2011 07 28 08 49 30


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Projekt: OBSERWATOR RYNKU PRACY REGIONU
WAABRZYSKIEGO
Um. nr: UDA-POKL.09.02.00-02-009/08-00
Materiały opracowane w ramach realizacji warsztatów doradztwa edukacyjno-
zawodowego dla uczniów szkół i placówek kształcenia zawodowego
Blok I
 Edukacja dla potrzeb rynku pracy
DOLNOŚLSKA AGENCJA ROZWOJU REGIONALNEGO S.A.
Wałbrzych 2008/2009
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Niniejsze materiały zostały opracowane w ramach Projektu  Obserwator rynku pracy regionu
wałbrzyskiego współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu
Społecznego, Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.2
Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego Programu Operacyjnego Kapitał
Ludzki.
Autorzy opracowania:
Katarzyna Druczak:
" Blok I  Edukacja dla potrzeb rynku pracy
Ludmiła Krawczyk:
" Blok II  Planowanie kariery edukacyjno  zawodowej przez ucznia szkoły
ponadgimnazjalnej
" Blok III  Samopoznanie drogą do trafnych decyzji edukacyjnych i zawodowych
Ewa Perlik:
" Blok IV  Sukces na rynku pracy
" Blok V  Przedsiębiorczość jako postawa sprzyjająca realizacji celów zawodowych
Projekt:  Obserwator rynku pracy regionu wałbrzyskiego
Umowa nr: UDA-POKL.09.02.00-02-009/08-00
Termin realizacji: 02.09.2008 r.  01.09.2010 r.
Kierownik Projektu: Małgorzata Rogo\a
Strona www: www.walbrzych.obserwatorrynku.pl
Wykonawca: Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A., ul. Wysockiego 10, 58-300
Wałbrzych, Tel. 074 8880900, Fax 074 8880972, www.darr.pl
2
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Zasady korzystania z materiałów DARR S.A.
Szanowni Państwo,
zachęcamy do korzystania z zasobów informacyjnych Dolnośląskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A.
Uprzejmie prosimy o przestrzeganie następujących zasad:
Zasady korzystania z materiałów, dokumentów oraz danych rozpowszechnianych przez DARR
S.A. oraz umieszczanych na stronie internetowej www.walbrzych.obserwatorrynku.pl
1. Dokumenty opracowane na potrzeby realizacji Projektu  Obserwator rynku pracy regionu
wałbrzyskiego mają formę materiałów warsztatowych  scenariuszy zajęć wraz z
załącznikami. Materiały te są ogólnodostępne zostały i mogą być powielane przez
u\ytkowników bez odrębnej zgody Agencji. Nie mogą być jednak modyfikowane w \adnej
części i wykorzystywane w celach komercyjnych, poniewa\ stanowią integralną część
realizowanych przez DARR S.A. Projektów współfinansowanych przez Unię Europejską w
ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Wykorzystując powy\sze dokumenty prosimy o podawanie:
zródła pochodzenia informacji - strony internetowe itp.
nazwy Projektu, w ramach którego zostały opracowane materiały
nazwy wykonawcy projektu oraz autorów opracowania
informacji o współfinansowaniu Projektu przez Unię Europejską w ramach
Europejskiego Funduszu Społecznego
daty pobrania materiałów ze stron www (stan na dzień: dd/mm/rrrr)
informacji, \e aktualne informacje dostępne są pod adresem:
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A.
ul. Wysockiego 10
58-300 Wałbrzych
Tel. 074 8880900, Fax. 074 8880972
www.darr.pl
2. Cytowanie danych, wyników badań, analiz pobranych ze strony
www.walbrzych.obserwatorrynku.pl powinno być opatrzone ka\dorazowo notą
bibliograficzną według następującego wzoru: Raport z badania ".........." przeprowadzonego
przez ........... w .......... roku na zlecenie Dolnośląskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. w
Wałbrzychu .........rok. http://www.walbrzych.obserwatorrynku.pl
3. Prezentacje oraz konspekty pobrane z witryny http://www.walbrzych.obserwatorrynku.pl
powinny być udostępnione w pliku typu pdf w funkcji "tylko do odczytu" z podaniem
nazwiska autora lub w przypadku braku autorów powinny być opatrzone napisem
 prezentacja/konspekt opracowana przez/na zlecenie DARR S.A. w Wałbrzychu
4. Publikacje/raporty/dane w wersji elektronicznej dostępne na stornach internetowych DARR
S.A. mogą być wykorzystywane tylko do u\ytku indywidualnego. Utrwalenie (sporządzenie
egzemplarza, który mógłby słu\yć publikacji utworu), zwielokrotnienie poprzez druk,
nagranie na płycie kompaktowej, dyskietce i wprowadzenie do obrotu, wypo\yczenie lub
udostępnienie zwielokrotnionych egzemplarzy w celach komercyjnych jest niedozwolone.
3
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Blok I. Edukacja dla potrzeb rynku pracy
Scenariusz zajęć (1)
1. Temat:  Będę pracownikiem  praca jako wartość i zródło zaspokajania potrzeb
człowieka
2. Cele:
- przekazanie podstawowych informacji dotyczących pracy;
- dostarczenie wiedzy dotyczącej roli pracy w realizowaniu potrzeb \yciowych człowieka;
- pomoc w określeniu przez uczestników najwa\niejszych wartości osobistych związanych z
projektowaniem drogi \yciowej/zawodowej.
3. Treści:
1.Pojęcie pracy i jej znaczenie w \yciu człowieka.
2.Potrzeby jako zródło motywacji, aktywności ludzi.
3.Rola wartości w projektowaniu drogi \yciowej/zawodowej.
4. Metody: praca indywidualna,  burza mózgów , praca grupowa, dyskusja, mini-wykład,
prezentacja.
5. Pomoce i materiały: papier do tablicy typu flipchart, małe karteczki, papier biały format
A4, szpilki, markery, masa mocująca, mini  wykłady (załączniki nr 1, 2), kwestionariusz
 Wartości pracy (załącznik nr 3), prezentacja multimedialna  Praca jako zródło zaspokajania
potrzeb człowieka .
6. Przebieg zajęć:
Wprowadzenie: określenie celów zajęć z I bloku tematycznego, jak równie\ celów
pierwszego spotkania.
Ćwiczenie 1  Rundka początkowa (5 min.)
Uczestnicy przedstawiają się według schematu zaproponowanego przez prowadzącego w
myśl zasady:  powiedz nam to co chcesz, aby inni wiedzieli o tobie, np.:
- imię
- ulubione zajęcie
- praca moich marzeń.
Ćwiczenie 2  Czym jest praca? (15 minut)
Ka\dy z uczestników otrzymuje cztery karteczki, na których ma za zadanie wypisać cztery
ró\ne skojarzenia ze słowem praca. Następnie uczestnicy dobierają się w dwójki i z ośmiu
karteczek, którymi dysponują mają wybrać po uzgodnieniu cztery, które najtrafniej określają
to pojęcie. W kolejnym etapie ćwiczenia pracują w czwórkach i wykonują to samo zadanie
tzn. metodą eliminacji wybierają cztery najistotniejsze ich zdaniem określenia. Ćwiczenie
powtarzamy do momentu kiedy zostaną trzy zespoły i dwanaście opracowanych przez nie
skojarzeń. Zapisujemy je na tablicy wokół słowa  praca . Wykreślamy te określenia, które się
powtarzają i w ten sposób powstaje przegląd najwa\niejszych skojarzeń dla całej pracującej
nad zadaniem grupy. Zwracamy uwagę na to, jak wiele obszarów aktywności człowieka
związanych jest z zapisanymi określeniami. Zachęcamy uczestników do tego, aby spróbowali
4
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
zdefiniować pojęcie: praca. Na zakończenie ćwiczenia mo\emy przedstawić kilka przykładów
definicji pracy (załącznik nr 1).
Ćwiczenie 3  Praca w \yciu człowieka (15 min.)
Ka\dy z uczestników otrzymuje kartkę formatu A4, zgina ją w taki sposób, aby powstały trzy
pola. Na ka\dym polu zapisuje kolejno po jednym pytaniu odpowiednio je numerując.
Pytanie nr 1: Dlaczego ludzie pracują?
Pytanie nr 2: Jak czują się ci, którzy chcieliby pracować ale nie mogą zdobyć pracy?
Pytanie nr 3: Dlaczego ja chciałbym pracować?
Ka\dy pisze odpowiedzi na zadane pytania. Po zakończeniu kartka jest przedzierana wzdłu\
zgięć w taki sposób, \e na ka\dej z części zostaje jedno z pytań wraz z odpowiedzią.
Uczestnicy dzielą się na trzy zespoły. Ka\dy zespół otrzymuje kartki z odpowiedziami na
jedno z pytań i na ich podstawie opracowuje zbiorczy plakat, będący sumą wypowiedzi
wszystkich członków grupy na zadane pytanie. Przedstawiciele zespołów prezentują efekty
pracy grupy.
Po przedstawieniu plakatów przez poszczególne grupy, nawiązujemy do tego, \e pojawiły się
na nich informacje o potrzebach człowieka, które wyzwalają, motywują go do podjęcia
ró\nych aktywności, tak\e pracy. Podsumowaniem ćwiczenia jest mini - wykład dotyczący
pracy, postrzegania jej jako zródła realizacji ró\nych potrzeb człowieka w oparciu o teorię
potrzeb A. Maslowa (załącznik nr 2).
Ćwiczenie 4  Wartości związane z pracą 1 (10 min)
Uczestnicy indywidualnie wypełniają ankietę  Wartości pracy (załączniki nr 3). Po jej
wypełnieniu chętne osoby dzielą się refleksjami dotyczącymi uzyskanych wyników. W
podsumowaniu warto wskazać kilka przykładów zawodów, w których jest miejsce na
realizowanie ró\nych wartości zamieszczonych w ankiecie.
7. Załączniki do scenariusza
Załącznik nr 1
 Praca  przykłady definicji
Praca towarzyszy człowiekowi w zasadzie przez całe \ycie. Na przestrzeni wieków
traktowana była na ró\ne sposoby  od sposobu ujarzmiania natury, drogi rozwoju jednostek i
społeczeństw, przekleństwa, predestynacji, sposobu przezwycię\ania alienacji, po mo\liwość
realizacji marzeń i określenia samego siebie. Nie ka\dy jednak potrafi właściwie określić sens
swojej pracy, jedni bowiem będą akcentować jej fizyczną stronę (trud, wysiłek itp.), inni
umysłową (akt twórczy), jeszcze inni jej wpływ na rozwój osobowości (np. zdolności,
zainteresowania), stopień zaspakajania własnych potrzeb (np. egzystencjalnych) czy
znaczenie społeczne (wkład w rozwój społeczności, otoczenia, w którym \yjemy czy
1
Metodologia Indywidualnych Planów Działania, 2004.
5
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
działamy)2. Bez względu na to jaki punkt widzenia przyjmiemy nic nie jest w stanie
umniejszyć jej znaczenia dla ludzkiej egzystencji. Przykłady definicji pracy3:
Według T. Kotarbińskiego:
Praca - to działalność wykonywana dla uczynienia zadość czyimś istotnym potrzebom.
Według J. Szczepańskiego:
Praca - to ka\da celowa czynność, społecznie u\yteczna lub doniosła i zapewniająca
określoną pozycję w społeczeństwie.
Według T. Nowackiego:
Praca - jest zbiorem wysiłków ludzkich wykonywanych dla utrzymania egzystencji
człowieka i podwy\szenia jej poziomu, a zawiera dostosowane do zadań pracowniczych
układy i struktury czynności sensomotorycznych i intelektualnych, prowadzących do
produkcji dóbr materialnych, usług i wytworów kultury.
Załącznik nr 2
 Potrzeby jako zródło motywacji do aktywności
We wszystkich przytoczonych definicjach pracy niezwykle wa\ne wydaje się jej
powiązanie z realizacją potrzeb człowieka. To właśnie w imię ich realizacji człowiek
podejmuje ró\ne rodzaje aktywności, przyjmuje określone role społeczne, buduje osobistą
hierarchię wartości.
Abraham Maslow, twórca hierarchicznej teorii potrzeb, podkreśla, \e praca, która jest dla
człowieka satysfakcjonująca to ta, zaspokajająca wszystkie z nich.
Lista potrzeb, od najmniej wa\nych do najwa\niejszych, prezentuje się następująco:
- potrzeby fizjologiczne: podstawowe potrzeby ludzkie, obejmujące: pokarm,
powietrze, wodę, sen, aktywność;
- potrzeby bezpieczeństwa: potrzeba fizycznego zabezpieczenia i psychologicznego
bezpieczeństwa oraz stabilności;
- potrzeby przynale\ności i miłości: potrzeba bycia kochanym, więzi uczuciowej,
przyjazni i przynale\ności; obejmują interakcje z innymi ludzmi i ich akceptację;
- potrzeby szacunku: potrzeba szacunku dla siebie, poczucia własnej wartości, podziwu
i powa\ania ze strony innych ludzi;
- potrzeba samorealizacji: potrzeba spełnienia siebie, wykorzystania wszystkich
mo\liwości i zdolności4.
Potrzeby fizjologiczne wynikające z działania organizmu człowieka są najsilniejszym
determinantem naszego działania. Są one wrodzone i jeśli któraś z nich nie jest zaspokojona
w zadawalającym dla człowieka wymiarze to wypiera inne potrzeby. Od zarania ludzkości to
właśnie poprzez ukierunkowaną aktywność człowieka mo\liwe było zaspokajanie potrzeb z
tej grupy.
Potrzeby bezpieczeństwa są silnie odczuwaną koniecznością redukcji wszystkich zagro\eń,
uwolnienia od lęku, niepokoju i niepewności. Są one jednocześnie potrzebą ładu, porządku,
przestrzegania pewnych praw, opieki silnego protektora. Praca mo\e zaspokajać potrzeby z
2
S. M. Kwiatkowski, A. Bogaj, B. Baraniak, Pedagogika pracy, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne,
Warszawa 2007, s. 23.
3
Przykłady definicji pochodzą z: T. W. Nowacki, Leksykon pedagogiki pracy, ITE, WSP TWP, WSP ZNP,
Wyd. ITE, 2004, s. 189-190.
4
D. P. Schultz, S. E. Schultz, Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN,
Warszawa 2002, s. 282-283.
6
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
tej grupy w dwojaki sposób: po pierwsze dostarczając środków do zapewnienia
bezpieczeństwa ekonomicznego, materialnego człowieka, a po drugie poprzez obowiązujące
w toku jej świadczenia reguły i normy, porządkując jego egzystencję.
Potrzeby przynale\ności, miłości i akceptacji powodują, \e człowiek szuka kontaktów
społecznych  ludzkich grup odniesienia dla swojego \ycia i działania. To właśnie one
sprawiają, \e szukamy zrozumienia, chętnie dą\ymy do tworzenia grup nieformalnych,
pragniemy przyjazni. I znowu poprzez pracę zyskujemy poczucie przynale\ności do pewnego
kręgu ludzi związanego z wykonywaną przez nas profesją.
Potrzeby szacunku (presti\u i uznania) wią\ą się z dą\eniem człowieka do uzyskania dobrego
statusu społecznego, sukcesu i autonomii działania. Te potrzeby powoduje, \e zdobywamy się
czasem na bohaterskie wyczyny i spektakularne osiągnięcia. Kiedy zaspokoimy te potrzeby
czujemy się wa\ni i wartościowi, wzrasta nasze poczucie wiary we własne siły i mo\liwości.
Praca stwarza ogromne pole do działań tego rodzaju, a ka\dy sukces osiągany w toku jej
wykonywania mo\e być znaczącym elementem motywacji do dalszych wysiłków.
Potrzeby samorealizacji to ta grupa, która stanowi wierzchołek opracowanej przez Maslowa
piramidy potrzeb. Mają one wybitnie indywidualny charakter. Przejawiają się dą\eniem do
maksymalnego wykorzystania własnych uzdolnień, kwalifikacji i predyspozycji  słowem do
pełnego zrealizowania siebie. Osobisty charakter tej potrzeby sprawia, \e ludzie poszukują
spełnienia w ró\nych obszarach swojego \ycia, z których jednym z bardzo istotnych jest
praca zawodowa.
Załącznik nr 35
 WARTOŚCI PRACY
Zaznacz na skali jak istotne są dla Ciebie następujące wartości pracy. 1  najmniej wa\na, 5 
najbardziej wa\na.
AUTONOMIA
Mo\liwość wyboru zadań zgodnych z Twoimi zainteresowaniami. Mo\liwość swobodnego
(tj. według Twojego własnego uznania) planowania pracy i sposobu jej wykonania.
1 2 3 4 5
BEZPIECZECSTWO
Brak zagro\enia fizycznego. Jasno określona przyszłość, stała i szczegółowo określona droga
awansu oraz sposobu nagradzania i karania, stałość pracy.
1 2 3 4 5
KONTAKTY Z LUDyMI
Praca zespołowa. Osobiste, serdeczne związki ze współpracownikami. Częste kontakty z
ludzmi.
5
Metodologia Indywidualnych Planów Działania, 2004.
7
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
1 2 3 4 5
DOBRE WARUNKI FINANSOWE
Wysoka pensja i wysokie nagrody pienię\ne.
1 2 3 4 5
UROZMAICENIE
Ró\norodne zadania. Częste zmiany w rodzaju pracy lub sposobu realizacji zadań
zawodowych.
1 2 3 4 5
UZNANIE
Wysoki status, presti\ pracy. Poczucie bycia uznawanym przez innych (zwierzchników,
współpracowników).
1 2 3 4 5
TWÓRCZOŚĆ
Praca wymagająca inwencji, wysuwania oryginalnych pomysłów. Zadania nietypowe,
nowatorskie.
1 2 3 4 5
PRODUKTWNOŚĆ
Wymagania wysokie, konkretne wyniki pracy. Stawianie krótkoterminowych celów.
1 2 3 4 5
PRZYWÓDZTWO
Wpływanie na zachowanie innych ludzi i ich wyniki pracy. Ponoszenie odpowiedzialności za
innych. Kontrolowanie i ocenianie pracy innych ludzi.
1 2 3 4 5
JASNOŚĆ (KLAROWNOŚĆ)
Dobrze zdefiniowane role i procedury postępowania. Jasność celów i zadań. Precyzja i
jasność w ocenie efektów końcowych pracy.
1 2 3 4 5
ZAWODOWA SPECJALIZACJA
Mo\liwość wykazania się umiejętnościami w ramach danej specjalizacji zawodowej.
8
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
1 2 3 4 5
AWANS
Mo\liwość promocji, otwarta droga do wy\szych poziomów odpowiedzialności.
1 2 3 4 5
INNE............................................................................................................................
1 2 3 4 5
INNE............................................................................................................................
1 2 3 4 5
Wybierz z powy\szej listy trzy najbardziej po\ądane przez Ciebie wartości pracy:
1..................................................................
2..................................................................
3..................................................................
Wybierz z powy\szej listy trzy najmniej po\ądane przez Ciebie wartości pracy:
1..................................................................
2..................................................................
3..................................................................
8. yródła i literatura
1. Kwiatkowski S. M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, Wydawnictwa Akademickie
i Profesjonalne, Warszawa 2007.
2. Maslow A. H., W stronę psychologii istnienia, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2004.
3. Metodologia Indywidualnych Planów Działania, 2004.
4. Nowacki T. W., Leksykon pedagogiki pracy, ITE, WSP TWP, WSP ZNP, Wyd. ITE, 2004.
5. Schulz D. P., Schulz S. E., Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wydawnictwo
Naukowe PWN, Warszawa 2002.
6. Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2000.
9
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Blok I. Edukacja dla potrzeb rynku pracy
Scenariusz zajęć (2)
1. Temat:  Szukam pracownika  kompetencje zawodowe i ponadzawodowe
oczekiwane przez pracodawców .
2. Cele:
- zapoznanie z podstawowymi informacjami dotyczącymi pojęć: kompetencje zawodowe i
ponadzawodowe;
- pomoc w określeniu przez uczestników własnych kompetencji;
- zainspirowanie uczestników do postrzegania własnych zasobów/kompetencji jako
atutów przydatnych na współczesnym rynku pracy.
3. Treści:
1. Pojęcia: kwalifikacje, kompetencje.
2. Obszary kompetencji, ich znaczenie na współczesnym rynku pracy.
3. Kompetencje oczekiwane przez współczesnych pracodawców.
4. Metody: praca indywidualna, grupowa,  burza mózgów , mini-wykład, prezentacja.
5. Pomoce i materiały: papier do tablicy typu flipchart, markery, masa mocująca, mini 
wykład (załącznik nr 1), karty  Trójkąt kompetencji (załącznik nr 2), ogłoszenia
prasowe, prezentacja multimedialna  Kwalifikacje, kompetencje  ustalenia
terminologiczne .
6. Przebieg zajęć:
Ćwiczenie 1  Jakiego pracownika potrzebuje dziś pracodawca? (15 min.)
Uczestnicy w grupach przygotowują plakaty zawierające listy cech pracowników dobrze
postrzeganych przez pracodawców na współczesnym rynku pracy. Następnie grupy
przedstawiają swoje prace. W podsumowaniu zadajemy pytania:
- które z cech powtarzały się?
- które z cech są rozwijane w toku nauki szkolnej?
- czy i które z wymienionych cech są niezale\ne od zawodu, w którym jest kształcony
człowiek?
- czy są wśród wymienionych cech takie, które człowiek mo\e rozwijać poza szkołą?
- które z wymienionych cech przydatne są podczas codziennego \ycia?
Podsumowanie ćwiczenia stanowi mini  wykład dotyczący definiowania pojęć: kwalifikacje,
kompetencji (załącznik nr 1).
Ćwiczenie 2  Moje kompetencje (20 min.)
Ka\dy z uczestników otrzymuje kartę  Trójkąt kompetencji (załącznik nr 2) i uzupełnia jej
poszczególne obszary. Po zakończeniu pracy, chętne osoby mogą zaprezentować swoje prace.
W podsumowaniu zachęcamy do refleksji, dyskusji, zadajemy pytania:
- czy zadanie było trudne? Jeśli tak dlaczego?
- które z obszarów trójkąta kompetencji są trudne do uzupełnienia?
- czego uczestnicy dowiedzieli się o sobie wykonując to ćwiczenie?
- czy uczestnicy są zadowoleni z wykonanych inwentarzy kompetencji?
- które z zamieszczonych informacji są przykładami wymogów związanych z kompetencjami
zawodowymi, a które są przykładami kompetencji ponadzawodowych?
- które z zamieszczonych informacji zwiększają szanse na współczesnym rynku pracy?
10
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Ćwiczenie 3  Kompetencje w ogłoszeniach prasowych (10 min.)
Uczestnicy w grupach dokonują analizy wylosowanych ogłoszeń prasowych6. Mają za
zadanie wskazać informacje zamieszczone w ogłoszenia, które są przykładami kompetencji
zawodowych i tych, które mo\na zaliczyć do ponadzawodowych. Następnie grupy prezentują
swoje prace (przedstawiają ogłoszenie i jego analizę). W podsumowaniu warto zwrócić
uwagę na fakt, \e o powodzeniu na rynku pracy decydują kompetencje zawodowe nabyte w
toku nauki szkolnej, ale i te, które są nie związane z edukacją formalną (szkolną).
7. Załączniki
Załącznik nr 1
 Kwalifikacje, kompetencje  ustalenia terminologiczne
Dzisiaj toczy się spór nad dwoma pojęciami: kwalifikacje i kompetencje. Co jest
wa\niejsze, co bardziej przydaje się potencjalnemu pracownikowi na współczesnym rynku
pracy? Relacja między kwalifikacjami i kompetencjami powinna być bezsporna, bo po
włączeniu aktywności pracownika on przechodzi od kwalifikacji do nabywania kompetencji;
kwalifikacje prowadzą do kompetencji i czasem odwrotnie kompetencje posiadane przez
człowieka prowadzą do zainteresowania i chęci potwierdzenia ich w postaci kwalifikacji. Stąd
krótkie rozwa\ania dotyczące tych pojęć, gdy\ ludzie odwołują się do nich, a zdarza się, \e
u\ywają zamiennie, traktują jako to\same.
Czym są zatem kwalifikacje zawodowe? Ka\dy zawód daje jednostce określone kwalifikacje
zawodowe, bądz uto\samia się go z zespołem ró\nych kwalifikacji. Najczęściej kwalifikacje
zawodowe definiuje się jako układy umiejętności gwarantujące wykonywanie zadań
zawodowych7. Kwalifikacje są określane jako układy umiejętności zawodowych, wiedzy
stanowiącej podstawę kształtowania i funkcjonowania umiejętności oraz układy
osobowościowe (& )8. W praktyce mówi się o kwalifikacjach formalnych i rzeczywistych.
Pierwsze określane są rangą dyplomu, drugie przejawiają się w konkretnych sytuacjach
zawodowych9. Kwalifikacje zawodowe ogarniają wszystkie umiejętności potrzebne do pracy
w zawodzie. Są one zawsze funkcją umiejętności człowieka jako cech instrumentalnych,
charakteryzujących wykonawstwo i stosunki interpersonalne oraz innych cech osobowości,
tzw. cech kierunkowych, do których nale\ą poglądy, dą\enia, sądy, zainteresowania,
skłonności kierujące postępowanie człowieka10. Kwalifikacje zawodowe określają
właściwości człowieka, to co człowiek potrafi, do czego jest skłonny (& )11.
Podstawowym pojęciem pojawiającym się podczas definiowania kwalifikacji są
umiejętności. Termin umiejętności określa się jako sprawdzone mo\liwości wykonania
odpowiedniej klasy zadań w ramach zawodu (specjalności). Umiejętności potrzebne do
6
Mogą być ogłoszenia prasowe dotyczące ró\nych zawodów, ale prowadzący mo\e wybrać tak\e takie
ogłoszenia, w których są poszukiwane osoby na stanowiska pracy powiązane z zawodem/zawodami, który/które
zdobywa młodzie\ uczestnicząca w zajęciach.
7
K. Lelińska, G. Sołtysińska, M. Gruza, Zawody szkolnictwa zawodowego. Vademecum informacyjne doradcy
zawodowego, Warszawa 2005, s. 16.
8
T. Nowacki , Kształcenie i doskonalenie pracowników. Zarys andragogiki pracy, Warszawa 1983.
9
Z. Wiatrowski, Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2000.
10
T. Nowacki, Podstawy dydaktyki zawodowej, Warszawa 1977, s. 58.
11
U. Jeruszka, Kwalifikacje zawodowe  kapitał ludzki  czynnikiem wzrostu gospodarczego, [w:] Z.
Wiatrowski (red.) Pedagogika pracy i andragogika w konstelacji europejskiej i globalnej, Wy\sza Szkoła
Humanistyczno  Ekonomiczna, Włocławskie Towarzystwo Naukowe, Włocławek 2006.
11
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
realizacji zadań danego zawodu mogą być rozpatrywane w dwóch kategoriach: poziomu
umiejętności i specjalizacji umiejętności. Poziom umiejętności zawodowych jest funkcją
zło\oności i zakresu zadań, zaś specjalizacja umiejętności wynika z rodzaju koniecznej
wiedzy, umiejętności posługiwania się określonymi urządzeniami i narzędziami, stosowania
określonych materiałów, wykonywania produktów lub świadczenia usług12. Umiejętność to
po prostu gotowość i mo\ność celowego działania z wyborem i zastosowaniem najbardziej
odpowiednich sposobów oraz z uwzględnieniem określonych warunków, gwarantujących
właściwe rezultaty tego działania, to sprawdzona mo\liwość celowego wykonania pewnego
określonego rodzaju działań13. W zawodoznawstwie mówi się tak\e o umiejętnościach
ponadzawodowych. Są to takie umiejętności, które są potrzebne w ka\dej pracy, zarówno w
pracy zawodowej, jak i w pracach pozazawodowych (np. społecznych lub domowych).
Umiejętności te nie umo\liwiają wykonywania \adnego konkretnego zawodu, ale są
niezbędne do prawidłowego wykonywania zadań zawodowych w połączeniu z
umiejętnościami ogólnozawodowymi i podstawowymi dla zawodu. Są to umiejętności
konieczne do wykonywania zadań pracowniczych, np. umiejętność korzystania z kodeksu
pracy, umiejętność sporządzania planów działania czy prowadzenia dokumentacji,
umiejętność poruszania się na zmieniającym się rynku pracy. Składają się na nie umiejętności
intelektualne i społeczne oraz biegłość praktyczna. Umiejętności te charakteryzują się du\ym
stopniem uniwersalności, mogą być wykorzystywane w wielu ró\nych sytuacjach \yciowych,
np. w samokształceniu, w pracy zawodowej, w \yciu społecznym. W marcu 1996 roku w
Bernie w Szwajcarii odbyło się międzynarodowe sympozjum, którego najwa\niejszym celem
było wskazanie takich umiejętności, które będą umo\liwiać człowiekowi sprawne
funkcjonowanie w zmieniającym się niebywale szybko świecie. W toku dyskusji i prac
warsztatowych sporządzono listę takich umiejętności, było ich 30. Wprowadzając
uproszczenia zmniejszono ją do 9; są to umiejętności: pracy w grupie, posługiwania się
nowoczesną techniką informatyczną i komunikowania się, rozwiązywania problemów,
wysłuchiwania innych i brania pod uwagę ich punktów widzenia, korzystania z ró\nych
zródeł informacji, porozumiewania się w kilku językach, łączenia i porządkowania wiedzy,
radzenia sobie z nietypowością i zło\onością, organizowania i oceniania własnej pracy14.
Drugim terminem, który czasem stawia się w opozycji do kwalifikacji są kompetencje.
Coraz częściej w literaturze pojawia się pojęcie kompetencji zawodowych, które kojarzą się z
umiejętnościami wynikającymi z cech osobowości jednostki, a nie z nabytych doświadczeń
zawodowych. Kompetencje to nadany na podstawie kwalifikacji zakres pełnomocnictw i
uprawnień do działania i decydowania oraz wydawania sądów w określonym obszarze.
Kompetentnym jest się wtedy, jeśli posiada się uprawnienia do działania i kwalifikacje15.
Kompetencje zawodowe to zdolność wykonywania czynności w zawodzie w sposób zgodny z
normami wymaganymi dla danego zadania zawodowego. W pojęciu tym mieści się równie\
zdolność do stosowania umiejętności i wiedzy do nowych sytuacji w ramach obszaru
zawodowego i poza zasadniczymi zajęciami. Jest to zatem posiadanie i rozwijanie
odpowiednich umiejętności, wiedzy, właściwych postaw i doświadczeń w celu pomyślnego
wypełniania funkcji zawodowych16. Kompetencje zawodowe to ustalone zbiory wiedzy i
12
K. Lelińska, G. Sołtysińska, M. Gruza, Zawody szkolnictwa zawodowego. Vademecum informacyjne doradcy
zawodowego, Warszawa 2005, s. 16.
13
Z. Wiatrowski, Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2000.
14
Wymienione umiejętności są określane jako przykłady kompetencji ponadzawodowych.
15
T. Nowacki, Leksykon& , 2004, s. 100.
16
Tam\e, s. 100.
12
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
umiejętności, typowych zachowań, standardowych procedur, sposobów rozumowania, które
mo\na zastosować bez nowego uczenia się. Będą to zainteresowania, motywacja, system
wartości, zdolności oraz umiejętności pozwalające na dobre funkcjonowanie w zawodzie17.
Kompetencja zawodowa jest zatem strukturą poznawczą, zło\oną z określonych zdolności,
zasilana wiedzą i doświadczeniami, zbudowaną na zespole przekonań, i\ za pomocą tych
zdolności warto i mo\na w danym kontekście sytuacji zachodzących w środowisku pracy
inicjować i realizować skutecznie zadania zawodowe zgodnie z przyjętymi standardami18.
(& ) w znaczeniu praktycznym kompetencje zawodowe mo\emy traktować jako zdolność
wykonywania określonych zadań, uprawnienie do działania, decydowania, wypowiadania
sądów i ocen potrzebnych pracownikowi do wypełnienia jego zawodowej funkcji19.
W literaturze mo\na spotkać tak\e podział kompetencji na: miękkie i twarde.
Kompetencje twarde to te, które są bezpośrednio związane z danym zawodem; są to pewnego
rodzaju techniczne umiejętności i wiedza zawodowa. Kompetencje miękkie mo\na traktować
jako związane z umiejętnością radzenia sobie z innymi ludzmi, z przeciwnościami losu oraz z
własnymi słabościami. Kompetencje twarde są więc merytoryczne, a miękkie  raczej
psychologiczne20
Systemy edukacji zawodowej w rozwiniętych krajach Europy stosują zamiennie pojęcie
kompetencji zawodowych i kwalifikacji zawodowych. W polskich warunkach w relacji pojęć
kwalifikacje i kompetencje występuje pewne rozró\nienie. W praktyce kwalifikacje to papier
z pieczęciami, na którym jest podany tytuł czy stopień naukowy. Ale mo\na mieć
kwalifikacje potwierdzone dyplomem, ale nie mieć uprawnień do działania w określonym
obszarze zawodowym albo nie umieć wykonać bardziej skomplikowanego zadania. Bez
kompetencji nie mo\na więc wykorzystać swoich kwalifikacji. Z drugiej strony bez
kwalifikacji nie mo\na być kompetentnym. Czyli kwalifikacje są pojęciem wę\szym od
pojęcia kompetencji.
Załącznik nr 2
 Trójkąt kompetencji
Wiedza
17
K. Lelińska, G. Sołtysińska, M. Gruza, Zawody szkolnictwa zawodowego. Vademecum informacyjne doradcy
zawodowego, Warszawa 2005.
18
K. Symela, Teoretyczne podstawy modularyzacji treści kształcenia zawodowego,  Pedagogika pracy nr 26 
27, 1995.
19
Z. Wiatrowski, tam\e.
20
M. Polczyk, Jak i gdzie skutecznie szukać pracy?, zeszyt nr 2, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2007, s. 10.
13
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Umiejętności Postawy
8. yródła i literatura
1. Jeruszka U., Kwalifikacje zawodowe  kapitał ludzki  czynnikiem wzrostu
gospodarczego, [w:] Z. Wiatrowski (red.) Pedagogika pracy i andragogika w konstelacji
europejskiej i globalnej, Wy\sza Szkoła Humanistyczno  Ekonomiczna, Włocławskie
Towarzystwo Naukowe, Włocławek 2006.
14
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
2. Lelińska K., Sołtysińska G., Gruza M., Zawody szkolnictwa zawodowego. Vademecum
informacyjne doradcy zawodowego, Warszawa 2005.
3. Nowacki T. W., Kształcenie i doskonalenie pracowników. Zarys andragogiki pracy,
Warszawa 1983.
4. Nowacki T. W., Leksykon pedagogiki pracy, ITE, WSP TWP, WSP ZNP, Wyd. ITE, 2004.
5. Nowacki T. W., Podstawy dydaktyki zawodowej, Warszawa 1977.
6. Polczyk M., Jak i gdzie skutecznie szukać pracy?, zeszyt nr 2, Wolters Kluwer Polska,
Warszawa 2007.
7. Symela K., Teoretyczne podstawy modularyzacji treści kształcenia zawodowego,
 Pedagogika pracy nr 26  27, 1995.
8. Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2000.
15
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Blok I. Edukacja dla potrzeb rynku pracy
Scenariusz zajęć (3)
1. Temat:  Gotowość do zmian warunkiem mobilności zawodowej
2. Cele:
- przekazanie podstawowych informacji dotyczących rynku pracy;
- zapoznanie uczestników z zagadnieniami: mobilność zawodowa, cechy człowieka
mobilnego zawodowo;
- pomoc w określeniu przez uczestników poziomu własnej gotowości do zmiany.
3. Treści:
1. Charakterystyka współczesnego rynku pracy.
2. Mobilność zawodowa. Jej znaczenie na współczesnym rynku pracy.
3. Bran\e przyszłości.
4. Gotowość do zmian  warunek mobilności zawodowej.
5. Eures jako oferta dla chcących przekraczać granice.
4. Metody: praca indywidualna, grupowa,  burza mózgów , dyskusja, mini-wykład,
prezentacja.
5. Pomoce i materiały: papier do tablicy typu flipchart, markery, masa mocująca, mini 
wykłady (załączniki nr 1, 2, 3, 4),  Kwestionariusz gotowości do zmiany (załącznik nr 5),
prezentacja multimedialna  Współczesny rynek pracy .
6. Przebieg zajęć:
Ćwiczenie 1  Współczesny rynek pracy (20 min.)
Uczestnicy w czterech zespołach przygotowują plakaty zawierające odpowiedzi na
następujące pytania:
1. Co charakteryzuje współczesny rynek pracy?
2. Co to jest mobilność zawodowa?
3. Jakimi cechami charakteryzuje się człowiek mobilny zawodowo?
4. Jakie bran\e mo\na uznać za przyszłościowe?
Po wykonaniu ćwiczenia, grupy prezentują swoje prace. Podsumowaniem ćwiczenia jest mini
 wykład (załączniki nr 1, 2, 3).
Ćwiczenie 2  Kwestionariusz gotowości do zmiany 21 (15 min.)
Uczestnicy indywidualnie wypełniają  Kwestionariusz gotowości do zmiany (załączniki nr
5). Po jego wypełnieniu chętne osoby dzielą się refleksjami dotyczącymi uzyskanych
wyników.
 EURES jako oferta dla chcących przekraczać granice  mini  wykład (10 min.)
Przedstawiamy usługi sieci EURES jako działania wpisujące się w problematykę mobilności
zawodowej. Mo\emy skorzystać z załącznika nr 4.
21
A. Paszkowska  Rogacz, M. Tarkowska, Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, KOWEZiU,
Warszawa 2004.
16
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
7. Załączniki do scenariusza
Załącznik nr 1
Rynek pracy ciągle się zmienia. Postęp technologiczny, zmiana stylu \ycia oraz rozwój
gospodarki wpływają na rodzaj wykonywanej pracy oraz struktury i formy zatrudnienia. Stare
zawody zanikają, powstają nowe, przez co nieunikniona jest adaptacja do nowych warunków.
Coraz większego znaczenia nabiera gotowość do uczenia się przez całe \ycie  zdobywanie
ciągle nowej wiedzy i umiejętności22.
Cechy zmieniającego się rynku pracy:
- otwarty,
- wskazujący na zmniejszające się bezrobocie,
- sprzyjający tworzeniu się rynku fachowców,
- akcentujący zapotrzebowanie na zawody techniczne; konieczność podnoszenia poziomu
wiedzy technicznej,
- wymagający aktywności wszystkich uczestników (pracowników i pracodawców),
- wskazujący na znaczenie kompetencji ponadzawodowych,
- promujący elastyczność działania i myślenia,
- zachęcający do rozwijania postawy interkulturowej umo\liwiającej poruszanie się w
środowisku międzynarodowym,
- motywujący,
- wymagający mobilności,
- promujący cało\yciowe uczenie cię,
- zmieniający podejście do kwestii zarobków.
Załącznik nr 2
Mobilność zawodowa  przykłady definicji
Obecny rynek pracy charakteryzuje du\a mobilność. Dotyczy ona głównie przemieszczania
się pracowników na poziomie regionalnym, krajowym i międzynarodowym.
Mobilność zawodowa  elastyczność zawodowa, pozwalająca na dostosowanie się do
nowych wymagań na stanowisku pracy, do nowych rozwiązań organizacyjnych a tak\e do
przekwalifikowania się23.
Mobilność zawodowa  zjawisko przemieszczania się pracowników i zmiany zawodów,
wywołujące potrzebę przygotowania pracowników do zmian zachodzących na skutek
wprowadzania nowych środków technicznych i ulepszeń w organizacji pracy. W
przedsiębiorstwach stwarza to konieczność przeuczania (przekwalifikowania) poszukujących
pracy24.
22
M. Mrozek, Praca! Szukam Zmieniam Wybieram, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2007, s. 73.
23
E. Gozlińska, Słowniczek nowych terminów w praktyce szkolnej, Wydawnictwo CODN, Warszawa 1997, s.
71.
24
T. Nowacki, Leksykon pedagogiki pracy, ITE, WSP TWP, WSP ZNP, 2004, s. 134.
17
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Mobilność zawodowa  polega na bie\ącym monitorowaniu zmian zachodzących na rynku
pracy i uzyskiwaniu takich kompetencji, które są poszukiwane przez pracodawców25.
Mobilność zawodowa  umiejętność dostosowania się pracowników do wymogów rynku
pracy poprzez:
- gotowość do zmian pracy, zawodu,
- doskonalenie i poszerzanie swoich kwalifikacji zawodowych,
- dostosowywanie się do ustawowych wymogów pracodawcy26.
Cechy człowieka mobilnego zawodowo:
- umie klarować, wyra\ać swoje oczekiwania,
- potrafi przekładać swoje oczekiwania na działania,
- potrafi formułować cele i dą\yć do ich realizacji,
- jest dokładny, skrupulatny, zorganizowany,
- potrafi odró\niać rzeczy mniej wa\ne od wa\niejszych,
- jest pozytywnie nastawiony do \ycia, zmiany,
- ma świadomość swoich mo\liwości,
- umie pracować w zespole,
- umie analizować informacje,
- łatwo nawiązuje kontakty,
- jest otwarty na zmiany.
Załącznik nr 3
Rynek pracy podlega ciągłym zmianom (np. nowe formy zatrudnienia: praca tymczasowa,
telepraca; elastyczne godziny pracy; zró\nicowane i coraz bardziej elastyczne formy
organizacji firm; nowe obszary związane z rozwojem technologicznym; rozwój obszaru
usług; kilkakrotna zmiana zawodu w ciągu \ycia).
Zastanawiamy się, jaki będzie rynek pracy za kilka  kilkanaście lat. Instytucje rządowe
zajmują się opracowywaniem raportów, pomagają przewidzieć te zmiany. Oto obszary, w
których, według prognoz, zwiększy się popyt na pracę27
INFORMATYKA, TELEKOMUNIKACJA, INTERNET I TECHNOLOGIE
INFORMACYJNE
Największy wzrost zatrudnienia przewiduje się w grupie administratorów baz danych,
in\ynierów komputerowych, analityków systemów, a tak\e grafików komputerowych.
Przykładowe specjalności: specjalista techniczny sieci komputerowych, operator systemów,
operator aplikacji, administrator sieci komputerowych, ekspert techniczny sieci
komputerowych, koordynator urządzeń komputerowych, menad\er koordynator PC,
administrator systemu informacyjnego, koordynator nadzoru zarządzania informacją,
specjalista nadzoru zarządzania informacją.
BIOTECHNOLOGIA
25
http://www.sciaga.pl, definicja pobrana dnia 20.01.2009 r.
26
http://pl.wikipedia.org, definicja pobrana dnia 20.01.2009 r.
27
W opracowaniu wykorzystano propozycję Międzyresortowego Zespołu ds. Prognozowania Popytu na Pracę,
działającego przy Rządowym Centrum Studiów Strategicznych.
18
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów nauki na pograniczu
biologii (genetyki) i technologii. Jej rozwój to jeden ze strategicznych celów Unii
Europejskiej.
Przykładowe specjalności: bioin\ynier genetyczny, bioin\ynier komórkowy (biotechnolog
komórki), bioin\ynier chemiczny, biotechnolog białka, biotechnolog farmaceutyczny,
biotechnolog lipidów, biotechnolog środowiska, in\ynier bioprocesowy.
OCHRONA ŚRODOWISKA
Obejmuje ró\nego rodzaju usługi na rzecz środowiska: produkcję urządzeń i materiałów,
edukację, konsultację, promocję, informację, współpracę międzynarodową, zarządzanie.
Przykładowe specjalności: inspektor ochrony środowiska, stra\nik ochrony przyrody,
edukator ekologiczny, specjalista - audytor ekologiczny, in\ynier ochrony środowiska,
pielęgniarz drzew, architekt ochrony środowiska.
NOWOCZESNE OPERACJE FINANSOWE ORAZ ELEKTRONICZNA
BANKOWOŚC I HANDEL ELEKTRONICZNY
Głównym czynnikiem kształtującym w nadchodzących latach popyt na nowe zawody w
sektorze są usługi finansowe wykorzystujące nowe techniki i technologie informatyczne.
Przykładowe specjalności: pracownik centrum elektronicznej obsługi klientów, pracownik
scentralizowanych systemów rozliczeniowych, projektant pakietów usług finansowych,
pracownik obsługi zintegrowanych produktów finansowych.
OCHRONA ZDROWIA I OPIEKA SPOAECZNA
Są to usługi związane z kształtowaniem postaw prozdrowotnych i z opieką nad ludzmi
starymi, których liczebność w społeczeństwach rozwiniętych znacznie wzrasta.
Przykładowe specjalności: specjalista ubezpieczeń zdrowotnych, inspektor farmaceutyczny,
edukator zdrowia, in\ynier kliniczny, in\ynier/technik biomedyczny, technolog
kardiochirurgiczny.
INFORMACJA, KULTURA POPULARNA I PRZEMYSA ROZRYWKOWY
To obszar pomagający zagospodarować czasu wolnego od pracy, zwłaszcza w przemyśle
rozrywkowym, w parkach rozrywki, a tak\e w środkach masowego przekazu.
Przykładowe specjalności: mened\er programów multimedialnych, aarchiwista dokumentów
elektronicznych, teletutor (telewykładowca), broker informacyjny, specjalista ds. marketingu
sieciowego, specjalista ds. kultury firmy, mened\er wielokulturowości (manager of
multiculturalism), specjalista ds. marketingu społecznego, animator parków rozrywki.
19
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
EDUKACJA
Usługi szkoleniowe oraz edukacja z wykorzystaniem technologii informatyczno-
komunikacyjnych (e-learning) oraz Internetu (webeducation).
Przykładowe specjalności: broker edukacyjny, ekspert ds. technologii dydaktycznych,
teletutor (propozycja: teleedukator).
BIZNES  ZARZDZANIE FIRM, TRANSPORT I LOGISTYKA
Powstające coraz liczniej małe i średnie firmy, które potrzebują specjalistów od prowadzenia
biznesu w określonych obszarach np. zarządzania produkcją lub zasobami ludzkimi.
Przykładowe specjalności: in\ynier organizacji i planowania produkcji, specjalista kontroli
jakości, audytor, specjalista ds. konsultingu, specjalista analizy rynku, specjalista ds. rozwoju
zawodowego.
BUDOWNICTWO, NIERUCHOMOŚCI ORAZ OCHRONA OSÓB I MIENIA
Wzrost zamo\ności społeczeństwa powoduje rozwój budownictwa - mieszkaniowego i
u\yteczności publicznej. Rośnie zatem liczba pracujących w zawodach budowlanych i tych,
które pomagają nam wyposa\yć mieszkania i obiekty publiczne oraz je ochronić.
Przykładowe specjalności: zarządca nieruchomości, inspektor budowlany, in\ynier
budownictwa, architekt, architekt wnętrz, pośrednik w handlu nieruchomościami28.
Załącznik nr 4
Od 1 maja 2004 r. Polacy mają mo\liwość korzystania z nowej usługi rynku pracy, jaką jest
międzynarodowe pośrednictwo pracy w ramach sieci EURES. Jego celem jest ułatwienie
osobom zainteresowanym podejmowanie pracy w krajach Europejskiego Obszaru
Gospodarczego (EOG)29. EURES (European Employment Services  Europejskie Słu\by
Zatrudnienia) jest siecią współpracy publicznych słu\b zatrudnienia i ich partnerów na rynku
pracy, wspierającą mobilność w dziedzinie zatrudnienia na poziomie międzynarodowym i
transgranicznym w krajach Unii Europejskiej oraz Norwegii, Islandii i Szwajcarii30. EURES
umo\liwia poszukującym zatrudnienia oraz pracodawcom dostęp do informacji oraz
doradztwa ułatwiającego przepływ siły roboczej oraz przejrzystość rynku pracy na terenie
EOG oraz zapewnia wymianę pomiędzy partnerami sieci EURES wszystkich informacji na
temat wolnych miejsc pracy, profilu rynków pracy oraz warunków \ycia i pracy. Kluczową
rolę w zakresie świadczenia usług odgrywają doradcy EURES. Są oni odpowiedzialni m.in.
za rekrutacje międzynarodowe (sprawdzanie ofert pracy, kontakty z pracodawcami, osobami
poszukującymi pracy i doradcami z innych krajów), a tak\e dostarczanie informacji na temat
28
Ostatnie dwa obszary, w których mo\e pojawić się większe zapotrzebowanie na pracę zostały opracowane na
podstawie ksią\ki: K. Lelińska, Zawodoznawstwo w planowaniu kariery, OHP Komenda Główna, Warszawa
2006.
29
W. Kamiński, EURES  nowa mo\liwość na znalezienie pracy w Europie, [w:] Pedagogika Pracy. Doradztwo
zawodowe, red. H. Bednarczyk, J. Figurski, M. śurko, WSP ZNP w Warszawie, ITE w Radomiu, Radom 2007.
30
http://www.eures.praca.gov.pl, informacja pobrana 21.01.2009 r.
20
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
warunków \ycia i pracy w innych krajach EURES. Doradcy EURES są zatrudnieni w
wojewódzkich urzędach pracy31.
Najwa\niejszym elementem całego systemu jest strona internetowa
http://www.europa.eu.int/eures zarządzana przez Komisję Europejską. Jest to najwa\niejszy
portal UE dotyczący mobilności na rynku pracy, oferujący dostęp do ofert pracy zgłaszanych
w urzędach pracy w krajach EOG. Oprócz oficjalnej strony EURES, ka\de państwo nale\ące
do sieci EURES posiada własna stronę internetową. Adres polskiej strony EURES:
http://www.eures.praca.gov.pl. Znalezć mo\na m.in. wykaz doradców EURES w Polsce,
informacje o wdra\aniu systemu w naszym kraju, informacje o aktach prawnych i okresach
przejściowych wprowadzanych przez poszczególne kraje, a tak\e polskie oferty pracy32.
EURES umo\liwia:
- dostęp do ofert pracy (bezpośrednio przez Internet, bądz poprzez kontakty z doradcami i
asystentami EURES zatrudnionymi w urzędach pracy),
- pozyskanie informacji o zasadach i procedurach zatrudniania obowiązujących obywateli
polskich w wybranych krajach,
- zamieszczenie swojego CV w bazie danych EURES, dostępnej na portalu,
- zdobycie informacji o warunkach \ycia i pracy w poszczególnych krajach,
- dostęp do charakterystyk rynków pracy krajów współpracujących w sieci EURES.
Adresy stron internetowych dotyczące EURES:
www.europa.eu.int/eures - międzynarodowa strona EURES
www.eures.praca.gov.pl  krajowa strona EURES
www.ukie.gov.pl  strona Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej
www.buwiwm.edu.pl  strona Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany
Międzynarodowej
www.psz.gov.pl  strona polskich słu\ zatrudnienia
strony wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy
31
W. Kamiński, EURES  nowa mo\liwość na znalezienie pracy w Europie, [w:] Pedagogika Pracy. Doradztwo
zawodowe, red. H. Bednarczyk, J. Figurski, M. śurko, WSP ZNP w Warszawie, ITE w Radomiu, Radom 2007,
s. 264.
32
Tam\e, s. 266.
21
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Załącznik nr 533
KWESTIONARIUSZ GOTOWOŚCI DO ZMIANY
(wg. Robert Kriegel, David Brandt, Sacred Cows Make the Best Burgers, Warner Books
1996, tłum. za zgodą autorów Anna Paszkowska - Rogacz)
Skoncentruj się na swoim sposobie działania i wykonywania pracy. W kwestionariuszu
znajdziesz stwierdzenia określające ten sposób. Postaraj się do nich szczerze ustosunkować. W
tym celu przy ka\dym zdaniu zakreśl cyfrę, która najdokładniej określa Twoje rzeczywiste
funkcjonowanie zawodowe, Twoje zachowania i postawy. Zakreślenie cyfry 1 oznacza, \e
z danym stwierdzeniem całkowicie się nie zgadzasz zakreślenie cyfry 6 - \e w zupełności się
zgadzasz. Pozostałe cyfry oznaczają ustosunkowania pośrednie.
1_________2_________3__________4_________5_________6
Zdecydowanie Zdecydowanie
się nie zgadzam się zgadzam
1. Wolę rzeczy znane od nieznanych 1 2 3 4 5 6
2. Rzadko mam do siebie o coś pretensje
po dokonanym fakcie 1 2 3 4 5 6
3. Jest mało prawdopodobne, \ebym zmienił coś,
co wcześniej zaplanowałem 1 2 3 4 5 6
4. Nie mogę doczekać się dnia,
w którym mam rozpocząć coś wa\nego 1 2 3 4 5 6
5. Nie wierzę, \e marzenia mogą się ziścić 1 2 3 4 5 6
6. Jeśli coś się psuje, to zwykle
znajduję sposób by to naprawić 1 2 3 4 5 6
7.Niecierpliwię się, gdy nie otrzymuję
jasnych odpowiedzi 1 2 3 4 5 6
8. Mam tendencje do ustalania rutynowych
rozwiązań i polegania na nich 1 2 3 4 5 6
9. Umiem ka\dą sytuację wykorzystać
dla swojego dobra 1 2 3 4 5 6
10. Kiedy nie udaje mi się coś wa\nego,
trudno jest mi się z tym pogodzić 1 2 3 4 5 6
33
A. Paszkowska  Rogacz, M. Tarkowska, Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, KOWEZiU,
Warszawa 2004.
22
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
11. Nie mogę znieść bezczynności i odpoczynku 1 2 3 4 5 6
12. Jeśli coś mo\e pójść zle, to na pewno pójdzie zle 1 2 3 4 5 6
13. Kiedy znajdę się w martwym punkcie
w realizacji jakiegoś zadania, zaczynam
improwizować 1 2 3 4 5 6
14. Jestem niezadowolony, jeśli czegoś
nie mogę ubrać w jasne i określone ramy 1 2 3 4 5 6
15. Wolę pracować w obrębie bliskich mi
i znanych zagadnień 1 2 3 4 5 6
16. Radzę sobie ze wszystkim,
co przynosi dzień 1 2 3 4 5 6
17. Jeśli ju\ raz podejmę decyzję,
niełatwo ją zmieniam 1 2 3 4 5 6
18. Eksploatuję siebie do maksimum 1 2 3 4 5 6
19. Zwykle koncentruję się na potencjalnych
pora\kach 1 2 3 4 5 6
20. Często jestem proszony o rozwiązanie
problemu 1 2 3 4 5 6
21. Kiedy mam do czynienia z niejasnym
zagadnieniem, wręcz odruchowo
zmierzam do uzyskania wyjaśnienia 1 2 3 4 5 6
22. Zbyt wiele kosztuje mnie codzienna
konfrontacja z rzeczywistością 1 2 3 4 5 6
23. Koncentruję się na moich mocnych
stronach a nie na słabościach 1 2 3 4 5 6
24. Trudno mi rozstać się z jakimś pomysłem,
nawet jeśli okazał się on nie najlepszy 1 2 3 4 5 6
25. Jestem ciągle podminowany i pełen energii 1 2 3 4 5 6
26. Rzeczywistość rzadko jest taka,
jakiej byś sobie \yczył 1 2 3 4 5 6
23
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
27. Umiem obchodzić trudności dookoła 1 2 3 4 5 6
28. Nie znoszę rzeczy niedokończonych 1 2 3 4 5 6
29. Wolę utarte drogi od bocznych szlaków 1 2 3 4 5 6
30. Wierzę w sposób niezachwiany
we własne mo\liwości 1 2 3 4 5 6
31. Kiedy wejdziesz między wrony
musisz krakać jak i one 1 2 3 4 5 6
32. Jestem osobą pełną wigoru i pasji 1 2 3 4 5 6
33. Częściej dostrzegam problemy
i trudności ni\ świetne okazje 1 2 3 4 5 6
34. Kiedy trzeba znalezć rozwiązanie,
jestem gotów szukać go w sposób
bardzo nietypowy 1 2 3 4 5 6
35. Nie mogę działać efektywnie, kiedy cele
jakie mam realizować oraz oczekiwania
wobec mnie są niejasne 1 2 3 4 5 6
24
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
KWESTIONARIUSZ GOTOWOŚCI DO ZMIANY
arkusz obliczeniowy
POMYSAOWOŚĆ NAPD (PASJA)
P # 6 = ______ P # 4 = ______
P # 13 = ______ P # 11 = ______
P # 20 = ______ P # 18 = ______
P # 27 = ______ P # 25 = ______
P # 34 = ______ P # 32 = ______
Suma = Suma =
Wynik = Wynik =
Wynik optymalny 22 - 26 Wynik optymalny 22 - 26
PEWNOŚĆ SIEBIE
P # 2 = ______
P # 9 = ______
P # 16 = ______
P # 23 = ______
P # 30 = ______
Suma =
Wynik =
Wynik optymalny 22 - 26
OPTYMIZM PODEJMOWANIE RYZYKA
(ŚMIAAOŚĆ)
P # 5 = ______ P # 1 = ______
P # 12 = ______ P # 8 = ______
P # 19 = ______ P # 15 = ______
P # 26 = ______ P # 22 = ______
P # 33 = ______ P # 29 = ______
Suma = Suma =
Wynik = Wynik =
Wynik optymalny 22 - 26 Wynik optymalny 22 - 26
25
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
35 - (minus) suma = wynik 35 - (minus) suma = wynik
ZDOLNOŚĆ ADAPTACYJNA TOLERANCJA NA NIEPEWNOŚĆ
P # 3 = ______ P # 7 = ______
P # 10 = ______ P # 14 = ______
P # 17 = ______ P # 21 = ______
P # 24 = ______ P # 28 = ______
P # 31 = ______ P # 35 = ______
Suma = Suma =
Wynik = Wynik =
Wynik optymalny 22 - 26 Wynik optymalny 22 - 26
35 - (minus) suma = wynik 35 - (minus) suma = wynik
Interpretacja
POMYSAOWOŚĆ
Ludzie pomysłowi potrafią wykorzystać ka\dą sytuację do własnych celów i zrobić  coś z
niczego . Umieją docierać do właściwych zródeł i zasobów, aby zrealizować swoje plany.
Dostrzegają ró\norodne sposoby działania i w sposób twórczy podchodzą nawet do
stereotypowych zagadnień. Wiedzą, \e ka\dy problem mo\na rozwiązać, a trudności w nim
tkwiące stanowią dla nich wyzwanie i wartość samą w sobie. Niski wynik w tej skali mo\e
oznaczać zbytnie przywiązanie do typowych sytuacji i utartych dróg. Wynik zbyt wysoki
(ponad 26 punktów) mo\e oznaczać, \e osoba nie zauwa\a prostych i oczywistych rozwiązań
i tym samym przysparza sobie więcej pracy ni\ jest to konieczne.
OPTYMIZM
Cecha optymizmu wysoce koreluje z gotowością do podejmowania zmian. Optymiści
prezentują pozytywny a niekiedy wręcz entuzjastyczny stosunek do wszelkich nowości. W
przeciwieństwie do pesymistów, którzy skoncentrowani są na trudnościach i przeszkodach,
optymiści dostrzegają wokół siebie ró\norodne mo\liwości i okazje. Pozytywnie interpretują
rzeczywistość i wierzą, \e czas pracuje dla nich. Zbyt wysoki wynik w tej skali (ponad 26
punktów) mo\e oznaczać brak umiejętności krytycznego myślenia.
PODEJMOWANIE RYZYKA (ŚMIAAOŚĆ)
Ryzykanci traktują \ycie jak wielka przygodę. Kochają wyzwania. Charakteryzuje ich ciągły
ruch i niepokój, nie znoszą poczucia bezpieczeństwa i stagnacji. Nudzą ich działania
26
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
rutynowe i powtarzalne. Zwykle są twórcami zmian i podejmują działania innowacyjne.
Pracują efektywnie w środowisku pełnym  burz i zawirowań . Zbyt wysoki wynik (ponad 26
punktów) mo\e oznaczać tendencję do brawury i lekkomyślności.
NAPD (PASJA)
Pasja jest rodzajem energii, która wzmacnia wszystkie pozostałe cechy. Pasjonaci rzadziej
ulegają znu\eniu i zmęczeniu. U progu trudnych zadań nie odczuwają lęku a raczej są pełni
energii i entuzjazmu. Bardzo wysoki wynik jednak\e, mo\e oznaczać skłonność do trwania w
bezsensownym uporze oraz grozi szybkim wypaleniem zawodowym.
ZDOLNOŚĆ ADAPTACYJNA
Zdolność ta zawiera w sobie dwa komponenty: elastyczność i odporność. Dzięki
elastyczności mo\liwe jest łatwe przystosowywanie się osoby do zmiennych wymagań
otoczenia. Oszczędza jej to rozczarowań i frustracji. Ludzie elastycznie stawiają sobie cele ale
nie inwestują w ich realizację ponad miarę. W razie potrzeby szybko zmieniają plany mając
wcześniej przygotowane ró\ne opcje. Odporność jest cechą, dzięki której ludzie nie załamują
się niepowodzeniami, a popełnione błędy mają dla nich walor kształcący. śyją raczej dniem
dzisiejszym i przyszłością ni\ przeszłością. Nie przywiązują nadmiernej wagi do własnego
statusu i funkcji. Osoby o zbyt wysokim wyniku w tej skali (ponad 26 punktów) mogą
odznaczać się pewną powierzchownością i zbyt małym zaanga\owaniem w to, co robią.
PEWNOŚĆ SIEBIE
O ile optymiści pozytywnie interpretują rzeczywistość zewnętrzną o tyle osoby pewne siebie
mają zaufanie do własnych zdolności i mo\liwości. Wysoki wynik w tej skali jest typowy dla
osób o silnym poczuciu własnej wartości. Mają one przekonanie, \e panują nad swoim
\yciem. Jeśli, mimo chęci, nie mogą zmienić rzeczywistości wokół siebie, to starają się ją
maksymalnie wykorzystać. Nie przera\a ich mo\liwość pora\ki a pojedyncze niepowodzenia
nie podwa\ają ich wiary w siebie. Uczą się na błędach, wierząc, \e bez pora\ek nie ma
mistrzostwa. Zbyt wysoki wynik w tej skali (ponad 26 punktów) mo\e oznaczać
zarozumiałość, nadmierne zadufanie oraz odrzucanie opinii innych ludzi na własny temat.
TOLERANCJA NA NIEPEWNOŚĆ
Dla osób obdarzonych tą cechą jedyną pewną rzeczą jest to, \e w dzisiejszym świecie nic nie
jest pewne. Akceptują one ten stan wiedząc, \e w realizacji ka\dego planu mogą pojawić się
elementy nowe i zaskakujące. Poniewa\ nie spodziewają się szybkich rozwiązań i prostych
odpowiedzi, wykazują du\ą cierpliwość i nie dokonują pochopnych ocen. Zbyt du\a
tolerancja na niepewność (ponad 26 punktów) mo\e oznaczać trudności w doprowadzaniu
zadań do końca i podejmowaniu ostatecznych decyzji.
8. yródła i literatura
27
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
1. Gozlińska E., Słowniczek nowych terminów w praktyce szkolnej, Wydawnictwo CODN,
Warszawa 1997.
2. Kamiński W., EURES  nowa mo\liwość na znalezienie pracy w Europie, [w:] Pedagogika
Pracy. Doradztwo zawodowe, red. H. Bednarczyk, J. Figurski, M. śurko, WSP ZNP w
Warszawie, ITE w Radomiu, Radom 2007.
3. Kariera, miesięcznik o rynku pracy i \yciu zawodowym, nr 7/8 2008.
4.Lelińska K., Zawodoznawstwo w planowaniu kariery, OHP Komenda Główna, Warszawa 2006.
5. Mrozek M., Praca! Szukam Zmieniam Wybieram, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2007.
6. Nowacki T., Leksykon pedagogiki pracy, ITE, WSP TWP, WSP ZNP, 2004.
7. Paszkowska  Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym,
KOWEZiU, Warszawa 2004.
8. http://www.eures.praca.gov.pl.
6. http://www.sciaga.pl.
7. http://pl.wikipedia.org.
28
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Blok I. Edukacja dla potrzeb rynku pracy
Scenariusz zajęć (4)
1. Temat:  Oferta instytucji rynku pracy  wsparcie dla absolwentów i osób
poszukujących pracy
2. Cele:
- przekazanie podstawowych informacji na temat instytucji rynku pracy, ich ofert;
- pomoc w określeniu przez uczestników własnych potrzeb związanych ze wsparciem
udzielanym przez profesjonalnych doradców z instytucji rynku pracy.
3. Treści:
1.Instytucje rynku pracy. Ich oferta dla absolwentów i osób poszukujących zatrudnienia.
2.Szukanie ofert pomocy instytucji rynku pracy adekwatnych do problemów osób
poszukujących miejsca na rynku pracy.
4. Metody: praca indywidualna, grupowa,  burza mózgów , studium przypadku, dyskusja,
mini-wykład, prezentacja.
5. Pomoce i materiały: papier biały format A4, pisaki, karta  Jakich informacji potrzebuję? ,
(załącznik nr 1), mini  wykład (załącznik nr 2), karta  Studium przypadku (załącznik nr 3),
prezentacja multimedialna  Instytucje rynku pracy. Ich oferta.
6. Przebieg zajęć:
Ćwiczenie 1  Jakich informacji potrzebuję? (10 min.)
Uczestnicy otrzymują karty  Jakich informacji potrzebują? (załącznik nr 1) i samodzielnie
po zapoznaniu się z instrukcją uzupełniają tabelkę. Na zakończenie prowadzący mo\e zadać
kilka pytań np.:
- czy były jakieś trudności z wypełnieniem pól tabelki?
- jakich informacji uczestnicy będą szukać (prośba o podanie przykładów)?
- czy jest w grupie potrzebne wsparcie ze strony prowadzącego/innych osób w uzupełnieniu
jakiś pól tabelki? itp.
Ćwiczenie 2  Jakie znasz instytucje? (15 min)
Uczestnicy są pytani o to, czy znają przykłady instytucji świadczących usługi poradnicze dla
absolwentów szkół ponadgimnazjalnych i osób poszukujących pracy?
Po zebraniu odpowiedzi, prowadzący nawiązuje do tematu spotkania, zachęca uczestników do
skorzystania z informacji o ofertach instytucji, które mogą im pomóc w poszukiwaniu
dalszych pomysłów na swoją karierę zawodową.
Mini  wykład  Instytucje rynku pracy. Ich oferta.
Prowadzący zajęcia omawia instytucje rynku pracy. Zwraca uwagę szczególnie na te
elementy ofert, które są adekwatne do potrzeb i oczekiwań uczestników zajęć. Prosi tak\e,
aby w trakcie podawania informacji uczestniczący w zajęciach uzupełniali karty  Jakich
informacji potrzebuję? , które były wykorzystywane na początku tej części zajęć.
Prowadzący mo\e skorzystać z mini  wykładu (załącznik nr 1) bądz prezentacji
29
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
multimedialnej  Instytucje rynku pracy . Na zakończenie prowadzący prosi o pytania,
wyjaśnia wątpliwości, zachęca do podzielenia się informacjami będącymi uzupełnieniami kart
 Jakich informacji potrzebuję? i informuje o lokalizacji instytucji rynku pracy w środowisku
lokalnym.
Ćwiczenie 3  Studium przypadku (15 min)
Uczestnicy w grupach otrzymują studium przypadku (załącznik nr 3). Są proszeni o
przygotowanie odpowiedzi na następujące pytania:
- jakie problemy ma osoba opisana w studium przypadku?
- co by jej poradzili, jak rozwiązaliby problem osoby opisanej w otrzymanym materiale?
- jaką instytucję/instytucje (wraz z ofertą/ofertami) zaproponowaliby bohaterowi studium, aby
mógł skorzystać z pomocy w podjęciu wa\nej decyzji edukacyjno  zawodowej/\yciowej?
Po wykonaniu ćwiczenia, przedstawiciele grup prezentują wyniki swojej pracy. Prowadzący
podsumowuje, uzupełnia, wyjaśnia poruszone kwestie przez uczestników.
Ćwiczenie 3  Rundka końcowa (5 min.)
Uczestnicy są proszeni o dokończenie zdania:  Wiedza z zakresu rynku pracy jest dla mnie
&  bądz  Zajęcia dotyczące rynku pracy były dla mnie &  34.
7. Załączniki do scenariusza
Załącznik nr 1
Instrukcja
 Jakich informacji dotyczących \ycia zawodowego i rynku pracy obecnie potrzebujesz?
Zastanów się nad swoją przyszłością, pomyśl, jakich informacji jeszcze potrzebujesz by
sprecyzować pomysły na pracę? Jak mógłbyś je zdobyć  wypełnij poni\szą tabelkę.
Jakich informacji jeszcze potrzebuję? Jak je mogę zdobyć?
34
Warto zadbać o to, by informacja zwrotna miała indywidualny charakter, by dotyczyła refleksji, spostrze\eń
itp. uczestników zajęć.
30
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Załącznik nr 235
 Instytucje rynku pracy
Instytucjami rynku pracy realizującymi zadania określone w ustawie z 20 kwietnia 2004 r. o
promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 z pózn. zm.) są:
1. Publiczne słu\by zatrudnienia;
2. Ochotnicze Hufce Pracy;
3. Agencje zatrudnienia;
4. Instytucje szkoleniowe;
5. Instytucje dialogu społecznego;
6. Instytucje partnerstwa lokalnego.
1. Publiczne słu\by zatrudnienia
W Polsce publiczne słu\by zatrudnienia (PSZ) tworzą:
- organy zatrudnienia wraz z powiatowymi i wojewódzkimi urzędami pracy,
- minister właściwy ds. pracy oraz urząd obsługujący ministra właściwego do spraw pracy,
- oraz urzędy wojewódzkie
realizujące zadania określone ustawą z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i
instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 z pózn. zm.).
Cele Publicznych Słu\b Zatrudnienia są realizowane poprzez udzielanie pomocy osobom
poszukującym pracy, bezrobotnym i pracodawcom, oferując usługi z zakresu pośrednictwa
pracy, poradnictwa zawodowego, szkoleń, oraz realizując programy aktywizacji zawodowej.
35
Warto tak\e uzupełnić listę instytucji o przykłady innych świadczących usługi z zakresu poradnictwa
zawodowego (w zale\ności od potrzeb) np. Gminne Centra Informacji (zadaniami tej instytucji są: zwiększanie
dostępu do informacji poprzez wykorzystywanie nowych technologii (istnieją w miejscowościach gminnych,
przyczyniając się do wyrównywania dysproporcji między mo\liwościami mieszkańców małych miejscowości a
du\ych aglomeracji)); zwiększanie  atrakcyjności absolwentów na rynku pracy poprzez zdobywanie
umiejętności obsługi urządzeń biurowych, komputera, aplikacji biurowych, udział w szkoleniach, sta\ach itp.;
zwiększanie dostępu do informacji dotyczących prowadzenia własnej działalności gospodarczej; utworzenie
komputerowej bazy danych o rynku pracy  Kioski Pracy ; doradztwo zawodowe; udostępnianie sali
komputerowej; szkolenia (np. szukania pracy przez Internet, e- pracy  mo\liwość pracy na odległość; nauka
obsługi komputera; nauka obsługi urządzeń biurowych (fax, ksero, skaner, rzutnik multimedialny; notebook);
Akademickie Biura Karier (głównym celem ich działalności jest pomoc studentom w wejściu na rynek pracy,
ograniczenie bezrobocia wśród absolwentów oraz pomoc w nawiązywaniu kontaktów pomiędzy nauką a
przemysłem. Bura Karier pełnią tez rolę w promocji uczelni zarówno wobec przyszłych studentów jaki i firm.
Uczeń zainteresowany określoną ofertą uczelni mo\e kontaktować się z doradcami BK). Warto tak\e wspomnieć
na zajęciach o tych osobach zajmujących się poradnictwem zawodowym, które nie nale\ą do instytucji rynku
pracy (np. poradnie psychologiczno  pedagogiczne, Szkolne Ośrodki Kariery znajdujące się w określonych
szkołach, pedagog szkolny, psycholog szkolny, szkolny doradca zawodu).
31
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Poziom wojewódzki
Wojewódzkie Urzędy Pracy stanowią jednostki organizacyjne samorządu województwa,
podlegają i działają z ramienia Marszałka województwa. Odpowiedzialne są m.in. za
określanie i koordynowanie regionalnej polityki rynku pracy w odniesieniu do krajowej
polityki rynku pracy (m.in. poprzez przygotowanie i realizację regionalnego planu działań na
rzecz rynku pracy).
Do zadań samorządu województwa w zakresie polityki rynku pracy, realizowanych przez
wojewódzkie urzędy pracy w zakresie poradnictwa zawodowego nale\y:
- organizowanie i koordynowanie oraz świadczenie usług poradnictwa zawodowego i
informacji zawodowej, a tak\e ich rozwijanie na terenie województwa,
- opracowywanie, gromadzenie, aktualizowanie i upowszechnianie informacji zawodowych
na terenie województwa.
Bezpośrednio usługi poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej na rzecz osób
bezrobotnych i poszukujących pracy realizują Centra Informacji i Planowania Kariery
Zawodowej funkcjonujące w ramach wojewódzkich urzędów.
Centra Informacji i Planowania Kariery Zawodowej są wyspecjalizowanymi komórkami
świadczącymi usługi poradnictwa zawodowego. Doradcy zawodowi w centrach prowadzą
usługi w zakresie planowania kariery zawodowej na rzecz osób bezrobotnych i poszukujących
pracy.
Centra opierając się na klasyfikacji zawodów i specjalności dysponują bogatymi zbiorami
informacji zawodowej w postaci programów komputerowych, przewodników po zawodach,
opisów i charakterystyk zawodowych, wspomagających usługi poradnictwa zawodowego. Do
zbiorów informacji o lokalnym, regionalnym i krajowym rynku pracy nale\ą tak\e dane o
działalności pozostałych instytucji rynku pracy, w tym informacje nt. kształcenia
ustawicznego i szkolenia bezrobotnych. Do dyspozycji klientów CIiPKZ pozostają
stanowiska komputerowe z dostępem do Internetu, filmy zawodoznawcze, publikacje i
wydawnictwa związane z metodami rozwoju osobistego i poszukiwaniem zatrudnienia.
Centra oferują usługi psychologiczne (badania psychologiczne) i doradcze w zakresie badania
predyspozycji i kompetencji zawodowych, określania wskazanych kierunków dalszego
kształcenia i szkolenia. Organizują tematyczne zajęcia warsztatowe dla osób bezrobotnych i
poszukujących pracy dotyczące:
- poznania technik poszukiwania pracy,
- prowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej,
- przygotowywania dokumentów związanych z poszukiwaniem zatrudnienia,
- wykorzystania Internetu,
- nabywania umiejętności komunikowania się i autoprezentacji,
- wyjaśniania zasad podejmowania pracy za granicą i korzystania z systemu EURES i inne.
Centra Informacji i Planowania Kariery Zawodowej współpracują z wieloma instytucjami i
organizacjami zajmującymi się rozwojem zasobów ludzkich, a tak\e prowadzą wiele
projektów dotyczących aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych i poszukujących pracy.
Poziom powiatowy
32
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Powiatowe Urzędy Pracy jako organizacyjne jednostki samorządu powiatowego, podlegają
starostom/prezydentom miast. Odpowiedzialne są za opracowanie i realizowanie programu
promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy stanowiącego część
powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych. Do zadań samorządów
powiatowych w zakresie polityki rynku pracy, m.in. nale\y udzielanie pomocy bezrobotnym i
poszukującym pracy w znalezieniu pracy, a tak\e pracodawcom w pozyskaniu pracowników
przez pośrednictwo pracy i poradnictwo zawodowe. Poradnictwo zawodowe realizowane jest
w ka\dym powiatowym urzędzie pracy przez wydzieloną jednoosobową lub wieloosobową
komórkę organizacyjną. Strukturę organizacyjną komórki m.in. poradnictwa zawodowego
określa regulamin organizacyjny powiatowego urzędu pracy.
Adresy WUP i PUP dostępne są na stronie internetowej www.psz.praca.gov.pl
Usługi rynku pracy realizowane przez Publiczne Słu\by Zatrudnienia to:
- pośrednictwo pracy,
- usługi EURES
- poradnictwo zawodowe i informacja zawodowa,
- organizacja szkoleń,
- pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy.
Klub Pracy jest programem, którego głównym celem jest zwiększenie aktywności i
skuteczności bezrobotnych w samodzielnym poszukiwaniu pracy. Przygotowuje
bezrobotnych do powrotu na rynek pracy, a tak\e wyposa\ają ich w umiejętności przydatne
podczas poruszania się na rynku pracy. Klub pracy oferuje osobom bezrobotnym i
poszukującym pracy naukę praktycznych umiejętności, niezbędnych przy poszukiwaniu
zatrudnienia lub wręcz uruchomienie procesu aktywizacji zawodowej.
2. Ochotnicze Hufce Pracy
Ochotnicze Hufce Pracy są państwową jednostką wyspecjalizowaną w działaniach na rzecz
młodzie\y, zwłaszcza młodzie\y zagro\onej wykluczeniem społecznym, oraz bezrobotnych
do 25 roku \ycia. Ochotnicze Hufce Pracy są instytucją, która nie tylko kształci,
przekwalifikowuje, ale równie\ prowadzi poradnictwo zawodowe i pośrednictwo pracy oraz
przygotowuje młodzie\ do samodzielnego poruszania się po rynku pracy.
W ramach OHP działają następujące placówki realizujące usługi z zakresu poradnictwa
zawodowego:
a) Centra Edukacji i Pracy Młodzie\y  sprawują całkowitą koordynację nad realizacją
działań z zakresu aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu oraz w zakresie świadczenia
usług edukacyjnych. Ich działania koncentrują się wokół bezpośredniej merytorycznej
pomocy bezrobotnym w przygotowaniu do rozmów z pracodawcami, pośrednictwa pracy i
poradnictwa zawodowego. CEiPM ściśle współpracują z urzędami pracy w zakresie badań
lokalnego rynku pracy, gromadzą informacje o zawodach, udzielają porad indywidualnych i
organizują spotkania grupowe dotyczące porad zawodowych oraz organizują przedsięwzięcia
związane z przeciwdziałaniem bezrobociu, takie jak giełdy pracy czy krótkoterminowe
33
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
zatrudnienie. CEiPM sprawują nadzór nad działalnością młodzie\owych biur pracy, klubów
pracy, mobilnych centrów informacji zawodowej.
b) Młodzie\owe Biura Pracy  są to wyspecjalizowane jednostki, będące głównym
realizatorem zadań w OHP w zakresie aktywnego przeciwdziałania bezrobociu i łagodzeniu
jego negatywnych skutków. Prowadzą pośrednictwo pracy oraz informacje zawodową dla
bezrobotnej młodzie\y, organizują krótkoterminowe zatrudnienie uczniów szkół
ponadgimnazjalnych, organizują wakacyjne hufce pracy oraz inne formy aktywnego
wypoczynku i pracy. Współpracują z urzędami pracy w zakresie pośrednictwa pracy i
poradnictwa zawodowego. Jednostki te słu\ą informacją z zakresu wyboru zawodu i
planowania kariery zawodowej, informują młodzie\ o mo\liwościach zdobycia lub
podnoszenia kwalifikacji zawodowych w systemie pozaszkolnym, udzielają indywidualnych
porad zawodowych i prawnych.
c) Kluby Pracy OHP prowadzą zajęcia warsztatowe z zakresu efektywnych form i
sposobów poszukiwania pracy. Ich działalność skierowana jest przede wszystkim na zajęcia
grupowe i porady indywidualne z absolwentami i młodzie\ą pozostającą bez pracy oraz na
zajęcia z zakresu aktywnych metod poszukiwania pracy i planowania kariery dla uczniów
gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych. Ich podstawowym zadaniem jest przeciwdziałanie
bezrobociu wśród młodzie\y poprzez nauczanie skutecznych sposobów zdobywania pracy
oraz umo\liwianie uzupełnienia kwalifikacji zawodowych adekwatnych do potrzeb rynku
pracy.
d) Mobilne Centra Informacji Zawodowej  ich zadaniem jest przede wszystkim
przełamywanie barier dostępu do informacji zawodowej i zapobieganie wykluczeniu
społecznemu młodzie\y wchodzącej na rynek pracy. Zgodnie z misją OHP w pierwszej
kolejności działaniem MCIZ objęta została młodzie\ zamieszkała w małych miastach i
gminach na terenach wiejskich. Głównym celem działalności MCIZ jest umo\liwienie
młodzie\y nabycia umiejętności aktywnego, elastycznego planowania rozwoju zawodowego,
zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do przejścia z edukacji na rynek pracy,
znalezienie zatrudnienia bądz uruchomienie własnej działalności gospodarczej.
e) Młodzie\owe Centra Kariery - to placówki otwarte dla młodzie\y chcącej skorzystać z
poradnictwa zawodowego i zasobów informacji zawodowej, uczestników przebywających w
jednostkach organizacyjnych OHP i absolwentów OHP. Program Młodzie\owych Centrów
Kariery zawiera się w trzech obszarach tematycznych:
- informacja i poradnictwo zawodowe,
- pośrednictwo pracy,
- przedsiębiorczość.
MCK realizują szereg działań zmierzających do wzbogacenia wiedzy i umiejętności
młodzie\y w zakresie planowania przyszłości zawodowej i poruszania się po rynku pracy.
Oferta Młodzie\owych Centrów Kariery skierowana do młodzie\y to przede wszystkim:
- prowadzenie zajęć indywidualnych i grupowych z dziedziny szeroko pojętego poradnictwa
zawodowego,
34
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
- udzielanie indywidualnych i grupowych informacji o mo\liwościach kształcenia, szkolenia,
zawodach oraz rynku pracy,
- przygotowywanie młodzie\y do planowania kariery zawodowej poprzez tworzenie wraz z
klientem Indywidualnego Planu Działania,
- nauczenie technik autoprezentacji,
- przybli\anie zagadnień związanych z przedsiębiorczością i samozatrudnieniem oraz
kreowanie postaw przedsiębiorczych,
- wykonywanie badań zainteresowań i uzdolnień zawodowych z wykorzystaniem metod i
technik psychologicznych.
3. Agencje zatrudnienia
Agencje zatrudnienia są niepublicznymi jednostkami organizacyjnymi świadczącymi usługi w
zakresie pośrednictwa pracy, pośrednictwa do pracy za granicą u pracodawców
zagranicznych, poradnictwa zawodowego, doradztwa personalnego i pracy tymczasowej.
Agencje zatrudnienia ujęte w zapisach ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i
instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 z pózn. zm.) to:
a) Agencje pośrednictwa pracy
- zajmują się pośrednictwem pracy na terenie Polski oraz pośrednictwem do pracy za granicą
u pracodawców zagranicznych,
- udzielają pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy, w tym równie\ nie zarejestrowanym
w urzędzie pracy, w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia, a pracodawcom w znalezieniu
pracowników o odpowiednich kwalifikacjach.
Agencja mo\e \ądać od osób, dla których poszukuje zatrudnienia, jedynie zwrotu faktycznie
poniesionych kosztów związanych ze skierowaniem do pracy za granicą, poniesionych na
dojazd i powrót osoby skierowanej, wydanie wizy, badania lekarskie, tłumaczenia
dokumentów.
b) Agencje doradztwa personalnego świadczą dla pracodawców usługi w zakresie:
- prowadzenia analizy zatrudnienia,
- określania kwalifikacji pracowników i ich predyspozycji zawodowych oraz innych cech
niezbędnych do wykonywania określonej pracy,
- wskazywania zródeł i metod pozyskania kandydatów na określone stanowiska pracy,
- weryfikacji kandydatów pod względem oczekiwanych kwalifikacji i predyspozycji.
c) Agencje poradnictwa zawodowego świadczą usługi polegające w szczególności na:
- udzielaniu pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu i miejsca zatrudnienia,
- udzielaniu informacji zawodowych,
- udzielaniu pracodawcom pomocy w doborze kandydatów do pracy na stanowiska
wymagające szczególnych predyspozycji psychofizycznych.
d) Agencje pracy tymczasowej kierują pracowników do pracodawcy u\ytkownika, którym
mo\e być pracodawca lub podmiot nie będący pracodawcą w rozumieniu Kodeksu Pracy.
35
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Agencje zatrudnienia nie mogą pobierać \adnych opłat od osób, dla których poszukują
zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej. Wyjątek stanowią pewne opłaty pobierane od osób
skierowanych do pracy za granicą.
4. Instytucje szkoleniowe
Instytucjami szkoleniowymi są publiczne i niepubliczne podmioty prowadzące na podstawie
odrębnych przepisów edukację pozaszkolną.
Typy instytucji edukacyjnych/prowadzących działalność szkoleniową:
- publiczne szkoły, placówki lub ośrodki,
- niepubliczne szkoły lub placówki,
- szkoły wy\sze,
- inne podmioty prowadzące edukację pozaszkolną.
5. Instytucje dialogu społecznego
Instytucjami dialogu społecznego na rynku pracy są organizacje i instytucje zajmujące się
problematyką rynku pracy:
- organizacje związków zawodowych,
- pracodawców,
- bezrobotnych oraz
- organizacje pozarządowe.
6. Instytucje partnerstwa lokalnego
Instytucje partnerstwa lokalnego są instytucjami realizującymi inicjatywy partnerów rynku
pracy, tworzonymi na rzecz realizacji zadań określonych ustawą i wspieranymi przez organy
samorządu terytorialnego.
Cel:
- aktywizowanie całych społeczności lokalnych,
- zachęcanie ich do współpracy przy definiowaniu lokalnych problemów i rozwiązywaniu ich
na poziomie gminy, miasta czy powiatu36.
36
W opracowaniu wykorzystano: A. Kostecka, Kluby pracy w Polsce; U. Kowalska, E. śywiec-Dąbrowska,
Doradztwo zawodowe w ochotniczych hufcach pracy (Mobilne Centra Informacji Zawodowej), [w:] Pedagogika
Pracy. Doradztwo zawodowe, red. H. Bednarczyk, J. Figurski, M. śurko, WSP ZNP w Warszawie, ITE w
Radomiu, Radom 2007; www. doradca-zawodowy.pl, informacje pobrane 21.01.2009 r.
36
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Załącznik nr 3
 Studium przypadku
Mateusz jest uczniem 3 klasy LO o profilu biologiczno  chemicznym. Uczy się na miarę
swoich mo\liwości. Zwykle na semestr ma średnią 4,2  4,5. Lubi uczyć się, ale nie zawsze i
nie wszystkiego. Nie przepada za historią, jęz. polskim i fizyką. Wymienione przedmioty
zalicza i to dobrze, ale tylko z tego względu, \e lubi mieć dobre oceny.
Wie, \e czas mija; wszyscy wokół pytają:  Co zamierzasz w przyszłości? ,  Jakie studia
wybierzesz? ,  Kim będziesz w przyszłości? itp. Męczą go te pytania, wywołują złość i
irytację.
Lubi biologię i chemię, ale nie myśli o medycynie. Toczy boje z rodziną, która chętnie
widziałaby go w lekarskim stroju. Mówi im, \e to nie to, \e nie chce, \e praca lekarza nie
wchodzi w grę. Tego stanowiska broni zaciekle! Rodzina dziwi się, bo Mateusz ma z biologii
i chemii same piątki i szóstki, nawet zdobył wysokie trzecie miejsce na Olimpiadzie
Biologicznej.
Mateusz wie, \e pasjonują go badania, doświadczenia, ciekawostki związane z biologią i
chemią. Chciałby w przyszłości pracować samodzielnie, w laboratorium, raczej samodzielnie,
choć w zespole te\ się potrafi znalezć. Wie, \e chciałby robić coś ciekawego, niezwykłego,
wymagającego pasji i zaanga\owania. Ciągle wraca we wspomnieniach do sytuacji z
dzieciństwa, kiedy to eksperymentował w domu korzystając z ró\nych substancji, produktów
(bez wiedzy mamy oczywiście). Lubi te\ oglądać telewizję, szczególnie programy o
odkryciach, nowinkach z dziedziny nauki. Sięga do ró\nych tytułów czasopism naukowych.
Ostatnio pomyślał nawet, \e mo\e jak nie wie, co ma robić w przyszłości, to pójdzie do pracy
i poczeka, a\ przyjdzie mu do głowy na siebie, na swoją karierę zawodową.
Słyszał te\, \e są profesjonalni doradcy, którzy pomagają w takich sytuacjach jak jego. Liczy,
\e ktoś mu fachowo doradzi. Czeka na dzień, kiedy pytanie:  Co po LO? przestanie go
złościć, wywoływać lęk.
Kto mo\e profesjonalnie pomóc Mateuszowi?
8. yródła i literatura
1. Kostecka A., Kluby pracy w Polsce[w:] Pedagogika Pracy. Doradztwo zawodowe, red. H.
Bednarczyk, J. Figurski, M. śurko, WSP ZNP w Warszawie, ITE w Radomiu, Radom 2007.
2. Kowalska U., śywiec-Dąbrowska E., Doradztwo zawodowe w ochotniczych hufcach pracy
(Mobilne Centra Informacji Zawodowej), [w:] Pedagogika Pracy. Doradztwo zawodowe, red.
H. Bednarczyk, J. Figurski, M. śurko, WSP ZNP w Warszawie, ITE w Radomiu, Radom
2007.
3. www.doradca-zawodowy.pl
37


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
AOS załącznik nr 4 chemioterapia 28 08 09
2012 07 28 Lubuskie poprawkowy
2014 07 28 MALINOWA
07 01 08 pra
AOSzał nr 2 cz 1 diagnostyka laboratoryjna 28 08
2011 10 28 test oxford angielski podstawowa 4
2011 07 31 klasa A B próbny
Wirus 2011 07 22
AOS zał nr 2 cz 3 elektrofizjologiczne 28 08
2008 Metody obliczeniowe 12 D 2008 11 28 20 53 30
AOS zał nr 2 cz 2 endoskopowe 28 08
3E D&D Adventure 07 to 08 Start at the End

więcej podobnych podstron