index








Kurs Laboratoryjny Fotografii Czarno-Białej - Wywoływanie Czarno-Białych Negatywów
















Agfa.com.pl  |  Pomoc

























 




Negatywy Czarno-Białe: Najlepsze są filmy zrobione w domu
 







Fotografie czarno-białe fascynują widzów ich specyficzną mieszanką sztuki, kultu i nostalgii. Czarny i biały łączą bardzo prostą obróbkę z niezwykłymi, indywidualnymi efektami. Jest to ten rodzaj fotografii, który pozawala fotografowi na pokazanie wszystkich niuansów ekspresji fotograficznej.
 






 
 
Jeśli fotografujecie przy użyciu statywu, na przykład architekturę lub panoramę, położycie duży nacisk na rozdzielczość i szczegółowość obrazu, a w związku z tym będziecie preferowali inny rodzaj filmów i wywoływaczy niż fotograf, który chce otrzymać obfite szarości do portretów. Fotoreporter, z drugiej strony, będzie potrzebował innych materiałów niż wielbiciel naturalnego światła, który próbuje zrobić zdjęcie z ręki nawet przy bardzo ciemnym otoczeniu.

Wskazówka: Nie ma optymalnej kombinacji filmów i odczynników chemicznych do każdego zastosowania. Wasz wybór powinien opierać się na indywidualnych zainteresowaniach. Im bardziej wybrany zestaw będzie pasował do czyichś osobistych wymagań, tym lepsze będą wyniki jego pracy.

 








Odpowiednie filmy
 



 
Agfapan APX 25 jest dobrym przykładem filmu o niskiej światłoczułości i drobnym ziarnie.
 



 
Film o średniej światłoczułości i drobnym ziarnie, taki jak Agfapan APX 100, nadaje się do bardzo wielu zastosowań.
 



 
Złe warunki oświetleniowe wymagają filmów o wysokiej światłoczułości, film Agfapan APX 400
jest tego przykładem.
 



 
Gdy wymagane są czarno-białe slajdy, stosuje się niedościgniony film Agfa
Scala 200x.



 




Wywoływacze

W dawnych czasach fotograf musiał sam mieszać odczynniki. Dziś gotowe wywoływacze są dostępne w sklepach. W ostatnich latach zarysowała się wyraźna tendencja do stosowania koncentratów, które po dodaniu wody, mogą być natychmiast użyte.
 






Krok po kroku do negatywu
 





Którego zestawu filmu i wywoływacza będziesz używał zależy tylko i wyłącznie od twoich własnych potrzeb, przyzwyczajeń i od fotografowanych obiektów. Ważne jest, żeby pomyśleć o czułości wywoływacza podczas robienia zdjęć. Najpierw zdecyduj się na wywoływacz, a potem na wybór konkretnego filmu.

Wskazówka: Czy jesteś zadowolony z aktualnego zestawu?
Jeśli tak, to się go trzymaj! Da ci to pewność w obchodzeniu się z materiałem i szybko osiągniesz wyniki w postaci stałej i dobrej jakości. Zawsze lepiej wybrać nowy "cudowny wywoływacz" metodą prób i błędów.
 



 
Laboratorium
 



 
Wyłączone światło
 



 
Do zbiornika
 



 
Przygotowanie
 



 
Rozpoczęcie wywoływania
 



 
Metoda wywoływania
 



 
Kąpiel pośrednia
 



 
Kąpiel utrwalająca
 



 
Końcowe płukanie
 



 
Zapobieganie powstawaniu śladów suszenia
 



 
Suszenie



 




Kryteria wywoływania filmów
 





Ważnymi czynnikami są zadymienie, maksymalna i minimalna gęstość,
oraz osiągalna czułość.
Równie interesujące są ziarno, definicja i rozdzielczość wynikające z konkretnej konformacji.

Celowe zmiany efektywnie użytecznej czułości poprzez przedłużone lub skrócone wywoływanie nie jest czymś, co zostało ostatnio wprowadzone w tzw. 'push films'. Fotografowie, którzy robią zdjęcia czarno-białe, korzystają z możliwości ustalenia czułości filmu, ale także z gradacji (lub kontrastu) materiału.


Odczynniki chemiczne są przedstawione w zależności od warunków przechowywania, tendencji do utleniania, stopnia rozcieńczenia i jednorodności oraz czasu przydatności do użycia koncentratów.

Uwaga: Wytyczne dotyczą temperatury procesu wynoszącej 20 °C.
Jeśli zmienisz temperaturę, musisz zmienić także czasy poszczególnych etapów. Jednak musisz pozostać w zakresie 20-22 °C. Wyższe temperatury skracają proces i powodują, że uzyskanie konkretnych rezultatów jest trudniejsze. Także nalewanie cieczy o zbyt wysokich temperaturach do naczyń może powodować nieregularność procesu wywoływania. Istnieją filmy, których producenci szczególnie przestrzegają przed stosowaniem takich metod.
Wskazówka: Zmiany czasu wywoływania w związku z temperaturą może zmienić gradację.
 






 
Test klatek
 



 
Przedłużone wywoływanie
 



 
Wywoływanie rotacyjne
 



 




Czarno-białe internegatywy
 







 

Istnieją dwie możliwości naświetlania slajdów na materiale czarno-białym:
Przez kontakt, w przypadku dużych formatów, lub przez reprodukcję. Rozpraszanie naświetlania wstępnego na niektórych jednostkach reprodukcyjnych nie powinno być stosowane, ponieważ negatywy są zbyt płaskie. Gradacja negatywu czarno-białego może być dokładnie kontrolowana podczas wywoływania. Filmy o niskiej światłoczułości i drobnym ziarnie, takie jak Agfa APX 25 powinny być nadmiernie naświetlone o 1-1½ stopnia i o około 20% krócej wywoływane w celu uzyskania delikatnej gradacji. Dotyczy to także produkcji czarno-białych slajdów.
 






 
 
Czarno-białe slajdy domowej roboty

Najłatwiejsze rozwiązanie pochodzi z Leverkusen: Agfa Scala 200 x
zapewnia najkrótszą drogę do slajdów. Wywoływanie jest wykonywane w specjalistycznych laboratoriach. Alternatywą jest skopiowanie czarno-białych negatywów na film negatywowy o niskiej światłoczułości, taki jak Agfapan APX 25. W ten sposób można uzyskać dobre slajdy, których kontrast może być zmieniany poprzez wybór filmu, oraz podczas wywoływania.
Następna lekcja:
Tworzenie własnych odbitek artystycznych



 






Fotografia
-
Kurs Laboratoryjny Fotografii Czarno-Białej - Wywoływanie Czarno-Białych Negatywów
<-- Tu jesteś



O
Agfa |
Strona główna Agfa | Fotografia
Galeria Fotograficzna Agfa | Produkty | Laboratoria FotograficzneAdvanced Photo System | Tendencje & Doświadczenia | Biuletyn

©1998 Agfa-Gevaert AG, Informacje o Prawach Autorskich i Znakach Handlowych








Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
index
index
index
index
index
index
index
index
index

więcej podobnych podstron