Egzamin maturalny z języka polskiego 2011 poziom podstawowy


Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
WPISUJE ZDAJCY Miejsce
na naklejkÄ™
KOD PESEL
z kodem
dysleksja
EGZAMIN MATURALNY
Z JZYKA POLSKIEGO
POZIOM PODSTAWOWY
MAJ 2011
Instrukcja dla zdajÄ…cego
1. Sprawdz, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 15 stron.
Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu
nadzorujÄ…cego egzamin.
2. Rozwiązania zadań zamieść w miejscu na to
przeznaczonym.
3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
Czas pracy:
tuszem/atramentem.
170 minut
4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraznie przekreśl.
5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
6. Możesz korzystać ze słownika poprawnej polszczyzny
Liczba punktów
i słownika ortograficznego.
do uzyskania: 70
7. Na karcie odpowiedzi wpisz swój numer PESEL i przyklej
naklejkÄ™ z kodem.
Część I  20 pkt
8. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
Część II  50 pkt
dla egzaminatora.
MPO-P1_1P-112
UkÅ‚ad graficzny © CKE 2010
2 Egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom podstawowy
Część I  rozumienie czytanego tekstu
Przeczytaj uważnie tekst, a następnie wykonaj zadania umieszczone pod nim. Odpowiadaj
tylko na podstawie tekstu i tylko własnymi słowami  chyba że w zadaniu polecono inaczej.
Udzielaj tylu odpowiedzi, o ile jesteś proszona/y. W zadaniach zamkniętych wybierz tylko
jednÄ… z zaproponowanych odpowiedzi.
ROZMOWA, CZYLI JAK MÓWIĆ I SAUCHAĆ
1. Skąd masz pewność, że druga osoba rozumie przez twoje słowa dokładnie to,
co chciałeś jej przekazać? Skąd wiesz, że słowa, których używasz, dobrze oddają to,
co chcesz powiedzieć? Sądzisz, że to, co chcesz powiedzieć, jest tym, co naprawdę czujesz?
Jeżeli na któreś z powyższych pytań odpowiedziałeś: nie wiem, znalazłeś się w pokaznym
gronie; powyższe dylematy trapią bowiem ludzi co najmniej od czasu sofistów w starożytnej
Grecji. Współczesna psychologia powiada, że jedyną metodą, która umożliwia spotkanie
świata jednej osoby ze światem drugiej, jest tak zwana efektywna komunikacja. Zaleca się ją
nie tylko do stosowania w codziennych relacjach z najbliższymi, ale też jako sposób
prowadzenia kontaktów zawodowych, towarzyskich czy dyskursu publicznego.
2. Choć z pozoru wydaje się, że nie ma nic prostszego niż rozmawianie, to przecież
często doświadczamy sytuacji, gdy nasz rozmówca lub my sami wyczuwamy w trakcie
dialogu zagrożenie lub przewidujemy, że ono się wkrótce pojawi. Wydaje nam się,
że nie jesteśmy właściwie rozumiani. Przeczuwamy, że w słowach naszego partnera ukryta
jest jakaÅ› aluzja, jakiÅ› podtekst. SÅ‚owem: rozmawiamy, ale nie komunikujemy siÄ™ zbyt
dobrze. Energia rozmówców skupia się na obronie własnej samooceny zamiast
na prawidłowym postrzeganiu motywów, wartości i emocji drugiej strony. Ludzie przestają
słuchać, zamiast tego wyobrażają sobie, co druga strona ma na myśli albo jaka jest. Dlaczego
tak się dzieje? Bo na drodze stają bariery komunikacyjne: ocenianie drugiej osoby, próby
kontrolowania jej, brak otwartości i empatii. To one powodują nastawienie obronne
i uniemożliwiają kontakt. Efektywna komunikacja wynika z szacunku do drugiej osoby i jej
autonomii; w swej istocie nie polega wcale na opanowaniu jakichś szczególnie
wyrafinowanych umiejętności, lecz na wyrzeczeniu się oceniania rozmówcy.
3. Przyjęło się myślenie, że komunikacja między ludzmi to przede wszystkim
komunikacja werbalna, czyli słowa. Jednak wielu psychologów uważa, że co najmniej
60 proc. informacji czerpiemy z komunikacji niewerbalnej, czyli m.in. gestów, tonu głosu,
kontaktu wzrokowego i dotyku; pozostałe 40 proc.  rzeczywiście ze słów. Owa komunikacja
niewerbalna ma szczególne znaczenie przy odczytywaniu informacji na temat emocji drugiej
osoby. Tak więc często większe znaczenie od tego, co mówisz, ma to, jak mówisz i jak się
przy tym zachowujesz.
4. Coraz więcej psychoterapeutów i filozofów postrzega komunikację nie tylko jako
przekazywanie sobie informacji, ale jako dialog, synergię, proces. Oznacza to, że rozmowa
nie jest wyrzucaniem w próżnię wypowiedzi w rodzaju:  Jak u ciebie, wszystko dobrze? ,
ale sytuacjÄ…, gdy reakcja jednej strony powoduje empatycznÄ… reakcjÄ™ drugiej strony.
Komunikacją nie będzie więc rozmowa równoległa, kiedy dwie osoby mówią do siebie,
ale nie słuchają się nawzajem. Chodzi o stworzenie  przy wykorzystaniu rozmowy  takich
relacji interpersonalnych, w których obie strony są równie ważne. Są partnerami i poświęcają
dużo uwagi temu, co chcą sobie nawzajem przekazać. Są wrażliwe na los drugiej osoby, jej
życie, jej historię. Mitem jest, że słuchanie innych  niezbędny element komunikacji  to
rzecz łatwa i niewymagająca wysiłku. Umiejętność słuchania jest bardzo rzadka, a jej
rozwinięcie stanowi gwarancję sukcesu w wielu zawodach: od psychoterapeuty czy lekarza
po krawcową i fryzjera. Żeby poznać potrzeby ludzi, pokazać, że są dla nas ważni, trzeba im
pozwolić nieskrępowanie mówić.
Egzamin maturalny z języka polskiego 3
Poziom podstawowy
5. Jak więc tworzyć warunki, aby druga osoba chciała nam swobodnie opowiedzieć
o sobie i swoich potrzebach? Przede wszystkim trzeba być człowiekiem dyskretnym, takim,
który potrafi dochować tajemnicy.
6. Do autentycznego kontaktu potrzebne są otwartość i zaangażowanie w sprawy drugiej
osoby. Owo zaangażowanie nie może jednak polegać na krytykowaniu (Coś ty ze sobą
zrobiła), stawianiu diagnozy (Jesteś szalona, mówię ci) ani chwaleniu połączonym z oceną
(Dobrze zrobiłaś, ale mogłabyś się jeszcze bardziej postarać). Ktoś, kto bez przerwy ocenia
i krytykuje, nie jest przyjacielem, ale sędzią. Osądzanie i szufladkowanie powodują,
że rozmówca musi koncentrować się na obronie poczucia własnej wartości i nieustannie czuje
się winny. Zamiast oceniać  co przychodzi ludziom łatwo i bezrefleksyjnie  trzeba
skoncentrować się na opisie sytuacji, którą nam rozmówca przedstawia, i na problemie.
Wystrzegać się kontrolowania i wywyższania (Ja w twoim wieku& ). Należy postawić
na empatię i spontaniczność. Tylko wtedy kontakt będzie dawał efekt synergii  poczucie,
że razem możecie więcej niż w pojedynkę, że możecie się na siebie otworzyć i nawzajem
czegoś nauczyć.
7. Zespołem barier związanych z efektywną komunikacją jest także unikanie udziału
w troskach drugiego człowieka. W wielu sytuacjach społecznych ludzie nie wiedzą, jak się
zachować. Gdy ktoś zwierza im się ze swych problemów, zaczynają racjonalnie
argumentować i radzą zrobić listę za i przeciw, która zapewne działa, ale raczej przy wyborze
kanapy do mieszkania niż, na przykład, zmianie pracy. Często też w traumatycznej sytuacji
za wszelką cenę chcemy uspokoić rozmówcę albo odwrócić jego uwagę od problemu.
Od przyjaciela oczekujemy natomiast czegoś zgoła przeciwnego: że nie przestraszy się łez
i bólu, lecz po prostu potrzyma za rękę. Dawanie rozwiązań przybiera postać rozkazywania,
co ktoś powinien zrobić, w skrajnej postaci  grożenia, moralizowania (Matka powinna& ),
stawiania zbyt wielu pytań (Gdzie byłeś& , Co robiłeś& , Dlaczego tak długo& ) oraz
doradzania. Dlaczego wśród barier komunikacyjnych znalazło się także doradzanie?
Bo prowadzi ono do zachwiania symetryczności relacji. Oto  znawca udziela podpowiedzi
 ignorantowi . Problem tkwi również w tym, że często nikt nie prosił o radę, a mimo to ją
otrzymuje. Udzielanie nieproszonych rad jest wtrÄ…caniem siÄ™ w czyjeÅ› sprawy i komunikatem
typu: Jesteś głupi, więc ci powiem, jak trzeba to zrobić. Z nieproszonymi radami jest jak
z dobrymi intencjami.
8. A może ludziom wcale nie chodzi o to, żeby się ze sobą dogadać? Wskazują na to
liczne przykłady ze świata polityki czy miejsc pracy. Niektóre firmy funkcjonują na zasadzie
permanentnego zarzÄ…dzania kryzysem; ich pracownicy sÄ… zastraszeni i nieautentyczni
we wzajemnych kontaktach. Ludziom zarządzającym takimi firmami bardziej zależy
na władzy niż budowaniu partnerskich relacji. Jedni myślą, że są bardziej efektywni, gdy
w autorytarny sposób zarządzają innymi, niż gdyby zachowywali się bardziej
demokratycznie. Swoją władzę i kontrolę nad innymi widzą jako drogę na skróty
do osiągnięcia celu. Drudzy natomiast nie potrafią się efektywnie komunikować, bo wyrobili
w sobie przeświadczenie, że z innymi nie da się i  przede wszystkim  nie warto się
dogadywać. Często uważają, że ci inni odbiorą chęć kontaktu jako słabość i wykorzystają
sytuacjÄ™.
9. Ludzkie postawy są bardzo trudne do zmiany. Jeśli ktoś jest uprzedzony wobec
innych, niewiele go przekona do zmiany zdania. Ale jeśli tylko człowiek dostrzega swoje
trudności w porozumieniu z innymi i chce to zmienić, powinien trenować.
Na podstawie: Katarzyna Growiec, Żyć dobrze z ludzmi,  Poradnik Psychologiczny POLITYKI" tom 3, 2009
4 Egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom podstawowy
Zadanie 1. (1 pkt)
Jaką funkcję w kompozycji całego tekstu pełnią pytania postawione na początku akapitu 1?
.......................................................................................................................................................
Zadanie 2. (1 pkt)
W kontekście akapitu 2. wyjaśnij sens zdania: Słowem: rozmawiamy, ale nie komunikujemy
siÄ™ zbyt dobrze.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 3. (1 pkt)
Na podstawie akapitu 3. wyjaśnij, jak autorka rozumie termin komunikacja niewerbalna.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 4. (2 pkt)
Z akapitu 3. wypisz dwa językowe wyznaczniki spójności tekstu.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 5. (1 pkt)
Poprawnym relacjom interpersonalnym sprzyjają różne zachowania i cechy rozmówców
przedstawione w akapitach 4. i 6. Zaznacz wszystkie właściwe.
a. umiejętność prowadzenia rozmowy równoległej,
b. podkreślanie hierarchii rozmówców,
c. umiejętność wzajemnego słuchania,
d. wrażliwość na drugiego człowieka,
e. empatyczna reakcja rozmówców,
f. ocenianie i wartościowanie.
Zadanie 6. (2 pkt)
Z jakim obiegowym przekonaniem na temat prowadzenia rozmowy polemizuje autorka
artykułu
w akapicie 2?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
w akapicie 4?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z języka polskiego 5
Poziom podstawowy
Zadanie 7. (2 pkt)
Jakie funkcje w tekście pełni akapit 5? Wymień dwie.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 8. (2 pkt)
Spośród zacytowanych poniżej zdań wybierz te dwa, dla których charakterystyczne są podane
funkcje tekstu. Wpisz do tabeli odpowiednie numery zdań.
1. Wydaje nam się, że nie jesteśmy właściwie rozumiani.
2. Współczesna psychologia powiada, że jedyną metodą, która umożliwia spotkanie świata
jednej osoby ze światem drugiej, jest tak zwana efektywna komunikacja.
3. Dobrze zrobiłaś, ale mogłabyś się jeszcze bardziej postarać następnym razem.
Funkcja Numer zdania
Impresywna
Poznawcza
Zadanie 9. (2 pkt)
Które z podanych niżej zdań wyraża poglądy autorki? Odpowiedz zaznacz, wstawiając znak
X do odpowiedniej rubryki.
Lp. Zdanie Odpowiedz
1. Empatia daje szansę wspólnego rozwiązania problemów.
Doradzanie drugiemu człowiekowi jest jedną z barier
2.
komunikacyjnych.
Odwrócenie uwagi od problemu to forma przyjacielskiej
3.
pomocy.
Zadanie 10. (1 pkt)
Użyte w akapicie 7. cudzysłowy
A. sygnalizują użycie wyrazów potocznych.
B. wyodrębniają nazwy własne.
C. wprowadzajÄ… element ironii.
D. wyodrębniają cytaty.
Zaznacz poprawnÄ… odpowiedz.
6 Egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom podstawowy
Zadanie 11. (2 pkt)
Z akapitów 6. i 7. wybierz i nazwij dwa zabiegi językowe, które ożywiają wypowiedz autorki.
Zilustruj każdy z nich przykładem z tekstu.
1. nazwa zabiegu językowego: ...................................................................................................
przykład: .......................................................................................................................................
2. nazwa zabiegu językowego: ...................................................................................................
przykład: .......................................................................................................................................
Zadanie 12. (1 pkt)
Akapit 7. uzupełnia treść akapitu 6. Wyjaśnij, na czym to uzupełnienie polega.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 13. (2 pkt)
Na podstawie akapitu 8. wskaż dwie przyczyny świadomej rezygnacji niektórych ludzi
ze skutecznej komunikacji.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z języka polskiego 7
Poziom podstawowy
Część II  pisanie własnego tekstu w związku z tekstem literackim zamieszczonym
w arkuszu. Wybierz temat i napisz wypracowanie nie krótsze niż dwie
strony (około 250 słów).
Temat 1. Analizując wiersze Gdy tu mój trup& Adama Mickiewicza oraz Światło
w ciemnościach Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, porównaj ukazane
w nich obrazy świata marzeń i rzeczywistości. Wykorzystaj właściwe
konteksty.
Gdy tu mój trup& Światło w ciemnościach
Gdy tu mój trup w pośrodku was zasiada, Na białej poduszce, pod pledem,
W oczy zagląda wam i głośno gada, kończą się smutki.
Dusza w ten czas daleka, ach, daleka, Tydzień ma całych dni siedem
Błąka się i narzeka, ach, narzeka. i siedem nocy zbyt krótkich.
Jest u mnie kraj, ojczyzna myśli mojej, Mary senne, nostalgię kojące,
I liczne mam serca mego rodzeństwo; od nieczułej ważniejsze są jawy.
Piękniejszy kraj niż ten, co w oczach stoi, Gardzę wami codzienne sprawy,
Rodzina milsza niż całe pokrewieństwo. dnie tutejsze, tygodnie, miesiące!
Tam, wpośród prac i trosk, i wśród zabawy, Świat mój własny, bezsilny, bezradny,
Uciekam ja, tam siedzę pod jodłami, sny jedynie ma ku pomocy!
Tam leżę wśród bujnej i wonnej trawy, W Labiryncie nić Aryjadny
Tam pędzę za wróblami, motylami. świeci po nocy&
Tam widzę ją, jak z ganku biała stąpa, W głodzie serca, wśród granic i gromów,
Jak ku nam w las śród łąk zielonych leci, nieistotną żywię się manną.
I wpośród zbóż jak w toni wód się kąpa, Pod poduszką mam świat mój i dom mój 
I ku nam z gór jako jutrzenka świeci. Raj  i chustkę na łzę poranną.
1838/1840
Leżysz, Polsko, pod moją poduszką,
jak w dzieciństwie ukochana książka.
Adam Mickiewicz, Wybór poezyj, Wrocław 1986
Pragnę czytać, czytać całą duszą!
......................................................................
I już słowik na Bielanach zakląskał 
Już i Wisła  już krakowski klimat 
już tramwajem dzwoni Zwierzyniecka 
już dom widać, ten, z którym od dziecka 
związaniśmy jak muszla i ślimak 
Potem budzik  potem światło w oczy 
Żegnać muszę odzyskany eden.
Dzień mój potrwa do dziesiątej w nocy 
Tydzień ma całych dni siedem&
1945
Maria Pawlikowska-Jasnorzewska1,
Wiersze wybrane, Warszawa 1985
1
Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, urodzona w Krakowie w 1891 roku, córka malarza Wojciecha Kossaka,
związana z grupą poetycką Skamander. Po wybuchu II wojny światowej na stałe zamieszkała w Wielkiej
Brytanii. Zmarła w Manchesterze w 1945 roku. Wiersz Światło w ciemnościach powstał w okresie pobytu
poetki w Anglii.
8 Egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom podstawowy
Temat 2. Analizując podane fragmenty powieści Zofii Nałkowskiej Granica, przedstaw
obraz Justyny i jej związku z Zenonem w oczach różnych bohaterów powieści.
W kontekście całej powieści wyjaśnij, jakie konsekwencje wynikają
z zestawienia odmiennych spojrzeń na bohaterów i relacje między nimi.
Fragment 1.
Z dawnych czasów pamiętał Zenon niezrozumiałą przy jej zasadach tolerancję matki.
Trzymała we dworze rozmaite dziewczyny, które były jawnie kochankami ojca. Często, jakby
czemuś na przekór, wychwalała nawet rozmaite ich zalety. Może, iż nie chciała być
pomówiona o rzecz tak jej niegodną jak zazdrość. [...]
Teraz Justyna była po prostu jej ulubienicą, jej  prawą ręką . Mówiła o niej z Zenonem,
jak gdyby nie raczyła wcale dostrzegać, na co się zanosiło. Zenon pochmurniał i nic
nie odpowiadał. Nie chciał już dociekać tej sprawy tak niejasnej, tak niepokojącej. Bez zgody
na to korzystał jednak z jej dobrych stron.
[...] Pani Żancia mówiła, że na Justynie wcale nie znać gminnego pochodzenia, mówiła:
 Skąd ta dziewczyna ma tyle rasy . Jemu to było wszystko jedno. Nie myślał nawet, czy jest
ładna. Ale niczego nie chciałby w niej zmienić, niczego nie potrzebował jej wybaczać.
W ruchu, w spoczynku, w każdym geście była w obrębie wyznaczonego sobie celu
i życiowego zamierzenia fizycznie doskonała. Gdy stała blisko, chciał ją wziąć do rąk, chciał
ją po prostu mieć. A wtedy ona mówiła:  Pan nie jest taki, jak drugi, co to nie da dziewczynie
przejść spokojnie . I opowiadała o Franku Borbockim, który ją prześladował i nie wiadomo
co sobie wyobrażał. Bo ona nie jest znów taka głupia.
Fragment 2.
Siedziała przed nim ta sama i jedna, a Zenon właściwie widział ją coraz to inaczej. Przez
chwilę wydawała mu się tylko jakąś cudzą służącą, której poufała obecność jest
niewytłumaczona i kłopotliwa. Zaraz pózniej była natrętną kochanką, z którą za wszelką cenę
trzeba było zerwać. I wreszcie stawała się Justyną, miłą i dobrą dziewczyną z Boleborzy,
której los jednak dotąd żywo go obchodził. I on sam, odpowiednio do tych jej zmiennych
jakości, stawał się kolejno kimś innym. Jakąś cząstką siebie pamiętał teraz, jak jeszcze tam
mówiła:  Dla ciebie, Zenon, ja poszłabym nie wiem na jakie męki, nic mi nie strach, o nic
nie dbam . [...]
I tak rzecz cała ułożyła się ściśle według wiadomego schematu: dziewczyna wiejska
i panna z mieszczańskiej kamienicy, narzeczona i kochanka, miłość idealna i zmysły.
A przecież wyglądało tak tylko z zewnątrz, jakby przez ironię losu, czysty zbieg
okoliczności. Zenon bronił się przed tym skonstatowaniem, czuł na pewno, że istotna prawda
jest inna.
Przede wszystkim nic nie byłoby się stało, gdyby nie to, że Justynie umarła matka
i że starej Bogutowej nie wypłacili w Boleborzy całej pensji. Właśnie pierwsze, co byłby jej
powiedział, to to, że się zaręczył i że nie mogą się więcej widywać. Jakże miał odepchnąć
od siebie płaczącą,  samą na świecie i witającą go jak jedynego bliskiego człowieka!
Następne spotkania były już tylko wynikiem pierwszego. Wszystko było zupełnie inaczej,
niż się myśli, że jest u innych.
Fragment 3.
Musiał mówić. Uczuwał w tym ulgę, gotową łatwość, gorzką przyjemność. Wyznawał
Elżbiecie swą zdradę  jakby to było już przewidziane, wiadome z góry. Przypomniał sobie,
że tak samo ojciec wyznawał matce swoje winy. Ale wtedy to było śmieszne. [...]
 Słuchaj, Elżbieto, nie powinnaś patrzeć na to tak, jak to wygląda. Powiesz, co zechcesz
 i tak będzie, jak będziesz chciała. Ale musisz to zrozumieć, ty właśnie musisz, że to nie jest
Egzamin maturalny z języka polskiego 9
Poziom podstawowy
jak zawsze, że to nie jest takie pospolite, że tam ona, a tutaj ty. Tak często bywa, ja wiem,
ale to tylko pozór jest taki& A dno jest inne.
Nie umiał powiedzieć, na czym polega ta różnica. Chyba że każda rzecz najpospolitsza
od wewnÄ…trz jest jedyna.
Fragment 4.
Justyna siedziała naprzeciw okna, cała w wyraznym świetle dnia, oczywista, konkretna,
obojętnie dająca się widzieć. Ten jej spokój obezwładniał Elżbietę. [...] Była blada,
ale patrzyła na nią. I myślała o niej, że to ona. Że jest mu bliska, jest jego, że była przez niego
szczęśliwa. Myślała z pretensją do niego, że tak zła jest ta suknia ze sztucznego jedwabiu
w kwiatki, i z przykrością, przez którą przelatywała rozkosz, że Justyna nie jest szczupła.
I myślała, że wbrew temu, co mogła wnosić ze słów Zenona, Justyna jest jednak prosta
i ordynarna. [& ]
Nagle, chcąc jak najlepiej, z lękiem w sercu, Elżbieta powiedziała:
 Niech pani nie myśli, że on jest czymś związany. On jest wolny. Ja za niego nie wyjdę.
Gdy mówiła te słowa, czuła rosnące przerażenie. Była zdumiona próżnią, w którą staczała
się ta jej ofiara. Ale sama znajdowała się jakby wysoko i daleko, jakby już nieobecna.
 To dziecko musi żyć  dokończyła szeptem.
Teraz dopiero niebieskość w oczach Justyny stała się straszna, jakby przeciwna naturze.
I niewiarogodny też wydał się jej krótki krzyk. Zwłaszcza, że zaraz potem powiedziała
zwykłym zupełnie głosem:
 Nic mi nie potrzeba, proszÄ™ pani, nic mi nie potrzeba. [& ]
Co on mówił o tej Justynie? Więc był tak zaślepiony? Czyż jest możliwe się łudzić? Czyż
zamiast Justyny fikcyjnej, Justyny Zenona, nie zobaczyła pospolitej, kłamliwej i głupiej
prostaczki?
1935
Zofia Nałkowska, Granica, Wrocław 1971
10 Egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom podstawowy
WYPRACOWANIE
na temat nr .....................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z języka polskiego 11
Poziom podstawowy
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
12 Egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom podstawowy
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z języka polskiego 13
Poziom podstawowy
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
14 Egzamin maturalny z języka polskiego
Poziom podstawowy
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z języka polskiego 15
Poziom podstawowy
BRUDNOPIS (nie podlega ocenie)
KOD EGZAMINATORA
Czytelny podpis egzaminatora
KOD ZDAJÄ„CEGO


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Egzamin maturalny z języka polskiego 2011 poziom rozszerzony
Transkrypcja nagrań egzamin maturalny z jęz włoskiego 2011 poziom podstawowy
Egzamin maturalny z jęz włoskiego 2011 poziom podstawowy
EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA POLSKIEGO POZIOM PODSTAWOWY
EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA POLSKIEGO POZIOM ROZSZERZONY arkusz egzaminacyjny 5 05 2011 rok
przykladowy egzamin maturalny z jezyka polskiego poziom podstawowy ludzie bezdomni
EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA POLSKIEGO POZIOM ROZSZERZONY arkusz egzaminacyjny 5 05 2011 rok(1)
EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA POLSKIEGO POZIOM ROZSZERZONY
EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA POLSKIEGO POZIOM ROZSZERZONY maj2010
Egzamin maturalny z jęz włoskiego 2008 poziom podstawowy
Egzamin maturalny z jęz włoskiego 2011 poziom rozszerzony, cz II

więcej podobnych podstron