Wielki Post pustynia w codzienności


W N U M E R Z E :
Posłanie nadziei  pere-
grynacja relikwii św. Jana
niedziela
Marii Vianney a
Świadkowie jedności 
Tydzień Modlitw o Jedność
lubelska
NR 7 (814) " F " ROK LIII " 14 II 2010 " LUBLIN Chrześcijan
WIELKI POST
- pustynia w codzienności
Z ks. prof. Markiem Chmielewskim, Prodziekanem Wydziału Teologii KUL, rozmawia Agnieszka Strzępka
AGNIESZKA STRZęPKA:  Czy w XXI wianie człowieka. Tak jest właśnie w rodzaju spopielenia, czyli spalenia zostawić przestrzeń działania dla
wieku Wielki Post jest jeszcze potrzeb- z posypaniem głów popiołem, co tego, co złe, co zajmuje przestrzeń Pana Boga, który ma odpowiednie
ny? ma być wyrazem świadomości skru- serca należną Bogu. sposoby, by dotrzeć do woli człowie-
KS. PROF. MAREK CHMIELEW- chy, chęci wewnętrznej przemiany  Czyli, jeśli dla kogoś ten znak nie ma ka i pociągnąć go do współpracy oraz
SKI:  Wielki Post nie tylko jest oraz przede wszystkim uznania znaczenia, to nie powinien uczestniczyć wysiłku wewnętrznej przemiany.
potrzebny, ale wprost niezbędny własnej grzeszności i zależności w liturgii Środy Popielcowej?  I do tego potrzeba aż 40 dni Wielkiego
współczesnemu człowiekowi, nasta- od Boga. Podkreślają to m.in. for-  Nie, nie należy tak radykalnie Postu?
wionemu konsumpcyjnie i hedo- muły stosowane przez kapłana stawiać sprawy. Ktoś taki, jeśli jest  Nie tylko tych kilku tygodni,
nistycznie, którego mentalność podczas tego obrzędu:  Z prochu ochrzczony, tym bardziej powinien ale całego życia! Natomiast 40 dni
została ukierunkowana bardziej powstałeś i w proch się obrócisz uczestniczyć w tej Liturgii, aby obu- Wielkiego Postu ma wymowę sym-
na to, by więcej  mieć , niż  być . (Rdz 3, 19) oraz  Nawracajcie się dzić w sobie stosowną motywację. boliczną. Pamiętajmy, że liturgia
A właśnie praktyki postne, które i wierzcie w Ewangelię (Mk 1, 15).  W jaki sposób? w znacznym stopniu posługuje
Kościół proponuje szczególnie na Te słowa wyrażają najgłębszy sens  To jest zawsze kwestia wolnej się symbolami, ponieważ zawie-
Wielki Post, mają na celu podniesie- tej praktyki: postawę wewnętrznej woli człowieka i jego współpracy ra rzeczywistość o wiele bogatszą,
nie jakości życia, czyli to, by bardziej przemiany i nawrócenia, a zarazem z łaską Bożą. Jeśli ktoś nie chce, to niż można wyrazić przy pomocy
 być niż więcej  mieć . Kwestią świadomość, że człowiek całkowicie żadne argumenty, nawet najbardziej konkretnych pojęć. Symbol 40 dni
otwartą pozostaje, w jaki sposób zależy od Boga i jakość jego życia płomienne kazanie, może dla niego przywołuje bardzo bogatą treść
Wielki Post przeżywamy: czy tylko jest gwarantowana relacją z Nim. nic nie znaczyć. Po prostu trzeba staro- i nowotestamentalną. Ta licz-
zewnętrznie, a więc traktując go jak Sama praktyka użycia popiołu jako chcieć dokonać gruntownej rewizji ba przywołuje na pamięć np. potop,
zjawisko kulturowo-religijne, czy gestu pokory i pokuty nie jest typowo swojego systemu wartości, patrząc podczas którego deszcz padał nie-
też z zaangażowaniem duchowym, chrześcijańska, występuje bowiem chociażby na znak popiołu i słysząc ustannie 40 dni (por. Rdz 7, 12.17),
bez którego ten okres liturgiczny nie w innych religiach. Natomiast wiele te wstrząsające słowa. Uświado- a pózniej oczekiwanie w arce Noego
miałby sensu. razy w Starym Testamencie mówi się mienie sobie prawdy o znikomości na opadnięcie wód, co jest symbolem
 Jak w tym kontekście rozumieć sym- o prochu i popiele jako znaku pokuty, i przemijalności życia może obudzić oczyszczenia. Liczba dni Wielkiego
bole związane z Wielkim Postem, np. umartwienia, żalu czy nawet rozpa- w chrześcijaninie głębszą refleksję, Postu przypomina 40 lat wędrówki
posypanie głów popiołem? I co, jeśli czy. Jest to więc symbol bardzo boga- że musi budować na wartościach Narodu Wybranego z niewoli egip-
niektórzy uważają, że one niczego nie ty w treść. Ważne jest, by pamiętać,  na skale, a nie na piasku (por. Mt skiej do Ziemi Obiecanej (symbol
wnoszą do życia? że przyjęcie popiołu na głowę ma 7, 24-26) i błyskotkach życia. Co przejścia  paschy od niewoli grze-
 Symbol ma sens tylko wtedy, wyrażać wewnętrzne nastawienie do sposobu, w jaki można poruszyć
kiedy wyraża wewnętrzne nasta- przemiany i umartwienia, czegoś i przemówić do sumienia, to trzeba dokończenie na str. IV i V
NIEDZIELA NR 7 (814) " 14 LUTEGO 2010
I
KATARZYNA LINK
niedziela lubelska
SZKOLNE KOłO CARITAS
Wyjątkowy  pięciolatek
Chełm mi grobami; w związku z tym w miesiącach
 Dobry człowiek jest jak małe światełko. Wędru- jesiennych (ale nie tylko) porządkuje groby,
je poprzez mroki naszego świata i na swojej modli się za zmarłych i zapala znicze. Tradycją
drodze zapala zgaszone gwiazdy  pod takim już stał się pazdziernikowy kiermasz  papie-
hasłem Szkolne Koło Caritas, działające przy skich kremówek , organizowany przy kościele
Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 6 w Cheł- pw. Chrystusa Odkupiciela. Odpowiadając na
mie obchodziło 5 urodziny. W urodzinowym prośbę dyrektora lubelskiej Caritas, uczniowie
spotkaniu uczestniczyli m.in. dyrektor Caritas pod opieką Anny Radziszewskiej-Smutniak
Archidiecezji Lubelskiej ks. prał. Andrzej Głos wykonali kilkadziesiąt kartek świątecznych,
oraz proboszcz parafii pw. Chrystusa Odkupi- które zostały wysłane do Lublina i przekazane
ciela ks. kan. Grzegorz Szymański. sponsorom i dobroczyńcom.
Do Szkolnego Koła Caritas należy ok. 60 Działalność młodzieży szczególnie widoczna
uczniów, którzy  dzięki życzliwości dyrek- była w grudniu, gdy na terenie szkoły oraz
Na urodzinowym torcie świeczki zdmuchują Doro-
tor Doroty Cieślik  pod opieką Alicji Sieni- parafii były organizowane kiermasze, spotkania
ta Cieślik i ks. Andrzej Głos
ckiej niosą pomoc potrzebującym. Spośród mikołajkowe i świąteczne. Dzięki akcji  Paczka
wielu inicjatyw, podjętych przez młodzież, na świąteczna od każdej klasy , w której udział zakupy. Szczególną inspirację do codziennego
szczególną uwagę zasługują: adopcja dziew- wzięło 18 klas, członkowie SKC przygotowali życia i pracy młodzi ludzie czerpią z nauki Jana
czynki z Azji (dzięki zbiórkom pieniędzy m.in. 20 paczek ze słodyczami, zabawkami, książka- Pawła II. Podczas obchodów rocznicy śmierci
podczas kiermaszów organizowanych w Ty- mi, przyborami szkolnymi, kolędami, kartkami papieża Polaka, przygotowali dla kolegów aż
godniu Miłosierdzia, dziewczynka jest pod świątecznymi, siankiem i jemiołą. Paczki te 700 cytatów, zaczerpniętych z wypowiedzi Jana
opieką młodzieży już od trzech lat); spotkania zostały przekazane podopiecznym z ośrodka Pawła II do młodych. SKC współpracuje ponad-
integracyjne z niepełnosprawną młodzieżą ze  Nadzieja . Młodzież na terenie szkoły orga- to z Domem Dziecka, świetlicą terapeutyczną,
Społecznego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nizuje także  walentynki , bo słowo  caritas Towarzystwem Brata Alberta i Ośrodkiem Dla
 Nadzieja (członkowie SKC przygotowują dla oznacza  miłość . Dlatego też, staraniem ucz- Bezdomnych. W ramach tej współpracy młodzi
swoich rówieśników upominki, organizują też niów organizowany jest kiermasz piernikowych nie tylko gromadzą dary dla podopiecznych, ale
zajęcia plastyczne i muzyczne); zbiórki darów serc, opatrzonych cytatami o miłości. Akcję także organizują zajęcia integracyjne. Zebrane
rzeczowych dla ubogich i bezdomnych, szcze- wieńczy koncert, podczas którego każdy otrzy- fundusze młodzież przeznacza m.in. na Papieskie
gólnie podopiecznych Lubelskiego Centrum muje  Hymn o miłości św. Pawła. Młodzież ze Dzieło Nowego Tysiąclecia, opłacenie obiadów
Pomocy Blizniemu  Monar-Markot (do tej pory Szkolnego Koła Caritas nie daje o sobie zapom- dla 10 uczniów, czy dofinansowanie wyjazdów
udało się w trzech turach przekazać kilkadzie- nieć także w okresie świąt wielkanocnych, dla młodzieży. Dowodem ich jakże potrzebnej
siąt paczek z odzieżą i zabawkami). Ponadto organizując w szkole i parafii kiermasze. Jest działalności jest nie tylko barwnie prowadzona
młodzież opiekuje się  adoptowanym przez widoczna również w chełmskich hipermarke- kronika, ale setki wdzięcznych serc.
szkołę cmentarzem wojennym i zaniedbany- tach, gdzie za drobne datki pomaga pakować Elżbieta Szewczak
UCZCILI BABCIę I DZIADKA PAMIęTAJą O SENIORACH
Chełm Stróża niosły zamierzony efekt. Swoje
W Przedszkolu Miejskim nr 8 w Cheł- Wolontariusze Szkolnego Koła zadanie wykonali również rodzice,
mie zapraszanie babć i dziadków Caritas ze Szkoły Podstawowej przygotowując kostiumy i rekwi-
na uroczystość z okazji ich święta im. ks. Stanisława Zielińskiego zyty. W drugiej części spotkania,
jest tradycją wpisaną w repertuar w Stróży od wielu lat systema-  babcie i dziadkowie otrzymali
imprez przedszkolnych. Święto tycznie odwiedzają mieszkańców od wolontariuszy laurki z życze-
babci i dziadka to dzień niezwykły Domu Pomocy Społecznej w Kraś- niami zdrowia, ludzkiej życzli-
dla dzieci, ale przede wszystkim niku. Uczniowie w działalności wości oraz Bożej opieki, a także
dla dziadków. W tym roku, goście charytatywnej naśladują patrona uczestniczyli w przygotowanym
zostali zaproszeni do przedszko- szkoły ks. Stanisława Zielińskie- dla nich uroczystym poczęstunku.
la w dniach 22 i 26 stycznia na go, męczennika Kraśnika. Tra- Wiele radości seniorom sprawiło
przedstawienie  Babcia od bajek, dycją lat ubiegłych, spotkanie wspólne śpiewanie kolęd i pasto-
dziadek od zagadek oraz koncert zostało zorganizowane z okazji rałek, przypominających im lata
noworoczny pt.  Zatańczmy razem , Dnia Babci i Dziadka. Tym razem, dzieciństwa, młodości, domu
podczas którego były zbierane datki 20 stycznia, wolontariusze pod rodzinnego. Wolontariusze nie
Wspólna zabawa
na wsparcie osób poszkodowanych opieką Agnieszki Adamczyk, zapomnieli również o tych pen-
podczas trzęsienia ziemi na Haiti. przygotowali rodzice przedszkola- zaprezentowali pensjonariuszom sjonariuszach, którzy pozostali
Wnuki przygotowały także wiele ków. Dzięki zaangażowaniu całej DPS-u fragment dramatu Juliu- w swoich pokojach, ze względu
niespodzianek, m.in. samodziel- społeczności przedszkola, był to sza Słowackiego  Balladyna . na stan zdrowia. Dzięki tym
nie wykonane laurki oraz portrety wyjątkowy dzień, pełen uśmiechu, Występ trwał prawie godzinę łodym ludziom, dzień 20 stycz-
najbliższych. Podczas spotkania radości i dumy, a szczęśliwe oblicza i wzbudził żywe zainteresowanie. nia stał się wyjątkowy. Uzupeł-
odbył się bal, a okazją do rozmów, babć i dziadków były największą Poziom gry aktorskiej młodych niły się młodość i doświadczenie
wspomnień i bliższego poznania nagrodą dla dzieci i pracowników wykonawców był bardzo wysoki, życiowe.
się był wspólny poczęstunek, który placówki. Bożena Komenda a kilkutygodniowe próby przy- Danuta Matuszczak
NIEDZIELA NR 7 (814) " 14 LUTEGO 2010
II
ELżBIETA SZEWCZAK
BOżENA KMENDA
wiadomości
PEREGRYNACJA RELIKWII śW. JANA MARII VIANNEY A
Zapraszamy
AKADEMICKI
Posłaniec nadziei
KURS PRZEDMAłżEńSKI
apież Jan XXIII w encyklice  Sacerdotii nostri Zapraszamy do wzięcia udziału
primordia , w 100-lecie śmierci świętego Pro- w wiosennej edycji kursu przed-
Pboszcza z Ars (1 sierpnia 1959 r.), pisał:  Z małżeńskiego, która rozpocznie
okazji tego wiekowego jubileuszu pragniemy ojcow- się 22 lutego (poniedziałek). Spot-
sko upomnieć również wszystkich wiernych, by się za kania wykładowo-warsztatowe
kapłanów gorąco modlili i w ten sposób ze swej stro- pozwolą narzeczonym pogłębić
ny przyczyniali się do wspierania ich świętości. Dziś wiedzę z psychologii, etyki i teo-
ludzie o wyższej pobożności pokładają w kapłanie logii małżeństwa oraz wysłuchać
wiele nadziei i dużo od niego oczekują. Ponieważ świadectw małżonków doświad-
bowiem wszędzie panuje żądza pieniądza, pożądanie czających mocy sakramentu mał-
zmysłowe i przesadne zatapianie się w technice, żeństwa. W ramach kursu organi-
pragną oni widzieć w kapłanie męża, który w imieniu zowany jest także dzień skupienia
Boga przemawia, który ożywiony jest mocną wiarą, oraz trzy spotkania indywidualne
i który, jakby o sobie samym zapomniawszy, goreje par z doradcą NPR-u. Informacje
żarem miłości . Takim właśnie poszukiwanym do i zapisy: ks. Marek Sapryga, tel.
dzisiaj wzorem kapłana był święty Proboszcz, któ- (81) 748-22-00, e-mail: sapry-
rego relikwie peregrynują w parafiach archidiecezji gam@poczta.onet.pl.
lubelskiej. 23 stycznia przywitała je lubelska parafia
U PROGU KRESÓW
pw. św. Andrzeja Boboli.
Nadbużańskie Towarzystwo
Wzór dla każdego
Kultury oraz środowisko Rodzin
Dostrzegając w tym świętym ideał kapłana, bez żadnej Kresowych w Chełmie ogłaszają
przesady można uznać go za pociągający przykład XXII Ogólnopolski Konkurs Poe-
również dla ludzi świeckich, choćby dlatego, że jego tycki  U progu Kresów  Beata
postępowanie można określić jako prawdziwie chrześ- Obertyńska (1898  1980). Lwow-
cijańskie, ukazujące człowieka, który nie poddawał skie Zaświecie  Londyn . Utwory
Święty Proboszcz z Ars
się w trudnościach na drodze samodoskonalenia nadesłane na konkurs winny
duchowego. Takiego, który wykuwał swój charak- modlitwą. Dlatego przy relikwiach zorganizowali nawiązywać do ogólnej tematyki
ter i osiągnął rezultat naprawdę imponujący, choć czuwanie, modlili się za kapłanów, o liczne i święte Kresów, historii, tradycji, malow-
jednocześnie w oczach nawet współczesnego sobie powołania do służby kapłańskiej i zakonnej. Pro- niczości oraz wydarzeń początku
duchowieństwa nie był doceniany, a czasem wręcz boszcz ks. kan. Jerzy Ważny tak przywitał relikwie we XXI wieku. Nagroda specjalna
lekceważony. Ks. Jan Maria Vianney pokazuje też siłę wspólnocie parafialnej:  4 sierpnia 1859 r. w trakcie przyznana zostanie za twórczość
powołania i całe morze dobra, jakie ostatecznie wynika odmawiania modlitwy za umierających, w której poświęconą osobowości poetki
z pójścia za jego głosem. Jest do dzisiaj przejmującym prosi się świętych, by wyszli na spotkanie duszy Beaty Obertyńskiej. Konkurs ma
przykładem kogoś, kogo Bóg rzeczywiście wybrał  z i wprowadzili ją do wiecznej światłości, zasnął w Panu charakter otwarty. Zaprasza poe-
ludu i ukształtował go na, jakże wiernego głosiciela Jan Maria Vianney. Mija właśnie 150 lat od tego dnia. tów z Polski oraz z zagranicy. Nale-
Dobrej Nowiny o Chrystusie. Jest to kapłan wielki ze Słynny Proboszcz z Ars stał się, z woli Ojca Świętego ży nadesłać trzy utwory poetyckie,
względu na swoją godność i zadania, przez skromność, Benedykta XVI, szczególnym patronem przeżywanego dotychczas nie publikowane,
ubóstwo, surowe praktykowanie rad ewangelicznych, właśnie Roku Kapłańskiego. Św. Jan Vianney mówi w trzech egzemplarzach maszy-
poświęcenie w sprawowaniu sakramentów, zaangażo- bowiem całym swym życiem, że kapłaństwo to nie nopisu lub czytelnego rękopisu
wanie w życie parafian. Dla wszystkich dążących do łatwe, dostatnie i wygodne życie, lecz ustawiczna (w przypadku prac z innego kraju),
nawrócenia i poprawy życia jest przykładem działania walka. To nie paradowanie, lecz zmaganie się z samym opatrzonych godłem. Do godła
łaski Bożej w człowieku. O jego świętości świadczy sobą, z ludzmi. Chcemy dziękować, my, sami kapłani, należy dodać informację  imię
stałe dążenie do poprawy życia,  do spodobania się za dar kapłaństwa służebnego, którym nas obdarzyłeś. i nazwisko autora, data urodzenia,
Bogu , bez cienia przekonania o własnej wyjątkowości Wraz z obecnymi tutaj naszymi parafianami pragnie- adres, zawód; w przypadku przy-
i wielkości. Kapłan ten zrozumiał już od początku, my przez wstawiennictwo Świętego ponawiać gorące należności do związków twórczych
że bez wcielenia w życie miłości pasterskiej, sam nie postanowienie, by być coraz wierniejszym obrazem  pełną nazwę związku. Rozstrzyg-
będzie dobrym pasterzem. Mówiąc:  Kapłaństwo to samego Chrystusa, Najwyższego Kapłana. Pamię- nięcie konkursu nastąpi w maju
miłość Serca Jezusowego oraz  Dobry pasterz, pasterz cią modlitewną otaczamy tych kapłanów, których 2010 r. podczas  Biesiady Kreso-
według Bożego serca jest największym skarbem, jaki postawiłeś na naszej drodze, tych, którzy pracowali wej w Chełmie, na którą zostaną
dobry Bóg może dać parafii i jednym z najcenniejszych w naszych parafiach, uczyli nas katechezy, ukazywali zaproszeni Laureaci. Prace konkur-
darów Bożego miłosierdzia  przypomina kapłanom, nam Chrystusa, księży doświadczanych chorobą, sowe można nadsyłać do 1 maja
że święcenia zobowiązują i nakładają ogromną odpo- cierpieniem. Umiejmy spłacać dług pamięci wobec 2010 r. na adres: Konkurs poetycki
wiedzialność  wezwanie do naśladowania Chrystusa, biskupów, prezbiterów, diakonów, którzy już nas  U progu Kresów , ul. Katedralna
gotowość do ponoszenia ofiar i wyrzeczeń, aż do wyprzedzili w pielgrzymce do Domu Ojca . 15/2, 22-100 Chełm. Organizatorzy
rezygnacji z własnej woli. Odwiedziny patrona proboszczów w parafiach, nie zwracają prac konkursowych.
skłaniają świeckich do przyjrzenia się swojej życiowej Autorzy, przystępując do kon-
Wdzięczność i refleksja
drodze, a dla kapłanów pozostają inspiracją do sta- kursu, wyrażają zgodę na publi-
Wierni parafii pw. św. Andrzeja Boboli pamiętają, że wania się  posłańcem nadziei, pojednania i pokoju kowanie i przetwarzanie swoich
mogą się przyczynić do osiągnięcia przez kapłanów na wzór św. Jana Marii Vianneya. danych osobowych w publikacjach
tak wspaniałych postaw, jeżeli będą pomagać im Marta Matysek i ogłoszeniach wyników. (buk)
NIEDZIELA NR 7 (814) " 14 LUTEGO 2010
III
ARCHIWUM
niedziela lubelska
WIELKI POST - pustynia w codzienności
dokończenie ze str. I  to przede wszystkim nie tym, którzy na ulicy nia Wielkiego Postu. Pojednanie
świadomy wybór tego, co wyciągają rękę, choć oni z Bogiem, do którego wzywa Chrys-
chu do wolności dzieci Bożych). To wypełnia myśli, pragnie- najbardziej przemawia- tus, dokonuje się przede wszystkim
także przypomnienie historii Elia- nia i dążenia. Nie chodzi ją do naszej wrażliwo- przez dobrze przeżyty sakrament
sza, który  uciekając przed królową więc o to, by się całkowicie ści. Dawanie jałmużny pokuty. Bez dobrze odprawionej spo-
Jezebel, chciał umrzeć na pustyni, wyizolować z codzienno- powinno być rozsądne, bo wiedzi w tym świętym czasie nie
ale pokrzepiony przez anioła, szedł ści, pracy zawodowej czy niekiedy ci, którzy proszą można właściwie przygotować się do
40 dni i 40 nocy do Bożej Góry Horeb życia towarzyskiego, ale o pieniądze, korzystają świąt Zmartwychwstania Pańskiego.
(por. 1 Krl 19, 8). W świadomości żeby dokonać roztropnej z nich w niegodziwych Wpierw bowiem musi się dokonać
Ks. prof. Marek
starotestamentalnej ta góra była rewizji: czy to wszystko celach. W takich sytua- powstanie z własnych grzechów.
Chmielewski
uosobieniem nieba, gdzie prorok jest potrzebne i jaką ma cjach, choć dając jałmuż- Tu się pojawia dotkliwy problem
doświadczył bliskości  przechodzą- wartość? A więc chodzi o stworzenie nę zyskujemy zasługę przez szczo- małżonków żyjących w związkach
cego Boga. Najczęściej jednak 40 przestrzeni wyciszenia i skupienia drobliwość, to może się okazać, że niesakramentalnych. Dla wielu
dni kojarzy się z pobytem Chrystu- się na tym, co najważniejsze. Temu wspieramy zło, np. czyjś alkoholizm. z nich każde święta, a zwłaszcza
sa na pustyni przed rozpoczęciem celowi będzie służy umartwienie. Jałmużna, czyli dawanie czegoś Bożego Narodzenia i Wielkanocy,
publicznej działalności, gdzie był Stąd post powinien dotyczyć nie z tego, co jest ważne i cenne, może są dramatycznym przeżyciem, gdy
poddany kuszeniu szatańskiemu tylko pokarmu (niestety zbyt często polegać na ofiarowaniu komuś będą- widzą innych przystępujących do
(por. Mk 1, 13; Ak 4, 2). sprowadza się go wyłącznie do kwe- cemu w potrzebie swojego czasu, Komunii, a sami nie mogą. Przy
 I tu kolejny symbol  pustynia& stii gastronomicznych), ale polega ubrania czy żywności, konkretnej tym jednak nie obrażają się na
 Tak, pustynia to miejsce bez- on na różnego rodzaju dobrowolnym pomocy, itd. Ważne jest jednak, by to Kościół, że ich  odrzucił , bo mają
wodne, pozornie pozbawione życia samoograniczaniu się ze względu na było czynione w duchu służby: chcę świadomość, że sami wybrali taką
biologicznego. Jest ona jednak prze- wyższą motywację, np. w zakresie dzielić swój czas, siły czy możliwości formę życia, której Kościół, wierny
strzenią, gdzie tętni życie duchowe. codziennych, drobnych przyjemno- z drugim człowiekiem z miłości do nauce Chrystusa o nierozerwalności
Na pustyni człowiek jest wystawiony ści, które są godziwe i dobre, ale niego i do Pana Boga. małżeństwa, nie akceptuje. Posta-
na próbę, na działanie zła, ale to niekonieczne  zgodnie z tym, czego  A pokuta? wy uznania siebie grzesznikiem
tam właśnie objawiło się Boże miło- uczy św. Paweł:  Wszystko mi wolno,  To pojęcie bardzo szerokie. domaga się Jan Paweł II. W adhor-
sierdzie i opieka. Mówi o tym m.in. ale nie wszystko przynosi korzyść. Trzeba więc odróżnić akty pokutne tacji apostolskiej  Reconciliatio et
Księga Wyjścia:  Wyście widzieli, Wszystko mi wolno, ale ja niczemu od ducha pokuty. Do aktów poku- paenitentia Papież pisze, że dla
co uczyniłem Egiptowi, jak niosłem nie oddam się w niewolę (1 Kor 6, ty zaliczamy przede wszystkim nawrócenia i pojednania z Bogiem
was na skrzydłach orlich i przy- 12).  Wyjście na pustynię będzie sakrament pokuty, a następnie akty oraz z ludzmi nie wystarczy wyznać
wiodłem was do Mnie (Wj 19, 4). więc polegało na świadomym porzu- umartwienia. Jednak, aby miały one swój grzech, ale trzeba uznać siebie
Nie gdzie indziej, ale na pustyni ceniu tego, co nie jest konieczne. Tak wymowę oczyszczającą i żeby były grzesznikiem   to ja zgrzeszyłem!
pod Synajem Bóg zawarł przymierze robili Ojcowie Pustyni niemal od przejawem wewnętrznego nawróce- W przypadku małżonków niesa-
z ludem Izraelskim, czyniąc go naro- początku chrześcijaństwa. O właś- nia oraz stwarzania przestrzeni dla kramentalnych, czy innych osób
dem wybranym. Pustynia jest więc ciwej motywacji takiej postawy pisał Boga, konieczny jest duch pokuty, związanych tzw. cenzurami kościel-
miejscem doświadczenia duchowego Tomasz Merton w książce  Posiew czyli postawa gotowości do podej- nymi, już samo szczere pragnienie
zarówno w wymiarze pozytywnym kontemplacji :  Jeżeli udajesz się na mowania różnego rodzaju wysiłków pojednania z Bogiem i Kościołem,
 zjednoczenia z Bogiem, jak i nega- pustynię jedynie w celu oddalenia z wyższej motywacji, tj. miłości do a także ból związany z niemożnością
tywnym  kuszenia, działania sza- się od tłumu, którego nie znosisz, Boga, blizniego i z szacunku dla przystąpienia do Eucharystii, o ile
tańskiego. Jest miejscem i czasem nie znajdziesz tam ani spokoju, samego siebie. Takim duchem poku- nie jest naznaczony buntem, jest
próby wierności Bogu. Z tej racji ani samotności  odosobnisz się ty może być zgadzanie się na różne- początkiem drogi do prawdziwego
Wielki Post można porównać do wprawdzie, ale razem z całą zgrają go rodzaju niewygody i przeciwności nawrócenia.
wyjścia na duchową pustynię, gdyż diabłów . Nie chodzi więc o to, by życiowe, a więc takie nastawienie,  Wielki Post wydaje się być smutnym
rzeczywiście możemy doświadczyć odrzucić z pogardą sprawy doczes- że zamiast wynajdywać sobie umar- okresem liturgicznym. Czy musi tak
zarówno bliskości Pana Boga przez ne, ale by wybrać większą wolność, twienia, można przyjmować trudy być?
umartwienie, modlitwę, nawróce- z tym przekonaniem, że wiem, co codzienności jako pokutę, czy rodzaj  Ten okres liturgiczny jest
nie, jałmużnę, dobre uczynki, udział służy mojemu dobru, szukam go samokarcenia za swoje grzechy. Na naznaczony powagą. Gdy mówimy
w Liturgii czy nabożeństwa zwłasz- więc i rezygnuję z rzeczy mało istot- przykład, mogę sobie postanowić, że o smutku w przeżywaniu Wielkiego
cza Drogę Krzyżową i Gorzkie Żale, nych. Są one swoistym balastem, zamiast denerwować się na uciążli- Postu, zbytnio kładziemy akcent na
ale także  może bardziej niż kiedy- który nie pozwala mi wzbić się wego sąsiada, będę dla niego życzli- sferę uczuciową. Natomiast chodzi
kolwiek  różnych pokus, chociaż- na wyżyny ducha (duc in altum!). wy, dobrze o nim pomyślę czy nawet o metanoię, czyli przemianę serca
by związanych z postanowieniami, Należy zatem widzieć pozytywny pomodlę się za niego.  rozumu i woli oraz podjęcie dzia-
jakie podejmujemy. wydzwięk postu   chcę , a nie  Ale to dużo kosztuje& łań wynikających z przylgnięcia
 Jak więc praktycznie rozumieć wyjście negatywny   muszę .  Oczywiście! Zawsze to, co jest do Chrystusa. Świadomość swoich
na pustynię i z czym się ono wiąże?  Z Wielkim Postem łączy się także jał- cenne, na ogół jest trudne. Tylko zło grzechów i niewierności nie skła-
 Oczywiście nie chodzi tu o pusty- mużna  czyli wrzucanie pieniędzy do przychodzi łatwo i to nie zawsze. nia do wesołości, lecz do zadumy.
nię w sensie fizycznym, ale przede puszek żebrzących na ulicy&   W imię Chrystusa prosimy: pojednaj- Powaga, bardziej niż smutek, jaką
wszystkim o stworzenie pewnej  Jałmużna  jako jeden z uczyn- cie się z Bogiem! (2 Kor 5, 20)  wzywa dostrzegamy w liturgii tego okresu,
przestrzeni wewnętrznej tak, by było ków miłosierdzia, polega na mate- św. Paweł. Co to konkretnie znaczy wynika przede wszystkim z moc-
w niej miejsce dla Boga. Praktycznie rialnym wsparciu blizniego w duchu i czy to nie za dużo, jak na jeden Wielki nego wyakcentowania momentów
więc  wyjście na pustynię w okresie braterskiej miłości, a jej najprostszą Post? pasyjnych, które dominują w niej
Wielkiego Postu  choć nie powinno formą jest dawanie pieniędzy ubo-  W tych słowach zawiera się szczególnie od piątej niedzieli Wiel-
się ono ograniczać do tego okresu gim i potrzebującym, ale niekoniecz- sama istota owocnego przeżywa- kiego Postu, zwanej Niedzielą Męki
NIEDZIELA NR 7 (814) " 14 LUTEGO 2010
IV
K. LINK
Mogiła
powstań-
ców w lesie
ści
w Klarowie
Pańskiej, kiedy tradycyjnie zasłania Wielkiego Postu liturgii Popielca,
się krzyże w kościołach. Natomiast znajdujemy słowa proroka Joela:
pierwsze tygodnie tego okresu są  Nawróćcie się do mnie całym swym
wezwaniem do nawrócenia i poku- sercem, przez post i płacz, i lament.
JESTEśMY! PAMIęTAMY!
ty, dlatego nie powinno się wtedy Rozdzierajcie jednak wasze serca,
śpiewać pieśni typowo pasyjnych, a nie szaty! (Jl 2, 12). Nie można
lecz związane z nawróceniem i prze- więc traktować praktyk wielkopost- niedzielę, 24 stycznia, w lesie prezes Towarzystwa Przyjaciół Mile-
mianą serca. nych w sposób magiczny, tak jakby W pod Klarowem zebrali się jowa i członek Akcji Katolickiej. W le-
W Polsce szczególnie pasyjny samo pójście na nabożeństwo Gorz- miłośnicy historii i patrioci, by wspo- sie w Klarowie, k. Milejowa, według
charakter całego Wielkiego Postu kich Żali czy Drogi Krzyżowej auto- minać rocznicę powstania stycznio- zródeł pisanych, pochowano dwóch
uwarunkowany jest historią, obfitu- matycznie dokonywało wewnętrznej wego i oddać hołd bezimiennym powstańców. W ustnych przekazach
jącą w cierpienia za niepodległość. przemiany. Praktyki wielkopostne bohaterom. Przy mogile tych, którzy wspomina się jednak aż dziesięciu
W dobie romantyzmu utożsamiano mają być zewnętrznym przejawem 147 lat temu zapłacili za próbę odzy- bohaterów. W miejscu ich wiecz-
cierpiący naród polski z umęczonym wewnętrznej przemiany. A wzru- skania wolności cenę własnego życia, nego spoczynku w symbolicznym
Mesjaszem i stąd ta dominacja ele- szenia, jakie te nabożeństwa w nas zapłonęły ogniska i popłynęły dzwięki geście zakopano także urnę z ziemią
mentu dolorystycznego w przeżywa- wywołują, mają być nie tyle współ- Mazurka Dąbrowskiego. Mieszkańcy z Syberii.  To miejsce jest bowiem nie
niu Wielkiego Postu. Powaga i smu- czuciem dla cierpiącego Zbawiciela, powiatu łęczyńskiego pokazali, że tylko grobem, ale i miejscem pamięci.
tek nie są celem samym w sobie, ale co przede wszystkim prowadzić do wciąż pamiętają. Spotkanie zorgani- Przychodząc tu, wspominamy także
klimatem sprzyjającym wewnętrznej żalu za grzechy i nawrócenia do zowały Towarzystwo Przyjaciół Mile- tych wszystkich, którzy po przegra-
przemianie, która niebawem zaowo- Boga. jowa oraz Parafialny Oddział Akcji nej powstania trafili na Syberię i już
cuje wielkanocną radością. Do takiej  Jeszcze zostają rekolekcje wielkopost- Katolickiej w Milejowie. nie powrócili  dodaje M. Gajowiak.
przemiany wzywa liturgia piątku po ne, które trzeba odstać, tudzież w nich Na Lubelszczyznie stoczono 224  Takim miejscem pamięci jest dla
Popielcu. W odczytywanym wtedy uczestniczyć& potyczki z 1200, które odbyły się nas także znajdująca się na cmen-
fragmencie z Księgi Izajasza znajdu-  Jeśli mówimy o  odstaniu reko- w powstaniu w całej okupowanej tarzu milejowskim mogiła jednego
jemy słowa:  Czyż to jest post, jaki Ja lekcji, to znaczy, że traktuje się je Polsce. Do ważniejszych należały z uczestników powstania styczniowe-
uznaję, dzień, w którym się człowiek jako przymus. A przecież jest to bitwy pod Ciosmami, Krasnobrodem, go  Romualda Kostowskiego .
umartwia? Czy zwieszanie głowy jak zaproszenie do wyjścia na  pusty- Lubartowem, Garwolinem, Kockiem, Podczas powstania w starciach
sitowie i użycie woru z popiołem za nię w codzienności , do zatrzymania Panasówką, Wygodą, Kobylanką, z Rosjanami walczyli ludzie słabo
posłanie  czyż to nazwiesz postem się i pochylenia nad jakością swego Sobolewem i Żyrzynem, w większo- uzbrojeni i nieliczni. Nie brakowało im
i dniem miłym Panu? Czyż nie jest życia. Niekiedy duszpasterze i wierni ści przegrane. Po bitwie fajsławickiej jednak ducha patriotyzmu i walki. Po
raczej ten post, który wybieram: przywiązują zbytnio uwagę do osoby ks. Karol Boniewski, tamtejszy pro- stronie polskiej w całym Królestwie
rozerwać kajdany zła, rozwiązać kaznodziei rekolekcyjnego oraz do boszcz, odnotował, że w czasie bitwy walczyło jednorazowo maksymal-
więzy niewoli, wypuścić wolno uciś- tego, co i jak on głosi. Tymczasem zaszłej w dniu 24 sierpnia br. pod wsią nie 30 tys. powstańców, tymczasem
nionych i wszelkie jarzmo połamać istota rekolekcji zawiera się w tym, Fajsławice między wojskami cesar- Rosjanie jednorazowo koncentro-
(Iz 58, 5-6). Jeśli wnikniemy w ducha co dzieje się w sercu słuchacza, czy sko-rosyjskimi a powstańcami, pole- wali 170, a nawet, jak podają niektó-
liturgii Wielkiego Postu, to odkryje- i na ile wsłuchuje się on w swoje gło 76 osób niewiadomych z imienia re zródła, 350 tys. żołnierzy.  Wtedy
my, że jest ona bardzo optymistycz- sumienie. W tym mają mu pomóc i nazwiska i pochodzenia . Kilka dni nikt jednak nie myślał o statystykach.
na i pełna szacunku dla wielkości słowa rekolekcjonisty. Zatem jakość pózniej w miejscowym szpitalu zmar- Wolność była największym celem
oraz godności człowieka, a daleka od rekolekcji bardziej zależy od osobis- ło dalszych 20 powstańców. Siły rosyj- każdego człowieka  podkreślał
pesymizmu, doloryzmu, samobiczo- tego zaangażowania się słuchacza skie ostatecznie pokonały oddziały ks. Andrzej Juzko, proboszcz para-
wania się, z którego tak naprawdę w proces nawrócenia  metanoi, generała Heydenreicha-Kruka, ostat- fii pw. Wniebowzięcia Najświętszej
czasem niewiele wynika. aniżeli od słów i form rekolekcyjne- nią czynną formację powstańczą. Jej Maryi Panny w Milejowie. Chociaż
 Czyli Wielki Post prowadzi do życia, go przepowiadania. Jeśli nie będzie klęska załamała powstanie na Lubel- wydarzenia styczniowe sprzed 147
do odrodzenia? nastawienia na metanoię, to udział szczyznie. lat nie doprowadziły do odzyska-
 Cały wysiłek podejmowany w rekolekcjach może okazać się mało Jednak powody tak długiej i za- nia niepodległości, to podtrzymały
w Wielkim Poście ma na celu nasze owocny. Choć nigdy nie wiadomo, ciętej walki były rozważane jeszcze nadzieje na jej powrót. Takie chwile
odrodzenie, przygotowanie do Wiel- kiedy, jak i przez które słowa łaska długo. Podsumował je publicysta powinny nam więc uświadamiać, że
kanocy. Celem jest pełnia życia, jaką Boża poruszy serce do przemiany.  Tygodnika Ilustrowanego Henryk mamy dwie ojczyzny. Pierwsza to
daje Zmartwychwstały Chrystus. Podejmując trud uczestniczenia Wierciński, pisząc: Z miast gubernial- ta ziemska, Polska, której należy się
Trzeba więc naszemu przeżywaniu w rekolekcjach wielkopostnych, nych Królestwa Polskiego Lublin może miłość i szacunek. Druga jest nam
Wielkiego Postu nadać wydzwięk dajmy więc sobie i Panu Bogu szan- więcej od innych odczuwał na sobie dana od Boga. W stosunku do niej
radosnej przemiany serca, niosą- sę na spotkanie się w pół drogi na niedolę niewoli politycznej. Będąc także mamy obowiązki, którym musi-
cej pokój, harmonię, pojednanie szlaku zbawienia, wiodącego przez stolicą guberni, w której obrębie leży my sprostać. To z nich zdajemy każde-
z Bogiem, innymi i sobą. Człowiek  pustynię naszej codzienności . Chełm i powiat z ludnością mieszaną, go dnia świadectwo naszego życia.
pojednany jest bowiem radosny, choć  Kiedy słyszymy termin  Wielki Post , był przez 40 lat widownią niezwy- Z naszych małych ojczyzn zmierzamy
nie zawsze będzie się to przekładać jakie należałoby mieć skojarzenie? kłych prześladowań i ucisku, zarówno bowiem do wieczności. Na drodze
na zewnętrzną wesołość.  To mianowicie, że w tym świę- religijnego, jak i narodowego . naszego pielgrzymowania musimy
 I skrupulatnie podejmowane prak- tym czasie dokonuje się coś bardzo Powstanie styczniowe jest wspo- pamiętać, że Jezus Chrystus także
tyki wielkopostne przygotują nas do wielkiego, od czego zależy jakość minane wszędzie tam, gdzie spoczy- jest w pewnym sensie powstańcem.
Wielkanocy? mojego życia tu i w wieczności wają szczątki doczesne powstańców. On chce wywołać w naszym życiu
 Same praktyki nas nie przygo- z Chrystusem Zmartwychwstałym. W Milejowie wspominamy uroczyście powstanie, byśmy byli wolni. Ma to
tują, ale to my mamy się przygoto- Z ks. prof. Markiem Chmielewskim tamte wydarzenia już od dziesięciu być wolność od grzechu i tego, co do
wać. W programowej poniekąd dla rozmawiała Agnieszka Strzępka lat  mówi Mieczysław Gajowiak, niego prowadzi . Agnieszka Kasperska
NIEDZIELA NR 7 (814) " 14 LUTEGO 2010
V
AGNIESZKA KASPERSKA
niedziela lubelska
TYDZIEń MODLITW O JEDNOść CHRZEśCIJAN
Świadkowie
en Tydzień ma być dla nas, tolickiego, ks. dr D. Chwastek z Koś-
chrześcijan zródłem niepokoju, cioła ewangelicko-augsburskiego,
Tże jeszcze nie jesteśmy razem, pastor M. Maikowski z Kościoła
że być może ciągle za mało czynimy adwentystów dnia siódmego.
w kierunku tej jedności. (& ) Bycie Ekumeniczną wędrówkę po
chrześcijaninem to nie jest przywi- lubelskich wspólnotach, nad której
lej, gwarancja zbawienia, powód przebiegiem czuwał przewodniczą-
do świętego spokoju. Bycie chrześ- cy Archidiecezjalnej Rady Ekume-
Hasło Tygodnia
cijaninem to jest przede wszystkim nicznej ks. dr Krzysztof Grzesiak,
ogromna odpowiedzialność. Chodzi rozpoczęła Msza św. w kościele
Modlitw o Jedność
o to, by chrześcijanie potrafili poka- pw. św. Mikołaja, którego gospoda-
Chrześcijan 2010
zać odpowiednią wizję życia. Życia rzem jest ks. kan. Bogdan Zagórski.
  Wy jesteście tego
pięknego, mądrego, odpowiedzialne- Eucharystii przewodniczył abp Józef
świadkami (Ak go, życia wypływającego z Ewange- Życiński, a pasterskie słowo wygło-
lii. Tylko wtedy ekumenizm ma sens, sił abp Abel. W poczuciu duchowej
24,48)  uzmysła-
jeśli chrześcijaństwo będzie się jawić bliskości i sąsiedztwa kościoła
wia, że wszystkich
jako godne wiary, jeśli będziemy św. Mikołaja i cerkwi prawosławnej
chrześcijan łączy
świadkami. Życie w duchu Ewan- podkreślił, jak ceni wieloletnią już
osoba Chrystusa gelii posuwa sprawę jedności do współpracę obu Kościołów w na-
przodu. Jeśli nie możemy być jeszcze szym mieście, zgodne ich współ-
i fakt Jego Zmar-
razem w wierze, to bądzmy razem istnienie i to, iż  spaja nas wiele
twychwstania.
w skutecznym świadectwie  mówił gestów wyrażających praktyczny
o. prof. Ireneusz Sławomir Ledwoń. ekumenizm i dobrą wolę .  Aączy
W encyklice  Ut unum sint Jan nasze Kościoły, choćby dziś, wspól-
Paweł II nazywa modlitwę  duszą na modlitwa pod ołtarzem z figurą
ruchu ekumenicznego . Najlepszą Mikołaja  świętego obu Kościołów
rzeczą, którą można zrobić w obliczu  mówił.
podziałów, to modlić się razem i za
Stulecie ruchu
siebie nawzajem. Warto, bez ocze-
ekumenicznego
kiwania na natychmiastowe efekty,
życzyć sobie wzajemnie: Niech Boży Znaczące zasługi w pracy na
pokój, który przezwycięża wszelkie rzecz jedności ma Instytut Eku-
nieporozumienia, strzeże waszych meniczny KUL. Zorganizował on
serc i myśli w Jezusie Chrystusie konferencję z okazji 100. roczni-
(por. Flp 4, 7). cy narodzin ruchu ekumeniczne-
go, gdzie głos zabrali: Metropoli-
Ekumeniczne świadectwo
ta Lubelski, abp Abel, bp opolski
Kościołów
Andrzej Czaja, ks. dr S. Pawłowski,
Odpowiadając na to wezwanie do ks. prof. S. Nowosad, ks. prof. Piotr
wspólnej modlitwy, wierni różnych Jaskóła z Uniwersytetu Opolskiego,
wyznań od 18 do 25 stycznia zbie- ks. archimandryta dr Warsonofiusz
rali się w lubelskich Kościołach, Doroszkiewicz, prof. Karol Karski
gdzie modlitwom przewodniczyli: z Chrześcijańskiej Akademii Teolo-
Metropolita Lubelski, bp opolski gicznej, ks. dr. D. Chwastek, ks. A.
PROGRAM NABOżEńSTW EKUMENICZNYCH W LUBLINIE W 2010 R.
prof. A. Czaja, ks. prof. S. Nowosad, Kaim. Jak mówili prelegenci, w du-
24 lutego (środa) godz. 18.00 (ul. Ruska 15)
prorektor KUL, o. prof. I. S. Ledwoń, chowej macierzy Europy, od począt-
Kościół Rzymskokatolicki
22 września (środa), godz. 18.00
prodziekan Wydziału Teologii KUL, ku XX wieku można zauważyć zmia-
pw. św. Michała Archanioła
Kościół Zielonoświątkowy
ks. dr A. Kaim, ks. dr P. Kantyka, ny. Następuje stopniowe zbliżanie
(ul. Fabryczna 19)
(ul. Tatarska 5)
ks. prof. L. Górka oraz ks. dr S. Pa- się chrześcijan, przyzwyczajenie do
28 kwietnia (środa), godz. 18.00
włowski. Zdecydowanie dziś potrze- wspólnych modlitw. Dążą oni do
27 pazdziernika (środa),
Kościół Polskokatolicki
ba ekumenicznego świadectwa Koś- osiągnięcia jedności w kwestiach
godz. 18.00
(ul. Kunickiego 9)
ciołów i wypowiadania się jednym dogmatycznych i kanonicznych. Nie
Kościół Adwentystów Dnia Siód-
głosem, zwłaszcza wobec sygnałów jest to łatwe, z uwagi na uwarun-
26 maja (środa), godz. 18.00 mego (ul. Niecała 4)
godzących w chrześcijaństwo. Pod- kowania historyczne czy kwestie
Kościół Starokatolicki Mariawitów
24 listopada (środa), godz. 18.00
czas nabożeństw ekumenicznych, kulturowe.
(ul. Paganiniego 1)
Kościół Ewangelicko-Augsburski
homilie głosili goście z innych Gośćmi konferencji były siostry
23 czerwca (środa), godz. 18.00 (ul. Ewangelicka 1)
Kościołów: prawosławny abp Abel, Franciszkanki Służebnice Krzyża
Kościół Prawosławny
ks. A. Gontarek z Kościoła polskoka- z Lasek, które przez swoją obecność
NIEDZIELA NR 7 (814) " 14 LUTEGO 2010
VI
KATARZYNA LINK
razem w modlitwie
N
wie jednoŚci
przypomniały, że to w środowisku się nieosiągalne  mówił. Odwoła- Wątek, który powracał w wielu rozważaniach podczas naszych spotkań
Lasek za sprawą s. Joanny Lossow nie się do Głowy, którą jest Chrys- modlitewnych, to słowa z Ewangelii św. Aukasza:  Wy jesteście świadkami
pojawiały się pierwsze ekumeniczne tus, pomaga iść ręka w rękę, np. tego . Można zapytać: czego? Jezusowej Ewangelii nadziei, której tak bardzo
inicjatywy. Jej ojciec był ewangeli- w działalności misyjnej, w dziele potrzeba światu zagrożonemu przez beznadziejność. Niektórzy współcześ-
kiem. W czasach Soboru Watykań- pomocy potrzebującym. Papieska nie nie potrafią odnalezć się w obliczu głębokich przemian, dostają kultu-
skiego II s. Lossow zaangażowała Rada Popierania Jedności Chrześci- rowej zadyszki, gorszą się ranami świata, a tymczasem Chrystus przez rany
się w Sekcji Ekumenicznej przy Stu- jan i Komisja  Wiara i Ustrój ŚRK swojego krzyża i przez nadzieję płynącą ze Zmartwychwstania każe nam
dium Duszpasterskim (pózniejszy podkreślają, że misjonarze byli pio- szukać solidarności z tymi poranionymi we współczesnej kulturze. Naszym
Ośrodek ds. Jedności Chrześcijan nierami działań na rzecz pojednania zadaniem jest przesłanie nadziei, ufności i duchowej więzi, a nie łatwe gor-
przy Warszawskiej Kurii). Organi- Kościołów. szenie się czy moralizowanie. Abp Józef Życiński (cytat za Radiem eR)
zowała Tygodnie Modlitw o Jedność
Kultura w duchu
Chrześcijan, współredagowała  Biu- nej. Oddzielnie chóry zaśpiewały nia Apostoła Narodów  św. Pawła:
ekumenizmu
letyn Ekumeniczny , była członkiem przygotowane przez siebie utwory,  Tydzień, w założeniu  zwrot do
Komisji Episkopatu ds. Ekumeni- W Tydzień Modlitw wpisane są na m.in.,  Do Chrystusa pospieszaj- Boga o przywrócenie jedności, wska-
zmu. stałe różnorodne wydarzenia o te- my ,  Nad Betlejem w ciemną noc zuje, że wszelki podział międzyre-
Podczas sesji abp Abel zwrócił matyce ekumenicznej oraz wska- i  Cichą noc , w oprac. A. Załęskie- ligijny jest sprzeczny z wolą Chry-
uwagę, że  bycie świadkiem Chrys- zujące na wielokulturowość miasta. go, organisty parafii Świętej Trójcy. stusa . Jak mówił kard. Ratzinger
tusa powinno być ważniejsze od Archidiecezjalna Rada Ekumeniczna, Wspólnie chóry wykonały kolędę w rozmowie z P. Seewaldem:  Ważne
podziałów miedzy religijnych . Prze- Polska Rada Ekumeniczna o. Lublin,  Bóg się rodzi . jest, byśmy akceptowali siebie jako
ciwieństwa istnieją, lecz  ekumenizm IE KUL, ACK UMCS  Chatka Żaka , Tydzień modlitw pozostawia chrześcijan i w istotnych sprawach
nie jest luksusem, ale obowiązkiem. Fundacja  Ponad Granicami , zaak- pytanie, czy nie zakończymy na starali się wspólnie świadczyć
Jeśli świadomie będziemy kierować centowały Tydzień Modlitw kon- tym symbolu starań o jedność, czy w świecie zarówno za właściwym
spojrzenie ku Temu, który jest Drogą, certem, w którym zaprezentowały nie przestaniemy widzieć w sobie kształtem porządku świeckiego, jak
Prawdą i Życiem, to nasze umysły się chóry: ewangelicko-augsburski, nawzajem brata i siostry. Pozosta- i za odpowiedzią na wielkie pytanie
zajaśnieją Jego światłością i możliwe katedry prawosławnej i rzymsko- je to zadaniem, które przypomniał o Boga, o początek i kres człowie-
stanie się to, co po ludzku wydaje katolickiej parafii archikatedral- ks. S. Nowosad w święto Nawróce- ka . Marta Matysek
X DZIEń ISLAMU
Ubóstwo jest bezwyznaniowe
Dzień Islamu, obchodzony w Kościele od 10 lat, w tym roku połączył chrześcijan i muzułmanów,
wspólnie pochylających się nad problemem walki z ubóstwem.
stycznia, Instytut Teologii Fundamentalnej znaku pokoju oraz odczytanie fragmentów Pisma zawsze jest konsekwencją niedoskonałości. Drugi
25KUL, Liga Muzułmańska w RP oraz Centrum Świętego i Koranu. werbista, o. Grodz, ukazał Bożą perspektywę ubó-
Dialogu Kultur i Religii w Lublinie zorganizowały W czasie debaty o. A. Wąs zwrócił uwagę zgro- stwa, w której  Bóg jako pierwszy ogałaca się i daje
w gmachu KUL debatę nt.  Chrześcijanie i mu- madzonych na różnice w pojmowaniu ubóstwa siebie do dyspozycji innych , dając tym samym
zułmanie wspólnie w przezwyciężaniu ubóstwa . w chrześcijaństwie i islamie. Dla chrześcijan ubó- wzór do naśladowania. Z kolei T. Stefaniuk ukazał
Poprowadził ją ks. Mieczysław Puzewicz, wikariusz stwo może mieć wymiar pozytywny (ewangelicz- spojrzenie islamu na ubóstwo. Kluczem do zrozu-
biskupi ds. młodzieży i szef Centrum Duszpaster- ne ubóstwo), a dla wyznawców islamu ubóstwo mienia jest tu post w czasie Ramadanu oraz dawanie
stwa Młodzieży, które zajmuje się m.in. udzielaniem  zakatu .  Post ścisły przez 30 dni pozwala wczuć się
pomocy przebywającym na Lubelszczyznie uchodz- w sytuację człowieka cierpiącego głód, co sprawia,
com różnych wyznań. W spotkaniu udział wzięli: że serce człowieka staje się miękkie i wobec Boga,
dr Tomasz Stefaniuk z Centrum Islamu w Lublinie i wobec ludzi  wyjaśniał.  A zakat to obowiązkowa
oraz werbiści: o. dr Adam Wąs i o. dr Stanisław Grodz jałmużna, oddawana raz do roku na potrzeby wspól-
z Rady Wspólnej Katolików i Muzułmanów. W czasie noty . Ponadto, w islamie istnieje także jałmużna
debaty został zaprezentowany projekt Dom Pokoju , dobrowolna oraz piątkowa modlitwa wyznawców
prowadzony przez siostry elżbietanki w Ziemi Świę- Allaha za ubogich, czasem połączona ze zbieraniem
tej. W ramach tego projektu, siostry od ponad 40 datków. Do takiej postawy muzułmanów wzywa
lat prowadzą sierociniec dla dzieci różnych wyznań Koran, który mówi również o tym, że największym
w Jerozolimie; kolejny powstaje na terenie Autono- nieszczęściem człowieka jest ubóstwo duchowe.
mii Palestyńskiej w Betlejem. Spotkanie, podczas Zastanawiając się nad wspólną pracą na rzecz walki
którego Czeczeni, mieszkający w lubelskim ośrodku z ubóstwem, prelegenci doszli do wniosku, że ubó-
dla uchodzców, częstowali gości chałwą, zakończyła stwo jest bezwyznaniowe , dlatego każdy powinien
modlitwa chrześcijan i muzułmanów, przekazanie zaangażować się w tę walkę. Anna Gliwa
NIEDZIELA NR 7 (814) " 14 LUTEGO 2010
VII
PAWEł WYSOKI
Rodzinna histoRia
akiś czas temu w mediach rię Iwieńca tworzyli więc Polacy. szej stolicy Białorusi. Od 1901 r. szewików. W swoich wspomnie-
pojawiły się wiadomości Właśnie z tym miastem od XVIII był obrońcą sądowym przy sądzie niach, mój pradziadek z prawniczą
Jo kolejnych represjach władz wieku związana jest historia mojej okręgowym w Mińsku, a następnie, dokładnością odnotował numer jed-
Białorusi wobec mieszkających tam rodziny. W 1784 r. w dokumentach od 1910 r. w Wilnie. W 1912 r. wła- nostki, która go pojmała. Jakiś czas
Polaków. Władza podjęła działania pojawia się Anna Achremowiczowa. dze przywróciły rodzinie prawo do przebywał w Mińsku w niewoli,
zmierzające do odebrania Związ- Niestety, brak danych o jej mężu. używania nazwiska Achremowicz. z której uciekł i dotarł do swoich.
kowi Polaków na Białorusi  Domu Wiadomo tylko, że mieli syna Macie- Antoni, aby zachować rzetelność W działaniach wojennych 1920 r.
Polskiego w Iwieńcu. Miasteczko ja, a ten miał pięcioro dzieci. Jednym w dokumentach prowadzonych przepadł bez wieści osiemnastoletni
liczy około 5 tys. mieszkańców, z nich był Szczepan, ojciec Wincente- przez siebie spraw, zdecydował ochotnik Romuald, drugi z czte-
leży w rejonie wołożyńskim obwo- go  mojego prapradziadka. Wincen- się na używanie nazwiska dwu- rech synów Antoniego. Od 1921 r.
du mińskiego. W okresie II Rzecz- ty Achremowicz urodził się właśnie członowego Achrem-Achremowicz. Antoni Achremowicz pracował jako
pospolitej znajdowało się zaledwie w Iwieńcu, w 1844 r. Posiadał tam Rok wcześniej nabył majątek Anto- obrońca przy sądzie grodzkim, a po-
16 km od granicy sowieckiej. dom z działką przy ul. Kojdamow- nowo, położony opodal Iwieńca, tem apelacyjnym w Wilnie. Zmarł
Pierwsze wzmianki o Iwień- skiej. Mieszkańcy Iwieńca dwukrot- oraz dom z placem w miasteczku w Antonowie, w 1934 r.
cu pochodzą z końca XV wieku. nie wybrali go starostą  w latach przy ul. Piłsudskiego 80  dawniej O dwa lata przeżył go ojciec
Należał on wówczas do Jerzego 1880-83 i 1886-87. Podczas powsta- Kojdamowskiej. Po odzyskaniu Wincenty, który do Antonowa
Sołłohuba, pózniejszego wojewo- nia styczniowego mieszczanie iwie- przez Polskę niepodległości, Antoni przeniósł się w 1918 r. z Mińska.
dy smoleńskiego. Dzisiejszy herb nieccy albo brali w nim udział, albo organizował w okolicach Iwieńca Młodszy brat Antoniego, Bernard
Iwieńca, przedstawiający złotego pomagali powstańcom. Spotkały władzę cywilną i sądowniczą. Był również był prawnikiem. Po odzy-
lwa na czerwonym polu, nawiązu- ich za to represje władz carskich. sędzią pokoju w Rakowie w 1918 r., skaniu niepodległości pracował
je do herbu Prawdzic, używanego Jedną z nich było odebranie tytułów a w 1920 r., w Iwieńcu, natomiast m.in. jako inspektor ds. rozdzie-
przez Sołłohubów. Pod koniec XIX szlacheckich tym, którzy je posiadali w 1919 r. krótko pełnił funkcję lania pomocy prezydenta Stanów
wieku, Polacy z Iwieńca słynęli i zmiana brzmienia nazwisk. I tak naczelnika rejonu i wojskowego Zjednoczonych Herberta Hoovera
z wyrobu kafli i garnków. Według nazwisko Achremowicz, zmieniło komendanta placu. dla polskich dzieci, w powiatach
spisu z 1931 r., w Iwieńcu miesz- się na Achrem. Kiedy rozpoczęła się zawierucha Nieśwież i Stołpce.
kało 1569 Żydów, 1503 Polaków Pradziadek Antoni był trzecim wojny polsko bolszewickiej, był już Rodzinna epopeja, związana
i zaledwie 14 Białorusinów oraz z kolei dzieckiem Wincentego. Przy- pracownikiem sądu. Gdy do Iwieńca z terenem Iwieńca, zakończyła się
4 Rosjan. Dane te nie uwzględ- szedł na świat w 1877 r. w Iwieńcu. zbliżał się front, dostał polecenie wraz z wybuchem II wojny świa-
niają garnizonu wojskowego, gdyż Tu uczęszczał do szkoły ludowej, ewakuacji dokumentów sądowych. towej, która dopisała jej dalszy,
w miasteczku stacjonował batalion a następnie do gimnazjum realnego Rozkaz dotarł za pózno. Archiwum dramatyczny rozdział.
Korpusu Ochrony Pogranicza. Histo- w Mińsku Litewskim, czyli dzisiej- i jego opiekun wpadli w ręce bol- Jan Achremowicz
niedziela
GRUPA POETYCKA  KRZEMIEń
lubelska
19 stycznia w Antykwariacie Kresowym w Chełmie, na Igras, Diana Stafińska oraz studenci i licealiści
Redakcja lubelska: ks. Tadeusz Domżał
z inicjatywy poety Krzysztofa Kołtuna (Stowarzy- (tworząc Koło Młodych), chce kontynuować dzieło
(redaktor odpowiedzialny), Urszula
szenie Pisarzy Polskich), powstała Grupa Poetycka wspaniałych poprzedników, stać na straży pięk-
Buglewicz (redaktor merytoryczny),
Agnieszka Strzępka  Krzemień . Grupa ta nawiązuje do literackiej trady- nego słowa, prawdziwej historii i artystycznych
Adres: Kuria Metropolitalna, ul. Prymasa
cji Kresów w odniesieniu do Juliusza Słowackiego dokonań Kresów. Założyciel grupy Krzysztof Kołtun
Stefana Wyszyńskiego 2, 20-950 Lublin,
i Krzemieńca, a także do istniejącej w II Rzeczpo- zaprasza do współpracy poetów z Chełma i makro-
pon.-pt., w godz. 9-13,
spolitej Grupy Poetyckiej  Wołyń , założonej w Rów- regionu, którym bliskie są idee postawione przed
tel. kom. 0-607-66-91-92, tel./fax
nem przez poetę Czesława Janczarskiego (w jej poetami. Kontakt z grupą: tel. (82) 564-72-99 lub
(0-81) 743-68-47, 532-10-58, tel. w. 303,
e-mail: niedziela.lubelska@kuria.lublin.pl skład wchodzili: Czechowicz, Iwaniuk, Aobodowski, bezpośrednio w Antykwariacie Kresowym w Cheł-
Czaykowski, Ginczanka i inni). Chełmska Grupa mie przy ul. Lwowskiej 13J.
Redakcja częstochowska:
Agnieszka Chadzińska,
 Krzemień , którą tworzą: Paweł Nowicki, Krysty- (kk)
tel. (0-34) 369-43-70, fax 366-48-93
NIEDZIELA NR 7 (814) " 14 LUTEGO 2010
VIII
A
Z
C
I
W
O
Ba
M
b
c
i
a
E
W
a
n
d
R
a
z
N
o
w
H
o
:
d
)
j
w
e
w
o
e
C
l
r
-
d
o
(
s
e
i
k
z
i
d
c
A
ę
h
z
r
A
m
c
y
h
n
.
l
r
o
e
d
m
W
J
o
w
i
c
z
o
w
z
a
c
i
w
M
o
m
e
r
h
(
c
1
A
9
i
U
n
0
o
1
t
-
n
1
A
9
k
e
7
d
4
a
i
)
z
,
d
m
W
a
r
.
p
i
n
I
.
p
o
l
o
z
a
n
r
H
o
i
s
w
t
-
ó
z
c
i
k
C
w
a
e
z
s
z
i
C
I
z
L
R
O
ą
n
e
i
l
m
e
H
.
ą
S
n
t
A
o
a
ż
n
z
i
s
ł
a
:
w
a
z
c
i
S
w
t
a
o
A
-
m
e
r
I
h
s
c
z
A
i
c
n
a
a
j
c
i
C
a
p
r
G
r
a
k
e
c
d
o
ę
a
i
w
z
d
n
i
J
k
n
a
u
k
o
h
D
c
i
w
k
s
y
r
o
w
Z
d
K
o
U
w
o
L
N
(
z
z
ą
d
d
j
n
ę
a
c
W
i
e
ą
n
z
o
ż
1
z
9
2
9
r
.
)
P
r
a
p
r
a
d
z
i
a
d
e
k
W
i
n
c
e
n
t
y
A
c
h
r
e
m
o
w
i
c
z
(
1
8
4
4
-
1
9
3
6
)


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Konspekt Wielki Post i misje
Benedykt XVI 2012 10 15 – orędzie na Wielki Post w 2013r
Wielki Post z Janem Pawłem II teksty do medytacji compressed(3)
Śpiew międzylekcyjny (wielki post 1)
B3 Wielki Post
C3 Wielki Post
Śpiew międzylekcyjny (wielki post 2)
A3 Wielki Post
Benedykt XVI 2011 11 03 – orędzie na Wielki Post w 2012r
Śpiew międzylekcyjny (wielki post 3)
ŚPIEWNIK WIELKI POST
Pieśni na Wielki Post i Wielkanoc
Wielki Post gazetka
ŻYCIE CODZIENNE INDIAN Z WIELKICH RÓWNIN

więcej podobnych podstron