linear audio res ai 45 mkii


Wzmacniacze lampowe 5100-6900 zł
Wzmacniacze lampowe 5100-6900 zł
Wzmacniacze lampowe 5100-6900 zł
Wzmacniacze lampowe 5100-6900 zł
HI-FI Wzmacniacze lampowe 5100-6900 zł
eneza wzmacniacza AI-45 jest
dla tej firmy doSć symptoma-
G tyczna, ponieważ powstał na za-
mówienie studia nagraniowego, po czym
został wdrożony do produkcji - może nie
seryjnej, ale już nie jednostkowej. Jego wygląd
był jednak raczej spartański, i dlatego powstała
nowsza wersja, z kompletnie zmienionym projek-
tem plastycznym. Przód urządzenia został wyko-
nany z płyty z drewna, na którą nałożono metalo-
we (czernione) elementy. PoSrodku umieszczo- Są firmy, które
no dwie gałki, jako żywo przypominające radio- zapadają w pamięć bardziej
wy sprzęt nadawczy z lat 70 oraz dwa VU-met- niż inne. Czy to ma coS wspólne-
ry, z zielono-czerwonymi paskami. Gałka z lewej go z ludxmi, którzy je tworzą, czy
służy do przełączania między pięcioma wejSciami z samymi produktami... Czasem taka
RCA oraz, w pozycji  0 , do wyłączania zasilania, fascynacja przeradza się w niezdrową obsesję
zaS gałka z prawej służy do wzmacniania. Pomię- (jak u Sama Tellinga ze  Stereophile a z jego miłoScią
dzy nimi ulokowano zieloną diodę, która Swieci do Musicala Fidelity) i można popaSć w wewnętrzny przymus
się przez cały czas (dopóki nie wyłączymy urzą- testowania urządzeń wybranej firmy, kiedy tylko zdarzy się
dzenia mechanicznym wyłącznikiem z tyłu). Wy- sposobnoSć. Na szczęScie Linear Audio Research, który jest jedną
daje się, że w pozycji  0 powinna zmienić barwę z moich fascynacji, ma w swoim katalogu niewiele urządzeń.
Linear Audio Research
AI-45MkII
na czerwoną, ale być może się czepiam. Nieste- Pierwsza opcja, wykonana w Edgarze, zakła- Sciu sieci, w gniexdzie IEC, widać duży filtr typu
ty, nie ma pilota zdalnego sterowania. Wiem, da, że lepiej będzie dopasować impedancję wy- podwójne . Do plastikowych, ale wyglądających
że to zaraza, ale jakże przydatna. Z tyłu zna- jScia do impedancji głoSnika. Druga mówi, że le- porządnie zacisków głoSnikowych prowadzi mie-
jdziemy rząd złoconych (chociaż nie najwyższej piej wykonać transformator z jednym odczepem, dziana plecionka.
klasy) wejSć RCA oraz wyjScie do nagrywania. ponieważ ułożenie zwojów jest wówczas znacz- CałoSć stoi na solidnych, aluminiowych nóż-
Urządzenie zostało wykonane z płyt alumino- nie lepsze i poszerza się pasmo przenosze- kach z gumowym podłożem. Ich złoty kolor nie-
wych przykręconych do takichże profili. Układ nia, poprawia obciążalnoSć itp. Czyli: koniecznie przypadnie wszystkim do gustu.
w całoSci jest dual-mono, chociaż preamp i koń- albo - albo.
cówka dzielą te same płytki dla obydwu kanałów. Przedwzmacniacz otrzymał
A przedwzmacniacz jest... półprzewodnikowy. osobne uzwojenie wtórne
Dlatego też AI-45 można nazwać hybrydą, na- i własne stabilizatory tuż
wet, jeSli okreSlenie to kojarzy się nam z sytua- przy układach. Na wej-
cją, gdzie na wejSciu mamy lampy, a na wyjSciu
tranzystory. Sygnał z gniazd wpada do fantas-
tycznych przełączników w postaci kontaktro-
nów, a następnie do układów scalonych Analog
Devices AD OPA275 (po jednym na kanał). Stąd
doSć długimi przewodami jedziemy do umiesz-
czonego z przodu czarnego potencjometru Alp-
sa i z powrotem na płytkę, do lamp 12AX7
Svetlany (ECC83).
Lampy 12AX7 pracują jako inwerte-
ry fazy i drivery dla pracujących
w układzie push-pull lamp EL-34.
Na płytce znajdziemy same
bardzo dobre elementy bier-
ne, np. polipropylenowe kon-
densatory sprzęgające S+M.
W zasilaczu pracują dwa trans-
formatory, po jednym na kanał,
zamontowane na wzmacniającej
całoSć aluminiowej płycie wraz
z dużymi transformatorami wy-
jSciowymi. Do dyspozycji mamy
tylko jeden odczep głoSnikowy.
W tym miejscu zawsze trzeba pod-
jąć decyzję  wygodniej czy lepiej.
luty 2006
luty 2006
luty 2006
luty 2006
luty 2006
24
Wzmacniacze lampowe 5100-6900 zł HI-FI
Wzmacniacze lampowe 5100-6900 zł
Wzmacniacze lampowe 5100-6900 zł
Wzmacniacze lampowe 5100-6900 zł
Wzmacniacze lampowe 5100-6900 zł
O D S Ł U C H
ak jak Edgar, tak i LAR nie epatuje lam-
pową specyfiką ani w wyglądzie, ani
Tw brzmieniu. W porównaniu do tańszego
TP 105 VR pojawia się bardziej soczysty bas,
a z drugiej strony skali pięknie błyszczą wysokie
tony. Big band towarzyszący Sinatrze na płycie
Come Dance With Me! (Capitol, DDIX2487/
94754, CD) miał całkowicie otwarte brzmienie,
z szybkimi dęciakami i blachami. Swobodę tę sły-
chać było na genialnej płycie Sin Grzecha Piot-
Spore otwory wentylacyjne
rowskiego (ARMS Records CD 1427-006, gold
sugerują urządzenie do zadań
CD), gdzie ujawniły się również ponadprzeciętne
specjalnych.
możliwoSci w dziedzinie budowania przestrzeni
Nemesis DC-1, wrażenie obe-
(utwór nr 4  Introwertyk). Przy okazji brawa dla
jmowania jeszcze wzrastało, i wie-
realizatorów! Krok naprzód w dziedzinie precyz-
rzę, że wielu za coS takiego, przy całkowitym
ji i rozdzielczoSci góry przyniosły płyty SACD,
braku mechanicznoSci CD, da się zabić. Dodanie
jak np. dysk Concierto Jima Halla, ale również,
AI-45 MKII
srebrnych kabli w jakiejS mierze wzmacniało
wydawałoby się skazane na soniczną porażkę ul-
energię góry pasma, co było tutaj potrzebne.
trakomercyjne nagrania, jak Survivor Desti- Cena [zł] 6900
Z kolei podłączenie do egzotycznych głoSników
Dystrybutor LINEAR AUDIO RESEARCH
ny s Child (Columbia, COL 501 783, SACD). Za
szerokopasmowych pokazało, że AI-45 potrafi
każdym razem dokładnoSć i wiernoSć były wyjąt-
Wykonanie i komponenty
wydobyć mocną, dynamiczną stopę perkusji,
kowe. A przy tym  żadnego wyostrzenia.
Zbudowany tak, aby przeżyć trasę koncertową. Przy
tym  pełne dual mono, znakomite podzespoły. Nie- elektroniczny beat i basówę. Charakter najniż-
W połączeniu z małymi, ale klasowymi Dy-
stety, nie ma pilota.
szego basu jest przy tym nieco miękki, nie zna-
naudio Audience 52 SE (impedancja 4&!, niska
Laboratorium
jdziemy w nim szybkoSci mocnego pieca tranzys-
efektywnoSć) trzeba było wprawdzie odkręcić
Bardzo wysokie szumy i zniekształcenia, zdecydowa-
torowego. Ale pomimo relatywnie niewysokiej
gałkę na godzinę 3.00, żeby poczuć pierwotny
nie nie lubi impedancji 4 ohm.
mocy, wzmacniacz z Wrocławia potrafi grać
rytm zapisany na płycie Destiny s, jednak dxwięk
Brzmienie
z mocą i chwałą. Limity pojawią się dopiero przy
był ciepły i dynamiczny, wciągający w inny Swiat
Nasycone wszystkie podzakresy, góra pasma o dużej
szybkiej muzyce rockowej, i to przy wysokich
swoją namacalnoScią i plastyką. Dodając do tego rozdzielczoSci.
poziomach wysterowania.
analogowe w charakterze xródło, jak DAC Audio
luty 2006
luty 2006
luty 2006
luty 2006
luty 2006
25
O
D
S
Ł
U
C
H
HI-FI Wzmacniacze lampowe 5100-6900 zł
Wzmacniacze lampowe 5100-6900 zł
Wzmacniacze lampowe 5100-6900 zł
Wzmacniacze lampowe 5100-6900 zł
Wzmacniacze lampowe 5100-6900 zł
Transformatory wyjSciowe
Konkurent Edgara nie posiada niezależnych odczepów dedykowanych
 tutaj tylko z jednym
różnym impedancjom, jednoczeSnie producent nie zastrzegł pracy tylko
odczepem.
z konkretnym typem kolumn, dlatego też zwyczajowo sprawdzałem, jak
wzmacniacz zachowuje się na 8 i 4 omach. Ujawniło to słaboSć LAR-a 
wyraxnie nie lubi obciążenia 4 omów, ale i przy 8 omach sytuacja nie wyglą-
da zachęcająco. Moc definiowana przy zniekształceniach równych 1% wy-
nosi zaledwie 1,6W, co rodzi przypuszczenia o wysokim poziomie znie-
kształceń i (lub) szumów. Po rozszerzeniu dopuszczalnego zakresu THD+N
do 5% jest już znacznie lepiej, bo 41W (niezależnie od tego, czy pracuje
jeden kanał czy dwa), ten zabieg nieznacznie jednak pomaga przy impedan-
cji 4 omów, dla której moc przy limicie 5% wynosi 8W, a po ograniczeniu
zniekształceń do standardowych 1% zaledwie 0,3W! CzułoSć jest z kolei na
wzorowym poziomie 0,2V, a poziom szumów to 73dB - może nie najlepiej,
ale konstrukcja z lampowym sercem zasługuje na taryfę ulgową. Za rekor-
dowo niską dynamikę 74dB odpowiada niska moc wyjSciowa, współczynnik
tłumienia to tylko 7, ale taka jest przecież natura żarzących się elementów
w komplecie z transformatorami wyjSciowymi.
Pasmo przenoszenia (rys.1) zasługuje na pochwały, w przypadku 8 omów
sięga aż do 70kHz (-3dB), choć na drugim skraju zakresu, poniżej 400Hz,
rozpoczyna się wyraxny spadek, dla 10Hz poziom wynosi jednak wciąż
poprawne -1,5dB. Podobny kształt ma charakterystyka 4 omów, wzmoc-
nienie napięciowe jest tutaj wyraxnie niższe, to jednak, wobec korzystania
z tych samych odczepów transformatora wyjSciowego, jest rzeczą normal-
ną. Ponadto daje się zauważyć, że charakterystyka 8 omów w zakresie od
70Hz do 500Hz jest lekko pofalowana.
Na analizie zniekształceń (rys. 2) widać niemal wszystkie harmoniczne
(oprócz dziewiętnastej...) w badanym pasmie, a szpilki od drugiej do ósmej
włącznie przekraczają poziom -90dB. Najsilniejsza i sięgająca aż do kosz-
marnie wysokich -39dB jest druga, tuż za nią, przy -45dB leży trzecia,
czwarta to -62dB, o kolejne 5dB niżej odnajdziemy piątą... itd.
Moc wyjSciowa wzmacniacza jest niska, stąd też przebieg wykresu na
rys. 3, widać tylko rosnące zniekształcenia od rozpoczynającej pomiar mo-
cy 0,1W aż do wartoSci THD+N równej 1%.
Na wejSciu wysokiej klasy kontaktrony.
Rys. 1. Pasmo przenoszenia
W urządzeniach lampowych, gdzie zawsze występuje problem
z mikrofonowaniem, dobre nóżki są podstawą  dosłownie
i w przenoSni.
Moc znamionowa (1% THD+N, 1kHz) [W]
Rys. 2. Zniekształcenia harmoniczne
Obciążenie [&!] Wysterowanie (K -kanały)
1 K 2 K
8 1,6/41* 1,6/41*
4 0,3/8* 0,3/8*
Czułość (dla maks. mocy) [V] 0,2
Stosunek sygnał/szum (filtr A-ważony, w odniesieniu do 1W) [dB] 73
Dynamika [dB] 74
Zniekształcenia THD+N (1W, 8&!, 1kHz) [%] 0,64
Współczynnik tłumienia (w odniesieniu do 4&!)7
* - THD+N=5%
Rys. 3. Moc
luty 2006
luty 2006
luty 2006
luty 2006
luty 2006
26
M
U
I
R
O
T
A
R
O
B
A
L
Pomiary przeprowadzono przy użyciu systemu NEUTRIK A2D


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
AUDIO ACADEMY HYPERION
www livemocha com angielski lekcja audio
Tosnuc 600M VMC 45 M442 81 3
45 Olimpiada chemiczna Etap 0
Cięcie pliku ac3, Ekspresowe cięcie pliku ac3, Łączenie plików audio
45 7SH~1

więcej podobnych podstron