cb26kp 4


IDZ DO
IDZ DO
PRZYKŁADOWY ROZDZIAŁ
PRZYKŁADOWY ROZDZIAŁ
C++Builder Borland
SPIS TRERCI
SPIS TRERCI
Developer Studio 2006.
Kompendium programisty
KATALOG KSIĄŻEK
KATALOG KSIĄŻEK
Autor: Andrzej Daniluk
KATALOG ONLINE
KATALOG ONLINE
ISBN: 83-246-0494-4
Format: B5, stron: 744
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
TWÓJ KOSZYK
Jeden z najnowszych produktów firmy Borland, C++Builder Borland Developer Studio
DODAJ DO KOSZYKA
DODAJ DO KOSZYKA 2006, to połączenie nowoczesnego języka programowania, jakim jest C++, biblioteki
komponentów wizualnych, zintegrowanego Srodowiska programistycznego oraz
narzędzi służących do modelowania oprogramowania. Pomimo że zaimplementowana
w C++Builder wersja języka C++ nie jest dokładnym odzwierciedleniem standardu
CENNIK I INFORMACJE
CENNIK I INFORMACJE
ANSI, Srodowisko to zyskało duże uznanie wSród najlepszych programistów,
doceniających jego uniwersalnoSć i stabilnoSć.
ZAMÓW INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWORCIACH
O NOWORCIACH
Książka  C++Builder Borland Developer Studio 2006. Kompendium programisty
przedstawia zasady programowania w języku C++ z wykorzystaniem narzędzia
ZAMÓW CENNIK
ZAMÓW CENNIK
C++Builder 2006. Opisuje zarówno samo Srodowisko, jak i poszczególne elementy
języka. Dzięki niej nauczysz się korzystać z języka UML używanego do projektowania
aplikacji oraz dowiesz się, jak realizować projekty, wykorzystując język C++. Poznasz
także nowoczesne metodologie tworzenia oprogramowania za pomocą narzędzi typu RAD.
CZYTELNIA
CZYTELNIA
" Srodowisko C++Builder Borland Developer Studio 2006
FRAGMENTY KSIĄŻEK ONLINE
FRAGMENTY KSIĄŻEK ONLINE
" Podstawy języka UML
" Korzystanie z biblioteki STL
" Obsługa wyjątków
" Operacje na systemie plików
" Programowanie wielowątkowe
" Komponenty
" Programowanie grafiki
Poznaj potęgę języka C++ i zdobądx szczególne umiejętnoSci programowania
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Wstęp ................................................................................................................................................................11
Rozdział 1. Środowisko programisty IDE C++Builder Borland Developer Studio 2006 ..................... 15
Struktura głównego menu ................................................................................................18
Pasek narzędzi  Speed Bar ...........................................................................................47
Inspektor obiektów  Object Inspector ....................................................................48
Widok struktury obiektów .........................................................................................49
Ogólna postać programu pisanego w C++ .......................................................................50
Funkcja main() ...........................................................................................................52
Dyrektywa #include i prekompilacja .........................................................................53
Konsolidacja ..............................................................................................................54
Konfiguracja opcji projektu .......................................................................................54
Uruchamiamy program ..............................................................................................57
Ogólna postać programu pisanego w C++Builderze BDS 2006 ......................................58
Formularz ...................................................................................................................59
Zdarzenia ....................................................................................................................61
Konsola czy formularz? ...................................................................................................64
Podsumowanie .................................................................................................................64
Rozdział 2. Język modelowania, model dojrzałości i proces projektowania ...............................................65
UML jako język modelowania .........................................................................................65
Zawartość UML ...............................................................................................................67
Diagramy klas ............................................................................................................67
Diagramy obiektów ....................................................................................................72
Diagramy komponentów ............................................................................................73
Diagramy elementów zawierających strukturę wewnętrzną ......................................74
Diagramy pakietów ....................................................................................................75
Diagramy wdrożenia ..................................................................................................76
Diagramy czynności ...................................................................................................76
Diagramy przypadków użycia ...................................................................................79
Diagramy stanów .......................................................................................................80
Diagramy przebiegu ...................................................................................................82
4 C++Builder Borland Developer Studio 2006. Kompendium programisty
Diagramy współpracy ................................................................................................84
Diagramy komunikacji ...............................................................................................84
Diagramy harmonogramowania zadań ......................................................................85
Mechanizmy rozszerzania ..........................................................................................85
Strategia modelowania i dokumentowania ......................................................................87
Model dojrzałości .............................................................................................................88
Proces projektowania .......................................................................................................88
Nie tylko IID ..............................................................................................................90
Podsumowanie .................................................................................................................90
Rozdział 3. Podstawy języka C++ ...............................................................................................................................91
Dyrektywy preprocesora ..................................................................................................91
Dyrektywa #include ...................................................................................................91
Dyrektywa #define .....................................................................................................92
Dyrektywa #undef ......................................................................................................92
Dyrektywa #pragma hdrstop ......................................................................................92
Dyrektywa #pragma argsused ....................................................................................92
Dyrektywa #pragma inline .........................................................................................93
Dyrektywa #pragma option ........................................................................................93
Dyrektywa #pragma message ....................................................................................93
Dyrektywa #pragma package(smart_init) ..................................................................93
Dyrektywa #pragma resource "nazwa_pliku" ............................................................93
Dyrektywa #error .......................................................................................................94
Dyrektywy kompilacji warunkowej ...........................................................................94
Kategorie typów danych ...................................................................................................96
Podstawowe proste typy całkowite i rzeczywiste ..............................................................96
Typ int ........................................................................................................................97
Typ double .................................................................................................................97
Modyfikatory typów .........................................................................................................98
Typy danych Windows ...................................................................................................100
Typ Currency ..................................................................................................................101
Typ void .........................................................................................................................101
Typy logiczne .................................................................................................................101
Typy znakowe ................................................................................................................102
Typy łańcuchowe ...........................................................................................................102
Modyfikatory dostępu const i volatile ............................................................................103
Specyfikatory klas pamięci ............................................................................................104
Specyfikator extern ..................................................................................................104
Specyfikator static ....................................................................................................105
Specyfikator register ................................................................................................105
Operatory ........................................................................................................................105
Typ wyliczeniowy ..........................................................................................................109
Słowo kluczowe typedef ................................................................................................109
Typ zbiorowy .................................................................................................................110
Deklarowanie tablic ........................................................................................................111
Instrukcje sterujące przebiegiem programu ...................................................................113
Instrukcja warunkowa if...else .................................................................................113
Instrukcja wyboru switch...case...break ...................................................................115
Instrukcja for ............................................................................................................116
Nieskończona pętla for ............................................................................................118
Instrukcja iteracyjna do...while ................................................................................118
Instrukcja iteracyjna while .......................................................................................119
Instrukcja przerwania wykonywania pętli break .....................................................120
Spis treści 5
Funkcja przerwania programu exit() ........................................................................121
Funkcja przerwania programu abort() .....................................................................122
Instrukcja kontynuacji programu continue ..............................................................122
Funkcje w C++ ...............................................................................................................122
Rekurencja ...............................................................................................................124
Przedefiniowywanie funkcji ....................................................................................125
Niejednoznaczność ..................................................................................................128
Konwencje wywoływania funkcji ............................................................................129
Specyfikatory konsolidacji funkcji ..........................................................................129
Wskazania i adresy .........................................................................................................129
Operatory wskaznikowe ...........................................................................................133
Wskazniki i tablice ...................................................................................................133
Wielokrotne operacje pośrednie ..............................................................................135
Operatory new i delete .............................................................................................138
Dereferencja wskaznika ...........................................................................................138
Wskazniki ze słowem kluczowym const .................................................................139
Wskazniki do funkcji ...............................................................................................140
Odwołania ......................................................................................................................145
Parametry odwołaniowe ...........................................................................................147
Zwracanie odwołań przez funkcje ...........................................................................149
Struktury .........................................................................................................................150
Przekazywanie struktur funkcjom ............................................................................152
Struktury zagnieżdżone ............................................................................................153
Wskazniki do struktur ..............................................................................................155
Samodzielne tworzenie plików nagłówkowych .......................................................156
Unie ................................................................................................................................158
Klasy w C++ ..................................................................................................................159
Przedstawienie w UML ............................................................................................163
Konstruktor i destruktor ...........................................................................................164
Konstruktory kopiowania .........................................................................................166
Inne spojrzenie na klasy. Własności ........................................................................167
Funkcje ogólne .........................................................................................................170
Funkcje z dwoma typami ogólnymi .........................................................................172
Przedefiniowywanie funkcji ogólnych ....................................................................172
Klasy ogólne ............................................................................................................174
Wzorce klas z wieloma ogólnymi typami danych ...................................................176
Wzorzec auto_ptr .....................................................................................................177
Dziedziczenie ...........................................................................................................178
Powiązania ...............................................................................................................183
Funkcje składowe klas ze specyfikatorami const i volatile ............................................186
Funkcje wewnętrzne ................................................................................................188
Realizacja przekazywania egzemplarzy klas funkcjom ...........................................190
Wskazniki do egzemplarzy klas ...............................................................................191
Operatory (.*) oraz (->*) ..........................................................................................193
Wskaznik this ...........................................................................................................194
Przeładowywanie operatorów ........................................................................................195
Przeładowywanie jednoargumentowych operatorów ++ oraz   ...............................196
Przeładowywanie operatorów (!) oraz (!=) ..............................................................199
Przeładowywanie dwuargumentowego operatora arytmetycznego + ......................202
Przeładowywanie operatora & .................................................................................204
Przeładowywanie operatora indeksowania tablic [ ] ...............................................205
6 C++Builder Borland Developer Studio 2006. Kompendium programisty
Funkcje i klasy zaprzyjaznione ......................................................................................208
Klasy wejścia-wyjścia języka C++ ................................................................................213
Obsługa plików z wykorzystaniem klasy ios ...........................................................215
Tablicowe operacje wejścia-wyjścia ........................................................................217
Modele programistyczne ................................................................................................220
Programowanie sekwencyjne ...................................................................................221
Programowanie strukturalne ....................................................................................221
Programowanie proceduralne ..................................................................................222
Programowanie obiektowe .......................................................................................224
Programowanie zorientowane obiektowo ................................................................226
Programowanie generyczne .....................................................................................231
Programowanie aspektowe ......................................................................................231
Narzędzia metaprogramowania w C++ ...................................................................232
Programowanie oparte na skompilowanych modułach ...........................................234
Programowanie wielowątkowe ................................................................................235
Programowanie komponentowe ...............................................................................235
Podsumowanie ...............................................................................................................235
Rozdział 4. Wczesne oraz pózne wiązanie .............................................................................................................. 237
Odwołania i wskazniki do klas pochodnych ..................................................................237
Funkcje wirtualne w C++ ...............................................................................................240
Wirtualne klasy bazowe .................................................................................................243
Funkcje wirtualne w C++Builderze ...............................................................................247
Klasy abstrakcyjne w stylu biblioteki VCL ...................................................................251
Interfejsy .........................................................................................................................254
Zliczanie odwołań do interfejsu ...............................................................................255
Identyfikator interfejsu .............................................................................................256
Specyfikator __closure ...................................................................................................262
Obszary nazw .................................................................................................................265
Operator __classid ..........................................................................................................265
Funkcja Register() ..........................................................................................................266
Podsumowanie ...............................................................................................................266
Rozdział 5. Tablice ...........................................................................................................................................................267
Tablice dynamicznie alokowane w pamięci ...................................................................267
Tablice dynamiczne ........................................................................................................270
Tablice otwarte ...............................................................................................................274
Tablice struktur ..............................................................................................................276
Tablice wskazników do struktur ..............................................................................279
Odwołania do elementów tablicy wskazników do struktur .....................................281
Podsumowanie ...............................................................................................................284
Rozdział 6. Biblioteka STL .......................................................................................................................................... 285
Iteratory ..........................................................................................................................285
Kontenery .......................................................................................................................286
vector ........................................................................................................................286
deque ........................................................................................................................289
list 289
slist ...........................................................................................................................290
set 290
map ...........................................................................................................................291
multiset .....................................................................................................................292
multimap ..................................................................................................................293
Spis treści 7
hash_set ....................................................................................................................293
hash_map .................................................................................................................294
hash_multiset ...........................................................................................................295
hash_multimap .........................................................................................................296
Obiekty funkcyjne ..........................................................................................................297
Adaptery .........................................................................................................................300
Adaptery iteratorów .................................................................................................300
Adaptery kontenerów ...............................................................................................300
Adaptery obiektów funkcyjnych ..............................................................................302
Algorytmy ......................................................................................................................303
Alokatory ........................................................................................................................305
Valarray ..........................................................................................................................306
Podsumowanie ...............................................................................................................308
Rozdział 7. Zaawansowane operatory rzutowania typów .............................................................................. 309
Operator static_cast ........................................................................................................309
Operator dynamic_cast ...................................................................................................310
Operator const_cast ........................................................................................................313
Operator reinterpret_cast ................................................................................................316
Podsumowanie ...............................................................................................................317
Rozdział 8. Informacja czasu wykonania ................................................................................................................319
Klasa TObject .................................................................................................................319
Hierarchia własności komponentów VCL .....................................................................323
Czas życia komponentów ...............................................................................................324
Moduł typeinfo.h ............................................................................................................326
Identyfikacja typów czasu wykonywania ......................................................................328
Tablica metod wirtualnych .............................................................................................330
Klasa TControl ...............................................................................................................331
Modyfikator __rtti ..........................................................................................................333
Podstawowe elementy GUI ............................................................................................334
Przydatne techniki modelowania GUI ...........................................................................335
Agregacje, kompozycje i powiązania klas .....................................................................339
Podsumowanie ...............................................................................................................341
Rozdział 9. Obsługa wyjątków .................................................................................................................................. 343
Standardowa obsługa wyjątków .....................................................................................343
Strukturalna obsługa wyjątków ......................................................................................348
Klasy wyjątków ..............................................................................................................350
Zmienne globalne __throwExceptionName, __throwFileName, __throwLineNumber ...354
Zapisywanie nieobsłużonych wyjątków .........................................................................356
Transformowanie wyjątków Windows ..........................................................................359
Podsumowanie ...............................................................................................................361
Rozdział 10. Obsługa plików ......................................................................................................................................... 363
Klasy TDirectoryListBox, TFileListBox, TDriveComboBox .......................................363
Klasy TActionList, TOpenDialog i TSaveDialog ..........................................................365
Własność Options klas TOpenDialog i TSaveDialog ....................................................372
Klasy TOpenTextFileDialog i TSaveTextFileDialog ....................................................374
Klasy TOpenPictureDialog i TSavePictureDialog ...........................................................374
Klasy TActionManager i TActionMainMenuBar ..........................................................377
8 C++Builder Borland Developer Studio 2006. Kompendium programisty
Moduł sysutils ................................................................................................................381
Operacje na plikach ..................................................................................................382
Atrybuty pliku ..........................................................................................................392
Określanie rozmiaru katalogu ..................................................................................397
Usuwanie katalogu ...................................................................................................397
Operacje na dyskach ................................................................................................398
Operacje na nazwach plików ...................................................................................399
Wzajemne przeszukiwanie katalogów i plików .......................................................400
Windows API .................................................................................................................403
Klasa TMemoryStream ..................................................................................................408
Klasa TFileStream ..........................................................................................................411
Tworzenie logów wyjątków podczas kopiowania plików .......................................414
Przesyłanie plików przez sieć ........................................................................................415
Funkcja WinExec() ........................................................................................................419
Funkcja ShellExecuteEx() ..............................................................................................420
Pliki wymiany danych ....................................................................................................420
Kompilowanie plików zasobów .....................................................................................422
Klasa TIniFile .................................................................................................................424
Drukowanie ....................................................................................................................428
Klasa TPrintDialog ..................................................................................................431
Dokumenty XML ...........................................................................................................432
Pliki i katalogi w Linuksie .............................................................................................434
Podsumowanie ...............................................................................................................436
Rozdział 11. Aańcuchy ANSI .......................................................................................................................................437
Makrodefinicja VCL_IOSTREAM ................................................................................445
Znaki wielobajtowe ........................................................................................................448
Podsumowanie ...............................................................................................................449
Rozdział 12. Zmienne o typie modyfikowalnym w czasie wykonywania programu ............................451
Struktura TVarData ........................................................................................................451
Klasa TCustomVariantType ...........................................................................................455
Moduł variants ................................................................................................................457
Tablice wariantowe ........................................................................................................459
Wariantowe tablice otwarte ............................................................................................465
Klient OLE .....................................................................................................................468
Moduł VarCmplx ...........................................................................................................471
Liczby zespolone, płaszczyzna liczbowa, moduł i argument liczby .......................471
Podsumowanie ...............................................................................................................478
Rozdział 13. Funkcje FPU i systemowe ....................................................................................................................479
Funkcje FPU ...................................................................................................................479
Struktura SYSTEM_INFO .............................................................................................485
Klasa THeapStatus .........................................................................................................488
Identyfikator GUID ........................................................................................................491
Klasa TRegistry ..............................................................................................................493
Klasa TRegistryIniFile ...................................................................................................496
Podsumowanie ...............................................................................................................497
Rozdział 14. Elementy wielowątkowości .................................................................................................................499
Wątki i procesy ...............................................................................................................499
Funkcja _beginthread() ..................................................................................................501
Funkcja _beginthreadNT() .............................................................................................504
Spis treści 9
Funkcja _beginthreadex() ...............................................................................................509
Funkcja BeginThread() ..................................................................................................509
Zmienne lokalne wątku ..................................................................................................514
Klasa TThread ................................................................................................................516
Synchronizacja wątków ..................................................................................................522
Sekcje krytyczne ............................................................................................................527
Wzajemne wykluczenia ..................................................................................................529
Uruchamianie zewnętrznych plików wykonywalnych ..................................................531
Wielowątkowe operacje na dyskach, katalogach i plikach ............................................532
Zmienna IsMultiThread ..................................................................................................535
Podsumowanie ...............................................................................................................536
Rozdział 15. Liczby pseudolosowe .............................................................................................................................. 537
Funkcje randomize() i random() ....................................................................................538
Losowanie z powtórzeniami ...........................................................................................543
Losowanie bez powtórzeń ..............................................................................................546
Generatory częściowo uporządkowane ..........................................................................552
Szyfrowanie ....................................................................................................................560
Podsumowanie ...............................................................................................................561
Rozdział 16. Konwersje wielkości liczbowych ....................................................................................................... 563
Podsumowanie ...............................................................................................................587
Rozdział 17. Wprowadzenie do grafiki ..................................................................................................................... 589
Barwne modele ...............................................................................................................590
Płótno .............................................................................................................................593
Mapy bitowe ...................................................................................................................598
JPEG ...............................................................................................................................603
JPEG 2000 ...............................................................................................................606
Obraz video ....................................................................................................................607
Drukowanie grafiki ........................................................................................................611
Komponent TChart .........................................................................................................612
Podsumowanie ...............................................................................................................615
Rozdział 18. Komponentowy model C++Buildera ............................................................................................... 617
Tworzymy nowy komponent .........................................................................................617
Modyfikacja istniejącego komponentu z biblioteki VCL ..............................................626
Komponenty graficzne ...................................................................................................631
Harmonogramowanie zadań ...........................................................................................637
Usuwanie komponentów z pakietu ................................................................................644
Komponenty generyczne ................................................................................................645
Podsumowanie ...............................................................................................................648
Rozdział 19. Biblioteki DLL .........................................................................................................................................649
Aączenie statyczne. Część I ............................................................................................650
Aączenie statyczne. Część II ..........................................................................................652
Aadowanie i zwalnianie bibliotek w czasie działania programu ....................................655
Funkcja DllEntryPoint() .................................................................................................658
Klasy jako elementy bibliotek DLL ...............................................................................661
Bazowe adresy ładowania ..............................................................................................664
Określanie adresów funkcji ............................................................................................664
Komponenty i biblioteki DLL ........................................................................................667
10 C++Builder Borland Developer Studio 2006. Kompendium programisty
Pakiety ............................................................................................................................670
Zmienna IsLibrary ..........................................................................................................675
Podsumowanie ...............................................................................................................675
Dodatek A GRAPPLE .................................................................................................................................................677
Zbieranie wymagań ........................................................................................................678
Modelowanie urządzenia .........................................................................................678
Protokół ....................................................................................................................678
Interakcje ..................................................................................................................679
Identyfikacja współpracujących systemów ..............................................................679
Analiza ...........................................................................................................................680
Przypadki użycia ......................................................................................................680
Zmiany stanu systemu ..............................................................................................681
Wstępny model klas programu kontrolującego zewnętrzny system wbudowany ...682
Projektowanie .................................................................................................................682
Statyczny model klas programu kontrolującego zewnętrzny system wbudowany .....683
Diagram artefaktów .................................................................................................684
Diagramy czynności .................................................................................................684
Kodowanie .....................................................................................................................685
Wdrożenie ......................................................................................................................690
Graficzny interfejs użytkownika ....................................................................................691
Kodowanie ...............................................................................................................693
Podsumowanie ...............................................................................................................693
Dodatek B Together ....................................................................................................................................................... 695
Literatura ....................................................................................................................................................707
Skorowidz .....................................................................................................................................................711
W analizie i projektowaniu zorientowanym obiektowo występują dwa bardzo ważne pojęcia:
wczesne oraz pózne wiązanie. Z wczesnym wiązaniem (ang. early binding) mamy do czynienia
w sytuacjach, gdy funkcje w trakcie kompilacji programu wiąże się z określonymi obiektami.
Przykładem wczesnego wiązania będą np. sytuacje, w których w głównej funkcji main() wywo-
łujemy funkcje standardowe i przeładowane oraz funkcje przedefiniowywanych standardowych
operatorów. Sytuacje, gdy wywoływane funkcje wiązane są z określonymi obiektami w trak-
cie działania programu, określamy mianem póznego wiązania (ang. late binding). Przykładem
póznego wiązania są klasy pochodne, funkcje wirtualne, klasy polimorficzne i abstrakcyjne.
Wielką zaletą technik związanych z póznym wiązaniem jest możliwość stworzenia prawdzi-
wego interfejsu użytkownika wraz z odpowiednią biblioteką klas, którą można niemal swobod-
nie uzupełniać i modyfikować.
Na podstawie wiadomości przedstawionych w poprzednich rozdziałach śmiało możemy wywnio-
skować, iż wskaznik określonego typu nie może wskazywać na dane odmiennych typów. Nie-
mniej jednak od tej reguły istnieje pewne bardzo ważne odstępstwo. Rozpatrzmy sytuację, w której
zaimplementowaliśmy w programie pewną klasę zwaną klasą bazową oraz klasę z niej dziedzi-
czącą  czyli klasę pochodną (potomną). Okazuje się, że wskazniki do klasy bazowej mogą
również w określonych sytuacjach wskazywać na reprezentantów lub elementy klasy pochodnej.
Załóżmy, iż w programie zaimplementowaliśmy klasę bazową TStudent z publiczną funkcją
składową przechowującą nazwisko pewnego studenta. Następnie stworzymy klasę pochodną
TEgzamin z publiczną funkcją składową przechowującą ocenę, jaką otrzymała dana osoba z eg-
zaminu z wybranego przedmiotu. W funkcji main() zadeklarujemy zmienną infoStudent jako
wskaznik do klasy TStudent:
TStudent *infoStudent;
238 C++Builder Borland Developer Studio 2006. Kompendium programisty
Zadeklarujmy również po jednym egzemplarzu klas TStudent i TEgzamin:
TStudent student;
TEgzamin egzamin;
Okazuje się, że zmienna deklarowana jako wskaznik do typu bazowego TStudent może wska-
zywać nie tylko na obiekty klasy bazowej, ale również i pochodnej:
infoStudent=&student;
infoStudent=&egzamin;
Za pomocą tak określonego wskaznika infoStudent można uzyskać dostęp do wszystkich ele-
mentów klasy TEgzamin odziedziczonych po klasie TStudent, tak jak pokazano to na listingu 4.1.
Listing 4.1. Kod głównego modułu Unit_R4_01.cpp projektu Projekt_R4_01.bdsproj wykorzystującego wskazniki
i odwołania do typów pochodnych
#include
#pragma hdrstop
using namespace std;
class TStudent // klasa bazowa
{
char nazwisko[40];
public:
void __fastcall jakiStudent(char *s)
{strcpy(nazwisko, s);}
void __fastcall pokazN() {cout << nazwisko << endl;}
};
//---------------------------------------------------------
class TEgzamin: public TStudent // klasa pochodna
{
char ocena[5];
public:
void __fastcall egzaminInformatyka(char *e)
{strcpy(ocena, e);}
void __fastcall pokazE() {cout << ocena << endl;}
};
//---------------------------------------------------------
int main()
{
// wskaznik do klasy TStudent (bazowej)
TStudent *infoStudent;
// student-egzemplarz klasy TStudent
TStudent student;
// wskaznik do klasy TEgzamin (pochodnej)
TEgzamin *eInfoStudent;
// egzamin-egzemplarz klasy TEgzamin
TEgzamin egzamin;
// wskaznik infoStudent wskazuje na egzemplarz
// klasy TStudent
infoStudent=&student;
Rozdział 4. Wczesne oraz pózne wiązanie 239
infoStudent->jakiStudent("Wacek Jankowski");
// wskaznik infoStudent wskazuje na egzemplarz
// klasy Tegzamin, będącej klasą pochodną względem
// klasy bazowej TStudent
infoStudent=&egzamin;
infoStudent->jakiStudent("Janek Wackowski");
// sprawdzenie poprawno ci przypisae
student.pokazN();
egzamin.pokazN();
cout << endl;
// funkcje egzaminInformatyka() i pokazE() są
// elementami klasy pochodnej. Dostęp do nich uzyskujemy
// za pomocą wskaznika eInfoStudent
eInfoStudent = &egzamin;
eInfoStudent->egzaminInformatyka("Egz. Informatyka 2.5");
infoStudent->pokazN();
eInfoStudent->pokazE();
cout << endl;
// uzyskanie dostępu do funkcji składowej klasy pochodnej
// za pomocą wskaznika do klasy bazowej
((TEgzamin *)infoStudent)->pokazE();
cin.get();
return 0;
}
//---------------------------------------------------------
Śledząc powyższe zapisy, z łatwością przekonamy się, iż wskaznik do klasy bazowej może
równie dobrze wskazywać na te elementy klasy pochodnej, które są zdefiniowane również w kla-
sie bazowej, z tego względu, że klasa TEgzamin dziedziczy publiczne elementy klasy TStudent.
Jednak, używając w prosty sposób wskaznika do klasy bazowej, nie można uzyskać dostępu
do tych elementów, które występują jedynie w klasie pochodnej. W przypadku, gdy zażądali-
byśmy uzyskania dostępu np. do funkcji składowej pokazE() klasy pochodnej, należałoby wy-
korzystać zmienną studentInfo będącą jawnym wskaznikiem do klasy TEgzamin. Jeżeli mimo
wszystko ktoś zdecydowałby się, aby za pomocą wskaznika do klasy bazowej uzyskać dostęp
do jakiegoś elementu klasy pochodnej, będzie musiał wykonać w odpowiedni sposób operację
rzutowania typów:
((TEgzamin *)infoStudent)->pokazE();
Poprzez wykorzystanie zewnętrznej pary nawiasów informujemy kompilator, iż rzutowanie
łączone jest ze wskaznikiem infoStudent, a nie z wartością funkcji pokazE(). Występowanie we-
wnętrznej pary nawiasów określa sytuację, w której wskaznik infoStudent do klasy bazowej
rzutowany jest na typ klasy pochodnej TEgzamin.
240 C++Builder Borland Developer Studio 2006. Kompendium programisty
Funkcją wirtualną (ang. virtual function) nazywamy taką funkcję, która jest zadeklarowana
w klasie bazowej za pomocą słowa kluczowego virtual, a następnie w takiej samej postaci
definiowana również w klasach pochodnych. Funkcje takie bardzo często określa się mianem
funkcji kategorii virtual. Ponownie definiując funkcję wirtualną w klasie pochodnej, możemy (ale
nie musimy) powtórnie umieszczać słowo virtual przed jej nazwą. Funkcje wirtualne mają
bardzo ciekawą właściwość. Charakteryzują się mianowicie tym, iż podczas wywoływania do-
wolnej z nich za pomocą odwołania lub wskaznika do klasy bazowej wskazującego na egzem-
plarz klasy pochodnej, aktualna wersja wywoływanej funkcji każdorazowo ustalana jest w trakcie
wykonywania programu z rozróżnieniem typu wskazywanej klasy. Klasy, w których zdefiniowano
jedną lub więcej funkcji wirtualnych, nazywamy klasami polimorficznymi.
Jako praktyczny sposób wykorzystania klas polimorficznych rozpatrzmy przykład, gdzie za-
deklarowano nieskomplikowaną klasę bazową TBazowa z funkcją pokazB() kategorii virtual,
której jedynym zadaniem jest wyświetlenie odpowiedniego tekstu. Ponieważ funkcja jest rze-
czywiście funkcją wirtualną, możemy ją z powodzeniem powtórnie zdefiniować (tzn. zdefinio-
wać jej kolejną wersję) w klasie pochodnej Tpochodna, dziedziczącej publiczne elementy klasy
TBazowa. Sytuację tę ilustruje listing 4.2.
Listing 4.2. Kod głównego modułu Unit_R4_02.cpp projektu Projekt_R4_02.bdsproj jako przykład wykorzystania
klas polimorficznych
#include
#pragma hdrstop
using namespace std;
class TBazowa {
public:
__fastcall TBazowa() {pokazB();} // konstruktor
virtual void __fastcall pokazB()
{cout << "Jestem klasa bazowa" << endl; }
};
//---------------------------------------------------------
class TPochodna : public TBazowa {
public:
__fastcall TPochodna() {pokazB();} // konstruktor
/*virtual*/ void __fastcall pokazB()
{cout << "Jestem klasa pochodna" << endl;}
};
//---------------------------------------------------------
int main()
{
TPochodna pochodna; // wywołanie funkcji pokazB()
cin.get();
return 0;
}
//---------------------------------------------------------
Rozdział 4. Wczesne oraz pózne wiązanie 241
Jak łatwo zauważyć, w celu wywołania funkcji pokazB() w głównej funkcji main() zawarto
jedynie deklarację egzemplarza klasy pochodnej. Wynika to z faktu, iż zarówno klasa bazowa,
jak i pochodna zawierają odpowiednio zaimplementowane konstruktory.
Na listingu 4.3 zamieszczono przykład ilustrujący ideę posługiwania się wskaznikami do klas
polimorficznych, co w efekcie pozwala na pominięcie jawnych deklaracji konstruktorów od-
powiednich klas.
Listing 4.3. Kod głównego modułu Unit_R4_03.cpp projektu Projekt_R4_03.bdsproj wykorzystującego wskazniki
do klas polimorficznych
#include
#pragma hdrstop
using namespace std;
class TBazowa {
public:
virtual void __fastcall pokazB()
{cout << "Jestem klasa bazowa" << endl; }
};
//---------------------------------------------------------
class TPochodna : public TBazowa {
public:
/*virtual*/ void __fastcall pokazB()
{cout << "Jestem klasa pochodna" << endl;}
};
//---------------------------------------------------------
int main()
{
TBazowa bazowa;
TBazowa *ptrBazowa;
TPochodna pochodna;
ptrBazowa = &bazowa;
ptrBazowa->pokazB(); // wywołanie funkcji pokazB() klasy TBazowa
ptrBazowa=&pochodna;
ptrBazowa->pokazB(); // wywołanie funkcji pokazB() klasy TPochodna
cin.get();
return 0;
}
//---------------------------------------------------------
W podanym przykładzie w klasie bazowej definiowana jest funkcja wirtualna pokazB(), po czym
jej kolejna wersja zdefiniowana jest względem klasy pochodnej. W głównej funkcji main()
zawarto w kolejności deklarację egzemplarza bazowa klasy bazowej, wskaznika ptrBazowa do
klasy bazowej i egzemplarza pochodna klasy pochodnej. Dzięki instrukcjom:
ptrBazowa = &bazowa;
zmienna ptrBazowa uzyskuje adres egzemplarza klasy bazowej, co w konsekwencji pozwala na
wykorzystanie jej do wywołania funkcji pokazB() z klasy bazowej:
ptrBazowa->pokazB();
242 C++Builder Borland Developer Studio 2006. Kompendium programisty
W analogiczny sposób można dokonać wywołania funkcji pokazB() klasy pochodnej, posługując
się adresem egzemplarza klasy pochodnej. Ponieważ funkcja pokazB() jest w swoich klasach
funkcją wirtualną, zatem w trakcie działania programu decyzja o tym, która wersja tej funkcji
jest aktualnie wywoływana, zapada na podstawie określenia typu egzemplarza klasy aktualnie
wskazywanego przez wskaznik ptrBazowa.
Podczas pracy z funkcjami wirtualnymi możliwe jest również wykorzystywanie parametru jako
odwołania do klasy bazowej. Odpowiednio konstruowane odwołania do klasy bazowej umoż-
liwiają wywołanie funkcji wirtualnej z jednoczesnym przekazaniem jej argumentu. Przedsta-
wiony na listingu 4.4 program jest modyfikacją algorytmu z poprzedniego ćwiczenia. Zade-
klarowano w nim klasę bazową, dwie klasy pochodne oraz funkcję przeładowaną, zawierającą
 poprzez parametr formalny x  odwołanie do klasy bazowej:
//---------------------------------------------------------
void __fastcall pokazB(TBazowa &x) // odwołanie do klasy bazowej
{
x.pokazB();
return;
}
//---------------------------------------------------------
Dzięki tak skonstruowanemu odwołaniu aktualna wersji funkcji pokazB(), która powinna być
w danym momencie działania programu wywołana, ustalana jest w głównej funkcji main() na
podstawie typu, do którego odwołuje się jej parametr aktualny.
Listing 4.4. Kod głównego modułu Unit_R4_04.cpp projektu Projekt_R4_04.bdsproj wykorzystującego odwołanie
do klasy polimorficznej
#include
#pragma hdrstop
using namespace std;
class TBazowa {
public:
virtual void __fastcall pokazB()
{cout << "Jestem klasa bazowa" << endl; }
};
//---------------------------------------------------------
class TPochodna1 : public TBazowa {
public:
/*virtual*/ void __fastcall pokazB()
{cout << "Jestem 1 klasa pochodna" << endl;}
};
//---------------------------------------------------------
class TPochodna2 : public TBazowa {
public:
/*virtual*/ void __fastcall pokazB()
{cout << "Jestem 2 klasa pochodna" << endl;}
};
//---------------------------------------------------------
Rozdział 4. Wczesne oraz pózne wiązanie 243
void __fastcall pokazB(TBazowa &x) // odwołanie do klasy bazowej
{
x.pokazB();
return;
}
//---------------------------------------------------------
int main()
{
TBazowa bazowa;
TPochodna1 pochodna1;
TPochodna2 pochodna2;
pokazB(bazowa); // wywołanie funkcji pokazB() klasy TBazowa
pokazB(pochodna1); // wywołanie funkcji pokazB() klasy TPochodna1
pokazB(pochodna2); // wywołanie funkcji pokazB() klasy TPochodna2
cin.get();
return 0;
}
//---------------------------------------------------------
Wskazówka
Bardzo często funkcje zawierające odwołania do klas polimorficznych mają
(chociaż niekoniecznie) takie same nazwy, jak funkcje wirtualne względem danej
klasy. Chociaż funkcje te mogą mieć takie same nazwy, nie należy utożsamiać ich
z funkcjami przeładowanymi. Pomiędzy konstrukcją funkcji przeładowywanych
i ponownym definiowaniem funkcji wirtualnych istnieją poważne różnice, np. prototypy
funkcji wirtualnych muszą być identyczne, funkcje przeładowane zaś mają różną liczbę
lub typ parametrów. Z tego powodu ponowne definiowanie funkcji wirtualnych nazywa
się przykrywaniem lub nadpisywaniem funkcji.
Tematem poprzedniego podrozdziału były funkcje wirtualne, czyli funkcje deklarowane ze sło-
wem kluczowym virtual. Z przedstawionych przykładów łatwo wywnioskujemy, iż wielką
ich zaletą jest to, że są one odpowiednio przykrywane w klasach pochodnych. Jednak w języ-
ku C++ słowo virtual posiada jeszcze jedno znaczenie, służy mianowicie do deklarowania
tzw. wirtualnych klas bazowych.
Rozpatrzmy sytuację, w której potrzebujemy zdefiniować w programie pewną klasę bazową
TBazowa, dwie klasy pochodne TPochodna1 i TPochodna2 dziedziczące po klasie bazowej i do-
datkowo trzecią klasę pochodną TPochodna3, dziedziczącą elementy publiczne klas TPochodna1
i TPochodna2. W każdej z klas zdefiniujmy po jednej funkcji zwracającej pewną wartość całko-
witą. Przyjęte założenia ilustruje rysunek 4.1 oraz listing 4.5.
244 C++Builder Borland Developer Studio 2006. Kompendium programisty
Rysunek 4.1. Idea poziomego dziedziczenia klas. Klasa TPochodna3 dziedziczy poziomo (wielokrotnie)
po klasach TPochodna1 i TPochodna2
Listing 4.5. Kod głównego modułu Unit_R4_05.cpp projektu Projekt_R4_05.bdsproj wykorzystującego
standardowe klasy bazowe
// Program nie zostanie skompilowany !
#include
#include
#pragma hdrstop
using namespace std;
class TBazowa {
public:
int i;
int __fastcall pokazB()
{cout << "Jestem klasa bazowa" << endl;
return i; }
};
//---------------------------------------------------------
class TPochodna1 : public TBazowa {
public:
int j;
int __fastcall pokazP1()
{cout << "Jestem 1 klasa pochodna" << endl;
return j;}
};
//---------------------------------------------------------
Rozdział 4. Wczesne oraz pózne wiązanie 245
class TPochodna2 : public TBazowa {
public:
int k;
int __fastcall pokazP2()
{cout << "Jestem 2 klasa pochodna" << endl;
return k;}
};
//---------------------------------------------------------
// klasa TPochodna3 dziedziczy klasy TPochodna1 i TPochodna2,
// i zawiera dwie kopie klasy TBazowa
class TPochodna3 : public TPochodna1, public TPochodna2 {
public:
int l;
int __fastcall pokazP3()
{cout << "Jestem 3 klasa pochodna" << endl;
return l;}
};
//---------------------------------------------------------
int main()
{
TPochodna3 klasa;
klasa.i = 100;
klasa.j = 200;
klasa.k = 300;
klasa.l = 400;
cout << klasa.pokazP1() << endl;
cout << klasa.pokazP2() << endl;
cout << klasa.pokazP3() << endl;
cin.get();
return 0;
}
//---------------------------------------------------------
Podczas próby uruchomienia powyższego programu spotka nas przykra niespodzianka pole-
gająca na tym, że program się po prostu nie skompiluje! Wynika to z faktu, iż jego konstruk-
cja jest niejednoznaczna, ponieważ wywołanie:
klasa.i = 100;
jest dla kompilatora niejednoznaczne:
[C++ Error] [nit_E4_05.cpp(44): E2014 (ember is ambiguous:
'TBazowa::i' and 'TBazowa::i'
z tego powodu, że każdy egzemplarz klasy TPochodna3 zawiera dwie kopie elementów skła-
dowych klasy TBazowa. Ponieważ w tej sytuacji istnieją dwie kopie zmiennej i (deklarowanej
w klasie bazowej), kompilator nie ma najmniejszej wiedzy na temat, którą kopię zmiennej ma
wykorzystać  tę odziedziczoną przez klasę TPochodna1 czy tę z klasy TPochodna2.
Jeżeli dwie lub większa liczba klas dziedziczy z tej samej klasy bazowej, możemy zapobiec
sytuacji, w której kopia klasy bazowej jest powielana w klasach potomnych w sposób niekon-
trolowany. Istnieje kilka sposobów, aby przeciwdziałać takiemu  samopowielaniu się klasy
bazowej. Najprostszym rozwiązaniem jest zadeklarowanie klas pochodnych jako klas katego-
rii virtual, tak jak pokazano to na listingu 4.6.
246 C++Builder Borland Developer Studio 2006. Kompendium programisty
Listing 4.6. Kod głównego modułu Unit_R4_06.cpp projektu Projekt_R4_06.bdsproj wykorzystującego
wirtualne klasy bazowe
#include
#include
#pragma hdrstop
using namespace std;
class TBazowa {
public:
int i;
int __fastcall pokazB()
{cout << "Jestem klasa bazowa" << endl;
return i; }
};
//---------------------------------------------------------
// klasa TPochodna1 dziedziczy klasę TBazowa jako wirtualną
class TPochodna1 : virtual public TBazowa {
public:
int j;
int __fastcall pokazP1()
{cout << "Jestem 1 klasa pochodna" << endl;
return j;}
};
//---------------------------------------------------------
// klasa TPochodna2 dziedziczy klasę TBazowa jako wirtualną
class TPochodna2 : virtual public TBazowa {
public:
int k;
int __fastcall pokazP2()
{cout << "Jestem 2 klasa pochodna" << endl;
return k;}
};
//---------------------------------------------------------
// klasa TPochodna3 dziedziczy klasy TPochodna1 i TPochodna2,
// ale zawiera jedną kopię klasy TBazowa
class TPochodna3 : public TPochodna1, public TPochodna2 {
public:
int l;
int __fastcall pokazP3()
{cout << "Jestem 3 klasa pochodna" << endl;
return l;}
};
//---------------------------------------------------------
int main()
{
TPochodna3 klasa;
klasa.i = 100;
klasa.j = 200;
klasa.k = 300;
klasa.l = 400;
cout << klasa.pokazP1() << endl;
cout << klasa.pokazP2() << endl;
Rozdział 4. Wczesne oraz pózne wiązanie 247
cout << klasa.pokazP3() << endl;
cin.get();
return 0;
}
//---------------------------------------------------------
Testując przedstawiony algorytm, natychmiast zauważymy, iż w klasie TPochodna3 istnieje
teraz już tylko jedna kopia klasy bazowej, gdyż klasy TPochodna1 i TPochodna2 dziedziczą klasę
bazową jako klasę wirtualną, co skutkuje utworzeniem tylko jednej kopii klasy TBazowa.
Wskazówka
Klasy wirtualne należy wykorzystywać tylko wtedy, gdy w programie istnieje
konieczność wielokrotnego dziedziczenia klas. Gdy klasa bazowa dziedziczona
jest jako wirtualna, w programie tworzona jest tylko jedna jej kopia. Przez pojęcie
wielokrotnego dziedziczenia (dziedziczenia poziomego) rozumiemy sytuację,
w której jedna klasa jednocześnie dziedziczy po większej liczbie klas.
W C++Builderze, traktowanym jako kompletne środowisko programistyczne, istnieje klasa
TobTect, będąca podstawową klasą, po której dziedziczą wszystkie inne. Często mówimy, że
klasa ta jest przodkiem wszystkich typów obiektowych C++Buildera, co między innymi ozna-
cza, że na przykład zmienna wskazująca na typ TObTect może wskazywać na obiekt dowolnej
innej klasy dziedziczącej po TObTect. Klasa TObTect nie zawiera żadnych jawnych elementów
składowych. Posiada natomiast elementy przechowujące wskazniki do tzw. tablicy metod wirtu-
alnych VMT.
Jak zapewne wywnioskowaliśmy z lektury niniejszego rozdziału, klasa bazowa (najbardziej
ogólna) i klasy pochodne (klasy szczegółowe) tworzą pewną hierarchiczną strukturę danych.
Z tego względu klasa bazowa powinna mieć te wszystkie elementy, z których korzystać będą
klasy szczegółowe. W strukturze polimorficznej klasa bazowa powinna dodatkowo zawierać
podstawowe wersje tych funkcji, które będą przykrywane w klasach pochodnych. Jeżeli tylko
powyższe założenia zostaną spełnione, będziemy mogli posługiwać się pewnym spójnym in-
terfejsem, zawierającym wiele implementacji różnych obiektów. Dobrą ilustracją tworzenia
i posługiwania się prostą biblioteką klas będzie przykład, w którym, na podstawie pewnej kla-
sy bazowej umożliwiającej przechowywanie dwu wymiarów pewnych figur geometrycznych
przy wykorzystaniu standardowej funkcji składowej dane(), będziemy w stanie skonstruować
klasy pochodne umożliwiające obliczanie pola prostokąta (klasa TPochodna1) i trójkąta (klasa
TPochodna2). Funkcja dane() jest funkcją standardową, gdyż służy jedynie do przechowywania
podstawowych wymiarów odpowiednich figur geometrycznych, natomiast funkcja pokazPole()
powinna być kategorii virtual. Wynika to z faktu, iż pola powierzchni różnych figur oblicza się
przy wykorzystaniu różnych wzorów. Na listingu 4.7 pokazano przykład implementacji bibliote-
ki klas w C++Builderze.
248 C++Builder Borland Developer Studio 2006. Kompendium programisty
Listing 4.7. Kod głównego modułu Unit_R4_07.cpp projektu Projekt_R4_07.bdsproj, wykorzystującego
klasy polimorficzne konstruowane w stylu biblioteki klas VCL
#include
#include
#include
// Klasy polimorficzne w stylu VC/
using namespace std;
class TBazowa : public TObject
{
protected:
double a,b;
public:
void __fastcall dane(double x, double y)
{a = x; b = y;}
virtual void __fastcall pokazPole()
{cout << "Jestem klasa bazowa i nic nie obliczam ";
cout << "\n\n";}
};
//---------------------------------------------------------
class TPochodna1 : public TBazowa
{
public:
virtual void __fastcall pokazPole()
{cout << "Jestem 1 klasa pochodna i obliczam" << endl;
cout << "pole prostokąta = " << a*b << "\n\n";}
// a, b: długo ci boków prostokąta
};
//---------------------------------------------------------
class TPochodna2 : public TBazowa
{
public:
virtual void __fastcall pokazPole()
{cout << "Jestem 2 klasa pochodna i obliczam" << endl;
cout << "pole trójkąta = " << 0.5*a*b << endl;}
// a: długo ć podstawy trójkąta, b: wysoko ć trójkąta
};
//---------------------------------------------------------
int main()
{
// utworzenie i zainicjowanie wskazników do
// typu bazowego i klas pochodnych
TBazowa *ptrB = new TBazowa;
TPochodna1 *ptrP1 = new TPochodna1;
TPochodna2 *ptrP2 = new TPochodna2;
cout << endl << "Jawne wywołanie funkcji pokazPole()"
<< " klas TBazowa, TPochodna1 i TPochodna2" << "\n\n";
ptrB->pokazPole();
ptrP1->dane(2,2);
ptrP1->pokazPole();
Rozdział 4. Wczesne oraz pózne wiązanie 249
ptrP2->dane(5,5);
ptrP2->pokazPole();
// wywołanie destruktorów klas
delete ptrB;
delete ptrP1;
delete ptrP2;
cout << endl;
system("P [SE");
return 0;
}
//---------------------------------------------------------
Analizując powyższy program, natychmiast zauważymy, iż zainicjowanie kolejnych egzempla-
rzy klas wymaga utworzenia odpowiednich wskazników oraz wykorzystania operatora new alo-
kującego je na stercie. Ze względu na to, że typowi bazowemu oraz poszczególnym typom
pochodnym został dynamicznie przydzielony pewien obszar pamięci, ma sens mówienie o utwo-
rzeniu obiektów poszczególnych klas, zwłaszcza że interfejs (sposób wywołania elementów):
ptrP1->dane(2,2);
ptrP1->pokazPole();
ptrP2->dane(5,5);
ptrP2->pokazPole();
obu klas pochodnych jest taki sam pomimo pewnych różnic w wykonywanych przez nie obli-
czeniach.
Wskazówka
W dalszej części książki pojęcia obiekt będziemy używać w odniesieniu do elementów
programistycznych, do których w trakcie działania programu zawsze można wysłać
komunikaty oznaczone stereotypami <> i <>, to znaczy wielokrotnie
wywołać ich konstruktor i destruktor. Oznacza to, iż czasem życia obiektów stworzonych
na bazie odpowiednich klas można niemal dowolnie zarządzać.
Posługując się funkcjami wirtualnymi w C++, należy zwrócić baczną uwagę na sposób inicjo-
wania elementów klas. Dane takich typów, jak odwołania oraz zmienne, muszą być zawsze we
właściwy sposób inicjowane. Jednak niezależnie od tego, w jaki sposób są inicjowane, będą dalej
pozostawać niezdefiniowane przed wywoływaniem konstruktora klasy bazowej. W C++Builderze
odpowiednie elementy biblioteki klas pisanych na wzór VCL są zawsze inicjowane wartością
zero w momencie wywoływania ich konstruktorów (listing 4.8).
Listing 4.8. Kod głównego modułu Unit_R4_08.cpp projektu Projekt_R4_08.bdsproj
#include
#include
#pragma hdrstop
class TBazowa : public TObject
{
public:
__fastcall TBazowa() {init();}
virtual void __fastcall init() { }
};
//---------------------------------------------------------
250 C++Builder Borland Developer Studio 2006. Kompendium programisty
class TPochodna : public TBazowa
{
public:
TPochodna(int x) : zmienna(x) { }
virtual void __fastcall init()
{
// zmienna = 155;
if (zmienna == 0)
throw Exception("Inicjowanie warto cią 0");
}
private:
int zmienna;
};
//---------------------------------------------------------
int main()
{
TPochodna *ptrP = new TPochodna(155);
delete ptrP;
system("P [SE");
return 0;
}
//---------------------------------------------------------
W podanym przykładzie wyjątek przechwytywany jest ostatecznie przez konstruktor klasy ba-
zowej, tak jak pokazano to sekwencją rysunków 4.2  4.5.
Rysunek 4.2. Prosty komunikat wyjątku
Rysunek 4.3. Miejsce generowania wyjątku
Ponieważ klasa bazowa jest tworzona w pierwszej kolejności, zmienna zero nie może w tym
momencie być zainicjowana jakąkolwiek wartością, gdyż jest elementem typu pochodnego.
Jak widzimy, nawet jawne wpisanie wartości do konstruktora klasy pochodnej nie przyniesie
Rozdział 4. Wczesne oraz pózne wiązanie 251
Rysunek 4.4. Przetworzony wyjątek
Rysunek 4.5. Wyjątek przechwytywany przez konstruktor klasy bazowej
oczekiwanych efektów. Zawsze należy być świadomym faktu, iż nie można inicjować elemen-
tów składowych klas pochodnych pisanych w stylu VCL, zanim nie zostanie wywołany kon-
struktor klasy bazowej.
Klasę, która zawiera przynajmniej jeden element w postaci tzw. funkcji czysto wirtualnej (ang.
pure virtual function), nazywamy klasą abstrakcyjną (ang. abstract class). W ogólnej postaci
funkcję czysto wirtualną możemy zapisać następująco:
virtual typ __fastcall nazwa_funkcji() = 0;
Funkcje takie są zawsze deklarowane w klasie bazowej, jednak nigdy nie są definiowane wzglę-
dem niej. Funkcja czysto wirtualna połączona z klasą abstrakcyjną oznacza, że funkcja taka
nie ma swojej implementacji w macierzystej klasie. Funkcja czysto wirtualna zawsze powinna
zostać zaimplementowana w klasach pochodnych.
Jako przykład praktycznego wykorzystania klasy abstrakcyjnej rozpatrzmy sytuację, w której
klasa bazowa zawiera deklarację funkcji pokazPole(), traktowanej jako funkcja czysto wirtualna.
Listing 4.9. Moduł Unit_R4_09.cpp projektu Projekt_R4_09.bdsproj wykorzystującego klasę abstrakcyjną w stylu
biblioteki klas VCL
#include
#include
#include
using namespace std;
class TBazowa : public TObject
{
252 C++Builder Borland Developer Studio 2006. Kompendium programisty
protected:
double a,b;
public:
void __fastcall dane(double x, double y)
{a = x; b = y;}
// funkcja czysto wirtualna
virtual void __fastcall pokazPole() = 0;
};
//---------------------------------------------------------
class TPochodna1 : public TBazowa
{
public:
virtual void __fastcall pokazPole()
{cout << "Jestem 1 klasa pochodna i obliczam" << endl;
cout << "pole prostokąta = " << a*b << "\n\n";}
};
//---------------------------------------------------------
class TPochodna2 : public TBazowa
{
public:
virtual void __fastcall pokazPole()
{cout << "Jestem 2 klasa pochodna i obliczam" << endl;
cout << "pole trójkąta = " << 0.5*a*b << endl;}
};
//---------------------------------------------------------
int main()
{
// utworzenie i zainicjowanie obiektów klas z wykorzystaniem
// konstruktorów domy lnych
TPochodna1 *ptrP1 = new TPochodna1;
TPochodna2 *ptrP2 = new TPochodna2;
cout << endl << "Jawne wywołania funkcji pokazPole()"
<< " klas TPochodna1 i TPochodna2" << "\n\n";
ptrP1->dane(2,2);
ptrP1->pokazPole();
ptrP2->dane(5,5);
ptrP2->pokazPole();
// wywołanie destruktorów klas i zniszczenie obiektów
delete ptrP1;
delete ptrP2;
cout << endl;
system("P [SE");
return 0;
}
//---------------------------------------------------------
Na rysunku 4.6 przedstawiono statyczny diagram klas dla przykład z listingu 4.9.
Rozdział 4. Wczesne oraz pózne wiązanie 253
Rysunek 4.6. Wymodelowanie przykładu 4.9 w postaci statycznego diagramu klas
Analizując przykład 4.9, na pewno zauważymy, iż nie został utworzony i zainicjowany
wskaznik do typu bazowego. Wynika to z faktu, że klasa TBazowa zawiera jedną funkcję czysto
wirtualną, co z kolei skutkuje niemożnością utworzenia jej obiektu. Jeżeli w programie głównym
nastąpiłaby próba jawnego utworzenia i zainicjowania obiektu na bazie klasy abstrakcyjnej:
TBazowa *ptrB = new TBazowa;
pojawiający się komunikat kompilatora:
[C++ Error] [nit1.cpp(35): E2352 Cannot create instance of abstract class 'TBazowa'
nie pozostawia nam cienia wątpliwości, gdyż nie można skonstruować obiektu na podstawie
klasy zawierającej funkcję czysto wirtualną.
Wskazówka
Nie można tworzyć obiektów na bazie klas abstrakcyjnych. Klas takich używamy
wyłącznie w charakterze klas bazowych dziedziczonych przez inne klasy pochodne.
Możliwe jest jednak tworzenie wskazników nietraktowanych jako dynamiczne obiekty
w stylu języka C++ (tzw. wskazników tradycyjnych) do tego typu klas, np.:
TBazowa *ptrB;


Wyszukiwarka