2 wykład pojecie i struktura adminitracji publicznej


Dr hab. Jerzy Supernat, prof. UWr.
Instytut Nauk Administracyjnych
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Uniwersytet Wrocławski
Pojęcie administracji publicznej
W kontekście idei podziału władzy (a nawet, tak jak w Stanach Zjednoczonych,
 separacji władz  separation of powers) administracja publiczna jest działalnością państwa
nie będącą ani ustawodawstwem, ani sądownictwem, zob. Otto Mayer, Deutsches
Verwaltungsrecht, Duncker & Humblot, Berlin 2004 (pierwsze wydanie pochodzi z 1924 r.)
oraz Adolf Merkl, Allgemeines Verwaltungsrecht, Verl. Österreich, Wien 1999 (pierwsze
wydanie pochodzi z 1927 r.), a w literaturze polskiej Tadeusz Bigo, Prawo administracyjne.
Część I. Instytucje ogólne, Akademicka Sekcja Wydawnicza, Wrocław 1948. Administrację
publiczną mo\na zatem uto\samić z władzą wykonawczą (the executive power). (Zgodnie z
art. 10 i Wstępem do obowiązującej Konstytucji naszego kraju, ustrój Rzeczypospolitej
Polskiej opiera się na podziale, równowadze i współdziałaniu władzy ustawodawczej, władzy
wykonawczej i władzy sądowniczej). Na ogół jednak  zwłaszcza w tradycji europejskiej  w
obrębie władzy wykonawczej rozró\nia się dwa poziomy organizacyjne: władzę / egzekutywę
polityczną (political power) i właśnie administrację publiczną. W tym ujęciu administrację
publiczną charakteryzuje się jako wykonawcę władzy wykonawczej (an executive of the
executive power) lub te\  \eby podkreślić jej podstawową rolę w ramach szeroko rozumianej
władzy wykonawczej  jako jądro władzy wykonawczej (core executive). Takie rozumienie
administracji publicznej upowszechnił Francuz Charles-Jean Bonnin w pracy poświęconej jej
zasadom Les principes d'administration publique z 1812 r., w której rozró\nił rząd i
administrację. Za podstawę tego rozró\nienia przyjął oddzielenie nale\ących do rządu decyzji
politycznych (zasadniczych) od pozostajÄ…cych w gestii administracji decyzji wykonawczych i
technicznych (rutyny administracyjnej). Jak w 1875 r. napisał M. Block w słowniku
administracji francuskiej: Rząd kieruje, daje impuls, a administracja działa, wykonuje, ten\e,
Dictionnaire de l Administration française, 2nd ed., vol. 1, Paris 1875, cyt. za: Hubert
Izdebski, Introduction to Public Administration and Administrative Law, Liber, Warszawa
2006. Więcej na temat funkcji politycznej i funkcji administracyjnej w obrębie władzy
2
wykonawczej zob. Hubert Izdebski, Fundamenty współczesnych państw, Wydawnictwo
Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2007. Por. te\ Daniel W. Martin, DéjÄ… vu: French
Antecedents of American Public Administration,  Public Administration Review 1987, vol.
47, no. 4.
Sam termin administracja pochodzi od łacińskiego czasownika ministrare (słu\yć), a
ten prawdopodobnie od rzeczownika manus, czyli ręka. Wzmocnienie czasownika ministrare
przedrostkiem ad dodatkowo podkreśliło celowy i wykonawczy charakter tego działania (w
prawie rzymskim administrare znaczyło zarządzać czymś, a w wiekach XII i XIII, kiedy
kształtował się język prawny Europy, termin administratio oznaczał głównie zarządzanie
cudzym majątkiem). Administracja zawsze zatem oznacza pewną słu\bę czy działalność
wykonawczÄ… (service or executive activity), wykonywanÄ… na rzecz kogoÅ› czy czegoÅ›
wa\niejszego. W przypadku administracji publicznej chodzi o słu\bę na rzecz władzy
politycznej, czyli w ostateczności  w demokratycznych państwach prawnych  o słu\bę na
rzecz dobra wspólnego (public good), zwanego te\ (chyba lepiej) powszechnym (jego
prawnym wyrazem jest uwarunkowany czasem, miejscem i wszelkiego rodzaju
okolicznościami faktycznymi interes publiczny  public interest) i słu\bę prawu. (Artykuł 1
naszej Konstytucji określa Rzeczpospolitą Polską jako dobro wspólne wszystkich obywateli, a
art. 82 stanowi, \e troska o dobro wspólne jest, obok wierności Rzeczypospolitej Polskiej,
obowiÄ…zkiem obywatela polskiego. Z kolei art. 7 Konstytucji RP proklamuje zasadÄ™
praworządności:  organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa . Nota
bene współcześnie zasada praworządności wią\e się z całym prawem, a ściślej z jego
hierarchiczną budową, zwieńczoną konstytucją, i stąd coraz częściej mówi się o zasadzie
konstytucjonalizmu czy konstytucyjności).
Do najczęściej dzisiaj spotykanych (pozytywnych) definicji administracji publicznej
nale\ą definicje przedmiotowo-podmiotowe. Podkreślając konstytucyjny charakter
administracji publicznej Adam Błaś, Jan Boć i Jan Je\ewski przyjmują, \e administracja
publiczna jest to  funkcja państwa i samorządu terytorialnego, polegająca na wykonywaniu
zadań publicznych określonych w konstytucji i innych zródłach prawa powszechnie
obowiązującego , tych\e, Wprowadzenie, (w:) Adam Błaś, Jan Boć, Jan Je\ewski,
Administracja publiczna, pod redakcją Jana Bocia, Kolonia Limited, Wrocław 2003. W tej\e
pracy Jan Boć przyjmuje jeszcze, \e  Administracja publiczna jest to przejęte przez państwo i
realizowane przez jego zawisłe organy, a tak\e przez organy samorządu terytorialnego
zaspokajanie zbiorowych i indywidualnych potrzeb obywateli, wynikających ze współ\ycia
ludzi w społecznościach , ten\e, Pojęcia (w:) Adam Błaś, Jan Boć, Jan Je\ewski, op. cit. Jan
3
Je\ewski przedmiotowo rozumianÄ… administracjÄ™ publicznÄ… widzi natomiast jako  rodzaj
działalności zmierzającej do osiągnięcia celów ogólnych (interesu publicznego) w państwie i
za Franciszkiem Longchamps definiuje jako  twórczą, zorganizowaną i ciągłą działalność
publiczną w państwie, która polega na obsłudze potrzeb wynikających ze współ\ycia ludzi w
wielkich grupach , ten\e, Administracja publiczna, (w:) Encyklopedia Prawa, redaktor
Urszula Kalina-Prasznic, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2007. Z kolei Hubert Izdebski
i Michał Kulesza piszą:  Przez administrację publiczną rozumie się zespół działań, czynności
i przedsięwzięć organizatorskich i wykonawczych, prowadzonych na rzecz realizacji interesu
publicznego przez ró\ne podmioty, organy i instytucje, na podstawie ustawy i w określonych
prawem formach , tych\e, Administracja publiczna. Zagadnienia ogólne, wydanie 2, Liber,
Warszawa 1999.
Administracja publiczna jako organizatorska czy wykonawcza funkcja państwa
wydaje się odwieczna. Jednak jak podkreśla Hubert Izdebski:  Nie ka\da dawna
organizatorska działalność państwa zasługuje na nazwę administracji. Musi to być bowiem
działalność wyodrębniona, a zatem uporządkowana organizacyjnie i kompetencyjnie, a tak\e
formalnie. Administracją w pełni będzie dopiero organizatorska działalność państwa: a)
realizowana, przynajmniej po części, przy pomocy systemu biurokratycznego (stąd czasami
administracjÄ™ publicznÄ… nazywa siÄ™ biurokracjÄ…  JS), b) obejmujÄ…ca obszerny zakres spraw
o znaczeniu społecznym, jak równie\ c) regulowana przez generalne normy prawne , ten\e,
Historia administracji, wydanie 5, Liber, Warszawa 2001. I chocia\ administracja publiczna
rozwija się od końca średniowiecza, to o administracji publicznej, odpowiadającej
zarysowanej powy\ej współczesnej formie, mo\na zdaniem Huberta Izdebskiego mówić
dopiero od epoki Oświecenia, a więc od wieku XVIII.
We wskazanej powy\ej pracy Introduction to Public Administration and
Administrative Law Hubert Izdebski istotę administracji publicznej sprowadza do słu\by
społeczeństwu przez dostarczanie usług publicznych i charakteryzuje ją jako jeden z
elementów systemu organizacji społecznej liberalnego państwa demokratycznego, którego
pozostałymi elementami są system polityczny, prawo, gospodarka rynkowa i społeczeństwo
obywatelskie. Korzystając z przyjętego modelu i analizując najnowszą zachodnią literaturę
przedmiotu, autor wskazuje, \e termin administracja publiczna przestał ju\ być jedynym
terminem opisującym słu\bę społeczeństwu przez świadczenie usług publicznych. Termin ten
pojawił się i jest właściwy dla opisania relacji administracji publicznej z systemem
politycznym i prawem. Jednak wówczas, kiedy odnosimy administrację publiczną do
gospodarki rynkowej i społeczeństwa obywatelskiego, bardziej trafne są inne pojęcia. W
4
pierwszym przypadku jest to pojęcie zarządzania publicznego z jego sztandarową koncepcją
nowego publicznego zarządzania (New Public Management  NPM) kładącą nacisk na
obywatela jako konsumenta usług publicznych, outsourcing, instrumenty prawa prywatnego,
wyniki, jakość itd. W drugim przypadku, czyli administracji publicznej postrzeganej z punktu
widzenia społeczeństwa obywatelskiego, coraz częściej stosowanym pojęciem na jej opisanie
jest trudne do przetłumaczenia na język polski, a tak\e do zdefiniowania pojęcie governance
czy  raczej  public governance. W ka\dym razie public governance to nie struktury
administracyjne czy rządowe (government), ale proces zarządzania zło\onym społeczeństwem
z udziałem podmiotów sektora publicznego i prywatnego, często w postaci sieci, w której
miejsce centralne wcale nie musi nale\eć do organu administracji publicznej. (Na temat
państwa sieciowego zob. mój referat Administrowanie przez sieć, opublikowany w:
Administracja publiczna  obywatel, społeczeństwo, państwo, pod redakcją Adama M.
Sosnowskiego, Wy\sza Szkoła Informatyki i Zarządzania  Copernicus we Wrocławiu,
Wrocław 2006). Public governance widzi obywateli i ich grupy jako podmioty \ywotnie
zainteresowane decyzjami władz publicznych i termin interesariusze (nota bene angielski
pierwowzór stakeholders został odnotowany ju\ w roku 1708) stał się jednym z jego znaków
rozpoznawczych. Hubert Izdebski podkreśla związki idei public governance z zasadami
liberalnej demokracji (administracja publiczna ujmowana jako governance jest elementem
demokracji uczestniczącej, czyli demokracji opierającej się w największym mo\liwym
stopniu na uczestnictwie obywateli w systemie decyzyjnym  participatory democracy /
interactive democracy / deliberative democracy / partnership democracy) oraz z zasadÄ…
subsydiarności, której jeden z pózniej sformułowanych aspektów prowadzi do specyficznej
deregulacji w postaci powierzania licznych zadań publicznych instytucjom społeczeństwa
obywatelskiego bez pomniejszania publicznej odpowiedzialności za prawidłową realizację
tych zadań.
W ramach struktury administracji publicznej mo\na wyró\nić trzy podstawowe
elementy składowe: administrację bezpośrednią, administrację pośrednią i prywatnoprawnie
zorganizowanÄ… administracjÄ™ publicznÄ….
Administrację bezpośrednią stanowią państwowe organy administracji publicznej
(administracja bezpośrednia nie obejmuje zatem organów samorządowych), przy czym
(państwowy) organ administracji publicznej to  człowiek (lub grupa ludzi w przypadku
organu kolegialnego): 1) znajdujący się w strukturze organizacyjnej państwa (...), 2)
powołany w celu realizacji norm prawa administracyjnego i ze skutkami właściwymi temu
prawu, 3) działający w granicach przyznanych mu przez prawo kompetencji , Jan Boć,
5
Struktury, (w:) Adam Błaś, Jan Boć, Jan Je\ewski, op. cit. Organ administracji jest
immanentną częścią państwa i nie posiada odrębnej od niego podmiotowości prawnej. Nie
mo\e być zatem traktowany jako podmiot od państwa samodzielny, któremu mogłyby
przysługiwać wobec państwa jakieś prawa lub obowiązki.
Administrację pośrednią stanowią te podmioty, które są w sensie prawnym
samodzielne i które posiadają odrębną od państwa podmiotowość prawną, a nawet własną
odrębną osobowość prawną (nie chodzi zatem o pośrednią administrację państwową). W
odró\nieniu od organów administracji tworzących administrację bezpośrednią podmioty
wchodzące w skład administracji pośredniej są podmiotami zdecentralizowanymi, którym
przysługuje określony zakres prawnie chronionej samodzielności. Ich typowymi przykładami
sÄ… korporacje publicznoprawne, czyli samorzÄ…d (przede wszystkim samorzÄ…d terytorialny),
zakłady publiczne (są nimi między innymi szkoły, w tym szkoły wy\sze, a tak\e Zakład
Ubezpieczeń Społecznych) oraz fundacje prawa publicznego (nale\y do nich między innymi
Zakład Narodowy imienia Ossolińskich). Na temat administracji pośredniej zob. więcej
Aleksandra Wiktorowska, Prawne determinanty samodzielności gminy. Zagadnienia
administracyjnoprawne, Liber, Warszawa 2002 oraz SÅ‚awomir Fundowicz, Decentralizacja
administracji publicznej w Polsce, Wydawnictwo KUL, Lublin 2005.
Prywatnoprawnie zorganizowanÄ… administracjÄ™ publicznÄ… tworzÄ… podmioty
zorganizowane w formach prawa prywatnego, a więc których forma organizacyjnoprawna
oparta jest na przepisach prawa cywilnego i handlowego. Nale\ą do nich spółki kapitałowe,
agencje (inne ni\ agencje będące centralnymi organami administracji rządowej) oraz fundacje
prawa prywatnego. Podmioty te są w sensie organizacyjnym i funkcjonalnym częścią
administracji publicznej, gdy\ zostały powołane (najczęściej drogą ustawową) do
wykonywania jej zadań, w tym w formach władczych. Niemniej jednak ich organizacja
odbiega od organizacji pozostałych podmiotów administracji publicznej, jako \e w ich
przypadku w tym zakresie podstawowÄ… rolÄ™ odgrywa prawo prywatne. Na temat
prywatnoprawnie zorganizowanej administracji publicznej zob. więcej Stanisław Biernat,
Prywatyzacja zadań publicznych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1994,
Jacek Jagielski, Marek Wierzbowski, Aleksandra Wiktorowska, Nietypowe podmioty
administrujące  kilka refleksji na tle organizacyjnych form wykonywania zadań publicznych,
(w:) Podmioty administracji publicznej i prawne formy ich działania. Studia i materiały z
Konferencji Naukowej Poświęconej Jubileuszowi 80-tych urodzin Profesora Eugeniusza
Ochendowskiego, Toruń 15-16 listopada 2005, Ernest Knosala, Lidia Zacharko, Rafał
Stasikowski, Nowe zjawiska organizacyjno-prawne we współczesnej administracji polskiej,
6
(w:) Podmioty administracji publicznej i prawne formy ich działania, op. cit. oraz Krystyna
Pawłowicz, Nietypowe podmioty administrujące w sferze gospodarki, (w:) Cezary Banasiński,
Hanna Gronkiewicz-Waltz, Krystyna Pawłowicz, Dariusz Szafrański, Marek Wierzbowski,
Mirosław Wyrzykowski, Prawo gospodarcze. Zagadnienia administracyjnoprawne, Wydanie
IV zmienione, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2003.
We Wspólnocie Europejskiej termin administracja publiczna jest terminem prawnym
(art. 39 ust. 4 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską stanowi, \e postanowień
Traktatu o swobodnym przepływie pracowników wewnątrz Wspólnoty nie stosuje się do
zatrudnienia w administracji publicznej), który ma autonomiczne znaczenie. Pojęcie
administracji publicznej, u\ywane w kontekście zatrudnienia w administracji publicznej,
nale\y do tzw. pojęć prawa wspólnotowego, którym państwa nie mogą przypisywać
partykularnego znaczenia zapo\yczonego z własnego ustawodawstwa, poniewa\ zagroziłoby
to jednolitości stosowania prawa wspólnotowego. Zgodnie z relewantnym orzecznictwem
Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości administracja publiczna w rozumieniu art. 39 ust.
4 TWE powinna być pojmowana nie instytucjonalnie, lecz funkcjonalnie i obejmować te
rodzaje działalności, z którymi jest związana szczególna władza (władza publiczna) oraz
szczególna odpowiedzialność (odpowiedzialność za ochronę ogólnych interesów państwa lub
danej jednostki terytorialnej). Więcej na temat pojęcia administracji publicznej jako pojęcia
prawa wspólnotowego zob. Marek Szydło, Swobody rynku wewnętrznego a reguły
konkurencji. Między konwergencją a dywergencją, Wydawnictwo  Dom Organizatora ,
Toruń 2006.
Osobno warto jeszcze przedstawić stosunkowo nowe pojęcie administracji
regulacyjnej. Administrację tę, tak jak administrację w ogóle, mo\na rozumieć w sposób
przedmiotowy lub podmiotowy (w konsekwencji tak\e przedmiotowo-podmiotowy).
Przedmiotowo rozumiana administracja regulacyjna oznacza w ogólnym przypadku
wszelkie administracyjno-prawne sposoby wpływania na rynek (społeczną gospodarkę
rynkową) przez państwo. W konkretnym przypadku, tutaj wa\niejszym, oznacza specyficzne
działania specjalnie utworzonych organów regulacyjnych, do których to działań mo\na za
Markiem Szydło zaliczyć: dopuszczanie do działalności gospodarczej, ustanawianie praw
wyłącznych i szczególnych, regulację świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym,
zapewnianie dostępu do sieci, regulację cen, rachunkowość regulacyjną oraz ochronę dóbr
policyjnych, zob. tego\, Regulacja sektorów infrastrukturalnych jako rodzaj funkcji państwa
wobec gospodarki, Wydawnictwo Prawo i Praktyka Gospodarcza, Warszawa 2005. Zarówno
w pierwszym, jak i w drugim przypadku administracyjne działania regulacyjne polegają na
7
wpływaniu na rynek za pomocą instrumentów, których jurydycznym wyrazem jest
stanowienie norm prawnych i ich władcze stosowanie. Przy czym członkostwo Polski w Unii
Europejskiej powoduje, \e krajowa regulacja ma w du\ym zakresie charakter wykonawczy
i/lub komplementarny wobec wspólnotowego porządku prawnego. Tak jak w pozostałych
państwach Unii Europejskiej regulacja w Polsce podejmowana jest w następstwie liberalizacji
i prywatyzacji sektorów infrastrukturalnych, czyli sektorów, w których działalność
gospodarcza (świadczenie usług u\yteczności publicznej) prowadzona jest przy
wykorzystaniu określonej sieci infrastrukturalnej: telekomunikacyjnej, elektroenergetycznej,
kolejowej, lotniczej, pocztowej oraz wodociÄ…gowo-kanalizacyjnej.
Podstawową funkcją administracyjnych działań regulacyjnych jest ochrona i
wspieranie rynku, aby zapewnić związane z nim wartości (efektywność, innowacyjność,
wybór, wolność i równość, a tak\e dostępność, przystępność oraz po\ądaną jakość
określonych i niezbędnych dla funkcjonowania społeczeństwa i gospodarki świadczeń).
Oznacza to, \e ka\da administracyjna regulacja rynku musi mieć bardzo powa\ne
uzasadnienie. Najogólniej mo\na powiedzieć, \e regulacja rynku ma dwojakie cele: po
pierwsze ekonomiczne (w tym przypadku chodzi o dokonanie korekty zle funkcjonujÄ…cego
rynku w celu zapewnienia jego efektywności) i  po drugie  pozaekonomiczne (w tym
przypadku chodzi o taką korektę rynku, która ma zapewnić sprawiedliwość społecznego
porządku). Cele regulacji wskazują na jej zbie\ność, ale nie to\samość z (administracyjną)
reglamentacjÄ… gospodarki rynkowej.
Funkcje i cele regulacji realizuje podmiotowo rozumiana administracja regulacyjna
(chocia\ tak\e inne podmioty), którą tworzą przede wszystkim specjalne organy regulacyjne
(administracja regulacyjna sensu stricto). Ich tworzenie w państwach Unii Europejskiej ma
swój początek w latach osiemdziesiątych XX wieku, kiedy Unia Europejska rozpoczęła w
odniesieniu do sektorów infrastrukturalnych program liberalizacji i rozwoju wspólnego rynku.
Realizując ten program, Komisja Europejska oraz Parlament Europejski i Rada wydały liczne
dyrektywy (rzadziej rozporzÄ…dzenia) sektorowe normujÄ…ce warunki efektywnego i
konkurencyjnego funkcjonowania sektorów infrastrukturalnych. Ich praktyczna realizacja 
zgodnie z zasadą zdecentralizowanego stosowania prawa wspólnotowego  nale\y głównie do
specjalnie w tym celu powołanych krajowych organów regulacyjnych. W Polsce są to obecnie
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, Prezes
Urzędu Transportu Kolejowego i Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Organy te mają status
centralnych organów administracji rządowej (chocia\ w porównaniu z innymi centralnymi
organami administracji rządowej charakteryzują się pewną niezale\nością wobec naczelnych
8
organów administracji rządowej, co ma zapewnić ich oddzielenie od bie\ących wpływów i
interesów politycznych), ale pamiętać nale\y, \e dyrektywy wspólnotowe nie narzuciły
państwom członkowskim ani formy organizacyjnoprawnej, ani składu tych organów. Zatem
państwo członkowskie mo\e utworzyć organ regulacyjny w formie publicznoprawnej, ale i
prywatnoprawnej, jednoosobowy, ale i kolegialny. Ponadto w danym państwie członkowskim
regulacja w danym sektorze mo\e być powierzona więcej ni\ jednemu organowi. Nale\y te\
powiedzieć, \e dyrektywy sektorowe nakazują krajowym organom regulacyjnym oraz
Komisji Europejskiej obowiązek ścisłej wzajemnej współpracy. Współpraca ta odbywa się w
ramach tworzonych przez Komisję  w drodze specjalnych decyzji  sieci (grup) organów
regulacyjnych.
Jak ju\ zostało wskazane, funkcje i cele regulacji realizują nie tylko specjalne organy
regulacyjne (administracja regulacyjna sensu stricto). W grÄ™ wchodzÄ… jeszcze w
szczególności ministrowie właściwi w sprawach danego sektora infrastrukturalnego, których
uwzględnienie prowadzi do pojęcia administracji regulacyjnej sensu largo. Gdyby natomiast
uwzględnić dalsze podmioty realizujące zadania regulacyjne, zarówno na poziomie
centralnym (przede wszystkim Sejm), jak i terenowym (organy gminy, które regulują sektor
gospodarki wodociągowo-kanalizacyjnej), to mo\na wprowadzić jeszcze pojęcie organów
regulacyjnych sensu largissimo.
* * *
Administracja publiczna z racji jej znaczenia i rozległości (Jan Boć powiada, \e
 złudne jest przekonanie, i\ mo\na wyznaczyć administracji granice jej ingerencji ) jest
przedmiotem zainteresowania bardzo wielu dyscyplin naukowych, głównie i przede
wszystkim nauk administracyjnych, a wśród nich nauki administracji. Więcej na temat
sposobów jej pojmowania i badania w naukach administracyjnych zob. z dorobku szkoły
wrocławskiej: Tadeusz Bigo, op. cit., ten\e, Związki publiczno-prawne w świetle
ustawodawstwa polskiego, Wydawnictwo Kasy im. Mianowskiego, Warszawa 1928, ten\e,
Trzy sugestie w sprawie sÄ…downictwa administracyjnego,  Zeszyty Naukowe Uniwersytetu
Wrocławskiego , seria A, nr 10, Prawo III, Wrocław 1958, Franciszek Longchamps,
Zało\enia nauki administracji, Prace Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego, seria A, nr
23, Wrocław 1949, ten\e, Współczesne problemy podstawowych pojęć prawa
administracyjnego,  Państwo i Prawo 1966, z. 6, ten\e, Z problemów poznania prawa, Prace
Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego, seria A, nr 129, Wrocław 1968, ten\e, O
administracji publicznej (problem poznawczy), (w:) Studia prawnicze. Księga pamiątkowa ku
czci prof. dra Witolda Świdy, Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa 1969, Małgorzata
9
Longchamps, Odpowiedzialność za szkodę ekologiczną, Wydawnictwo Uniwersytetu
Wrocławskiego, Wrocław 1986, Tadeusz Kuta, Pojęcie działań niewładczych administracji.
Na przykładzie działań administracji rolnictwa, Prace Wrocławskiego Towarzystwa
Naukowego, seria A, nr 90, Wrocław 1963, ten\e, Ku nowej koncepcji administracji
publicznej, Acta Universitatis Wratislaviensis, No 19, Prawo XII, Wrocław 1964, ten\e,
Aspekty prawne działań administracji publicznej w organizowaniu usług, Prace
Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego, seria A, nr 132, Wrocław 1969, Adam
Chełmoński, Ciąg działań prawnych w gospodarce państwowej jako przedmiot badań.
Propozycja metodologiczna, Acta Universitatis Wratislaviensis, No 163, Prawo XXXVIII,
Wrocław 1972, ten\e, Akty kwalifikacyjne jako przedmiot badań, Acta Universitatis
Wratislaviensis, No 2145, Prawo CCLXVI: Administracja publiczna w państwie prawa.
Księga Jubileuszowa dla prof. Jana Jendrośki, Wrocław 1999, Krystyna Jandy-Jendrośka,
System administracyjnego postępowania wykonawczego, (w:) System prawa
administracyjnego, tom III, redaktorzy tomu Teresa Rabska i Janusz Aętowski, Ossolineum,
Wrocław 1978, Jan Jendrośka, Zagadnienia prawne wykonania aktu administracyjnego,
Prace Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego, seria A, nr 87, Wrocław 1963, ten\e,
Narzędzia badania prawa administracyjnego, Acta Universitatis Wratislaviensis, No 2342,
Przegląd Prawa i Administracji L, Wrocław 2002, ten\e, Ogólne postępowanie
administracyjne i sądowoadministracyjne, Kolonia Limited, Wrocław 2005, Barbara
Adamiak, Odwołanie w polskim systemie postępowania administracyjnego, Wydawnictwo
Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1980, Barbara Adamiak, Janusz Borkowski,
Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Wydawnictwo LexisNexis,
Warszawa 2006, Adam Błaś, Pojęcie faktów administracyjnoprawnych. Studium z badań nad
działaniami administracji państwowej nieuregulowanymi wyczerpująco normami prawa,
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1989, ten\e, Studia z nauki prawa
administracyjnego i nauki administracji, Acta Universitatis Wratislaviensis, No 2073, Prawo
CCLXIII, Wrocław 1998, Jan Boć, Obywatel wobec ingerencji współczesnej administracji,
Acta Universitatis Wratislaviensis, No 827, Prawo CXXXVIII, Wydawnictwo Uniwersytetu
Wrocławskiego, Wrocław 1985, ten\e, Administracja publiczna jako organizacja
inteligentna, (w:) Adam Błaś, Jan Boć, Jan Je\ewski, op. cit., Iwonna Dyrda, Podstawowe
cechy nauki angielskiego prawa administracyjnego, Prace Wrocławskiego Towarzystwa
Naukowego, seria A, nr 180, Ossolineum, Wrocław 1979, Jan Je\ewski, Administracja pod
rządem prawa cywilnego. Z badań porównawczych nauki prawa administracyjnego, Prace
Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego, seria A, nr 164, Wrocław 1974, ten\e,
10
Administracja publiczna jako przedmiot badań, (w:) Adam Błaś, Jan Boć, Jan Je\ewski, op.
cit., ten\e, Dekoncentracja terytorialna administracji jako zasada prawa administracyjnego
we Francji, Kolonia Limited, Wrocław 2004, Leon Kieres, Analiza zgodności polskiego
prawa samorzÄ…du terytorialnego z EuropejskÄ… KartÄ… SamorzÄ…du Terytorialnego,  SamorzÄ…d
Terytorialny 1998, nr 9, ten\e, Samorząd terytorialny jako instytucja społeczeństwa
obywatelskiego,  Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 2006, rok LXVIII, zeszyt
2, Konrad Nowacki, Kontrola decyzji opartych na uznaniu administracyjnym, Wydawnictwo
Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1986, ten\e, Zarys dziejów prawa na Uniwersytecie
Wrocławskim, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2000, Jolanta
Blicharz, Udział polskich organizacji pozarządowych w wykonywaniu zadań administracji
publicznej, Kolonia Limited, Wrocław 2005, Marek Szydło, Regulacja sektorów
infrastrukturalnych jako rodzaj funkcji państwa wobec gospodarki, op. cit., Karol Kiczka,
Administracyjne akty kwalifikujące w działalności gospodarczej, Kolonia Limited, Wrocław
2006, Marcin Miemiec, Gmina w systemie administracji publicznej Republiki Federalnej
Niemiec, Kolonia Limited, Wrocław 2007, Jerzy Supernat, Odesłania do zasad
prakseologicznych w prawie administracyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego,
Wrocław 1984 oraz ten\e, Instrumenty działania administracji publicznej. Studium z nauki
administracji, Kolonia Limited, Wrocław 2003.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Administracja publiczna wyklady
KI POJĘCIE PRAWA, PRAWA ADMINISTRACYJNEGO, ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Pojecie form dzialania administracji publicznej; kryteria klasyfikowania form dzialania administracj
ZASADY ZALICZENIA PRZEDMIOTU ADMINISTRACJA PUBLICZNA(2)
wspolczesne koncepcje przywodztwa, a funkcje kierownika i organu administracji publicznej
Ekonomia wykłady pojęcia
Digitalizacja administracji publicznej
pytania na administracje publiczna
Administracja publiczna zasady postępowania
Wykład 5 Pojęcia i ich definicje
Wykład 1 pojęcia podstawowe

więcej podobnych podstron