plik


ÿþOPINIE RozdziaB 6/1. 6/1. Analiza stanu BHP w zak³adzie pracy  sposób postêpowania, dokumentacja Les³awAnaliza stanu BHP w zak³adzie pracy  postêpowanie, dokumentacja Rozdzia³ 2005 6/1. Zieliñski 6. Analiza stanu kwiecieñ 6/1. bhp Spis treSci 1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 1.2. Wymagania prawne, odpowiedzialnoSæ za sporz¹dzenie i cel analizy . . . . . . . . . . . . . . . 3 1.3. Kto i jak czêsto dokonuje analizy stanu bhp? . . 3 2. Zakres analizy stanu bhp. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 2.1. Tematyka objêta analiz¹ . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 2.2. Ocena ryzyka zawodowego, a analiza stanu bhp 7 2.3. Komu potrzebna jest analiza stanu bhp?. . . . . . 9 3. Sposób postêpowania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 4. Materia³y do sporz¹dzenia analizy . . . . . . . . . . . . . . 11 4.1. Przyk³adowe rejestry . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 5. Formularz z tematami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 6. Uwagi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 7. Wnioski z analizy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 7.1. Dzia³ania pracodawcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Wzór polecenia s³u¿bowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19 7.2. Plan poprawy warunków bhp. . . . . . . . . . . . . . 20 8. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 Wzory rejestrów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Wzór formularza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24 Wzór planu poprawy warunków bhp. . . . . . . . . . . . 26 1. Wprowadzenie Opinia ta ma pomóc inspektorom bhp i osobom wykonuj¹cym zadania s³u¿by bhp, a tak¿e szefom firm, w sporz¹dzeniu analizy stanu bezpieczeñstwa i higieny pracy oraz przypomnieæ, jaki jest cel opracowywania tej analizy. Praktyka pokazuje, ¿e sporz¹dzenie analizy stanu bezpieczeñstwa i higieny pracy w zak³adzie nastrêcza pewne trudnoSci nawet du¿ym firmom. Czêsto jest tak¿e ograniczana i sp³ycana do statystyk. Zdarza siê tak¿e, ¿e analiza stanu bhp w fir- mie jest w ogóle pomijana w dzia³alnoSci s³u¿by bhp. Dzieje siê tak, bo wielu szefów firm nie wymaga od s³u¿by bhp takiej analizy, a wielu inspektorów bhp: nie jest do koñca przekonanych czy jest ona potrzebna, jak ma wygl¹daæ, komu ma s³u¿yæ i co ma z niej wynikaæ. Aby rozwiaæ czêSæ w¹tpliwoSci w tym zakresie, nale¿y wyraxnie stwierdziæ, ¿e obowi¹zek sporz¹dzania analizy stanu bezpieczeñstwa i higieny pracy w zak³a- dzie pracy przez s³u¿by bhp zosta³ zapisany w rozporz¹dzeniu Rady Ministrów z 2.9.1997 r. w sprawie s³u¿by bezpieczeñstwa i higieny pracy (Dz.U. Nr 109, poz. 704, ze zm.). kwiecieD 2005 1 OPINIE 6. Analiza stanu bhp RozdziaB 6/1. Spe³niaj¹c swój obowi¹zek w zakresie sporz¹dzania i przedstawiania analizy stanu bhp, s³u¿ba bhp najczêSciej sprawê kwituje: statystyk¹ wypadkow¹, wskaxnikami ciê¿koSci i czêstotliwoSci wypadków w porównaniu z analogicz- nym okresem roku poprzedniego oraz statystyk¹ chorób zawodowych. Jako potwierdzenie dobrego stanu bhp wiêkszoSæ firm przedstawia karty oce- ny ryzyka zawodowego pokazuj¹ce, ¿e jest ono na poziomie ma³ym, bardzo ma³ym, akceptowalnym (w zale¿noSci od przyjêtej metody). Je¿eli wskaxniki wy- padkowoSci nie pogorszy³y siê albo nawet siê poprawi³y  kierownictwo i s³u¿by bhp s¹ usatysfakcjonowane ze swojej pracy. Tak opracowana analiza jest przed- stawiana na posiedzeniu komisji bhp (w firmach, w których taka komisja dzia³a) i równie¿ cz³onkowie komisji  przedstawiciele za³ogi nie wnosz¹ do niej za- strze¿eñ. Problem powstaje wówczas, gdy tak sporz¹dzon¹ analizê otrzyma podczas kon- troli w firmie inspektor pracy, który potraktuje j¹ jedynie jako statystykê wypad- kowoSci i chorób zawodowych, a nie jako analizê stanu bhp. Analiza stanu bhp opisana jedynie wskaxnikami liczbowymi (statystyka iloSci, czêstotliwoSci i ciê¿koSci wypadków, iloSci zarejestrowanych chorób zawodowych) nie pokazuje, czy: w firmie s¹ spe³nione wymagania bhp w zakresie organizacji pracy i organizacji poszczególnych stanowisk, pracodawca spe³nia swoje obowi¹zki w zakresie bhp wobec zatrudnionych pracowników, pracownicy stosuj¹ siê do obowi¹zuj¹cych norm bezpieczeñstwa. Zwróæcie Pañstwo tak¿e uwagê, ¿e fakt pojawienia siê wyrazu analiza zobo- wi¹zuje do przeprowadzenia badania, czyli ustosunkowania siê do ka¿dego ele- mentu zarz¹dzania firm¹, sk³adaj¹cego siê na bezpieczeñstwo i higienê pracy i ocenienia go. Sam fakt nie zaistnienia wypadku, czy nie wyst¹pienia choroby zawodowej nie jest gwarantem tego, ¿e w dalszej, czy bli¿szej przysz³oSci sytuacja nie zmieni siê na niekorzySæ. Statystyka i wskaxniki opisuj¹ historiê, pokazuj¹, ¿e dotychczas by³o dobrze, bo nie by³o wypadków przy pracy, a jeSli ju¿ do nich dochodzi³o, by³y one z regu³y nie- groxne w skutkach. Gwarantem utrzymania takiej sytuacji dzisiaj i w przysz³oSci jest dobry stan bezpieczeñstwa i higieny pracy na ka¿dym stanowisku pracy, po- twierdzony spe³nieniem obowi¹zuj¹cych przepisów. Potwierdzenie takie uzyska tylko ten pracodawca, który dokona rzetelnego badania wszystkich elementów or- ganizacji pracy zwi¹zanych z bhp i z takiej solidnej analizy bêdzie wynika³o, i¿ on i jego pracownicy spe³niaj¹ obowi¹zuj¹ce wymagania w zakresie bezpieczeñstwa i higieny pracy. Analiza stanu bhp, sporz¹dzona w sposób kompleksowy, poka¿e równie¿ pracownikom s³u¿by bhp, czy ich praca daje spodziewane efekty. Analiza obejmuj¹ca wszystkie zagadnienia maj¹ce bezpoSredni, czy poSredni wp³yw na bezpieczne warunki pracy, poka¿e bowiem te miejsca i te tematy, które wymagaj¹ poprawy i doprowadzenia do zgodnoSci z obowi¹zuj¹cymi przepisami lub zasa- dami bhp. 2 kwiecieD 2005 6/1. Analiza stanu BHP w zakBadzie pracy  postpowanie, dokumentacja OPINIE RozdziaB 6/1. Warto zwróciæ uwagê na jeszcze jeden aspekt sprawy, a mianowicie zmieniaj¹ce siê przepisy dotycz¹ce prawa pracy i szczegó³owe przepisy dotycz¹ce bezpieczeñ- stwa i higieny pracy. To, co w poszczególnych zak³adach funkcjonowa³o i jeszcze funkcjonuje w zakresie bhp mo¿e byæ ju¿ nieaktualne, ale to dopiero analiza poka- ¿e, które tematy wymagaj¹ weryfikacji. 1.2. Wymagania prawne, odpowiedzialnoSæ za sporz¹dzenie i cel analizy Cytowane ju¿ wczeSniej rozporz¹dzenie Rady Ministrów z 2.9.1997 r. w sprawie s³u¿by bezpieczeñstwa i higieny pracy  w§ 2 ust. 1 okreSla zakres dzia³ania tej s³u¿by. W pkt. 3 zapisano, ¿e jednym z zadañ, które nale¿¹ do obowi¹zków s³u¿by bhp jest: sporz¹dzanie i przedstawianie pracodawcy, co najmniej raz w roku, okre- sowych analiz stanu bezpieczeñstwa i higieny pracy zawieraj¹cych propozycje przedsiêwziêæ technicznych i organizacyjnych, maj¹cych na celu zapobieganie zagro¿eniom ¿ycia i zdrowia pracowników oraz poprawê warunków pracy. Jak widaæ w tym przepisie, nie ma podzia³u zak³adów pracy ani ze wzglêdu na: liczbê i skutki zaistnia³ych wypadków przy pracy, liczbê zarejestrowanych chorób zawodowych, wagê wystêpuj¹cych zagro¿eñ. Zatem obowi¹zek dokonywania analizy stanu bhp w zak³adzie pracy dotyczy Obowizek dla wszystkich wszystkich zak³adów bez wzglêdu na to, czy wypadków jest du¿o, czy nie ma ich zakBadów wcale, czy wystêpuj¹ choroby zawodowe, czy te¿ nie odnotowano ¿adnego takiego przypadku. Zreszt¹ w przepisie w ogóle nie ma mowy o wypadkach i chorobach, ale jest za to mowa o zapobieganiu i poprawie. 1.3. Kto i jak czêsto dokonuje analizy stanu bhp? Poniewa¿ analiza stanu bhp nale¿y do zadañ s³u¿by bhp, sporz¹dza j¹: inspektor (specjalista)  w firmie posiadaj¹cej s³u¿bê bhp, pracownik, któremu pracodawca powierzy³ wykonywanie zadañ s³u¿by bhp, specjalista spoza zak³adu, któremu pracodawca zleci³ wykonywanie zadañ s³u¿by bhp, sam pracodawca, który wykonuje zadania s³u¿by bhp. Pracodawca mo¿e samodzielnie dokonywaæ analizy stanu bhp w zak³adzie, je¿eli spe³nia wymagania zawarte w art. 23711 § 1 Kodeksu pracy, tzn. jeSli posiada ukoñ- czone szkolenie niezbêdne do wykonywania zadañ s³u¿by bhp i zatrudnia do 10 pracowników, albo zatrudnia do 20 pracowników i jest zakwalifikowany do gru- py dzia³alnoSci, dla której ustalono nie wy¿sz¹ ni¿ trzeci¹ kategoriê ryzyka w rozu- mieniu przepisów o ubezpieczeniu spo³ecznym z tytu³u wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Analiza powinna byæ sporz¹dzona mo¿liwie szybko po zakoñczeniu kwarta³u, czy pó³rocza, tak aby by³o mo¿na do planów finansowych i rzeczowych firmy wprowa- dziæ te tematy, które wymagaj¹ wdro¿enia w najbli¿szym czasie. W zasadzie wiêk- szoSæ firm opracowuje analizy roczne, ale te, w których wystêpuj¹ powa¿ne za- gro¿enia, powinny je wykonywaæ czêSciej. kwiecieD 2005 3 OPINIE 6. Analiza stanu bhp RozdziaB 6/1. Zwróæcie Pañstwo uwagê na fakt, ¿e analiza stanu bezpieczeñstwa i higieny pra- cy ma byæ podstaw¹ dzia³añ przysz³oSciowych, a statystki s¹ tylko elementem po- mocniczym dla opracowania planu dzia³añ prewencyjnych. 2. Zakres analizy stanu bhp 2.1. Tematyka objêta analiz¹ Aby analiza stanu bhp spe³nia³a swoje zadanie w zakresie zapobiegania zagro¿e- niom ¿ycia i zdrowia pracowników oraz poprawy warunków pracy musi uwzglêd- niaæ kilka punktów. Punkt 1. Statystyka W analizie stanu bhp niew¹tpliwie powinna znalexæ siê statystyka wypadkowoSci wypadków i statystyka chorób zawodowych za ostatni rok. Ale same cyfry to za ma³o. Staty- i chorób styka za ostatni rok powinna byæ zestawiona z danymi za rok poprzedni, a tak¿e po- zawodowych równana z latami wczeSniejszymi. Wydaje siê, ¿e za tak¹ minimaln¹ perspektywê czasow¹ nale¿a³oby przyj¹æ ostatnie cztery, piêæ lat. Statystyka wypadków powinna pokazywaæ: wskaxniki czêstotliwoSci i ciê¿koSci oraz wszystkie przyczyny ich zaistnienia. Musi byæ te¿ odniesienie siê do skutecznoSci podejmowanych dzia³añ zapobie- gawczych  wniosków zapisanych w protoko³ach powypadkowych  czy zosta³y one zrealizowane oraz czy spe³ni³y swoje zadanie. Mówi¹c inaczej  czy przypad- kiem nie dosz³o do wypadku z tych samych lub podobnych przyczyn. Statystyka chorób zawodowych powinna uwzglêdniaæ przyczyny zachorowañ i podjête dzia³ania zapobiegaj¹ce. W przypadku tej statystyki nale¿y zestawiaæ d³u¿sze okresy (ni¿ zalecane dla statystyki wypadków), gdy¿ jak wiemy, za- chorowania na choroby zawodowe ujawniaj¹ siê najczêSciej po wielu latach pracy w warunkach szkodliwych dla zdrowia. Punkt 2. Wyniki pomia- Wyniki badañ Srodowiska pracy w zakresie: rów czynników zapylenia, szkodliwych ha³asu, stosowanych substancji niebezpiecznych i szkodliwych, xróde³ promieniowania jonizacyjnego itd. OczywiScie bêd¹ tu podawane wyniki badañ ró¿nych czynników szkodliwych w zale¿noSci od specyfiki zak³adu. Punkt 3. Wyniki pomiarów oSwietlenia na poszczególnych stanowiskach pracy i ich zgodnoSæ z normami. Nale¿y pamiêtaæ, ¿e nieprawid³owe oSwietlenie mo¿e byæ w wielu przypadkach czynnikiem potêguj¹cym zagro¿enia, a zawsze pogarsza komfort pracy. 4 kwiecieD 2005 6/1. Analiza stanu BHP w zakBadzie pracy  postpowanie, dokumentacja OPINIE RozdziaB 6/1. Punkt 4. Statystykê zdarzeñ potencjalnie wypadkowych, tj. wszystkich takich zdarzeñ, które tylko dziêki szczêSliwemu zbiegowi okolicznoSci nie doprowadzi³y do wy- padku. Wa¿ne jest przy tym, aby dane liczbowe uzupe³niæ o przyczynê powstania zdarzenia i skutecznoSæ podjêtych dzia³añ zapobiegawczych. Punkt 5. Statystykê awarii z opisem ich przyczyn i potencjalnych skutków dla praco- wników, zawieraj¹c¹ skutecznoSæ akcji ratowniczych oraz skutecznoSæ podjêtych dzia³añ zapobiegaj¹cych powstaniu podobnych zdarzeñ w przysz³oSci. Punkt 6. Stwierdzone podczas kontroli nieprawid³owoSci w zakresie organizacji stano- wisk pracy, stosowanych maszyn, urz¹dzeñ, narzêdzi, materia³ów, sposobu wyko- nywania pracy w aspekcie powstawania zagro¿eñ. Punkt 7. Stwierdzone podczas kontroli sytuacje nieprzestrzegania przez pracowników przepisów oraz zasad bhp. Punkt 8. Informacje od pracowników lub ich przedstawicieli, dotycz¹ce nieprawid³owoSci stwarzaj¹cych: zagro¿enia ¿ycia lub zdrowia na poszczególnych stanowiskach pracy, uci¹¿liwoSci w wykonywaniu zadañ. Punkt 9. Wnioski z kontroli organów zewnêtrznych sprawuj¹cych nadzór nad warunkami pracy i Srodowiska pracy  Pañstwowej Inspekcji Pracy, czy Pañstwowej Inspekcji Sanitarnej, a tak¿e wnioski z kontroli prowadzonych przez Pañstwow¹ Stra¿ Po- ¿arn¹, Dozór Techniczny i inne specjalistyczne instytucje. Punkt 10. Szkolenia bhp pracowników: wstêpne, okresowe, specjalistyczne  wymagane na poszczególnych stanowiskach pracy. W analizie stanu bhp powinno siê uwzglêdniæ zakres wymaganej tematyki, czêstotliwoSæ i skutecznoSæ szkoleñ (potwierdzone wynikami egzaminów i okresow¹ kontrol¹ znajomoSci obowi¹zuj¹cych przepisów i zasad bhp). Punkt 11. Badania lekarskie, z uwzglêdnieniem: czêstotliwoSci, zakresu badania i stosowa- nia siê do stwierdzonych zaleceñ oraz przeciwwskazañ do wykonywania konkret- nej pracy. Punkt 12. Kwalifikacje pracowników do wykonywania powierzonej im pracy  w zakresie wykszta³cenia, uprawnieñ i umiejêtnoSci dla zapewnienia bezpieczeñstwa w³asne- go, osób podleg³ych i wspó³pracowników. kwiecieD 2005 5 OPINIE 6. Analiza stanu bhp RozdziaB 6/1. Punkt 13. Rrodki ochrony zbiorowej  w zakresie ich stosowania, skutecznoSci i stanu tech- nicznego. Punkt 14. Rrodki ochrony indywidualnej  w zakresie ich dostêpnoSci, stosowania przez pracowników oraz skutecznoSci. Punkt 15. Odzie¿ robocza i ochronna  jej dostêpnoSæ i u¿ywanie, a tak¿e przydatnoSæ w wa- runkach zak³adu. Punkt 16. Instrukcje obs³ugi i bezpiecznego wykonywania prac  ich aktualnoSæ pod wzglê- dem merytorycznym, odpowiedzialnoSci za organizacjê i wykonywanie prac, zna- jomoSæ przez pracowników. Punkt 17. Prace szczególnie niebezpieczne  czy s¹ identyfikowane, czy jest sporz¹dzany rejestr prac szczególnie niebezpiecznych, zwi¹zanych ze znacz¹cymi zagro¿eniami, czy s¹ opracowane instrukcje lub procedury, zapewniaj¹ce ich bezpieczne wykonywanie. Punkt 18. Prace wykonywane przez co najmniej 2 osoby  czy jest sporz¹dzony rejestr takich prac i czy jest to uwzglêdnione w organizacji pracy i w instrukcjach. Punkt 19. Zakres obowi¹zków poszczególnych pracowników  czy okreSlono odpowie- dzialnoSæ w zakresie bhp. Punkt 20. Konsultacje z pracownikami (ich przedstawicielami) dzia³añ zwi¹zanych z bez- pieczeñstwem i higien¹ pracy  czy wprowadzony zosta³ ten wymóg i sposób jego funkcjonowania. Punkt 21. Ergonomia  w organizacji stanowisk pracy, obs³ugiwanych maszyn, urz¹dzeñ i narzêdzi, ochron osobistych oraz innych elementów wyposa¿enia stanowisk pra- cy, maj¹cych, czy mog¹cych mieæ niekorzystny wp³yw na powstawanie zagro¿eñ czy komfort pracy. Punkt 22. Podwykonawcy  czy znaj¹ przepisy bhp obowi¹zuj¹ce na terenie naszego zak³adu i czy ich sposób wykonywania prac nie stwarza zagro¿eñ dla nich samych i osób trzecich. Punkt 23. Ocena ryzyka zawodowego na poszczególnych stanowiskach pracy, szczególnie przy wykonywaniu prac zwi¹zanych ze znacznymi zagro¿eniami  wnioski z oceny. 6 kwiecieD 2005 6/1. Analiza stanu BHP w zakBadzie pracy  postpowanie, dokumentacja OPINIE RozdziaB 6/1. Jest rzecz¹ oczywist¹, ¿e powy¿sza lista nie musi dotyczyæ ka¿dej firmy. S¹ firmy, dla których lista bêdzie d³u¿sza i s¹ takie, w których na liScie pojawi siê tylko czêSæ podanych tu tematów lub tematy zostan¹ inaczej sformu³owane. 2.2. Ocena ryzyka zawodowego, a analiza stanu bhp Ze wzglêdu na konsekwencje, jakie wynikaj¹ z oceny ryzyka zawodowego, ten ostatni  23 punkt wymaga szerszego omówienia. W artykule 226 Kodeksu Pracy (tj. Dz.U z 1998 r. Nr 21, poz. 94, ze zm.) zapisano, ¿e:  Pracodawca: 1) ocenia i dokumentuje ryzyko zawodowe zwi¹zane z wykonywan¹ prac¹ oraz stosuje niezbêdne Srodki profilaktyczne zmniejszaj¹ce ryzyko, 2) informuje pracowników o ryzyku zawodowym, które wi¹¿e siê z wykonywan¹ prac¹, oraz o zasadach ochrony przed zagro¿eniami. Natomiast w rozporz¹dzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26.9.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeñstwa i higieny pracy (tj. Dz.U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650), w § 39 ust. 1 czytamy:  Pracodawca jest obowi¹zany oceniaæ i doku- mentowaæ ryzyko zawodowe, wystêpuj¹ce przy okreSlonych pracach, oraz stosowaæ niezbêd- ne Srodki profilaktyczne zmniejszaj¹ce ryzyko. Rodzi siê wiêc pytanie  jak te wymienione powy¿ej obowi¹zki maj¹ siê do oceny stanu bhp? Otó¿ ocena ryzyka zawodowego, oprócz formalnego spe³nienia wymagañ praw- nych, powinna daæ konkretne efekty pracodawcy i pracownikom, widoczne w pro- cesie analizy oceny stanu bhp. Dla ka¿dego pracodawcy dokonanie oceny ryzyka zawodowego w firmie powinno daæ odpowiedx na pytania: czy organizacja pracy i stanowisk pracy zapewnia zabezpieczenie pracowni- ków przed zagro¿eniami wypadkowymi oraz oddzia³ywaniem czynników szkodliwych dla zdrowia i uci¹¿liwoSci¹ pracy? czy zosta³y zlikwidowane zagro¿enia dla zdrowia i ¿ycia pracowników przez stosowanie technologii, urz¹dzeñ, materia³ów i substancji nie powoduj¹cych takich zagro¿eñ? czy tam, gdzie likwidacja zagro¿eñ nie jest mo¿liwa, zastosowane zosta³y odpo- wiednie rozwi¹zania organizacyjne i techniczne, w tym Srodki ochrony zbiorowej, ograniczaj¹ce wp³yw tych zagro¿eñ na zdrowie i bezpieczeñstwo pracowników? czy zapewniono pracownikom Srodki ochrony indywidualnej odpowiednie do rodzaju oraz poziomu zagro¿eñ, tam gdzie po zastosowaniu rozwi¹zañ organi- zacyjnych i technicznych ograniczenie zagro¿eñ nie jest wystarczaj¹ce? Je¿eli porównamy te pytania z ca³ym procesem analizy stanu bhp, to oka¿e siê, ¿e w ocenie ryzyka zawodowego, jak w soczewce, skupiaj¹ siê podstawowe zagad- nienia analizy. Dzieje siê tak dlatego, poniewa¿ dla poprawnego przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego pracodawca musi znaæ: listê zagro¿eñ wystêpuj¹cych na poszczególnych stanowiskach pracy wraz z mo¿liwymi skutkami zdrowotnymi, sposób organizacji prac szczególnie niebezpiecznych i wymagaj¹cych obs³ugi co najmniej 2-osobowej, wykaz miejsc i stanowisk wymagaj¹cych opracowania instrukcji obs³ugi i bez- piecznego wykonywania prac, kwiecieD 2005 7 OPINIE 6. Analiza stanu bhp RozdziaB 6/1. poziom znajomoSci i przestrzegania ww. instrukcji przez pracowników, stan techniczny maszyn, urz¹dzeñ, instalacji wraz z dokumentacj¹ remontów i przegl¹dów, wyniki pomiarów czynników powoduj¹cych zagro¿enia Srodowiska pracy (za- pylenie, ha³as, wibracje, substancje niebezpieczne i szkodliwe itd.), zapisy w kartach charakterystyk stanowisk pracy, wymagane kwalifikacje zawodowe i zdrowotne oraz mieæ potwierdzenia za- trudniania odpowiednich pod tym wzglêdem pracowników, tematykê i skutecznoSæ szkoleñ w zakresie bhp, statystyki wypadków i chorób zawodowych (liczba i przyczyny), statystyki zdarzeñ potencjalnie wypadkowych i awarii (liczba i przyczyny), wykaz stosowanych ochron i zabezpieczeñ ograniczaj¹cych zagro¿enia oraz ich skutecznoSæ. Jak widaæ  rzetelnie dokonana ocena ryzyka zawodowego jest jednym z podsta- wowych materia³ów dla analizy stanu bhp. Nie zarejestrowanie w firmie wypadków przy pracy i chorób zawodowych w przyjêtym do oceny ryzyka zawodowego, statystycznym okresie 3 4 lat, wcale nie oznacza, ¿e praca w tym zak³adzie jest bezpieczna i ¿e pracodawca zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Je¿eli oka¿e siê, ¿e poziom ryzyka koñcowego (szcz¹tkowego) po zastosowaniu dostêpnych zabezpieczeñ (technicznych, organizacyjnych) na jakimkolwiek stano- wisku pracy nie zosta³ obni¿ony do poziomu akceptowalnego (ma³ego, bardzo ma³ego) to nale¿y w pierwszej kolejnoSci opracowaæ i wdro¿yæ dzia³ania maj¹ce na celu ograniczyæ to ryzyko. PRZYKAAD Ocena ryzyka zawodowego na stanowisku spawacza wykaza³a, ¿e z tytu³u zagro¿enia, jakim jest po- parzenie gor¹cym metalem, ryzyko jest du¿e. To w pierwszej kolejnoSci nale¿y podj¹æ dzia³ania dla zredukowania jego wartoSci do ma³ego. Ocena stanu bhp (wraz z realizacj¹ wniosków z niej wynikaj¹cych), jak i narzêdzie do jej sporz¹dzania, jakim jest ocena ryzyka zawodowego, s¹ niezbêdne dla wprowadzania mechanizmów zachêcaj¹cych pracowników do postêpowania zgodnego z obowi¹zuj¹cymi przepisami. Tylko pracownicy, którzy: znaj¹ wystêpuj¹ce na ich stanowiskach pracy zagro¿enia i ich xród³a, wraz z mo¿liwymi skutkami zdrowotnymi, wiedz¹, jakie musz¹ stosowaæ zabezpieczenia dla ograniczenia skutków za- gro¿eñ  jak ustrzec siê wypadków i chorób zawodowych, wiedz¹, jak postêpowaæ w sytuacjach awaryjnych, wiedz¹, ¿e ich potrzeby w zakresie bhp s¹ dostrzegane i realizowane  pracuj¹ bezpieczniej oraz maj¹ wiêkszy komfort pracy. Pracownicy tacy wiedz¹ ponadto, ¿e ich bezpieczeñstwo jest traktowane przez prze³o¿onych tak samo po- wa¿nie, jak realizacja zadañ produkcyjnych. 8 kwiecieD 2005 6/1. Analiza stanu BHP w zakBadzie pracy  postpowanie, dokumentacja OPINIE RozdziaB 6/1. 2.3. Komu potrzebna jest analiza stanu bhp? Osob¹ odpowiedzialn¹ za stan bezpieczeñstwa w firmie jest oczywiScie praco- dawca, a dalej wszystkie osoby kieruj¹ce pracownikami, w czêSci wynikaj¹cej z ich zakresu odpowiedzialnoSci. Nale¿y jednak¿e pamiêtaæ, ¿e pracodawca zatrudnia pracowników s³u¿by bhp, którzy mimo, ¿e bezpoSrednio nie odpowiadaj¹ za stan bhp, to s¹  doradcami pracodawcy, osób nadzoru i robotników , a wiêc to w³aSnie pracownicy s³u¿by bhp w zasadniczy sposób kszta³tuj¹ bezpieczeñstwo pracy w zak³adzie. Kodeks pracy  w rozdziale I Dzia³u X poSwiêca ca³y art. 207 ochronie zdrowia i ¿y- cia pracowników. W§2tego artyku³u zapisano, ¿e:  Pracodawca jest obowi¹zany chroniæ zdrowie i ¿ycie pracowników poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osi¹gniêæ nauki i techniki. W szczegól- noSci pracodawca jest obowi¹zany: 1) organizowaæ pracê w sposób zapewniaj¹cy bezpieczne i higieniczne warunki pracy, 2) zapewniæ przestrzeganie w zak³adzie pracy przepisów oraz zasad bezpieczeñstwa i hi- gieny pracy, wydawaæ polecenia usuniêcia uchybieñ w tym zakresie oraz kontrolowaæ wykonanie tych poleceñ, 3) zapewniæ wykonanie nakazów, wyst¹pieñ, decyzji i zarz¹dzeñ wydawanych przez or- gany nadzoru nad warunkami pracy, 4) zapewniæ wykonanie zaleceñ spo³ecznego inspektora pracy . Cytowane wczeSniej rozporz¹dzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26.9.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bhp, w § 40 ust. 1 zobowi¹zuje pracodawcê do za- pewnienia systematycznych kontroli stanu bezpieczeñstwa i higieny pracy ze szczególnym uwzglêdnieniem organizacji procesów pracy, stanu maszyn i innych urz¹dzeñ technicznych oraz ustalenia sposobów rejestracji nieprawid³owoSci i me- tod ich usuwania. Mimo, ¿e zapisy obu aktów normatywnych dotycz¹ bezpoSrednio pracodawcy, to w praktyce w³aSnie s³u¿ba bhp, poprzez swoje bezpoSrednie dzia³ania, ma naj- wiêkszy wp³yw na kszta³towanie bezpiecznych warunków pracy. Mo¿na wiêc Smia³o postawiæ twierdzenie, ¿e analiza stanu bhp potrzebna jest przede wszystkim pracodawcy, ale tak samo pracownikom s³u¿by bhp. Maj¹c szczegó³ow¹ analizê stanu bezpieczeñstwa i higieny pracy, pracodawca zdaje sobie sprawê ze wszystkich konsekwencji wynikaj¹cych z niedoci¹gniêæ w tym zakresie, wystêpuj¹cych w jego firmie. Wie tak¿e, jakie musi podejmowaæ dzia³ania, aby doprowadziæ do zgodnoSci z obowi¹zuj¹cymi przepisami, a co za tym idzie, do ograniczania zagro¿eñ. W tych dzia³aniach pierwsz¹ osob¹ do po- mocy bêdzie pracownik s³u¿by bhp. Ka¿da niezgodnoSæ jest potencjalnym xród³em zagro¿enia, a ka¿de zagro¿enie jest potencjalnym xród³em wypadku przy pracy czy choroby zawodowej. Je- ¿eli wszyscy w firmie bêd¹ o tym pamiêtali i ich dzia³ania bêd¹ ukierunkowane na ograniczanie zagro¿eñ, czyli organizowanie i wykonywanie prac zgodnie z przepisami oraz wprowadzanie mechanizmów poprawy warunków pracy, to dopiero wtedy bêdziecie mieli Pañstwo gwarancjê, ¿e w firmie jest i bêdzie bezpiecznie. Jest to tak¿e sytuacja znacznego komfortu podczas kontroli organów zewnêtrznych. Czekanie na decyzje zewnêtrznych organów kontrolnych oraz podejmowanie dzia³añ po wypadkach jest najdro¿szym sposobem poprawy warunków pracy, kwiecieD 2005 9 OPINIE 6. Analiza stanu bhp RozdziaB 6/1. dlatego ¿e realizowanie decyzji administracyjnych wymaga dzia³añ w stosunkowo krótkim czasie i nie zawsze wtedy, gdy to jest dla firmy wygodne (z powodów organizacyjnych i finansowych). Natomiast dzia³anie po wypadku nie cofnie utra- conego nie rzadko zdrowia lub nawet ¿ycia, jak równie¿ poniesionych niema³ych kosztów. PRZYKAAD Tylko tzw. lekki wypadek jest dla firmy strat¹ materialn¹ rzêdu 3 7 tysiêcy z³otych. W przypadku wy- padków ciê¿kich straty id¹ w dziesi¹tki tysiêcy z³otych, a wypadki Smiertelne poci¹gaj¹ za sob¹ koszty du¿o przewy¿szaj¹ce 100 tysiêcy z³, nie mówi¹c o tragedii ludzkiej. OczywiScie nie wyklucza to koniecznoSci podjêcia dzia³añ natychmiastowych, w celu przywrócenia wymaganego stanu bezpieczeñstwa, np. po wypadku, awarii. 3. Sposób postêpowania Poni¿ej przedstawiony algorytm pokazuje Scie¿kê postêpowania, a razem z przy- k³adowym formularzem przegl¹du bhp powinien pomóc Pañstwu w opracowaniu analizy stanu bezpieczeñstwa i higieny pracy w Waszym zak³adzie pracy. Algorytm pokazuje dwie Scie¿ki postêpowania: w przypadku oceny pozytywnej nastêpuje koniec dzia³añ, jeSli ocena jest negatywna  przystêpujemy do dalszych dzia³añ. 10 kwiecieD 2005 6/1. Analiza stanu BHP w zakBadzie pracy  postpowanie, dokumentacja OPINIE RozdziaB 6/1. Z pierwszej Scie¿ki (ocena pozytywna) mog¹ skorzystaæ tylko te firmy, w których nie by³o: wypadków, zdarzeñ potencjalnie wypadkowych i awarii, chorób zawodowych, odchyleñ od wymogów przepisów bezpieczeñstwa i higieny pracy (potwier- dzone protoko³ami kontroli wewnêtrznych i zewnêtrznych), zg³oszeñ od za³ogi, a wiêc zak³ady, które osi¹gnê³y tzw.  bezpieczeñstwo bezwzglêdne , co praktycz- nie jest prawie niemo¿liwe. Tak wiêc wszyscy powinni skorzystaæ ze Scie¿ki drugiej i znalexæ te tematy, które wymagaj¹ podjêcia dzia³añ, je¿eli nie naprawczych, to doskonal¹cych stan bezpieczeñstwa i higieny pracy albo mówi¹c inaczej, pod- nosz¹cych na wy¿szy poziom kulturê bezpieczeñstwa w firmie. Postêpowanie zgodnie z algorytmem Scie¿ki drugiej nie jest czynnoSci¹ jednora- zow¹, ale wymaga okresowego kontrolowania realizacji zadañ i musi byæ powta- rzane przynajmniej raz w roku. 4. Materia³y do sporz¹dzenia analizy Na pocz¹tek uwaga do przedstawianych przyk³adowych materia³ów  zapisy w poszczególnych rejestrach, formularzach nie s¹ ze sob¹ spójne, co daje mo¿liwoSæ pokazania wiêkszej liczby ró¿nych sytuacji wymagaj¹cych podjêcia konkretnych dzia³añ. Przeprowadzenie analizy stanu bezpieczeñstwa i higieny pracy w zak³adzie pracy wymaga siêgniêcia do wielu dokumentów, zapisów prowadzonych w ci¹gu ca³ego roku. ¯eby zagadnienie uproSciæ, a przede wszystkim uporz¹dkowaæ, tzn. aby ma- teria³ by³ miarodajny i ³atwy do identyfikacji, warto zaprowadziæ system rejestro- wania tego wszystkiego, co dzia³o siê w dziedzinie bhp w okresie roku. W dobie komputerów ca³oSæ mo¿e byæ katalogowana i rejestrowana na noSnikach elektro- nicznych, co w wielu sytuacjach jest bardzo wygodne. kwiecieD 2005 11 4.1. Przyk³adowe rejestry Rejestr zdarzeñ potencjalnie wypadkowych Lp. Data i godzina Miejsce Krótki opis Przyczyna Liczba osób Wydane zalecenia Realizacja zdarzenia zdarzenia nara¿onych zaleceñ 1. 20.4.2004 r. Warsztat Zapalenie siê wê¿a Praca zestawem spawalni- 2 Dokonaæ kontroli wszyst- Wykonano. remontów. acetylenowego. czym z uszkodzonymi wê- kich zestawów spawalni- 8:30 ¿ami. czych, usun¹æ stwierdzone nieprawid³owoSci. 2. 5.7.2004 r. Plac Kolizja dwóch po- Nie zachowanie ostro¿no- 2 Przeszkoliæ dodatkowo kie- Przeszkolono, syg- manewrowy. jazdów w okolicy Sci przez kierowców, brak rowców, wprowadziæ syg- nalizacji nie zain- 16:10 bramy wjazdowej oznakowañ. nalizacjê Swietln¹. stalowano. do hali. 3. 11.10.2004 r. Magazyn Spadniêcie blachy Nieprawid³owe sk³adowa- 1 Opracowaæ instrukcjê sk³a- Wykonano. czêSci. karoseryjnej z gór- nie materia³ów. dowania materia³ów. 12:15 nej pó³ki rega³u. Rejestr kontroli przeprowadzonych przez organy zewnêtrzne Lp. Data Wydane decyzje Organ Realizacja Uwagi kontrolny 1. 15.2.2004 r. Dokonaæ oceny ryzyka zawodowego, jakie wystê- PIP Wykonano. puje na stanowiskach nadzoru, termin 31.3.2004 r. 2. 20.8.2004 r. 1. Wycofaæ gaSnice z przekroczonym terminem PSP Wykonano. wa¿noSci. 2. Oznakowaæ drogi ewakuacyjne i zaprowadziæ na nich porz¹dek w oznakowaniu. 3. 6.12.2004 r. Stanowiska pracy wyposa¿one w monitory ekra- PIP W trakcie wykonano ok. 50%. nowe zorganizowaæ zgodnie z wymaganiami bez- pieczeñstwa i higieny pracy oraz ergonomii, ter- min 31.8.2005 r. RozdziaB 6/1. OPINIE 12 6. Analiza stanu bhp kwiecieD 2005 Rejestr zg³oszonych przez pracowników nieprawid³owoSci w zakresie bhp Lp. Data Opis zg³oszenia Zagro¿enia Sposób za³atwienia Uwagi 1. 10.1.2004 r. Uszkodzona obudowa rozdzielni elek- Dostêp do elementów pod napiê- Naprawiono uszkodzenie. trycznej w warsztacie. ciem grozi pora¿eniem pr¹dem elektrycznym. 2. 23.6.2004 r. Uszkodzone zawiasy bramy wjazdowej Oberwanie odrzwi grozi przyg- Naprawiono uszkodzenia. do hali produkcyjnej. nieceniem. 3. 30.11.2004 r. Uszkodzone okulary ochronne przy Odpryski gro¿¹ urazem oka. Dostarczono nowe i zakupio- szlifierce sto³owej. no zapasowe. Rejestr zg³oszonych przez pracowników propozycji dotycz¹cych poprawy warunków bhp Lp. Data Opis zg³oszenia Sposób za³atwienia Uwagi 1. 20.2.2004 r. Naprawiæ uszkodzone podesty przy obra- Wydano zalecenie kierownikowi warszta- biarkach. tu  wykonano. 2. 13.9.2004 r. W kana³ach remontowych wykonaæ stu- Wydano zalecenie kierownikowi ds. inwe- dzienki do sp³ywu wody. stycyjnych  termin realizacji 28.2.2005 r. 3. 12.11.2004 r. Sprowadzaæ ubrania robocze lepszej jako- W trakcie rozeznania nowego dostawcy Sci (obecne pêkaj¹ na szwach). lub skrócenia okresu u¿ytkowania  ter- min realizacji 31.3.2005 r. Rejestr wyników kontroli przeprowadzonych przez s³u¿bê bhp Lp. Data Miejsce (temat) Nieprawid³owoSci Wydane zalecenia Odpowiedzialni Realizacja Uwagi kontroli i terminy 12 3 4 5 6 7 8 1. 10.1.2004 r. Spawalnia Brak ekranów miê- Wykonaæ (zakupiæ) Kierownik oddzia³u me- Zrealizowano. dzy stanowiskami i ustawiæ ekrany. chanicznego, termin  zagro¿enie olSnie-  28.2.2004 r. niem. 2. 15.3.2004 r. Hala remontów Uszkodzona po- Wykonaæ remont po- G³ówny mechanik, termin Dokonano napraw, sadzka  groxba po- sadzki.  31.7.2004 r. remont ca³oSci tkniêæ, upadków. w 2005 r. kwiecieD 2005 6. Analiza stanu bhp RozdziaB 6/1. OPINIE 13 12 3 4 5 6 7 8 3. 20.5.2004 r. Dokumentacja Braki wpisów Prowadziæ dokumentacjê G³ówny mechanik  na Zrealizowano. konserwacji w Ksi¹¿ce kontroli. zgodnie z obowi¹zu- bie¿¹co. urz¹dzeñ j¹cymi przepisami. dxwignicowych 4. 7.6.2004 r. Dokumentacja Brak protoko³ów Dokonaæ pomiarów. Kierownik oddzia³u elek- Zrealizowano. pomiarów sku- okresowej kontroli trycznego  termin na- tecznoSci ochron stanu izolacji insta- tychmiast i na bie¿¹co. przeciwpora¿e- lacji w magazynie. niowych urz¹dzeñ elek- trycznych 5. 3.7.2004 r. Nieoznakowane Oznakowaæ punkty Kierownik dzia³u admini- Zrealizowano. Biurowiec punkty ppo¿. ppo¿. stracji  termin 15.7.2004 r. 6. 9.9.2004 r. Karty szkoleñ Pracownicy admini- Skierowaæ na badania. Kierownik dzia³u kadr Zrealizowano. i badañ lekar- stracji maj¹ nieaktu-  termin natychmiast i na alne badania lekar- bie¿¹co. skich skie. 7. 13.10.2004 r. Magazyn. Nieoznakowana Oznakowaæ rega³y. Kierownik magazynu Zrealizowano. noSnoSæ rega³ów.  termin 31.10.2004 r. 8. 27.11.2004 r. Remont Podczas pracy na Wstrzymano pracê do G³ówny mechanik dostar- Zrealizowano. dachu. wysokoSci pracow- czasu dostarczenia sze- czy³ szelki i przeszkoli³ nicy nie u¿ywali lek. Dodatkowo prze- pracowników. Inspektor szelek bezpieczeñ- szkoliæ robotników i do- bhp sprawdzi³ znajomoSæ stwa. zór w temacie organizacji przepisów. Wynik pozy- prac na wysokoSci. tywny. 9. 1.12.2004 r. Place. Brak pojemników Kierownik dzia³u admini- Zrealizowano. z piaskiem na okres stracji  termin 6.12.2004 r. zimowy. RozdziaB 6/1. OPINIE 14 6. Analiza stanu bhp kwiecieD 2005 6/1. Analiza stanu BHP w zakBadzie pracy  postpowanie, dokumentacja OPINIE RozdziaB 6/1. 5. Formularz z tematami Aby u³atwiæ sobie opracowanie kompleksowej oceny stanu bhp w firmie, warto przygotowaæ dla potrzeb zak³adu formularz z tematami  pytaniami obejmu- j¹cymi wszystkie te zagadnienia, które dotycz¹ bhp. Nastêpnie ka¿dy z tematów nale¿y oceniæ, opisuj¹c stwierdzone nieprawid³owoSci, czy niezgodnoSci z przepi- sami. W formularzu powinna znalexæ siê równie¿ rubryka z propozycjami koniecz- nych dzia³añ dla ograniczenia zagro¿eñ i poprawy warunków pracy. Dobrze opracowany formularz powinien wystarczyæ na wiele lat i bêdzie prze- gl¹dem tego, co w firmie robi³o siê i bêdzie siê robiæ dla zapewnienia pracownikom bezpieczeñstwa pracy. PRZYKAAD Lp. Temat Stwierdzone Propozycje dzia³añ nieprawid³owoSci naprawczych 1 234 1. Statystyka wypadkowoSci Statystyka w za³¹czeniu. Wykonane zgodnie z usta- i realizacja wniosków. leniami powypadkowymi. 2. Statystykê chorób zawodo- Nie zanotowano.  wych i skutecznoSæ podjê- tych dzia³añ. 3. Statystyka zdarzeñ poten- Statystyka w za³¹czeniu. 1. Utrzymywaæ zapas wê¿y cjalnie wypadkowych i sku- spawalniczych. tecznoSæ podjêtych dzia³añ. 2. Zainstalowaæ sygnalizacjê Swietln¹ przy bramach wjaz- dowych na halê. 3. Kontrolowaæ na bie¿¹co sposób sk³adowania materia- ³ów w magazynie. 4. Statystyka awarii i skutecz- Nie zanotowano. noSæ akcji ratowniczych oraz podjêtych dzia³añ zapobie- gawczych. 5. Instrukcje obs³ugi i bezpiecz- Dwie instrukcje na stanowi- Zaktualizowaæ instrukcje. nego wykonywania prac, ich skach: ................................., aktualnoSæ, znajomoSæ przez ............................................. pracowników. wymagaj¹ aktualizacji ze wzglêdu na: " zmianê technologii prac, " zmianê stosowanych na- rzêdzi. 2. Brak instrukcji transportu Opracowaæ instrukcjê. butli z gazami technicznymi. 3. Instrukcja wykonywania Poprawiæ treSæ instrukcji. prac na wysokoSci napisana w sposób niezrozumia³y dla pracowników. kwiecieD 2005 15 OPINIE 6. Analiza stanu bhp RozdziaB 6/1. 1 234 6. Wyniki badañ Srodowiska Ze wzglêdu na du¿¹ awaryj- pracy: noSæ odci¹gu py³ów i trocin w stolarni wyposa¿yæ za³ogê " zapylenie, Brak przekroczeñ. w maski p. py³owe. " ha³as, Przekroczenia w stolarni. Wprowadziæ ochronniki s³uchu. " drgania (wibracja), Nie wystêpuj¹. " substancje niebezpieczne Nie wystêpuj¹. i szkodliwe, " promieniowanie jonizacyj- Nie wystêpuj¹. ne, laserowe, elektromagne- tyczne itd., Przeprowadziæ pomiary " oSwietlenie. Brak pomiarów oSwietlenia i w miarê potrzeby poprawiæ w pomieszczeniach biuro- oSwietlenie. wych. 7. Wyniki kontroli wewnêtrz- Wyniki kontroli i realizacja Na osiem zaleceñ 7 wykona- nych w zakresie: zaleceñ w za³¹czeniu. no. " organizacji stanowisk Jedno  remont posadzki pracy, w hali przesuniête zosta³o na 2005 r. z powodu braku fun- " stosowanych maszyn, duszy (dokonano jedynie na- urz¹dzeñ i narzêdzi, praw). " materia³ów. 8. Stwierdzone podczas kontro- Wyniki kontroli i realizacja Podczas pracy na wysokoSci li wewnêtrznych sytuacje zaleceñ w za³¹czeniu. pracownicy nie u¿ywali sze- nieprzestrzegania przez pra- lek bezpieczeñstwa. cowników przepisów oraz zasad bhp. 9. Zg³oszone przez pracowni- Zgodnie z rejestrem. Wszystkie zg³oszenia zosta³y ków nieprawid³owoSci w za- za³atwione pozytywnie. kresie bhp. 10. Wnioski z kontroli organów Zgodnie z rejestrem. Przeprowadzono 3 kontrole. zewnêtrznych. Decyzje zrealizowano (jedna, termin 31.3.2005 r.) 11. Szkolenia bhp: Szkolenie wstêpne pracowni- Uzupe³niæ tematykê. ków nowoprzyjmowanych do " wstêpne, pracy nie obejmuje zagadnie- " okresowe, nia ryzyka zawodowego. " specjalistyczne. 12. Badania lekarskie. Pracownicy administracji mieli nieaktualne badania. 13. Kwalifikacje zawodowe pra- Bez uwag. cowników. 14. Kwalifikacje zdrowotne pra- Mimo przeciwwskazañ Zobowi¹zaæ nadzór do prze- cowników. lekarza 2 pracowników strzegania zaleceñ lekarza. zatrudnianych jest przy dxwiganiu. 16 kwiecieD 2005 6/1. Analiza stanu BHP w zakBadzie pracy  postpowanie, dokumentacja OPINIE RozdziaB 6/1. 1 234 15. Rrodki ochrony zbiorowej. Okresowo nieczynny odci¹g Na bie¿¹co kontrolowaæ py³ów i trocin w stolarni. i usuwaæ usterki. Rozwa¿yæ mo¿liwoSæ zakupu nowego odci¹gu. 16. Rrodki ochrony indywidu- Pracownicy niechêtnie sto- Rozwa¿yæ mo¿liwoSæ doboru alnej. suj¹ dostêpne pó³maski prze- innego rodzaju pó³masek. ciwpy³owe ze wzglêdu na pocenie siê twarzy. 17. Odzie¿ robocza i ochronna. Z³a jakoSæ ubrañ roboczych. Nowy dostawca lub skróce- nie okresu u¿ywania. 18. Prace szczególnie niebez- Niezrozumia³a dla robot- Przeredagowaæ instrukcjê. pieczne: ników instrukcja prac na wysokoSci. " identyfikacja, " rejestr, " instrukcje, procedury. 19. Konsultowanie zagadnieñ Brak zapisów o konsulta- Opracowaæ system konsul- bhp z pracownikami lub ich cjach. taji. przedstawicielami. 20. Ergonomia. Przyciski w kasetach sterow- Dokonaæ przegl¹du i dopro- niczych wci¹gników mecha- wadziæ do jednoznacznoSci. nicznych maj¹ ró¿nie przy- porz¹dkowane funkcje. " Podwykonawcy. Pracownicy podwykonawcy Opracowaæ procedurê zazna- nie znaj¹ zagro¿eñ pocho- jamiania z obowi¹zuj¹cymi dz¹cych od urz¹dzeñ, w po- przepisami w naszym bli¿u których wykonuj¹ zak³adzie. prace. Pracownicy ci nie znaj¹ te¿ instrukcji postêpowania w razie zaistnienia po¿aru. " Ocena ryzyka zawodowego. Brak oceny ryzyka na stano- Ocenê przeprowadzono i za- wiskach osób nadzoru. znajomiono osoby nadzoru z jej wynikami Opracowa³ ................................ (data, podpis) Przy zatwierdzonych do wdro¿enia dzia³aniach naprawczych powinny byæ okreS- lone terminy oraz osoby odpowiedzialne za ich realizacje. kwiecieD 2005 17 OPINIE 6. Analiza stanu bhp RozdziaB 6/1. 6. Uwagi Do sporz¹dzenia analizy stanu bhp nale¿y wykorzystywaæ wszystkie materia³y opracowywane sukcesywnie w ci¹gu roku tj.: wyniki pomiarów Srodowiska pracy, protoko³y z kontroli, protoko³y powypadkowe, protoko³y ze zdarzeñ potencjalnie wypadkowych, uwagi pracowników itp. Dokonywanie wszystkiego naraz w krótkim okresie, np. wymuszonym terminem wykonania nakazu inspektora pracy, czy tylko poleceniem pracodawcy, stwarza du¿¹ niedogodnoSæ i nie gwarantuje przeprowadzenia analizy w sposób pra- wid³owy. PowinniScie mieæ Pañstwo SwiadomoSæ, ¿e niespe³nianie wymogów prawnych m.in. w zakresie: zatrudniania pracowników o wymaganych kwalifikacjach zawodowych i zdro- wotnych, szkoleñ w zakresie bhp, opracowania i dostarczenia pracownikom instrukcji obs³ugi i bezpiecznego wykonywania prac, Srodowiska pracy, dokonywania pomiarów Srodowiskowych, dokonywania pomiarów skutecznoSci ochron przed pora¿eniem pr¹dem elek- trycznym instalacji i urz¹dzeñ elektrycznych, zabezpieczeñ przeciwpo¿arowych  zawsze podnosi poziom ryzyka zawodowego. Tak wiêc propozycje przedsiê- wziêæ technicznych i organizacyjnych, maj¹cych na celu zapobieganie zagro¿eniom ¿ycia i zdrowia pracowników, musz¹ uwzglêdniæ równie¿, albo przede wszystkim, dzia³ania dla ograniczenia poziomu ryzyka zawodowego. 7. Wnioski z analizy 7.1. Dzia³ania pracodawcy Po otrzymaniu raportu pracodawca powinien: 1. Zorganizowaæ naradê z udzia³em osób zainteresowanych (np. kierownika, pracownika pe³ni¹cego zadania s³u¿by bhp i doSwiadczonego montera), na której przedstawi raport z analizy stanu bhp oraz wys³ucha uwag i propozycji zebranych. 2. Na podstawie raportu i wniosków z narady zadecydowaæ o wprowadzeniu konkretnych dzia³añ naprawczych zapisuj¹c je w formie polecenia s³u¿bowego. 3. Zobowi¹zaæ osoby odpowiedzialne za realizacjê poszczególnych zadañ do po- wiadamiania go o trudnoSciach w ich realizacji. 4. Zobowi¹zaæ s³u¿bê bhp do bie¿¹cego sprawdzania realizacji wszystkich zadañ. 18 kwiecieD 2005 OPINIE 6. Analiza stanu bhp RozdziaB 6/1. 7.2. Plan poprawy warunków bhp 6/1. AnalizaInnym w zak³adzie pracy  postêpowanie, z analizy stanu 6. Analiza stanu bhpsposobem postêpowania po raporciedokumentacja bezpieczeñstwa i higie- stanu BHP ny pracy mo¿e byæ opracowanie planu poprawy warunków bhp (zamiast polece- nia szefa firmy). Plan taki powinien byæ opracowany na okreSlony okres (kwarta³, pó³rocze, rok), a kolejnoSæ podejmowanych dzia³añ powinna byæ uzale¿niona od: wagi problemu wymagaj¹cego rozwi¹zania, wielkoSci zagro¿eñ wymagaj¹cych zlikwidowania czy ograniczenia. Plan musi obejmowaæ wszystkie dzia³ania wynikaj¹ce z oceny stanu bhp oraz inicjatywy pracowników dla poprawy warunków pracy. Tak, jak analiza stanu bhp jest procesem powtarzanym corocznie, to równie¿ Plan poprawy warunków bhp bêdzie opracowywany na ka¿dy rok. Dlatego warto opra- cowaæ mechanizm tworzenia planu i kontroli jego realizacji. Konsultacje Przy opracowywaniu planu poprawy warunków bhp nie wolno zapomnieæ o kon- z zaBog sultacjach z przedstawicielami za³ogi w zakresie tematów ujêtych w planie oraz kolejnoSci i sposobu ich realizacji. Opracowuj¹c plan poprawy warunków bhp nale¿y mieæ stale na uwadze cele, któ- rym plan s³u¿y. S¹ to m.in.: doprowadzenie warunków pracy do wymogów obowi¹zuj¹cych norm i prze- pisów, ograniczenie liczby zagro¿eñ, ograniczenie iloSci zdarzeñ potencjalnie wypadkowych i awarii, ograniczenie liczby i ciê¿koSci wypadków przy pracy, ograniczenie liczby chorób zawodowych, poprawa warunków Srodowiska pracy, likwidacja lub czêSciowe ograniczenie sytuacji sprzyjaj¹cych pope³nianiu b³ê- dów przez pracowników, poprawa ergonomii na stanowiskach pracy, podniesienie wiedzy oraz wzrost motywacji do bezpiecznych zachowañ, doprowadzenie ryzyka zawodowego do akceptowalnego poziomu. Analiza potrzeb Plan poprawy warunków bhp wymaga przeprowadzenia analizy potrzeb i mo- i mo|liwo[ci ¿liwoSci realizacyjnych z uwzglêdnieniem nak³adów finansowych, technicznych i przewidywanych efektów. Poszczególne zadania planu poprawy powinny zostaæ okreSlone po dok³adnym rozeznaniu: zagro¿eñ, nara¿eñ, szkodliwoSci i uci¹¿liwoSci na stanowiskach pracy, przyczyn wypadków i zdarzeñ potencjalnie wypadkowych oraz chorób zawo- dowych, a tak¿e wyst¹pieñ zewnêtrznych organów kontrolnych, wniosków z kontroli wewnêtrznych, uwag za³ogi i potrzeb szkoleniowych. G³ównym celem planu poprawy warunków bhp jest doprowadzenie do obni¿e- nia ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy i przy czynnoSciach, na których ryzyko zosta³o oszacowane jako wy¿sze ni¿ akceptowalne przy spe³nieniu obo- wi¹zuj¹cych przepisów prawnych. 20 kwiecieD 2005 RozdziaB 6/1. OPINIE RozdziaB 6/1. Preferowane powinny byæ rozwi¹zania poprawiaj¹ce warunki znacznej liczbie pra- cowników i likwiduj¹ce lub ograniczaj¹ce znacz¹ce zagro¿enia. Je¿eli plan popra- wy bêdzie tylko tematem zamykaj¹cym proces analizy stanu bhp, to znajd¹ siê w nim jedynie te problemy, które znalaz³y siê w poleceniu pracodawcy. Warto jed- nak, i nic nie stoi na przeszkodzie, aby w planie poprawy znalaz³y siê równie¿ inne tematy poprawiaj¹ce bezpieczeñstwo i higienê pracy w firmie, nie tylko wynikaj¹ce wprost z analizy stanu bhp. 8. Podsumowanie 1. Analiza stanu bhp, to nie tylko ustosunkowanie siê do statystyk wypadko- wych i chorób zawodowych, ale ocena wszystkich obszarów dzia³alnoSci fir- my zwi¹zanych z bezpieczeñstwem i higiena pracy. 2. Nie mo¿na dokonaæ prawid³owej analizy stanu bhp bez rzetelnie przeprowa- dzonej oceny ryzyka zawodowego. 3. Analiza zdarzeñ potencjalnie wypadkowych daje tak¹ sam¹ wiedzê o za- gro¿eniach, jak wypadki przy pracy. 4. Materia³y niezbêdne do opracowania analizy stanu bhp powinny byæ zbierane na bie¿¹co i odpowiednio archiwizowane. 5. Tylko pracodawca zapoznany z ocen¹ stanu bhp mo¿e podejmowaæ racjonal- ne dzia³ania w celu ograniczenia zagro¿eñ i poprawy warunków pracy. 6. Plan poprawy warunków bhp opracowywany na podstawie analizy stanu bhp jest najlepsz¹ form¹ podejmowania przedsiêwziêæ technicznych i organi- zacyjnych, maj¹cych na celu zapobieganie zagro¿eniom ¿ycia i zdrowia pra- cowników oraz poprawê warunków pracy. 7. Podejmowanie dzia³añ w zakresie ograniczenia zagro¿eñ i poprawy warun- ków pracy bez konsultacji z pracownikami lub ich przedstawicielami jest nie tylko niezgodne z obowi¹zuj¹cymi przepisami (art. 23711a Kodeksu pracy), ale te¿ mo¿e przynosiæ mierne efekty. Rozdzia³ 6/1. Rozdzia³ 6/1. kwiecieD 2005 21 ................................................ ...................................................... ....................................... Nazwa firmy miejscowoSæ data Rozdzia³ 6/1. Rozdzia³ 6/1. Polecenie s³u¿bowe w sprawie wprowadzenia dzia³añ naprawczych dotycz¹cych poprawy stanu bhp W celu ograniczania zagro¿eñ i poprawy warunków pracy polecam: 1. .............................................................................................................................................. Termin: ........................... Odpowiedzialny: ...................................................................................... 2. ....................................................................................... ...................................................... Termin: ............................ Odpowiedzialny: ................................................................................... 3. ....................................................................................... ...................................................... Termin: ........................... Odpowiedzialny: ...................................................................................... 4. ....................................................................................... ...................................................... Termin: ............................ Odpowiedzialny: ................................................................................... 5. ....................................................................................... ...................................................... Termin: ........................... Odpowiedzialny: ...................................................................................... 6. ...................................................................................... ...................................................... Termin: ............................ Odpowiedzialny: ................................................................................... Osoby odpowiedzialne za realizacjê poszczególnych zadañ z³o¿¹: informacje o trudnoSciach z ich realizacj¹ informacje o ich wykonaniu Opracowa³ ......................................................................................... Przedstawiciel za³ogi ............................................................................ ................................ Podpis szefa firmy Formularz Lp. Temat Stwierdzone Propozycje nieprawid³owoSci dzia³añ naprawczych 12 3 4 1. Statystyka wypadkowoSci i realizacja wniosków. 2. Statystyka chorób zawodowych i sku- tecznoSæ podjêtych dzia³añ. 3. Statystyka zdarzeñ potencjalnie wypadko- wych i skutecznoSæ podjêtych dzia³añ. 4. Statystyka awarii i skutecznoSæ akcji ra- towniczych oraz podjêtych dzia³añ za- pobiegaj¹cych. 5. Instrukcje obs³ugi i bezpiecznego wyko- nywania prac, ich aktualnoSæ, znajomoSæ przez pracowników. 6. Wyniki badañ Srodowiska pracy: " zapylenie, " ha³as, " drgania (wibracja), " substancje niebezpieczne i szkodliwe, " promieniowanie jonizacyjne, laserowe, elektromagnetyczne itd., " oSwietlenie. 7. Wyniki kontroli wewnêtrznych w zakre- sie: " organizacji stanowisk pracy, " stosowanych maszyn, urz¹dzeñ, " narzêdzi, " materia³ów. 8. Stwierdzone podczas kontroli wewnêtrz- nych sytuacje nieprzestrzegania przez pra- cowników przepisów oraz zasad bhp. 9. Zg³oszone przez pracowników niepra- wid³owoSci w zakresie bhp. 10. Wnioski z kontroli organów zewnêtrz- nych. 12 3 4 11. Szkolenia bhp: " wstêpne, " okresowe, " specjalistyczne. 12. Badania lekarskie. 13. Kwalifikacje zawodowe pracowników. 14. Kwalifikacje zdrowotne pracowników. 15. Rrodki ochrony zbiorowej. 16. Rrodki ochrony indywidualnej. 17. Odzie¿ robocza i ochronna. 18. Prace szczególnie niebezpieczne: " identyfikacja, " rejestr, " instrukcje, procedury. 19. Konsultowanie zagadnieñ bhp z pracow- nikami lub ich przedstawicielami. 20. Ergonomia. 21. Podwykonawcy. 22. Ocena ryzyka zawodowego. Opracowa³ ................................ (data, podpis) Plan poprawy warunków bhp na rok 200.... Lp. Temat, zadanie Liczba osób Przewidywane Termin Osoby objêtych nak³ady realizacji odpowiedzialne popraw¹ w tys. z³ za realizacjê 12 3 4 5 6 A. Wyeliminowanie lub ograniczenie ryzyka zawodowego  zagro¿enia wypadkowe 1. 2. B. Wyeliminowanie lub ograniczenie ryzyka zawodowego nara¿enia na choroby zawodowe 3. 4. C. Zagro¿enia zwi¹zane z uci¹¿liwoSci¹ pracy (transport rêczny, monotypia ruchów itp.) 5. 6. D. Ergonomia 7. 8. 12 3 4 5 6 E. Szkolenia (w tym: instrukcje, konsultacje) i propaganda z zakresu bhp (plakaty, gabloty itp.) 9. 10. F. Inne (urz¹dzenia higieniczno-sanitarne, Srodki czystoSci, odzie¿ robocza i ochronna itp.) 11. 12. G. Prace naukowo-badawcze, projektowe i inne dotycz¹ce bhp 13. 14. Razem ........ tematów Uwaga: Osoby odpowiedzialne za realizacjê przeka¿¹ informacje do pracownika wykonuj¹cego zadania s³u¿by bhp o zrealizowaniu zadania a tak¿e o ewentual- nych trudnoSciach z terminow¹ ich realizacj¹. Opracowa³: Konsultacje Zatwierdzi³ .................................... ........................................ ................................ data, podpis data, podpis data, podpis

Wyszukiwarka