Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 17 marca 1921r


KONSTYTUCJA RZECZPOSPOLITEJ POLSKIEJ Z
DNIA 17 MARCA 1921 ROKU
W imię Boga Wszechmogacego!
My, Naród Polski, dziękujac Opatrznoci za w yzwolenie nas z półtorawiekowej niewoli,
wspominajac z wdzięcznocia męstwo i wytrwało ć ofiarnej walki pokoleń, które najlepsze
wysiłki swoje sprawie niepodległo ci bez przerwy powi ęcały, nawiazujac do wi etnej
tradycji wiekopomnej Konstytucji 3-go Maja, dobro całej, zjednoczonej i niepodległej Matki-
Ojczyzny majac na oku, a pragnac jej byt niepodległy, potęgę i bezpieczeństwo oraz ład
społeczny utwierdzić na wiekuistych zasadach prawa i wolno ci, pragnac zarazem zapewnić
rozwój wszystkich jej sił moralnych i materialnych dla dobra całej odradzajacej się
ludzkoci, wsz ystkim obywatelom Rzeczypospolitej równo ć, a pracy poszanowanie,
należne prawa i szczególna opiekę Państwa zabezpieczyć - tę oto Ustawę Konstytucyjna na
Sejmie Ustawodawczym Rzeczypospolitej Polskiej uchwalamy i stanowimy.
Rozdział I. Rzeczpospolita
Art.1. Państwo Polskie jest Rzeczapospolita.
Art.2. Władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej należy do Narodu. Organami Narodu
w zakresie ustawodawstwa sa Sejm i Senat, w zakresie władzy wykonawczej - Prezydent
Rzeczypospolitej łacznie z odpowiedzialnymi ministrami, w zakresie wymiaru
sprawiedliwo ci - niezawisłe Sady.
Rozdział II. Władza ustawodawcza
Art.3. Zakres ustawodawstwa państwowego obejmuje stanowienie wszelkich praw
publicznych i prywatnych i sposobu ich wykonania
Nie ma ustawy bez zgody Sejmu, wyrażonej w sposób regulaminowo ustalony.
Ustawa uchwalona przez Sejm zyskuje moc obowiazujaca w czasie przez nia sama
okre lonym.
Rzeczpospolita Polska, opierajac swój ustrój na zasadzie szerokiego samorzadu
terytorialnego, przekaże przedstawicielstwom samorzadu wła ciwy zakres ustawodawstwa,
zwłaszcza z dziedziny administracji, kultury i gospodarstwa, który zostanie bliżej okrelon y
ustawami państwowymi.
Rozporzadzenia władzy, z których wynikaja prawa lub obowiazki obywateli, maja moc
obowiazujaca tylko wtedy, gdy zostały wydane z upoważnienia ustawy i z powołaniem się na
nia.
Art.4. Ustawa państwowa ustala corocznie budżet Państwa na rok następny.
Art.5. Ustalanie stanu liczebnego wojska i zezwalanie na coroczny pobór rekruta może
nastapić jedynie na drodze ustawodawczej.
Art.6. Zaciagnięcie pożyczki państwowej, zbycie, zamiana i obciażenie nieruchomego majatku
państwowego, nałożenie podatków i opłat publicznych, ustanowienie ceł i monopolów,
ustalenie systemu monetarnego, jakoteż przyjęcie gwarancji finansowej przez Państwo - może
nastapić tylko na mocy ustawy.
Art.7. Rzad przedstawi corocznie zamknięcie rachunków państwowych do parlamentarnego
zatwierdzenia.
Art.8. Sposób wykonania parlamentarnej kontroli nad długami Państwa okreli oddzieln a
ustawa.
Art.9. Do kontroli całej administracji państwowej pod względem finansowym, badania
zamknięć rachunków Państwa, przedstawiania corocznie Sejmowi wniosku o udzieleniu lub
odmówieniu rzadowi absolutorjum - jest powołana Najwyższa Izba Kontroli, oparta na
zasadzie kolegjalno ci i niezależno ci sędziowskiej członków jej kolegjum, usuwalnych
tylko uchwała Sejmu większo cia 3/5 głosujacych. Organizację Najwyższej Izby Kontroli i
sposób jej działania okreli szcze gółowo osobna ustawa.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli zajmuje stanowisko równorzędne ministrowi, nie wchodzi
jednak w skład Rady Ministrów, a jest za sprawowanie swego urzędu i za podległych mu
urzędników odpowiedzialny bezpor ednio przed Sejmem.
Art.10. Prawo inicjatywy ustawodawczej przysługuje Rzadowi i Sejmowi. Wnioski i projekty
ustaw, pociagajace za soba wydatki ze Skarbu Państwa, musza podawać sposób ich zużycia i
pokrycia.
Art.11. Sejm składa się z posłów, wybranych na lat pięć, liczac od dnia otwarcia Sejmu, w
głosowaniu powszechnem, tajnem, bezpor edniem, równem i stosunkowem.
Art.12. Prawo wybierania ma każdy obywatel polski bez różnicy płci, który w dniu ogłoszenia
wyborów ukończył lat 21, używa w pełni praw cywilnych i zamieszkuje w okręgu wyborczym
przynajmniej od przedednia ogłoszenia wyborów w Dzienniku Ustaw. Prawo głosowania
może być wykonywane tylko osobi cie. Wojskowi w służbie czynnej nie maja prawa
głosowania.
Art.13. Prawo wybieralno ci ma każdy obywatel, majacy prawo wybierania do Sejmu, nie
wyjmujac wojskowych w służbie czynnej, niezależnie od miejsca zamieszkania, o ile
ukończył lat 25.
Art.14. Nie moga korzystać z prawa wyborczego obywatele skazani za przestępstwa, które
okre li ordynacja wyborcza, jako pociagajace za soba czasowa lub stała utratę prawa
wybierania, wybieralno ci, a także piastowania mandatu poselskiego.
Art.15. Państwowi urzędnicy administracyjni, skarbowi i sadowi nie moga być wybierani w
tych okręgach, w których pełnia swa służbę. Przepis nie dotyczy urzędników pełniacych swa
służbę przy władzach centralnych.
Art.16. Pracownicy państwowi i samorzadowi z chwila wyboru na posła otrzymuja na czas
trwania mandatu poselskiego urlop. Przepis ten nie dotyczy ministrów, podsekretarzy stanu i
profesorów wyższych uczelni. Lata spędzone na wykonaniu mandatu poselskiego licza się do
lat służby.
Art.17. Poseł obejmujacy płatna służbę państwowa traci mandat; przepis ten nie dotyczy
powołania na stanowiska ministrów, podsekretarzy stanu i profesorów wyższych uczelni.
Art.18. Bliższe postanowienia o wyborach posłów do Sejmu okre li ordynacja wyborcza.
Art.19. Sejm sprawdza ważnoć w yborów niezaprotestowanych. O ważno ci wyborów
zaprotestowanych rozstrzyga Sad Najwyższy.
Art.20. Posłowie sa przedstawicielami całego Narodu i nie sa krępowani żadnemi instrukcjami
wyborców.
Posłowie składaja na ręce Marszałka wobec Izby następujace lubow anie:
"l ubuję uroczy cie, jako poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, wedle najlepszego mego
rozumienia i zgodnie z sumieniem, rzetelnie pracować wyłacznie dla dobra Państwa Polskiego
jako cało ci".
Art.21. Posłowie nie moga być pociagani do odpowiedzialno ci za swoja działalno ć w
Sejmie, lub poza Sejmem, wchodzaca w zakres wykonywania mandatu poselskiego, ani w
czasie trwania mandatu, ani po jego wygan ięciu. Za przemówienia i odezwania się, tudzież
manifestacje w Sejmie posłowie odpowiadaja tylko przed Sejmem. Za naruszenie prawa
osoby trzeciej moga być pociagnięci do odpowiedzialno ci sadowej, o ile władza sadowa
uzyska na to zezwolenie Sejmu.
Postępowanie karno-sadowe, karno-administracyjne lub dyscyplinarne, wdrożone przeciw
posłowi przed uzyskaniem mandatu poselskiego, ulegnie na żadanie Sejmu zawieszeniu aż do
wyga nięcia mandatu.
Bieg przedawnienia przeciw posłowi w postępowaniu karnem ulega przerwie na czas trwania
mandatu poselskiego.
Przez cały czas trwania mandatu posłowie nie moga być pociagani do odpowiedzialno ci
karno-sadowej, karno-administracyjnej i dyscyplinarnej, ani pozbawieni wolno ci bez
zezwolenia Sejmu. W wypadku schwytania posła na goracym uczynku zbrodni pospolitej,
jeżeli jego przytrzymanie jest niezbędne dla zabezpieczenia wymiaru sprawiedliwo ci,
względnie dla unieszkodliwienia skutków przestępstwa, władza sadowa ma obowiazek
bezzwłocznego zawiadomienia o tem Marszałka Sejmu dla uzyskania zezwolenia Sejmu na
areszt i dalsze postępowanie karne. Na żadanie Marszałka przytrzymany musi być
niezwłocznie uwolniony.
Art.22. Poseł nie może na swoje ani na obce imię kupować lub uzyskiwać dzierżaw dóbr
państwowych, przyjmować dostaw publicznych i robót rzadowych, ani otrzymywać od Rzadu
koncesji lub innych korzy ci osobistych.
Poseł nie może również otrzymywać od Rzadu żadnych odznaczeń, z wyjatkiem wojskowych.
Art.23. Poseł nie może być redaktorem odpowiedzialnym.
Art.24. Posłowie otrzymuja djety w wysoko ci regulaminem okrelon ej i maja prawo
bezpłatnego korzystania z państwowych rodków komunikacji dla podróży po całym
obszarze Rzeczypospolitej.
Art.25. Prezydent Rzeczypospolitej zwołuje, otwiera, odracza i zamyka Sejm i Senat.
Sejm winien być zwołany na pierwsze posiedzenie w trzeci wtorek po dniu wyborów i
corocznie najpóni ej w padzier niku na sesję zwyczajna celem uchwalenia budżetu, stanu
liczebnego i poboru wojska, oraz innych spraw bieżacych.
Prezydent Rzeczypospolitej może zwołać Sejm w każdym czasie na sesję nadzwyczajna wedle
własnego uznania, a winien to uczynić na żadanie 1/3 ogółu posłów w ciagu dwóch tygodni.
Inne wypadki zebrania się Sejmu na sesję nadzwyczajna okrel a Konstytucja.
Odroczenie wymaga zgody Sejmu, jeżeli ma być w ciagu tej samej sesji zwyczajnej
powtórzone, lub jeżeli przerwa ma trwać dłużej, niż 30 dni.
Sejm, zwołany w padzie rniku na sesję zwyczajna, nie możne być zamknięty przed
uchwaleniem budżetu.
Art.26. Sejm może się rozwiazać moca własnej uchwały, powziętej większocia 2/3 g łosów,
przy obecno ci połowy ustawowej liczby posłów. Prezydent Rzeczypospolitej może
rozwiazać Sejm za zgoda 3/5 ustawowej liczby członków Senatu.
Równoczeni e w obu wypadkach z samego prawa rozwiazuje się Senat.
Wybory odbęda się w ciagu 90 dni od dnia rozwiazania; termin ich będzie oznaczony bad w
uchwale Sejmu, bad w o rędziu Prezydenta o rozwiazaniu Sejmu.
Art.27. Posłowie wykonywaja swe prawa i obowiazki poselskie osobi cie.
Art.28. Sejm wybiera ze swego grona Marszałka i jego zastępców, sekretarzy i komisje.
Mandaty Marszałka i jego zastępców trwaja po rozwiazaniu Sejmu aż do ukonstytuowania się
nowego Sejmu.
Art.29. Sposób i porzadek obrad sejmowych, rodzaj i ilo ć komisji, liczbę wicemarszałków i
sekretarzy, prawa i obowiazki Marszałka okrel a regulamin sejmowy.
Marszałek mianuje urzędników sejmowych, za których działania odpowiada przed Sejmem.
Art.30. Posiedzenia Sejmu sa jawne. Na wniosek Marszałka, przedstawiciela Rzadu lub 30
posłów może Sejm uchwalić tajno ć posiedzenia.
Art.31. Nikt nie może być pociagnięty do odpowiedzialno ci za zgodne z prawda
sprawozdanie z jawnego posiedzenia Sejmu i komisji sejmowej.
Art.32. Do prawomocno ci uchwał potrzebna jest zwykła większoć g łosów, przy
obecno ci przynajmniej 1/3 ogółu ustawowej liczby posłów, o ile inne przepisy Konstytucji
nie zawieraja odmiennych postanowień.
Art.33. Posłowie maja prawo zwracać się z interpelacjami do Rzadu bad do poszc zególnych
ministrów w sposób, regulaminem przepisany. Minister ma obowiazek udzielić odpowiedzi
ustnie lub pisemnie w terminie nie dłuższym niż 6 tygodni albo w umotywowanym
owi adczeniu usprawiedliwić brak rzeczowej odpowiedzi. Na żadanie interpelantów
odpowied musi być Sejmowi zakomunikowana. Sejm może odpowied Rzadu uczynić
przedmiotem dyskusji i uchwały.
Art.34. Sejm może wyłaniać i naznaczać dla zbadania poszczególnych spraw nadzwyczajne
komisje z prawem przesłuchiwania stron interesowanych oraz wzywania wi adków i
rzeczoznawców. Zakres działania i uprawnień tych komisji uchwala Sejm.
Art.35. Każdy projekt ustawy przez Sejm uchwalony będzie przekazany Senatowi do
rozpatrzenia. Jeżeli Senat nie podniesie w ciagu 30 dni od dnia doręczenia mu uchwalonego
projektu ustawy żadnych przeciwko niemu zarzutów - Prezydent Rzeczypospolitej zarzadzi
ogłoszenie ustawy. Na wniosek Senatu Prezydent Rzeczypospolitej może zarzadzić ogłoszenie
ustawy przed upływem 30 dni.
Jeżeli Senat postanowi projekt, uchwalony przez Sejm, zmienić lub odrzucić, powinien
zapowiedzieć to Sejmowi w ciagu powyższych 30 dni, a najdalej w ciagu następnych dni 30
zwrócić Sejmowi z proponowanemi zmianami.
Jeżeli Sejm zmiany, przez Senat proponowane, uchwali zwykła większocia, a lbo odrzuci
większocia 11/20 g łosujacych - Prezydent Rzeczypospolitej zarzadzi ogłoszenie ustawy w
brzmieniu ustalonem ponowna uchwała Sejmu.
Art.36. Senat składa się z członków wybranych przez poszczególne województwa w
głosowaniu powszechnem, tajnem, bezpor edniem, równem i stosunkowem. Każde
województwo stanowi jeden okrag wyborczy, przyczem w stosunku do liczby mandatów
sejmowych na iloć m ieszkańców liczba mandatów do Senatu wynosi 1/4 czę ć. Prawo
wybierania do Senatu ma każdy wyborca do Sejmu, który w dniu ogłoszenia wyborów
ukończył lat 30 i w dniu tym zamieszkuje w okręgu wyborczym przynajmniej od roku; nie
traca jednak prawa wyborczego wi eżo osiedli koloni ci, którzy opu cili poprzednie
miejsce zamieszkania, korzystajac z reformy rolnej; również nie traca tego prawa robotnicy,
którzy zmienili miejsce pobytu wskutek zmiany miejsca pracy, oraz urzędnicy państwowi
przeniesieni służbowo. Prawo wybieralno ci ma każdy obywatel, posiadajacy prawo
wybierania do Senatu, nie wyłaczajac wojskowych w służbie czynnej, o ile z dniem ogłoszenia
wyborów ukończył lat 40.
Kadencja Senatu rozpoczyna się i kończy z kadencja Sejmowa.
Nikt nie może być jednoczeni e członkiem Sejmu i Senatu.
Art.37. Postanowienia artykułów 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 27, 28, 29, 30, 31,
32 i 33 stosuja się odpowiednio także do Senatu, względnie jego członków.
Art.38. Żadna ustawa nie może stać w sprzecznoci z niniejsza Konstytucja, ani naruszać ja.
Rozdział III. Władza wykonawcza
Art.39. Prezydenta Rzeczypospolitej wybieraja na lat siedem bezwzględna większocia
głosów Sejm i Senat, połaczone w Zgromadzenie Narodowe. Zgromadzenie Narodowe
zwołuje Prezydent Rzeczypospolitej w ostatnim kwartale siedmiolecia swego urzędowania.
Jeżeli zwołanie nie nastapi na 30 dni przed upływem siedmiolecia, Sejm i Senat łacza się z
samego prawa w Zgromadzenie Narodowe na zaproszenie Marszałka Sejmu i pod jego
przewodnictwem.
Art.40. Jeżeli Prezydent Rzeczypospolitej nie może sprawować urzędu, oraz w razie
opróżnienia urzędu Prezydenta Rzeczypospolitej wskutek mier ci, zrzeczenia się lub innej
przyczyny, zastępuje go Marszałek Sejmu.
Art.41. W razie opróżnienia urzędu Prezydenta Rzeczypospolitej Sejm i Senat łacza się
natychmiast na zaproszenie Marszałka Sejmu i pod jego przewodnictwem z samego prawa w
Zgromadzenie Narodowe celem wyboru Prezydenta.
Gdyby Sejm był rozwiazany w chwili, gdy urzad Prezydenta Rzeczypospolitej jest
opróżniony, Marszałek Sejmu zarzadzi niezwłocznie nowe wybory do Sejmu i Senatu.
Art.42. Jeżeli Prezydent Rzeczypospolitej przez trzy miesiace nie sprawuje urzędu, Marszałek
zwoła niezwłocznie Sejm i podda jego uchwale, czy urzad Prezydenta Rzeczypospolitej
należy uznać za opróżniony.
Uchwała uznajaca urzad za opróżniony zapada większocia 3/5 gł osów, przy obecno ci
przynajmniej połowy ustawowej, to jest ordynacja wyborcza ustalonej, liczby głosów.
Art.43. Prezydent Rzeczypospolitej sprawuje władzę wykonawcza przez odpowiedzialnych
przed Sejmem ministrów i podległych im urzędników.
Art.44. Prezydent Rzeczypospolitej podpisuje ustawy wraz z odpowiednimi ministrami i
zarzadza ogłoszenie ich w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej.
Prezydent Rzeczypospolitej celem wykonania ustaw i z powołaniem się na upoważnienie
ustawowe, ma prawo wydawać rozporzadzenia wykonawcze, zarzadzenia, rozkazy i zakazy i
przeprowadzenie ich użyciem przymusu zapewnić. Takież prawo w swoim zakresie działania
maja ministrowie i władze im podległe. Każdy akt rzadowy Prezydenta Rzeczypospolitej
wymaga dla swej ważnoci podpisu P rezesa Rady Ministrów i wła ciwego ministra, którzy
przez podpisanie aktu biora zań odpowiedzialno ć.
Art.45. Prezydent Rzeczypospolitej mianuje i odwołuje Prezesa Rady Ministrów, na jego
wniosek mianuje i odwołuje ministrów, a na wniosek Rady Ministrów obsadza urzędy
cywilne i wojskowe zastrzeżone w ustawach.
Każdy urzędnik Rzeczypospolitej musi podlegać ministrowi, który za jego działania
odpowiada przed Sejmem.
Nominacje urzędników kancelarji cywilnej Prezydenta Rzeczypospolitej kontrasygnuje Prezes
Rady Ministrów i jest za ich działania odpowiedzialny przed Sejmem.
Art.46. Prezydent Rzeczypospolitej jest zarazem najwyższym zwierzchnikiem sił zbrojnych
Państwa, nie może jednak sprawować naczelnego dowództwa w czasie wojny.
Naczelnego Wodza sił zbrojnych Państwa na wypadek wojny mianuje Prezydent
Rzeczypospolitej na wniosek Rady Ministrów, przedstawiony przez Ministra Spraw
Wojskowych, który za akty, zwiazane z dowództwem w czasie wojny, jak i za wszelkie
sprawy kierownictwa wojskowego - odpowiada przed Sejmem.
Art.47. Prawo darowania i złagodzenia kary, oraz darowania skutków zasadzenia karno-
sadowego w poszczególnych wypadkach - przysługuje Prezydentowi Rzeczypospolitej.
Prezydent nie może stosować tego prawa do ministrów zasadzonych na skutek postawienia ich
w stan oskarżenia przez Sejm.
Amnestia może być udzielona tylko w drodze ustawodawczej.
Art.48. Prezydent Rzeczypospolitej reprezentuje państwo na zewnatrz, przyjmuje
przedstawicieli dyplomatycznych państw obcych i wysyła przedstawicieli dyplomatycznych
Państwa Polskiego do państw obcych.
Art.49. Prezydent Rzeczypospolitej zawiera umowy z innemi państwami i podaje je do
wiadomo ci Sejmu.
Umowy handlowe i celne oraz umowy, które stale obciażaja państwo pod względem
finansowym, albo zawieraja przepisy prawne, obowiazujace obywateli, albo też wprowadzaja
zmianę granic Państwa, a także przymierza - wymagaja zgody Sejmu.
Art.50. Prezydent Rzeczypospolitej może wypowiedzieć wojnę i zawrzeć pokój tylko za
uprzednia zgoda Sejmu.
Art.51. Za czynno ci urzędowe Prezydent Rzeczypospolitej nie jest odpowiedzialny ani
parlamentarnie, ani cywilnie.
Za zdradę kraju, pogwałcenie Konstytucji lub przestępstwa karne Prezydent Rzeczypospolitej
może być pociagnięty do odpowiedzialno ci tylko przez Sejm uchwała, powzięta
większocia 3/5 g łosów, przy obecno ci co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.
Sprawę rozpatruje i wyrok wydaje Trybunał Stanu według postanowień osobnej ustawy. Z
chwila postawienia w stan oskarżenia przed Trybunałem Stanu - Prezydent Rzeczypospolitej
jest zawieszony w urzędowaniu.
Art.52. Prezydent Rzeczypospolitej otrzymuje uposażenie według przepisów osobnej ustawy.
Art.53. Prezydent Rzeczypospolitej nie może piastować żadnego innego urzędu, ani należeć
do składu Sejmu lub Senatu.
Art.54. Przed objęciem urzędu Prezydent Rzeczypospolitej składa w Zgromadzeniu
Narodowym przysięgę następujacej tre ci:
"Przysięgam Bogu Wszechmogacemu, w Trójcy więtej Jedynemu, i lubuj ę Tobie
Narodzie Polski, na urzędzie Prezydenta Rzeczypospolitej, który obejmuję: praw
Rzeczypospolitej, a przedewszystkiem Ustawy Konstytucyjnej więcie przestrzegać i bronić;
dobru powszechnemu Narodu ze wszystkich sił wiernie służyć; wszelkie zło i
niebezpieczeństwo od Państwa czujnie odwracać; godno ci imienia polskiego strzec
niezachwianie; sprawiedliwo ć względem wszystkich bez różnicy obywateli za pierwsza
sobie mieć cnotę; obowiazkom urzędu i służby powi ęcić się niepodzielnie. Tak mi dopomóż
Bóg i wi ęta Syna Jego Męka. Amen".
Art.55. Ministrowie tworza Radę Ministrów pod przewodnictwem Prezesa.
Art.56. Rada Ministrów ponosi solidarna odpowiedzialno ć konstytucyjna i parlamentarna za
ogólny kierunek działalno ci Rzadu.
Pozatem ponosza ja ministrowie oddzielnie, każdy w swoim zakresie, za działalno ć w
urzędzie, a to zarówno za zgodno ć tej działalno ci z Konstytucja i innemi ustawami
Państwa, za działanie podległych im organów, jak i za kierunek swej polityki.
Art.57. W tymże samym zakresie obowiazuje ministrów solidarna i indywidualna
odpowiedzialno ć za akty rzadowe Prezydenta Rzeczypospolitej.
Art.58. Do odpowiedzialno ci parlamentarnej pociaga ministrów Sejm zwyczajna
większocia. R ada Ministrów i każdy minister z osobna ustępuja na żadanie Sejmu.
Art.59. Konstytucyjna odpowiedzialno ć ministrów i sposób jej urzeczywistnienia okrel i
osobna ustawa.
Uchwała, stawiajaca ministra w stan oskarżenia, musi być powzięta w obecno ci conajmniej
połowy ustawowej liczby posłów większocia 3/5 odd anych głosów.
Rozpoznanie spraw i wydanie wyroku należy do Trybunału Stanu. Minister nie może uchylić
się od odpowiedzialno ci konstytucyjnej przez zrzeczenie się urzędu. Z chwila postawienia w
stan oskarżenia minister jest zawieszony w urzędowaniu.
Art.60. Ministrowie i delegowani przez nich urzędnicy maja prawo brać udział w
posiedzeniach sejmowych i przemawiać poza koleja mówców zapisanych do głosu; w
głosowaniach moga brać udział, o ile sa posłami.
Art.61. Ministrowie nie moga piastować żadnego innego urzędu, ani uczestniczyć w zarzadzie
i władzach kontrolujacych towarzystw i instytucji, na zysk obliczonych.
Art.62. Jeżeli urzad ministra sprawuje tymczasowy kierownik ministerstwa, odnosza się do
niego wszelkie przepisy o urzędzie ministra.
Prezes Rady Ministrów w razie potrzeby porucza swoje zastępstwo jednemu z ministrów.
Art.63. Liczbę, zakres działania, wzajemny stosunek ministrów, jak również kompetencje
Rady Ministrów okreli osobn a ustawa.
Art.64. Trybunał Stanu składa się z Pierwszego Prezesa Sadu Najwyższego, jako
przewodniczacego, oraz dwunastu członków, których wybieraja z poza swego grona: omiu
Sejm i czterech Senat.
Członkami Trybunału Stanu moga być wybrane osoby, nie piastujace żadnego urzędu
państwowego i używajace pełni praw obywatelskich.
Wyboru członków Trybunału Stanu dokonywaja Sejm i Senat natychmiast po
ukonstytuowaniu się, na cały okres kadencji sejmowej.
Art.65. Dla celów administracyjnych Państwo Polskie podzielone będzie w drodze
ustawodawczej na województwa, powiaty i gminy miejskie i wiejskie, które będa
równoczeni e jednostkami samorzadu terytorialnego.
Jednostki samorzadowe moga się łaczyć w zwiazki dla przeprowadzenia zadań, wchodzacych
w zakres samorzadu.
Zwiazki takie moga otrzymywać charakter publiczno-prawny tylko na podstawie osobnej
ustawy.
Art.66. W organizacji administracji państwowej przeprowadzona będzie zasada
dekoncentracji. Organy administracji państwowej w poszczególnych jednostkach
terytorialnych maja być przytem zespolone w jednym urzędzie pod jednym zwierzchnikiem.
Zarazem uwzględniona będzie zasada udziału obywateli, powołanych droga wyborów, w
wykonaniu zadań tych urzędów w granicach, okrelon ych ustawami.
Art.67. Prawo stanowienia w sprawach należacych do zakresu działania samorzadu,
przysługuje radom obieralnym. Czynno ci wykonawcze samorzadu wojewódzkiego i
powiatowego należa do organów, utworzonych na zasadzie zespolenia kolegjów, obieranych
przez ciała reprezentacyjne, z przedstawicielami państwowych władz administracyjnych i pod
ich przewodnictwem.
Art.68. Obok samorzadu terytorialnego osobna ustawa powoła samorzad gospodarczy dla
poszczególnych dziedzin życia gospodarczego, a mianowicie: Izby rolnicze, handlowe,
przemysłowe, rzemielni cze, pracy najemnej i inne, połaczone w Naczelna Izbę Gospodarcza
Rzeczypospolitej, których współpracę z władzami państwowemi w kierowaniu życiem
gospodarczem i w zakresie zamierzeń ustawodawczych okre la ustawy.
Art.69. r ódła dochodowe Państwa i samorzadu będa ustawami cil e rozgraniczone.
Art.70. Państwo będzie sprawowało nadzór nad działalno cia samorzadu przez wydziały
samorzadu wyższego stopnia; nadzór ten moga jednak ustawy przekazać czę ciowo
sadownictwu administracyjnemu.
Wypadki, w których uchwały organów samorzadu wymagać będa wyjatkowo zatwierdzenia
przez organy samorzadu wyższego stopnia lub przez ministerstwa, będa okrelon e ustawami.
Art.71. Odwołanie się od orzeczeń organów zarówno rzadowych, jak i samorzadowych
dopuszczone będzie tylko do jednej wyższej instancji, o ile ustawy nie przewiduja w tym
względzie wyjatków.
Art.72. Ustawy przeprowadza zasadę, iż od karnych orzeczeń władz administracyjnych,
zapadłych w drugiej instancji, będzie przysługiwało stronom prawo odwołania się do
wła ciwego sadu.
Art.73. Do orzekania o legalno ci aktów administracyjnych w zakresie administracji tak
rzadowej jak i samorzadowej powoła osobna ustawa sadownictwo administracyjne, oparte w
swej organizacji na współdziałaniu czynnika obywatelskiego i sędziowskiego z Najwyższym
Trybunałem Administracyjnym na czele.
Rozdział IV. Sadownictwo
Art.74. Sady wymierzaja sprawiedliwoć w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej.
Art.75. Organizacja, zakres i sposób działania wszelkich sadów będa okrelon e w drodze
ustawodawczej.
Art.76. Sędziów mianuje Prezydent Rzeczypospolitej, o ile ustawa nie zawiera innego
postanowienia, jednakże sędziowie pokoju z reguły wybierani sa przez ludno ć.
Urzad sędziowski może objać tylko osoba, odpowiadajaca warunkom przez prawo
wymaganym.
Art.77. Sędziowie sa w sprawowaniu swego urzędu sędziowskiego niezawil i i podlegaja
tylko ustawom.
Orzeczenia sadowe nie moga być zmienione ani przez władzę ustawodawcza, ani przez
władzę wykonawcza.
Art.78. Sędzia może być złożony z urzędu, zawieszony w urzędowaniu, przeniesiony na inne
miejsce urzędowania lub w stan spoczynku wbrew swojej woli jedynie moca orzeczenia
sadowego i tylko w wypadkach w ustawie przewidzianych.
Przepis ten nie dotyczy wypadku, gdy przeniesienie sędziego na inne miejsce lub w stan
spoczynku jest wywołane zmiana w organizacji sadów, postanowiona w drodze ustawy.
Art.79. Sędziowie nie moga być pociagani do odpowiedzialno ci karnej ani pozbawieni
wolno ci bez uprzedniej zgody wskazanego przez ustawę sadu, o ile nie sa schwytani na
goracym uczynku, lecz i w tym wypadku może sad zażadać niezwłocznie uwolnienia
aresztowanego.
Art.80. Odrębne stanowisko sędziów, ich prawa i obowiazki oraz uposażenie okre li osobna
ustawa.
Art.81. Sady nie maja prawa badania ważno ci ustaw, należycie ogłoszonych.
Art.82. Rozprawy przed sadem orzekajacym, zarówno w sprawach cywilnych, jak karnych, sa
jawne, o ile ustawy w tym względzie nie przewiduja wyjatku.
Art.83. Do orzekania o zbrodniach, zagrożonych cięższemi karami, i o przestępstwach
politycznych będa powołane sady przysięgłych. Czyny, podlegajace sadom przysięgłych,
organizację tych sadów i tok postępowania - okrela szcze gółowe ustawy.
Art.84. Ustanawia się Sad Najwyższy do spraw sadowych cywilnych i karnych.
Art.85. Organizację sadów wojskowych, ich wła ciwo ć, tok postępowania oraz prawa i
obowiazki członków tych sadów okre la osobne ustawy.
Art.86. Do rozstrzygania sporów o wła ciwo ć między władzami administracyjnemi a
sadami będzie powołany na mocy ustawy osobny Trybunał Kompetencyjny.
Rozdział V. Powszechne obowiazki i prawa obywatelskie
Art.87. Obywatel polski nie może być równoczeni e obywatelem innego państwa.
Art.88. Obywatelstwo polskie nabywa się:
a) przez urodzenie z rodziców, majacych obywatelstwo polskie,
b) przez nadanie obywatelstwa ze strony powołanej władzy państwowej.
Inne postanowienia co do obywatelstwa polskiego, jego nabycia oraz utraty okrel aja osobne
ustawy.
Art.89. Pierwszym obowiazkiem obywatela jest wierno ć dla Rzeczypospolitej Polskiej.
Art.90. Każdy obywatel ma obowiazek szanowania i przestrzegania Konstytucji Państwa i
innych obowiazujacych ustaw i rozporzadzeń władz państwowych i samorzadowych.
Art.91. Wszyscy obywatele sa obowiazani do służby wojskowej. Rodzaj i sposób, porzadek i
czas trwania służby, zwolnienie od tego obowiazku oraz wszelkie wi adczenia na cele
wojskowe będa okrelon e w drodze ustawodawczej.
Art.92. Wszyscy obywatele maja obowiazek ponosić wszelkie ciężary i wi adczenia
publiczne, ustanowione na podstawie ustaw.
Art.93. Wszyscy obywatele sa obowiazani szanować władzę prawowita i ułatwiać spełnianie
jej zadań oraz sumiennie pełnić obowiazki publiczne, do jakich powoła ich naród lub
wła ciwa władza.
Art.94. Obywatele maja obowiazek wychowania swoich dzieci na prawych obywateli
Ojczyzny i zapewnienia im conajmniej poczatkowego wykształcenia. Obowiazek ten okreli
bliżej osobna ustawa.
Art.95. Rzeczpospolita Polska zapewnia na swoim obszarze zupełna ochronę życia, wolno ci
i mienia wszystkim bez różnicy pochodzenia, narodowo ci, języka, rasy lub religii.
Cudzoziemcy używaja pod warunkiem wzajemnoci równych praw z obywatelami Państwa
Polskiego, oraz maja równe z nimi obowiazki, o ile ustawy wyra nie nie wymagaja
obywatelstwa polskiego.
Art.96. Wszyscy obywatele sa równi wobec prawa. Urzędy publiczne sa w równej mierze dla
wszystkich dostępne na warunkach, prawem przepisanych.
Rzeczpospolita Polska nie uznaje przywilejów rodowych ani stanowych, jak również żadnych
herbów, tytułów rodowych i innych z wyjatkiem naukowych, urzędowych i zawodowych.
Obywatelowi Rzeczypospolitej nie wolno przyjmować bez zezwolenia Prezydenta
Rzeczypospolitej tytułów ani orderów cudzoziemskich.
Art.97. Ograniczenia wolno ci osobistej, zwłaszcza rewizja osobista i aresztowanie,
dopuszczalne sa tylko w wypadkach, prawem przepisanych, i w sposób, okrelon y ustawami
na podstawie polecenia władz sadowych.
O ile polecenie sadowe nie mogło być wydane natychmiast, powinno być doręczone
najpóni ej w ciagu 48 godzin z podaniem przyczyn rewizji lub aresztowania.
Aresztowani, którym w przeciagu 48 godzin nie podano na pimie z podpisem władz
sadowych przyczyny aresztowania, odzyskuja niezwłocznie wolnoć .
Ustawy okrel aja r odki przymusowe, przysługujace władzom administracyjnym dla
przeprowadzenia ich zarzadzeń.
Art.98. Nikt nie może być pozbawiony sadu, któremu z prawa podlega. Sady wyjatkowe sa
dopuszczalne tylko w wypadkach, oznaczonych ustawami, wydanemi przed popełnieniem
czynu karygodnego. ciganie obywatela i wymierzenie kary jest dopuszczalne tylko na
zasadzie obowiazujacej ustawy. Kary, połaczone z udręczeniami fizycznymi sa niedozwolone i
nikt takim karom podlegać nie może.
Żadna ustawa nie może zamykać obywatelowi drogi sadowej dla dochodzenia krzywdy i
straty.
Art.99. Rzeczpospolita Polska uznaje wszelka własno ć, czy to osobista poszczególnych
obywateli, czy to zbiorowa zwiazków obywateli, instytucji, ciał samorzadowych i wreszcie
samego Państwa, jako jedna z najważniejszych podstaw ustroju społecznego i porzadku
prawnego, oraz poręcza wszystkim mieszkańcom, instytucjom i społeczno ciom ochronę ich
mienia, a dopuszcza tylko w wypadkach, ustawa przewidzianych, zniesienie lub ograniczenie
własno ci, czy to sobistej, czy to zbiorowej, ze względów wyższej użyteczno ci, za
odszkodowaniem. Tylko ustawa może postanowić, jakie dobra i w jakim zakresie, ze względu
na pożytek ogółu, maja stanowić wyłacznie własno ć Państwa, oraz o ile prawa obywateli i
ich prawnie uznanych zwiazków do swobodnego użytkowania ziemi, wód, minerałów i
innych skarbów przyrody - moga, ze względów publicznych, doznać ograniczenia.
Ziemia, jako jeden z najważniejszych czynników bytu Narodu i Państwa, nie może być
przedmiotem nieograniczonego obrotu. Ustawy okre la przysługujace Państwu prawo
przymusowego wykupu ziemi, oraz regulowania obrotu ziemia, przy uwzględnieniu zasady,
że ustrój rolny Rzeczypospolitej Polskiej ma się opierać na gospodarstwach rolnych, zdolnych
do prawidłowej wytwórczo ci i stanowiacych osobista własno ć.
Art.100. Mieszkanie obywatela jest nietykalne. Naruszenie tego prawa przez wej cie do
mieszkania, rewizję domowa i zajęcie papierów lub nieruchomoci, poza koniecznocia
wykonania zarzadzeń administracyjnych, opartych na wyra nem upoważnieniu ustawowem,
może nastapić tylko na polecenie władz sadowych w sposób i w wypadkach, ustawa
przepisanych.
Art.101. Każdy obywatel ma wolno ć obrania sobie na obszarze Państwa miejsca
zamieszkania i pobytu, przesiedlania się i wychod stwa, niemniej wolno ć wyboru zajęcia i
zarobkowania oraz przenoszenia swej własno ci. Ograniczenie tych praw może wprowadzić
tylko ustawa.
Art.102. Praca, jako główna podstawa bogactwa Rzeczypospolitej, pozostawać ma pod
szczególna ochrona Państwa.
Każdy obywatel ma prawo do opieki Państwa nad jego praca, a w razie braku pracy, choroby,
nieszczę liwego wypadku i niedołęstwa - do ubezpieczenia społecznego, które ustali osobna
ustawa.
Państwo ma obowiazek udostępnienia także opieki moralnej i pociechy religijnej obywatelom,
którymi się bezpo rednio opiekuje w zakładach publicznych, jak: zakłady wychowawcze,
koszary, szpitale, więzienia, przytułki.
Art.103. Dzieci bez dostatecznej opieki rodzicielskiej, zaniedbane pod względem
wychowawczym - maja prawo do opieki i pomocy Państwa w zakresie, oznaczonym ustawa.
Odjęcie rodzicom władzy nad dzieckiem może nastapić tylko w drodze orzeczenia sadowego.
Osobne ustawy normuja opiekę macierzyństwa.
Praca zarobkowa dzieci niżej lat 15, praca nocna kobiet i robotników młodocianych w
gałęziach przemysłu, szkodliwych dla ich zdrowia, jest zakazana.
Stałe zatrudnianie praca zarobkowa dzieci i młodzieży w wieku szkolnym jest zakazane.
Art.104. Każdy obywatel ma prawo swobodnego wyrażania swoich my li i przekonań, o ile
przez to nie narusza przepisów prawa.
Art.105. Poręcza się wolno ć prasy. Nie może być wprowadzona cenzura ani system
koncesyjny na wydawanie druków. Nie może być odjęty dziennikom i drukom krajowym
debit pocztowy, ani ograniczone ich rozpowszechnienie na obszarze Rzeczypospolitej.
Ustawa osobna okreli odpowi edzialno ć za nadużycie tej wolno ci.
Art.106. Tajemnica listów i innej korespondencji może być naruszona tylko w wypadkach,
prawem przewidzianych.
Art.107. Obywatele maja prawo wnosić pojedyńczo lub zbiorowo petycje do wszelkich ciał
reprezentacyjnych i władz publicznych, państwowych i samorzadowych.
Art.108. Obywatele maja prawo koalicji,zgromadzania się i zawiazywania stowarzyszeń i
zwiazków.
Wykonanie tych praw okre laja ustawy.
Art.109. Każdy obywatel ma prawo zachowania swej narodowo ci i pielęgnowania swojej
mowy i wła ciwo ci narodowych.
Osobne ustawy państwowe zabezpiecza mniejszo ciom w Państwie Polskim pełny i
swobodny rozwój ich wła ciwo ci narodowo ciowych przy pomocy autonomicznych
zwiazków mniejszo ci o charakterze publiczno-prawnym w obrębie zwiazków samorzadu
powszechnego.
Państwo będzie miało w stosunku do ich działalno ci prawo kontroli oraz uzupełnienia w
razie potrzeby ich rodków finansowych.
Art.110. Obywatele polscy, należacy do mniejszoci narodowo ciowych, wyznaniowych lub
językowych, maja równe z innymi obywatelami prawo zakładania, nadzoru i zawiadywania
swoim własnym kosztem zakładów dobroczynnych, religijnych i społecznych, szkół i innych
zakładów wychowawczych, oraz używania w nich swobodnie swej mowy i wykonywania
przepisów swej religii.
Art.111. Wszystkim obywatelom poręcza się wolno ć sumienia i wyznania. Żaden obywatel
nie może być z powodu swego wyznania i przekonań religijnych ograniczony w prawach,
przysługujacych innym obywatelom.
Wszyscy mieszkańcy Państwa Polskiego maja prawo wolnego wyznawania zarówno
publicznie jak i prywatnie swej wiary i wykonywania przepisów swej religii lub obrzadku, o
ile to nie sprzeciwia się porzadkowi publicznemu ani obyczajno ci publicznej.
Art.112. Wolnoci wyznania nie wolno używać w sposób, przeciwny ustawom. Nikt nie
może uchylać się od spełnienia obowiazków publicznych z powodu swoich wierzeń
religijnych. Nikt nie może być zmuszony do udziału w czynno ciach lub obrzędach
religijnych, o ile nie podlega władzy rodzicielskiej lub opiekuńczej.
Art.113. Każdy zwiazek religijny uznany przez Państwo ma prawo urzadzać zbiorowe i
publiczne nabożeństwa, może samodzielnie prowadzić swe sprawy wewnętrzne, może
posiadać i nabywać majatek ruchomy i nieruchomy, zarzadzać nim i rozporzadzać, pozostaje
w posiadaniu i używaniu swoich fundacji i funduszów, tudzież zakładów dla celów
wyznaniowych, naukowych i dobroczynnych. Żaden zwiazek religijny jednak nie może stawać
w sprzecznoci z ustawami państwa.
Art.114. Wyznanie rzymsko-katolickie, będace religja przeważajacej większoci n arodu,
zajmuje w Państwie naczelne stanowisko w ród równouprawnionych wyznań.
Ko ciół Rzymsko-Katolicki rzadzi się własnemi prawami. Stosunek Państwa do Ko cioła
będzie okrelon y na podstawie układu ze Stolica Apostolska, który podlega ratyfikacji przez
Sejm.
Art.115. Ko cioły mniejszoci religijnych i inne prawnie uznane zwiazki religijne rzadza się
same własnemi ustawami, których uznania Państwo nie odmówi, o ile nie zawieraja
postanowień, sprzecznych z prawem.
Stosunek Państwa do tych Ko ciołów i wyznań będzie ustalany w drodze ustawowej po
porozumieniu się z ich prawnemi reprezentacjami.
Art.116. Uznanie nowego lub dotad prawnie nieuznanego wyznania nie będzie odmówione
zwiazkom religijnym, których urzadzenia, nauka i ustrój nie sa przeciwne porzadkowi
publicznemu ani obyczajno ci publicznej.
Art.117. Badania naukowe i ogłaszanie ich wyników sa wolne. Każdy obywatel ma prawo
nauczać, założyć szkołę lub zakład wychowawczy i kierować niemi, skoro uczyni zado ć
warunkom, w ustawie przepisanym, w zakresie kwalifikacji nauczycieli, bezpieczeństwa
powierzonych mu dzieci i lojalnego stosunku do Państwa.
Wszystkie szkoły i zakłady wychowawcze, zarówno publiczne jak i prywatne, podlegaja
nadzorowi władz państwowych w zakresie, przez ustawy okre lonym.
Art.118. W zakresie szkoły powszechnej nauka jest obowiazkowa dla wszystkich obywateli
Państwa. Czas, zakres i sposób pobierania tej nauki okreli ust awa.
Art.119. Nauka w szkołach państwowych i samorzadowych jest bezpłatna.
Państwo zapewni uczniom, wyjatkowo zdolnym a niezamożnym, stypendja na utrzymanie w
zakładach rednich i wyższych.
Art.120. W każdym zakładzie naukowym, którego program obejmuje kształcenie młodzieży
poniżej lat 18, utrzymywanym w cało ci lub w czę ci przez Państwo lub ciała samorzadowe,
jest nauka religji dla wszystkich uczniów obowiazkowa. Kierownictwo i nadzór nauki religji
w szkołach należy do wła ciwego zwiazku religijnego, z zastrzeżeniem naczelnego prawa
nadzoru dla państwowych władz szkolnych.
Art.121. Każdy obywatel ma prawo do wynagrodzenia szkody, jaka mu wyrzadziły organy
władzy państwowej, cywilnej lub wojskowej, przez działalno ć urzędowa, niezgodna z
prawem lub obowiazkami służby. Odpowiedzialnem za szkodę jest Państwo solidarnie z
winnemi organami; wniesienie skargi przeciw Państwu i przeciw urzędnikom nie jest zależne
od zezwolenia władzy publicznej. Tak samo odpowiedzialne sa gminy i inne ciała
samorzadowe oraz organy tychże.
Przeprowadzenie tej zasady okre laja osobne ustawy.
Art.122. Postanowienia o prawach obywatelskich stosuja się także do osób, należacych do siły
zbrojnej. Wyjatki od tej zasady okrel aja osobne ustawy wojskowe.
Art.123. Siła zbrojna może być użyta tylko na żadanie władzy cywilnej przy cisłem
zachowaniu ustaw do umierzeni a rozruchów lub do przymusowego wykonania przypisów
prawnych. Wyjatki od tej zasady dopuszczalne sa tylko na mocy ustaw o stanie wyjatkowym i
wojennym.
Art.124. Czasowe zawieszenie praw obywatelskich: wolno ci osobistej (art. 97),
nietykalno ci mieszkania (art. 108) wolno ci prasy (art.105), tajemnicy korespondencji (art.
106), prawa koalicji, zgromadzania się i zawiazywania stowarzyszeń (art. 108), może nastapić
dla całego obszaru państwowego lub dla miejscowo ci, w których okaże się konieczne ze
względów bezpieczeństwa publicznego.
Zawieszenie takie zarzadzić może tylko Rada Ministrów za zezwoleniem Prezydenta
Rzeczypospolitej podczas wojny albo gdy grozi wybuch wojny, jakoteż w razie rozruchów
wewnętrznych lub rozległych knowań o charakterze zdrady stanu, zagrażajacych Konstytucji
Państwa albo bezpieczeństwu obywateli. Zarzadzenie takie Rady Ministrów w czasie trwania
sesji sejmowej musi być natychmiast przedstawione Sejmowi do zatwierdzenia. W razie
wydania takiego zarzadzenia, majacego obowiazywać na obszarze, obejmujacym więcej, niż
jedno województwo, w czasie przerwy w obradach sejmowych - Sejm zbiera się
automatycznie w ciagu dni 8 od ogłoszenia owego zarzadzenia celem powzięcia odpowiedniej
decyzji.
Jeli Sejm odmówi zatwierdzenia, stan wyjatkowy natychmiast traci moc obowiazujaca.
Jeżeli Rada Ministrów zarzadzi stan wyjatkowy po zakończeniu okresu sejmowego lub po
rozwiazaniu Sejmu, zarzadzenie Rzadu powinno być przedstawione Sejmowi
nowowybranemu, niezwłocznie na pierwszym posiedzeniu.
Zasady te okreli b liżej ustawa o stanie wyjatkowym.
Zasady czasowego zawieszenia wyżej wymienionych praw obywatelskich w czasie wojny na
obszarze, objętym działaniami wojennymi, okre li ustawa o stanie wojennym.
Rozdział VI. Postanowienia ogólne
Art.125. Zmiana Konstytucji może być uchwalona tylko w obecno ci conajmniej połowy
ustawowej liczby posłów, względnie członków Senatu, większo cia 2/3 głosów.
Wniosek o zmianę Konstytucji winien być podpisany conajmniej przez 1/4 ustawowej liczby
posłów a zapowiedziany conajmniej na 15 dni.
Drugi z rzędu na zasadzie tej Konstytucji wybrany Sejm może dokonać rewizji Ustawy
Konstytucyjnej własna uchwała, powzięta większocia 3/5 g łosujacych, przy obecno ci
conajmniej połowy ustawowej liczby posłów.
Co lat 25 po uchwaleniu niniejszej Konstytucji, ma być Ustawa Konstytucyjna poddana
rewizji zwyczajna większo cia Sejmu i Senatu, połaczonych w tym celu w Zgromadzenie
Narodów.
Rozdział VII. Postanowienia przejcio we
Art.126. Niniejsza Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej ma moc obowiazujaca z dniem jej
ogłoszenia, względnie - o ile urzeczywistnienie jej poszczególnych postanowień zawisło od
wydania odpowiednich ustaw - z dniem ich wej cia w życie.
Wszelkie istniejace obecnie przepisy i urzadzenia prawne, niezgodne z postanowieniami
Konstytucji, będa najpóni ej do roku od jej uchwalenia przedstawione ciału
ustawodawczemu do uzgodnienia z nia w drodze prawodawczej.
Marszałek: Trampczyński
Prezydent Ministrów: Witos
Minister Spraw Wewnętrznych: Skulski
Minister Spraw Zagranicznych: E. Sapieha
Minister Spraw Wojskowych: Sosnkowski
Minister Skarbu: Steczkowski
Minister Sprawiedliwo ci: St. Nowodworski
Minister Wyznań Religijnych i Owi ecenia Publicznego: M. Rataj
Minister Rolnictwa i Dóbr Państwowych: J. Raczyński
Minister Przemysłu i Handlu: S. Przanowski
Minister Kolei Żelaznych: Jasiński
Minister Poczt i Telegrafów: Stesłowicz
Minister Robót Publicznych: G. Narutowicz
Minister Pracy i Opieki Społecznej: J. Jankowski
Minister Zdrowia Publicznego: w z. Chodzko
Minister Aprowizacji: Grodziecki
Minister Sztuki i Kultury: w z. Jan Heurich
Minister b. Dzielnicy Pruskiej: W. Kucharski


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej (by pol r) (donkey forum prv pl)
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 17 marca 1921 roku
USTAWA z dnia 21 marca 1985 r o drogach publicznych
Rozporzadzenie Rady Ministrów z dnia 17 lipca 2007 r w sprawie zgłoszenia zamiaru koncentracji prze
Ustawa z dnia 27 marca 2003 o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
Konstytucja Królestwa Polskiego
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej Przepisy akademickie
Stanisław Michalkiewicz Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (projekt)

więcej podobnych podstron