R04 (7)


Kamery i światła 83
4. Kamery i światła
Aby rysunek wykonany w poprzednim rozdziale zasługiwał na miano sceny, musimy uzu-
pełnić go jeszcze o kamerę i światła. Uaktywnijmy boczne menu Utwórz (Create) i naci-
śnijmy klawisz tworzenia wirtualnej kamery. Rozpoznamy go bez trudu, gdyż namalo-
wana jest na nim kamera. Na rolecie Object Type wciśnijmy klawisz Target (rys.4.1), który
umożliwi nam utworzenie kamery posiadającej cel (taką kamerę opisaliśmy już w rozdziale
2.). Aby utworzyć kamerę musimy wskazać na ekranie dwa punkty. Wciśnięcie lewego
klawisza myszy umiejscowi kamerę. Dopóty, dopóki nie zwolnimy klawisza, będziemy
mogli celować tworzoną kamerą. Najedzmy na środek fotela i zwolnijmy klawisz myszy,
aby utworzyć cel kamery (rys.4.1).
Klawisz
tworzenia
kamer
Cel Kamera
kamery z celem
O
kamery
Kamera
Rys.4.1. Tworzymy kamerę z celem
Zamieńmy jedno z okien widokowych na okno widoku z kamery. W naszym przykładzie
uaktywniono okno perspektywy i naciśnięto klawisz C (rys.4.2). Dopasuj położenie kamery
i celu tak, aby zobaczyć zamodelowany fotel w pełnej krasie. Możesz przemieszczać kame-
rę (lub jej cel) korzystając z narzędzia przemieszczania z górnego menu narzędziowym.
Możesz też wykorzystać wiadomości zdobyte w rozdziale 2. niniejszej książki i użyć opi-
sanych tam narzędzi do dopasowywania widoku z kamery.
Kolejnym etapem tworzenia sceny jest jej odpowiednie oświetlenie. Jak już nadmieniali-
śmy, dopóty, dopóki nie utworzymy własnych zródeł światła 3D Studio samo oświetli nam
scenę. Jeśli jednak chcemy świadomie wykorzystywać efekty świetlne, to musimy ustawić
własne reflektory. W bocznym menu Utwórz (Create) naciśnijmy teraz ikonę z rysunkiem
lampki (Rys.4.3). Na rolecie Object Type naciśnijmy klawisz Spot Target. Umożliwia on
utworzenie reflektora (Spotlight) składającego się z analogicznych elementów jak kamera,
z właściwego reflektora i celu. Utwórzmy reflektor świecący na fotel tak jak pokazuje
rys.4.3, a więc nieco znad kamery i od jej lewej strony.
http://www.helion.com.pl/cad.htm
84 3D Studio MAX
Okno
widoku
z kamery
Narz: dzia
dopasowywania
widoku
z kamery
Rys.4.2. Ustawiamy kamerę, aby jak najlepiej widzieć fotel
Ikona tworzenia
owietlenia
Ikona tworzenia
reflektora
z celem
Cel reflektora Reflektor
Rys.4.3. Tworzenie reflektora oświetlającego fotel
Zwróć szczególną uwagę na opcje zawarte na rolecie General Parameters (rys.4.4).
Umożliwiają one dopasowanie podstawowych parametrów światła i będziemy z nich często
korzystać. Zaznaczony kwadracik On oznacza, iż światło jest włączone. Znajdujące się pod
nim okienka umożliwiają dopasowania koloru i jasności zródła światła. Możemy też klik-
nąć na kwadracik z próbką koloru światła, aby dopasować kolor światła za pomocą spe-
cjalnego okna (rys.4.5). Jeśli dojdziemy do wniosku, że światło jest za ciemne, to możemy
http://www.helion.com.pl/cad.htm
Kamery i światła 85
pociągnąć w dół suwak Whiteness. Pod roletą General Parameters znajduje się roleta z
parametrami reflektora (Spotlight Parameters) (rys.4.4). Zaznaczenie opcji Pokaż stożek
światła (Show Cone) może ułatwić nam dopasowanie położenia reflektora. Stożek światła
stanie się widoczny i będziemy mogli zorientować się jaką część sceny oświetla reflektor.
Wybierając pomiędzy opcjami Circle i Rectangle możemy wpływać na kształt stożka
światła. Może on mieć przekrój okrągły (jak na rys.4.3) lub prostokątny (rys.4.4).
Prbka koloru
wiat"a
Prostoktny
stoek wiat"a
Odhacz t: opcj: ,
aby zobaczy
stoek wiat"a
Wybierz pomi: dzy
stokiem wiat"a
o przekroju
okrg"ym lub
prostoktnym
Rys.4.4. Parametry reflektora
Aby pojani
reflektor prze-
cignij suwak
w d"
Rys.4.5. Kolor reflektora
Aby lepiej ocenić działanie wprowadzanego oświetlenia utwórzmy podłogę. Teraz fotel
zamiast wisieć w powietrzu stoi na podłodze modelowanej cienkim prostopadłościanem
(rys.4.6). Aby prawidłowo oświetlić scenę nie wystarcza jeden reflektor. Zazwyczaj uży-
wamy jeszcze przynajmniej jednego punktowego zródła światła (Omni). O ile reflektor
(Spot) wytwarza snop światła to zródło punktowe  świeci równomiernie we wszystkie
strony. Klawisz umożliwiający tworzenie światła Omni znajduje się na tej samej rolecie,
którą wykorzystaliśmy do utworzenia reflektora. Naciśnijmy go i kliknijmy w miejscu, w
którym chcemy umieścić światło punktowe (rys.4.7). Oczywiście po utworzeniu światło
punktowe możemy przesuwać i modyfikować zależnie od potrzeb. Światło to ma pełnić
http://www.helion.com.pl/cad.htm
86 3D Studio MAX
jedynie funkcje pomocnicze i nie może być za jasne, aby nie wystąpiło zbyt duże spłowie-
nie barw w obrazie. Zmniejszmy więc jego jasność przeciągając w górę suwak w oknie
Light Color (rys.4.8).
Rys.4.6. Podłoga z cienkiego prostopadłościanu
Swiat"o
Tworzymy
punktowe
Łrd"o
wiat"a
Ówiat"o
Scena
wyraŁnie
pojania"a
Rys.4.7. Scena oświetlona dodatkowo punktowym zródłem światła
Aby ocenić wyniki naszych wysiłków wybierzmy z górnego menu Rendering polecenie
Render (rys.4.9). Kliknijmy w oknie widoku z kamery i zatwierdzmy parametry renderin-
gu. Scena nie wygląda zbyt dobrze  jest za mało wyrazista. Spróbujmy to poprawić. Za-
mknijmy okno z renderingiem klikając na ikonie po lewej stronie belki tytułowej okna lub
http://www.helion.com.pl/cad.htm
Kamery i światła 87
chwyćmy okno za belkę i przesuńmy tak, aby nie zasłaniało nam okien widokowych. Wy-
bierzmy reflektor i w bocznym menu naciśnijmy ikonę modyfikacji (Modify). W menu
bocznym pojawią się rolety z parametrami reflektora. Odszukaj roletę o nazwie Shadow
Parameters (jeśli jest zwinięta, to ją rozwiń). Znajdz opcję Cast Shadow i uaktywnij ją
(rys.4.9).
Przyciemniamy
wiat"o
punktowe
Rys.4.8. Zmniejszamy jasność punktowego zródła światła
Wybierz powtórnie polecenie Render lub naciśnij w górnym menu narzędziowym ikonę
powtórzenia ostatniego renderingu. Teraz scena powinna wyglądać jak na rys.4.9. Wyra-
zistość cienia rzucanego przez fotel zależy od jasności światła punktowego. Im światło
jaśniejsze, tym cień staje się bledszy. Jeśli wyłączymy światło punktowe, to cień stanie się
czarny.
W"czamy
opcj: rzucania
cieni dla
reflektora
Rys.4.9. Scena zrenderowana z cieniami generowanymi metodą raytracingu
http://www.helion.com.pl/cad.htm
88 3D Studio MAX
Możesz jeszcze poeksperymentować z dwoma opcjami rzucania cieni. 3D Studio może
generować cienie metodą Shadow Map lub Ray-Traced Shadows (rys.4.9). W tym drugim
przypadku otrzymamy cienie o wyraznych krawędziach jak wykreślone od linijki. Metoda
Shadow Map generuje cienie miękkie o rozmytych krawędziach (rys.4.10).
Rys.4.10. Cienie wygenerowane metodą Shadow Map
http://www.helion.com.pl/cad.htm


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
oiur r04 ver
r04
r04 02 (6)
r04 01 (2)

więcej podobnych podstron