Analiza kursu na grafikę


Lucyna KUyNIACKA-GOCCZ
Bożena STYPULSKA
INFORMATYK CZY GRAFIK?
Często się słyszy:  konkurs informatyczny?  to trudne, trzeba umieć programować i te
algorytmy! . Postanowiłyśmy stworzyć konkurs dla ucznia, który ma niekoniecznie większą
niż przeciętna wiedzę z informatyki, za to ze zdolnościami plastycznymi.
Szóstego grudnia 2002 r. odbył się w pracowni komputerowej I LO w Świeciu
I POWIATOWY KONKURS GRAFIKI KOMPUTEROWEJ. Zaproszenia do udziału w nim
wraz z regulaminem konkursu zostały rozesłane do szkół ponadgimnazjalnych naszego po-
wiatu. Przybyło 13 uczniów: z LO w Nowem, Liceum Katolickiego w Świeciu oraz z I LO w
Świeciu. Tematy prac, które mógł wybrać uczestnik konkursu zostały podane dopiero w mo-
mencie jego rozpoczęcia, były to:  Kartka świąteczna oraz  Plakat sylwestrowy . Uczeń
wybierał też program (pakiet Office 2000; Corel Draw; Paint). Prace oceniało jury złożone
z nauczycieli opiekunów: p.Jolanta Halik, p.Stanisław Grzonka, Lucyna Kuzniacka-Gończ.
Przewodniczącym komisji była Bożena Stypulska. Kategorię  Plakat sylwestrowy wybrało
trzech uczniów, pozostali pracowali nad kartką świąteczną. Komisja oceniała prace oglądając
efekt  wydrukowany na kartce i przeglądając pracę zapisaną w komputerze. Choć za plakat,
najlepsza praca otrzymała drugie miejsce (pierwszego ani trzeciego miejsca nie było), to
w przypadku kartek były miejsca i pierwsze i drugie, a dwie otrzymały trzecie miejsce rów-
norzędnie. Ponadto jedna z kartek otrzymała wyróżnienie, była wyjątkowo elegancka, bardzo
czasochłonna (co można było ocenić po obejrzeniu zapisu komputerowego) i zdecydowanie
różniąca się od pozostałych.
Tyle faktów z 6 grudnia, jednak to przecież nie koniec  wręcz przeciwnie  początek,
ten konkurs (jak sama nazwa wskazuje) był pierwszy, mamy zamiar przeprowadzić wnastęp-
nych latach kolejne. Uważamy, że ten udał się  nam niezle, ale chcemy, by następne były
jeszcze lepsze.
Początki idei to dawna sprawa: wśród programów użytkowych, nauczanych w ramach
informatyki zawsze były programy graficzne, młodzież musiała opanować umiejętność po-
sługiwania się nimi. Stąd częste ćwiczenia mające na celu naukę kopiowania, wklejania, od-
bicia symetrycznego, przekształceń, zmiany koloru itp., itd., uczeń dostawał kartkę z rysun-
kami, które należało wykonać  identycznie , bądz słowny opis zamierzonego efektu  na po-
czątek niezłe (pomijając, że konieczne), ale po pewnym czasie  nudne (nie tylko dla nauczy-
ciela). Ciekawsze były pomysły, aby wykorzystując poznane narzędzia stworzyć coś własne-
go na zadany temat. I tu okazało się, że niektórzy uczniowie - zaskakują nas  wykazują
wcześniej nie ujawnione uzdolnienia plastyczne. Nie raz, w ramach takich ćwiczeń klasy wy-
konywały właśnie kartki na święta czy to Bożego Narodzenia, czy Wielkanocne. Prace te jako
wykonane w szkole, na zajęciach lekcyjnych wykorzystywane były niejednokrotnie jako
kartki wysyłane z życzeniami do innych szkół, czy zaprzyjaznionych instytucji, zakładów
pracy.
Skąd pomysł na konkurs? Po pierwsze - jest to sposób na wykazanie umiejętności pla-
stycznych ucznia w połączeniu ze znajomością techniki komputerowej, po drugie - dlaczego
w tworzenie własnych grafik nie włączyć młodzieży spoza naszej szkoły?
Oczywiście kartki świąteczne, czy plakat sylwestrowy to pomysł na jeden raz. Katego-
rie dla przyszłych konkursów muszą być, i będą inne. Najważniejsze dla nas jest to, aby in-
formatyka stała się dla ucznia narzędziem wykorzystywanym do różnych celów, również, a
raczej w tym wypadku głównie: artystycznych. Ocenę z opanowania zagadnień teoretycznych
oraz umiejętności posługiwania się danym programem uczeń otrzymuje na lekcjach (infor-
matyki czy teraz technologii informacyjnej), chciałby jednak mieć także możliwość realizacji
własnych pomysłów i ujawnienia dotąd nieodkrytych zdolności. Wiadomo, że wśród progra-
mów służących do tego samego, są mniej i bardziej profesjonalne, w przypadku grafiki dużo
lepszym, dającym więcej możliwości (ale przez to trudniejszym do opanowania) jest Corel
Draw niż Paint, a jednak sporo nagrodzonych prac wykonanych było w tym drugim. Bo w
tym przypadku właśnie nie chodzi tyle o znajomość programu co o uzdolnienia plastyczne.
Przy braku talentu sama znajomość programu niewiele pomoże. Grafika komputerowa daje
Lucyna KUyNIACKA-GOCCZ
Bożena STYPULSKA
szerokie możliwości nie tylko osobom potrafiącym posługiwać się dobrze ołówkiem, kredką,
czy pędzlem, talent rozumiany jest tu bardzo szeroko, ważne są kompozycje, poczucie estety-
ki, oryginalność pomysłu. W naszym liceum, podobnie jak w innych, od wielu lat nie ma
takiego przedmiotu jak  Plastyka , zatem w szkole uczeń nie ma możliwości wykazania i
kształcenia swoich uzdolnień rysunkowych. Oczywiście jeśli młody człowiek bardzo chce, to
może uczęszczać na odpowiednie zajęcia poza szkołą. Jednak nasz pomysł, tak sądzimy, ma
umożliwić każdemu uczniowi wypróbowanie własnych sił. Na lekcjach (z konkretnych
przedmiotów) nie mamy specjalnie możliwości zorientowania się, że dana osoba lubi malo-
wać czy rysować i że potrafi to robić. Owszem są godziny wychowawcze i dodatkowe zajęcia
z wychowawcami, gdzie czasami wykonuje się dekoracje, rysunki, plakaty itp., bywa jednak,
że taki ktoś się nie ujawni (i stąd pózniejsze nasze zaskoczenia na lekcjach z programami gra-
ficznymi).
Jest teraz nowy przedmiot  Wiedza o kulturze i naszym skromnym zdaniem  bardzo
dobrze, że jest. Chociaż z tego co wiemy nie ma na tych lekcjach ćwiczeń praktycznych,
to mamy nadzieję, że zajęcia te przyczynią się do lepszej znajomości przez uczniów zagad-
nień z teorii sztuki, a w skład jury kolejnych konkursów uda nam się pozyskać też fachowców
w osobach nauczycieli uczących tego przedmiotu. Bo właśnie: żadna z nas nie jest plastykiem
(zresztą jak sądzę większość informatyków nie ma przygotowania z zakresu sztuk pięknych).
Jako komisja byliśmy wszyscy wyjątkowo zgodni, różnice były niewielkie, nie było zatem
problemu z przyznaniem miejsc, więc wszystko poszło gładko, ale prawdę mówiąc - nie mu-
siało! Stąd, choć minęło już trochę czasu od grudnia to sprawa ta zaprząta nam trochę głowy.
Z jednej strony każdy z nas styka się ze sztuką w takiej czy innej formie i ma własne zdanie
na temat danego obrazu, rysunku czy też melodii (ma do tego pełne prawo) i nie musi być ono
zgodne z opinią ekspertów. Z drugiej strony sądzimy, że jednak wskazane jest zaproszenie do
takiej komisji fachowca  plastyka, grafika, który mógłby pomóc w ocenie, bo jest to kon-
kurs grafiki i ekspert od tegoż zagadnienia powinien wyrazić również swoją opinię.
Tak na marginesie musimy się przyznać, że tworzenie dyplomu z konkursu obu nam
dało dużoradości, i właśnie chcemy, aby te  zawody także uczestnikom sprawiały radość.
Każdy z członków komisji dysponował jednakową ilością punktów dla każdej pracy. Miejsca
przyznawaliśmy według sumy punktów.
Dla wszystkich zainteresowanych dołączamy regulamin konkursu oraz zasady punkta-
cji.
Regulamin
Międzyszkolnego Konkursu  Grafika Komputerowa
dla szkół ponadgimnazjalnych.
1. Przedmiotem konkursu jest wykonanie grafiki komputerowej na jeden z tematów
określonych podczas konkursu.
2. Uczestnikami konkursu są uczniowie szkół ponadgimnazjalnych powiatu Świeckiego.
3. Konkurs odbędzie się w pracowni komputerowej I LO w Świeciu.
4. Ogłoszenie wyników odbędzie się w dniu konkursu.
5. Uczniowie dysponować będą jednolitym sprzętem z następującym oprogramowaniem:
system Win2000; pakiet Office 2000; Paint; Corel Draw.
6. W skład jury wchodzą opiekunowie z każdej szkoły biorącej udział w konkursie
7. Uczniowie, których prace zostaną wyróżnione, otrzymają dyplomy.
8. Wykonane prace zostaną przedstawione na pokonkursowej wystawie.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Jak przygotowac sie do kursu na kategorie A
Przemoc seksualna wobec kobiet analiza zjawiska na przykładzie historii Kuby Rozpruwacza
SKM Analiza komunikatów na styku S
Omówienie metodyki prowadzenia poszczególnych analiz problemowych na
analiza barier na rynku pracy koszalińskim
Instrukcja korzystania z kursu na mp3
Instrukcja korzystania z kursu na mp3
ArcGIS Spatial Analyst Zaawansowane analizy przestrzenne na danych rastrowych
341 Analiza finasowa na podstawie rachunku zysków i strat
Program kursu na instruktora wspinaczki
Program Kursu na Ratownika WOPR
340 Analiza finansowa na podstawie bilansu

więcej podobnych podstron