Prezentacja system ochrony zdrowia w polsce


System ochrony
zdrowia w Polsce
uð System ochrony zdrowia to zespół osób
i instytucji mający za zadanie zapewnić
opiekę zdrowotną ludności.
uð Polski system opieki zdrowotnej oparty jest
na modelu ubezpieczeniowym.
uð Zgodnie z artykuÅ‚em 68 Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej, każdy obywatel Polski ma prawo do ochrony
zdrowia.
uð Obywatelom, niezależnie od ich sytuacji materialnej,
władze publiczne zapewniają równy dostęp do świadczeń
opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych.
uð Warunki i zakres udzielania Å›wiadczeÅ„ okreÅ›la ustawa.
Ustawy regulujÄ…ce funkcjonowanie
systemu ochrony zdrowia w Polsce
uð Ustawa o dziaÅ‚alnoÅ›ci leczniczej (2011 r.)
uð Ustawa o Å›wiadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze Å›rodków
publicznych (2004 r. )
uð Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (2009 r.)
uð Ustawa o lecznictwie uzdrowiskowym (2005 r. )
uð Ustawa o zawodach lekarza i lekarza dentysty (2008 r. )
uð Ustawa o zawodach pielÄ™gniarki i poÅ‚ożnej (2009 r.)
uð Ustawa Prawo farmaceutyczne (2008 r.)
uð Ustawa wprowadzajÄ…ca ustawÄ™  Prawo farmaceutyczne (2001 r.)
PoczÄ…tki polskiego sektora zdrowia
uð siÄ™gajÄ… okresu miÄ™dzywojennego (1918 1939).
uð Ustawa o ubezpieczeniu zdrowotnym, która
weszła w życie w 1920 roku, obejmowała swoim
zasięgiem jedynie pracowników najemnych, czyli
około 7% populacji. Wzorowana była na
niemieckim systemie kas chorych (tzw. model
Bismarcka), chociaż kładła większy akcent na
terytorialną strukturę kas oraz ich samorządność.
cd
uð Po drugiej wojnie Å›wiatowej dziaÅ‚ania publiczne w dziedzinie zdrowia
koncentrowały się na zwalczaniu epidemii chorób zakaznych.
uð PowstaÅ‚e w 1945 roku Ministerstwo Zdrowia poczÄ…tkowo opieraÅ‚o siÄ™
na doświadczeniach przedwojennych, jednak po kilku latach, ochrona
zdrowia została zorganizowana (w roku 1950) na wzór sowieckiego
modelu komisarza Siemaszki (jego założeniem był pełny, równy i
nieodpłatny dostęp całego społeczeństwa do usług zdrowotnych.
Współpłacenie występowało tylko przy wykupie leków.)
uð Åšwiadczenia opieki zdrowotnej oferowane byÅ‚y bezpÅ‚atnie
wszystkim pracownikom sektora państwowego w
zakładach pracy (przychodnie zakładowe) oraz w
przychodniach rejonowych.
uð WÅ‚aÅ›ciciele prywatnych gospodarstw rolnych i ich rodziny
nie mieli dostępu do bezpłatnej publicznej ochrony
zdrowia aż do 1972 roku
uð Tworzone byÅ‚y spółdzielnie lekarskie (lekarzy specjalistów)
z intencją dostarczania świadczeń grupom ludności
nieobjętych państwowym systemem opieki zdrowotnej,
które de facto powszechnie uzupełniały system
państwowy.
uð Z dniem 1 stycznia 1999 roku weszÅ‚a w życie Ustawa z dnia 6
lutego 1997 roku o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.
uð Na mocy tejże ustawy dotychczasowy system opieki
zdrowotnej zastÄ…piono systemem ubezpieczeniowym.
uð Do życia powoÅ‚ano kasy chorych jako publiczne instytucje
ubezpieczeniowe.
uð Utworzono ich Å‚Ä…cznie 17  po jednej w każdym województwie
oraz odrębną kasę branżową dla służb mundurowych
(pracowników policji, wojska, więziennictwa, straży pożarnej,
służb granicznych oraz kolei państwowych i transportu
morskiego).
uð WystÄ…piÅ‚y znaczÄ…ce różnice w dostÄ™pie do Å›wiadczeÅ„
zdrowotnych oraz ich jakości pomiędzy poszczególnymi
kasami (województwami).
uð Różnice te, potencjalnie naruszajÄ…ce konstytucyjnÄ…
zasadę równości w dostępie do świadczeń, wpłynęły także
na niski poziom społecznego zadowolenia z systemu opieki
zdrowotnej.
uð Po zaledwie trzech latach funkcjonowania, kasy chorych
zastÄ…piono centralnÄ… instytucjÄ… ubezpieczeniowÄ…  NFZ
uð Na mocy Ustawy z dnia 23 stycznia 2003 roku o
powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu
Zdrowia utworzono centralę NFZ oraz 16 oddziałów, po
jednym w każdym z województw.
uð W celu wyeliminowania regionalnych różnic w dostÄ™pie do
świadczeń ustawa wprowadziła jednolite procedury
kontraktowania świadczeń oraz kontyngentowania
świadczeń  limity punktowe na kontraktowane usługi.
uð Ustawa z 2004 roku zdefiniowaÅ‚a tzw. negatywny koszyk Å›wiadczeÅ„
(tzn. wskazała świadczenia nie finansowane ze środków publicznych).
Wszystkie inne świadczenia które nie znalazły się w koszyku
negatywnym, przysługiwały pacjentom w ramach obowiązujących
przepisów.
uð Nowelizacja tej ustawy w 2009 roku zobowiÄ…zaÅ‚a Ministerstwo
Zdrowia do publikowania pozytywnych koszyków świadczeń.
uð Celem Ustawy o dziaÅ‚alnoÅ›ci leczniczej, która weszÅ‚a w życie z dniem
1 lipca 2011 roku, było przekształcenie szpitali publicznych (oraz
innych publicznych świadczeniodawców) w spółki prawa handlowego.
uð Ustawa ta stanowi kontynuacjÄ™ wczeÅ›niejszych prób
skomercjalizowania publicznych szpitali, które miały na celu poprawę
zarządzania ich gospodarką finansową oraz redukcję zadłużenia.
uð Ustawa o dziaÅ‚alnoÅ›ci leczniczej zastÄ…piÅ‚a pojÄ™cie  zakÅ‚ad opieki
zdrowotnej pojęciem  podmiot leczniczy .
Uczestnicy systemu ochrony zdrowia:
uð Åšwiadczeniobiorcy  pacjenci.
uð Instytucja ubezpieczenia zdrowotnego peÅ‚niÄ…ca funkcjÄ™ pÅ‚atnika - Narodowy
Fundusz Zdrowia.
uð Åšwiadczeniodawcy:
uð zakÅ‚ady opieki zdrowotnej, które można podzielić ze wzglÄ™du na organ
założycielski na publiczne (SPZOZ) oraz niepubliczne (NZOZ),
uð praktyki lekarskie, lekarsko-dentystyczne, pielÄ™gniarskie oraz poÅ‚ożnych,
uð apteki,
uð innych Å›wiadczeniodawców.
Uczestnicy systemu ochrony zdrowia:
uð Organy kontroli i nadzoru:
uð PaÅ„stwowa Inspekcja Sanitarno-Epidemiologiczna ("Sanepid"),
uð Inspekcja Farmaceutyczna,
uð Wojewodowie i dziaÅ‚ajÄ…ce przy nich wojewódzkie centra zdrowia publicznego
oraz konsultanci wojewódzcy w poszczególnych specjalnościach medycznych.
uð Ministerstwo Zdrowia, które wytycza kierunki polityki zdrowotnej kraju oraz
posiada uprawnienia kontrolne, a także działających przy nim konsultantów
krajowych w poszczególnych specjalnościach medycznych.
NFZ
uð Głównym zadaniem NFZ  głównego pÅ‚atnika  jest finansowanie Å›wiadczeÅ„
zdrowotnych (z pobranych składek ubezpieczeniowych) dla uprawnionych do
nich osób.
uð NFZ negocjuje i podpisuje ze Å›wiadczeniodawcami umowy o udzielanie
świadczeń (ustala ich wartość, ilość i strukturę), monitoruje wywiązywanie się
z warunków tychże umów oraz odpowiada za ich rozliczanie.
uð Jakość i dostÄ™pność Å›wiadczeÅ„ opieki zdrowotnej sÄ… do pewnego stopnia
uzależnione od warunków wynegocjowanych w kontraktach z NFZ.
uð Zadaniem pÅ‚atnika jest również pokrywanie kosztów opieki zdrowotnej
udzielonej polskim obywatelom w innych państwach członkowskich UE.
uð NFZ nie może prowadzić dziaÅ‚alnoÅ›ci dochodowej, ani (poÅ›rednio lub
bezpośrednio) prowadzić, być właścicielem lub współwłaścicielem podmiotów
prowadzących placówki medyczne.
uð DziaÅ‚alność NFZ nadzoruje Rada Funduszu, która skÅ‚ada siÄ™ z czÅ‚onków
powołanych przez Prezesa Rady Ministrów na pięcioletnią kadencję.
SamorzÄ…dy terytorialne
uð SamorzÄ…dy terytorialne sÄ… odpowiedzialne za okreÅ›lenie potrzeb zdrowotnych,
dbałość o infrastrukturę opieki zdrowotnej, za promocję i profilaktykę
zdrowotną (szczególnie w obszarze medycyny pracy, ochrony zdrowia
psychicznego, problemów alkoholowych i konsumpcji wyrobów tytoniowych).
uð SamorzÄ…dy województw sÄ… odpowiedzialne za strategiczne planowanie
ochrony zdrowia oparte na rozpoznaniu potrzeb zdrowotnych ich
mieszkańców.
uð Jako, że za bieżące finansowanie Å›wiadczeÅ„ zdrowotnych odpowiada NFZ, to
w praktyce samorządy terytorialne mają nieznaczny wpływ na dochody
świadczeniodawców i ich ogólną sytuację finansową.
uð JednoczeÅ›nie, w przypadku gdy zadÅ‚użony szpital nie jest w stanie pokryć
strat we własnym zakresie, organy założycielskie (najczęściej są to powiaty)
zobowiązane są przejąć jego zobowiązania finansowe i mogą zainicjować
procedurę przekształcenia SPZOZ-u w spółkę prawa handlowego lub go
zlikwidować, jednak tylko wówczas, gdy likwidacja szpitala nie stanowi
zagrożenia dla zachowania ciągłości i dostępności świadczeń zdrowotnych.
yródła finansowania
uð System spoÅ‚ecznego ubezpieczenia zdrowotnego finansowany przez NFZ pokrywa
ponad 80% publicznych wydatków na ochronę zdrowia i prawie 60% wydatków
ogółem.
uð W 2009 r. NFZ sfinansowaÅ‚ 64,7% bieżących wydatków na ochronÄ™ zdrowia. Drugim
najważniejszym publicznym zródłem finansowania ochrony zdrowia jest budżet
państwa, a następnie budżety JST.
uð okoÅ‚o 30% wydatków na ochronÄ™ zdrowia pochodzi ze zródeÅ‚ prywatnych.
uð Po wprowadzeniu systemu SUZ udziaÅ‚ budżetu paÅ„stwa w bezpoÅ›rednim
finansowaniu ochrony zdrowia zmniejszył się, podczas gdy udział budżetów JST
wzrósł.
uð W 2009 r. finansowanie z budżetu paÅ„stwa oraz budżetów JST pokryÅ‚o okoÅ‚o 6,1%
wydatków na indywidualną opiekę zdrowotną, 7,6% wydatków bieżących na
ochronę zdrowia oraz prawie 11,9% całkowitych wydatków na ochronę zdrowia.
Przyczyną wyższego udziału finansowania ochrony zdrowia z podatków w
całkowitych wydatkach w porównaniu z wydatkami bieżącymi są wydatki
inwestycyjne, które ponosi budżet państwa i budżety JST. Wydatki bieżące
natomiast finansuje NFZ ze składki ubezpieczenia zdrowotnego.
uð SpoÅ‚eczne ubezpieczenie zdrowotne gwarantuje formalnie dostÄ™p do
szerokiego zakresu świadczeń opieki zdrowotnej, bez konieczności
znaczącego współpłacenia.
uð Pacjenci w Polsce dopÅ‚acajÄ… jednak do: leków, niektórych badaÅ„
laboratoryjnych, usług stomatologicznych, sprzętu rehabilitacyjnego i
świadczeń lecznictwa uzdrowiskowego.
uð Od stycznia 2007 r. skÅ‚adka na ubezpieczenie zdrowotne wynosi 9% podstawy
wymiaru.
uð SkÅ‚adki na ubezpieczenie zdrowotne sÄ… gromadzone przez ZUS i KRUS, a
następnie są przekazywane do NFZ
Finansowanie ze środków publicznych
uð Podstawowym aktem prawnym regulujÄ…cym finansowanie
świadczeń opieki zdrowotnej jest Ustawa z dnia 27
sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych.
uð Bardzo niewiele grup ludnoÅ›ci jest zwolnionych z
obowiązku płacenia składek na ubezpieczenie zdrowotne.
uð WiÄ™kszość Å›rodków publicznych przeznaczonych na
ochronÄ™ zdrowia (83,5% ) jest rozdzielana przez NFZ,
który jest głównym płatnikiem w systemie.
Zakres podmiotowy
uð ArtykuÅ‚ 68 Konstytucji RP przewiduje, że wszyscy obywatele, niezależnie od
ich sytuacji materialnej, mają prawo równego dostępu do świadczeń opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
uð Ponadto wÅ‚adze publiczne majÄ… szczególny obowiÄ…zek zapewnienia opieki
dzieciom, kobietom ciężarnym, osobom niepełnosprawnym i osobom w
podeszłym wieku.
uð ObowiÄ…zkiem paÅ„stwa jest również zwalczanie chorób epidemicznych i
zapobieganie negatywnym dla zdrowia skutkom degradacji środowiska oraz
wspieranie rozwoju kultury fizycznej, szczególnie wśród dzieci i młodzieży.
Gwarantowane świadczenia opieki zdrowotnej
uð Podstawowa opieka zdrowotna
uð Ambulatoryjna opieka specjalistyczna
uð Leczenie szpitalne
uð Opieka psychiatryczna i leczenie uzależnieÅ„
Rehabilitacja lecznicza
uð Åšwiadczenia pielÄ™gnacyjne i opiekuÅ„cze w ramach opieki dÅ‚ugoterminowej
uð Leczenie stomatologiczne
uð Lecznictwo uzdrowiskowe
uð Zaopatrzenie w wyroby medyczne bÄ™dÄ…ce przedmiotami ortopedycznymi oraz
środki pomocnicze
uð Ratownictwo medyczne
uð Opieka paliatywna i hospicyjna
uð Åšwiadczenia wysokospecjalistyczne
uð Programy zdrowotne
uð Leki
uð W zależnoÅ›ci od rodzaju Å›wiadczonych usÅ‚ug, można wyróżnić rożne
mechanizmy płatności.
uð Lekarze POZ otrzymujÄ… stawkÄ™ kapitacyjnÄ… na każdego zapisanego do nich
pacjenta, zaÅ› w przypadku ponadpodstawowej opieki ambulatoryjnej, opieki
stomatologicznej i wybranych publicznych programów opieki zdrowotnej,
stosuje się zasadę  opłaty za usługę (fee-for-service).
uð Zdrowie publiczne oraz tzw. Å›wiadczenia wysoko specjalistyczne
finansowane są z budżetu państwa. W odniesieniu do usług szpitalnych od
2008 r. stosowany jest mechanizm finansowania Jednorodnych Grup
Pacjentow (JGP) (analogiczny do diagnosis-related group  DRG), który w 2011
r. został rozszerzony na pewne ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne.
Większość świadczeń udzielanych przez pogotowie ratunkowe finansowana
jest z budżetu państwa w formie stawek dobowych.
Negatywny koszyk świadczeń
uð Åšwiadczenia o niezbadanej naukowo skutecznoÅ›ci lub o niepotwierdzonej
w badaniach naukowych skuteczności na zasadach EBM
uð Szczepienia ochronne nie wchodzÄ…ce w zakres obowiÄ…zkowych szczepieÅ„
ochronnych
uð Zabiegi chirurgii plastycznej i zabiegi kosmetyczne w przypadkach nie bÄ™dÄ…cych
następstwem wady wrodzonej, urazu, choroby lub następstw jej leczenia
uð Operacje zmiany pÅ‚ci
uð Åšwiadczenia w zakresie akupunktury z wyjÄ…tkiem Å›wiadczeÅ„ udzielanych
w leczeniu bólu przewlekłego
uð Zabiegi przyrodo-lecznicze i rehabilitacyjne w szpitalach, sanatoriach
uzdrowiskowych i ambulatoryjnym lecznictwie uzdrowiskowym nie zwiÄ…zane
z chorobą podstawową będącą bezpośrednią przyczyną skierowania na leczenie
uzdrowiskowe
uð Poradnictwo seksuologiczne w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej,
z wyłączeniem osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności
Negatywny koszyk świadczeń
uð Poradnictwo psychoanalityczne
uð Ozonoterapia
uð Autoszczepionki
uð Magnetoterapia z zastosowaniem staÅ‚ego pola magnetycznego
uð Laseropunktura
uð Akupresura
uð Zooterapia
uð Diagnostyka i terapia z zakresu medycyny niekonwencjonalnej, ludowej,
orientalnej
Zakres współpłacenia
uð Rola współpÅ‚acenia w ramach spoÅ‚ecznego ubezpieczenia
zdrowotnego, jak już wspomniano wcześniej, jest
ograniczona.
uð WyjÄ…tki obejmujÄ…: dopÅ‚aty do leków, produktów
medycznych i środków pomocniczych, jak również
świadczeń lecznictwa uzdrowiskowego oraz niektórych
zabiegów i materiałów stomatologicznych
Pobieranie składek
uð SkÅ‚adki sÄ… zbierane przez dwie instytucje poÅ›redniczÄ…ce  ZUS i KRUS a
następnie przekazywane do NFZ. Za swoje usługi ZUS i KRUS pobierają
niewielką opłatę w wysokości 0,2% wartości wszystkich przekazywanych
składek.
uð Od 2007 roku stopa skÅ‚adki wynosi 9% podstawy wymiaru.
uð SkÅ‚adka ubezpieczeniowa ma formÄ™ podatku potrÄ…canego u zródÅ‚a, którego
pełny koszt ponosi pracownik (bez obciążania pracodawcy).
uð Dla osób pobierajÄ…cych emeryturÄ™ lub rentÄ™ podstawÄ™ wymiaru skÅ‚adki
stanowi wysokość świadczeń pieniężnych brutto.
uð Dla osób prowadzÄ…cych pozarolniczÄ… dziaÅ‚alność gospodarczÄ… skÅ‚adkÄ™ wylicza
się na podstawie zadeklarowanej kwoty dochodów brutto, jednak nie niższej
niż 75% średniego krajowego wynagrodzenia w roku poprzednim.
Gromadzenie i podział środków
uð SkÅ‚adki zdrowotne zebrane wczeÅ›niej przez ZUS i KRUS sÄ…
następnie gromadzone przez centralę NFZ i rozdzielane
pomiędzy oddziały wojewódzkie NFZ zgodnie z
algorytmami podziału definiowanymi corocznie przez
rzÄ…d.
uð Decyzje alokacyjne NFZ w znacznym stopniu determinujÄ…
terytorialną strukturę publicznych wydatków na opiekę
zdrowotnÄ….
Wojewódzkie oddziały NFZ
uð Wojewódzkie oddziaÅ‚y NFZ sÄ… caÅ‚kowicie odpowiedzialne
za zawieranie kontraktów na świadczenia opieki
zdrowotnej na terenie danego województwa. Różnice
w strukturze wydatków pomiędzy województwami
odzwierciedlają, między innymi, zróżnicowanie
w zapotrzebowaniu na opiekę zdrowotną oraz różnice
w rozmieszczeniu infrastruktury opieki zdrowotnej
w poszczególnych województwach. Średnie wydatki na
ubezpieczonego wahają się także w zależności od
zróżnicowania czynników społecznych, demograficznych
i ekonomicznych
Regulacja i kontrola płatników
uð Listy Å›wiadczeÅ„ finansowanych ze zródeÅ‚ publicznych (NFZ
i innych), w tym poziomy współfinansowania przez
pacjentów, limity cenowe oraz warunki, w jakich usługi te
powinny być świadczone (takie jak wymagania dotyczące
personelu i sprzętu medycznego), zostały określone w
trzynastu aktach wykonawczych Ministra Zdrowia z 2009
roku.
uð Kontrakty na Å›wiadczenie usÅ‚ug opieki zdrowotnej
pomiędzy NFZ a świadczeniodawcami przyznawane są na
podstawie Planu Zakupu Świadczeń zazwyczaj w formie
konkursu ofert.
Ścieżka pacjenta
uð Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) decyduje o wejÅ›ciu do systemu
opieki zdrowotnej.
uð Aby uzyskać dostÄ™p do opieki specjalistycznej, niezbÄ™dne jest skierowanie od
lekarza POZ.
uð On także jest uprawniony do wydawania skierowaÅ„ na badania diagnostyczne i
leczenie szpitalne.
uð Tylko do niektórych lekarzy specjalistów oraz w przypadku stanu nagÅ‚ego
zagrożenia zdrowia lub życia pacjent może dostać się bezpośrednio.
uð Pacjenci mogÄ… wybrać lekarza POZ zakontraktowanego przez NFZ wypeÅ‚niajÄ…c
tzw. deklarację wyboru, którą można zmienić nieodpłatnie nie częściej niż
dwa razy w roku.
Ścieżka pacjenta
uð Pacjenci mogÄ… również wybrać dowolnÄ… przychodniÄ™ specjalistycznÄ… w
Polsce.
uð Pacjenci ze skierowaniem, nie wymagajÄ…cy natychmiastowej opieki,
są przyjmowani przez specjalistów według kolejności zgłoszeń.
uð Na wizytÄ™ u lekarza specjalisty pacjenci sÄ… zobowiÄ…zani przynieść
wyniki wszystkich badań diagnostycznych. Są one pomocne w
ustaleniu dalszego leczenia.
uð JeÅ›li konieczne jest leczenie szpitalne, lekarz specjalista wydaje
skierowanie i informuje pacjenta o przewidywanym czasie
oczekiwania.
uð Nie istniejÄ… żadne formalne schematy postÄ™powania w przypadku
określonych jednostek chorobowych i cały przebieg leczenia zależy od
prowadzÄ…cego lekarza POZ lub specjalisty
cd
uð Pacjenci maja także prawo wyboru szpitala, w przypadku
operacji planowej lub konieczności wykonania dalszych badań
diagnostycznych.
uð W celu ustalenia daty hospitalizacji, po weryfikacji skierowania
i po konsultacji lekarskiej w szpitalu, pacjenci sÄ… wpisywani na
listę oczekujących. Są oni również kierowani na wszelkie
dodatkowe badania, które muszą zostać przeprowadzone przed
przyjęciem do szpitala.
uð Po zakoÅ„czeniu leczenia pacjent jest wypisywany, otrzymuje
przygotowanÄ… przez lekarza kartÄ™ informacyjnÄ… z opisem
choroby i przebiegiem leczenia szpitalnego oraz dalsze
zalecenia. Jeśli to konieczne, lekarz POZ kieruje pacjenta na
rehabilitację lub zleca wizyty pielęgniarskie w jego domu.
cd
uð Wszystkie osoby objÄ™te systemem powszechnych ubezpieczeÅ„
zdrowotnych sÄ… uprawnione do ubiegania siÄ™ o leczenie
uzdrowiskowe, w przypadku którego obowiązuje współpłacenie.
uð Skierowanie na leczenie uzdrowiskowe jest wydawane przez lekarza
POZ i następnie przesyłane do wojewódzkiego oddziału NFZ, w którym
podejmuje się decyzję o przyznaniu świadczenia uzdrowiskowego po
rozważeniu jego zasadności.
Nowości w systemie ochrony zdrowia
uð Od 2015 roku każdy pacjent ma posiadać ubezpieczeniowÄ… kartÄ™ z
chipem, a każdy lekarz - elektroniczną legitymację.
uð OtrzymajÄ… jÄ… nie tylko ubezpieczeni, ale również wszyscy inni
uprawnieni do korzystania z bezpłatnych usług medycznych, np. dzieci
niezgłoszone przez rodziców do ubezpieczenia czy osoby korzystające
z pomocy społecznej.
uð Od 1 sierpnia 2016 zniknÄ… papierowe recepty, a od 1 marca 2017 roku
medycy mają wystawiać skierowania dla pacjentów tylko
elektronicznie.
uð W Ministerstwie Zdrowia powstaje projekt ustawy, zgodnie z którÄ… Polacy
mogliby kupować dodatkową polisę zdrowotną (tzw. ubezpieczenie
abonamentowe) w prywatnych firmach medycznych, takich jak Lux-Med czy
Medicover. Projekt ma być gotowy w przyszłym roku.
uð JeÅ›li zmiany wejdÄ… w życie, publiczne placówki zdrowia mogÅ‚yby podpisywać
kontrakty z NFZ oraz prywatnymi firmami abonamentowymi i
ubezpieczalniami
uð Weryfikacja jakoÅ›ci leczenia i premiowanie tych
świadczeniodawców, którzy leczą najefektywniej,
najszybciej i najbezpieczniej.
uð Stworzenie i realne wykorzystanie regionalnych map
zapotrzebowania zdrowotnego.
uð Budowanie spójnego systemu planowania inwestycji
medycznych w regionie tzw. mapy zapotrzebowania, które
wraz ze wspólną polityką inwestycyjną mają pozwolić na
racjonalne wydawanie pieniędzy i ułatwić życie
pacjentom.
Zasady refundacji leków
uð Refundacja nastÄ™puje, jeżeli na recepcie zostaÅ‚ zapisany produkt leczniczy,
dla którego minister zdrowia wydał decyzję o nadaniu jednej z kategorii
dostępności refundacyjnej:
uð - refundowany w caÅ‚ym zakresie zarejestrowanych wskazaÅ„
uð - refundowany we wskazaniu okreÅ›lonym stanem klinicznym.
uð Åšwiadczeniobiorca otrzymuje na podstawie recepty wystawionej przez lekarza
leki podstawowe, leki uzupełniające oraz leki recepturowe za odpłatnością:
uð - ryczaÅ‚towÄ… za leki podstawowe i recepturowe. OpÅ‚ata ryczaÅ‚towa nie może
przekraczać 0,5% minimalnego wynagrodzenia w przypadku leku
podstawowego i 1,5% w przypadku leku recepturowego.
uð - w wysokoÅ›ci 30% lub 50% ceny leku - za leki uzupeÅ‚niajÄ…ce.
uð Åšwiadczeniobiorcom chorujÄ…cym na choroby zakazne lub psychiczne oraz
upośledzonym umysłowo, a także chorującym na niektóre choroby przewlekłe,
wrodzone lub nabyte Leki i wyroby medyczne przepisywane są na wyżej
wymienionych zasadach lub bezpłatnie.
uð Na leki podstawowe, uzupeÅ‚niajÄ…ce i recepturowe obowiÄ…zuje limit ceny leku.
uð JeÅ›li cena przepisanego leku przekracza limit wówczas apteka może wydać lek
pobierając dopłatę w wysokości różnicy między ceną wydawanego leku a
wysokością limitu ceny.
uð Apteka ma obowiÄ…zek poinformować Å›wiadczeniobiorcÄ™ o możliwoÅ›ci nabycia leku,
innego niż przepisany na recepcie, o tej samej nazwie międzynarodowej, dawce,
postaci farmaceutycznej i o tym samym wskazaniu terapeutycznym, którego cena
nie przekracza limitu ceny.
uð Nie dotyczy to sytuacji, kiedy wystawiajÄ…cy receptÄ™ dokonaÅ‚ odpowiedniej
adnotacji na druku recepty wskazującej na niemożność dokonania zamiany
przepisanego leku.
uð PYTANIA ???
uð DZIKUJ ZA UWAG Jð


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
system ochrony zdrowia
STRATEGIA ROZWOJU OCHRONY ZDROWIA W POLSCE 07 13
System ochrony zdrowia w Stanach Zjednoczonych
pzp maslowski funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia w praktyce[1]
system ochrony pracy w Polsce
strategia rozwoju ochrony zdrowia w Polsce na lata 2007 2013
Ustaw o systemie informacji w ochronie zdrowia
1997 10 System ochrony garażu
Ekonomika i finansowanie w ochronie zdrowia 1
Ochrona zdrowia zycia gospodarstwie rolnym 7
Prezentacja suplementy i ochrona danych osobowych
Narodowy Program Ochrony Zdrowia Psychicznego 2009 2015
Międzynarodowy system ochrony praw człowieka
Dz U 03 120 1126 bezpieczeństwo i ochrona zdrowia

więcej podobnych podstron