Specjalista kontroli jakości 214906


Publikacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich, projekt  Opracowanie i upowszechnienie krajowych
standardów kwalifikacji zawodowych .
KRAJOWY STANDARD KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
Specjalista kontroli jakości (214906)
Autorzy
 mgr Bartosz Nestorowicz
Firma Doradcza Horyzont, Gliwice
 mgr Grzegorz Pietrzyk
Fabryka  Wiertła Baildon , Katowice
Konsultant ds. metodologii
 mgr Dariusz Kosiorek
DEMOS Polska Sp. z o.o., Warszawa
Recenzenci
 prof. Krystyna Lisiecka
Akademia Ekonomiczna, Katowice
 mgr inż. Stanisław Pater
TÜV Nord Polska Sp. z o.o., Katowice
Ewaluatorzy zewnętrzni
 dr inż. Elżbieta Targosz-Wrona
Akademia Techniczno-Humanistyczna, Bielsko-Biała
TÜV Nord Polska Sp. z o.o., Katowice
 dr Ewa Skowronek
TÜV Nord Polska Sp. z o.o., Katowice
 dr Jacek Kamiński
TÜV Nord Polska Sp. z o.o., Katowice
Komisja zatwierdzajÄ…ca
 mgr Bogdan Grzybowski  przewodniczÄ…cy
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Warszawa
 mgr Antoni Rutka
Związek Pracodawców Warszawy i Mazowsza, Warszawa
 dr Wojciech Januszko
Krajowa Izba Gospodarcza, Warszawa
 mgr Dawid Galus
Konfederacja Pracodawców Polskich, Warszawa
 dr Michał Butkiewicz
Centrum Badawczo-Rozwojowe  Edukacja i Praca
© Copyright by Ministerstwo Pracy i Polityki SpoÅ‚ecznej, 2007
ISBN 978-83-7204-503-4 [165]
Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji  PIB
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. (048) 364-42-41, fax (048) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
2
SPIS TREÅšCI
Wstęp ................................................................................................................ 4
1. Podstawy prawne wykonywania zawodu .................................................. 9
2. Syntetyczny opis zawodu ............................................................................ 9
3. Stanowiska pracy ...................................................................................... 10
4. Zadania zawodowe .................................................................................... 10
5. Składowe kwalifikacji zawodowych......................................................... 11
6. Korelacja między zadaniami zawodowymi
a składowymi kwalifikacji zawodowych.................................................. 12
7. Kwalifikacje ponadzawodowe .................................................................. 12
8. Specyfikacja kwalifikacji ogólnozawodowych, podstawowych
i specjalistycznych dla zawodu ................................................................. 14
3
Wstęp
Gospodarka oparta na wiedzy i współczesny rynek pracy potrzebują instru-
mentów wspierających rozwój zasobów ludzkich. W związku z tym duże nadzieje
wiąże się z ustanowieniem norm kwalifikacyjnych, które pozwoliłyby z jednej
strony zwiększyć przejrzystość kwalifikacji zawodowych potrzebnych gospodarce,
a z drugiej strony mogłyby być wykorzystywane do poprawy jakości kształcenia
i doskonalenia zawodowego w systemie szkolnym i pozaszkolnym.
Podstawę prawną tworzenia w Polsce systemu krajowych standardów kwali-
fikacji zawodowych stanowi Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrud-
nienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2004 r. Nr 99, poz. 1001 z pózn. zm.),
w której określono m.in. (Art. 4), że:
 & Minister właściwy do spraw pracy realizuje zadania na rzecz rynku pracy
przez dążenie do uzyskania wysokiego poziomu i rozwoju zasobów ludzkich,
w szczególności przez:
 prowadzenie badań i analiz rynku pracy,
 ustalanie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy,
 koordynowanie opracowywania standardów kwalifikacji zawodowych dla za-
wodów występujących w klasyfikacji zawodów i specjalności oraz prowadzenie
baz danych o standardach kwalifikacji&  .
W Polsce nadzorem i koordynacją opracowywania standardów kwalifikacji
zawodowych o randze krajowej zajmuje siÄ™ Departament Rynku Pracy Minister-
stwa Pracy i Polityki Społecznej. Będą one uaktualniane okresowo w miarę potrzeb
i zmian w wykonywaniu zawodu.
Zbiór sukcesywnie opracowywanych krajowych standardów kwalifikacji zawo-
dowych jest udostępniany w internetowej bazie danych, założonej na serwerze Mini-
sterstwa Pracy i Polityki Społecznej http://www.standardyiszkolenia.praca.gov.pl.
Opis standardu zawiera następujące elementy:
1. Podstawy prawne wykonywania zawodu (zawierają przepisy związane ściśle
z wykonywaniem zawodu).
2. Syntetyczny opis zawodu.
3. Wykaz stanowisk pracy z przyporządkowaniem do pięciu poziomów kwalifikacji.
4. Wykaz zadań zawodowych.
5. Wykaz składowych kwalifikacji zawodowych.
6. Zbiory umiejętności, wiadomości i cech psychofizycznych pracownika przy-
porzÄ…dkowane do:
 pięciu poziomów kwalifikacji zawodowych,
 grup kwalifikacji: ponadzawodowych, ogólnozawodowych, podstawo-
wych i specjalistycznych.
W obecnym stanie prawnym standardy kwalifikacji zawodowych nie sÄ… obli-
gatoryjnym dokumentem. Aktualnie opracowane standardy funkcjonujÄ… na zasa-
dzie dokumentu rekomendowanego przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
i mogą być wykorzystywane przez zainteresowane osoby i instytucje do różnych
celów, np. poradnictwa zawodowego, dostosowania ofert pracy do kwalifikacji
4
osób poszukujących pracy, oceny  luki kwalifikacyjnej osób bezrobotnych i po-
szukujących pracy, opracowania programów staży i praktyk zawodowych w ra-
mach przygotowania zawodowego, przygotowania podstaw programowych kształ-
cenia w zawodzie, programów kształcenia i doskonalenia zawodowego.
Model krajowych standardów kwalifikacji zawodowych przedstawia rys. 1.
Nazwa zawodu zgodnie z klasyfikacjÄ…
Standard
Słownik pojęć
kwalifikacji
Podstawy prawne wykonywania zawodu
dla zawodu 1
Syntetyczny opis zawodu
Stanowiska pracy
Zadania zawodowe
Składowe kwalifikacji zawodowych
Specyfikacja kwalifikacji zawodowych według grup
i poziomów:
Standard
kwalifikacji
dla zawodu 2
KLASYFIKACJA
ZAWODÓW
POZIOM 1
I SPECJALNOÅšCI
ponadzawodowe
Standard
kwalifikacji
ogólnozawodowe  umiejętności
dla zawodu 3
 wiadomości
 cechy
podstawowe
psychofizyczne
Standard
specjalistyczne
kwalifikacji
dla zawodu 4
POZIOM 2
ponadzawodowe
kolejne zawody ....
ogólnozawodowe  umiejętności
 wiadomości
 cechy
podstawowe
psychofizyczne
specjalistyczne
(itd. ...)
POZIOM 5
ponadzawodowe
ogólnozawodowe  umiejętności
 wiadomości
 cechy
podstawowe
psychofizyczne
specjalistyczne
Rys. 1. Model krajowych standardów kwalifikacji zawodowych
5
* * *
Krajowy standard kwalifikacji zawodowych powstaje w oparciu o analizÄ™ za-
wodu, która polega na wyodrębnieniu zakresów pracy w zawodzie oraz typowych
zadań zawodowych Z-n (n = 1, 2, 3& ). Przyjęto, że zakres pracy ma odpowiadać
potrzebom rynku pracy, tzn. powinna istnieć możliwość zatrudnienia pracownika
w danym zakresie pracy, na jednym lub kilku stanowiskach. Zakresom prac przy-
porządkowano tzw. składowe kwalifikacji zawodowych K-i (i = 1, 2, 3& ). Każ-
dej składowej kwalifikacji zawodowych przyporządkowano co najmniej jedno
(najczęściej kilka) zadań zawodowych. Korelację między zadaniami zawodowymi
a składowymi kwalifikacji zawodowych przedstawia tabela 2 opisu standardu.
W kolejnym kroku analizy każde zadanie zawodowe rozpisane zostało na
zbiory: umiejętności, wiadomości i cech psychofizycznych. W grupie kwalifikacji
podstawowych dla zawodu i specjalistycznych poszczególnym umiejętnościom,
wiadomościom i cechom psychofizycznym przyporządkowano oznaczenia tych
składowych kwalifikacji zawodowych K-i, w których dana umiejętność, wiado-
mość i cecha jest wykorzystywana. W grupie kwalifikacji ogólnozawodowych
i ponadzawodowych nie indeksuje się umiejętności, wiadomości i cech psychofi-
zycznych symbolami K-i, gdyż z definicji są one przypisane do wszystkich skła-
dowych kwalifikacji zawodowych K-i.
Rysunek 2 przedstawia etapy analizy zawodu.
ZAWÓD
ZAKRES PRACY
(SKAADOWA KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH)
ZADANIE ZAWODOWE
UMIEJTNOÅšCI  WIADOMOÅšCI
 CECHY PSYCHOFIZYCZNE
Rys. 2. Etapy analizy zawodu
Zbiory umiejętności, wiadomości i cech psychofizycznych przypisane zostały
do czterech grup kwalifikacji: ponadzawodowych, ogólnozawodowych, podsta-
wowych dla zawodu i specjalistycznych, które różnią się zasięgiem i stopniem
ogólności.
Kwalifikacje ponadzawodowe opisane są zbiorami umiejętności, wiadomo-
ści i cech psychofizycznych wspólnych dla branży lub sektora gospodarki, w której
zawód funkcjonuje (np. branża budowlana, informatyczna). Kwalifikacje po-
nadzawodowe obejmują także kwalifikacje kluczowe, które definiuje się jako
wspólne dla wszystkich zawodów. Kwalifikacje ogólnozawodowe są wspólne dla
wszystkich zakresów pracy w zawodzie, czyli dla tzw. składowych kwalifikacji
6
zawodowych K-i. Kwalifikacje podstawowe dla zawodu sÄ… charakterystyczne dla
jednej lub kilku (ale nie wszystkich) składowych kwalifikacji zawodowych. Kwali-
fikacje specjalistyczne także są charakterystyczne dla jednej lub kilku (ale nie
wszystkich) składowych kwalifikacji zawodowych, ale ponadto są to umiejętności,
wiadomości i cechy psychofizyczne rzadziej występujące w zawodzie, które wy-
konuje stosunkowo mała grupa pracowników wyspecjalizowanych w dość wąskiej
działalności w ramach zawodu. Rysunek 3 przedstawia zasięg poszczególnych
rodzajów kwalifikacji zawodowych.
W Krajowym Standardzie Kwalifikacji Zawodowych zdefiniowano pięć po-
ziomów kwalifikacji. Uporządkowanie kwalifikacji zawodowych według pozio-
mów ma na celu ukazanie złożoności pracy, stopnia trudności i ponoszonej odpo-
wiedzialności. Zasadą było niemieszanie ze sobą dwóch kwestii: wykształcenia
towarzyszącego zdobywaniu kwalifikacji zawodowych oraz umiejętności wyma-
ganych do wykonywania pracy na typowych stanowiskach pracy w zakładach pra-
cy. Przyjęto nadrzędność wymagań stawianych pracownikom na stanowiskach
pracy nad wymaganiami określonymi w podstawach programowych kształcenia
w zawodzie i wynikającymi z nich wymaganiami programów nauczania oraz wy-
maganiami zewnętrznych egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe.
GOSPODARKA
(Klasyfikacja zawodów i specjalności)
BRANŻA (SEKTOR GOSPODARKI)
ZAWÓD
ZAKRES PRACY
(SKAADOWA KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH)
ZADANIE ZAWODOWE
Kwalifikacje podstawowe i specjalistyczne
Kwalifikacje podstawowe i specjalistyczne
Kwalifikacje ogólnozawodowe
Kwalifikacje ponadzawodowe
Kwalifikacje kluczowe (np. porozumiewanie się w języku obcym, umiejętność wyszukiwania
i przetwarzania informacji, przedsiębiorczość, umiejętność pracy zespołowej itp.)
Rys. 3. Zasięg rodzajów kwalifikacji zawodowych
Na poziomie pierwszym umieszcza się umiejętności towarzyszące pracom
prostym, rutynowym, wykonywanym pod kierunkiem i pod kontrolą przełożonego.
Najczęściej jest to praca wykonywana indywidualnie. Do wykonywania pracy na
poziomie pierwszym wystarcza przyuczenie. Osoba wykonujÄ…ca pracÄ™ ponosi za
nią indywidualną odpowiedzialność za działania zawinione.
7
Poziom drugi wymaga samodzielności i samokontroli przy wykonywaniu ty-
powych zadań zawodowych. Pracownik potrafi pracować w zespole pod nadzorem
kierownika zespołu. Ponosi indywidualną odpowiedzialność za działania zawinione.
Na poziomie trzecim kwalifikacji zawodowych pracuje pracownik, który wy-
konuje złożone zadania zawodowe. Złożoność zadań generuje konieczność posia-
dania umiejętności rozwiązywania nietypowych problemów towarzyszących pracy.
Pracownik potrafi kierować małym, kilku- lub kilkunastoosobowym zespołem
pracowników. Ponosi odpowiedzialność zarówno za skutki własnych działań, jak
i za działania kierowanego przez siebie zespołu.
Poziom czwarty wymaga od pracownika umiejętności wykonywania wielu
różnorodnych, często skomplikowanych i problemowych zadań zawodowych. Za-
dania te majÄ… charakter techniczny, organizacyjny i specjalistyczny oraz wymagajÄ…
samodzielności powiązanej z poczuciem ponoszenia wysokiej osobistej odpowie-
dzialności. Pracownik musi potrafić kierować zespołami średniej i dużej liczebno-
ści, od kilkunastu do kilkudziesięciu osób, podzielonymi na podzespoły.
Poziom piąty reprezentują pracownicy, którzy kierują organizacjami i podej-
mują decyzje o znaczeniu strategicznym. Potrafią diagnozować, analizować i pro-
gnozować złożoną sytuację gospodarczą i ekonomiczną oraz wdrażać swoje pomy-
sły do praktyki organizacyjnej i gospodarczej. Są w pełni samodzielni, działający
w sytuacjach przeważnie problemowych, ponoszący odpowiedzialność i ryzyko
wynikające z podejmowanych decyzji i działań. Pracownicy ci ponoszą także od-
powiedzialność za bezpieczeństwo i rozwój zawodowy podległych im osób i całej
organizacji.
8
1. Podstawy prawne wykonywania zawodu1
- Ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów
(Dz. U. Nr 122, poz. 1319).
- Ustawa z dnia 12 września 2002 r. o normalizacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 169,
poz. 1386).
- Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o miarach (Dz. U. z 2001 r. Nr 63, poz. 636).
- Obwieszczenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 4 lipca 2005 r. w sprawie
informacji o notyfikowanych jednostkach certyfikujÄ…cych i jednostkach kontrol-
nych oraz notyfikowanych laboratoriach (M.P. z 2005 r. Nr 46, poz. 636).
- Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz.U. z 2002 r.,
Nr 166, poz. 1360 z pózn. zm.; t.j.: Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087 z pózn. zm.;
(nowelizacja ustawy z dnia 15 grudnia 2006 r., która weszła w życie 7 stycznia
2007 r.  Dz. U. Nr 249 z 2006 r. poz. 1834).
- Dyrektywa europejska 2004/22/WE  PrzyrzÄ…dy pomiarowe (wprowadzona
w życie Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z 18 grudnia 2006 r. w sprawie
zasadniczych wymagań dla przyrządów pomiarowych (Dz. U. z 2007 r. Nr 3,
poz. 27).
- Norma PN-ISO 9001-2000, PN-ISO 17025, PN-ISO 10012/1, PN-ISO 10012/2,
PN-ISO 19011).
2. Syntetyczny opis zawodu
Specjalista kontroli jakości pełni istotną rolę w całym procesie produkcyjnym,
począwszy od zakupu surowca, poprzez proces jego przerobu, aż do wyproduko-
wania gotowego wyrobu. W zależności od przydzielonego zadania i kompetencji,
jego praca polega na badaniu zgodności z normami surowców i komponentów
stosowanych w procesie technologicznym, badaniu i kontroli prawidłowości prze-
biegu poszczególnych etapów procesów technologicznych, ocenie zgodności
z normami gotowych wyrobów, przeprowadzaniu lub nadzorze koniecznych badań
organoleptycznych i laboratoryjnych pomagających sprawdzić zgodność z założo-
nymi normami surowców, półfabrykatów i gotowych wyrobów, analizie uzyska-
nych badań i pomiarów, ich interpretacji i formułowaniu właściwych wniosków,
analizie przyczyn ewentualnych reklamacji od odbiorców, opracowywaniu i wdra-
żaniu działań zapobiegawczych i korygujących odstępstwa od norm i przyjętych
procedur.
Specjalista kontroli jakości może mieć także wpływ na dobór metodyki badań
i aparatury kontrolno-pomiarowej na poszczególnych etapach kontroli jakości
i nadzoru nad nią. Formułuje i realizuje on odpowiednie działania korekcyjne
i zapobiegawcze.
Specjalista kontroli jakości często miewa do czynienia nie tylko z prostymi
przyrządami kontrolno-pomiarowymi, ale również ze skomplikowanymi, czułymi
1
Stan prawny na dzień 30 czerwca 2007 r.
9
i dokładnymi urządzeniami do badań i pomiarów. Do ich obsługi, niejednokrotnie
wymagane jest odpowiednie przygotowanie i wiedza teoretyczna.
Specjalista kontroli jakości powinien być osobą dokładną, gotową do usta-
wicznego uczenia siÄ™ daleko zaawansowanej techniki i skomplikowanej aparatury
kontrolno-pomiarowej, wymagajÄ…cej odpowiedniego przygotowania teoretycznego.
Dlatego też dla takich pracowników wymagania dotyczące kwalifikacji i przygo-
towania zawodowego bywają odpowiednio wyższe aniżeli dla pracowników wy-
konujących proste czynności kontrolno-pomiarowe.
Szczególne warunki pracy specjalisty kontroli jakości i akty prawne dotyczące
tego zawodu związane są z takimi branżami jak: elektroenergetyka, farmacja, gór-
nictwo, przemysł chemiczny, spożywczy itd. W niektórych branżach wymagają od
niego wytrzymałości na długotrwały wysiłek psychiczny, zdolność do pracy
w warunkach monotonnych, a czasem i w warunkach izolacji społecznej.
Typowe stanowiska pracy, na jakich wykonuje swoje czynności osoba zajmu-
jąca się kwestiami jakości to: kontroler ds. jakości, specjalista kontroli jakości,
specjalista ds. zapewnienia jakości, menadżer ds. jakości czy kierownik działu
jakości.
3. Stanowiska pracy
Tabela 1. Przyporządkowanie stanowisk pracy do poziomów kwalifikacji zawodowych
Poziom
kwalifikacji Typowe stanowiska pracy UWAGI
zawodowych
1 *)
2 *)
 Kontroler jakości.
3
 Specjalista ds. kontroli jakości.
 Specjalista ds. zapewnienia jakości.
4  Menedżer ds. jakości.
 Kierownik działu jakości.
5 *)
*) Nie zidentyfikowano w badaniach.
4. Zadania zawodowe
Z-1. Opracowywanie w podległym obszarze instrukcji dotyczących kontroli jako-
ści dostarczanych surowców i usług na podstawie norm i warunków tech-
nicznych, najlepszych z punktu widzenia możliwości organizacyjno-
technologicznych przedsiębiorstwa oraz wymagań klienta.
Z-2. Opracowywanie w podległym obszarze instrukcji kontroli procesów techno-
logicznych wytwarzanego produktu i procesu jego magazynowania we
współpracy ze służbą technologiczną.
10
Z-3. Projektowanie, w zarzÄ…dzanym obszarze, stanowisk kontrolno-pomiarowych
przebiegu produkcji i magazynowania danego wyrobu podlegajÄ…cego ocenie
jakościowej.
Z-4. Opracowywanie, w zarządzanym obszarze, dokumentów (na podstawie wy-
magań klienta) obowiązujących w branży norm i warunków technicznych,
służących do oceny wyrobu gotowego.
Z-5. Zbieranie informacji o dostarczonych surowcach oraz usługodawcach ze-
wnętrznych, zaangażowanych w proces wytwarzania wyrobu podlegającego
ocenie jakościowej.
Z-6. Ustalanie, w kontrolowanym przez siebie zakresie, metody kontroli i pomia-
rów w całym ciągu technologicznym oraz magazynowo-logistycznym wy-
twarzanego wyrobu, podlegającego ocenie jakościowej.
Z-7. Wybieranie oraz nadzorowanie odpowiednich urządzeń kontrolno-pomia-
rowych służących do określania zgodności surowca lub wyrobu z założeniami
technologicznymi.
Z-8. Organizowanie własnego stanowiska pracy zgodnie z zasadami i przepisami
bezpieczeństwa pracy i ergonomii.
Z-9. Dokumentowanie wykonanych czynności kontroli i badań wraz z analizo-
waniem tych danych i przekazywaniem ich kierownictwu.
Z-10. Współpraca z kierownikami działów produkcyjnych i technologami.
Z-11. Prowadzenie rozmów z klientami i odbiorcami na temat ich opinii i wyma-
gań w stosunku do jakości wyrobów podlegających ocenie jakościowej.
Z-12. Przeprowadzanie audytów jakościowych u kooperantów i dostawców.
Z-13. Opracowywanie i nadzorowanie w podległym obszarze procedur reklama-
cyjnych.
Z-14. Nadzór nad dokumentacją dotyczącą przeprowadzonych kontroli urządzeń
kontrolno-pomiarowych.
Z-15. Zlecanie jednostkom zewnętrznym, posiadającym uprawnienia do wykony-
wania badań, oceny próbek surowców i wyrobu pod kątem ich zgodności
z obowiÄ…zujÄ…cymi normami.
Z-16. Sporządzanie orzeczeń o jakości i przydatności dostarczanych surowców
i produktów gotowych.
Z-17. Nadzorowanie jakości powstającego produktu w całym procesie technolo-
gicznym od surowca do wyrobu gotowego.
5. Składowe kwalifikacji zawodowych
K-1. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej jakości.
K-2. Prowadzanie szkoleń i audytów dotyczących kontroli jakości.
K-3. Dobieranie narzędzi, przyrządów oraz metod kontroli i pomiarów w całym
ciÄ…gu kontrolowanego procesu technologicznego.
K-4. Zarządzanie informacją o wymaganiach i brakach jakościowych gotowego
wyrobu.
11
K-5. Zapobieganie i korygowanie niezgodności wyrobu z przyjętymi normami
i procedurami.
K-6. Uczestniczenie w tworzeniu planów poprawy jakości oraz strategii zarzą-
dzania jakością.
6. Korelacja między zadaniami zawodowymi a składowymi
kwalifikacji zawodowych
Tabela 2. Korelacja między zadaniami zawodowymi a składowymi kwalifikacji zawodowych
Składowe kwalifikacji zawodowych
Zadania
zawodowe
K-1 K-2 K-3 K-4 K-5 K-6
Z-1 X X X X X X
Z-2 X X X X X X
Z-3 X X X X X
Z-4 X X X
Z-5 X X X X X X
Z-6 X X X X X X
Z-7 X X X X
Z-8 X X X X
Z-9 X X X X X X
Z-10 X X X X X
Z-11 X X X X X
Z-12 X X X X
Z-13 X X X X X X
Z-14 X X X X
Z-15 X X X X
Z-16 X X X X
Z-17 X X X X X
7. Kwalifikacje ponadzawodowe
UWAGA: Kwalifikacje na poziomie wyższym zawierają kwalifikacje z poziomów
niższych.
Tabela 3. Przyporządkowanie kwalifikacji ponadzawodowych do poziomów kwalifikacji
Poziom
kwalifikacji
Kwalifikacje ponadzawodowe
zawodowych
UMIEJTNOÅšCI
1 *)
2 *)
- Dzieli się doświadczeniem zawodowym z innymi członkami zespołu pracowni-
3
czego.
12
Poziom
kwalifikacji
Kwalifikacje ponadzawodowe
zawodowych
- Komunikuje się ze współpracownikami i kontrahentami bezpośrednio oraz
z wykorzystaniem środków technicznych (Internet, poczta elektroniczna).
- Sprawnie redaguje teksty w języku polskim.
- Obsługuje komputer.
- Korzysta z różnych zródeł informacji (literatury krajowej i zagranicznej, Internet,
itp.).
- Przygotowuje bieżące i okresowe informacje dotyczące realizacji zadań oraz
sprawozdania z wykonywanej pracy.
- Posługuje się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
- Określa zadania członków nadzorowanego zespołu pracowników.
- Dokonuje oceny pracy nadzorowanych członków zespołu pracowniczego.
- Kontaktuje się z wykorzystaniem nowoczesnych środków komunikacji.
- Prowadzi korespondencjÄ™.
- Planuje czas potrzebny do wykonania powierzonych zadań.
4 - Opracowuje harmonogramy prac.
- Opracowuje i wdraża systemy jakości.
- Planuje pracę własną i podległych pracowników.
- Kieruje zespołem lub zespołami pracowników.
5 *)
WIADOMOÅšCI
1 *)
2 *)
- Techniki komunikowania siÄ™.
- Praca w zespole pracowniczym.
- Planowanie pracy.
3
- Bazy danych, arkusze kalkulacyjne, edytory tekstu, programy komputerowe,
Internet.
- Ogólna wiedza ekonomiczna  zasady gospodarki rynkowej.
- Zasady prowadzenia korespondencji.
- Negocjacje.
- Mikroekonomia i zasady gospodarki rynkowej.
4
- Kierowanie zespołami pracowników.
- Struktura organizacyjna firmy.
- Techniki negocjacji i dyskusji.
5 *)
CECHY PSYCHOFIZYCZNE
1 *)
2 *)
- Dykcja.
- Sprawność manualna.
- Dobra pamięć.
3
- Wytrzymałość na długotrwały wysiłek psychiczny.
- Zdolność nawiązywania kontaktów.
- Dokładność.
- Zamiłowanie do ładu i porządku.
4 - Zdolność współpracy w zespole.
- Zdolności kierownicze.
13
Poziom
kwalifikacji
Kwalifikacje ponadzawodowe
zawodowych
- Zdolność podejmowania szybkich i trafnych decyzji.
- Samodzielność.
5 *)
*) Nie zidentyfikowano w badaniach.
8. Specyfikacja kwalifikacji ogólnozawodowych,
podstawowych i specjalistycznych dla zawodu
UWAGA: Kwalifikacje na poziomie wyższym zawierają kwalifikacje z poziomów
niższych.
POZIOM 1
 Nie zidentyfikowano.
POZIOM 2
 Nie zidentyfikowano.
POZIOM 3
Kwalifikacje ogólnozawodowe
Umiejętności
 Sprawnie posługuje się komputerem w zakresie edytora tekstu, arkusza kalkula-
cyjnego, programu służącego tworzeniu prezentacji (np.: Power Point) oraz
pocztÄ… elektronicznÄ….
 Stosuje wiedzÄ™ teoretycznÄ… w praktyce.
 Nawiązuje kontakty społeczne i prowadzi rozmowy: z dostawcami surowców
i usług, współpracownikami, klientami i kierownictwem firmy.
 Współpracuje z kierownictwem firmy.
 Współpracuje z grupą, do której kierowane są instrukcje, procedury.
 Pracuje w grupie nad określonym zadaniem.
 Posługuje się terminami technicznymi stosowanymi w danej branży.
 Przechowuje wyniki badań związanych z kontrolą jakości.
14
Wiadomości
 Ogólne wiadomości z zakresu wiedzy technicznej.
 Docieranie do informacji z wykorzystaniem wszelkich dostępnych zasobów.
 Metody komunikacji interpersonalnej.
 Metodologia archiwizowania i przechowywania danych oraz dokumentów me-
todami tradycyjnymi i przy użyciu techniki komputerowej.
Cechy psychofizyczne
 Czucie dotykowe.
 Czucie smakowe.
 Rozróżnianie barw.
 Wrażliwość węchowa.
 Uzdolnienia organizacyjne.
 Komunikatywność.
 Samokontrola.
Kwalifikacje podstawowe dla zawodu
Umiejętności
 Zbiera informacje dotyczące surowców, dostawców surowców i usługodawców
zewnętrznych zaangażowanych w proces wytwarzania wyrobu podlegającego
ocenie jakościowej (K-3, K-4).
 Określa poziom kontroli na wszystkich etapach procesu wytwarzania i składo-
wania wyrobu (K-3, K-4, K-6).
 Korzysta z Internetu w celu zaznajomienia siÄ™ z nowymi trendami i rozwiÄ…za-
niami technicznymi, dotyczącymi urządzeń kontrolno-pomiarowych dostępnych
na rynku (K-3).
 Analizuje dane i informacje dotyczące wymogów jakościowych dostarczanych
na potrzeby produkcji surowców i usług (K-3, K-4).
 Czyta rysunek techniczny oraz dokumentacjÄ™ technologicznÄ… ze zrozumieniem
tekstu (K-1, K-4).
 Współpracuje z grupą pracowników zaangażowanych w ocenę jakości wyro-
bów (K-2, K-4, K-6).
 Prowadzi statystyki historyczne z zapisów jakościowych w przedsiębiorstwie,
w celu ustalenia trendów związanych z jakością wyrobu gotowego podlegające-
go ocenie jakościowej (K-1, K-4).
 Sporządza analizy i raporty z działalności dotyczącej zapewnienia jakości pro-
duktu w przedsiębiorstwie (K-1, K-4).
 Analizuje dane i dokumenty dotyczących kontroli urządzeń kontrolno-po-
miarowych (K-3, K-4).
 Współpracuje z zespołem w celu określenia procedur składania i przyjmowania
reklamacji (K-4, K-5).
15
 Planuje działania związane z oceną roszczeń reklamacyjnych (K-4, K-5).
 Analizuje dane dotyczące reklamacji, komunikuje się z jednostkami zewnętrz-
nymi (K-4).
 Prowadzi rozmowy telefoniczne z jednostkami zewnętrznymi, mającymi
uprawnienia do wykonywania określonych badań (K-2, K-3).
 Sporządza analizy i raporty z orzeczeń o przydatności dostarczanych surowców
i produktów gotowych (K-2, K-4).
 Analizuje informacje uzyskane w czasie procesu obserwacji i wytwarzania wy-
robu (K-4).
 Realizuje harmonogram kontroli i przeglądów urządzeń kontrolno-pomia-
rowych (K-2, K-5).
 Analizuje dane dotyczÄ…ce reklamacji.
 Poszukuje przyczyn niezgodności i podejmuje działania korygujące.
Wiadomości
 Normy i standardy branżowe (K-1, K-2, K-3).
 Prawo konsumenckie (K-4).
 Ograniczenia wynikajÄ…ce ze sposobu organizacji pracy i/lub procesu technolo-
gicznego (K-4, K-5).
 Rynek branżowy i główni klienci (K-2, K-4, K-6).
 Wiedza o instytucjach uprawnionych do dokonywania sprawdzeń urządzeń kon-
trolno-pomiarowych, badań, oceny próbek surowców i wyrobów (K-2, K-3).
 Normy i standardy jakości surowców i produktów (K-4).
 Technologia wytwarzania i przechowywania wyrobów w danej branży (K-1, K-4).
 Instrukcje w zakresie sprawdzania urządzeń kontrolno-pomiarowych (K-1, K-3).
 Podstawy statystyki (K-3, K-4).
Cechy psychofizyczne
 Rozumowanie logiczne (K-1, K-2, K-3, K-4, K-5, K-6).
 Wyobraznia i myślenie twórcze (K-3, K-4, K-5).
Kwalifikacje specjalistyczne dla zawodu
Umiejętności
 Redaguje raporty cząstkowe i całościowe dotyczące jakości oferowanego wyro-
bu, podlegającego ocenie jakościowej (K-2, K-4).
 Planuje program audytu jakościowego m.in. u kooperanta i dostawców surowca
(K-2).
 Dociera do informacji technicznej/naukowej w celu uzupełnienia wiedzy na
temat norm i warunków technicznych służących ocenie wyrobu gotowego
(K-3, K-4).
16
Wiadomości
 Metody magazynowania i logistyki wewnątrz- i zewnątrzzakładowej (K-4).
 Metodologia przygotowywania audytów jakościowych (K-2).
Cechy psychofizyczne
 Nie zidentyfikowano.
POZIOM 4
Kwalifikacje ogólnozawodowe
Umiejętności
 Współpracuje z zespołem technologicznym.
 Rozwiązuje problemy natury technicznej i społecznej wynikających ze współ-
pracy oraz wdrażania nowych rozwiązań technologicznych i organizacyjnych.
 Współpracuje z osobami wewnątrz firmy oraz pracownikami dostawcy/koope-
ranta w celu ustalenia zasad współpracy.
Wiadomości
 Budowanie zespołów zadaniowych.
 Sposoby rozwiązywania problemów.
Cechy psychofizyczne
 Odporność emocjonalna i zrównoważenie.
Kwalifikacje podstawowe dla zawodu
Umiejętności
 Posługuje się informacją naukową w celu poszerzenia swojej wiedzy o wyko-
rzystywanych w procesie produkcji surowcach i produktach (K-3, K-4, K-6).
 Posługuje się Internetem w celu ustalenia listy potencjalnych dostawców su-
rowców i usług (K-2, K-3).
 Analizuje dane dotyczące dostawców surowców i usług, wydając rekomendacje
do kooperacji (K-3, K-4).
 Analizuje informacje w celu wybrania optymalnej metody kontroli jakości wy-
twarzanego produktu (K-3, K-4).
 Analizuje dane w celu wyboru urządzenia kontrolno-pomiarowego w możliwie
jak najlepszy sposób spełniającego stawiane przed nim zadania (K-3, K-4).
17
 Podejmuje decyzje o wyborze urzÄ…dzenia kontrolno-pomiarowego, kierujÄ…c siÄ™
wiedzą techniczną, zebranymi informacjami, możliwościami przedsiębiorstwa
oraz możliwościami jego wykorzystania w przyszłości (K-3, K-6).
 Przetwarza i syntetyzuje informacje dotyczące wymogów jakościowych dostar-
czanych surowców i usług (K-2, K-4).
 Analizuje dane i informacje dotyczące kontroli procesów wytwarzania i maga-
zynowania wytwarzanego produktu (K-2, K-3, K-4).
 Nawiązuje kontakty społeczne i prowadzi rozmowy z klientem w celu doprecy-
zowania jego oczekiwań względem wytwarzanego wyrobu (K-4).
 NawiÄ…zuje kontakty z klientem w celu uzyskania informacji o wadach i brakach
gotowego wyrobu (K-4, K-5).
 Współpracuje z kierownikami działów produkcyjnych i technologami przy oka-
zji pojawiania się w toku produkcji i magazynowania problemów jakościowych
oraz zgłaszanych reklamacjach (K-4, K-5).
 Tworzy harmonogram kontroli i przeglądu urządzeń kontrolno-pomiarowych
(K-2).
 Obserwuje tok produkcji i magazynowania gotowego wyrobu w celu oglÄ…du
całego procesu wytwarzania wyrobu (K-3, K-4, K-6).
 Posługuje się informacjami uzyskanymi w trakcie obserwacji procesu wytwa-
rzania wyrobu, podlegającego ocenie jakościowej (K-4).
 WyciÄ…ga z poczynionych obserwacji praktyczne wnioski dotyczÄ…ce organizacji
pracy, zastosowanych technologii oraz jakości wyrobu (K-4, K-6).
 Poszukuje potencjalnych przyczyn niezgodności i podejmuje działania zapobie-
gawcze i korygujÄ…ce (K-3, K-4, K-5).
 Kontaktuje się z klientem w celu optymalizacji wyrobu i doskonalenia jakości
(K-4, K-6).
Wiadomości
 Metody kontroli jakości wyrobów (K-1, K-2, K-3).
 Technologia produkcji wyrobu (K-3, K-4).

Cechy psychofizyczne
 Operatywność i skuteczność (K-2, K-6).
Kwalifikacje specjalistyczne dla zawodu
Umiejętności
 Tworzy plany badań jakości w całym ciągu technologicznym oraz magazyno-
wo-logistycznym wytwarzanego wyrobu (K-2, K-3, K-6).
 Wyznacza wielkości próbek przeznaczonych do badania jakości (K-3).
18
 Przewiduje możliwości występowania ograniczeń i potencjalnych trudności
wprowadzając procedury określające tryb postępowania w sytuacjach proble-
matycznych/awaryjnych (K-5).
 Tworzy plany badań jakości produkowanego wyrobu (K-6).
 Określa wymagania, jakie powinien spełniać pracownik na stanowisku kontrol-
no-pomiarowym (K-2, K-3).
 Dobiera instrumenty i narzędzia na stanowisku kontrolno-pomiarowym nie-
zbędne do jego prawidłowego funkcjonowania (K-3).
 Występuje na spotkaniach kierownictwa firmy i prezentuje dane dotyczące jako-
ści wyrobów w ujęciu statystycznym i historycznym (K-4, K-6).
 Występuje przed szerokim audytorium składającym się z kierownictwa firmy
i/lub przedstawicieli klienta w celu prezentacji propozycji dotyczących możliwo-
ści spełnienia oczekiwań klienta względem jakości wyrobu (K-4, K-6).
 Definiuje zakres i cel audytu jakościowego u kooperanta/dostawcy (K-2, K-4).
 Przeprowadza audyty jakościowe produktów i procesów wewnętrznych i ze-
wnętrznych (K-2).
 Obsługuje programy komputerowe w zakresie baz danych (K-1, K-2, K-4).
 Bada stopień satysfakcji klienta (K-4, K-6).
 Prezentuje, za pomocą różnych narzędzi multimedialnych, wnioski (K-1, K-2,
K-4, K-5, K-6).
 Przygotowuje założenia do budowy badania ankietowego i zleca je jednostkom
zewnętrznym (K-1, K-4).
Wiadomości
 Metodologia pomiarów i badań pobranych próbek (K-3).
 Standardy branżowe dotyczące pozwoleń, norm i certyfikatów (K-4).
 Metody badań satysfakcji klientów (K-4).
 Systemy jakości (ISO, TQM itp.) (K-4, K-6).
 Metodologia i zasady przeprowadzania wewnętrznych i zewnętrznych audytów
jakości (K-2).
 Znajomość aparatury kontrolno-pomiarowej (K-3).
 Narzędzia zarządzania jakością (K-1, K-2, K-3, K-5).
Cechy psychofizyczne
 Zdolność oceny odległości i przewidywania sytuacji (K-4, K-5, K-6).
 Zdolność do pracy w nieprzyjemnych warunkach środowiskowych (K-2, K-4,
K-6).
POZIOM 5
 Nie zidentyfikowano.
19


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
CV Pracuj specjalista ds kontroli jakosci
METODY BIOLOGICZNE W KONTROLI JAKOÅšCI WODY
8411405 kontroler jakosci wyrobow elektronicznych
4 02 Kontrola jakości podczas produkcji (v4)
kontrola jakosci
Opis zawodu Spec kontroli jakości
ORP system kontroli jakosci
14 Wady i kontrola jakości obróbki cieplnej
8511502 kontroler jakosci wyrobow mechanicznych
Statystyczna kontrola jakości
Służby specjalne poza kontrolą Sejmu
Jakość zdrowotna żywności i praktyczne aspekty jej kontroli
Kontrola Ilościowa i Jakościowa w przedsiębiorstwie gastronomicznym oraz przyczyny reklamacji
Metody chromatograficzne w kontroli składu i jakości żywności
Statystyczne narzędzia kontroli i poprawy jakości (Majka, Jankowska)
26$1102 specjalista do spraw kontrolingu
Lista kontrolna specjalistyczna reczne prace transportowe
53$2403 specjalista do spraw szkolen

więcej podobnych podstron