2005 05 Egzamin maturalny odp


ARKUSZ II - MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA
Zadania od 35 do 50 (30 punktów)
Zasady oceniania:
za rozwiązanie wszystkich zadań z arkusza II można uzyskać maksymalnie 50 punk-
tów (za rozwiązanie zadań związanych z analizą zródeł 30 punktów i za zadanie roz-
szerzonej odpowiedzi 20 punktów)
model odpowiedzi uwzględnia jej zakres merytoryczny, ale nie jest ścisłym wzorcem
sformułowania (poza odpowiedziami jednowyrazowymi i do zadań zamkniętych)
za odpowiedzi do poszczególnych zadań przyznaje się wyłącznie pełne punkty
za zadania otwarte, za które można przyznać tylko jeden punkt, przyznaje się go wy-
łącznie za odpowiedz w pełni poprawną
za zadania, za które można przyznać więcej niż jeden punkt, przyznaje się tyle punk-
tów, ile prawidłowych elementów odpowiedzi (zgodnie z wyszczególnieniem w klu-
czu) przedstawił zdający
jeśli podano więcej odpowiedzi (argumentów, cech itp.) niż wynika z polecenia w za-
daniu, ocenie podlega tyle kolejnych odpowiedzi (liczonych od pierwszej), ile jest w
poleceniu
jeżeli podane w odpowiedzi informacje (również dodatkowe, które nie wynikają z po-
lecenia w zadaniu) świadczą o zupełnym braku zrozumienia omawianego zagadnienia
i zaprzeczają udzielonej prawidłowej odpowiedzi, odpowiedz taką należy ocenić na
zero punktów.
Punktacja
punkty cząst- punkty
Zadanie Model odpowiedzi
kowe za całe za-
danie
35. Na Mazowszu udział szlachty w ogólnej liczbie lud- 1 pkt 2 pkt
ności był znacznie większy niż w pozostałych dziel-
nicach Korony (prowincjach)  zdający nie musi
cytować danych liczbowych.
Na Mazowszu udział mieszczan w ogólnej liczbie 1 pkt
ludności był znacznie niższy niż w pozostałych
dzielnicach Korony (prowincjach)  zdający nie mu-
si cytować danych liczbowych.
36. Paprocki: przedstawiając rody szlacheckie (rycer- 1 pkt 2 pkt
stwo), ukazuje [chce podkreślić] ich zasługi, majęt-
ności, starodawne pochodzenie i rozrodzenie.
Nekanda Trepka: [wysoko oceniając przywilej przy- 1 pkt
należności do stanu szlacheckiego] stawia sobie za
cel zdemaskować te osoby i rodziny, które bezpraw-
nie wdarły się do stanu szlacheckiego.
37. nazwisko szlacheckie (pochodzące najczęściej od 1 pkt 1 pkt
nazwy miejscowości  zamieszkiwanej bądz posia-
danej)
majątek ziemski (ziemia)
38. Tak (obaj autorzy reprezentują ten sam pogląd na 1 pkt 2 pkt
temat wartości szlachectwa),
1
choć każdy z nich w odmienny sposób i na różnych 1 pkt
zebranych przez siebie materiałach ten pogląd wyra-
ża. Paprocki wymienia szlachetnie urodzonych
uwzględniając ogólne zasługi rodów. Nekanda
Trepka przekonany o wartości szlachectwa
i związanego z nim stanu posiadania pilnie śledzi
wszystkich, którzy wkradli się bezprawnie w jego
szeregi, konsekwentnie demaskuje  pseudoszlach-
tę .
39. Tak, jest przydatne do badań nad mobilnością. 1 pkt 3 pkt
Dostarcza przede wszystkim informacji o forsowa- 1 pkt
niu bariery społecznej (ruchliwość pionowa)  prze-
nikaniu ludzi ze stanów chłopskiego i mieszczań-
skiego do stanu szlacheckiego.
Nekanda Trepka, śledząc niegodne jego zdaniem 1 pkt
praktyki, dostarcza sporo wiadomości
o przemieszczaniu się (migracjach) tych ludzi po
terytorium kraju (ruchliwość w przestrzeni).
40. Współczesna socjologia definiuje społeczeństwo
zamknięte, jako to, które ogranicza lub całkowicie
zamyka możliwość awansu w hierarchiach społecz-
nych. (P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeń-
stwa, Warszawa 2002, s. 354.)
Zdający formułuje definicję na podstawie informacji
zawartych w trzech zródłach stąd należy oczekiwać
uwzględnienia następujących elementów:
społeczeństwo stanowe  silnie zhierarchizowane 1 pkt 4 pkt
(o położeniu w strukturze społecznej decyduje uro-
dzenie)
istnienie barier społecznych (ograniczenia prawne, 1 pkt
różnice majątkowe)
niemożliwy (na szerszą skalę) awans międzysta- 1 pkt
nowy (przechodzenie z jednej grupy/stanu [niższej]
do drugiej [wyższej])
powszechnie odczuwana wysoka wartość (ranga) 1 pkt
szlachectwa.
41. Ustawodawstwo Sejmu Czteroletniego przewidywa- 1 pkt 2 pkt
ło awans indywidualny dla mieszczaństwa.
Drogą awansu miała być jedynie nobilitacja. 1 pkt
42. Zdaniem Autorki ustawodawstwo Sejmu Czterolet- 1 pkt 1 pkt
niego nie naruszało tej wartości; dzięki temu prawu
do stanu szlachetnie urodzonych można było dostać
się nie tylko przez urodzenie, ale drogą nadania
szlachectwa za zasługi.
43. Wariant A 1 pkt 3 pkt
Teza: Wartością nadrzędną w ustawodawstwie Sej-
mu Czteroletniego pozostawało urodzenie.
2
Argumentacja: 1 pkt
- pełnię praw politycznych posiadała nadal tylko
szlachta, co prawda gwarantowało jej pełnię praw
urodzenie w połączeniu z posiadaniem (szlachta
posesjonacka), a samo urodzenie (szlachectwo) bez
wymaganego stanu posiadania nie było wystarczają-
cym warunkiem, by cieszyć się pełnią praw
- to jednak posiadanie (cenzus majątkowy) było tyl- 1 pkt
ko jednym z warunków na drodze do uzyskania szla-
chectwa, mieszczanin zyskiwał pełnię praw poli-
tycznych w życiu publicznym będąc nobilitowa-
nym (wchodząc w szeregi stanu szlacheckiego,
awans mieszczaństwa dokonywał się poprzez
uszlachcenie).
Wariant B
Powyższa kwestia jest przedmiotem dyskusji histo-
ryków, historyków prawa i socjologów kultury 
jeśliby zdający przedstawił logiczną argumentację,
przemawiającą za tezą, iż ustawodawstwo Sejmu
Czteroletniego starało się połączyć, w ówczesnych
polskich realiach, te dwa elementy  cenzus uro-
dzenia z cenzusem posiadania  a tym samym
trudne staje się, z punktu widzenia zdającego, roz-
strzygnięcie, który z nich zyskiwał rangę nadrzędną
- to należy zdającemu przyznać punktację przewi-
dzianą dla tego zadania (według schematu: teza  1
pkt i jej argumentacja 0-2 punktów).
Wariant jednoznacznie niepoprawny
Jeśli zdający stawia tezę, że wartością nadrzędną w
tym systemie prawnym było posiadanie  nie otrzy-
muje punktów za powyższe zadanie.
44. A 1 pkt 1 pkt
45. D 1 pkt 1 pkt
46. A 1 pkt 1 pkt
47. Warszawa, Aódz 1 pkt 1 pkt
48. Poziom uprzemysłowienia (polityka gospodarcza 1 pkt 1 pkt
Prus (Niemiec)  ziemie polskie pod zaborem pru-
skim (oraz Górny Śląsk) w porównaniu ze znajdują-
cą się pod austriackim panowaniem Galicją, były
lepiej rozwinięte gospodarczo, a tym samym bar-
dziej zurbanizowane niż gospodarczo zacofana Gali-
cja, pod panowaniem pruskim była też cześć Górne-
go Śląska  ważny okręg wielkoprzemysłowy.
Zdający może wskazać zacofanie gospodarcze Gali-
cji jako przyczynę zjawisk.
3
49. Wśród ogółu robotników, których życiorysy zbadała 1 pkt 1 pkt
Autorka, grupa starszych wiekiem (pierwsza genera-
cja) to w zdecydowanej przewadze urodzeni poza
Warszawą (wieś, małe miasta). Przybyli oni do
Warszawy (lub ich rodzice) na fali ruchów migra-
cyjnych w dobie pouwłaszczeniowej.
50. Zdający powinien wskazać cztery przyczyny spo- po 1 pkt 4 pkt
za każdą poprawnie
śród podanych:
podaną przyczynę
- rewolucja przemysłowa (industrializacja proce-
sy urbanizacyjne)
- likwidacja poddaństwa
- uwłaszczenie chłopów (rozpad społeczeństwa
stanowego - feudalnego, kapitalizacja gospodar-
ki wiejskiej i stosunków społecznych na wsi)
- represyjna polityka państw zaborczych (np.
represje caratu wobec drobnej szlachty w okre-
sach popowstaniowych, ubożenie szlachty)
- polityka gospodarcza państw zaborczych (np.
ustalanie granic celnych, które sprzyjały bądz
hamowały rozwój: handlu, przemysłu, rolnictwa)
- asymilacja i równouprawnienie Żydów.
4
Zadanie 51. - zadanie rozszerzonej odpowiedzi (20 punktów)
Temat I
Scharakteryzuj przemiany, jakie dokonały się w społeczeństwie polskim
od początku XIII do końca XV wieku.
Kryterium szczegółowe dla poszczególnych poziomów Punkty
I poziom: 1-5
Zdający poprawnie umieścił temat w czasie i w przestrzeni; podał jedynie kilka
informacji świadczących o tym, że zrozumiał temat; podał kilka, nie zawsze upo-
rządkowanych, przyczyn i następstw omawianych zjawisk (omawianego proce-
su).
II poziom: 6-10
Zdający poszerzył ujęcie tematu; w porządku chronologicznym przedstawił pod-
stawowe informacje; wykazał się rozumowaniem historycznym  podał niektóre
przyczyny i skutki; dostrzegł podstawowe etapy tych przemian i podjął próbę ich
omówienia  charakterystyki.
III poziom: 11-15
Zdający dokonał wyszczególnienia przemian; objął swymi rozważaniami konse-
kwentnie cały wskazany okres, dokonał trafnej selekcji faktów, które wykorzy-
stał w charakterystyce omawianego procesu; temat przedstawił
w ujęciu dynamicznym; dostrzegł najważniejsze etapy i uwzględnił wewnętrzne
cezury, zauważył złożoność tych wydarzeń; wykazał się zrozumieniem pojęć
niezbędnych do właściwego przedstawienia tematu.
IV poziom: 16-20
Zdający w pełni scharakteryzował przemiany zachodzące w społeczeństwie pol-
skim od XIII do XV w., egzemplifikując swój wywód starannie dobraną fakto-
grafią; odniósł się do wszystkich aspektów tego procesu  dostrzegł kontekst
polityczny zachodzących przemian, aspekty społeczne powiązał z gospodarczymi
i demograficznymi, dostrzegł przyczyny i wyjaśnił okoliczności zmian, jakie
dokonały się w pozycji poszczególnych stanów w XV w., uwzględnił we-
wnętrzną stratyfikację poszczególnych stanów; sformułował wnioski, ocenił
i podsumował, nawiązał do ocen historiografii.
Przy przyznawaniu punktów na określonym poziomie w zadaniu rozszerzonej odpowiedzi
egzaminator będzie uwzględniał również: poprawność językową i stylistyczną oraz estetykę
pracy.
5
Temat II
Scharakteryzuj przemiany, jakie dokonały się w społeczeństwie polskim
w okresie Polski Ludowej.
Kryterium szczegółowe dla poszczególnych poziomów Punkty
I poziom: 1-5
Zdający poprawnie umieścił temat w czasie i w przestrzeni; podał jedynie kilka
informacji świadczących o tym, że zrozumiał temat, bez wskazywania związków
między nimi; podał również kilka, nie zawsze uporządkowanych, przykładów
przyczyn i następstw omawianego procesu.
II poziom: 6-10
Zdający uwzględnił podstawową faktografię; wykazał się rozumowaniem histo-
rycznym  podał niektóre przyczyny i skutki; dostrzegł podstawowe etapy, umie-
ścił je poprawnie w czasie i podjął próbę ich omówienia; w uproszczonej formie
przedstawił charakterystykę zachodzących zmian.
III poziom: 11-15
Zdający dokonał trafnej selekcji faktów, scharakteryzował zjawisko w ujęciu
dynamicznym, dostrzegł najważniejsze jego etapy i uwzględnił wewnętrzne ce-
zury, podjął próbę powiązania aspektów politycznych z gospodarczymi, kulturo-
wymi i ideologicznymi, odnotowując kontekst międzynarodowy, dostrzegł zło-
żoność procesu, uwzględnił przyczyny i okoliczności załamywania się systemu
komunistycznego w Polsce, podjął próbę oceny omawianego procesu.
IV poziom: 16-20
Zdający konsekwentnie prześledził kolejne etapy przemian społecznych w okre-
sie 1944 - 1989; wszechstronnie scharakteryzował proces - odniósł się do wszyst-
kich jego aspektów; sformułował wnioski, dokonał własnej oceny i uwzględnił
oceny historiografii.
Przy przyznawaniu punktów na określonym poziomie w zadaniu rozszerzonej odpowiedzi
egzaminator będzie uwzględniał również: poprawność językową i stylistyczną oraz estetykę
pracy.
6


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
EGZAMIN MATURALNY Z MATEMATYKI POZIOM PODSTAWOWY arkusz egzaminacyjny 6 05 2011 rok
Próbny egzamin maturalny z biologii, styczeń 2009 odp
EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA POLSKIEGO POZIOM ROZSZERZONY arkusz egzaminacyjny 5 05 2011 rok

więcej podobnych podstron