Claude Diolosa Psychologiczne przyczyny chorób w medycynach wschodu


Claude Diolosa
Psychologiczne przyczyny chorób w medycynach
wschodu
wyk ad publiczny - Kraków 5 wrze nia 1998
Dobry wieczór Przyjaciele. Mi o mi Pa stwa znowu powita . Tematem
dzisiejszego wyk adu b dzie psychologia, ale z punktu widzenia medycyny
chi skiej. A wi c nie b d tyle mówi
dzisiaj o duchowym aspekcie emocji, ile o patologicznym aspekcie emocji.
Psychologia w medycynie chi skiej jest jednym z najwa niejszych
tematów do studiowania. Nawet je eli nie pisze si o niej tak du o w
oficjalnie przet umaczonych ksi kach, dla ka dego mistrza bardzo wa ne
jest, aby dobrze rozumie psychologi po to, eby móc dobrze postawi
diagnoz .
Kiedy mówimy o psychologii, mamy na my li bardzo wa n ksi k
pt. Huang Di Nei Jing. Sinologowie twierdz , e ksi ka ta zosta a
napisana oko o dwa tysi ce lat przed Chrystusem. W ksi ce tej zawarte
jest 81 rozdzia ów. Liczba rozdzia ów ma ogromne znaczenie, poniewa
kryje si za tym numerologia. W rozdziale pierwszym mówi si o zwi zku
pomi dzy cz owiekiem a wszech wiatem - Niebem. Ca a ksi ka jest
napisana w formie dialogu pomi dzy cesarzem a jego osobistym lekarzem.
Pytania cesarza s bardzo proste, pyta on lekarza: jak to si dzieje, e w
dzisiejszych czasach ludzie tak atwo choruj ? W odpowiedzi osobisty
lekarz ó tego Cesarza wymienia ró ne przyczyny: wp ywy klimatyczne,
niew a ciwe po ywienie..., a w ko cu wymienia ostatni punkt i mówi e to
jest najwa niejsze: ludzie tak bardzo teraz choruj poniewa maj bardzo
niespokojny umys , nie yj zgodnie z prawami nieba. Dzia aj w
sprzeczno ci z prawami YIN-YANG oraz pi cioma elementami.
Do wiadczaj du ej ilo ci negatywnych emocji, ich Serce nie jest
spokojne. Z tego powodu wyst puj choroby. I dodatkowo osobisty lekarz
ó tego Cesarza wspomina jak zachowywali si mistrzowie w czasach
antycznych. Obja nia w jaki sposób oni jedli i pili. Zw aszcza wspomina ,
e yli oni zgodnie z TAO, prowadzili bardzo spokojne i harmonijne ycie.
Dlatego, stwierdzi ten lekarz, byli w stanie y 120 lat. Poniewa zgodnie
z medycyn chi sk , je eli cia o cz owieka jest w równowadze, to jest on
w stanie y 120 lat.
Zgodnie z filozofi taoistyczn prawdziwe zdrowie ma niewielki
zwi zek z jedzeniem czy wiczeniami, ale ma zwi zek z umys em.
Oczywi cie w a ciwa dieta, wiczenia i w a ciwe receptury maj du e
znaczenie, ale to nie wystarczy, najwa niejsze jest to, aby do wiadczy
TAO, tego wszechprzenikaj cego potencja u. Mistrzowie TAO twierdz , e
je eli jeste w stanie zrealizowa , do wiadczy tego potencja u, to stajesz
si nie miertelny. Oczywi cie ta nie miertelno nie ma nic wspólnego z
cia em, jest to stan samorealizacji. Ale poniewa nie jeste my w stanie
rozpozna naszego w asnego potencja u, który by okre lany przez
staro ytnych Chi czyków mianem TAO, dlatego znajdujemy si w stanie
ignorancji, w stanie dwoisto ci i ten stan dwoisto ci prowadzi do ró nego
rodzaju z ych nawyków. Szukamy poczucia bezpiecze stwa poprzez
identyfikowanie si z ró nymi otaczaj cymi nas rzeczami, a wi c umys
poszukuje swojej w asnej projekcji w swoich w asnych wyobra eniach. To
jest pocz tek cierpienia i choroby. To jest podstawa, z której wynikaj
emocje i choroby. A wi c pierwsz zasad TAO jest rozpoznanie swojego
w asnego potencja u co jest bardzo podobne do buddyzmu.
A teraz przyjrzymy si chi skiej psychologii w bardziej praktyczny sposób.
Kiedy mówimy o umy le w chi skiej psychologii u ywamy dwóch okre le :
pierwsze wyra enie to jest YUAN SHEN. YUAN oznacza ród o, pocz tek, a
SHEN oznacza umys . A wi c YUAN SHEN oznacza prawdziwy pocz tek,
oryginalny umys . Pisz c SHEN powinni my pisa je z du ej litery. Kiedy
mówimy o umy le, który identyfikuje si z w asnym cia em, z w asnymi
emocjami czy nawykami, mówimy o shen, o wiadomo ci i powinni my to
pisa przez ma e s. To jest wiadomo , w tym sensie, e szuka si
poczucia bezpiecze stwa w swojej w asnej projekcji, to znaczy we
w asnym wyobra eniu.
Wa ne jest eby zrozumie te dwa wyra enia. Je eli mówimy o YUAN
SHEN, to mówimy o naszym pierwotnym stanie, z którego wszystko si
wywodzi, natomiast kiedy mówimy o shen przez ma e s to mówimy o
stanie, który jest zwi zany z dwoisto ci . I kiedy mówimy o (ma ym) shen,
które jest wynikiem dwoisto ci, wynikiem rozró nienia dystansu mi dzy
przedmiotem i podmiotem, a wi c jest wytworem ruchu, on nale y do
elementu Ognia. A wi c ten umys , który si identyfikuje jest
zaklasyfikowany do elementu Ognia, a narz dami które nale do
elementu Ognia s Serce i Jelito cienkie. Niezale nie jakiej emocji
doznajecie, zawsze wp ynie ona na Serce, na Serce jako narz d. Oboj tnie
czy jeste cie szcz liwi czy nieszcz liwi, smutni czy rozgniewani, to
zawsze odczujecie te emocje w klatce piersiowej, w waszym o rodku
Serca. Mówimy e s emocje, które klasyfikujemy jako YANG, jako bardzo
gor ce. Mówimy e s emocje, które s mniej YANG ni inne, ale za
ka dym razem kiedy mówimy o emocjach, o sposobie zachowywania si .
Ma to zwi zek z toksycznym gor cem, to jest wytwór, to jest produkt
stanu identyfikacji i okre lamy go mianem toksycznego gor ca.
Tybeta czycy u ywaj okre lenia trucizna umys u. Chi czycy nie u ywaj
tego zwrotu ale mówi o RE DU, czyli o toksycznym gor cu. W jaki sposób
to toksyczne gor co wyra a si w waszym Sercu ? Przez ci g e
uto samianie si z jakimkolwiek odczuciem czy projekcj , któr tworzymy,
przez ci g e w kó ko my lenie. Im wi cej my lisz, im wi cej si
identyfikujesz z czym , tym wi cej toksycznego gor ca b dzie si
wytwarza w twoim Sercu. Konsekwencje tego na poziomie patologicznym
b d bardzo jasne, nie tylko rodzaj pomieszania umys owego, które mo e
si wyra a w postaci neurozy albo psychozy. Poniewa jeste tym, w co
wierzysz, e jeste , ale z czasem pojawi si u ciebie bardzo znana
dolegliwo - bezsenno .
W latach dwudziestych dziewi tnastego wieku znany cz owiek Rudolf
Steiner mówi , e w a nie w przysz o ci to pomieszanie umys u b dzie
post powa o i b dzie coraz wi cej przypadków bezsenno ci i mia racj .
Ten temat by ju poruszony dwa tysi ce lat wcze niej przez Qibo,
osobistego lekarza ó tego Cesarza. A wi c coraz wi ksze pomieszanie,
neurotyczny i psychotyczny stan umys u oraz bezsenno .
Jest silny zwi zek pomi dzy snem, Sercem, a spokojem umys u. Je eli nie
jeste w stanie w a ciwie spa , twoje projekcje umys owe b d nasilone,
b dziesz mie coraz wi cej my li i coraz wi ksze pomieszanie. A je eli nie
b dziesz uwa a , b dziesz w stanie neurotycznym, albo nawet
psychotycznym. Sen jest naturalnym lekiem dla nas aby usun toksyny z
Serca, jest to rodek, który pozwala zregenerowa nasze Serce, które
ci gle ulega uszkodzeniu na skutek tego, e ca y czas usi ujemy uchwyci
iluzj .
Na pewno znacie syndrom maniakalno depresyjny. Ludzie zaczynaj
mie bezsenno , coraz mniej pi . Czasami potrafi nie spa przez
tydzie albo dziesi dni. W dalszym ci gu je d na rowerze, wychodz
na spacer, rozmawiaj i to jest rodzaj przyspieszenia, oni s przyspieszeni,
nawet mog mie wizje. Nagle pojawia si za amanie, poniewa jeste
wypalony. Pojawia si taki moment, kiedy ju nie jeste w stanie d u ej
kontrolowa swojej w asnej projekcji. Jest ró nica pomi dzy neuroz a
psychoz . Kiedy umys jest w stanie neurotycznym to jakby my wiadomie
wk adali do odtwarzacza kaset video i mówili teraz chc na video mie
smutek, nikt mnie nie kocha, jestem taki samotny. Po pó godzinie to staje
si nudne, wyci gamy t kaset i wk adamy nast pn o frustracji, a
nast pnie ta m z agresj itd. Na pewno do wiadczyli cie takiego stanu,
kiedy np. musieli cie prowadzi samochód jakie 600, 700 km i mogli cie
do wiadczy zmiennych stanów umys u w tym czasie, kiedy przez te kilka
godzin nie robicie nic, tylko siedzicie za kierownic i ogl dacie widoki.
Pierwsze pó godziny szcz cie, nast pne pó godziny smutek, nast pne
pó godziny gniew. To jest stan neurozy. W stanie psychozy jest pewna
ró nica - ta ma blokuje si w maszynie. Nie mo emy jej wyci gn i wtedy
potrzebujemy specjalnego leku. Wtedy jest bardzo wa ne by od ywi
Serce i usun toksyczne gor co. Nawet je eli pisz w a ciwie to jeszcze
nie znaczy, e czerpiesz z tego m dro . Potrzebujemy medytacji,
modlitwy i specjalnego nastawienia po to, eby zrealizowa nasz w asny
potencja .
SHEN mie ci w sobie cztery ró ne rodzaje aktywno ci. Jedn z nich
nazywamy HUN, nale y ona do elementu Drewna, nast pna nazywa si PO
i nale y do elementu Metalu. Najpierw omówi HUN i PO.
SHEN
I
I
HUN ---- YI ------ PO
I
I
ZHI
Jak widzicie rozrysowa em pi elementów w formie krzy a. Poniewa
linia pozioma oznacza pod wiadomo i mechaniczn reakcj , zwierz ce
zachowanie. Zgodnie z taoistyczn tradycj mo na powiedzie , e nale y
oczy ci HUN i PO. A SHEN i YI to jest o duchowa, a wi c duchowo jest
pionowa. Pomieszanie jest poziom .
Teraz b d mówi o HUN. HUN nale y do elementu Drewna i
narz dem, który jest z nim zwi zany jest W trob . W medycynie chi skiej
mówimy, e HUN jest funkcj przedurodzeniow . Ma zwi zek z
pod wiadomo ci . Zawiera w sobie wszystkie niezliczone nawyki, które
niesiemy z sob poprzez niezliczone ycia. Ten plecak, który ka dy ze sob
niesie. Aby wyrazi t szczególn jako Chi czycy okre laj j nazw
HUN. Oczywi cie o ile macie do czynienia z lekarzem, który nie ma zwi zku
z taoizmem i buddyzmem, on nie wyja ni wam zwi zku z HUN poniewa
on nie wierzy w poprzednie ycia. Powie wtedy, e HUN pojawia si w
momencie pocz cia, e wtedy pojawia si pod wiadomo . HUN jest
zwi zane z W trob , a W troba przechowuje krew. A wi c trzy aspekty s
ze sob ci le zwi zane. Tak wi c emocje których do wiadczamy i
do wiadczenia jakie przechodzimy, wszystkie s przechowywane w
W trobie. Dlatego istnieje g boki zwi zek pomi dzy emocjonalno ci a
W trob . A wi c nasze z e i dobre do wiadczenia s wszystkie
przechowywane w W trobie, dlatego kiedy mówimy o pod wiadomo ci
g ównie mówimy o HUN i W trobie. Ale eby utrzyma to wra enie
potrzebujemy specjalnego rodzaju materia u i tym materia em jest krew.
Krew jest tak jak pami komputera, ona ustala, utrwala te do wiadczenia
tera niejsze i przesz e. A wi c krew jest takim substancjalnym wyrazem
naszego ja, naszej ja ni. Tak jak powiedzia Mefistofeles w Fau cie, to jest
bardzo cenny p yn. Jest ró nica mi dzy otrzymaniem transfuzji od wi tej
osoby a osoby, która nie zachowuje si w taki wi tobliwy sposób. Wtedy
mo ecie dozna szoku SHEN. Poniewa krew przechowuje t informacj o
twoich do wiadczeniach i jest to magazynowane w W trobie. Kiedy
u ywam wyra enia W troba, nie mam na my li samego narz du, to jest
tylko wyra enie, mówimy o funkcji, która mie ci w sobie wiele aspektów.
Pod wiadomo jest to element Drewna, jest kontrolowana przez W trob .
Wszystko czego do wiadczacie jest projektowane na ekranie waszego
umys u, to znaczy w Sercu i dlatego w medycynie chi skiej mówimy, e
Drewno zasila Ogie . Oczywi cie niektórzy powiedz : tak, to jest bardzo
logiczne, bior kawa ek drewna przyk adam zapalon zapa k i mam ogie .
Ale wierzcie chi ska medycyna ma cztery tysi ce lat i Chi czycy nie byli a
tak g upi. Oni mieli na my li to, e wszelkie do wiadczenia, które
przeszli cie, które s symbolicznie zmagazynowane w W trobie, one s
projektowane na ekranie waszej wiadomo ci. Ale HUN ma ma y problem.
Ró nego rodzaju informacje s przechowywane, to jest wielki magazyn,
wszystko jest równe. To nie jest tak, e biurko jest wa niejsze ni krzes o.
Wszystko jest równe. A wi c W troba i HUN s przyczyn neurotycznego
czy psychotycznego zachowania. Ca y czas HUN na nas wp ywa chyba, e
znamy siebie dok adnie, poniewa HUN nie ma zwi zku z chwil obecn ,
tylko ma zwi zek z przesz o ci . Element Drewna odnosi si zawsze do
czego co mia o miejsce, a nie do tego co jest tu i teraz. Patrzycie na
kogo i natychmiast do wiadczacie okre lonej emocji. To odnosi si do
do wiadczenia jakie mieli cie w zwi zku z osob , która jest podobna do tej
osoby któr spotykacie. Ta osoba zachowuje si w okre lony sposób, mówi
co i natychmiast czycie j ze swoim pradziadkiem który mówi wam to
samo. I je eli wasz pradziadek by bardzo mi osoba to b dzie wam mi o
zaakceptowa to, co ta osoba mówi, nawet je eli nie zdajecie sobie sprawy
z tego powi zania. Ale je eli wasza partnerka mówi dok adnie to samo co
wasza matka, to wtedy mo e wam odbi . A wi c HUN jest zawsze
zwi zane z przesz o ci - dobr i z , nigdy obecn . Dlatego w filozofii
taoistycznej mówi si , e bardzo wa ne jest wyzwoli si od elementu
Drewna. Oznacza to uwolnienie si od neurotycznych zachowa . Ulegacie
wypadkowi, jeste cie nieprzytomni. Stan nie wiadomo ci nigdy nie istnia i
nie b dzie istnia . Zawsze jeste my wiadomi, czasami w bardziej
wiadomy a czasami mniej wiadomy sposób. Zawsze wch aniamy
informacje. Powiedzmy, e utracili cie przytomno , le ycie na pod odze,
ale ca y czas wch aniacie ró nego rodzaju informacje i wk adacie je i
fiksujecie w HUN. Ból, którego do wiadczyli cie, wiat o, które widzieli cie,
ha as, który us yszeli cie, atmosfera, której do wiadczyli cie, wszystkie s
sobie równe. Pó niej, kiedy jeste cie oficjalnie przytomni, widzicie wiat o,
które jest podobne do wiat a, które widzieli cie w czasie wypadku i
zaczynacie odczuwa ból albo l k. Neuroza jest zwi zana z HUN.
Chi czycy okre laj stan umys u nazw HUI. W t umaczeniu brzmi to:
duch, który si porusza na powierzchni waszej wiadomo ci i daje wam
poczucie braku bezpiecze stwa i strachu, którego nie jeste cie w stanie
sobie logicznie wyt umaczy , dlatego e w czasie kiedy byli cie
nieprzytomni, wasz element Ziemi, to znaczy ledziona i o dek nie
pracowa y. Dlatego wa ne jest, eby nigdy nie pos ugiwa si hipnoz ,
eby nie u ywa adnej metody, która wchodzi bezpo rednio do elementu
Drewna nie poprzez element Ziemi, poniewa element Ziemi ma za
zadanie selekcjonowa , wybiera : ja chc to, a nie chc tamtego. W
naszym spo ecze stwie jest du o bardzo bystrych ludzi, którzy wiedz jak
pos ugiwa si HUN. To jest jedna z g ównych metod reklamy. S uchacie w
kó ko tego samego, widzicie w kó ko to samo i wydaje si wam, e to do
was nie przemawia, a potem idziecie nagle do supermarketu i kupujecie
dok adnie ten proszek do prania. Nie jest mo liwe, eby w czasie jednego
ycia oczy ci ca zawarto HUN. Mo na oczy ci cz , poprzez
psychoterapi , t najci sz cz , która tworzy ró nego rodzaju bloki
emocjonalne, ale nie ma psychologii oddzielnej od duchowo ci. Psychologia
bez duchowo ci nie przynosi owoców. Poniewa pozostaniecie na tym
poziomie umys owym i nie b dzie adnej m dro ci. Oboj tne czy wierzysz,
e jeste s oniem czy wini to ca y czas wierzysz, e czym jeste .
A wi c to by o HUN a teraz pomówmy o PO. PO nale y do Metalu i
zwi zane jest z funkcj P uc. PO jest czym bardzo dog bnym, g bokim.
To jest struktura, któr mieli my zanim si narodzili my. To jest my l
zanim stanie si czym substancjalnym. By a to my l Boga zanim zosta
stworzony wszech wiat, s owo zanim sta o si cia em. A wi c na takim
wysokim poziomie PO oznacza struktur , która sprawi, e mo liwe b dzie
przybranie formy, krystalizacja. Kwiat, ro lina b dzie mia a swoje w asne
PO. Oznacza to, e wsadzacie jedno nasionko do ziemi i zgodnie z zasad ,
której nie rozumiecie, ta ró a rozwinie si we w a ciwy, szczególny sposób.
Mówimy, e PO jest architektem kszta tu, formy. Je eli chcecie zbudowa
dom, potrzebujecie architekta. Wyobra cie sobie, e przychodz robotnicy
ze wszystkimi narz dziami, to jest taka sytuacja we Francji, ale nie ma
architekta, a wi c ka dy z nich zaczyna co robi zgodnie ze swoim
w asnym odczuciem. Architekt ma plan, na którym wszystko jest dok adnie
zaznaczone i mówi, e nale y budowa dom zgodnie z tym planem. Je eli
chodzi o nasze cia o, to PO oznacza ch i wol do inkarnacji, eby
zaakceptowa t inkarnacj i zwi zane z tym obowi zki. To nie jest jasne
dla ka dego. To nie jest dla ka dego jasne, s ludzie, którzy maj np.
czterdzie ci lat i wci zadaj sobie pytanie: Co ja tutaj robi ? Co robi w
tym ciele? S ludzie, którzy nie s w pe ni inkarnowani. eby zrozumie ,
e wszystko co robimy i nasze cia o to jest iluzja, to najpierw musimy si
znale w tym ciele i odczu je bardzo wyra nie, g boko. A wi c proces
inkarnacji oznacza, e wasze PO w pe ni pracuje. Akceptujecie swoje ycie,
mówicie tak, i mówicie tak wszystkim obowi zkom, które do was
przychodz . Je eli tak si nie dzieje to urodzisz si a w kilka godzin pó niej
umrzesz i nie b dzie adnego wyja nienia dlaczego tak si sta o. Nie
znajd . Po prostu znajd ci martwego. W momencie, kiedy nie
akceptujesz tego ycia twój system odporno ciowy za amuje si . Jeste w
stanie takiego samobójstwa. Wa ne jest aby to rozumie .
Oznacza to, e je eli nie ma tej wyra nej identyfikacji z kszta tem, z
form , to PO jest s abe. Oznacza to, e funkcja waszych P uc s abnie. A
P uca kontroluj odporno , kontroluj skór i w tym momencie uk ad
odporno ciowy s abnie, ulegacie wypadkowi samochodowemu, wszyscy
yj z wyj tkiem ciebie.
PO i zwierz ce reakcje s ze sob zwi zane, to znaczy reakcje typu
zachowania swojego cia a dlatego, e si mówi yciu tak. Je eli yjecie
gdzie w naturze, w przyrodzie np. w d ungli, potrzebujecie bardzo silnego
PO eby prze y , eby wyczu gdzie jest woda, eby wyczu sk d
przychodzi niebezpiecze stwo, eby bez zastanawiania si znale
w a ciwe miejsce na sen, eby bez zastanawiania odkry gdzie s
zwierz ta, gdzie jest po ywienie. To jest PO, bezpo redni zwi zek z
prze yciem. Tylko ludzie którzy maj silne PO potrafi prze y w trudnych
sytuacjach. Najlepszy sposób eby wzmocni PO to y gdzie w naturze,
w przyrodzie. Zanim zosta y zniszczone Pompeje, kilka dni wcze niej,
wszystkie zwierz ta spakowa y swoje walizki i opu ci y Pompeje a
wysokorozwini te i inteligentne ludzkie istoty zosta y w Pompejach. A wi c,
powiedzia bym, e te zwierz ta mia y bardzo silne PO a ci ludzie - bardzo
s abe PO. Idziecie ulic i je eli przechodzicie na lew stron co pi knego
na was czeka, wasza przysz a ona, przysz y m . Je eli przechodzicie na
praw stron spotyka was wypadek. Niektóre osoby maj dobre PO i
decyduj si na lew stron . Na pewno s yszeli cie t historie o wielkim
samuraju Musashi. On walczy 60 razy i zabi wszystkich. Zgodnie z
filozofi japo sk Musashi sta si Budd , nie wiem jak, ale na pewno mia
bardzo silne PO. Mie silne PO w sztukach walki oznacza, e nigdy nie
jeste obecny we w a ciwym momencie. To jest esencja samoobrony. On
czeka na ciebie eby ci zabi a ty si spó niasz. On odchodzi a ty
przychodzisz. To jest bardzo dobre PO.
A teraz przejd my na poziom rodziny eby cie lepiej zrozumieli
znaczenie PO. S ró ne sytuacje w yciu rodziny, które wp ywaj na PO.
Np. jeste dzieckiem a twoi rodzice k óc si i chc si rozwie . Element
Metalu jest zwi zany z przysz o ci , jest zwi zany z instynktem i z
instynktem prze ycia. To jest zwi zane te z przyjmowaniem w a ciwego
po ywienia eby dotrwa do jutra i nast pnych dni. Dlatego mówimy e
Drewno i Metal s zwi zane z dwoisto ci , z przesz o ci i przysz o ci . A
wi c dziecko widzi jak rodzice k óc si ze sob i nie wie co si zdarzy, czy
si oni rozejd czy nie, to znaczy nie wie co z nim si zdarzy w przysz o ci,
gdzie pójd ? Strac swój dom! Mo e oni przestan mnie kocha ? Co si ze
mn wtedy stanie? Co stanie si jutro? To u ma ego dziecka doprowadza
do zapa ci PO i rezultatem tego jest brak odporno ci. Dziecko b dzie mia o
jedno zapalenie oskrzeli po drugim, ci gle b dzie apa o przezi bienia,
mo e nawet dosta astmy, b dzie mia o wysypki skórne poniewa P uca i
skóra s ze sob zwi zane. Oczywi cie z apanie przezi bienia to co
normalnego od czasu do czasu. W takim przypadku lekarz b dzie widzia
dziecko dwa razy w tygodniu, to ju przestaje by normalne. A wi c nale y
zadzwoni wtedy do rodziców i porozmawia z nimi. Sytuacja stanie si
jasna, oni chc si rozej .
Inna sytuacja. Zaplanowa e wszystko na przysz o . Oznacza to, e
ca kowicie jeste w elemencie Metalu. Planowanie przysz o ci oznacza, e
chcesz utrzyma swoje ycie, to znaczy, e czujesz i wierzysz, e jutro
b dziesz y . I chcesz si troszczy o siebie, bo PO ma w sobie pewnego
rodzaju egoizm. Ale nagle s yszysz, e nie dostaniesz adnej renty, albo
tracisz prac , albo tracisz dom, albo musisz przej na rent . A wi c
wszystko co nadaje sens twojemu yciu jutro zniknie. W konsekwencji jest
astma. To bezpo rednio dzia a na P uca. Znam pacjentów, którzy dostali
astmy w ci gu pi ciu minut i nie mia o to nic wspólnego z
zanieczyszczeniem rodowiska ani z niew a ciw diet czy z lekami, to
mia o zwi zek z szokiem. Bezpo rednio zwi zane by o z jutrem. Wa ne jest
eby zrozumie to, je eli chce si w a ciwie leczy . Kiedy PO si za amie,
mo na mie nowotwór. Rak oznacza z punktu widzenia psychologii
chi skiej organizm, któremu brakuje architekta. Mo ecie mie objawy
zwyrodnieniowe.
Opowiem wam sytuacj z Chin. Do mojej mistrzyni przyszed pacjent
ze stwardnieniem rozsianym. Postawili my diagnoz i moja mistrzyni
powiedzia a: wzmocnimy P uca. Dobrze, ale pacjent P uca mia w
porz dku, nie mia astmy, nie mia adnych dolegliwo ci ze strony P uc.
Oczywi cie mistrzyni wybra a te inne punkty. W czasie obiadu zapyta em
j dlaczego zaleci a punkt na P uca, a ona odpowiedzia a: aby wzmocni
PO. To jest wspania e. To jest akupunktura na najwy szym poziomie. To
jest bardzo g bokie zrozumienie akupunktury. Ona mia a na my li to, e
ona wzmacnia architekta cia a, e odbudowywa a kszta t, form , ale na
bardzo subtelnym, na umys owym poziomie.
S ludzie, którzy maj bardzo silne PO. Je eli PO jest zbyt silne
jeste egoist , zajmujesz si tylko sob : ja, ja i tylko ja. To nie jest tak jak
w piosence tylko ty, ale to jest tylko ja. Patrzysz na siebie i mówisz:
jestem taki pi kny. To jest bardzo silne PO, za silne. Je eli jest jaka
niebezpieczna sytuacja, w domu jest po ar, najpierw zabijesz wszystkich,
eby dosta si do drzwi. To jest silne PO, nadmierne PO. S tacy ludzie,
którzy w sytuacjach niebezpiecznych potrafiliby wszystkich zabi , bo
troszcz si tylko o siebie. Kiedy osoba która ma nadmierne PO zaprosi
ciebie do sto u z jedzeniem to jest najlepszy sposób by pozosta szczup y.
Znam tak osob i siedzia em z ni przy stole. Gdy zacz em bra owoce a
ona powiedzia a: wystarczy. Ja tylko wzi em marchewk a ona
powiedzia a: wystarczy. A wi c typ PO plus ma uszczyc , grub skór .
Gruba skóra, uszczyca to s ludzie bardzo YANG. Ale je eli wasze PO jest
s abe, uwa ajcie, poniewa ci ludzie b d grali altruist . We i to. Chcesz
moje buty, dam ci moje buty. Ale za tym, za t hojno ci jest taka ukryta
forma samobójstwa. W a ciwie to, co pacjent sob wyra a, to e nic nie
ma ju adnego znaczenia. Uwa ajcie z tym nadmiarem hojno ci,
poniewa jest to typ oddawania osoby, która my li e nie ma przysz o ci i
nie ma dla niej ycia, nic ju si nie wydarzy. Dlatego ona wszystko
oddaje. Jest to rodzaj takiego samobójstwa. To jest PO minus.
A wi c dobre PO to jest co pomi dzy, czasami trzymasz, czasami
dajesz, poprzez g bokie zrozumienie. Nie zapomnijcie o zwi zku pomi dzy
PO a uk adem odporno ciowym. A wi c filozofia TAO mówi, e nale y si
pozby PO i HUN a wi c tego ruchu pomi dzy przesz o ci a przysz o ci .
Uwolni si od tego automatycznego nie wiadomego zachowania. Kto
przychodzi do was i mówi: jeste taki mi y i wy stajecie si szcz liwi, to
jest HUN. Kto do was przychodzi i mówi: jeste okropny i wtedy
gniewacie si , to równie jest HUN. Kto do was przychodzi z ig i k uje
was w rami , robicie co , reagujecie, to jest PO. PO jest fizyczne, HUN jest
emocjonalne. Ale za ka dym razem nie jeste cie w pe ni wiadomi tego co
robicie. A wi c z pewno ci to nie jest dzia anie, to jest reagowanie.
Mówimy, e jeste my wolni, ale to jest z udzenie. Robi to co chc - to jest
art, to jest nawet du y art. Ja dzia am w swój w asny sposób -
nieprawda, ty reagujesz. Na poziomie PO i HUN nie ma dzia ania, to jest
tylko reagowanie. A wi c w jaki sposób jest mo liwe oczyszczenie Drewna i
Metalu?
Psychoterapia, ale to nie wystarczy. Nie mo emy wej zbyt g boko
poniewa jest zbyt wiele aspektów, zbyt wiele informacji kryje si za nimi.
Musicie doj bezpo rednio do osoby, która wszystkiego do wiadcza. Kto
ma to do wiadczenie? Kto by szcz liwy czy nieszcz liwy? To jest
najszybszy sposób. bezpo rednio do róde , do pocz tku. Oczywi cie aby
móc medytowa w taki g boki sposób, by mo e potrzebna jest
psychoterapia, poniewa po to, eby modli si i medytowa we w a ciwy
sposób, umys musi by przynajmniej troch rozja niony, jasny.
Teraz o pod u na. To jest to, co Chi czycy nazywaj SAN BAO czyli trzy
skarby. Pierwszym skarbem jest ZHI, a wi c si a elementu Wody, czyli
Nerek. Potrzebujemy tej mocy aby odczu to ogromne pragnienie
wyzwolenia si . Istnieje silny zwi zek pomi dzy yciem mistycznym a siln
seksualno ci . Nie w powierzchownym sensie, ale w sensie wewn trznego
ognia, który pomaga ci w podj ciu okre lonej decyzji i w wytrwaniu w niej.
Si a decyzji jest zwi zana z elementem Wody. Mo esz mie wszystko ale
je eli element Wody nie funkcjonuje to nic si nie zdarzy. Masz plan domu,
masz wspania y pomys , mo esz nawet dosta pieni dze, ale brakuje
jednej rzeczy - twojego podpisu. To jest Woda, to jest ruch. Moc, si a
wewn trz pi ciu elementów pochodzi z Wody. To jest pierwszy skarb.
Zgodnie z tradycj taoistyczn poprzez specjalnego rodzaju wizualizacje ta
si a zostaje przekszta cona w pewnego rodzaju Ogie , który porusza si w
gór poprzez kana y. Dlatego w Tao bardzo cz sto si wspomina o
czysto ci, jako o czym bardzo wa nym. To jest specjalny sposób. Jest to
realizacja umys u poprzez wewn trzn energi . Transformacja energii,
która jest zmagazynowana w NERKACH, w Ogie . I kiedy patrzycie na
ksi ki mistyczne, równie chrze cija skie, to mistycy wszyscy mieli
do wiadczenie tego wewn trznego Ognia i gor ca. To si dzia o z
aposto ami - Ogie . Wszyscy mieli Ogie na czubku g owy. To jest ruch w
gór , wznosz cy si ruch Ognia z elementu Wody. W tradycji
chrze cija skiej okre la si to jako mistyczne ma e stwo, za lubiny, które
jest oczyszczone przez okre lone wiczenia oddechowe i wizualizacyjne. A
wi c wed ug tradycji taoistycznej podstaw jest seksualno , jest element
Wody. To samo odnosi si do wszystkich innych tradycji mistycznych. To
jest pierwszy skarb.
Drugi skarb to YI czyli Ziemia, oznacza to si jasno ci. eby dobrze
zró nicowa pomi dzy tym co potrzebujemy a czego nie potrzebujemy. To
jest jako intelektualna. Aby mie jasno , eby umie powiedzie : ja
potrzebuj to, nie potrzebuj tego, to po o tutaj, a to tam, a wi c jasna
struktura w waszej wiadomo ci. Kiedy studiujecie teologi czy
jakiekolwiek mistyczne nauki, potrzebujecie bardzo silnego elementu
Ziemi. Ale Ziemia oznacza równie si koncentracji. Bez koncentracji nie
ma wyzwolenia. Nie mo e by wyzwolenia, kiedy umys jest rozszczepiony.
Jest silny zwi zek mi dzy koncentracj , a jako ci Ziemi  ledzion i
o dkiem. Je eli b dziecie zwi ksza wilgo w ciele to os abi funkcje
ledziony i o dka, wtedy koncentracja b dzie podzielona. Je eli
b dziecie zwi ksza sucho , to atwiej b dzie wam si skoncentrowa . I
to wielu z was robi kiedy pali. Kiedy czujecie si bardzo niepewni, macie
brak poczucia bezpiecze stwa bo widzicie, e tak czy tak wszystko si
rozwala i sprawdzacie gdzie ja jestem, wtedy palicie. Poniewa palenie
osusza Ziemi i wasz umys si ustala, macie poczucie spokoju. Oczywi cie
tak d ugo, jak palicie. Kiedy osuszacie, ogrzewacie Ziemi wtedy wasz
umys atwiej si koncentruje. To jest drugi skarb - si a koncentracji i si a
organizacji.
I ostatnie Bao, czyli umys , a wi c przekszta cenie emocji w m dro ,
a wi c stan ca kowitej jasno ci. A wi c u ywacie si y elementu Wody,
ustalacie i ukierunkowujecie j za pomoc elementu Ziemi po to, aby
osi gn jasno umys u. To jest to, co w taoizmie okre lamy jako SAN
BAO czyli trzy skarby. Chi czycy mówi JING, QI, SHEN, to jest SAN BAO
czyli trzy skarby. Poniewa jest to takie szczególne wyra enie dlatego wol
u ywa tego zwrotu Woda-Ziemia.
Takie jest znaczenie krzy a. To jest dwoisto , a to jest duchowo .
To jest przesz o i przysz o , a to jest tu i teraz. A wi c w symbolu
krzy a jest dog bnie wyra one to, o czym dzisiaj mówili my. A oznacza
to, e to, co jest po prawej i lewej stronie musi by oczyszczone. Ale
najlepszym, najprostszym oczyszczeniem jest wej cie bardzo g boko do
wiadomo ci. W taoizmie jest co , czego nie ma w adnej innej tradycji, a
mianowicie wzajemny zwi zek pomi dzy tymi wszystkimi elementami. A
wi c je eli student robi akupunktur na kanale W troby, mówi mu
uwa aj, masz do czynienia z HUN. Kiedy robi akupunktur na kanale P uc,
mówi uwa aj, masz do czynienia z PO. Rozwija si wtedy bardzo g boki
szacunek dla akupunktury. Je eli akupunktura nie jest robiona we
w a ciwy sposób, mo na spowodowa du e zamieszanie. Je eli b dzie si
niew a ciwie dzia a na kanale W troby wtedy pacjent mo e sta si
bardzo gniewny albo mo e wci p aka . Natomiast je eli b dzie si ca y
czas o tym pami ta , to wtedy mo na nada akupunkturze bardzo
g bokie znaczenie. A wi c to jest wszystko, co chcia em powiedzie dzisiaj
wieczorem. Chcia em zostawi pa stwu troch czasu na pytania. Dobrze
je li nie macie pyta .
Opracowa a z kaset El bieta Winter.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Medycyna chińska Claude Diolosa
Opinie uczniów gimnazjów na temat dostępności do nielegalnych substancji psychoaktywnych i przyczyn
przyczyny chorob przyzebia czynniki ryzyka
ROLA PSYCHOLOGII WE WSPOLCZESNEJ MEDYCYNIE
Medycyna Wschodu szansa na lepsze życie, czy oszustwo
Tom Warren Przyczyna choroby Alzheimera
pojęcie stresu w medycynie i w psychologii
Psychogenne choroby skory
ADHD nadpobudliwość psychoruchowa z deficytem uwagi przyczyny, objawy, postępowanie
Wyklad Zastosowania placebo w medycynie i psychologii
Abramczyk M [red] Przyczyny hiperproinsulinemii u chorych na cukrzycę typu 2 z chorobą niedokrwie

więcej podobnych podstron