INFORMACJA O STANIE BHP


INFORMACJA O STANIE
BEZPIECZECSTWA I HIGIENY PRACY
za rok 2005
w Urzędzie Morskim w Szczecinie
1. Postanowienia ogólne1
2. Profilaktyczna opieka zdrowotna2
3. Szkolenia pracowników z zakresu BHP3
4. Wypadki przy pracy4
5. Komisja BHP5
6. Słu\ba BHP6
7. Badania środowiska pracy7
8. Choroby zawodowe8
9. Kontrole zewnętrzne9
10 Posiłki profilaktyczne i napoje10
11. Ochrona pracy kobiet i młodocianych11
12. Prace szczególnie niebezpieczne12
13. Ocena zagro\eń ryzyka zawodowego13
14. Pomieszczenia, maszyny i procesy technologiczne14
15. Uwagi końcowe15
1. Postanowienia ogólne
W Urzędzie Morskim w Szczecinie stan zatrudnienia na dzień 31.12.2005r.
wynosił : 628 pracowników
w tym kobiet - 183
młodocianych - 0
W porze nocnej zatrudnionych było 186 pracowników.
2. Profilaktyczna opieka zdrowotna.
Urząd Morski ma zawarte umowy na świadczenie badań profilaktycznych dla
pracowników z :
" Portowym Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki
Zdrowotnej w Szczecinie , ul. Energetyków 2,
" Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej Szpital
Miejski im. A. Sokołowskiego , ul. Mieszka I  go 7 w Świnoujściu.
Nadzór nad terminowością wysyłania pracowników na badania lekarskie spoczywa
na kierownikach komórek organizacyjnych.
Średni koszt badania jednego pracownika wyniósł 68,93 zł,
Aączny koszt badań profilaktycznych wyniósł 25.091,00 zł.
W roku 2005 przebadano ogółem 202 pracowników w tym w ramach badań:
" wstępnych - 36
" okresowych - 146
" skierowano na badania kontrolne - 19
" 1 osobę skierowano na psychotesty.
Koszt szczepień ochronnych wyniósł 3.810,00 zł i objętych było nimi 66 osób.
Zrefundowano zakup okularów 28 pracownikom. Aączna kwota wydatkowana na
zakup okularów i wymianę szkieł do nich wyniosła 3.250,00 zł. Na wyposa\enie
apteczek pierwszej pomocy w leki i środki opatrunkowe wydano kwotę 2 291,32
zł ( w tym na apteczki dla OOW 472,87 zł).
3. Szkolenia pracowników z zakresu BHP.
W roku 2005 odbyło przeszkolonie w zakresie BHP:
- szkolenie wstępne ogólne - 133 osoby (w tym osoby odbywające
praktyki studenckie)
- szkolenia okresowe - 431 osób.
Ośrodek, który prowadził szkolenie okresowe bhp to: Fundacja Realizacji
Programów Społecznych Ośrodek Studiów i Kształcenia Społeczno  Zawodowego
w Warszawie O/ Szczecin.
Szkolenia są dokumentowane zaświadczeniami , których kserokopie przechowuje się
w aktach osobowych pracowników.
4. Wypadki przy pracy
W roku 2005 miało miejsce 10 wypadków przy pracy.
Najczęściej występującą przyczyną wypadku przy pracy był czynnik ludzki:
nieuwaga, brak dostatecznej koncentracji, nieostro\ność itp.
Najwięcej wypadków dotyczyło pracowników Baz Oznakowania Nawigacyjnego i
Obwodów Ochrony Wybrze\a  łącznie 6 wypadków.
Doznane obra\enia:
" uraz prawego oka,
" złamanie trzonu strzałki lewej nogi,
" złamanie guzka większego kości ramieniowej lewej,
" ukąszenie przez psa,
" skręcenie stawu skokowego stopy prawej,
" stłuczenie przedniej części stopy lewej nogi oraz złamanie palca,
" rana cięta kciuka lewej ręki,
" silne stłuczenie prawej nogi pod kolanem,
" uraz głowy, szyi, stawu barkowego lewego i prawego na skutek upadku
ze schodów w maszynowni statku morskiego,
" złamanie obojczyka prawego i skręcenie stopy prawej nogi.
Z tytułu wypadków przy pracy w roku 2005 otrzymało świadczenia :
- 6 pracowników jednorazowe odszkodowania  świadczenia pienię\ne z
ZUS,
- 5 pracowników jednorazowe odszkodowania  świadczenia pienię\ne z
TUiR  Warta .
W pozostałych wypadkach sprawy o odszkodowanie są w toku.
Wskazniki wypadkowe: częstotliwość i cię\kość wypadków na przełomie 3 lat
kształtowały się następująco:
Wskaznik częstotliwości: za rok 2005 wyniósł - 15,92
za rok 2004 - 13,87
za rok 2003 - 13,87
Wskaznik cię\kości: za rok 2005 wyniósł - 20,80
za rok 2004 - 31,00
za rok 2003 - 30,67
Okoliczności i przyczyny wypadków przy pracy bada zespół powypadkowy
składający się z pracownika słu\by BHP i społecznego inspektora pracy.
5. Komisja BHP.
Komisja ds. BHP została powołana Zarządzeniem Wewnętrznym Nr 8 Dyrektora
UMS z dnia 23 kwietnia 1997r., (zmiana ZW Nr 10/2003).
W roku 2005 Komisja BHP spotykała się na posiedzeniach trzykrotnie.
W okresie maja i czerwca 2005 roku Komisja BHP dokonała przeglądu stanowisk
pracy w obiektach Urzędu Morskiego. Na tę okoliczność zostało sporządzone
sprawozdanie z dnia 6 września 2005 roku, które przedło\ono Dyrektorowi Urzędu.
Sprawozdanie zawierało zalecenia dotyczące poprawy bezpieczeństwa i
warunków pracy w 34 obiektach Urzędu Morskiego.
W ramach swojej działalności komisja BHP nie korzystała w minionym
roku z ekspertyz i opinii specjalistów spoza zakładu pracy.
Współpraca Komisji BHP z komórkami organizacyjnymi Urzędu Morskiego
układała się dobrze.
6. Słu\ba BHP
Słu\ba BHP sporządziła na rok 2005 Plan poprawy warunków BHP , który
obejmował 49 przedsięwzięć (techniczno- modernizacyjnych) , mających na celu
poprawę warunków bhp na stanowiskach pracy w 9 obiektach.
W roku 2005r. zostało przeprowadzonych 6 kontroli wewnętrznych przez Zespół
ds. BHP oraz Ochrony Przeciwpo\arowej.
Wystąpiono z jednym wnioskiem o ukaranie pracownika za nieprzestrzeganie
przepisów bhp.
7. Badania środowiska pracy.
Urząd Morski w Szczecinie prowadzi badania środowiska pracy i pomiary czynników
szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy.
7.1 Na stanowiskach pracy Urzędu Morskiego w Szczecinie występują
następujące rodzaje czynników szkodliwych lub ucią\liwych dla zdrowia:
fizyczne:
" hałas
" wibracja
" niedostateczne oświetlenie stanowisk pracy
" mikroklimat
" promieniowanie elektromagnetyczne
" promieniowanie jonizujące
" pyły przemysłowe w środowisku pracy ( np. pył drzewny)
" praca na wysokości
czynniki chemiczne:
" ozon
" siarki ditlenki
" węglowodory alkaliczne,
" oleje mineralne,
czynniki psychofizyczne
obcią\enie psychonerwowe :
" związane ze sposobem i warunkami odbierania informacji
" z warunkami podejmowania decyzji
7.2 W 2005 r. wykonano pomiarów następujących czynników szkodliwych dla
zdrowia:
" natę\enie hałasu
" pyły całkowite
" natę\enie oświetlenia
7.2.1 w Bazie Oznakowania Nawigacyjnego w Świnoujściu:
a) Stolarnia
- Stę\enie pyłu wyniosło 0,56 NDS.
- Pomiar hałasu wyniósł 7,6 NDN
Pracownikowi oraz przebywającym osobom w stolarni zalecono noszenie
ochronników słuchu podczas pracy maszyn stolarskich.
b) Siłownie jednostek pływających: k/h  Malwina , s/v  Planeta , motorówka
 Magda
- Stwierdzono wielokrotne przekroczenie dopuszczalnych wartości
natę\enia hałasu.
Pracownicy obsługujący siłownie okrętowe mają obowiązek noszenia
ochronników słuchu.
c) Maszynownie z agregatem prądotwórczym w Stacjach Nautycznych
Karsibór i Dziwnów oraz w Latarniach morskich Świnoujście i Niechorze.
Badane ww. stanowiska spełniają normatywy higieniczne.
7.2.2 Baza Oznakowania Nawigacyjnego w Świnoujściu, Latarnia morska w
Świnoujściu i Niechorzu, Baza Nautyczna w Karsiborze i Dziwnowie.
W wyniku przeprowadzonych pomiarów natę\enia oświetlenia stwierdzono, i\
15 stanowisk nie spełnia wymagań normy.
Pozostałe zbadane stanowiska spełniają wymagania normy pod względem
natę\enia i oświetlenia.
7.2.3 w Bazie Oznakowania Nawigacyjnego w Szczecinie
a) Stolarnia
- Stę\enie pyłu nie przekraczało 0,5 NDS.
- Pomiar hałasu wyniósł 0,6 NDN i nie przekraczał
dopuszczalnych wartości.
7.3 Z tytułu dodatków za pracę w warunkach szkodliwych lub ucią\liwych
wypłacono kwotę 16 354,50 zł dla 27 pracowników na stanowiskach:
" stolarz,
" elektryk,
" sonda\ysta,
" marynarz,
" monter znaków nawigacyjnych,
" ślusarz,
" tokarz,
" operator urządzeń powielających,
" mechanik silników spalinowych,
" konserwator,
" spawacz,
" kierownik maszyn statku III kat.,
" operator sztaplarki,
" ślusarz  spawacz,
" ślusarz  mechanik,
7.4 Ustalone są dwa stopnie szkodliwości:
a) a) 5%
b) b) 10%
miesięcznego najni\szego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii
zaszeregowania , ustalonego według tabeli C , stanowiącej załącznik Nr 1
do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29.06.2004r. (Dz. U. Nr 155, poz.1633
z pózniejszymi zmianami).
Rejestry czynników szkodliwych dla zdrowia są prowadzone przez pracowników
słu\by BHP w oparciu o dostarczone z komórek organizacyjnych
protokoły z przeprowadzonych badań środowiskowych. Prowadzone są równie\
karty czynników szkodliwych dla zdrowia. Z wynikami badań w przypadku
przekroczeń NDS lub NDN pracownicy są zapoznawani pisemnie.
8. Choroby zawodowe.
W Urzędzie Morskim w Szczecinie nie stwierdzono przypadku choroby
zawodowej.
9. Kontrole zewnętrzne.
Urząd Morski w Szczecinie był kontrolowany przez pracowników Granicznej Stacji
Sanitarno-Epidemiologicznej w Szczecinie, w portach Trzebie\ i Nowe Warpno.
10. Posiłki profilaktyczne.
Posiłki profilaktyczne przydzielane są na stanowiskach pracy
wyszczególnionych w ZW Nr 24 Dyrektora UMS Nr 24 z dnia 31.12 1996r.
załącznik Nr 1.
W roku 2005 posiłki profilaktyczne były wydane 197 pracownikom.
Aączna kwota na zakup posiłków profilaktycznych w 2005 roku wyniosła 33.768,00
zł.
Przydzielane posiłki spełniały wymagania określone w rozporządzeniu Rady
Ministrów z dnia 28 maja 1996r.
Pracownikom przydzielane są równie\ napoje chłodzące.
W roku 2005 z napoi korzystało 638 pracowników . Stanowiska określone są w ZW
Nr 24/1996r. załącznik Nr 2.
Na napoje chłodzące wydano kwotę 20.865,60 zł.
11. Ochrona pracy kobiet i młodocianych.
Urząd Morski zatrudnia kobiety, natomiast nie zatrudnia pracowników
młodocianych.
W Urzędzie przestrzega się przepisów zawartych w wykazach prac wzbronionych
kobietom. W Regulaminie Pracy jest zamieszczony wykaz prac zabronionych dla
kobiet.
12. Prace szczególnie niebezpieczne.
Prace szczególnie niebezpieczne jakie występują w Urzędzie Morskim w Szczecinie
ujęte są w załączniku nr 1 do Regulaminu Pracy z dnia 31.12.1997r.
Pracownicy wykonujący prace szczególnie niebezpieczne wyposa\eni są w ochrony
osobiste w zale\ności od rodzaju stanowiska i zagro\eń na nim
występujących.
Są to szelki asekuracyjne, kaski ochronne , ubrania przeciw przecięciu piłą,
maski, okulary , rękawice dielektryczne, ochrony słuchu, kombinezony asekuracyjne
itp. ujęte w Zakładowej Tabeli Norm Odzie\y Ochronnej i Roboczej , wprowadzonej
Zarządzeniem Wewnętrznym Nr 20 Dyrektora UMS z dnia 3 listopada
2003r.
Na środki ochrony osobistej oraz odzie\ i obuwie robocze w 2005r. wydano kwotę
87.739.43 zł.
Aączny koszt wypłaconego ekwiwalentu za pranie i naprawę odzie\y wyniósł
75.596,00 zł.
Aączny koszt wypłaconego ekwiwalentu za wydłu\ony okres u\ywania własnej
odzie\y roboczej wyniósł 14.492.40 zł.
Na środki higieny osobistej wydano 10.730,80 zł.
W zakładzie występują prace wymagające ich wykonywania przez co najmniej dwie
osoby. Są one wymienione w załączniku Nr 1 do Regulaminu Pracy UMS.
Są to stanowiska związane z wykonywaniem prac spawalniczych, prace przy
urządzeniach elektroenergetycznych, znajdujących się całkowicie lub częściowo pod
napięciem, prace konserwacyjno  remontowe wykonywane na jednostkach
pływających ( prace za burtą statku, prace na wysokości i prace w przestrzeniach
zamkniętych) itp.
13. Ocena zagro\eń ryzyka zawodowego.
13.1 W Urzędzie Morskim pracownicy są informowani na temat ryzyka zawodowego
i jego roli w środowisku pracy podczas instrukta\u stanowiskowego z BHP.
Zapoznanie z ryzykiem zawodowym na danym stanowisku jest potwierdzane przez
pracownika na piśmie, a dokumenty przechowywane są w jego aktach osobowych.
W 2005 r. opracowaniem oceny ryzyka zawodowego objęto 29 stanowisk
dotyczących pracowników korpusu słu\by cywilnej i 3 stanowiska dot. pracowników
fizycznych.
13.2 Urząd Morski dodatkowo ubezpiecza w TuiR S.A.  Warta od następstw
nieszczęśliwych wypadków pracowników wykonujących prace szczególnie
niebezpieczne.
W roku 2005 ubezpieczono następujących pracowników:
" wykonujących czynności kontrolne, inspekcyjne i nadzorcze na statkach
i w portach  157 osób ,
" oznakowania nawigacyjnego  55 osób
" członków załóg pływających - 49 osób
" biorących udział w lotach inspekcyjnych samolotami - 21 osób
" kierowców - 49 osób
" kasjera  1 osoba
Koszt ubezpieczeń ww. osób wyniósł 32 426,00 zł.
Ponadto ubezpieczono koszty leczenia pracowników delegowanych słu\bowo za
granicę wraz z Następstwami Nieszczęśliwych Wypadków w ilości 273 osobodni na
kwotę 1 638,00 zł.
14. Pomieszczenia, maszyny i procesy technologiczne.
W Urzędzie Morskim pomieszczenia pracy prawie we wszystkich obiektach spełniają
wymogi BHP określone w odrębnych przepisach. W przypadku stwierdzenia przez
Słu\bę lub Komisję BHP uchybień wydawane są stosowne zalecenia z podaniem
terminu realizacji oraz komórki organizacyjnej odpowiedzialnej za ich
usunięcie.
Najbardziej niekorzystne socjalne warunki pracy od kilku lat posiadają pracownicy:
1) Obchodu Ochrony Wybrze\a w Świnoujściu w budynku którego od dwóch lat trwa
przedłu\ający się remont wszystkich pomieszczeń. W złym stanie technicznym
jest równie\ gara\, słu\ący jako zaplecze gospodarcze.
2) Obwodu Ochrony Wybrze\a Kanał Piastowski nie posiadają odpowiedniego
zaplecza higieniczno  sanitarnego ( 6 osób).
Z kolei w latarni morskiej w Świnoujściu nie zrealizowano zalecenia dotyczącego
zamontowania poręczy przy trzonie latarni ( ZW Nr 2/2002r. punkt 6). Komisja
BHP ponownie wyznaczyła nowy termin dla Gospodarstwa Pomocniczego przy
Urzędzie Morskim do dnia 30.04.2006 r.
15. 15. Uwagi końcowe.
Wiele placówek mo\na wyró\nić za ład, porządek i zaanga\owanie
w sprawy BHP np : Wydział Energetyczny  Oddział Elektroenergetyczny
Szczecin i Świnoujście, BON Świnoujście.
W celu zapewnienia dalszej poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy
nale\ałoby uwzględnić dodatkowe przedsięwzięcia :
" Programy szkoleń z zakresu BHP podstawowe i okresowe powinny być
uzgadniane przez Wydział Spraw Pracowniczych oddział kadr i szkoleń
z Zespołem ds. BHP i Ochrony Przeciwpo\arowej.
" Tradycyjne monitory komputerowe eksploatowane przez minimum 5 lat
wymienić w pierwszej kolejności na nowe , lepszej generacji, eliminujące
szkodliwe dla organizmu promieniowanie,
" Wyposa\yć pracowników w odzie\ i obuwie robocze oraz ubranie ochronne
wykonane z materiałów o wy\szej jakości,
" Zorganizować w ramach profilaktyki szkolenie w dziedzinie udzielania
pierwszej pomocy.
Opracował:
Michał Binko
Główny specjalista ds. BHP


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
INFORMACJA O STANIE LAS W W
Informacje o stanie jego zdrowia
ZRU Zgłoszenie reklamacji do informacji o stanie konta osoby ubezpieczonej
ZUS ZRU Zgłoszenie reklamacji do informacji o stanie konta osoby ubezpieczonej
jak czytac informacje o stanie rachunku
Informacja o stanie srodowiska w powiecie wagrowieckim w 07 roku
bhp informatyk
AWARIE(BO9) Rozbiórka obiektu źródłem informacji o zachowaniu się konstrukcji w stanie awaryjnym
informator bhp
Znaki BHP zakazu, nakazu, informacyjne, uzupełniające,ostrzegawcze
Teoria i metodologia nauki o informacji
plan nauczania technik informatyk wersja 1
t informatyk12[01] 02 101
informatyka w prawnicza testy

więcej podobnych podstron