65 251102 konsultant do spraw systemow teleinformatycznych


Konsultant do spraw systemów
teleinformatycznych
(251102)
Specjaliści
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn.  Rozwijanie zbioru
krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców . Priorytet I PO KL, Działanie 1.1
Krajowy standard kompetencji zawodowych
Konsultant do spraw systemów
teleinformatycznych (251102)
© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem zródła
ISBN 978-83-7951-000-9 (całość)
ISBN 978-83-7951-065-8 (65)
Nakład 1000 egz.
Publikacja bezpłatna
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99
e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl http://www.crzl.gov.pl
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji  Państwowego Instytutu Badawczego
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
2
Spis treści
1. Dane identyfikacyjne zawodu ................................................... 4
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfika-
cjach ................................................................................. 4
1.2. Notka metodologiczna i autorzy....................................... 4
2. Opis zawodu ................................................................................ 6
2.1. Synteza zawodu .............................................................. 6
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary wystÄ™-
powania zawodu ............................................................. 6
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia
pracy, zagrożenia, organizacja pracy) ............................ 7
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym prze-
ciwwskazania do wykonywania zawodu ......................... 7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia
pracy w zawodzie............................................................. 8
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-
dacji kompetencji ............................................................. 8
2.7. Zadania zawodowe .......................................................... 9
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych .................................... 9
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi a pozio-
mem kwalifikacji w ERK/PRK .......................................... 10
3. Opis kompetencji zawodowych ................................................ 11
3.1. Przygotowywanie oferty rozwiązań teleinformatycznych
Kz1 .................................................................................. 11
3.2. Implementowanie systemu teleinformatycznego Kz2 ..... 12
3.3. Kompetencje społeczne KzS .......................................... 13
4. Profil kompetencji kluczowych ................................................. 14
5. SÅ‚ownik ........................................................................................ 15
3
1. Dane identyfikacyjne zawodu
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach
Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy (KziS
2010):
251102 Konsultant do spraw systemów teleinformatycznych
Grupa wielka 2  Specjaliści (w Międzynarodowej Klasyfikacji Standar-
dów Edukacyjnych ISCED 2011  poziom 6).
Grupa elementarna 2511  Analitycy systemowi (w Międzynarodowym
Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie 2511
Systems analysts).
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
Sekcja J. Informacja i komunikacja. Dział 62. Działalność związana
z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz dzia-
łalność powiązana.
1.2. Notka metodologiczna i autorzy
Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie: ana-
lizy zródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz
głównie wyników badań analitycznych na 15 stanowiskach pracy w 8
przedsiębiorstwach handlowych i usługowych (duże  1, średnie  1,
małe  5, mikro  1, w tym usługowe  2, handlowo-usługowe  5, pro-
dukcyjno-usługowe  1) przeprowadzonych w marcu 2013 r.
Zespół Ekspercki:
" Jakub Fomin  UrzÄ…d Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej w War-
szawie,
" Czesław Komar  Region Wsparcia Teleinformatycznego w Byd-
goszczy,
" Robert Kopjas  NTGROUP Systemy Informatyczne w Aodzi,
" Tomasz Sułkowski  Instytut Technologii Eksploatacji  PIB w Ra-
domiu.
Ewaluatorzy:
" Jolanta Dzieślewska  Devoteam S.A. w Warszawie,
" Joanna Ksieniewicz  EDUQUM w Warszawie.
4
Recenzenci:
" Krzysztof Kopka  Intersnack Poland Sp. z o.o. w SÅ‚omnikach,
" Władysław Błaszko  Wyższa Szkoła Handlowa w Radomiu.
Komisja Branżowa (zatwierdzająca):
" Krzysztof Chełpiński (przewodniczący)  Krajowa Izba Gospodar-
cza Elektroniki i Telekomunikacji w Warszawie,
" Karolina Zmitrowicz  Stowarzyszenie Jakości Systemów Informa-
tycznych w Warszawie,
" Robert Ostrowski  Polskie Towarzystwo Informatyczne w Aodzi,
" Andrzej Kwiecień  NSZZ Solidarność w Radomiu.
Data zatwierdzenia:
" 15.10.2013 r.
5
2. Opis zawodu
2.1. Synteza zawodu
Konsultant do spraw systemów teleinformatycznych diagnozuje
i analizuje potrzeby klienta w zakresie zastosowań systemów teleinfor-
matycznych, definiuje rozwiązania systemowe i nadzoruje ich wdrażanie.
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu
Konsultant do spraw systemów teleinformatycznych wykonuje pracę
o charakterze usługowym. Celem jego pracy jest przygotowanie wdro-
żenia i przekazanie klientowi systemu teleinformatycznego do użytko-
wania. W tym celu analizuje oczekiwania klientów związane z syste-
mem teleinformatycznym, planuje i przygotowuje rozwiÄ…zania w odpo-
wiedzi na zdiagnozowane potrzeby, prowadzi prezentację przyjętych
rozwiązań. W tym zakresie konsultant pracuje głównie w oparciu o go-
towe rozwiązania teleinformatyczne. W zakresie obowiązków konsul-
tanta mieszczą się również zadania zawodowe związane z tworzeniem
dokumentacji systemu teleinformatycznego oraz przygotowaniem
i prowadzeniem szkoleń dla użytkowników systemu. Konsultant zapew-
nia również wsparcie merytoryczne i techniczne zarówno w procesie
wdrażania systemu teleinformatycznego, jak również w fazie jego eks-
ploatacji u użytkownika. Konsultant samodzielnie przygotowuje metody
i procedury działania, jakie podejmie podczas realizacji zadań dla klien-
ta, a także samodzielnie wykonuje opracowania z zakresu możliwości
stosowania rozwiązań informatycznych w obszarze działalności klienta.
Konsultant do spraw systemów teleinformatycznych wyniki prowadzo-
nych prac w zakresie celowości i efektywności wdrażania systemów
przedstawia klientowi najczęściej w formie raportu i prezentacji multi-
medialnej. Od konsultanta zależy sprawne zorganizowanie, przeprowa-
dzenie i wdrożenie proponowanych rozwiązań i projektów.
6
2.3. Åšrodowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)
Konsultant do spraw systemów teleinformatycznych zatrudniony jest
zwykle w firmach usługowych i handlowych. Miejscem pracy konsultan-
ta jest pomieszczenie biurowe wyposażone w sprzęt komputerowy
z niezbędnym oprogramowaniem biurowym i specjalistycznym oraz
dostępem do sieci Internet. Do miejsc pracy konsultanta można zali-
czyć również sale konferencyjne klientów, w których prowadzi prezen-
tację proponowanych rozwiązań teleinformatycznych, negocjacje czy
rozmowy. Narzędziem pracy konsultanta oprócz komputera/laptopa jest
sprzęt do prezentacji multimedialnej. Konsultant zazwyczaj pracuje
w systemie jednozmianowym, najczęściej realizując konkretne zadanie.
Ze względu na pracę w terenie oraz nieoczekiwane sytuacje i mogące
się pojawić problemy od konsultanta może być wymagana większa
dyspozycyjność. Obciążenia i zagrożenia nie wykraczają poza typowe
dla osób pracujących w pomieszczeniach biurowych  pogorszenie
wzroku, obciążenie kręgosłupa i kończyn górnych w obrębie nadgarst-
ków. Do typowych zagrożeń można również zaliczyć stres i obciążenia
psychiczne wynikające z rosnących wymogów szybko rozwijającego się
rynku teleinformatycznego.
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu
Ze względu na charakter pracy wymagania psychofizyczne, jakie
musi spełniać konsultant są bardzo wysokie i różnorodne. Praca kon-
sultanta do spraw systemów teleinformatycznych jest związana ze
współpracą z ludzmi, więc konsultantem powinna być osoba wzbudza-
jÄ…ca zaufanie i Å‚atwo nawiÄ…zujÄ…ca kontakty z ludzmi. Konsultant powi-
nien posiadać umiejętności interpersonalne, pozwalające mu konstruk-
tywnie prowadzić prezentację przyjętych rozwiązań, przekonywania do
własnych pomysłów i idei oraz wykazywać się dużą cierpliwością.
Przygotowanie materiałów i danych dla klienta oraz opracowanie roz-
wiązań systemów teleinformatycznych to główne zadanie, więc od kon-
sultanta wymaga się umiejętności logicznego myślenia, wyobrazni,
kreatywności, skrupulatności, dobrej organizacji pracy i precyzji działa-
nia. W celu przyswojenia i przetworzenia dużej ilości różnorodnych
informacji z branży teleinformatycznej konsultant powinien posiadać
umiejętność koncentracji, dobrą pamięć, a także łatwość bardzo
sprawnego, precyzyjnego, poprawnego i zrozumiałego przygotowania
projektów. Nie ma przeciwwskazań, aby pracę w tym zawodzie wyko-
7
nywały osoby niepełnosprawne ruchowo, chociaż ograniczona mobil-
ność może być utrudnieniem podczas wykonywania zadań zawodo-
wych w siedzibie klienta. Przeciwwskazaniem do pracy w zawodzie sÄ…
dysfunkcje utrudniające komunikację (poważna wada wymowy, wzroku,
słuchu).
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia
pracy w zawodzie
W zawodzie konsultanta wskazane jest wykształcenie wyższe pierw-
szego stopnia. Preferowani są absolwenci studiów o kierunku informaty-
ka, telekomunikacja lub pokrewnych. Ze względu na ciągłe zmiany
w branży konsultant powinien stale poszerzać swoją wiedzę oraz śledzić
trendy z zakresu rozwiązań informatycznych. Do wykonywania zawodu
nie są wymagane dodatkowe uprawnienia, jednak klienci mogą wymagać
od konsultantów certyfikatów wydanych przez producentów aplikacji lub
dostawców technologii, potwierdzających ich kwalifikacje w zakresie
wdrażanych systemów. Przydatna w zawodzie jest umiejętność posługi-
wania się językiem angielskim w zakresie czytania dokumentacji tech-
nicznej systemów teleinformatycznych oraz w mowie na poziomie komu-
nikatywnym. Przydatne jest również prawo jazdy kat. B.
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/
/walidacji kompetencji
Na stanowisko konsultanta do spraw systemów teleinformatycznych
może awansować osoba, która zdobyła doświadczenie na stanowisku
wsparcia technicznego użytkowników. Po zdobyciu odpowiedniego
doświadczenia i uzupełnieniu wiedzy z zakresu modelowania systemów
i procesów, inżynierii oprogramowania, zarządzania wymaganiami,
zarządzania zmianą konsultant do spraw systemów teleinformatycz-
nych może awansować na stanowisko 251101 Analityk systemów tele-
informatycznych lub 251202 Specjalista do spraw rozwoju oprogramo-
wania systemów informatycznych. Konsultant nowe kwalifikacje może
zdobywać uczestnicząc w specjalistycznych szkoleniach organizowa-
nych przez producentów sprzętu, oprogramowania czy dostawców
rozwiązań technologicznych i informatycznych. Szkolenia takie zakoń-
czone są zwykle egzaminem potwierdzającym nabytą wiedzę i umiejęt-
ności.
8
2.7. Zadania zawodowe
Z1. Analizowanie potrzeb klienta w zakresie systemu teleinforma-
tycznego (niezbędne kompetencje: Kz1, KzS).
Z2. Planowanie i przygotowywanie rozwiązań w odpowiedzi na zdia-
gnozowane potrzeby (niezbędne kompetencje: Kz1, KzS).
Z3. Przygotowywanie i prowadzenie prezentacji przyjętych rozwiązań
(niezbędne kompetencje: Kz1, KzS).
Z4. Opracowywanie dokumentacji eksploatacyjnej systemu telein-
formatycznego (niezbędne kompetencje: Kz1, Kz2, KzS).
Z5. Przygotowywanie i prowadzenie szkolenia dla użytkowników sys-
temu (niezbędne kompetencje: Kz2, KzS).
Z6. Opracowywanie projektu wdrożenia systemu teleinformatyczne-
go (niezbędne kompetencje: Kz2, KzS).
Z7. Prowadzenie i wspieranie wdrożenia systemu teleinformatyczne-
go (niezbędne kompetencje: Kz2, KzS).
Z8. Diagnozowanie i testowanie poprawności realizacji założonych
funkcji (niezbędne kompetencje: Kz2, KzS).
Z9. Organizowanie stanowiska pracy zgodnie z zasadami i przepisami
BHP, ochrony ppoż., ochrony środowiska (niezbędne kompetencje:
Kz1, Kz2, KzS).
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych
Kz1  Przygotowywanie oferty rozwiązań teleinformatycznych (potrzebne
do wykonywania zadań: Z1, Z2, Z3, Z4, Z9).
Kz2  Implementowanie systemu teleinformatycznego (potrzebne do
wykonywania zadań: Z4, Z5, Z6, Z7, Z8, Z9).
KzS  Kompetencje społeczne (potrzebne do wykonywania zadań:
Z1÷Z9).
9
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi
a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK
Kompetencje zawodowe potrzebne do wykonywania zadań w za-
wodzie sugeruje się wykorzystać do opisu kwalifikacji na poziomie 6
właściwym dla wykształcenia wyższego pierwszego stopnia w Europej-
skiej i Polskiej Ramie Kwalifikacji. Poziom ten jest uzasadniony miej-
scem usytuowania zawodu w Klasyfikacji zawodów i specjalności (gru-
pa wielka 2 i jej odpowiednik w ISCED 2011).
Osoba wykonująca zawód konsultanta do spraw systemów telein-
formatycznych:
1) w zakresie wiedzy: zna w zaawansowanym stopniu teorie, fakty,
metody i złożone zależności w zakresie planowania systemów tele-
informatycznych, opracowywania dokumentacji i wdrażania syste-
mów teleinformatycznych;
2) w zakresie umiejętności: posiada umiejętności innowacyjnego pla-
nowania systemów teleinformatycznych oraz rozwiązywania złożo-
nych i nietypowych problemów w zmiennych i nie w pełni przewidy-
walnych warunkach podczas implementowania systemów teleinfor-
matycznych. Weryfikuje aktualny stan swojej wiedzy i poszerza jÄ…
w całym okresie działalności zawodowej.
10
3. Opis kompetencji zawodowych
Opis kompetencji dotyczy tylko kompetencji zawodowych zdefinio-
wanych w badaniach na stanowiskach pracy.
Wykonanie zadań zawodowych Z1, Z2, Z3, Z4, Z9 wymaga posiada-
nia kompetencji zawodowej Kz1.
3.1. Przygotowywanie oferty rozwiązań
teleinformatycznych Kz1
Wiedza  w zaawansowanym stop- Umiejętności  innowacyjnie wy-
niu zna i rozumie fakty, teorie, me- konuje zadania zwiÄ…zane z przygo-
tody oraz złożone zależności zwią- towaniem oferty rozwiązań telein-
zane z przygotowaniem oferty roz- formatycznych oraz rozwiÄ…zuje
wiązań teleinformatycznych, złożone i nietypowe problemy
w szczególności zna: w zmiennych i nie w pełni przewi-
- zasady i przepisy BHP, ochrony dywalnych warunkach, w szcze-
ppoż., ergonomii, ochrony śro- gólności potrafi:
dowiska w zakresie przygoto- - przestrzegać zasad i przepisów
wania ofert rozwiązań teleinfor- BHP, ochrony ppoż., ergonomii,
matycznych; ochrony środowiska w zakresie
- zródła informacji oraz metody przygotowywania ofert rozwią-
i narzędzia ich pozyskiwania; zań teleinformatycznych;
- architekturę sieci oraz zasady - pozyskiwać informacje w celu
funkcjonowania sprzętu telein- przygotowywania oferty;
formatycznego; - analizować działanie wdrożo-
- oprogramowanie systemowe nego systemu teleinformatycz-
i użytkowe, w tym biurowe; nego;
- zasady i standardy dotyczące - korzystać z oprogramowania
wykonania dokumentacji przed- biurowego i prezentacyjnego
wdrożeniowej; podczas przygotowywania oferty
- zasady bezpiecznej pracy sys- i prezentacji multimedialnych;
temu teleinformatycznego; - opracowywać dokumentację
- rodzaje systemów informatycz- przedwdrożeniową;
nych wspomagających pracę - stosować bezpieczne oprogra-
przedsiębiorstw; mowanie i systemy operacyjne;
- metody i techniki prowadzenia - prowadzić rozmowy i negocja-
negocjacji z klientem; cje z klientem;
- budowę i działanie przyjętego do - posługiwać się sprzętem telein-
wdrożenia systemu teleinforma- formatycznym;
tycznego;
11
- zasady przygotowania i pro- - korzystać z zaawansowanych
wadzania prezentacji; funkcji wdrażanego oprogramo-
- funkcjonalności systemów telein- wania;
formatycznych i możliwości ich - wykonywać oraz przedstawiać
zastosowania dla celów przed- prezentacje multimedialne;
siębiorstwa; - przygotowywać i prowadzić
- przedmiot i zakres działalności prezentacje rozwiązań telein-
przedsiębiorstwa (klienta) oraz formatycznych;
rolę teleinformatyki we wspo- - wykorzystywać istniejące sys-
maganiu jego funkcjonowania. temy informatyczne w zakresie
prezentacji systemu;
- rozpoznawać specyfikację za-
sad funkcjonowania systemu in-
formatycznego klienta;
- doradzać i wspierać technicz-
nie w zakresie wdrożonego
systemu teleinformatycznego.
Wykonanie zadań zawodowych Z4, Z5, Z6, Z7, Z8, Z9 wymaga posia-
dania kompetencji zawodowej Kz2.
3.2. Implementowanie systemu teleinformatycznego Kz2
Wiedza  w zaawansowanym Umiejętności  innowacyjnie wy-
stopniu zna i rozumie fakty, teorie,
konuje zadania zwiÄ…zane z imple-
metody oraz złożone zależności
mentacjÄ… systemu teleinformatycz-
zwiÄ…zane z implementacjÄ… systemu
nego oraz rozwiązuje złożone
teleinformatycznego, w szczegól-
i nietypowe problemy w zmiennych
ności zna:
i nie w pełni przewidywalnych wa-
- zasady i przepisy BHP, ochrony
runkach, w szczególności potrafi:
ppoż., ergonomii, ochrony śro-
- przestrzegać zasad i przepisów
dowiska w zakresie implemen-
BHP, ochrony ppoż., ergonomii,
tacji systemu teleinformatyczne-
ochrony środowiska w zakresie
go;
implementacji systemu telein-
- zasady opracowania projektów
formatycznego;
wdrożeniowych;
- planować oraz wykonać opra-
- funkcjonalności wdrażanego
cowania wdrożeniowe;
systemu teleinformatycznego;
- zasady funkcjonowania syste- - opracowywać metodykę wdro-
mu teleinformatycznego; żenia systemu;
- zasady przeprowadzenia roz- - użytkować w optymalny sposób
ruchu technologicznego sys-
infrastrukturę systemów informa-
temu teleinformatycznego;
tycznych;
12
- możliwości usprawnienia i eli- - wykonywać i koordynować te-
minowania ewentualnych uste- stowe uruchomienie systemu;
rek w pracy systemu; - diagnozować przyczyny niepo-
- metody, narzędzia i zasady prawnej pracy systemu telein-
analizowania i określania po- formatycznego;
trzeb szkoleniowych; - weryfikować działania systemu
- zasady, metody i narzędzia oraz wprowadzać zmiany w je-
organizacji szkoleń; go konfiguracji;
- metodykę wdrażania systemów - dobierać odpowiednie metody
teleinformatycznych; i narzędzia do przeprowadzania
- infrastrukturÄ™ technicznÄ… sys- identyfikacji potrzeb szkolenio-
temów informatycznych. wych;
- planować i koordynować orga-
nizacjÄ™ szkolenia;
- zapewniać wsparcie technicz-
nie podczas wdrażania syste-
mu teleinformatycznego.
Wykonanie wszystkich zidentyfikowanych w standardzie zadań
zawodowych wymaga posiadania kompetencji społecznych KzS.
3.3. Kompetencje społeczne KzS:
- samodzielne podejmuje decyzje w zakresie proponowanych rozwiÄ…-
zań teleinformatycznych i ponosi odpowiedzialność za skutki podję-
tych decyzji,
- kultywuje i upowszechnia wzory właściwego postępowania podczas
diagnozowania i analizowania potrzeb klienta w zakresie zastoso-
wań systemów teleinformatycznych,
- współpracuje i komunikuje się z dostawcami rozwiązań teleinforma-
tycznych, użytkownikami końcowymi systemów, klientami lub zlece-
niodawcami,
- krytycznie ocenia działania własne, związane z przygotowaniem
oferty i implementacjÄ… systemu teleinformatycznego.
13
4. Profil kompetencji kluczowych
Ocenę ważności kompetencji kluczowych dla zawodu konsultanta
do spraw systemów teleinformatycznych przedstawia rys. 1.
Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu
stosowanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Doro-
słych - projekt PIAAC (OECD).
Rozwiązywanie problemów
Współpraca w zespole
Komunikacja ustna
Wywieranie wpływu/przywództwo
Serie1
Planowanie i organizowanie pracy
Sprawność motoryczna
Umiejętność czytania ze zrozumieniem i pisania
Umiejętności matematyczne
Umiejętność obsługi komputera i wykorzystania Internetu
1 2 3 4 5
Zbędne Mało ważne Istotne Ważne Bardzo ważne
Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu 251102 Konsultant do spraw
systemów teleinformatycznych
14
5. SÅ‚ownik
Zawód - zbiór zadań (zespół czynności) wyodrębnionych w wyniku społecz-
nego podziału pracy, wykonywanych stale lub z niewielkimi zmianami
przez poszczególne osoby i wymagających odpowiednich kwalifikacji
i kompetencji (wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych)
zdobytych w wyniku kształcenia lub praktyki. Wykonywanie zawodu
stanowi zródło dochodów.
Specjalność - jest wynikiem podziału pracy w ramach zawodu, zawiera część
czynności o podobnym charakterze (związanych z wykonywaną
funkcją lub przedmiotem pracy) wymagających pogłębionej lub do-
datkowej wiedzy i umiejętności zdobytych w wyniku dodatkowego
szkolenia lub praktyki.
Zadanie - logiczny wycinek lub etap pracy w ramach zawodu o wyraznie okre-
zawodowe
ślonym początku i końcu, wyodrębniony ze względu na rodzaj lub
sposób wykonywania czynności zawodowych powiązanych jednym
celem, kończący się produktem, usługą lub decyzją.
Kompetencje - wszystko to, co pracownik wie, rozumie i potrafi wykonać, odpowied-
zawodowe
nio do sytuacji w miejscu pracy. Opisywane sÄ… trzema zbiorami: wie-
dzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych.
Wiedza - zbiór opisów faktów, zasad, teorii i praktyk przyswojonych w procesie
uczenia się, odnoszących się do dziedziny uczenia się lub działalno-
ści zawodowej.
Umiejętności - zdolność wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właści-
wych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej.
Kompetencje - zdolność autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu
społeczne
zawodowym i społecznym oraz kształtowania własnego rozwoju,
z uwzględnieniem kontekstu etycznego.
Kompetencje - wiedza, umiejętności i postawy odpowiednie do sytuacji, niezbędne
kluczowe
do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem,
integracji społecznej i zatrudnienia.
Standard - norma opisujÄ…ca kompetencje zawodowe konieczne do wykonywania
kompetencji
zadań zawodowych wchodzących w skład zawodu, akceptowana
zawodowych
przez przedstawicieli organizacji zawodowych i branżowych, praco-
dawców, pracobiorców i innych kluczowych partnerów społecznych.
Kwalifikacja - zestaw efektów uczenia się (zasób wiedzy, umiejętności oraz kompe-
tencji społecznych), których osiągnięcie zostało formalnie potwier-
dzone przez uprawnionÄ… instytucjÄ™.
Europejska - przyjęta w Unii Europejskiej struktura i opis poziomów kwalifikacji,
Rama
umożliwiający porównywanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych
Kwalifikacji
krajach. W Europejskiej Ramie Kwalifikacji wyróżniono 8 poziomów
kwalifikacji opisywanych za pomocą efektów uczenia się; stanowią
one układ odniesienia krajowych ram kwalifikacji.
Polska Rama - opis hierarchii poziomów kwalifikacji wpisywanych do zintegrowane-
Kwalifikacji
go rejestru kwalifikacji w Polsce.
Krajowy - ogół rozwiązań służących ustanawianiu i nadawaniu kwalifikacji
System
(potwierdzaniu efektów uczenia się) oraz zapewnianiu ich jakości.
Kwalifikacji
15


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
26$1102 specjalista do spraw kontrolingu
67 1202 specjalista do spraw rozwoju oprogramowania systemow informatycznych
39$2107 specjalista do spraw konsultingu
53$2403 specjalista do spraw szkolen
06 Wprowadzenie do genetycznych systemów uczących się
Statut Międzynarodowego Trybunału Karnego do spraw Ruandy
47$2218 specjalista do spraw?dan spoleczno ekonomicznych
87 w sprawie rzeczoznawców do spraw sanitarnohigienicznych
Cwiczenie 02 Uprawnienia dostepu do zasobow w systemie Windows
Linux Kernel Podróż do wnętrza systemu cz 1
143D1501 pracownik do spraw osobowych
17!6606 specjalista do spraw animacji multimedialnej
Linux Kernel podroz do wnetrza systemu
Win XP Problemy z dostępem do logów systemowych
Ekspert do spraw szczepień
Legalny Serial promocyjny do Advanced SystemCare 5 1 0 198

więcej podobnych podstron