adapter dla joysticka cyfrowego


Schemat pobrano z serwisu
http://www.elektronika.gery.pl/
Adapter dla joysticka cyfrowego do PC
(przystosowanie joysticka cyfrowego do współpracy z PC)
W komputerach kompatybilnych z IBM powszechnie stosowane są joysticki analogowe. Joystick taki
zbudowany jest z dwóch potencjometrów o wartości około 220k om sterowanych przez rączkę
joysticka. Rezystancja jednego potencjometru reprezentuje przesunięcie rączki w osi X, drugiego w osi
Y.
Joysticki analogowe są niestety dość drogie a w posiadaniu wielu osób znajdują się nadal joysticki
cyfrowe, powszechnie stosowane w komputerach 8-o bitowych (COMMODORE, ATARI itp.). Czy więc
nie dało by się jakoś dostosować ich do wymagań komputera IBM? Przeróbka joysticka cyfrowego na
analogowy jest bardzo trudna, jeżeli nie niemożliwa. Na szczęście okazuje się, że zdecydowana
większość gier w ogóle nie wykorzystuje w pełni możliwości joysticka analogowego, analizując jedynie
jego skrajne wychylenia i pozycję neutralną. A zatem do prawidłowego działania tych gier wystarczy,
aby podłączony do game portu joystick łączył odpowiednie jego wyjścia do masy poprzez rezystancję
220k om w jednym ze skrajnych położeń, 0 w drugim skrajnym położeniu i 110k om w neutrum.
Podobnie jak z wychyleniem rączki joysticka ma się sprawa z dwoma przyciskami "fire". Absolutna
większość gier "widzi" obydwa te przyciski jako jeden i jest zupełnie obojętne, który z nich naciśniemy.
Urządzenie składa się z dwóch identycznych bloków: układu dostarczającego na wejście game portu
sygnału dla osi X i drugiego dla osi Y. Wystarczy przeanalizować działanie jednego z tych bloków.
Wyjście game portu zostało połączone do masy za pomocą dwóch szeregowo połączonych rezystorów
o wartości 110k om każdy. W sytuacji, kiedy rączka joysticka znajduje się w położeniu neutralnym
tranzystor T1 (lub T2 dla drugiej osi) przewodzi zwierając jeden z rezystorów do masy. Wypadkowa
rezystancja wynosi zatem 110k om, co traktowane jest przez game port jako położenie neutralne.
Jeżeli teraz wychylamy rączkę joysticka w lewo (lub w górę dla drugiej osi) to baza tranzystora
zostanie zwarta do masy i przestanie on przewodzić. Rezystancja wypadkowa wyniesie wtedy pełne
220k om co zostanie zinterpretowane przez komputer jako skrajne wychylenie joysticka w lewo. Jeżeli
z kolei wychylamy joystick cyfrowy w prawo to wyjście game portu zostanie dołączone bezpośrednio
do masy i wypadkowa rezystancja wyniesie 0 czyli z punktu widzenia gamę portu jest to położenie
prawo (lub dół).
Na obydwa połączone ze sobą wejścia fire game portu podawany jest sygnał z przycisku fire joysticka.
Napięcie dodatnie +5V z game portu przekazywane jest do joysticka cyfrowego dla ewentualnego
zasilania układu "auto fire".
Autor: Zbigniew Raabe, Elektronika Praktyczna


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Moje usługi dodatkowe DLA TELEFONII ANALOGOWEI OFEROWANE W SYSTEMIE CENTRAL CYFROWYCH
dla dzieci 4
Test dla kierowcy[1]
138 142 linuks dla poczatkujacych
Budowa robotow dla poczatkujacych budrob

więcej podobnych podstron