień
wychowawczych,
strukturą i większą ilością
lecz na ogół bywa
dydaktycznych, o
narzędzi (długopis,
słusznie krytykowana
wartości nowych
ankieta, itp. )
jako naiwna i mało
metod nauczania
badawczych.
wydajna.
- może być stosowany
Eksperyment jest metodą
w dowolnym czasie - wątpliwość funkcji
naukowego badania
poznawczej a nawet
- daje możliwość
określonego wycinka
rzetelności naukowej
izolacji badanego
rzeczywistości
zjawiska od innych - niedostateczna
(wychowawczej),
kontrola zmiennych
wpływów,
polegającą na wywołaniu
zależnych i
lub tylko zmienianiu
niezależnych w
przebiegu procesów przez
trakcie badań
wprowadzenie do nich
- brak właściwych
jakiegoś nowego czynnika
układów odniesienia
i obserwowaniu zmian
do rzetelnego
powstałych pod jego
orzekania o wynikach
wpływem. Metoda ta eksperymentalnych
polega na wprowadzeniu
do wybranego układu 
zbiorowości społecznej,
zespołu zdarzeń, zjawiska
lub procesu  specjalnie
przez nas wybranego
czynnika w celu
uzyskania pożądanych
zmian układu lub w celu
sprawdzenia jakie zmiany
w obserwowanym
układzie zajdą pod
wpływem owego nowego
czynnika zw. zmienną
niezależną.
met. która prowadzi do - istnieje możliwość - istnieje - badanie
opisu instytucji
lepszego poznania niebezpieczeństwo dokumentacji,
wychowawczych,
uwarunkowań i uproszczenia - ankieta,
placówek (domu dziecka,
złożoności danych wniosków
- wywiad,
kultury) w celu
zjawisk
- metoda pracochłonna
gruntownego rozpoznania
- łatwość realizacji, i zarazem trudna,
ich struktury, instytucji,
wymagająca
zasad i efektywności
- metoda monograficzna specjalnych
MONOGRAFIA działań oraz do
prowadzi do rozpoznania umiejętności i cech
PEDAGOGICZNA opracowania koncepcji
struktury i efektywności osobowych
ulepszeń i prognoz
działań wychowawczych,
rozwojowych.
do postawienia diagnozy
mono=1; grafia  opis
określonych niedomogów
O tym aby uznać daną
i opracowania koncepcji
metodę za metode
ewentualnych ulepszeń w
monograficzną decydują
odniesieniu do badanej
dwa czynniki:
instytucji,
1. przedmiot badań
- będąc dość łatwa w
(instytucja
realizacji, nadaje się
wychowawcza)
do systematycznej
2. sposób badania (w
weryfikacji funkcji
bad mon dąży się do
założonych danej
sięgniecia wgłąb
danej instytucji i instytucji, planowania
gruntownego ulepszeń i kontroli
wejrzenia w jej ich funkcjonowania,
http://notatek.pl/metody-badawcze-pedagogiki?notatka
funkcjoowanie. - różnorodność technik
badawczych
Jest sposobem badań - bogaty materiał - trudności w - wywiad,
polegającym na analizie
badawczy, odizolowaniu się - obserwacja,
jednostkowych losów
badajacego do
- badanie małych grup
- analiza dokumentów
ludzkich uwikłanych w
badanej tresci, co
i pojedynczych
osobistych
określone sytuacje
powoduje brak
przypadków pełni
- techniki projekcyjne,
wychowawcze, lub na
obiektywnej oceny,
funkcję
- testy
analizie konkretnych
terapeutyczna, która - niebezpieczeństwo
METODA zjawisk natury
polega na pochopnej
INDYWIDUALNYCH wychowawczej poprzez
wykrywaniu i generalizacji.
PRZYPADKÓW pryzmat jednostkowych
niwelowaniu
biografii ludzkich z
zagrożeń i
nastawieniem na
niebezpieczeństw
opracowanie diagnozy
losu ludzkiego
przypadku lub zjawiska w
celu podjęcia działań
terapeutycznych.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Góralski Metody badań pedagogicznych w zarysie
wyklad12 metody badawcze
Metody badawcze w taksonomii porostów
Modul 2 Metody?dan stosowane w pedagogice
metody badawcze w socjologii w3
Nasiąkliwość betonu – wymagania a metody badawcze
Metody badawcze w pracy dyplomowej
Metody badań pedagogicznych
Metody badań pedagogicznych całość
metody badań pedagogicznych
Metody badan w pedagogice
metody badawcze w socjologii w2

więcej podobnych podstron