Narzędzia technologii informacyjnej


NARZDZIA TECHNOLOGII
INFORMACYJNEJ WYKORZYSTYWANE
W LOGISTYCE W E-GOSPODARCE
Joanna Palonka
Wprowadzenie
Na charakter współczesnej gospodarki i biznesu największy wpływ
mają procesy globalizacyjne. Sformułowana przez Marshalla McLuhana
jeszcze w latach 60. ubiegłego wieku prorocza wizja globalnej wioski, w
której "kurczy się czas i zanika przestrzeń, w której wszystko się dzieje
jednocześnie", stała się rzeczywistością budzącą dziś tyle samo fascynacji
co obaw, a niekiedy nawet przera\enia. Liberalizacja handlu, redukcja
bądz eliminacja barier celnych, spadek kosztów transportu, jak równie\
ujednolicanie potrzeb i stylu \ycia ludzi tworzą przyjazne warunki dla
rozwijania działalności przedsiębiorstw na skalę globalną. Głównym wy-
zwaniem biznesowym we wszystkich państwach świata staje się więc
sprostanie nowym warunkom liberalnej gospodarki globalnej.
W globalnej gospodarce dominują  globalne firmy, ukierunkowane
na potrzeby  globalnych klientów. Celem zakupów tych klientów stają
się doskonałe jakościowo, technologicznie czy funkcjonalnie produkty,
które chcą nabywać po mo\liwie najni\szych cenach, w najdogodniej-
szym dla nich miejscu i czasie. Naprzeciw tym potrzebom wychodzą stra-
tegie firm globalnych, które projektują globalne produkty, docierają z
informacją o nich do potencjalnych klientów na całym świecie poprzez
globalne akcje promocyjne, budują światowe sieci produkcji i dystrybu-
cji, jak równie\ systemy logistyczne pozwalające dotrzeć fizycznie tym
produktom do konsumentów i u\ytkowników w ka\dym zakątku świata.
Dynamiczny i szybki rozwój procesów globalizacji nie byłby mo\liwy
bez wsparcia ze strony logistyki. Ale jednocześnie sama globalizacja
stawia przed logistyką wiele nowych wyzwań. Rozdzielenie funkcji za-
opatrzeniowych, produkcyjnych i dystrybucyjnych pomiędzy podmioty
zlokalizowane w ró\nych częściach świata stawia ogromne wyzwania
przed logistyką, która musi ten układ scalać i integrować. Konieczność
współdziałania funkcji zaopatrzenia, produkcji, dystrybucji i logistyki w
globalnym wymiarze znalazła konsekwencje w tworzeniu łańcuchów
dostaw. Największymi wyzwaniami, przed którymi stanęły współczesne
globalne łańcuchy dostaw, są dłu\sze czasy realizacji zamówień, dłu\sze
i obarczone większą dozą niepewności czasy dostaw, konieczność wielo-
krotnej konsolidacji i dekonsolidacji przesyłek oraz rozpatrywania ró\-
nych wariantów dostaw pod względem czasu i kosztów dostaw. Osią-
gnięcie tych celów nie jest mo\liwe bez wsparcia ze strony nowocze-
snych narzędzi technologii informacyjnej (IT).
W artykule zostały wskazane i omówione obszary zastosowania sys-
temów informatycznych bazujących na technologii internetowej. Zapre-
zentowano mo\liwości wykorzystania systemów eSCM (electronic Sup-
ply Chain Management  elektronicznego Zarządzania Aańcuchem Do-
staw), inteligentnych systemów transportowych i systemów informacji
geograficznej w logistyce.
Obszary logistyki wspomagane technologią internetową
Technologia internetowa znajduje zastosowanie w logistyce. Zapewnia
bardzo szybki przepływ informacji oraz nieograniczony zasięg. Jest wy-
korzystywana nie tylko do celów reklamowych, ale równie\ przy organi-
zacji przepływu dóbr materialnych.
Wykorzystanie internetu w logistyce dokonuje się w obszarach:
" elektronicznej wymiany danych,
" logistyce zaopatrzenia,
" logistyce transportu,
" logistyce dystrybucji.
Elektroniczna wymiana danych (EDI)
Jedną z funkcji technologii internetowej jest transmisja danych.
Otwarty charakter internetu sprawia, \e przesyłane dokumenty nara\one
są na wiele niebezpieczeństw. Przez dłu\szy czas powodowało to rezy-
gnację z wykorzystania tej sieci w systemach EDI. Opracowane jednak
zostały i stały się powszechnie dostępne narzędzia ochrony danych, które
zapewniają dostateczny poziom bezpieczeństwa informacji.
Obecnie wykorzystanie internetu dla potrzeb EDI wzrasta bardzo dy-
namicznie. Elektroniczna wymiana danych w internecie nazywana jest
Lite-EDI. Obejmuje rozwiązania oparte na dostępnych mechanizmach,
które małe i średnie firmy mogą stosować w miarę swoich mo\liwości,
potrzeb i miejscowych warunków.
Lite-EDI mo\e funkcjonować jak przeglądarka WWW, to znaczy być
aplikacją powszechną i spełniać kilka podstawowych funkcji. Na przy-
kład moduł podstawowy, z którego małe przedsiębiorstwa mogą mieć
największy po\ytek, funkcjonować będzie w systemie zamawiania i ob-
sługiwać komunikaty typu  Zamówienie ,  Zmiana zamówienia ,  Po-
twierdzenie ,  Awizo dostawy i  Faktura .
Lite-EDI mo\e być wykorzystywany nie tylko w celach handlowych,
ale równie\ do przesyłania dokumentów dla administracji państwowej od
firm i osób fizycznych.
W internetowych rozwiązaniach komunikacyjnych dla potrzeb EDI
stosowane są dwie koncepcje:
" z wykorzystaniem poczty elektronicznej (Mail-based EDI),
" WEB-EDI z wykorzystaniem stron WWW, protokołu HTTP oraz
protokołu ochrony danych SSL.
Obecnie techniki EDI dostępne są nie tylko dla du\ych przedsię-
biorstw, ale tak\e dla małych i średnich firm. W przedsiębiorstwach, któ-
re do tej pory nie stosowały EDI, schemat przetwarzania z u\yciem
składni XML jest uproszczony, poniewa\ pozbawiony jest translacji ko-
munikatów EDI. Koszty wdro\enia takiego systemu są du\o ni\sze ni\
tradycyjnego EDI. Wynika to z łatwości dostępu do internetu i niewiel-
kich kosztów oprogramowania.
Logistyka zaopatrzenia
W przypadku obsługi zamówień istotnym składnikiem czasu dostawy
jest czas potrzebny na opracowanie zamówienia. Za pomocą poczty elek-
tronicznej mo\liwe jest szybsze wysyłanie i przyjmowanie zamówień ni\
np. za pomocą listu wysłanego metodą tradycyjną. Istnieje tak\e mo\li-
wość, w odró\nieniu od faksu, przesyłania ró\nego rodzaju informacji
bardzo dobrej jakości, w postaci plików komputerowych (arkuszy kalku-
lacyjnych, plików tekstów i graficznych, baz danych), które mogą zostać
poddane obróbce. Korzystanie z poczty elektronicznej przyczynia się do
obni\enia kosztów działalności przedsiębiorstwa ale niestety pociąga za
sobą pewne zagro\enia, jak choćby małą wiarygodność podpisu czy ko-
nieczność drukowania zamówień.
Bardzo często w logistyce zamówień wykorzystuje się przeglądarkę
internetową, jako narzędzie umo\liwiające składanie zamówień w wirtu-
alnych sklepach. Dzięki jej u\yciu następuje znaczne uproszczenie i au-
tomatyzacja procesu obsługi zamówień, a czas opracowania zamówienia
jest bardzo krótki.
Giełdy internetowe są platformą do nawiązywania kontaktów handlo-
wych pomiędzy przedsiębiorstwami, a więc w segmencie B2B (Business-
to-Business). Mogą mieć charakter globalny lub lokalny. Obecnie wirtu-
alnymi rynkami najbardziej zainteresowane są wielkie firmy, gdy\ mogą
istotnie zmniejszyć koszty zaopatrzenia w materiały do produkcji. Dzięki
mo\liwości negocjowania na giełdzie z tysiącami dostawców oferujących
swoje towary mo\na uzyskać niskie ceny w stosunkowo krótkim czasie.
Przypuszcza się, \e giełdy w sieci internet będą miały du\y wpływ na
proces produkcyjny i system dystrybucji bowiem pozwalają obni\yć
koszty znalezienia nowych dostawców i odbiorców oraz przyspieszają
przepływ informacji.
Giełdy w internecie są swoistymi ,,aukcjami zapytań ofertowych,
zamówień na towary prowadzącymi do kooperacji w ramach logistyki.
Osoby prowadzące sprzeda\ detaliczną, dystrybutorzy hurtowi i dostaw-
cy uczestniczący w giełdach internetowych oszczędzają na kosztach
transakcji. Mogą robić mniejsze zapasy i optymalizować stopień wyko-
rzystania zasobów oraz eliminować część strat z łańcucha wartości. Tak
więc giełdy sprzyjają efektywnym sposobom prowadzenia działalności
gospodarczej.
Logistyka transportu
W przypadku logistyki transportu internet oferuje giełdy usług trans-
portowych oraz system śledzenia przesyłek. Wirtualne giełdy logistyczne
to strony internetowe, na których znajdują się oferty poda\y i popytu na
usługi logistyczne np. wolne przewozy. Korzystanie z tego typu giełd
przynosi firmom wiele korzyści np. ograniczenie pustych przebiegów i
wynikających z tego ograniczeń kosztów. Firmy dzięki giełdom mogą
zoptymalizować drogę transportu i zwiększyć liczbę zleceń. W Europie
jedną z najprę\niej działających internetowych giełd usług transporto-
wych jest ,,DAT Services .
System śledzenia przesyłek jest komplementarną usługą do przewozu
towarów stosowaną przez współczesne przedsiębiorstwa logistyczne. Jej
celem jest podnoszenie poziomu obsługi klienta dzięki wykorzystaniu
systemu GPS, poczty elektronicznej, stron WWW oraz WAP u. Funkcjo-
nowanie systemu śledzenia przesyłek polega na przydzieleniu ka\demu
ładunkowi indywidualnego numeru. Numer mo\e być odczytywany za
pomocą skanera podłączonego to telefonu komórkowego GSM i przesy-
łany do jednostki kierującej. Po załadowaniu towaru na środek transportu,
trasa przewozu jest śledzona za pomocą systemu GPS. Po dostawie towa-
ru, fakt ten jest rejestrowany przy u\yciu skanera. Nadawca i odbiorca
przesyłki korzystając z przeglądarki stron WWW, poczty elektronicznej
lub telefonu komórkowego mogą obserwować, co dzieje się z towarem
oraz na tej podstawie oszacować czas dostawy. Numer przesyłki zawsze
znany jest nadawcy, natomiast odbiorca chcąc go poznać musi się skon-
taktować z nadawcą.
Logistyka dystrybucji
Logistyka dystrybucji obejmuje sprzeda\ towarów rzeczowych oraz
sprzeda\ produktów cyfrowych. Sieć internet stanowi kanał dystrybucji
dla towarów sprzedawanych w systemie on-line, poprzez sklepy interne-
towe. Internet umo\liwia przesyłanie wszystkich produktów, które są
mo\liwe do zapisania w formie cyfrowej (oprogramowania, gazet, ksią-
\ek, muzyki itp.). Rozwiązanie to znacząco skraca kanał dystrybucji,
dzięki czemu osiąga się szybszy dostęp do konsumentów oraz nieograni-
czony zasięg sprzeda\y.
Sieć internet jest efektywnym nośnikiem informacji i doskonałym ka-
nałem dystrybucji. Jest tak\e zródłem nowych szans dla logistyki, bo-
wiem znacznie redukuje koszty, skraca czas operacji, ogranicza liczbę
pośredników. Istotna dla procesów logistycznych jest mo\liwość wyko-
rzystania Sieci do wymiany danych, w konsekwencji prowadzi do ściślej-
szej współpracy między firmami na ka\dym poziomie łańcucha dostaw.
Przegląd stosowanych rozwiązań
Systemy elektronicznego zarządzania łańcuchem dostaw
Szeroko rozumiany e-biznes wywiera coraz większy wpływ na strate-
gie konkurowania przedsiębiorstw. Jednym z obszarów zarządzania, w
którym technologie elektronicznego biznesu, będące pochodną gwałtow-
nego rozwoju technologii informacyjno - komunikacyjnych mogą przy-
nieść szczególne korzyści, jest zarządzanie łańcuchami dostaw. W sensie
operacyjnym mogą one przyjmować cechy eSCM. eSCM polega na za-
stosowaniu internetu do przemodelowania zintegrowanego łańcucha do-
staw. Zawę\a zakres stosowania internetu we współczesnym przedsię-
biorstwie. Ogranicza go do przebudowy i optymalizacji łańcucha dostaw
w ramach e-biznesu.
Wyró\nia się sześć składowych eSCM:
1. eHandel  sprzeda\ produktów indywidualnym klientom za pośred-
nictwem internetu.
2. eProdukcja  wsparcie produkcji materialnej przedsiębiorstwa przez
outsourcing i wymianę informacji w zintegrowanych systemach in-
formatycznych współpracujących jednostek.
3. eLogistyka  koordynowanie i integracja działań logistycznych za
pośrednictwem internetu.
4. ePlanowanie  współpraca w planowaniu na ka\dym odcinku łańcu-
cha dostaw, odbywająca się poprzez internet.
5. eZaopatrzenie  pozyskiwanie towarów i usług przy u\yciu elektro-
nicznych katalogów zamieszczanych w internecie.
6. eProjektowanie  wspólne prowadzenie prac nad nowościami przez
kilku partnerów przy u\yciu internetu w celu szybszego wprowadza-
nia produktów na rynek.
eHandel to sprzeda\ towarów, usług i informacji indywidualnym kon-
sumentom za pośrednictwem internetu. Metoda ta wykorzystuje mo\li-
wości globalnej sieci do prezentacji poszczególnych produktów i infor-
macji. Producenci mogą sprzedawać swoje produkty bezpośrednio kon-
sumentom, ale powinni równie\ zauwa\ać problemy, które mogą pojawić
się w trakcie ich dystrybucji ró\nymi kanałami sprzeda\y. Nie powinni
stwarzać poczucia zagro\enia wśród dotychczasowych, tradycyjnych
partnerów: dystrybutorów i detalistów poprzez uprzywilejowanie sprze-
da\y internetowej, lecz włączyć kanał sprzeda\y elektronicznej do swojej
strategii jako jeden z wielu, a nie jako główny czy preferowany.
eProdukcja to wsparcie produkcji materialnej danej jednostki poprzez
przeniesienie niektórych części procesu produkcyjnego do innych jedno-
stek. Taki outsourcing jest mo\liwy tylko dzięki temu, \e zintegrowane
systemy informatyczne jednostek na bie\ąco wymieniają informacje.
Jeśli odbywa się to w czasie rzeczywistym, to fizyczną obecność towaru
lub surowca w magazynie mo\e zastąpić informacja o tym, kiedy mo\e
on być dostępny. Internet jest w stanie oddzielić produkt od informacji,
integrować łańcuch dostaw i zmniejszać koszty transakcji. Outsourcing
części produkcji prowadzi do większej elastyczności firmy, co oznacza
mo\liwość dopasowywania poziomu produkcji do zapotrzebowania na
rynku, czyli mniejszych zapasów (większej produktywność kapitału) i
stałej obecności na rynku.
eLogistyka polega na wykorzystaniu internetu do koordynowania i in-
tegrowania działań prowadzących do dostarczenia produktów od wy-
twórców do detalistów lub konsumentów. Metoda ta wykorzystuje ofe-
rowaną przez Sieć mo\liwość oddzielenia produktu od informacji. Mię-
dzy uczestnikami łańcucha dostaw krą\y jedynie informacja: gdzie, ile,
na kiedy jest potrzebny dany produkt. Natomiast sam produkt nie powta-
rza tej drogi np. omija magazyn lokalny i trafia od razu do celu. Oddział
staje się ju\ jedynie biurem handlowym, a nie miejscem magazynowania
czy przeładunku. Ponadto od momentu opuszczenia miejsca produkcji a\
do miejsca przeznaczenia towar jest wcią\ w ruchu: nigdzie nie czeka,
nie jest składowany, nie przechodzi przez ręce wielu hurtowników czy
dystrybutorów. Dociera do odbiorcy szybciej i ni\szym kosztem. Infor-
macja o tym, gdzie się aktualnie znajduje, jest ciągle dostępna w interne-
cie. Dostawcami usług e-logistycznych mogą być zarówno tradycyjne
firmy logistyczne, jak i rynki elektroniczne. Firmy dostawcze przejmują
cały fizyczny proces dostawy, zlecając część zadań podwykonawcom w
swojej sieci, zaś e-rynki umo\liwiają sprzeda\ i zakup usług logistycz-
nych, spedycyjnych, transportowych, itd. przez internet.
ePlanowanie polega na współpracy w planowaniu na ka\dym odcinku
łańcucha dostaw, prowadzonej za pomocą internetu. Słu\y ono optymali-
zacji pięciu procesów planowania: popytu, poda\y, zapotrzebowania ma-
teriałowego, produkcji i transportu. Jego celem jest skonstruowanie na
tyle trafnych prognoz sprzeda\y i produkcji, aby zmniejszyć zapasy i
zapobiec brakowi produktu na rynku lub surowca u producenta.
eZaopatrzenie to pozyskiwanie towarów i usług przy u\yciu elektro-
nicznych katalogów umieszczonych w internecie. Dzięki eZaopatrzeniu
firmy mogą efektywniej wykorzystywać mo\liwości kluczowych do-
stawców, mają przejrzysty obraz zakupów, mogą obni\ać koszty transak-
cji i racjonalniej wykorzystywać pracowników. System eZaopatrzenia
mo\na stworzyć przy u\yciu linków intranetowych do największych do-
stawców lub pojedynczego linku do dowolnego e-rynku.
eProjektowanie umo\liwia wspólne prowadzenie prac nad nowo-
ściami przez kilku partnerów przy u\yciu internetu. Celem jest przyspie-
szenie wprowadzania na rynek nowych lub udoskonalonych produktów.
Wytwórcy mogą liczyć na dodatkowe korzyści, jeśli w trakcie prac nad
nowymi produktami zastosują rozwiązania, będące jeszcze w fazie opra-
cowania, tym samym czyniąc swoje towary bardziej konkurencyjne. In-
ternet sprzyja tego rodzaju integracji procesu projektowania, poniewa\
umo\liwia współpracę w przestrzeni wirtualnej.
Zastosowanie eSCM stanowi alternatywę dla tradycyjnych systemów
zarządzania łańcuchem dostaw. W przypadku eSCM mamy do czynienia
z pewną wartością dodaną, efektem synergicznym połączenia nowocze-
snych rozwiązań w zakresie systemów zarządzania z ich elektronizacją.
Dzięki eSCM uzyskuje się m.in.:
" usprawnienie kontaktów z klientami, dostawcami i siecią sprzeda\y,
" obni\enie kosztów operacyjnych,
" obni\enie kosztów obsługi przed- i posprzeda\nej,
" skrócenie czasu reakcji na zmiany popytu rynkowego,
" wzrost lojalności klientów przez zacieśnianie współpracy,
" obni\enie kosztów sprzeda\y dzięki wprowadzeniu nowych kanałów
dystrybucji,
" zwiększenie dostępności produktów.
Inteligentne Systemy Transportowe
Inteligentne systemy transportowe (ITS  Intelligent Transport Sys-
tems) bazują na wykorzystywaniu dostępnych informacji i zaawansowa-
nych technologii komunikacyjnych. Stanowią podstawę pracy nowocze-
snych sieci dystrybucyjnych o zasięgu globalnym oraz w sposób znaczą-
cy wspomagają organizację sprawnego zaopatrzenia miast i bezpiecznego
transportu osób.
Nowoczesne technologie (GPS, GSM, RFID) zastosowane w realizacji
systemów śledzenia floty pojazdów i wspomagania kierowców, w połą-
czeniu z zaawansowanymi systemami komputerowego wspomagania
(symulacje, śledzenie ruchu, sterowanie) w sposób istotny zwiększają
efektywność dystrybucji i bezpieczeństwo transportowanych dóbr kon-
sumpcyjnych.
Wykorzystanie systemów transportowych ułatwia egzystencję społe-
czeństw i usprawnia funkcjonowanie gospodarek. Ułatwia kontakty biz-
nesowe (internet, łączność satelitarna) i powoduje wzmo\ony przepływ
towarów w skali globalnej.
Obszarami szczególnego zainteresowania dla tej klasy systemów i
wspomaganych przez nie problemów stały się:
1. Nawigacja satelitarna  wykorzystanie serwisów bazujących na mo\-
liwościach precyzyjnego określania aktualnej lokalizacji śledzonego
obiektu, dostępnych w ramach systemów: amerykańskiego GPS i eu-
ropejskiego Galileo.
2. Informacja dla podró\ujących  wspomaganie przemieszczania się
mieszkańców i turystów, zwiększające ich bezpieczeństwo, polepsza-
jące efektywność wykorzystania dostępnych zasobów transporto-
wych, redukcja szkodliwych dla środowiska emisji spalin.
3. Zarządzanie ruchem ulicznym  zwiększenie przepustowości skrzy-
\owań i ciągów transportowych, wspomaganie multimodalnych łań-
cuchów dystrybucyjnych.
4. Pomoc niepełnosprawnym  ułatwienie osobom starszym i upośle-
dzonym dostępu do instytucji publicznych poprzez zmiany techniczne
w taborze i infrastrukturze komunikacji publicznej oraz systemach in-
formowania.
5. Zarządzanie flotą i ładunkiem  zwiększenie efektywności wykorzy-
stania dostępnych zasobów poprzez:
" redukcję przejazdów bez ładunku lub z niepełnym wykorzysta-
niem mo\liwości taboru,
" optymalizację tras przejazdów, redukującą korki i zmniejszającą
niekorzystny wpływ na środowisko.
Systemy Informacji Geograficznej
Systemy informacji geograficznej (GIS  Geographical Information
Systems) to systemy łączące wizualne informacje geograficzne  czyli
mapy  ze specjalnym systemem komputerowym, stworzonym w celu
umo\liwienia przeglądania i analizowania tych informacji. Podobnie jak
tradycyjne mapy papierowe, mapy typu GIS dostarczają informacji na
temat dowolnych obszarów: miast, krajów, regionów, wraz z typowymi
informacjami geograficznymi takimi jak granice administracyjne, prze-
biegi dróg, rzek. W przeciwieństwie do koncepcji masz-(tylko)-to-co-
widzisz, która występuje w przypadku mapy papierowej, GIS zawiera
znacznie więcej informacji o obiektach widocznych na mapie. Informacje
te przechowywane są w bazie danych. Dzięki temu mapy typu GIS po-
zwalają na definiowanie zapytań o informacje geograficzne.
Dzięki swej budowie GIS umo\liwiają dwojaki dostęp do danych.
Mo\na zadać zapytanie do bazy danych o wyszukanie elementów speł-
niających \ądany warunek i w efekcie otrzymać odpowiedz w postaci
obiektów zaznaczonych na mapie. Wskazując interesujące odbiorcę
obiekty graficzne mo\na otrzymać dotyczące ich informacje w postaci
danych tabelarycznych.
GIS, podobnie jak ka\da baza danych, pozwalają na uporządkowanie,
ujednolicenie i usystematyzowanie danych. Dodając informacje o lokali-
zacji pozwalają na wizualizację informacji na mapie. System komend
pozwala na zarządzanie, przetwarzanie i analizowanie danych tak, aby
produkt finalny spełniał oczekiwania u\ytkownika, a co najwa\niejsze
odpowiadał na postawione zapytania. Rozdział informacji na warstwy
tematyczne pozwala czerpać tylko te dane, które są aktualnie potrzebne.
W ten sposób rozwiązano odwieczny problem nurtujący kartografów, jak
pogodzić czytelność mapy z przedstawieniem największej ilości informa-
cji. Systemy GIS pozwalają wyselekcjonować tylko niezbędne informa-
cje, stworzyć mapy, które w ka\dej chwili mogą zostać wydrukowane.
GIS to systemy otwarte tzn. raz wprowadzone dane mo\na ciągle ak-
tualizować, a cały system rozbudowywać.
GIS jest narzędziem, które wzbogaca i usprawnia zadania z dziedziny
optymalizacji transportu, analiz i planowania połączeń komunikacyjnych,
optymalizacji tras i śledzenia dla floty dostawczej, utrzymania stanu dróg
i linii kolejowych, zarządzania przestrzenią powietrzną i portami lotni-
czymi i wielu innych.
Transport, komunikacja miejska, komunikacja krajowa i międzynaro-
dowa, zarządzanie i utrzymanie sieci komunikacyjnej, spedycja, transport
morski i powietrzny, zarządzanie portami lotniczymi i morskimi, monito-
rowanie floty samochodów dostawczych, logistyka, optymalizacja, pla-
nowanie tras i przewozów, planowanie i analizowanie połączeń komuni-
kacyjnych  to tylko niektóre z zagadnień mieszczących się pod wspól-
nym tytułem transport.
Istotą transportu jest przemieszczanie z miejsca na miejsce ludzi i to-
warów. GIS zintegrowany z bran\owymi systemami zarządzania i moni-
torowania transportu wprowadza dodatkowy - przestrzenny - aspekt
wszelkich analiz i procesów optymalizacyjnych.
Technologia GIS wspiera przede wszystkim trzy główne potrzeby
transportu:
" zarządzanie infrastrukturą komunikacyjną,
" logistykę i zarządzanie flotą dostawczą,
" spedycję czyli zarządzanie przewozem towarów.
GIS umo\liwia wizualizację wszystkich informacji odniesionych prze-
strzennie. Ponadto daje mo\liwość modelowania, które umo\liwia zbada-
nie wpływu przyszłych inwestycji na środowisko naturalne, symulacji
rezultatów planowanych rozwiązań komunikacyjnych np. wpływu utwo-
rzenia nowej linii autobusowej na problem rozładowania natę\enia ruchu
w określonym obszarze miasta, a wyniki tych badań znane są zanim w
realizację projektu zostaną zaanga\owane naprawdę du\e środki. W spo-
sób oczywisty analizy takie prowadzą do obni\enia kosztów i optymali-
zacji transportu pod wszystkimi względami.
Pieniądze zainwestowane w rozwój i usprawnienie infrastruktury ko-
munikacyjnej muszą przynieść długofalowe korzyści: ekonomiczne i spo-
łeczne. Ró\norodny zestaw narzędzi słu\ących analizom i usprawnie-
niom transportu nie mo\e obyć się bez GIS. Pozwala on wszechstronnie
przyjrzeć się problemom transportu i komunikacji i rzeczywiście udosko-
nalać sieć transportową.
Zakończenie
Współczesne przedsiębiorstwa powszechnie zaczynają wykorzystywać
narzędzia technologii informacyjnej w celu poprawy swojej pozycji ryn-
kowej. Jedną ze stosowanych przez przedsiębiorstwa strategii jest wyko-
rzystywanie nowoczesnych narzędzi teleinformatycznych do zarządzania
łańcuchem dostaw. Dzięki sprawnie zorganizowanemu systemowi infor-
macyjnemu logistyki, przedsiębiorstwa mogą podejmować optymalne
decyzje w zakresie zaopatrzenia, transportu i dystrybucji. Technologia
internetowa zapewnia szybki przepływ informacji oraz nieograniczony
zasięg. Przedsiębiorstwa mogą szybciej reagować na zmiany otoczenia
oraz obni\ać koszty działania.
Pamiętać jednak nale\y, \e IT nie dostarczy rezultatów sama z siebie.
Najpierw nale\y zaprojektować i wdro\yć odpowiednie struktury i proce-
sy organizacyjne, wybrać zestawy wykorzystywanych metod i narzędzi,
określić ich konfiguracje oraz parametry sterujące, by wreszcie przystąpić
do efektywnego wykorzystywania narzędzi IT.
Literatura
Cellary W.: Logistyka w elektronicznej gospodarce., Logistyka 3/2003
Dyczkowska K.: Systemy informatyczne w logistyce. (w.) Informatyczne
wspomaganie procesów logistycznych., praca zb. pod red. J.K.Grabary,
WNT, Warszawa 2004
Gołembska E.: Kompendium wiedzy o logistyce., PWN, Warszawa-
Poznań 2006
Klimczak G.: Planowanie dystrybucji., Logistyka 3/2005
Kłosowski G.: Komputerowy system logistycznego wsparcia., Logistyka
3/2003
Leszczyńska M.: Mo\liwości zastosowania technologii radiowej w iden-
tyfikacji produktów w systemie informacyjnym logistyki. (w:) Informa-
tyka ekonomiczna., praca zb. pod red. A. Nowickiego, AE, Wrocław
2007
Matusiak M.: Warunki skutecznego wykorzystania technologii elektro-
nicznej w kreowaniu strategii rynkowych i marketingowych - przykłady z
rynku pocztowego i logistycznego., Logistyka 1/2007
Olszak C., Ziemba E.: Strategie i modele gospodarki elektronicznej.,
PWN, Warszawa 2007
Rutkowski K.: Logistyczne wyzwania globalnej wioski.,
http://www.cxo.pl/artykuly, z dnia 2.06.2007
Śliwczyński B.: Katalog elektroniczny - narzędzie integracji łańcucha
dostaw., e-Fakty, 2/2004
Wartecki A., Spisak-Spisacka R.: Informatyczne wspomaganie zarządza-
nia gospodarką magazynową w aspekcie zasady JIT., Logistyka 1/2007
Wiśniewski H.: Internet jako narzędzie do zarządzania procesami logi-
stycznymi., Logistyka 6/2004
Informacje o autorach
Dr Joanna Palonka
Katedra Informatyki
Akademia Ekonomiczna
ul. Bogucicka 3
40-226 Katowice  Polska
Numer telefonu (fax) +48/32/2577277
e-mail: palonka@ae.katowice.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Plan wynikowy technologia informacyjna
Technologie informatyczne 6 algorytmy 1
Technologia informacyjna
Technologia informacyjna
A Łozowska, Technologie informacyjne Między DOI a Open Access
TECHNOLOGIA INFORMACYJNA grafika menadżerska i prezentacyjna
02 02 2016 Technologia informacyjna
Wykorzystanie technologii informacyjnej 2008
analiza technol inform
TECHNOLOGIA INFORMACYJNA 1
Egzamin Technologia informacyjna jak rozwiązać
Technologie Informacyjne
Technologia Informacyjna Wykład 5
06 02 S1 W Technologia informacyjna nowe

więcej podobnych podstron