Wkp Jednostki Samorzadu Terytorialnego Jako Beneficjenci Srodkow Europejskich 1


Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytać ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj.
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym można
nabyć niniejszy tytuł w pełnej wersji. Zabronione są
jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej
zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siÄ™ jej
od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem serwisu.
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
internetowym Nexto.pl.
Jednostki samorzÄ…du
terytorialnego
jako beneficjenci
środków europejskich
Jednostki samorzÄ…du
terytorialnego
jako beneficjenci
środków europejskich
Elżbieta Kornberger-Sokołowska
Julia Zdanukiewicz
Rafał Cieślak
Warszawa 2010
Stan prawny na 1 stycznia 2010 r.
Poszczególne części napisali:
Część I  Elżbieta Kornberger-Sokołowska
Część II  Julia Zdanukiewicz
Część III  Elżbieta Kornberger-Sokołowska, Julia Zdanukiewicz, Rafał Cieślak
Część IV  Rafał Cieślak
Recenzent:
Prof. dr hab. Zbigniew Ofiarski
Wydawca:
Grzegorz Jarecki
Redaktor prowadzÄ…cy:
Joanna Maz
Opracowanie redakcyjne:
Studio Diament
Skład, łamanie:
Studio Diament
© Copyright by
Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., 2010
ISBN: 978-83-264-0152-7
Wydane przez:
Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.
Redakcja Książek
01-231 Warszawa, ul. PÅ‚ocka 5a
tel. (022) 535 80 00, (022) 535 82 00
31-156 Kraków, ul. Zacisze 7
tel. (012) 630 46 00
e-mail: ksiazki@wolterskluwer.pl
www.wolterskluwer.pl
Księgarnia internetowa www.profinfo.pl
SPIS TREÅšCI
Wykaz skrótów ............................................................................................................................. 9
Wstęp ............................................................................................................................................ 13
Część I
SYSTEM FINANSÓW JEDNOSTEK SAMORZDU TERYTORIALNEGO ............... 15
Rozdział 1
Kwestie ogólne systemu finansów jednostek samorządu terytorialnego ...................... 17
1.. Zasady.systemu.finansów.podsektora.samorządowego..
........................................... 17
2.. Podstawy.prawne.systemu.finansów.jednostek.samorządu.terytorialnego........... 24
3.. Formy.organizacyjne.podmiotów.samorządowego.podsektora.finansów.
publicznych......................................................................................................................... 27
Rozdział 2
Budżet jednostki samorządu terytorialnego .
........................................................................ 30
1.. Pojęcie.i.struktura.budżetu.jednostki.samorządu.terytorialnego.jako.budżetu.
publicznego......................................................................................................................... 30
2.. Budżet.w.ujęciu.zadaniowym......................................................................................... 38
3.. Funkcje.budżetu.jednostki.samorządu.terytorialnego................................................ 39
4.. Zasady.budżetowe............................................................................................................. 41
Rozdział 3
Procedura budżetowa ................................................................................................................ 46
1.. Planowanie.i.uchwalanie.budżetu.w.jednostkach.samorządu.terytorialnego.. 46
......
2.. Planowanie.wieloletnie.w.jednostkach.samorzÄ…du.terytorialnego..
......................... 48
3.. Wykonywanie.budżetu.jednostek.samorządu.terytorialnego................................... 49
4.. Sprawozdawczość.finansowa.jednostek.samorządu.terytorialnego..
....................... 52
5.. Nadzór,.kontrola.i.audyt.w.jednostkach.samorządu.terytorialnego........................ 53
Rozdział 4
Dochody i wydatki budżetowe jednostek samorządu terytorialnego ............................ 58
1.. Dochody.budżetowe......................................................................................................... 58
1.1.. Dochody.własne.jednostek.samorządu.terytorialnego..
..................................... 59
1.2.. Subwencje.ogólne.dla.jednostek.samorządu.terytorialnego............................. 62
1.3.. Dotacje.celowe.dla.jednostek.samorzÄ…du.terytorialnego................................... 67
1.4.. WÅ‚adztwo.podatkowe.gmin.................................................................................... 69
2.. Wydatki.budżetowe..
......................................................................................................... 72
5
Rozdział 5
Deficyt budżetowy i dług jednostek samorządu terytorialnego ...................................... 76
1.. Deficyt.budżetowy.w.jednostkach.samorządu.terytorialnego.oraz.zródła..
jego.finansowania.............................................................................................................. 76
2.. Dług.jednostek.samorządu.terytorialnego.jako.element.długu.publicznego......... 78
3.. Ograniczenia.dotyczące.zaciągania.zobowiązań.dłużnych.w.jednostkach.
samorzÄ…du.terytorialnego..
............................................................................................... 79
Część II
MECHANIZMY REALIZACJI POLITYK UNIJNYCH ...................................................... 81
Rozdział 6
Ogólne pojęcia, zasady i podstawy prawne polityk unijnych .
......................................... 83
1.. Polityka.regionalna,.strukturalna,.spójności. .systematyka.pojęć............................ 83
2.. Cele.polityki.spójności..
..................................................................................................... 84
3.. Wybrane.zasady.zwiÄ…zane.z.funduszami.UE............................................................... 86
3.1.. Zasady.ogólne.związane.z.funduszami.UE.......................................................... 86
3.2.. Zasady.finansowe.zwiÄ…zane.z.funduszami.UE.................................................... 89
4.. Unijne.i.krajowe.podstawy.prawne.regulujÄ…ce.funkcjonowanie..
funduszy.UE....................................................................................................................... 91
Rozdział 7
Fundusze i inicjatywy wspólnotowe ................................................................................... 101
1.. Europejski.Fundusz.Rozwoju.Regionalnego.............................................................. 101
2.. Europejski.Fundusz.Społeczny..
.................................................................................... 103
3.. Fundusz.Spójności........................................................................................................... 104
4.. Europejskie.fundusze.rolne.i.rybackie......................................................................... 106
5.. Inicjatywy.wspólnotowe..
............................................................................................... 108
5.1.. Inicjatywa.JEREMIE.(Joint European Resources for Micro to Medium
Enterprises)..
............................................................................................................... 108
5.2.. Inicjatywa.JASPERS.(Joint Assistance In Supporting Projects
In European Regions)................................................................................................. 109
5.3.. Inicjatywa.JESSICA.(Joint European Support for Sustainable Investment
In City Areas)............................................................................................................. 109
Rozdział 8
Dokumenty programowe ....................................................................................................... 111
1.. Dokumenty.UE.kształtujące.dokumenty.krajowe..................................................... 111
2.. Krajowe.dokumenty.strategiczne................................................................................. 114
Rozdział 9
System instytucjonalny  założenia ogólne .
....................................................................... 137
1.. Minister.rozwoju.regionalnego..................................................................................... 138
2.. Instytucje.zarzÄ…dzajÄ…ce.programami.operacyjnymi.................................................. 139
3.. Instytucje.certyfikujÄ…ce.wydatki..
.................................................................................. 143
4.. Instytucje.audytowe........................................................................................................ 146
5.. Instytucje.monitorujÄ…ce.i.koordynujÄ…ce..
..................................................................... 147
6
Część III
ŚRODKI UE W POLSKIM SYSTEMIE FINANSÓW PUBLICZNYCH .
....................... 153
Rozdział 10
Status prawny środków europejskich ................................................................................. 155
Rozdział 11
Tryb dokonywania płatności i rozliczeń środków przeznaczonych na realizację
narodowej strategii spójności w latach 2007 2013 ............................................................ 160
Rozdział 12
Gospodarowanie środkami europejskimi a dyscyplina finansów publicznych . 165
........
Część IV
POZYSKIWANIE ŚRODKÓW EUROPEJSKICH PRZEZ POLSKIE
SAMORZDY .......................................................................................................................... 175
Rozdział 13
Procedura zwiÄ…zana z ubieganiem siÄ™ o dofinasowanie .................................................. 177
1.. Zagadnienia.wprowadzajÄ…ce......................................................................................... 177
2.. Przygotowanie.projektu.i.aplikacji............................................................................... 184
3.. Kwalifikowalność.wydatków......................................................................................... 192
3.1.. Zasady.ogólne.......................................................................................................... 193
3.2.. Rodzaje.wydatków.kwalifikowanych.................................................................. 195
3.3.. Rodzaje.wydatków.niekwalifikowanych............................................................ 200
4.. Projekty.generujÄ…ce.dochody........................................................................................ 200
5.. Kryteria.oceny.i.system.wyboru.projektów..
............................................................... 207
6.. Procedura.odwoławcza................................................................................................... 212
7.. Umowa.o.dofinansowanie.projektu............................................................................. 216
8.. ZarzÄ…dzanie.projektem................................................................................................... 224
Rozdział 14
Projekty partnerskie jednostek samorządu terytorialnego a środki europejskie ....... 230
1.. Definicja.i.rola.projektu.partnerskiego..
....................................................................... 230
2.. Partnerstwa.z.udziałem.jednostek.samorządu.terytorialnego..
............................... 234
3.. Europejskie.ugrupowanie.współpracy.terytorialnej..
................................................ 240
4.. Partnerstwo.publiczno-prywatne................................................................................. 243
5.. Struktura.umowy.partnerskiej.i.obowiązki.partnerów............................................. 247
Rozdział 15
Dotychczasowe doświadczenia w wykorzystywaniu funduszy unijnych
przez polskie samorzÄ…dy ........................................................................................................ 252
WYKAZ SKRÓTÓW
Akty prawne
EKSL . -..Europejska. Karta. SamorzÄ…du. Lokalnego. z. dnia. 15. pazdziernika.
1985.r..(Dz..U..z.1994.r..Nr.124,.poz..607.z.pózn..zm.)
k.c. . -..ustawa.z.dnia.23.kwietnia.1964.r..-.Kodeks.cywilny.(Dz..U..Nr.16,.
poz..93.z.pózn..zm.)
Konstytucja . -..ustawa.z.dnia.2.kwietnia.1997.r..-.Konstytucja.Rzeczypospolitej.Pol-
skiej.(Dz..U..Nr.78,.poz..483.z.pózn..zm.)
u.d.j.s.t. . -..ustawa.z.dnia.13.listopada.2003.r..o.dochodach.jednostek.samorzÄ…du.
terytorialnego.(tekst.jedn.:.Dz..U..z.2008.r..Nr.88,.poz..539.z.pózn..zm.)
u.d.p.p.w. .  ..ustawa.z.dnia.24.kwietnia.2003.r..o.działalności.pożytku.publicznego.
i.o.wolontariacie.(Dz..U..Nr.96,.poz..873.z.pózn..zm.)
u.e.u.w.t. . -..ustawa.z.dnia.7.listopada.2008.r..o.europejskim.ugrupowaniu.współ-
pracy.terytorialnej.(Dz..U..Nr.218,.poz..1390)
u.f.p. .  ..ustawa. z. dnia. 27. sierpnia. 2009. r.. o. finansach. publicznych.
(Dz..U..Nr.157,.poz..1240)
u.f.p. z 2005 r. . -..ustawa. z. dnia. 30. czerwca. 2005. r.. o. finansach. publicznych.
(Dz..U..Nr.249,.poz..2104.z.pózn..zm.)
u.g.k. . -..ustawa. z. dnia. 20. grudnia. 1996. r.. o. gospodarce. komunalnej.
(Dz..U..z.1997.r..Nr.9,.poz..43.z.pózn..zm.)
u.k.r.b.u. . -..ustawa.z.dnia.9.stycznia.2009.r..o.koncesji.na.roboty.budowlane.lub.
usługi.(Dz..U..Nr.19,.poz..101)
u.o.n.d.f. . -..ustawa.z.dnia.17.grudnia.2004.r..o.odpowiedzialności.za.naruszenie.
dyscypliny.finansów.publicznych.(Dz..U..z.2005.r..Nr.14,.poz..114.
z.pózn..zm.)
u.p.o.l. . -..ustawa.z.dnia.12.stycznia.1991.r..o.podatkach.i.opłatach.lokalnych.
(tekst.jedn.:.Dz..U..z.2006.r..Nr.121,.poz..844.z.pózn..zm.)
u.p.p.p. . -..ustawa.z.dnia.19.grudnia.2008.r..o.partnerstwie.publiczno-prywat-
nym.(Dz..U..z.2009.r..Nr.19,.poz..100)
u.p.s. . -..ustawa.z.dnia.7.kwietnia.1989.r..-.Prawo.o.stowarzyszeniach.(tekst.
jedn.:.Dz..U..z.2001.r..Nr.79,.poz..855.z.pózn..zm.)
u.p.z.p. . -..ustawa.z.dnia.29.stycznia.2004.r..-.Prawo.zamówień.publicznych.
(tekst.jedn.:.Dz..U..z.2007.r..Nr.223,.poz..1655.z.pózn..zm.)
9
u.r.i.o. . -..ustawa.z.dnia.7.pazdziernika.1992.r..o.regionalnych.izbach.obrachun-
kowych.(tekst.jedn.:.Dz..U..z.2001.r..Nr.55,.poz..577.z.pózn..zm.)
u.s.g. . -..ustawa.z.dnia.8.marca.1990.r..o.samorzÄ…dzie.gminnym.(tekst.jedn.:.
Dz..U..z.2001.r..Nr.142,.poz..1591.z.pózn..zm.)
u.s.p. . -..ustawa.z.dnia.5.czerwca.1998.r..o.samorzÄ…dzie.powiatowym.(tekst.
jedn.:.Dz..U..z.2001.r..Nr.142,.poz..1592.z.pózn..zm.)
u.s.w. . -..ustawa.z.dnia.5.czerwca.1998.r..o.samorządzie.województwa.(tekst.
jedn.:.Dz..U..z.2001.r..Nr.142,.poz..1590.z.pózn..zm.)
u.w.r.s.r. .  ..ustawa.z.dnia.3.kwietnia.2009.r..o.wspieraniu.zrównoważonego.roz-
woju. sektora. rybackiego. z. udziałem. Europejskiego. Funduszu. Ry-
backiego.(Dz..U..Nr.72,.poz..619)
u.z.p.m.z. . -..ustawa.z.dnia.15.września.2000.r..o.zasadach.przystępowania.jedno-
stek.samorządu.terytorialnego.do.międzynarodowych.zrzeszeń.spo-
łeczności.lokalnych.i.regionalnych.(Dz..U..Nr.91,.poz..1009.z.pózn..
zm.)
u.z.p.p.r. . -..ustawa.z.dnia.6.grudnia.2006.r..o.zasadach.prowadzenia.polityki.roz-
woju.(tekst.jedn.:.Dz..U..z.2009.r..Nr.84,.poz..712)
Inne skróty
BGK . -..Bank.Gospodarstwa.Krajowego
BRT . -..badania.i.rozwój.technologiczny
DNB . -..Dochód.Narodowy.Brutto
EBOR . -..Europejski.Bank.Odbudowy.i.Rozwoju
EFI . -..Europejski.Fundusz.Inwestycyjny
EFR . -..Europejski.Fundusz.Rybołówstwa
EFRG . -..Europejski.Fundusz.Rolniczy.Gwarancji
EFRR . -..Europejski.Fundusz.Rozwoju.Regionalnego
EFRROW . -..Europejski.Fundusz.Rolny.na.rzecz.Rozwoju.Obszarów.Wiejskich
EFS . -..Europejski.Fundusz.Społeczny
EFTA .  ..Europejskie.Stowarzyszenie.Wolnego.Handlu
EUWT . -..Europejskie.Ugrupowanie.Współpracy.Terytorialnej
EWT . -..Europejska.Współpraca.Terytorialna
FS . -..Fundusz.Spójności
GIKS . -..Główny.Inspektor.Kontroli.Skarbowej
IC . -..instytucja.certyfikujÄ…ca.wydatki
IP. -..instytucja.pośrednicząca
IP II stopnia . -..instytucja.pośrednicząca.II.stopnia.(instytucja.wdrażająca)
IZ . -..instytucja.zarzÄ…dzajÄ…ca
j.s.t. . -..jednostki.samorzÄ…du.terytorialnego
KK . -. Komitet.Koordynacyjny.do.spraw.Polityki.Rozwoju
KM . -..Komitet.MonitorujÄ…cy
KPR . -..Krajowy.Program.Reform
KPS . -..Krajowy.Plan.Strategiczny.Rozwoju.Obszarów.Wiejskich
TK . -..Trybunał.Konstytucyjny
10
MŚP . -..małe.i.średnie.przedsiębiorstwa
NIK . -..Najwyższa.Izba.Kontroli
NSA . -..Naczelny.SÄ…d.Administracyjny
NSRO . -..Narodowe.Strategiczne.Ramy.Odniesienia
NSS . -..Narodowa.Strategia.Spójności
OECD .  ..Organization for Economic Cooperation and Development (Organizacja.
Współpracy.Gospodarczej.i.Rozwoju)
ONSA WSA .  ..Orzecznictwo.Naczelnego.Sądu.Administracyjnego.i.wojewódzkich.
sądów.administracyjnych
PARP . -..Polska.Agencja.Rozwoju.Przedsiębiorczości
PKB . -..Produkt.Krajowy.Brutto
PO . -..Programy.Operacyjne
PO EWT . -..Program.Operacyjny.Europejskiej.Współpracy.Terytorialnej
PO IG . -..Program.Operacyjny.Innowacyjna.Gospodarka
PO IÅš . -..Program.Operacyjny.Infrastruktura.i.Åšrodowisko
PO KL . -..Program.Operacyjny.Kapitał.Ludzki
PO PT . -..Program.Operacyjny.Pomoc.Techniczna
PO RPW . -..Program.Operacyjny.Rozwój.Polski.Wschodniej
PPP . -..partnerstwo.publiczno-prywatne
PRM . -..Prezes.Rady.Ministrów
PWW . -..dokument.Podstawy.Wsparcia.Wspólnoty
RIO . -..regionalne.izby.obrachunkowe
RPO . -..Regionalne.Programy.Operacyjne
SRR . -..Strategia.Rozwoju.Rybołówstwa
SWOT .  ..ang..Strengths.(mocne.strony),.Weaknesses.(słabe.strony),.Opportuni-
ties (szanse),.Threats (zagrożenia)
UE . -. Unia.Europejska
SWW . -..Strategiczne.wytyczne.Wspólnoty.dla.spójności
WFP . -..wieloletnia.prognoza.finansowa
WSA . -..Wojewódzki.Sąd.Administracyjny
WSTP
Opracowanie. dotyczące. możliwości. wykorzystywania. tzw.. europejskich. środków.
finansowych.przez.polskie.jednostki.samorządu.terytorialnego.jest.podręcznikiem.akade-
mickim.skierowanym.zarówno.do.studentów.kierunków.prawniczych,.administracyjnych,.
politologicznych,.ekonomicznych.oraz.zarządzania,.jak.też.do.praktyków.funkcjonujących.
w. sferze. szeroko. pojętej. administracji. publicznej,. organizacjach. pozarządowych. oraz. do.
innych.osób.zajmujących.się.publiczną.gospodarką.finansową.
Przedstawia. ono. współczesny. system. prawny. polskich. finansów. samorządowych,.
a.także.zródła,.zasady.i.procedury.dotyczące.środków.europejskich..W.poszczególnych.czę-
ściach.omówione.zostały.następujące.zagadnienia:
 . system.finansów.j.s.t..(założenia.ogólne,.budżet,.procedura.budżetowa,.główne.katego-
rie.dochodów.i.wydatków.budżetowych,.deficyt.budżetowy.oraz.dług.publiczny.j.s.t.);
 . mechanizmy.realizacji.polityk.UE.(regionalnej,.strukturalnej,.spójności;.fundusze.oraz.
inicjatywy.Wspólnoty;.dokumenty.programowe.oraz.struktura.systemu.instytucjonal-
nego);
 . środki.UE.w.polskim.systemie.finansów.publicznych.(ich.status.prawny,.tryb.dokony-
wania.płatności.i.rozliczeń,.gospodarowanie.środkami.w.aspekcie.zasad.odpowiedzial-
ności.za.naruszenie.dyscypliny.finansów.publicznych);
 . pozyskiwanie.środków.UE.przez.polski.samorząd.terytorialny.(dofinansowania,.pro-
jekty.partnerskie).
Opracowanie.uwzględnia.stan.prawny.na.dzień.1.stycznia.2010.r..A.zatem.zawiera.
rozwiązania.prawne.określone.w.nowej.ustawie.o.finansach.publicznych.(z.dnia.27.sierpnia.
2009.r.,.Dz..U..Nr.157,.poz..1240),.dotyczące.finansów.jednostek.samorządu.terytorialnego.
(m.in..w.zakresie.form.organizacyjnych.gospodarki.budżetowej,.limitowania.długu.samo-
rządowego.oraz.procedury.budżetowej)..W.pracy.uwzględniono.także.aktualne.dane.staty-
styczne.dotyczące.wykorzystywania.środków.europejskich.przez.polskie.samorządy..Pojęcie.
środków.europejskich.użyte.zostało.w.nieco.szerszym.zakresie.niż.definiuje.to.nowa.ustawa.
o.finansach.publicznych,.gdyż.obejmuje.wszystkie.środki.finansowe.pochodzące.z.budżetu.
UE.oraz.niepodlegające.zwrotowi.środki.z.pomocy.udzielanej.przez.państwa.Europejskiego.
Porozumienia.o.Wolnym.Handlu.
W.imieniu.autorów.opracowania.wyrażam.nadzieję,.iż.ułatwi.ono.studiowanie.zagad-
nień.prawno-finansowych.związanych.z.funkcjonowaniem.jednostek.samorządu.terytorial-
nego.w.warunkach.członkostwa.Polski.w.UE.oraz.podejmowania.dyskusji.nad.doskonale-
niem.polskiego.systemu.finansów.samorządu.terytorialnego.
Prof. dr hab. Elżbieta Kornberger-Sokołowska
13
CzŚć I
SYSTEM FINANSÓW
JEDNOSTEK SAMORzDU TERYTORIALNEGO
Rozdział 1
KWESTIE OGÓLNE SYSTEMU FINANSÓW
JEDNOSTEK SAMORzDU TERYTORIALNEGO
1. zasady systemu finansów podsektora samorządowego
Zasady.systemu.finansów.samorządowych.można.podzielić.na.trzy grupy:
1). dotyczące.pozyskiwania.środków.na.realizację.zadań.jednostek.samorządu.teryto-
rialnego,
2). dotyczÄ…ce.gospodarowania.zasobami,
3). dotyczÄ…ce.kontroli.i.nadzoru.nad.gospodarkÄ….finansowÄ….samorzÄ…du.terytorialnego.
Do pierwszej grupy można zaliczyć następujące zasady:
-. stabilności.i.pewności.zródeł.dochodów,
-. wydajności.i.elastyczności.zródeł.dochodów,
-. adekwatności.środków.do.zadań,
-. terytorialnej.lokalizacji.zródeł.dochodów,
-. minimalizowania.rozbieżności.w.poziomie.dochodów.jednostek.samorządu.tery-
torialnego,
-. przyznania.samorządom.władztwa.finansowego,.w.tym.podatkowego,
-. dostępu.do.rynku.kapitałowego,
-. kształtowania.form.redystrybucji.środków.publicznych.dla.jednostek.samorządu.
terytorialnego.przy.udziale.przedstawicieli.samorzÄ…du.
W drugiej grupie znajdujÄ… siÄ™ zasady:
-. samodzielnego.gospodarowania.zgromadzonym.zasobami,
-. modyfikacji.podstawowych,.sformułowanych.na.gruncie.teorii.prawa.finansowe-
go,.postulatów.budżetowych.odnoszonych.do.gospodarowania.środkami.publicz-
nymi.na.szczeblu.centralnym.
Trzecia grupa zasad jest zwiÄ…zana z postulatami:
-. ograniczonej.ustawowo.ingerencji.w.sferÄ™.gospodarki.finansowej.samorzÄ…du,
-. zróżnicowania.zakresu.i.kryteriów.kontroli.w.zależności.od.rodzajów.zadań.reali-
zowanych.przez.samorządy.(własnych.i.zleconych),
-. spójnego.systemu.kontroli.finansowej.uwzględniającego.efektywność.społeczną.
i.gospodarczą.działań.realizowanych.przy.pomocy.instrumentów.finansowych.
17
Zasady.te.są.realizowane.przez.polski.system.finansów.samorządu.terytorialnego.
w.różnym.stopniu..Część.z.nich.znalazła.odzwierciedlenie.w.ustawie.z.dnia.2.kwiet-
nia.1997.r..-.Konstytucja.Rzeczypospolitej.Polskiej.(Dz..U..Nr.78,.poz..483.z.pózn..zm.).
.
.
.
i. Europejskiej. Karcie. SamorzÄ…du. Lokalnego. (EKSL). z. dnia. 15. pazdziernika. 1985. r..
(Dz..U..z.1994.r..Nr.124,.poz..607.z.pózn..zm.),.a.także.w.Europejskiej.Karcie.Samorządu.
Regionalnego.(która,.choć.jeszcze.nie.została.ratyfikowana.przez.Polskę,.powinna.już.
obecnie.stanowić.wytyczne.dla.rozwiązań.systemowych)..Zasady.te.mają.wprawdzie.
formalnie. charakter. zasad. obowiązujących,. nie. są. jednak. w. pełni. realizowane. przez.
ustawodawstwo.zwykłe..Część.zasad.ma.charakter.wyłącznie.postulatów.teoretycznych.
i.także.w.różnym.stopniu.znajduje.odzwierciedlenie.w.obowiązującym.systemie.finan-
sowym.jednostek.samorzÄ…du.terytorialnego.
Zasada stabilności i pewności zródeł dochodów. Jedną. z. podstawowych. zasad.
dotyczących.systemu.dochodów,.którymi.powinien.kierować.się.system.prawny.finan-
sów. samorządowych,. jest. zasada. stabilności. i. pewności. zródeł. dochodów.. Zasadę. tę.
należy.rozpatrywać.w.dwu.aspektach..Pierwszym.jest.konieczność.ustawowego,.a.więc.
bezterminowego. określenia. zródeł. dochodów.. W. obecnym. systemie. Konstytucja. RP.
gwarantuje.samorządom.ustawowe.określenie.zródeł.ich.dochodów.(art..167.Konstytu-
cji)..Z.zasady.tej.wynika.również,.że.samorządy.nie.mają.przyznanego.prawa.do.usta-
lania.własnych.zródeł.dochodów,.gdyż.może.to.robić.tylko.ustawodawca..Wyklucza.to.
niebezpieczeństwo. bardzo. znacznego. terytorialnego. zróżnicowania. obciążeń. danino-
wych,.a.także.nadmiernego.wzrostu.liczby.świadczeń,.wprowadzonych.przez.poszcze-
gólne.jednostki.samorządu.terytorialnego.oraz.zbytniej.komplikacji.wszystkich.obcią-
żeń.na.rzecz.podmiotów.publicznych,.co.mogłoby.prowadzić.do.znacznych.trudności.
w.zakresie.kontroli.funkcjonowania.jednostek.samorzÄ…du.terytorialnego.
Zasadę. tę. łączy. się. z. trwałym,. systemowym. przypisaniem. samorządowi. zródeł.
dochodów..Nie.wyklucza.to.możliwości.ustawowego.określenia.nie.tylko.zródeł.obli-
gatoryjnych,.obejmujących.dochody.należne.samorządu.z.mocy.prawa,.ale.także.zró-
deł.fakultatywnych,.z.których.samorządy.mogą.korzystać.przy.spełnieniu.określonych.
przesłanek.(proceduralnych,.merytorycznych.i.innych).
W. literaturze. oraz. orzecznictwie. Trybunału. Konstytucyjnego. podkreśla. się,. że.
zasada. ustawowej. regulacji. dochodów. jednostek. samorządu. terytorialnego. oznacza.
zarówno.pozytywny.obowiązek.ustawodawcy.dotyczący.ustanowienia.regulacji.zapew-
niających.dochody.w.sposób.oczywisty,.jak.i.negatywny. .zakazujący.wprowadzania.
w. ustawodawstwie. takich. zmian,. które. prowadziłyby. do. faktycznego. przekreślenia.
dochodów.samorządu.
Należy. przy. tym. zauważyć,. że. Konstytucja. wykluczyła. możliwość. nakładania.
obciążeń.daninowych.przez.inne.podmioty.publiczne.niż.parlament,.zagwarantowała.
jednak.każdej.jednostce.samorządu.terytorialnego.posiadanie.dochodów.własnych.oraz.
transferowanych.
Drugim.aspektem.omawianej.zasady.jest.postulat.stabilizacji.systemu.prawnego,.
któremu. służyć. powinno. wprowadzenie. rozwiązań. docelowych,. a. nie. prowizorycz-
nych,.przejściowych. .co.zapobiegnie.poczuciu.stałego.zagrożenia.i.braku.jasności.co.do.
przyszłej.sytuacji.finansowej.w.poszczególnych.jednostkach.samorządu.terytorialnego.
Zasada wydajności i elastyczności zródeł dochodów. Kolejna. zasada. oznacza.
postulat.sprawiedliwego.podziału.dochodów.między.budżet.centralny.i.budżety.jed-
18
nostek.samorządu.terytorialnego.z.punktu.widzenia.wydajności.poszczególnych.zródeł.
oraz.dynamiki.ich.wzrostu..Zasadę.tę.wyraża.bezpośrednio.EKSL,.formułując.postulat,.
aby.zródła.zasilania.budżetów.jednostek.samorządu.terytorialnego.były.na.tyle.wydajne.
i. elastyczne,. aby. mogły. odpowiadać. zmianom. zachodzącym. w. kosztach. realizacji.
poszczególnych.zadań.publicznych..Zmiany.te.mogą.być.wynikiem.różnych.okolicz-
ności,.takich.jak.wzrost.cen,.konieczność.waloryzacji.wynagrodzeń.i.innych.świadczeń.
budżetowych.itp..Nie.powinno.być.tak,.że.budżet.państwa.ma.zarezerwowane.najwy-
dajniejsze.zródła,.o.najszybszej.dynamice.wzrostu,.a.samorządom.przydziela.się.takie,.
które.są.albo.mało.wydajne,.albo.też.wpływy.z.tych.zródeł.rosną.wolniej.niż.wskazniki.
wzrostu.PKB,.inflacji,.waloryzacji.różnych.innych.świadczeń.
Sposób.realizacji.omawianej.zasady.jest.uzależniony.w.dużej.mierze.od.wyboru.
modelu. zródeł. dochodów.. Nie. istnieje. jeden.  wzorcowy . model. zródeł. dochodów.
samorządów.. Realizowane.w. praktyce. różnych. krajów. modele. są.odzwierciedleniem.
modelu. mieszanego,. łączą. zródła. dochodów. własnych. z. dochodami. transferowymi,.
przekazywanymi.samorządom.w.postaci.subwencji.lub.dotacji.z.budżetu.centralnego,.
przy.czym.proporcje.udziału.tych.zródeł.w.ogólnej.strukturze.budżetów.samorządów.
są.w.poszczególnych.krajach.bardzo.różne.
Powszechnie. przyjmuje. się,. że. wielkość. środków. finansowych. gromadzonych.
w.budżetach.jednostek.samorządu.terytorialnego,.o.przeznaczeniu.których.decydują.
organy.lokalne,.jest.jednym.z.elementów.stanowiących.o.zakresie.ich.samodzielności..
Stąd.też.uznaje.się,.że.środki.transferowane.nie.powinny.dominować.w.ogólnej.struk-
turze. dochodów. jednostek. samorządu. terytorialnego.. Proporcje. między. dochodami.
własnymi. a. dochodami. transferowymi. nie. zostały. nigdzie. określone.. Wynikają. one.
z.wyboru.modelu.finansowania.samorządu.terytorialnego.w.poszczególnych.krajach.
Oparcie. budżetów. na. subwencjach. i. innych. transferach. zewnętrznych. zwiększa.
poczucie. pewności. i. stabilności. finansowej. w. tych. samorządach,. które. nie. dysponują,.
z. przyczyn. obiektywnych,. wydajnymi. zródłami. dochodów. własnych.. Z. kolei. opar-
cie.budżetów.w.większym.stopniu.na.dochodach.własnych.powoduje,.że.zwiększa.się.
efektywność.samorządów.w.zakresie.ich.pozyskiwania,.jednocześnie.rodzi.się.potrzeba.
formułowania. długofalowej. polityki. finansowej,. a. tym. samym. wzrasta. odpowiedzial-
ność.władz.samorządowych.za.określenie.i.realizację.takiej.polityki..Konieczne.jest.zatem.
odpowiednie. wyważenie. proporcji. między. dochodami. transferowanymi,. zwłaszcza.
w.formie.subwencji,.a.dochodami.własnymi,.co.gwarantuje.realizację.zasady.stabilności.
i.pewności.zródeł.dochodów.budżetów.samorządowych..Należy.przy.tym.zauważyć,.że.
Konstytucja.w.art..167.ust..2.gwarantuje.samorządom.wyposażenie.ich.w.dochody.własne.
oraz.zasilanie.w.formie.subwencji.i.dotacji.z.budżetu.państwa,.jednakże.nie.przesądza.
o.wielkości.udziału.każdego.z.trzech.rodzajów.zasileń.w.ogólnej.strukturze.dochodów.
budżetów.jednostek.samorządu.terytorialnego..Struktura.ta.jest.zróżnicowana.w.odnie-
sieniu.do.poszczególnych.jednostek..Ewolucja.rozwiązań.prawnych.dotyczących.docho-
dów.jednostek.samorządu.terytorialnego.prowadzi.do.wzrostu.roli.dochodów.własnych.
w.budżetach. samorządowych.wszystkich.szczebli,.choć.nie.w. tym.samym.stopniu.dla.
każdego.z.nich.
Konsekwencją. realizacji. omawianej. zasady. powinno. być. także. powiązanie.
poziomu.dochodów.jednostek.samorządu.terytorialnego.z.dynamiką.wzrostu.gospo-
darczego,.a.tym.samym. .z.sytuacją.dochodową.budżetu.państwa..Chodzi.zatem.o.kre-
19
owanie.takich.zródeł.dochodów.samorządów,.które.reagują.w.odpowiedni.sposób.na.
zmiany.koniunktury.gospodarczej.i.sytuacji.społecznej.
Zasada adekwatności środków do zadań. Europejska.Karta.Samorządu.Lokalnego.
uznaje. tÄ™. zasadÄ™. za. podstawowy. standard. europejski. w. odniesieniu. do. samorzÄ…du.
terytorialnego,. stanowiąc,. że. wysokość. zasobów. finansowych. społeczności. lokalnych.
powinna.być.dostosowana.do.zakresu.uprawnień.przyznanych.im.przez.prawo..Zasadę.
tę.w.odniesieniu.do.jednostek.samorządu.terytorialnego.formułuje.także.art..167.Kon-
stytucji.(zwłaszcza.ust..1.i.4).
Normy. te. są. przy. tym. jedynie. ogólnymi. dyrektywami. kierunkowymi,. których.
szczegółowa. interpretacja. następuje. w. procesie. konkretyzowania. postanowień. kon-
stytucyjnych,.wywołując.w.praktyce.wiele.konfliktów.związanych.z.odmienną,.często.
subiektywną,.oceną.właściwej.wielkości.przekazywanych.samorządom.środków.finan-
sowych.
Należy. zgodzić. się. ze. stwierdzeniem,. że. zaawansowanie. badań. nad. finansami.
samorządowymi.jest.zbyt.małe,.abyśmy.rzeczywiście.potrafili.sprawdzić,.gdzie.kończy.
się.poziom.wydatków.niezbędnych.do.prawidłowego.funkcjonowania.usług.(przy.nie-
określonym.standardzie),.a.gdzie.zaczyna.się.niedostrzeganie.możliwości.oszczędno-
ści.lub.zwykły.lobbing..Oznacza.to,.że.na.gruncie.teorii.administracji.i.teorii.finansów.
publicznych.nie.wypracowano.dotychczas.wystarczająco.precyzyjnych.kryteriów.przy-
datnych.do.oceny.stopnia.realizacji.zasady.adekwatności.środków.do.zadań.
W. sytuacji. gdy. ustawodawca. posiada. dość. dużą. swobodę. w. określaniu. zródeł.
dochodów.samorządu.terytorialnego.oraz.poziomu.i.struktury.tych.dochodów,.zasadę.
tę.należy.rozumieć.jako.dyrektywę.skierowaną.pod.adresem.prawodawcy,.aby.na.eta-
pie.stanowienia.prawa.zastosować.odpowiednie.metody.i.procedury.obliczania.wiel-
kości.środków,.niezbędnych.jednostkom.samorządu.terytorialnego.do.realizacji.zadań..
Z.drugiej.strony,.aby.zasada.ta.była.realna,.należy.stworzyć.odpowiednie.gwarancje.
prawne.ochrony.uprawnień.jednostek.samorządu.terytorialnego.
Zaliczyć.do.nich.należy.możliwość.dokonania.oceny.realizacji.zasady.adekwatno-
ści..Ocenę.taką.częstokroć.jest.zmuszony.przeprowadzać.Trybunał.Konstytucyjny,.do.
którego. .w.myśl.art..188.Konstytucji. .należy.orzekanie.w.sprawie.zgodności.ustaw.
z. Konstytucją. RP. oraz. ratyfikowanymi. umowami. międzynarodowymi,. a. więc. także.
i.z.EKSL..Problematyka.konstytucyjności.ustaw.dotyczących.samorządu.terytorialnego.
była.przedmiotem.licznych.orzeczeń.TK,.także.z.punktu.widzenia.realizacji.przez.nie.
właśnie. zasady. adekwatności.. Biorąc. pod. uwagę. brak. jasno. określonych. kryteriów.
oceny.i.ogólne.standardy.zawarte.w.EKSL,.a.także.duży.obszar.swobody.ustawodawcy.
co.do.wyboru.modelu.zasilania,.należy.stwierdzić,.że.orzeczenia.TK.mają.szczególny.
walor. dla. określenia. istoty. samorządu. terytorialnego. oraz. sposobów. realizacji. proce-
sów.decentralizacji.finansów.publicznych..Brak.dostatecznie.jasno.określonych.kryte-
riów.realizacji.zasady.adekwatności.do.zadań.i.kompetencji.sprawia,.że.orzecznictwo.
TK.musi.wypełniać.istotną.lukę.prawną,.zastępując.ustawodawcę.w.określaniu.zasad.
alokacji.środków.pomiędzy.różne.budżety.publiczne.oraz.wyznaczając,.w.przypadkach.
sporów,.wielkości.niezbędnych.środków,.które.samorządy.powinny.otrzymywać.zgod-
nie.z.omawianÄ….zasadÄ….
Zasada minimalizowania rozbieżności w poziomie dochodów. Zasadę.tę.należy.
interpretować.jako.konieczność.zapewnienia.samorządom.dochodów.równoważących,.
20
uzupełniających.ich.dochody.własne..Zasada.ta.nie.może.oznaczać.postulatu.równo-
miernego. rozmieszczenia. zródeł. dochodów. własnych,. a. więc. takiej. ich. konstrukcji,.
która.zapewniłaby.równomierny.terytorialnie.rozkład.tych.dochodów,.ponieważ.jest.to.
postulat.nierealny.
Zasadę.tę.formułuje.bardzo.wyraznie.EKSL,.która.nakazuje.takie.ukształtowanie.
systemu.finansów.samorządowych,.aby.odpowiednio.chronić.społeczności.finansowo.
słabsze.z.racji.nierównego.podziału.potencjalnych.zródeł.dochodów..Zasadę.tę.można.
także.wyprowadzić.z.art..167.Konstytucji,.który.gwarantuje.każdej.jednostce.samorzą-
dowej,. obok. dochodów. własnych,. także. dochody. równoważące. w. postaci. subwencji.
i.dotacji,.a.tym.samym.umożliwia.stworzenie.systemu,.którego.celem.będzie.ochrona.
społeczności. lokalnych. słabszych. finansowo. w. warunkach. określonego,. ukształtowa-
nego.ustawowo.systemu.dochodów.własnych.
O. potrzebie. działań. o. charakterze. równoważącym. świadczą. dane. dotyczące.
poziomu. dochodów. własnych. w. poszczególnych. jednostkach. samorządu. terytorial-
nego.na.jednego.mieszkańca.danej.wspólnoty..Wynika.z.nich.znaczące.i.pogłębiające.
się.w.ostatnich.latach.zróżnicowanie.dochodów.własnych.
Działania.równoważące.muszą.przy.tym.być.powiązane.z.takimi.formami.prze-
kazywania. środków. finansowych,. które. nie. ograniczają. samorządów. w. sposobie. ich.
wydatkowania.(a.więc.powinny.dominować.formy.transferu.w.postaci.subwencji,.a.nie.
dotacji. celowych).. Nie. oznacza. to. oczywiście,. że. ustawodawca. nie. może. ograniczać.
samorządu.w.zakresie.dokonywania.wydatków.na.określone.zadania.(bądz.wprowa-
dzając.obowiązujące.powszechnie.standardy.świadczenia.usług,.bądz.limitując.wydatki.
w.inny.sposób).
Konieczność.podejmowania.w.coraz.większym.zakresie.działań.równoważących.
ze.strony.państwa.oznacza.także.wzmocnienie.funkcji.wyrównawczej.subwencji.prze-
kazywanych. samorządom.. Funkcja. ta. powinna. stać. się. dominująca. w. stosunku. do.
pozostałych,.takich.jak.funkcja.zadaniowa.czy.stymulacyjna.
Zasada przyznania samorządom władztwa podatkowego. Zasada.ta.oznacza.reali-
zację.standardu.określonego.w.EKSL,.w.myśl.którego.przyznanie.samorządom.docho-
dów.podatkowych.jest.konsekwencją.rozdzielania.realizacji.zadań.publicznych.pomię-
dzy.państwo.i.samorząd.terytorialny.oraz.decentralizacji.uprawnień.do.dysponowania.
środkami.publicznymi.przez.szczeble.samorządowe.
Oznacza.to.także.przekazanie.samorządom.części.władztwa.podatkowego.wyko-
nywanego.poprzednio.wyłącznie.przez.organy.rządowe.
Pojęcie.władztwa.podatkowego.oznacza.prawnie.określony.zakres.uprawnień.do.
podejmowania.rozstrzygnięć.w.sprawach.podatkowych..Rozstrzygnięcia.te.mogą.doty-
czyć. konstrukcji. poszczególnych. elementów. składowych. podatku. (takich. jak. zakres.
przedmiotowy,.podstawa.opodatkowania,.stawki,.ulgi.i.zwolnienia,.terminy.i.sposób.
płatności). bądz. też. ukształtowania. treści. stosunku. zobowiązaniowego. (zobowiązania.
podatkowego)..Władztwo.podatkowe.w.tym.ostatnim.przypadku.może.dotyczyć.admi-
nistrowania.podatkiem,.a.więc.wydawania.indywidualnych.rozstrzygnięć.dotyczących.
umorzenia,.odroczenia,.rozłożenia.na.raty,.poboru.podatków.oraz.ich.egzekucji.
Europejska. Karta. SamorzÄ…du. Lokalnego. wyznacza. w. tym. zakresie. minimalny.
standard.władztwa.podatkowego.samorządów,.który.przejawia.się.w.prawie.organów.
lokalnych.do.ustalania.stawek.podatkowych.(art..9.ust..3.EKSL)..WÅ‚adztwo.takie.w.lite-
21
raturze.jest.określane.jako.władztwo.częściowe..W.wielu.krajach.samorządy.posiadają.
znacznie.szerszy.zakres.władztwa.podatkowego..Najszerszy.zakres.władztwa.mają.te.
kraje,.w.których.samorządom.zostało.przyznane.prawo.nakładania.własnych.podatków..
W. krajach. europejskich. tego. rodzaju. uprawnienia. samorządów. występują. w. bardzo.
ograniczonym.zakresie,.posiadajÄ….je.natomiast.samorzÄ…dy.w.Stanach.Zjednoczonych..
W.Europie.konstrukcje.podatkowe.są.uchwalane.centralnie.w.formie.ustaw,.a.władze.
lokalne. mają. tylko. niektóre. z. władczych. uprawnień. podatkowych.. Artykuł. 168. Kon-
stytucji.przyznaje.jednostkom.samorzÄ…du.terytorialnego.w.Polsce.prawo.do.ustalania.
wysokości.podatków.i.opłat.lokalnych.w.zakresie.określonym.ustawowo..W.polskim.
systemie.finansów.publicznych.tylko.gminy.dysponują.władztwem.podatkowym,.gdyż.
tylko.ten.szczebel.uzyskuje.dochody.z.podatków.lokalnych.
Przyznanie.samorzÄ…dom.prawa.do.ustalania.stawek.w.podatkach.lokalnych.sta-
nowi.usankcjonowany.konstytucyjnie.wyłom.w.zasadzie.równości.podatkowej..Zasada.
ta,.której.konieczność.realizacji.potwierdzał.wielokrotnie.TK,.oznacza,.że.podmioty.opo-
datkowania.(podatnicy),.charakteryzujące.się.cechą.istotną.w.równym.stopniu,.powinny.
być.traktowane.równo..Realizacja.tej.zasady.wymaga.stosowania.jednakowych.miar.dla.
wszystkich.podmiotów,.bez.zróżnicowań.o.charakterze.uprzywilejowania.lub.dyskry-
minacji..Wyłomem.od.tak.pojmowanej.zasady.równości.są.ustalane.przez.samorządy.
stawki.podatkowe,.a.także.możliwości.stosowania.ulg,.zwolnień.i.innych.przywilejów.
podatkowych.uzyskiwanych.przez.podatników,.powodujące.zróżnicowanie.ich.sytuacji.
prawnopodatkowej.
Zasada terytorialnego ukierunkowania zródeł dochodów. Zasada. ta. ozna-
cza.postulat.wyposażenia.samorządów.w.takie.zródła.dochodów,.które.są.związane.
z. terytorium. danej. wspólnoty. samorządowej,. a. tym. samym. umożliwienia. organom.
samorządów.wpływu.na.ich.wielkość.i.wydajność.oraz.prowadzenie.własnej.polityki.
finansowej.. Przykładem.takiego. podejścia.jest.obecna. konstrukcja.rozliczania. udzia-
łów.w.dochodowych.podatkach.państwowych,.która.zapewnia.samorządom.dochody.
uzależnione.od.podatku.zapłaconego.przez.mieszkańców.wspólnoty.lub.przez.podat-
ników.(np..osoby.prawne).funkcjonujących.na.danym.terytorium..Poprzez.działania.
wzmacniające.atrakcyjność.inwestycyjną.i.lokalizacyjną.gminy.mogą.przyciągać.podat-
ników.na.swój.teren.
Zasada dostępu samorządów do rynku kapitałowego. Realizacja.zasady.dostępu.
samorządów. do. rynku. kapitałowego. oznacza. realizację. kolejnego. standardu. EKSL.
i.łączy.się.z.możliwością.finansowania.budżetów.samorządowych.przez.środki.pocho-
dzące. z. operacji. czasowych. (kredytów,. pożyczek. oraz. emisji. obligacji),. klasyfikowa-
nych. przez. u.f.p.. jako. przychody. budżetowe.. Dostęp. do. rynku. kapitałowego. może.
oznaczać.także.prawo.do.uzyskiwania.dochodów.budżetowych.poprzez.wykorzysta-
nie.innych.niż.pożyczki.i.kredyty.instrumentów.finansowych..O.ile.obecnie.obowiązu-
jące.przepisy.zawierają.liczne.ograniczenia.o.charakterze.ilościowym.i.jakościowym,.
a.także.proceduralnym.w.zakresie.możliwości.wykorzystania.przez.samorządy.środ-
ków.pochodzących.z.rynku.kapitałowego,.o.tyle.są.one.niepełne.i.nieskuteczne.(nie.
zawierajÄ….np..sankcji.za.przekroczenie.przez.jednostki.samorzÄ…du.terytorialnego.limitu.
zadłużenia.ustalonego.w.u.f.p.)..Nie.wytyczają.one.ponadto.jasnej.granicy.dopuszczal-
nego. wykorzystania. przez. samorządy.innych. niż. tradycyjne. ( pożyczkowe ).instru-
mentów.finansowych.
22
Zasada konsultowania z samorządami rozstrzygnięć dotyczących ich systemu
finansowego. Zasada.ta,.wyrażona.w.EKSL,.odgrywa.istotną.rolę.w.procedurze.wypra-
cowywania. rozstrzygnięć. kształtujących. i. modyfikujących. system. finansów. samorzą-
dowych.. Konsekwencją. realizacji. tej. zasady. powinno. być. stworzenie. odpowiednich.
płaszczyzn.dyskusji.i.prezentacji.poglądów.reprezentatywnych.dla.interesów.różnych.
beneficjentów.środków.publicznych.(budżetu.państwa.oraz.budżetów.samorządowych).
konkurujących.ze.sobą.o.jak.największą.pulę.środków.publicznych..Konflikty.na.tym.tle.
mogą.występować.zarówno.w.obszarze.relacji.budżet.państwa. .budżety.samorządów,.
jak.i.między.różnymi.szczeblami.samorządów.oraz.różnorodnymi.kategoriami.jedno-
stek.samorządowych.(np..między.gminami.miejskimi.a.gminami.wiejskimi)..Zasada.ta.
oznacza.zatem.zagwarantowanie.samorządom.prawa.do.powoływania.organizacji.zrze-
szających.różne.kategorie.jednostek.samorządowych.i.wyposażenie.ich.w.kompetencje.
do.przedstawiania.własnego.stanowiska.oraz.nadanie.tym.zjawiskom.właściwej.rangi.
prawnej.w.procedurze.podejmowania.rozstrzygnięć.w.sferze.legislacji.
Zasada samodzielnego gospodarowania zgromadzonymi zasobami wyraża. się.
przede. wszystkim. w. prawie. samorządów. do. posiadania. własnych. budżetów,. które.
samodzielnie.konstruują.i.wykonują.poprzez.swoje.organy.i.powołane.jednostki.orga-
nizacyjne.. Aączą. się. one. także. z. prawem. do. posiadania. majątku,. w. oparciu. o. który.
mogą.realizować.zadania.oraz.pozyskiwać.środki.finansowe..Samodzielne.gospodaro-
wanie.zasobami.finansowymi.polega.również.na.przekazywaniu.organom.samorządów.
prawa. do. swobodnego. wyboru. form. organizacyjnych,. za. pomocą. których. wykonują.
swoje.zadania.spośród.katalogu.form.przewidzianych.ustawowo..Konstytucja.zastrzega.
wyłączność. ustawy. przy. określaniu. sposobu. wydatkowania. środków. publicznych.
(art.. 216. ust.. 1).. W. ten. sposób. wyznacza. granice. dopuszczalnej. ingerencji. w. samo-
dzielność.samorządów..Z.drugiej.strony.należy.podkreślić,.że.wszelkie.organy.władzy.
publicznej.działają.na.podstawie.i.w.granicach.prawa,.a.więc.mogą.realizować.tylko.te.
zadania.i.przeznaczać.na.nie.tylko.takie.środki,.które.dopuszczone.są.przez.prawo..Usta-
wodawca.nadaje.przy.tym.pewnym.rodzajom.zadań.charakter.obligatoryjny,.co.w.kon-
sekwencji.oznacza,.że.w.budżecie.jednostki.samorządu.terytorialnego.muszą.być.na.ich.
realizację.przeznaczone.określone.środki.finansowe..Ustawodawca.może.również.okre-
ślać.standardy.wykonywania.niektórych.zadań.(np..w.zakresie.realizacji.zadań.oświa-
towych),.przesądzając.o.wielkości.nakładów,.które.należy.ponieść.ze.środków.budżeto-
wych..Ograniczeniem.samodzielności.w.gospodarowaniu.przez.samorządy.zasobami.
finansowymi.są.także.dotacje.celowe.przekazywane.im.na.ściśle.określone.zadania..Im.
większy.udział.dotacji.celowych.w.ogólnej.strukturze.dochodów.budżetów.jednostek.
samorządu.terytorialnego,.tym.mniejszy.zakres.ich.samodzielności.
Zasada modyfikacji zasad budżetowych.w.odniesieniu.do.gospodarki.budżetowej.
jednostek.samorzÄ…du.terytorialnego.wynika.ze.specyfiki.samorzÄ…du..Wprawdzie.usta-
wodawca.próbuje.wprowadzić.jednolite.zasady.systemu.budżetowego.w.całym.sekto-
rze.finansów.publicznych,.zwłaszcza.poprzez.jednolitość.systemów.klasyfikacji.docho-
dów.i.wydatków.budżetowych,.zasad.rachunkowości.i.sprawozdawczości.budżetowej,.
jednak.przyjmuje.równocześnie.odrębne.rozwiązania.prawne,.właściwe.tylko.dla.pod-
sektora.samorządowego..Ich.wyrazem.jest.rozbudowany.rozdział.ustawy.o.finansach.
publicznych,. odnoszący. się. tylko. do. budżetów. jednostek. samorządu. terytorialnego..
W. wyniku. tego. działania. klasyczne. zasady. budżetowe,. przyjęte. na. gruncie. teorii. na.
23
potrzeby.głównie.budżetu.centralnego,.ulegają.istotnym.modyfikacjom.w.odniesieniu.
do.budżetów.samorządowych.
Zasada ograniczonej ustawowo ingerencji.w.działalność.samorządu.terytorialnego.
wyznacza.zakres.działań.nadzorczych.wobec.jednostek.samorządu.terytorialnego..Samo-
rząd.jest.elementem.struktur.publicznych.w.państwie,.a.finanse.samorządowe. .elemen-
tem.systemu.finansów.publicznych..Uzasadnia.to.potrzebę.ewentualnej.władczej.ingerencji.
w.sferę.gospodarki.finansowej.samorządów..Nadzór.nad.sprawami.finansowymi.samorządu.
ma.umocowanie.w.Konstytucji.RP,.która.w.art..171.określa.organy.nadzoru.(regionalne.izby.
obrachunkowe).oraz.zakres.i.kryteria.nadzoru..Jest.on.konstytucyjnie.ograniczony.tylko.do.
badania.zgodności.z.prawem.działania.jednostek.samorządu.terytorialnego.
Zasada zróżnicowania zakresu i kryteriów kontroli.w.zależności.od.rodzaju.wyko-
nywanych.przez.samorząd.zadań.łączy.się.z.ich.podziałem.na.zadania.własne.i.zadania.
ustawowo.zlecone..W.stosunku.do.tych.ostatnich.kontrola.oparta.jest.na.większej.liczbie.
kryteriów.
Kwestie.kontroli.nad.tÄ….gospodarkÄ….uregulowane.sÄ….w.ustawie.z.dnia.7.pazdzier-
nika.1992.r..o.regionalnych.izbach.obrachunkowych.(tekst.jedn.:.Dz..U..z.2001.r..Nr.55,.
poz..577.z.pózn..zm.).oraz.w.ustawie.z.dnia.23.grudnia.1994.r..o.Najwyższej.Izbie.Kon-
troli.(tekst.jedn.:.Dz..U..z.2007.r..Nr.231,.poz..1701.z.pózn..zm.).
Obecny. system. kontroli. oparty. jest. głównie. na. formalnych. kryteriach. kontroli.
połączonych.z.weryfikacją.obowiązków.sprawozdawczych.jednostek.samorządu.tery-
torialnego.i.nie.zapewnia.dostatecznych.informacji.o.efektywności.gospodarczej.i.spo-
Å‚ecznej.gospodarki.finansowej.prowadzonej.przez.te.jednostki.
2. Podstawy prawne systemu finansów
jednostek samorzÄ…du terytorialnego
Do.najważniejszych.aktów.prawnych.kształtujących.system.finansów.jednostek.
samorządu.terytorialnego.należy.zaliczyć:
 . Konstytucję.RP,.a.zwłaszcza.Rozdział.VII. .Samorząd.terytorialny.oraz.Rozdział.X.
 .Finanse.publiczne,
 . EuropejskÄ….KartÄ™.SamorzÄ…du.Lokalnego,
 . ustawy.ustrojowe,
 . ustawÄ™.o.finansach.publicznych,
 . ustawę.o.odpowiedzialności.za.naruszenie.dyscypliny.finansów.publicznych,
 . ustawÄ™.o.dochodach.jednostek.samorzÄ…du.terytorialnego,
 . ustawÄ™.o.regionalnych.izbach.obrachunkowych,
 . ustawy.budżetowe.
Konstytucja RP  .ustawa.z.dnia.2.kwietnia.1997.r..Szczególne.znaczenie.dla.wyzna-
czenia.konstytucyjnych.ram.finansów.samorządu.terytorialnego.mają.art..167,.168,.171.
oraz.art..216.i.217.Konstytucji..Określają.one.m.in..zródła.dochodów.samorządu,.deklarują.
zasadę. adekwatności. środków. do. zadań,. wprowadzają. ograniczone. władztwo. podat-
kowe.organów.jednostek.samorządu.terytorialnego,.określają.zakres.i.kryteria.nadzoru.
24
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytać ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj.
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym można
nabyć niniejszy tytuł w pełnej wersji. Zabronione są
jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej
zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siÄ™ jej
od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem serwisu.
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
internetowym Nexto.pl.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Finanse jednostek samorzÄ…du terytorialnego(2)
zmieniające w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia i jednostek samorządu terytorialnego
Ustawa o dochodach jednostek samorzÄ…du terytorialnego
pojecie i rodzaje jednostek samorzadu terytorialnego; jednostki pomocnicze gminy
Ustawa o dochodach jednostek samorzÄ…du terytorialnego
276 Ustawa o dochodach jednostek samorzÄ…du terytorialnego
Polityka inwestycyjna samorzadu terytorialnego jako narzedzie ksztaltowania rozwoju regionu
Środki prawne ograniczające nadużycia władzy w jednostkach samorządu terytorialnego

więcej podobnych podstron