21 234202 wychowawca malego dziecka


Wychowawca małego dziecka
(234202)
Specjaliści
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn.  Rozwijanie zbioru
krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców . Priorytet I PO KL, Działanie 1.1
Krajowy standard kompetencji zawodowych
Wychowawca małego dziecka (234202)
© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem zródła
ISBN 978-83-7951-000-9 (całość)
ISBN 978-83-7951-021-4 (21)
Nakład 1000 egz.
Publikacja bezpłatna
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99
e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl http://www.crzl.gov.pl
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji  Państwowego Instytutu Badawczego
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
2
Spis treści
1. Dane identyfikacyjne zawodu ................................................... 4
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfika-
cjach................................................................................. 4
1.2. Notka metodologiczna i autorzy....................................... 4
2. Opis zawodu................................................................................ 6
2.1. Synteza zawodu .............................................................. 6
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary wystÄ™-
powania zawodu ............................................................. 6
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia
pracy, zagrożenia, organizacja pracy) ............................ 6
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym prze-
ciwwskazania do wykonywania zawodu ......................... 7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia
pracy w zawodzie............................................................. 7
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-
dacji kompetencji ............................................................. 8
2.7. Zadania zawodowe .......................................................... 8
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych .................................... 9
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi a pozio-
mem kwalifikacji w ERK/PRK .......................................... 9
3. Opis kompetencji zawodowych ................................................ 10
3.1. Planowanie i organizowanie zajęć opiekuńczo-wycho-
wawczo-edukacyjnych dla małego dziecka Kz1 ............. 10
3.2. Realizowanie działań opiekuńczo-wychowawczo-eduka-
cyjnych zgodnie z etapami rozwoju dziecka Kz2 ............ 11
3.3. Rozwijanie aktywności małego dziecka we współpracy
ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym Kz3 .................... 13
3.4. Kompetencje społeczne KzS .......................................... 14
4. Profil kompetencji kluczowych ................................................ 15
5. SÅ‚ownik ....................................................................................... 16
3
1. Dane identyfikacyjne zawodu
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach
Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy
(KZiS 2010):
234202 Wychowawca małego dziecka
Grupa wielka 2  Specjaliści (w Międzynarodowej Klasyfikacji Stan-
dardów Edukacyjnych ISCED 2011  poziom 6).
Grupa elementarna 2342  Specjaliści do spraw wychowania ma-
łego dziecka (w Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów
ISCO-08 odpowiada grupie 2342 Early childhood educators).
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
Sekcja Q. Opieka zdrowotna i pomoc społeczna, Dział 88. Pozosta-
ła pomoc społeczna bez zakwaterowania, Grupa 88.9. Pozostała
pomoc społeczna bez zakwaterowania.
1.2. Notka metodologiczna i autorzy
Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie:
analizy zródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe)
oraz głównie wyników badań analitycznych na 15 stanowiskach pracy
w 5 przedsiębiorstwach (małe - 5, w tym usługowe - 5), przeprowa-
dzonych w lutym i marcu 2013 r.
Zespół Ekspercki:
" Monika Koczańska  Publiczne Przedszkole nr 17 w Radomiu,
" Katarzyna Ewa Sztenbart  Żłobek nr 17 w Aodzi,
" Teresa Kubowicz  Przedszkole nr 12 w Mysłowicach,
" Dagmara Kowalik  Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny
w Radomiu,
Ewaluatorzy:
" Urszula Ziemka  Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdro-
wotnej  Przychodnie Kozienickie w Kozienicach,
" Katarzyna Nowak  Ośrodek OTS w Lublinie.
4
Recenzenci:
" Monika Domon  Miejski Zespół Poradni Psychologiczno-Peda-
gogicznych w Kielcach,
" Maria Kaczmarek  Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Kato-
wicach.
Komisja Branżowa (zatwierdzająca):
" Dorota Podgórska-Jachnik (przewodnicząca)  Polskie Towarzy-
stwo Pedagogiczne oddział w Aodzi,
" Bożena Przybyszewska  NSZZ  Solidarność w Warszawie,
" Hanna Pasterska  Polski Komitet Åšwiatowej Organizacji Wy-
chowania Przedszkolnego OMEP oddział w Warszawie,
" Anna Adamska  Federacja Związków Pracodawców Zakładów
Opieki Zdrowotnej w Warszawie.
Data zatwierdzenia:
" 15.10.2013 r.
5
2. Opis zawodu
2.1. Synteza zawodu
Wychowawca małego dziecka pielęgnuje, wychowuje, edukuje oraz
zapewnia warunki do wszechstronnego rozwoju małych dzieci.
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu
Wychowawca małego dziecka sprawuje opiekę wychowawczo-
edukacyjną, dba o bezpieczeństwo, pielęgnuje oraz czuwa nad prawi-
dłowym rozwojem fizycznym, emocjonalnym, intelektualnym i społecz-
nym powierzonych dzieci. Stymuluje i wspomaga rozwój małego dziec-
ka, tworząc mu warunki do samodzielności, kształtowania autonomii,
czyli nabywania umiejętności dokonywania wyborów, podejmowania
decyzji, tworzenia relacji wymiany i wzajemności z innymi (dziec-
ko-dziecko; dziecko-dorosły). Wykorzystuje różnorodne formy i metody
pracy opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnej. Komunikuje się z rodzi-
cami/opiekunami w celu stworzenia jak najlepszych warunków do pra-
widłowego funkcjonowania małego dziecka. Prowadzi dokumentację
zgodnie z obowiązującymi przepisami. Cechuje go refleksyjność wobec
wykonywanych przez siebie czynności. Posiada wiadomości z zakresu
rozwoju psychomotorycznego, emocjonalnego i społecznego dziecka.
Posiada umiejętności w zakresie pielęgnowania, wychowywania małe-
go dziecka poprzez organizowanie warunków do swobodnie podejmo-
wanej przez nie aktywności. Potrafi budować atmosferę szacunku,
zaufania, bezpieczeństwa i respektowania indywidualnego rytmu życia
dziecka. Wykonuje pracę w placówce opieki zbiorowej lub w systemie
opieki indywidualnej. Przestrzega praw dziecka. Przestrzega przepisów
dotyczących ochrony danych osobowych oraz tajemnicy służbowej.
2.3. Åšrodowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)
Miejscem pracy wychowawcy są placówki opiekuńczo-wycho-
wawcze, a w szczególności: żłobki, kluby dziecięce, domy małego
dziecka, pogotowia opiekuńcze, oddziały szpitalne, sanatoria, hospicja
i domy prywatne. Miejscem pracy mogą być również duże placówki
handlowe oferujące rodzicom czasową opiekę nad dziećmi, hotele,
pensjonaty, domy wczasowe. Stanowiska pracy: wychowawca, opie-
kun, niania. Stosuje w pracy środki pielęgnacyjne, bezpieczne i ade-
6
kwatne do potrzeb wiekowych zabawki, pomoce edukacyjne, materiały
plastyczne (bibuła, papier, kredki, farby, plastelina i in.) a także natural-
ne (piasek, woda, kamienie, szyszki, liście i in.). Zapewnia kontakt
z przyrodą oraz różne formy aktywności twórczej w dziedzinie tańca,
śpiewu, muzyki, teatru, literatury, sztuki itp. Zagrożenia hałas, okresowa
wymuszona pozycja ciała. Choroby zawodowe to: przewlekłe choroby
narządu głosu, choroby zakazne lub pasożytnicze albo ich następstwa.
Wychowawcę obowiązują stałe godziny pracy w placówkach, w których
dzieci pozostają określoną liczbę godzin w ciągu dnia. W opiece cało-
dobowej pracuje w systemie zmianowym także w dni wolne od pracy
i święta. W opiece domowej czas pracy dostosowany jest do godzin
przebywania rodziców poza domem. Wychowawca organizuje zajęcia
zarówno w pomieszczeniach zamkniętych, jak i na świeżym powietrzu.
Decyduje o czasie, sposobie i różnorodności wykorzystywanych pomo-
cy, form i metod pracy podczas organizowaniu zabaw i aktywności
dziecka.
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu
Wychowawcę cechuje: empatia, rzetelność, sumienność, odpowie-
dzialność, cierpliwość, podzielność uwagi, zdolność do szybkiego tem-
pa pracy, kreatywność, ciepły i akceptujący stosunek do dzieci, opty-
mizm, życzliwość, duża kultura osobista. Wskazane są uzdolnienia
artystyczne (plastyczne, muzyczne itp.). Powinien szybko podejmować
decyzje, być odpornym na stres związany z odpowiedzialnością za
bezpieczeństwo dzieci i pracę w hałasie. Wychowawca musi być
sprawny fizycznie, odporny emocjonalnie i zdrowy psychicznie. Prze-
ciwwskazaniem do wykonywania zawodu sÄ…: znaczne zaburzenia
sprawności ruchowej, nosicielstwo chorób zakaznych, epilepsja, po-
ważne wady wymowy, zaburzenia i choroby psychiczne.
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia
pracy w zawodzie
Wychowawca małego dziecka powinien posiadać wykształcenie
wyższe pierwszego stopnia w zakresie pedagogiki.
7
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/
/walidacji kompetencji
Wychowawca małego dziecka, może kontynuować naukę na stu-
diach wyższych drugiego stopnia na kierunku pedagogika lub/i psycho-
logia. Może również uzupełniać kwalifikacje zawodowe na studiach
podyplomowych, między innymi w specjalnościach: pedagogika opie-
kuńczo-wychowawcza, pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna,
pedagogika specjalna, oligofrenopedagogika, terapia pedagogiczna,
logopedia, pomoc psychologiczna i interwencje systemowe w rodzinie,
psychologia dziecka, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, artete-
rapia. Może podjąć doskonalenie zawodowe, między innymi: trening
komunikacji interpersonalnej, trening umiejętności radzenia sobie ze
stresem, emisja głosu. Osoby zatrudnione na stanowisku wychowawcy
małego dziecka powinny brać udział w dodatkowych kursach, szkole-
niach. W ten sposób możliwe jest uzyskanie dodatkowych kompetencji
potwierdzonych przez uprawnione instytucje.
2.7. Zadania zawodowe
Z1. Zapewnianie warunków do wszechstronnego i harmonijnego
rozwoju małego dziecka (niezbędne kompetencje: Kz2, KzS).
Z2. Towarzyszenie małemu dziecku w zabawie z zachowaniem jego
autonomii (niezbędne kompetencje: Kz2, KzS).
Z3. Wykorzystywanie różnych form i metod pracy opiekuńczo-
wychowawczo-edukacyjnej (niezbędne kompetencje: Kz1, KzS).
Z4. Sprawowanie opieki oraz pielęgnowanie małego dziecka (nie-
zbędne kompetencje: Kz2, KzS).
Z5. Dostosowywanie metod pracy w zależności od potrzeb dzieci
(niezbędne kompetencje: Kz2, KzS).
Z6. Udzielanie pomocy przedmedycznej (niezbędne kompetencje:
Kz2, KzS).
Z7. Komunikowanie siÄ™ z rodzicami/opiekunami w celu stworzenia
jak najlepszych warunków do prawidłowego funkcjonowania ma-
łego dziecka (niezbędne kompetencje: Kz1, Kz3, KzS).
Z8. Nawiązywanie współpracy ze środowiskiem rodzinnym małego
dziecka i pracownikami instytucji środowiskowych (niezbędne
kompetencje: Kz3, KzS).
Z9. Organizowanie własnego miejsca pracy z przestrzeganiem za-
sad BHP, ochrony ppoż., ergonomii i ochrony środowiska (nie-
zbędne kompetencje: Kz1, Kz2, Kz3, KzS).
8
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych
Kz1  Planowanie i organizowanie zajęć opiekuńczo-wychowawczo
edukacyjnych dla małego dziecka (potrzebne do wykonywania
zadań: Z3, Z7, Z9).
Kz2  Realizowanie działań opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnych
zgodnie z etapami rozwoju dziecka (potrzebne do wykonywania
zadań: Z1, Z2, Z4, Z5, Z6, Z9).
Kz3  Rozwijanie aktywności małego dziecka we współpracy ze środo-
wiskiem rodzinnym i lokalnym (potrzebne do wykonywania za-
dań: Z7, Z8, Z9).
KzS  Kompetencje społeczne (potrzebne do wykonywania zadań:
Z1÷Z9).
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi
a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK
Kompetencje zawodowe potrzebne do wykonywania zadań w za-
wodzie sugeruje się wykorzystać do opisu kwalifikacji na poziomie 6
właściwym dla wykształcenia wyższego pierwszego stopnia w Europej-
skiej i Polskiej Ramie Kwalifikacji. Poziom ten jest uzasadniony miej-
scem usytuowania zawodu w Klasyfikacji zawodów i specjalności (gru-
pa wielka 2 i jej odpowiednik w ISCED 2011).
Osoba wykonująca zawód wychowawcy małego dziecka:
1) w zakresie wiedzy: zna w zaawansowanym stopniu fakty, teorie,
metody oraz złożone zależności między nimi, różnorodne złożone
uwarunkowania prowadzonej działalności w zakresie wychowania
małego dziecka;
2) w zakresie umiejętności: potrafi innowacyjnie wykonywać zadania
związane z wychowaniem małego dziecka oraz rozwiązywać złożo-
ne i nietypowe problemy w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych
warunkach; samodzielnie planować własne uczenie się przez całe
życie oraz komunikować się z otoczeniem zawodowym i uzasadniać
swoje stanowisko.
9
3. Opis kompetencji zawodowych
Opis kompetencji dotyczy tylko kompetencji zawodowych zdefinio-
wanych w badaniach na stanowiskach pracy.
Wykonanie zadań zawodowych Z3, Z7, Z9 wymaga posiadania
kompetencji zawodowej Kz1.
3.1. Planowanie i organizowanie zajęć opiekuńczo-
-wychowawczo-edukacyjnych dla małego dziecka
Kz1
Wiedza  zna w zaawansowanym Umiejętności  innowacyjnie wy-
stopniu fakty, teorie, metody oraz konuje zadania oraz rozwiÄ…zuje
złożone zależności między nimi, złożone i nietypowe problemy
różnorodne złożone uwarunkowa- w zmiennych i nie w pełni przewi-
nia zwiÄ…zane z planowaniem dywalnych warunkach; komuniku-
i organizowaniem zajęć opiekuń- je się z otoczeniem i uzasadnia
czo-wychowawczo-edukacyjnych swoje stanowisko oraz samo-
dla małego dziecka, w szczegól- dzielnie planuje własne uczenie
ności zna: się przez całe życie, w szczegól-
- zasady i przepisy BHP, ochro- ności potrafi:
ny ppoż., ergonomii, ochrony - przestrzegać zasad i przepi-
środowiska; sów BHP, ochrony ppoż., er-
- podstawowe akty prawne regu- gonomii, ochrony środowiska;
lujące pracę opiekuńczo-wy- - eliminować z otoczenia przed-
mioty niebezpieczne dla małe-
chowawczo-edukacyjnÄ…;
go dziecka;
- zasady komunikacji interper-
- stosować podstawowe akty pra-
sonalnej;
wne regulujące pracę opiekuń-
- zasady wychowania i współży-
czo-wychowawczo-edukacyjnÄ…;
cia społecznego;
- planować i organizować zaję-
- sposoby rozwiÄ…zywania kon-
cia indywidualne i grupowe;
fliktów;
- przygotowywać sale i materiały
- zasady organizacji własnego
do pracy;
stanowiska pracy;
- wykorzystywać umiejętności
- dokumentację pracy opiekuń-
komunikacji interpersonalnej;
czo-wychowawczo-edukacyjnej;
- rozwiązywać w sposób kon-
- zasady współpracy pielęgniarki,
struktywny konflikty pomiędzy
położnej, pedagoga, psycholo-
dziećmi;
ga, logopedy w ramach zespołu
- prowadzić dokumentację zgod-
wielospecjalistycznego;
nie z obowiÄ…zujÄ…cymi przepi-
sami;
10
- rodzaje oddziaływań wycho- - oceniać efekty pracy poprzez
wawczych i edukacyjnych. refleksję nad własną praktyką;
- weryfikować oddziaływania wy-
chowawcze i edukacyjne w za-
leżności od potrzeb i zgodnie
z najnowszÄ… wiedzÄ…;
- współpracować z zespołem
wielospecjalistycznym.
Wykonanie zadań zawodowych Z1, Z2, Z4, Z5, Z6, Z9 wymaga po-
siadania kompetencji zawodowej Kz2.
3.2. Realizowanie działań opiekuńczo-wychowawczo-
-edukacyjnych zgodnie z etapami rozwoju dziecka
Kz2
Wiedza  zna w zaawansowanym Umiejętności  innowacyjnie wy-
konuje zadania oraz rozwiÄ…zuje
stopniu fakty, teorie, metody oraz
złożone i nietypowe problemy
złożone zależności między nimi
w zmiennych i nie w pełni przewi-
związane z realizowaniem działań
dywalnych warunkach; komunikuje
opiekuńczo-wychowawczo-eduka-
siÄ™ z otoczeniem i uzasadnia swoje
cyjnych zgodnie z etapami rozwo-
stanowisko oraz samodzielnie
ju dziecka, w szczególności zna:
planuje własne uczenie się przez
- zasady i przepisy BHP, ochro-
całe życie, w szczególności potrafi:
ny ppoż., ergonomii, ochrony
- przestrzegać zasad i przepi-
środowiska;
sów BHP, ochrony ppoż., ergo-
- zasady podmiotowego trakto-
nomii, ochrony środowiska;
wania dziecka w procesie od-
- wspomagać rozwój dziecka
działywań opiekuńczo-wycho-
w zabawie z poszanowaniem
wawczo-edukacyjnych;
jego autonomii;
- zasady komunikacji interper-
- wspierać dziecko w radzeniu
sonalnej;
sobie z trudnościami i frustra-
- etapy rozwoju dziecka w as-
cjami;
pekcie fizycznym, psychicznym
- rozpoznawać charakter trudno-
i społecznym;
ści przeżywanych przez dziecko;
- metody pielęgnowania dziecka;
- nazywać stany emocjonalne
- rodzaje i metody oddziaływań
dziecka i pomagać mu w ich
wychowawczych;
rozumieniu;
- formy i metody pracy eduka-
- wspierać dziecko w podejmo-
cyjnej z małym dzieckiem;
waniu samodzielnych działań;
- zasady udzielania pierwszej
- aktywizować dziecko w czyn-
pomocy;
nościach samoobsługowych;
11
- formy wsparcia dziecka; - obserwować i oceniać rozwój
- podstawy pedagogiki opiekuń- psychiczny i fizyczny dziecka;
- pobudzać i ukierunkowywać
czo-wychowawczej;
- podstawy psychologii rozwojo- aktywność psychofizyczną dzie-
cka odpowiednio do etapu roz-
wej i wychowawczej;
woju;
- standardy prawne opieki nad
- rozpoznawać i odpowiadać na
dzieckiem;
potrzeby dzieci;
- elementy pedagogiki specjal-
- nawiązywać kontakt z dziec-
nej;
kiem na poziomie komunikacji
- rodzaje zabaw i zajęć indywi-
werbalnej i niewerbalnej;
dualnych i grupowych;
- rozpoznawać i reagować na
- rodzaje środków artystycznych
zaburzenia zachowania i nie-
(plastyczne, muzyczne, te-
prawidłowości rozwojowe;
atralne, utwory literackie itd.);
- informować dziecko o zabie-
- zaburzenia zachowania okresu
gach pielęgnacyjnych;
wczesnego dzieciństwa i ich
- przewijać, przebierać dziecko;
uwarunkowania;
- animować i dostosowywać za-
- objawy stosowania przemocy
bawy do możliwości intelektu-
wobec dziecka.
alnych i rozwojowych oraz po-
trzeb i zainteresowań dzieci;
- wskazywać dziecku na jego
zachowania niepożądane lub
niezgodne z normami społecz-
nymi i korygować je;
- dobierać odpowiednie formy
i metody pracy w zależności od
potrzeb wychowanka;
- stosować różne środki wyrazu
artystycznego (plastyczne, mu-
zyczne, teatralne, utwory lite-
rackie itd.);
- prowadzić zabawy i zajęcia
indywidualne i grupowe;
- udzielać pomocy przedme-
dycznej;
- dobierać i stosować metody
wychowawcze odpowiednio do
etapu rozwoju dziecka;
- rozpoznawać i reagować na
objawy stosowania przemocy
wobec dziecka.
12
Wykonanie zadań zawodowych Z7, Z8, Z9 wymaga posiadania
kompetencji zawodowej Kz3.
3.3. Rozwijanie aktywności małego dziecka
we współpracy ze środowiskiem rodzinnym
i lokalnym Kz3
Wiedza  zna w zaawansowanym Umiejętności  innowacyjnie wy-
stopniu fakty, teorie, metody oraz konuje zadania oraz rozwiÄ…zuje
złożone zależności między nimi, złożone i nietypowe problemy
różnorodne złożone uwarunkowa- w zmiennych i nie w pełni przewi-
nia zwiÄ…zane z rozwijaniem ak- dywalnych warunkach; komuniku-
tywności małego dziecka we je się z otoczeniem i uzasadnia
współpracy ze środowiskiem ro- swoje stanowisko oraz samo-
dzinnym i lokalnym, w szczegól- dzielnie planuje własne uczenie
ności zna: się przez całe życie, w szczegól-
- zasady i przepisy BHP, ochro- ności potrafi:
ny ppoż., ergonomii, ochrony - przestrzegać zasad i przepi-
środowiska; sów BHP, ochrony ppoż., er-
- zasady budowania zaufania gonomii, ochrony środowiska;
w kontaktach z rodzicami; - planować współpracę z rodzi-
- formy współpracy z rodzicami; cami;
- sposoby zapoznawania dziec- - prowadzić zebrania i konsulta-
ka z otaczającym światem; cje z rodzicami;
- zasady prowadzenia dokumen- - konsultować z rodzicami cele-
tacji; browanie świąt, obyczajów i tra-
- elementy kultury regionalnej; dycji;
- instytucje i placówki działające - celebrować z dziećmi święta
na rzecz małego dziecka. i obyczaje regionalne we
współpracy z rodzicami i insty-
tucjami środowiskowymi;
- prezentować osiągnięcia i umie-
jętności dzieci;
- prowadzić otwarte zajęcia ak-
tywizujące, animacyjne wspól-
ne dla dzieci i rodziców/opie-
kunów;
- współpracować z pracownika-
mi instytucji i placówek działa-
jących na rzecz małego dziec-
ka;
13
- prowadzić dokumentację doty-
czącą współpracy z rodzicami,
pracownikami instytucji i pla-
cówek;
- rozbudzać zainteresowania
kulturą (książką, rysunkiem,
śpiewem, tańcem);
- rozwijać zainteresowania przy-
rodą (ogródek, park, spacery
po okolicy);
- zapoznawać dzieci ze środo-
wiskiem lokalnym (poznawanie
najbliższej okolicy, zasady po-
ruszania siÄ™ po drodze, bez-
pieczeństwo na placach zabaw
itp.);
- organizować spotkania dzieci
z przedstawicielami różnych za-
wodów.
Wykonanie wszystkich zidentyfikowanych w standardzie zadań
zawodowych wymaga posiadania kompetencji społecznych KzS.
3.4. Kompetencje społeczne KzS:
- kultywuje i upowszechnia wzory właściwego postępowania w śro-
dowisku pracy, środowisku rodzinnym dziecka i społeczności lokal-
nej,
- samodzielnie podejmuje decyzje dotyczÄ…ce organizacji pracy
z dzieckiem,
- krytycznie ocenia swoje działania zawodowe oraz zespołu wielo-
specjalistycznego, w którym uczestniczy,
- przyjmuje odpowiedzialność za skutki własnych działań wychowaw-
czo-opiekuńczo-edukacyjnych z małym dzieckiem i podjętych decyzji.
14
4. Profil kompetencji kluczowych
Ocenę ważności kompetencji kluczowych dla zawodu wychowawcy
małego dziecka przedstawia rys. 1.
Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu
stosowanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Doro-
słych - projekt PIAAC (OECD).
Rozwiązywanie problemów
Współpraca w zespole
Komunikacja ustna
Wywieranie wpływu/przywództwo
Serie1
Planowanie i organizowanie pracy
Sprawność motoryczna
Umiejętność czytania ze zrozumieniem i pisania
Umiejętności matematyczne
Umiejętność obsługi komputera i wykorzystania Internetu
1 2 3 4 5
Zbędne Mało ważne Istotne Ważne Bardzo ważne
Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu 234202 Wychowawca
małego dziecka
15
5. SÅ‚ownik
Zawód - zbiór zadań (zespół czynności) wyodrębnionych w wyniku społecz-
nego podziału pracy, wykonywanych stale lub z niewielkimi zmianami
przez poszczególne osoby i wymagających odpowiednich kwalifikacji
i kompetencji (wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych)
zdobytych w wyniku kształcenia lub praktyki. Wykonywanie zawodu
stanowi zródło dochodów.
Specjalność - jest wynikiem podziału pracy w ramach zawodu, zawiera część
czynności o podobnym charakterze (związanych z wykonywaną
funkcją lub przedmiotem pracy) wymagających pogłębionej lub do-
datkowej wiedzy i umiejętności zdobytych w wyniku dodatkowego
szkolenia lub praktyki.
Zadanie - logiczny wycinek lub etap pracy w ramach zawodu o wyraznie okre-
zawodowe
ślonym początku i końcu, wyodrębniony ze względu na rodzaj lub
sposób wykonywania czynności zawodowych powiązanych jednym
celem, kończący się produktem, usługą lub decyzją.
Kompetencje - wszystko to, co pracownik wie, rozumie i potrafi wykonać, odpowied-
zawodowe
nio do sytuacji w miejscu pracy. Opisywane sÄ… trzema zbiorami: wie-
dzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych.
Wiedza - zbiór opisów faktów, zasad, teorii i praktyk przyswojonych w procesie
uczenia się, odnoszących się do dziedziny uczenia się lub działalno-
ści zawodowej.
Umiejętności - zdolność wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właści-
wych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej.
Kompetencje - zdolność autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu
społeczne
zawodowym i społecznym oraz kształtowania własnego rozwoju,
z uwzględnieniem kontekstu etycznego.
Kompetencje - wiedza, umiejętności i postawy odpowiednie do sytuacji, niezbędne
kluczowe
do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem,
integracji społecznej i zatrudnienia.
Standard - norma opisujÄ…ca kompetencje zawodowe konieczne do wykonywania
kompetencji
zadań zawodowych wchodzących w skład zawodu, akceptowana
zawodowych
przez przedstawicieli organizacji zawodowych i branżowych, praco-
dawców, pracobiorców i innych kluczowych partnerów społecznych.
Kwalifikacja - zestaw efektów uczenia się (zasób wiedzy, umiejętności oraz kompe-
tencji społecznych), których osiągnięcie zostało formalnie potwier-
dzone przez uprawnionÄ… instytucjÄ™.
Europejska - przyjęta w Unii Europejskiej struktura i opis poziomów kwalifikacji,
Rama
umożliwiający porównywanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych
Kwalifikacji
krajach. W Europejskiej Ramie Kwalifikacji wyróżniono 8 poziomów
kwalifikacji opisywanych za pomocą efektów uczenia się; stanowią
one układ odniesienia krajowych ram kwalifikacji.
Polska Rama - opis hierarchii poziomów kwalifikacji wpisywanych do zintegrowane-
Kwalifikacji
go rejestru kwalifikacji w Polsce.
Krajowy - ogół rozwiązań służących ustanawianiu i nadawaniu kwalifikacji
System
(potwierdzaniu efektów uczenia się) oraz zapewnianiu ich jakości.
Kwalifikacji
16


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Nasz uroczy aniolek Wychowanie grzecznego dziecka aniole
obserwacja rozwoju małego dziecka
Poskramianie Malego Dziecka Mt Biznes
Rozwoj i zywienie niemowlecia i malego dziecka
Sajkowska M Wiktymizacja wychowanków domów dziecka raport z badań
Wychowanie w domu dziecka

więcej podobnych podstron