2003 06 Syrena elektroniczna


Syrena elektroniczna
S
y
r
e
n
a
e
l
e
k
t
r
o
n
i
c
z
n
a
Syrena elektroniczna
S
y
r
e
n
a
e
l
e
k
t
r
o
n
i
c
z
n
a
2010
2010
Konstrukcje alarmowe wykonane przez hob-
bystów mają jedną niezaprzeczalną przewa-
gę nad urządzeniami profesjonalnymi: są nie-
typowe i niepowtarzalne. Jednostkowo wy-
konana konstrukcja jest zawsze zagadką dla
intruza i jej rozszyfrowanie może być nieraz
trudniejsze od  złamania urządzenia niejed-
nej renomowanej firmy.
Proponowane urządzenie jest proste, ła-
twe w montażu i uruchomieniu. Niemniej
układ ten, wyposażony w odpowiednie gło-
śniki, całkowicie dorównuje skutecznością
kosztownym urządzeniom fabrycznym.
Najprostszym sposobem sterowania syre-
ną jest po prostu włączanie i wyłączanie za-
silania. Drugim sposo-
bem jest sterowanie
wejściem zerującym
multiwibratora U2
NE555. Metoda ta nie
wymaga przełączania
dużych prądów. Zwar-
cie przewodu sterujące-
go do plusa zasilania
powoduje zadziałanie
syreny, a połączenie
z minusem - natych-
miastowe zaprzestanie
pracy.
Szczegółowy opis
w EdW 2/96.
W samochodzie wyższej klasy może lach pojazdów. Stosowane są trzy magistra- pują podwójne przekształcenia sygnałów
działać ponad 50 sterowników, z setkami le wykorzystywane przez trzy różne typy analogowych w cyfrowe i na odwrót; wy-
przynależnych im podzespołów - czujni- danych. Są to: główna magistrala CAN, wy- miana danych odbywa się cyfrowo.
ków, włączników, serwosilników itp. Do ich korzystywana do przesyłania danych mię-
fizycznego połączenia potrzebne byłyby dzy urządzeniami sterującymi silnikiem Wnioski
przewody o łącznej długości powyżej 3 km, i dynamiką jazdy, magistrala K (Komfort- Nie ulega wątpliwości, że coraz większy
które w znamienny sposób zwiększyłyby bus) używana przez wszystkie pozostałe udział elektroniki w wyposażeniu samocho-
masę pojazdu. Omówione wyżej układy układy zapewniające głównie komfort du spowodował w ostatnich latach znamien-
oczywiście muszą funkcjonować niezawo- podróżowania, oraz magistrala diagnostycz- ną poprawę jego bezpieczeństwa, osiągów
dnie, a w przypadku wystąpienia usterki po- na DS2. Ta ostatnia umożliwia komuniko- i komfortu. Dzięki elektronice auta w mniej-
winna ona dać się łatwo zdiagnozować. wanie się wszystkich sterowników z teste- szym stopniu zanieczyszczają również śro-
Z doświadczenia wynika, że ponad 50% rem serwisowym. Zastosowanie magistrali dowisko. Nie wydaje się jednak, by jakikol-
awarii elektroniki samochodowej przypada przesyłowych do połączenia elektronicz- wiek kosztowny i superwyrafinowany elek-
na okablowanie. Wszystko to spowodowa- nych systemów samochodu przyniosło wie- troniczny system zmniejszył nasze szalone
ło, że rozpoczęto intensywne prace badaw- le korzyści: zmniejszenie liczby przewo- tempo życia, a nas kierowców wyleczył
cze nad powstaniem - na wzór komputero- dów, a co za tym idzie zmniejszenie masy z niepotrzebnej brawury, nieodpowiedzialno-
wych szyn danych - samochodowych magi- pojazdu i zwiększenie niezawodności dzia- ści i chamstwa na drodze. Sukcesów w roz-
strali przesyłowych (CAN - Controller Area łania wszystkich układów, wielokrotne wy- wiązywaniu tych ostatnich problemów sobie
Network). Połączenie w sieć różnych ukła- korzystanie czujników, dzięki czemu mniej- i wszystkim Czytelnikom życzy autor.
dów elektronicznych w samochodzie za po- sza jest ich liczba, możliwość wzajemnego
mocą magistrali danych znalazło obecnie kontrolowania się układów, a także odciąże-
powszechne zastosowanie w wielu mode- nie mikroprocesorów, ponieważ nie wystę- Wojciech Turemka
M
Elektronika dla Wszystkich EU
67


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2003 06 Najprostsze zdalne sterowanie
2003 06 Process Accounting Resolving Cpu Load in the Kernel
2003 06 Szeregowy sterownik urządzeń
2003 06 Genialne schematy
technik elektronik 06 (praktyczny odp)
Elektrotechnika i elektronika 06 2
2000 06 Licznik energii elektrycznej z układem AD7750

więcej podobnych podstron