Konwencja w sprawie zwalczania handlu ludźmi i eksploatacji prostytucji


Konwencja w sprawie zwalczania handlu ludzmi i eksploatacji prostytucji.
Otwarta do podpisu 21 maja 1950 w Lake Success
Wstęp
" Zważywszy, że prostytucja i towarzyszące jej zło - handel ludzmi w celach prostytucji, są sprzeczne
z godnością i wartością człowieka oraz zagrażają dobru jednostki, rodziny i społeczeństwa.
" Zważywszy, że w dziedzinie zwalczania handlu kobietami i dziećmi obowiązują następujące akty
międzynarodowe:
1. Porozumienie międzynarodowe z dnia 18 maja 1904 roku w sprawie zwalczania handlu białymi
niewolnikami, zmienione Protokołem zatwierdzonym przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych
w dniu 3 grudnia 1948 roku,
2. Konwencja międzynarodowa z dnia 4 maja 1910 roku o zwalczaniu handlu białymi niewolnikami,
zmieniona wzmiankowanym wyżej Protokołem,
3. Konwencja międzynarodowa z dnia 30 września 1921 roku o zwalczaniu handlu kobietami i dziećmi,
zmieniona Protokołem zatwierdzonym przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20
pazdziernika 1947 r.,
4. Konwencja międzynarodowa z dnia 11 pazdziernika 1933 r. o zwalczaniu handlu kobietami
pełnoletnimi, zmieniona wyżej wzmiankowanym Protokołem,
" Zważywszy, że Liga Narodów przygotowała w r.1937 projekt Konwencji, rozszerzający zakres
wymienionych wyżej aktów, oraz
" Zważywszy, że rozwój wypadków od r.1937 umożliwia zawarcie Konwencji, unifikującej wymienione
wyżej akty i obejmującej treść projektu Konwencji z 1937 r. jak również pożądane poprawki do niej,
Wobec tego układające się strony wyrażają zgodę na poniższe postanowienia:
Artykuł 1
Strony niniejszej Konwencji zgadzają się ukarać każdego, kto dla zaspokojenia namiętności innej osoby:
1. Dostarcza, zwabia lub uprowadza w celach prostytucji inną osobę, nawet za jej zgodą;
2. Eksploatuje prostytucję innej osoby, nawet za jej zgodą.
Artykuł 2
Strony niniejszej Konwencji zgadzają się również ukarać każdego, kto:
1. utrzymuje lub prowadzi, bądz świadomie finansuje dom publiczny albo bierze dział w jego
finansowaniu;
1
2. świadomie wynajmuje komuś lub odnajmuje od kogoś budynek bądz inne pomieszczenie lub
jakakolwiek ich część dla celów prostytucji innych osób.
Artykuł 3
W zakresie dozwolonym przez prawo krajowe próby popełnienia któregokolwiek z przestępstw wymienionych
w artykułach 1 i 2, jak też czynności przygotowawcze do ich popełnienia, będą również karane.
Artykuł 4
W zakresie dozwolonym przez prawo krajowe rozmyślny udział w czynnościach wymienionych w artykułach
1 i 2 będzie również karany.
W zakresie dozwolonym przez prawo krajowe uczestnictwo będzie traktowane jako oddzielne przestępstwo,
ilekroć będzie to konieczne dla zapobieżenia bezkarności.
Artykuł 5
W przypadkach, w których osoby pokrzywdzone są według prawa krajowego uprawnione do występowania
jako strony w postępowaniu dotyczącym któregokolwiek z przestępstw wymienionych w niniejszej Konwencji,
cudzoziemcy będą uprawnieni do tego na tych samych warunkach, co obywatele danego kraju.
Artykuł 6
Każda ze stron niniejszej Konwencji zgadza się zastosować wszelkie niezbędne środki celem cofnięcia lub
uchylenia jakiegokolwiek istniejącego prawa, zarządzenia lub przepisu administracyjnego, w myśl którego
osoby, zajmujące się lub podejrzane o zajmowanie się prostytucją, podlegają specjalnej rejestracji bądz też
obowiązane są posiadać specjalny dokument, bądz wreszcie powinny podporządkowywać się wyjątkowym
wymaganiom co do nadzoru lub zgłaszania.
Artykuł 7
Poprzednie wyroki skazujące, wydane w obcych Państwach za przestępstwa wymienione w niniejszej
Konwencji, powinny być w zakresie wskazanym przez prawo krajowe wzięte pod uwagę celem:
1. ustalenia recydywy,
2. dyskwalifikacji przestępcy w zakresie używania praw obywatelskich.
Artykuł 8
Przestępstwa wymienione w artykułach 1 i 2 niniejszej Konwencji, powinny być traktowane jako przestępstwa
podlegające ekstradycji w każdym traktacie, dotyczącym ekstradycji, który został lub zostanie w przyszłości
zawarty pomiędzy którymkolwiek stronami niniejsze Konwencji.
2
Strony niniejszej Konwencji, które nie uzależniają ekstradycji od istnienia traktatu, będą odtąd uznawać
przestępstwa, wymienione w artykułach 1 i 2 niniejszej Konwencji, jako przypadki uzasadniające ekstradycję
pomiędzy nimi.
Ekstradycja będzie zarządzona zgodnie z prawem Państwa, do którego skierowany został wniosek.
Artykuł 9
W Państwach, w których prawo nie zezwala na ekstradycję własnych obywateli, właśni obywatele, którzy
wrócili do swego kraju po popełnieniu za granicą któregokolwiek z przestępstw wymienionych w artykułach
1 i 2 niniejszej Konwencji, będą ścigani sądownie i karani przez sądy własnego Państwa.
Postanowienie to nie będzie stosowane, jeżeli w podobnej sprawie między stronami niniejszej Konwencji
ekstradycja obcokrajowca nie może mieć miejsca.
Artykuł 10
Postanowienia artykułu 9 nie będą stosowane, jeżeli osoba, oskarżona o przestępstwo, była sądzona w obcym
Państwie i jeżeli, w razie skazania, osoba ta odcierpiała karę bądz kara została jaj darowana lub zmniejszona
zgodnie z prawami tego obcego Państwa.
Artykuł 11
Żadne postanowienie niniejszej Konwencji nie może być interpretowane jako przesądzające stanowisko strony
wobec ogólnego problemu zakresu jurysdykcji karnej przewidzianej prawem międzynarodowym.
Artykuł 12
Niniejsza Konwencja nie zmienia zasady, że przestępstwa, o których w niej mowa, mają być w każdym kraju
określane, ścigane karane zgodnie z prawem krajowym.
Artykuł 13
Strony niniejszej Konwencji zobowiązane będą do wykonywania rekwizycyj sądowych, dotyczących
przestępstw, wymienionych w Konwencji, zgodnie z ich prawem krajowym.
Przekazywanie rekwizycyj będzie dokonywane:
1. W drodze bezpośredniej korespondencji między władzami sądowymi lub
2. W drodze bezpośredniej korespondencji między ministrami sprawiedliwości obydwu Państw, lub
w drodze bezpośredniej korespondencji innej właściwej władzy państwowej, kierującej rekwizycję, do
Ministra Sprawiedliwości Państwa, do którego rekwizycja jest skierowana, lub
3
3. Za pośrednictwem dyplomatycznego lub konsularnego przedstawiciela Państwa, kierującego
rekwizycję, w Państwie, do którego rekwizycja zostaje skierowana; przedstawiciel ten prześle rekwizycję
sądową bezpośrednio do właściwej władzy sądowej lub do władzy wskazanej przez Rząd Państwa, do
którego rekwizycja jest skierowana, oraz otrzyma bezpośrednio od tej władzy dokumenty, stanowiące
wykonanie rekwizycji sądowej.
W przypadkach 1 i 3 odpis rekwizycji sądowej będzie zawsze przesłany jednocześnie do zwierzchniej władzy
Państwa, do którego rekwizycja została skierowana.
W braku innego porozumienia rekwizycje sądowe sporządzane będą w języku władzy kierującej rekwizycję,
jednak z zastrzeżeniem, iż Państwo, do którego rekwizycja zostaje skierowana, może żądać tłumaczenia na swój
własny język, którego ścisłość stwierdzi władza kierująca rekwizycję.
Każda strona niniejszej Konwencji powiadomi każdą pozostałą stronę Konwencji o wymienionej wyżej metodzie
lub metodach przekazywania, na które wyrazi zgodę w odniesieniu do rekwizycji sądowych danego Państwa.
Dopóki Państwo nie wystosuje takiego zawiadomienia, dotychczas przez nie stosowana procedura w odniesieniu
do rekwizycji sądowych pozostaje w mocy.
Wykonanie rekwizycji sądowych nie może pociągnąć za sobą roszczeń o zwrot jakichkolwiek innych opłat lub
wydatków, niż koszt rzeczoznawców.
Nic w artykule niniejszym nie może być interpretowane jako zobowiązania stron niniejszej Konwencji do
przyjęcia w sprawach karnych jakiejkolwiek formy lub metod dowodowych, sprzecznych z ich własnymi
prawami krajowymi.
Artykuł 14
Każda strona niniejszej Konwencji ustanowi lub utrzyma organ zobowiązany do koordynacji centralizacji
wyników badania przestępstw, o których mowa w niniejszej Konwencji.
Organ taki winien zbierać wszelkie informacje, mające na celu ułatwienie zapobiegania i karania przestępstw,
o których mowa w niniejszej Konwencji, oraz pozostawać w ścisłej łączności z odpowiednim organem
w innych krajach.
Artykuł 15
W zakresie dozwolonym przez prawo krajowe oraz w zakresie, w jakim władze odpowiedzialne za organa
wymienione w artykule 14 uważać to będą za pożądane, będą one dostarczać władzom odpowiedzialnym za
takie same organa w innych Państwach następujących informacji:
1. szczegółów każdego przestępstwa, o których mowa w niniejszej Konwencji, oraz każdej próby
popełnienia takiego przestępstwa;
4
2. szczegółów o wszelkich poszukiwaniach oraz o wszelkim ściganiu, aresztowaniu, skazaniu,
odmowie wypuszczenia lub wydaleniu osób, winnych któregokolwiek z wymienionych przestępstw
wymienionych w niniejszej Konwencji, ruchu tych osób oraz wszelkich innych pożytecznych informacji
odnoszących się do nich.
Dostarczone w ten sposób informacje będą zawierać opisy przestępców, odciski ich palców, fotografie, metody
działania, protokoły policyjne i dane z rejestru skazanych.
Artykuł 16
Strony niniejszej Konwencji zgadzają się podjąć lub zachęcić do podjęcia kroków za pośrednictwem swych
publicznych prywatnych organów oświatowych, zdrowotnych, społecznych, gospodarczych i innych organów
pokrewnych, dla zapobieżenia prostytucji oraz przysposobienia do pracy i społecznego uzdrowienia ofiar
prostytucji i przestępstw, wymienionych w niniejszej Konwencji.
Artykuł 17
Strony niniejszej Konwencji zobowiązują się w związku z migracją i emigracją zastosować lub stosować nadal
takie środki, jakie są wymagane w ramach ich zobowiązań, określonych w niniejszej Konwencji,
aby powstrzymać handel żywym towarem jednej lub drugiej płci w celach prostytucji.
W szczególności zobowiązują się:
1. wydać takie zarządzenia, jakie są niezbędna dla ochrony imigrantów lub emigrantów,
a w szczególności: kobiet i dzieci - zarówno w miejscach przybycia i wyjazdu, jak i podczas podróży;
2. zorganizować odpowiednią propagandę dla ostrzeżenia publiczności przed niebezpieczeństwami
wyżej wymienionego handlu;
3. przedsięwziąć odpowiednie środki celem zapewnienia nadzoru na dworcach kolejowych,
w portach lotniczych, w portach morskich, podczas podróży oraz w innych miejscach publicznych aby
zapobiec międzynarodowemu handlowi żywym towarem w cel prostytucji;
4. przedsięwziąć odpowiednie środki, aby właściwe władze były informowane o przybyciu osób,
które prima facie wydają się sprawcami i pomocnikami lub ofiarami takiego handlu.
5
Artykuł 18
Strony niniejszej Konwencji zobowiązują się, zgodnie z warunkami ustalonymi przez prawo krajowe, zarządzić
pobieranie deklaracyj od obcokrajowców zajmujących się prostytucją, w celu ustalenia ich tożsamości i stanu
cywilnego oraz stwierdzenia, kto spowodował opuszczenie przez nich Państwa. Uzyskane informacje będą
komunikowane władzom Państwa pochodzenia wymienionych osób celem przeprowadzenia ich repatriacji.
Artykuł 19
Strony niniejszej Konwencji zobowiązują się, zgodnie z warunkami ustalonymi przez prawo krajowe i nie
przesądzając ścigania lub innej akcji za jego pogwałcenie w granicach możliwości:
1. w oczekiwaniu na ukończenie przygotowań do repatriacji pozostałych bez środków ofiar
międzynarodowego handlu żywym towarem w celach prostytucji - przedsięwziąć odpowiednie środki dla
zapewnienia im tymczasowej opieki i utrzymania;
2. repatriować osoby wymienione w artykule 18, które życzą sobie repatriacji lub których repatriacji
domagają się osoby, sprawujące nad nimi władzę, lub których wydalenie zarządzone zostało zgodnie
z prawem. Repatriacja nastąpi dopiero po osiągnięciu porozumienia z Państwem przeznaczenia, co do
tożsamości i narodowości, jak również co do miejsca i terminu przybycia do punktu granicznego. Każda strona
niniejszej Konwencji ułatwi przejazd tych osób przez swoje terytorium.
Jeżeli osoby wymienione w poprzednim ustępie nie mogą same opłacić kosztów repatriacji i nie mają małżonka
ani krewnych lub opiekuna, którzy by za nich zapłacili - koszta repatriacji aż do najbliższej granicy lub portu
lądowania lub portu lotniczego w kierunku Państwa pochodzenia będą poniesione przez Państwo, w którym te
osoby zamieszkują, a koszty pozostałej części podróży - przez Państwo pochodzenia.
Artykuł 20
Strony niniejszej Konwencji zobowiązują się, jeżeli nie uczyniły tego dotychczas, do przedsięwzięcia
potrzebnych środków dla wykonywania nadzoru nad agencjami zatrudnienia celem zapobieżenia temu,
aby osoby szukające zatrudnienia, zwłaszcza kobiety i dzieci, narażone były na niebezpieczeństwo prostytucji.
Artykuł 21
Strony niniejszej Konwencji zakomunikują Sekretarzowi Generalnemu Narodów Zjednoczonych te prawa
i zarządzenia, które już został wydane w ich Państwach, a pózniej co roku, te prawa i zarządzenia, które zostaną
wydane, co do spraw, będących przedmiotem niniejszej Konwencji, jak również wszystkie podjęte przez nich
środki, dotyczące stosowania Konwencji. Otrzymane informacje będą publikowane periodycznie przez
Sekretarza Generalnego i rozsyłane do wszystkich Członków Narodów Zjednoczonych oraz Państw nie-
członków, którym niniejsza Konwencja zostanie oficjalnie zakomunikowana, zgodnie z artykułem 23.
6
Artykuł 22
Jeżeli wyniknie jakikolwiek spór między stronami niniejszej Konwencji co do jej interpretacji lub stosowania
i jeżeli spór ten nie będzie mógł być załatwiony w inny sposób, to na żądanie którejkolwiek ze stron w sporze
zostanie on przedłożony Międzynarodowemu Trybunałowi Sprawiedliwości.
Artykuł 23
Niniejsza Konwencja otwarta będzie do podpisania dla każdego członka Narodów Zjednoczonych, a także dla
każdego innego Państwa, do którego skierowane zostało zaproszenie przez Radę Ekonomiczną i Społeczną.
Niniejsza Konwencja będzie ratyfikowana, a dokumenty ratyfikacyjne zostaną złożone u Sekretarza
Generalnego Narodów Zjednoczonych.
Państwa wymienione w pierwszym ustępie, które nie podpisały Konwencji, mogą do niej przystąpić.
Przystąpienie zostanie dokonane przez złożenie dokumentu przystąpienia u Sekretarza Generalnego Narodów
Zjednoczonych.
Dla celów niniejszej Konwencji słowo "Państwo" obejmuje wszystkie kolonie i terytoria powiernicze Państwa
podpisującego lub przystępującego do Konwencji oraz wszystkie terytoria, za które Państwo jest odpowiedzialne
w stosunkach międzynarodowych.
Artykuł 24
Niniejsza Konwencja wejdzie w życie w dziewięćdziesiątym dniu po dacie złożenia drugiego dokumentu
ratyfikacyjnego lub przystąpienia.
Dla każdego Państwa ratyfikującego lub przystępującego do Konwencji po złożeniu dokumentu ratyfikacyjnego
lub przystąpienia, Konwencja wejdzie w życie w dziewięćdziesiąt dni po złożeniu przez to Państwo dokumentu
ratyfikacji lub przystąpienia.
Artykuł 25
Po upływie pięciu lat od wejścia w życie niniejszej Konwencji każda strona może wypowiedzieć ją drogą
pisemnego zawiadomienia, skierowanego do Sekretarza Generalnego Narodów Zjednoczonych.
Takie wypowiedzenie nabierze mocy dla strony, która je zgłosi, po upływie roku od daty otrzymania do przez
Sekretarza Generalnego Narodów Zjednoczonych.
7
Artykuł 26
Sekretarz Generalny Narodów Zjednoczonych powiadomi wszystkich Członków Narodów Zjednoczonych oraz
Państwa nie-członków wymienione w artykule 23:
1. o podpisach, ratyfikacjach i przystąpieniach otrzymanych zgodnie z artykułem 23;
2. o dacie, w której niniejsza Konwencja wejdzie w życie zgodnie z artykułem 24;
3. o wypowiedzeniach otrzymanych zgodnie z artykułem 25.
Artykuł 27
Każda strona niniejszej Konwencji zobowiązuje się podjąć, zgodnie ze swoją Konstytucją, środki ustawodawcze
lub inne, niezbędne dla zapewnienia stosowania Konwencji.
Artykuł 28
Postanowienia niniejszej Konwencji zastąpią w stosunkach między jej stronami postanowienia aktów
międzynarodowych, wymienionych w podustępach 1, 2, 3 i 4 drugiego ustępu Wstępu, z których każdy uznany
będzie za wygasły wówczas, gdy wszystkie jego strony staną się stronami niniejszej Konwencji.
Na dowód czego niżej podpisani, będąc do tego należycie upoważnieni przez swoje Rządy, podpisali niniejszą
Konwencję; otwartą do podpisu w Lake Success, New York, dnia 21 marca 1950 roku, której uwierzytelniony
odpis zostanie przekazany przez Sekretarza Generalnego wszystkim Członkom Narodów Zjednoczonych oraz
Państwom nie-członkom, wymienionym w artykule 23.
Protokół końcowy
Żaden przepis niniejszej Konwencji nie będzie uważany za naruszający jakiekolwiek prawodawstwo, które dla
zabezpieczenia postanowień, mających na celu zapewnienie zniesienia handlu żywym towarem i eksploatacji
innych osób w celach prostytucji, przewiduje warunki surowsze niż te, które są przewidziane w niniejszej
Konwencji.
Postanowienia artykułów 23 do 26 włącznie Konwencji mają zastosowanie do niniejszego Protokołu.
8


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Protokół o zapobieganiu, zwalczaniu oraz karaniu handlu ludźmi
Międzynarodowa Konwencja o zwalczaniu handlu kobietami i dziećmi
Konwencja w sprawie zapobiegania i karania zbrodni ludobójstwa eng
2 1972 KONWENCJA W SPRAWIE OCHRONY SWIATOWEGO DZIEDZICTWA
Konwencja w sprawie ochrony światowego dziedzictwa kulturalnego i naturalnego 16 listopada 1972r
Konwencja w sprawie zapobiegania i karania zbrodni ludobójstwa
023 Konwencja w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego traktowania alb
konwencja w sprawie zniesienia wszelkich form dyskryminacji kobiet
Konwencja w Sprawie Zakazu Stosowania Tortur
miendzynarodowa konwencja w sprawie zniesienia wszelkich form dyskrymianacji rasowej
015 Konwencja w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet
008 Miedzynarodowa konwencja w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji rasowej

więcej podobnych podstron