malarz tapeciarz 714[01] z1 06 n


MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Monika Galos
Malowanie technikÄ… kazeinowÄ… i krzemianowÄ…
714[01].Z1.06
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2006
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Recenzenci:
mgr inż. Szablewska Ewa
mgr inż. Romik Zbigniew
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Machnik Marek
Konsultacja:
mgr inż. Machnik Marek
mgr inż. Sagan Teresa
Korekta:
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 714[01].Z1.06
Malowanie techniką kazeinową i krzemianową, zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu Malarz  tapeciarz 714[01]
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2006
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
1
SPIS TREÅšCI
1. Wprowadzenie 3
2. Wymagania wstępne 6
3. Cele kształcenia 7
4. Przykładowe scenariusze lekcji 8
5. Ćwiczenia 15
5.1.Rodzaje farb kazeinowych, właściwości i zastosowanie 15
5.1.1. Ćwiczenia 15
5.2. Farby krzemianowe - właściwości i zastosowanie 18
5.2.1. Ćwiczenia 18
5.3. Przygotowanie podłoża pod malowanie kazeinowe i krzemianowe 21
5.3.1. Ćwiczenia 21
5.4. Malowanie farbami kazeinowymi 24
5.4.1. Ćwiczenia 24
5.5. Malowanie farbami krzemianowymi 27
5.5.1. Ćwiczenia 27
5.6. Obliczanie zużycia farb kazeinowych i krzemianowych 29
5.6.1. Ćwiczenia 29
5.7. Warunki techniczne wykonania i odbioru robót 30
5.7.1. Ćwiczenia 30
5.8. Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony środowiska
dotyczÄ…ce malowania technikÄ… kazeinowÄ… i krzemianowÄ… 31
5.8.1. Ćwiczenia 31
6. Ewaluacja osiągnięć ucznia 32
7. Literatura 44
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
2
1. WPROWADZENIE
Przekazujmy Państwu Poradnik dla nauczyciela, który będzie pomocny w realizowaniu
modułowego programu nauczania dla zawodu malarz - tapeciarz. Jest to część pakietu
edukacyjnego dla jednostki modułowej  Malowanie techniką kazeinową i krzemianową .
W poradniku zamieszczono:
- zestaw umiejętności, jakie powinien opanować uczeń przed przystąpieniem do realizacji
programu jednostki modułowej,
- zestaw umiejętności, jakie powinien opanować uczeń w wyniku realizacji programu
jednostki modułowej,
- przykładowe scenariusze prowadzenia zajęć,
- propozycje ćwiczeń, które mają na celu wykształcenie u uczniów umiejętności
praktycznych,
- propozycje testów osiągnięć edukacyjnych uczniów przeprowadzanych na zakończenie
realizacji programu jednostki modułowej,
- wykaz literatury.
Do propozycji ćwiczeń dołączone są wskazówki dotyczące ich realizacji oraz zalecane
środki dydaktyczne.
Kwalifikacje jakie uczeń ma uzyskać w ramach tej jednostki modułowej, narzucają
wykorzystanie aktywizujÄ…cych metod nauczania takich jak:
- ćwiczenia praktyczne po przeprowadzeniu instruktażu,
- pogadanka z pokazem,
- metoda tekstu przewodniego,
- dyskusja dydaktyczna.
Forma organizacyjna pracy uczniów może również być zróżnicowana  praca
samodzielna pozwala dokładniej ocenić indywidualne postępy ucznia i jest zgodna z formą
egzaminów zewnętrznych, jednakże praca w zespole pozwala usprawnić organizację proces
i skrócić czas wykonywania ćwiczenia co, w razie potrzeby, pozwala na jego powtórzenie.
Oprócz tego jest to okazja do kształtowania i oceniania umiejętności współpracy w zespole.
W każdej z podanych metod nauczania istotną rolę odgrywa wykonywanie ćwiczeń,
mających na celu ukształtowanie nowych umiejętności i utrwalenie tych, które zostały nabyte
wcześniej. Umieszczone w poradniku ćwiczenia należy traktować jako przykładowe.
Nauczyciel może tworzyć nowe ćwiczenia, dostosowane do możliwości i warunków
lokalnych, jednakże powinny one prowadzić do osiągnięcia wszystkich celów określonych
w programie jednostki modułowej.
Po wykonaniu zaplanowanych ćwiczeń uczeń ma możliwość sprawdzenia poziomu
swoich postępów, odpowiadając na pytania podane w podrozdziale Sprawdzian postępów.
Według tego samego zestawu pytań, nauczyciel dokonuje oceny osiągnięć ucznia. Uczeń
powinien samodzielnie przeczytać pytania i udzielić na nie odpowiedzi. W tym celu wstawia
X obok słowa:
- TAK  jeżeli jego odpowiedz na pytanie jest twierdząca (operacja wykonana w sposób
prawidłowy)
- NIE  jeżeli jego odpowiedz na pytanie jest przecząca (operacja wykonana w sposób
nieprawidłowy, niepełny).
Podobne czynności wykonuje nauczyciel, obserwując zachowanie ucznia i efekty jego
pracy. Po dokonaniu przeglądu odpowiedzi, określa się pytania, na które uczeń nie potrafił
odpowiedzieć lub odpowiedział przecząco. Brak odpowiedzi lub zakreślenia obok zapisu NIE
wskazują luki w wiedzy i umiejętnościach. Zmusza to ucznia do ponownego zapoznania się
z potrzebnymi treściami, powtórzenia ćwiczenia lub jego części. Podczas oceny należy
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
3
przyjąć zasadę, że zadanie (ćwiczenie) będzie zaliczone tylko wtedy, kiedy będzie wykonane
zgodnie z przyjętymi standardami i kryteriami. Można stosować przyjęty w danej placówce
wewnętrzny system oceniania, można też potwierdzać umiejętności ucznia w skali
dwustopniowej: ćwiczenie(zadanie) zaliczone, ćwiczenie (zadanie) nie zaliczone.
Na zakończenie realizacji programu jednostki modułowej nauczyciel przeprowadza
sprawdzian sumatywny, którego wynik określa poziom przyswojonych wiadomości
i ukształtowanych umiejętności. W tym celu nauczyciel może posłużyć się propozycjami
testów teoretycznych i praktycznych.
Zajęcia mogą być prowadzone w pracowniach ćwiczeń praktycznych, dostosowanych do
realizacji modułowego programu nauczania, pracowniach symulacyjnych Centrów
Kształcenia Praktycznego lub na wydzielonych poligonach na placu budowy, w warunkach
pozwalających skoncentrować się na szkoleniu. Nauczyciel powinien dysponować
kompletem podstawowych narzędzi dla każdego ucznia. Wielkość pracowni, liczba stanowisk
ćwiczeniowych, ilość materiałów, sprzętu i pomocy dydaktycznych powinna w pełni
umożliwić realizację programu.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
4
Schemat układu jednostek modułowych
714[01]. Z1
Technologia robót
malarskich
714[01].Z1.01
Dobieranie materiałów, narzędzi
i sprzętu do malowania
714[01].Z1.02
Przygotowywanie farb i materiałów
pomocniczych do prac malarskich
714[01].Z1.03
Malowanie technikÄ… wapiennÄ… i cementowÄ…
714[01].Z1.04
Malowanie farbÄ… klejowÄ…
714[01].Z1.05
Malowanie farbÄ… emulsyjnÄ…
714[01].Z1.06
Malowanie technikÄ… kazeinowÄ… i krzemianowÄ…
714[01].Z1.07
Malowanie farbÄ… olejnÄ…
714[01].Z1.08
Wykonywanie powłok lakierniczych
714[01].Z1.10
Wykonywanie zdobień powłok, ornamentów
i napisów
714[01].Z1.09
Wykonywanie malarskich robót naprawczych
i renowacyjnych
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
5
2. WYMAGANIA WSTPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
- stosować terminologię budowlaną,
- odróżniać technologie wykonania budynku,
- przestrzegać zasad bezpiecznej pracy, przewidywać i zapobiegać zagrożeniom,
- stosować procedury udzielania pierwszej pomocy osobom poszkodowanym,
- rozpoznawać i charakteryzować podstawowe materiały budowlane,
- odczytywać i interpretować rysunki budowlane,
- posługiwać się dokumentacją budowlaną,
- wykonywać przedmiary i obmiary robót,
- wykonywać pomiary i rysunki inwentaryzacyjne,
- organizować stanowiska składowania i magazynowania,
- transportować materiały budowlane,
- rozpoznawać i dobierać farby i materiały pomocnicze do prac malarskich,
- dobierać rodzaj i kolor farby w zależności od funkcji i charakteru pomieszczenia,
obiektu,
- przygotowywać farby i materiały pomocnicze do malowania,
- rozpoznawać oraz dobierać ręczne i mechaniczne narzędzia i sprzęt malarski,
- odczytywać dokumentację budowlaną w celu rozpoznania rodzaju robót malarskich,
- oceniać warunki techniczne przystąpienia do malowania,
- stosować ogólne zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej
w trakcie przygotowania podłoża i wykonywania robót malarskich.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
6
3. CELE KSZTAACENIA
W wyniku realizacji ćwiczeń podanych w poradniku uczeń powinien umieć:
- nazwać i dobrać składniki farby kazeinowej,
- nazwać i dobrać składniki farby krzemianowej,
- odmierzyć składniki farby kazeinowej i krzemianowej,
- przygotować farbę kazeinową i krzemianową,
- przygotować podłoże pod malowanie farbą kazeinową i krzemianową,
- dobrać narzędzia oraz sprzęt do malowania farbami kazeinowymi i krzemianowymi,
- nanieść powłoki malarskie z farby kazeinowej i krzemianowej,
- wykonać powłoki malarskie na elewacji budynku,
- zorganizować stanowisko robocze do malowania farbami kazeinowymi
i krzemianowymi,
- określić szacunkowo ilość potrzebnego materiału,
- zmontować rusztowanie do wykonania robót elewacyjnych,
- dokonać obmiaru robót malarskich,
- dostarczyć materiały do malowania techniką kazeinową i krzemianową na stanowisko
robocze,
- wykonać malowanie farbami krzemianowymi i kazeinowymi z zachowaniem przepisów
bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony środowiska.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
7
4. PRZYKAADOWE SCENARIUSZE ZAJĆ.
Scenariusz zajęć 1
Jednostka modułowa: Malowanie techniką kazeinową i krzemianową.
Temat: Malowanie farbą kazeinową na podłożu cementowo wapiennym.
Cele kształcenia:
Po zakończeniu zajęć uczniowie potrafią:
- przygotować stanowisko pracy,
- dostarczyć z magazynu potrzebne narzędzia, sprzęt i materiały malarskie,
- dokonać przedmiaru robót,
- rozcieńczyć farbę kazeinową do odpowiedniej konsystencji,
- stosować zasadę malowania  mokre na mokre ,
- wymalować podłoże za pomocą pędzli,
- utrzymywać ład i porządek na stanowisku,
- przestrzegać przepisy dotyczące bezpieczeństwa higieny pracy.
Pojęcia kluczowe:
- kazeina,
- konsystencja farby kazeinowej,
- malowanie  mokre na mokre .
Czas 180 min.
Metoda: przewodniego tekstu.
Åšrodki dydaktyczne:
- poradnik dla ucznia  Malowanie technikÄ… kazeinowÄ… i krzemianowÄ… ,
- tekst przewodni ( 3 załączniki),
- narzędzia i sprzęt malarski,
- materiały malarskie w postaci farby kazeinowej, w ilości 4 litry na zespół.
Organizacja stanowiska dydaktycznego
- podłoże o powierzchni 5 m2, cementowo  wapienne,
- stoliki uczniowskie, umożliwiające skorzystanie z literatury i zapisanie notatek.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
- w grupach lub indywidualnie, w zależności od liczby stanowisk.
Przebieg zajęć:
Faza 1  Informacje
Uczniowie zapoznają się z tematem ćwiczenia, które mają wykonać. Udzielają odpowiedzi na
pytania sprawdzające wiedzę potrzebną do wykonania ćwiczenia (załącznik 1).Obliczają ilość
potrzebnego materiału do wykonania ćwiczenia (czas około 20 min).
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
8
Faza 2  Planowanie
Uczniowie przygotowują proces realizacji zadania praktycznego. Wypełniają formularze
(załącznik 2) zapisując w nich kolejność wykonywanych czynności oraz potrzebne narzędzia
i sprzęt (czas około 10 minut).
Faza 3  Ustalenie
Nauczyciel sprawdza odpowiedzi i obliczenia uczniów, a następnie rozpoznaje i koryguje
błędy w procesie technologicznym. Uczniowie ustalają z nauczycielem etapy i sposób
przeprowadzenia kontroli międzyoperacyjnej i końcowej. Następnie uczniowie pobierają
materiały, narzędzia oraz sprzęt z magazynu (czas około 20 minut).
Faza 4 Realizacja
Uczniowie samodzielnie wykonują zadanie. Nauczyciel czuwa nad prawidłowym
przebiegiem procesu pracy i zachowaniem przepisów bezpieczeństwa higieny pracy (czas
około 90 minut).
Faza 5  Sprawdzenie
KontrolÄ™ wykonujÄ… uczniowie podczas wykonywania malowania oraz po jego wykonaniu.
Uczniowie sprawdzają swoją pracę według przygotowanego arkusza kontroli jakości
(załącznik 3) i dokonują oceny w skali od 0 do 1 punktu. Nauczyciel kontroluje pracę
uczniów według takiego samego arkusza (czas około 10 minut).
Faza 6  Analiza
Uczniowie odpowiadają na pytanie: co zrobiłbym lepiej gdybym to zadanie wykonywał
jeszcze raz?
Nauczyciel podsumowuje ćwiczenie, wskazuje umiejętności jakie zostały nabyte. Następnie
omawia nieprawidłowości jakie wystąpiły w procesie realizacji ćwiczenia i wyjaśnia jak ich
uniknąć w przyszłości (czas około 30min).
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
9
Załącznik 1
Pytania sprawdzające wiedzę potrzebną do wykonania ćwiczenia:
1) Jakie znasz sposoby nanoszenia farby kazeinowo  klejowej?
2) Na czym polega zasada malowanie  mokre na mokre ?
3) Jakich narzędzi i sprzętu użyjesz do malowania kazeinowego?
4) Ile czasu schnie powłoka kazeinowo  klejowa?
5) W jakiej temperaturze można malować techniką kazeinową?
6) Jak przygotujesz stanowisko pracy?
7) Jak obliczysz ilość potrzebnego materiału do wykonania ćwiczenia?
8) Jak ma być konsystencja farby do malowania podłoży pędzlem?
9) Jaka jest kolejność wykonywania robot malarskich?
Obliczenia:
Powierzchnia ściany w metrach kwadratowych
.............................................................................
Ilość potrzebnej farby kazeinowej przy jednokrotnym malowaniu,
.............................................................................
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
10
Załącznik 2
Planowanie czynności.
Lp. Czynności technologiczne Sprzęt i narzędzia
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
11
Załącznik 3
Kontrola międzyoperacyjna i końcowa (ocena w skali od 0 do 1 punktu)
Kontrola międzyoperacyjna Ilość Kontrola końcowa Ilość
punktów punktów
Suma punktów kontroli Suma punktów kontroli końcowej
międzyoperacyjnej
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
12
Scenariusz zajęć 2
Jednostka modułowa: Malowanie techniką kazeinową i krzemianową.714[01].Z1.06.
Temat: Montaż rusztowania typu  Warszawa oraz wykonanie powłoki krzemianowej na
elewacji budynku przy użyciu pędzla.
Cele kształcenia:
Po zakończeniu zajęć uczniowie potrafią
- ocenić stan techniczny podłoża,
- zmontować rusztowanie typu  Warszawa
- rozcieńczyć farbę krzemianową do żądanej konsystencji,
- dobrać potrzebne narzędzia, sprzęt, materiały i środki ochrony indywidualnej do
malowania farbÄ… krzemianowÄ…,
- posłużyć się narzędziami i sprzętem malarskim do malowania farbą krzemianową,
- wykonać malowanie farbą krzemianową metodą  mokre na mokre , z przestrzeganiem
przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
- utrzymywać ład na stanowisku pracy.
Metody nauczania uczenia siÄ™:
- dyskusja dydaktyczna,
- ćwiczenia praktyczne.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
- w grupach lub indywidualnie, w zależności od liczby stanowisk.
Organizacja stanowiska dydaktycznego
- wyznaczone miejsca ćwiczeniowe na elewacji budynku,
- podłoże o powierzchni 5 m2, cementowo  wapienne, zagruntowane mlekiem
wapiennym,
- stoliki uczniowskie, umożliwiające skorzystanie z literatury i zapisanie notatek.
Åšrodki dydaktyczne:
- materiały (gotowa farba krzemianowa w ilości 5 litrów na stanowisko ),
- narzędzia i sprzęt (aparat natryskowy, pędzel ławkowiec, pędzel angielski, pędzel
rogowy, drabina, wiadro, pojemnik, rusztowanie typu  Warszawa ),
- literatura (poradnik dla ucznia, Poradnik majstra budowlanego),
- instrukcja montażu rusztowania,
- instrukcja użycia aparatu malarskiego.
Czas: 240min.
Przebieg zajęć:
Czynności nauczyciela:
1. Nauczyciel dopilnowuje, aby uczniowie zajęli stanowiska pracy w odpowiednim ubraniu
roboczym, sprawdza obecność, wpisuje temat zajęć na tablicy i poleca wpisać go do
dzienniczków uczniowskich (10 minut).
2. Nauczyciel inicjuje dyskusję, w trakcie której zwraca uwagę na specyfikę wykonywania
robót malarskich elewacyjnych, na zewnątrz budynku (10 minut).
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
13
3. Nauczyciel poleca uczniom zapoznanie się z właściwym materiałem nauczania
w poradniku dla ucznia  uczniowie wykonujÄ™ polecenie (20 minut).
4. Uczniowie odpowiadajÄ… na wskazane przez nauczyciela pytania sprawdzajÄ…ce (15 minut).
5. Nauczyciel dzieli grupę na zespoły dwuosobowe, przydziela stanowiska ćwiczeniowe,
a następnie określa zakres ćwiczenia do wykonania (10 minut).
6. Każdy zespół ocenia stan podłoża, zakres robót, a następnie określa plan działania
(potrzebne narzędzia, materiały i technologię wykonania) (20 minut).
7. Zespoły konsultują swoje plany działania z nauczycielem, dokonują w nich ewentualnych
poprawek (15 minut).
8. Uczniowie pobierają z magazynu potrzebne materiały, narzędzia, sprzęt i środki ochrony
indywidualnej, organizujÄ… stanowisko pracy (10 minut).
9. Uczniowie przygotowujÄ… stanowisko pracy, montujÄ… rusztowanie typu  Warszawa
(45 minut).
10. Uczniowie wykonuje malowanie farbÄ… krzemianowÄ… zgodnie z zasadÄ… metody malowania
mokre na mokre za pomocą pędzla ławkowca (45 minut).
11. Uczniowie likwidują stanowisko pracy, czyszczą i odnoszą narzędzia do magazynu,
rozliczają materiały (15 minut).
12. Uczniowie dokonują samooceny wykonanej pracy i konfrontują własna ocenę z oceną
nauczyciela (10 minut).
13. Dyskusja w grupie na temat uzyskanej jakości pracy i przyczyn popełnianych błędów
(15 minut).
14. Nauczyciel podsumowuje dyskusję, zwraca uwagę na najważniejsze elementy zajęć
(10 minut).
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
14
5. ĆWICZENIA
5.1. Rodzaje farb kazeinowych - właściwości i zastosowanie
5.1.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Przygotuj klej kazeinowy.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przygotować stanowisko do wykonania ćwiczenia,
2) przygotować odpowiednie narzędzia,
3) przygotować klej kazeinowy zgodnie z poleceniem nauczyciela,
4) obserwować zmiany zachodzące podczas mieszania,
5) zapisać wyniki obserwacji,
6) uporządkować stanowisko.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenie praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- wiadro,
- mieszadło,
- kazeina w proszku w ilości około 0.2 kg,
- woda w ilości około1 litra,
- sito malarskie.
Ćwiczenie 2
Spośród różnych składników farb wybierz składniki farby kazeinowo  wapiennej.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) rozpoznać składniki farby,
3) sformułować wnioski i zapisać je w zeszycie.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
15
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- dyskusja dydaktyczna,
- ćwiczenie praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- klej kazeinowy w ilości około 0.5 kg,
- ciasto wapienne w ilości około 0.5 kg,
- kreda malarska w ilości około 0.5 kg,
- pigment w proszku w ilości około 0.5 kg,
- pokost lniany w ilości 1 litra,
- mydło szare w postaci pasty, w ilości około0.5 kg,
- wapno suchogaszone w ilości około 0.5 kg.
Ćwiczenie 3
Przygotuj 5 litrów farby kazeinowo  klejowej.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przygotować stanowisko robocze,
2) pobrać z magazynu składniki farby kazeinowo - klejowej,
3) pobrać z magazynu narzędzia i sprzęt,
4) zważyć składniki zgodnie z recepturą,
5) wymieszać składniki farby do odpowiedniej konsystencji,
6) przecedzić farbę przez sito,
7) obserwować zmiany zachodzące podczas mieszania składników,
8) przestrzegać przepisów bezpieczeństwa higieny pracy,
9) uporządkować stanowisko pracy.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- klej kazeinowy w ilości około 0,05 - 0,1 kg
- glinka malarska w ilości około 3 kg
- pigmenty (ultramaryna) w ilości około 0,003 kg
- wiaderko,
- mieszadło,
- waga,
- pojemnik cechowany,
- sito malarskie.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
16
Ćwiczenie 4
Porównaj właściwości farb kazeinowych. Odpowiedz, w jakiej temperaturze stosuje się
takie farby?
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) wyszukać w czasopismach lub w Internecie wiadomości na temat techniki kazeinowej,
2) sformułować wnioski, zapisać je do zeszytu i zaprezentować nauczycielowi.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- dyskusja dydaktyczna,
- praca z tekstem.
Åšrodki dydaktyczne:
- czasopisma branżowe: Murator, Cztery Kąty, Domowy Fachowiec,
- komputer z dostępem do Internetu,
- Poradnik majstra budowlanego.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
17
5.2. Farby krzemianowe - właściwości i zastosowanie
5.2.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Rozpoznaj składniki farby krzemianowej.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) rozpoznać składniki farby krzemianowej,
2) sformułować wnioski i zapisać je.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- dyskusja dydaktyczna,
- ćwiczenie praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- klej kazeinowy w ilości około 0,5 kg,
- ciasto wapienne w ilości około 0,5 kg,
- kreda malarska w ilości około 0,5 kg,
- pigment w proszku w ilości około 0,5 kg,
- pokost lniany w ilości około 0,5 litra,
- mydło szare w postaci pasty około 0,5 kg,
- szkło wodne potasowe w ilości około 0,5 kg,
- mielony piasek w ilości około 0,5 kg,
- talk techniczny w ilości około 0,5 kg.
Ćwiczenie 2
Przygotuj farbę krzemianową w ilości 5 litrów.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) przygotować narzędzia i sprzęt potrzebny do wykonania ćwiczenia,
3) odmierzyć odpowiednią ilość farby,
4) wymieszać farbę krzemianową,
5) przecedzić farbę przez sito,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
18
6) zaobserwować zmiany zachodzące podczas mieszania składników,
7) zanotować wyniki obserwacji,
8) przestrzegać przepisów bezpieczeństwa higieny pracy,
9) uporządkować stanowisko pracy.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenie praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- sucha farba krzemianowa z recepturą producenta w ilości około 1kg,
- szkło wodne potasowe w ilości około 1.5 litra,
- pigment biel cynkowa w ilości około 0,003kg,
- pojemnik cechowany,
- waga,
- woda z niską zawartością soli mineralnych,
- mieszadło,
- wiadro,
- środki ochrony osobistej.
Ćwiczenie 3
Porównaj właściwości farb silikatowych i silikonowych i odpowiedz, czym się różnią.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) poszukać innych informacji o farbach silikonowych i silikatowych w czasopismach,
Internecie lub w poradnikach budowlanych.
2) sformułować wnioski, zapisać do zeszytu i przedstawić je nauczycielowi.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- dyskusja dydaktyczna,
- praca z tekstem.
Åšrodki dydaktyczne:
- czasopisma branżowe Murator, Cztery Kąty, Domowy Fachowiec,
- komputer z dostępem do Internetu,
- Poradnik majstra budowlanego.
Ćwiczenie 4
Sprawdz czy farba silikatowa jest odporna na ścieranie.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
19
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) wymalować fragment ściany farbą silikatową, za pomocą pędzla,
2) przetrzeć po wyschnięciu pomalowaną powierzchnię szmatką,
3) zaobserwować czy powłoka starła się,
4) sformułować wnioski i przedstawić je nauczycielowi.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenie praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- farba silikatowa w ilości około 0.30 litra,
- pędzel,
- szmatka,
- wiadro.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
20
5.3. Przygotowanie podłoża pod malowanie kazeinowe i krzemianowe
5.3.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wykonaj naprawę uszkodzeń (oczyszczenie i uzupełnienie ubytków) na elewacji budynku.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) dokonać oceny stanu podłoża,
2) przygotować stanowisko pracy,
3) pobrać materiał i narzędzia z magazynu,
4) oczyścić podłoże z resztek starej zaprawy, kurzu, plam,
5) nałożyć zaprawę na ubytki za pomocą kielni lub metalowej pacy,
6) zatrzeć zaprawę pacą murarską,
7) przestrzegać przepisów bezpieczeństwa higieny pracy.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenie praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- gotowa zaprawa tynkarska w ilości około 2 kg,
- kielnia,
- paca murarska,
- paca metalowa,
- szpachelka,
- wiadro,
- szczotka i zmiotka,
- gÄ…bka.
Ćwiczenie 2
Zagruntuj 5 m2 podłoża cementowo wapiennego pod malowanie kazeinowe.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
21
Uczeń powinien:
1) dokonać oceny stanu podłoża,
2) wyznaczyć 5 m2 na podłożu cementowo  wapiennym w kabinie ćwiczeniowej,
3) przygotować stanowisko pracy,
4) pobrać materiał i narzędzia z magazynu,
5) oczyścić podłoże z resztek starej zaprawy, kurzu, plam,
6) uzupełnić ubytki w razie potrzeby,
7) przetrzeć podłoże papierem ściernym lub drewnianym klockiem,
8) zagruntować podłoże odpowiednim gruntownikiem,
9) przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenie praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- mleko wapienne z klejem kazeinowym w ilości 1 litra,
- pędzle malarskie,
- drabina,
- wiadro,
- taśma miernicza,
- taśma malarska,
- papier ścierny,
- klocek drewniany lub kamień szlifierski.
Ćwiczenie 3
Zagruntuj podłoże drewniane pod malowanie farbą kazeinowo  pokostową
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przygotować stanowisko pracy,
2) pobrać narzędzia i materiały z magazynu,
3) przeszlifować podłoże papierem ściernym o uziarnieniu 120
4) oczyścić podłoże drewniane z kurzu,
5) rozmieszać pokost lniany,
6) zagruntować podłoże drewniane,
7) dbać o porządek na stanowisku pracy,
8) oczyścić narzędzia po skończeniu pracy.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenie praktyczne
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
22
Åšrodki dydaktyczne:
- pędzel pierścieniowy, płaski,
- pokost lniany w ilości około 0.5 litra,
- wiaderko,
- papier ścierny o uziarnieniu 120,
- rozpuszczalnik uniwersalny w ilości około 0.5 litra.
Ćwiczenie 4
Zagruntuj 5 m2 powierzchni elewacji pod malowanie krzemianowe.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) dokonać oceny stanu podłoża,
2) wyznaczyć 5 m2 na elewacji budynku,
3) przygotować stanowisko pracy,
4) pobrać materiał i narzędzia z magazynu,
5) zmontować rusztowanie,
6) rozrobić gruntownik do odpowiedniej konsystencji (szkło wodne potasowe w stosunku 1 : 3)
7) oczyścić podłoże z resztek starej zaprawy, kurzu, plam,
8) uzupełnić ubytki w razie potrzeby,
9) przetrzeć papierem ściernym lub klockiem drewnianym podłoże,
10) zagruntować elewację,
11) przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenie praktyczne
Åšrodki dydaktyczne:
- szkło wodne potasowe w ilości około 1,5 litra,
- woda,
- pędzle malarskie,
- rusztowanie stolikowe lub ramowe,
- drabina,
- wiadro,
- taśma miernicza,
- taśma malarska,
- papier ścierny,
- klocek drewniany lub kamień szlifierski,
- okulary, rękawice ochronne.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
23
5.4. Malowanie farbami kazeinowymi
5.4.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wykonaj jednowarstwową powłokę kazeinowo  klejową w kolorze pastelowym, za
pomocą aparatu natryskowego, na podłożu o powierzchni 5 m2.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przygotować stanowisko i zabezpieczyć go przed zabrudzeniem,
2) pobrać z magazynu narzędzia, sprzęt oraz farbę kazeinowo  klejową,
3) wyznaczyć powierzchnię do malowania farbą kazeinowo - klejową,
4) wymieszać dokładnie farbę,
5) pomalować ścianę za pomocą aparatu natryskowego,
6) stosować zasadę malowania  mokre na mokre .
7) przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenie praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- farba kazeinowo  klejowa w ilości około 3 litrów,
- pigment pastelowy w ilości około 0,003 litra,
- narzędzia (pędzel ławkowiec, pędzel krzywy, szpachelka, aparat natryskowy),
- wiaderko,
- drabina,
- taśma malarska,
- folia malarska,
- przymiar składany,
- woda,
- rękawice i okulary ochronne.
Ćwiczenie 2
Pomaluj ścianę o powierzchni 5 m2 farbą kazeinowo  wapienną w kolorze jasnym,
za pomocą pędzla ławkowca.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien przygotować teksty
przewodnie oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
24
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeczytać tekst przewodni, odpowiedzieć na zawarte w nim pytania i zaplanować proces
wykonania ćwiczenia,
2) przedyskutować plan działania z nauczycielem,
3) wykonać zaplanowane prace,
4) skontrolować jakość wykonania,
5) wyciągnąć wnioski i zapisać je w dzienniczku uczniowskim.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- tekst przewodni.
Åšrodki dydaktyczne:
- farba kazeinowo - wapienna w ilości około 3 litrów,
- pigment,
- narzędzia (pędzel ławkowiec, pędzel krzywy, szpachelka),
- wiaderko,
- drabina,
- taśma malarska,
- folia malarska,
- przymiar składany,
- woda,
- rękawice i okulary ochronne,
- teksty przewodnie.
Ćwiczenie 3
Pomaluj fragment ściany farbą kazeinowo  pokostową, za pomocą wałka malarskiego.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przygotować stanowisko pracy,
2) zabezpieczyć stanowisko przed zabrudzeniem,
3) pobrać z magazynu narzędzia, sprzęt oraz farbę kazeinowo  pokostową,
4) wyznaczyć powierzchnię do malowania farbą kazeinowo  pokostową,
5) wymieszać dokładnie farbę,
6) pomalować ścianę za pomocą wałka malarskiego,
7) przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenie praktyczne
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
25
Åšrodki dydaktyczne:
- farba kazeinowo - pokostowa w ilości około 2 litrów,
- narzędzia (pędzel ławkowiec, pędzel krzywy, szpachelka, wałek malarski z kratką
i kuwetÄ…),
- wiaderko,
- drabina,
- taśma malarska,
- folia malarska,
- przymiar składany,
- woda,
- rękawice i okulary ochronne.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
26
5.5. Malowanie farbami krzemianowymi
5.5.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Pomaluj powierzchnię 5m2 na elewacji budynku farbą krzemianową białą, za pomocą
pędzla.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przygotować stanowisko,
2) zmontować rusztowanie,
3) zabezpieczyć stanowisko przed zabrudzeniem,
4) pobrać z magazynu narzędzia, sprzęt oraz farbę krzemianową,
5) wyznaczyć powierzchnię do malowania,
6) wymieszać dokładnie farbę,
7) pomalować elewację za pomocą pędzla,
8) przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenie praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- farba krzemianowa (silikatowa) w ilości około 2 litrów,
- narzędzia (pędzel ławkowiec, pędzel krzywy, szpachelka, wałek malarski z kratką
i kuwetÄ…),
- wiaderko,
- rusztowanie,
- drabina,
- taśma malarska,
- folia malarska,
- przymiar składany,
- woda,
- rękawice i okulary ochronne.
Ćwiczenie 2
Powierzchnię elewacji pomaluj w dwóch kolorach  w kolorze jasnym duże
powierzchnie, elementy wystające, na przykład cokoły, gzymsy, fasady, ornamenty pomaluj
w kolorze ciemniejszym.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
27
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przygotować stanowisko,
2) zmontować rusztowanie,
3) zabezpieczyć stanowisko przed zabrudzeniem,
4) pobrać z magazynu narzędzia, sprzęt oraz farbę krzemianową w kolorze jasnym
i ciemnym,
5) wyznaczyć miejsca do malowania w kolorze jasnym,
6) wyznaczyć miejsca do malowania w kolorze ciemnym,
7) wymieszać dokładnie farbę w kolorze jasnym,
8) wymieszać dokładnie farbę w kolorze ciemnym,
9) odcinać pędzlem płaskim linie styku dwóch kolorów,
10) pomalować elewację za pomocą pędzla,
11) przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- ćwiczenie praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- farba krzemianowa w kolorze jasnym w ilości około1 litra,
- farba krzemianowa w kolorze ciemnym w ilości około 0.5 litra,
- narzędzia (pędzel ławkowiec, pędzel krzywy, pędzel płaski, szpachelka, wałek malarski
z kratkÄ… i kuwetÄ…),
- wiaderko,
- sznurek malarski,
- rusztowanie,
- drabina,
- taśma malarska,
- folia malarska,
- przymiar składany,
- woda,
- rękawice i okulary ochronne.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
28
5.6. Obliczanie zużycia farb kazeinowych i krzemianowych
5.6.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Oblicz powierzchnię pomalowanych przegród w pomieszczeniu. Zastanów się, w jaki
sposób, bez drabiny, można zmierzyć powierzchnię sufitu?
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania oraz zapoznać uczniów z zasadami bezpiecznej pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) zmierzyć długość ,szerokość, wysokość pomieszczenia,
2) obliczyć powierzchnię ścian w metrach kwadratowych,
3) obliczyć powierzchnię sufitu,
4) zsumować obliczoną powierzchnię,
5) zapisać pomiary w zeszycie.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- dyskusja dydaktyczna,
- ćwiczenie praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- taśma miernicza, kalkulator,
Ćwiczenie 2
Oblicz ilość farby krzemianowej i kazeinowej potrzebnej do dwukrotnego malowania
5 m2 sufitu.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przypomnieć sobie wiadomości dotyczące obmiaru robót malarskich,
2) dokonać obliczeń,
3) podać ilość farby potrzebnej do wymalowania sufitu,
4) wyniki zapisać w zeszycie.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- dyskusja dydaktyczna,
- ćwiczenie obliczeniowe.
Åšrodki dydaktyczne:
- kalkulator.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
29
5.7. Warunki techniczne wykonania i odbioru robót
5.7.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Dokonaj odbioru robót na podłożu pomalowanym farbą krzemianową.
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) sprawdzić przy pomocy tkaniny, czy powłoka się wyciera,
2) sprawdzić stan powłoki poprzez oględziny,
3) ocenić wykonanie powłoki krzemianowej,
4) sformułować wnioski i zapisać do zeszytu.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- dyskusja dydaktyczna,
- ćwiczenie praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- stanowisko ćwiczeniowe z wykonaną powłoką krzemianową,
- tkanina bawełniana,
- Poradnik majstra budowlanego.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
30
5.8. Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony
środowiska dotyczące malowania techniką kazeinową
i krzemianowÄ…
5.8.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Dobierz odpowiednie środki ochrony indywidualnej i omów jakie występują zagrożenia
dla malarza wykonujÄ…cego malowanie farbÄ… kazeinowÄ…
Wskazówki do realizacji:
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić jego zakres
i techniki wykonania.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) dobrać odpowiednie środki ochrony indywidualnej,
2) zaprezentować je i omówić ich przeznaczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia siÄ™:
- pokaz z objaśnieniem,
- praca z tekstem,
- ćwiczenie praktyczne.
Åšrodki dydaktyczne:
- okulary ochronne,
- maseczki,
- nakolanniki,
- rękawice,
- ubranie robocze,
- nakrycie głowy,
- kask ochronny.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
31
6. EWALUACJA OSIGNIĆ UCZNIA
Przykłady narzędzi pomiaru dydaktycznego
Test 1 (pisemny)
Test dwustopniowy do jednostki modułowej  Malowanie techniką
kazeinowÄ… i krzemianowÄ… 
Test składa się z 20 zadań wielokrotnego wyboru w tym:
- z poziomu podstawowego zadania: 1, 2, 3, 5, 6, 7 ,8, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 17, 19 ,20.
- z poziomu ponadpodstawowego: 4, 9, 10, 16.
Punktacja zadań 0 lub 1 punkt
Za każdą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz lub jej brak
uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
- dopuszczający  za rozwiązanie co najmniej 9 zadań z poziomu podstawowego,
- dostateczny  za rozwiązanie co najmniej 12 zadań z poziomu podstawowego,
- dobry  za rozwiązanie 16 zadań, w tym co najmniej 2 z poziomu ponadpodstawowego,
- bardzo dobry  za rozwiązanie 19 zadań, w tym co najmniej 3 z poziomu
ponadpodstawowego
Klucz odpowiedzi: 1.a, 2.b, 3.c, 4.a, 5.c, 6.c, 7.c, 8.a, 9.a, 10.c, 11.d, 12.a, 13.c,
14.d, 15.d, 16.b, 17.a, 18.c, 19.a, 20.c.
Plan testu
Nr Cel operacyjny (mierzone osiągnięcia Kategoria Poziom Poprawna
zad. ucznia)  uczeń potrafi celu wymagań odpowiedz
Wymienić rodzaj spoiwa w farbie
1. A P a
kazeinowo - wapiennej
Wymienić rodzaj spoiwa w farbie
2.
A P b
kazeinowo - klejowej
Wymienić rodzaj spoiwa w farbie
3.
A P c
kazeinowo - pokostowej
4. Określić ilość kazeiny w farbie
C PP a
Zidentyfikować rodzaj spoiwa
5.
A P c
w farbie krzemianowej
6. Wymienić rodzaje farby krzemianowej
A P c
7. Wyjaśnić znaczenie słowa fiksatywy
B P c
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
32
Określić rodzaje podłoży pod
8.
C P a
malowanie farbÄ… kazeinowo - wapiennÄ…
Określić gruntowniki stosowane
9. w technice kazeinowej na podłożu C PP a
cementowo - wapiennym
Określić gruntowniki stosowane
10. w technice kazeinowej na podłożu C PP c
drewnianym,
Wymienić rodzaje pędzli używanych
11.
A P d
do malowania farbami krzemianowymi
Wymienić kolejność czynności
12. związanych z przygotowaniem podłoża A P a
pod malowanie kazeinowe
Wymienić temperaturę wykonania
13.
A P c
powłok krzemianowych
Wymienić zasady malowania
14.
A P d
w technice krzemianowej
Określić, po jakim czasie można
15. przystąpić do malowania drugiej C P d
warstwy farbÄ… krzemianowÄ…
Określić wpływ czynników
16. atmosferycznych na wykonanie C PP b
powłoki krzemianowej
Zidentyfikować ilość zużycia farby
17. kazeinowo  pokostowej na elewacji A P a
budynku
18. Określić czas odbioru robót C P c
Rozróżnić wady powłok
19.
B P a
krzemianowych
Określić wysokość, warunkującą
20. C P c
wykonywanie prac na wysokości
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
33
PRZEBIEG TESTOWANIA
Przebieg testowania
Instrukcja dla nauczyciela
1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu z co najmniej jednotygodniowym
wyprzedzeniem.
2. Omów z uczniami sposób udzielania odpowiedzi (karta odpowiedzi).
3. Zapewnij uczniom możliwość samodzielnej pracy.
4. Rozdaj uczniom zestawy zadań testowych i karty odpowiedzi oraz podaj czas
przeznaczony na udzielanie odpowiedzi.
5. Postaraj się stworzyć odpowiednią atmosferę podczas przeprowadzania pomiaru
dydaktycznego (rozładuj niepokój, zachęć do sprawdzenia swoich możliwości).
6. Kilka minut przed zakończeniem sprawdzianu przypomnij uczniom o zbliżającym się
czasie zakończenia udzielania odpowiedzi.
7. Zbierz karty odpowiedzi oraz zestawy zadań testowych.
8. Określ wyniki i wpisz do arkusza zbiorczego.
9. Przeprowadz analizę uzyskanych wyników sprawdzianu i wybierz te zadania, które
sprawiły uczniom największe trudności.
10. Ustal przyczyny trudności uczniów w opanowaniu wiadomości i umiejętności.
11. Opracuj wnioski do dalszego postępowania, mającego na celu uniknięcie niepowodzeń
dydaktycznych  niskie wyniki przeprowadzonego sprawdzianu.
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uważnie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartÄ™ odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Test zawiera 20 zadań o różnym stopniu trudności. Są to zadania wielokrotnego wyboru.
5. Udzielaj odpowiedzi tylko na załączonej karcie odpowiedzi, stawiając w odpowiedniej
rubryce znak X. W przypadku pomyłki błędną odpowiedz zaznacz kółkiem, a następnie
zakreśl odpowiedz prawidłową.
6. Test składa się z zadań o różnym stopniu trudności z zakresu poziomu podstawowego (p)
i ponadpodstawowego (pp).
7. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
8. Kiedy udzielenie odpowiedzi będzie sprawiało trudność, wtedy odłóż rozwiązanie tego
zadania na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci czas wolny.
9. Na rozwiÄ…zanie testu masz 35 min.
Powodzenia
Materiały dla ucznia:
- instrukcja,
- zestaw zadań testowych,
- karta odpowiedzi.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
34
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Spoiwem farby kazeinowo  wapiennej jest
a) kazeina.
b) pigment.
c) pokost lniany.
d) polichlorek winylu.
2. Spoiwem farby kazeinowo - klejowej jest
a) pigment.
b) klej kazeinowy.
c) wapno suchogaszone.
d) pokost lniany.
3. Spoiwem farby kazeinowo  pokostowej jest
a) klej roślinny.
b) kreda pławiona.
c) pokost lniany.
d) pigment.
4. Farby kazeinowe nie powinny zawierać więcej niż
a) 10% kazeiny.
b) 15% kazeiny.
c) 25% kazeiny.
d) 50% kazeiny.
5. Spoiwem farby krzemianowej jest
a) klej roślinny.
b) wapno palone.
c) szkło wodne potasowe.
d) kreda pławiona.
6. Farby zaliczane do krzemianowych to
a) farby emulsyjne.
b) farby olejne.
c) farby silikatowe.
d) farby kazeinowe.
7. Fiksatywem nazywamy
a) mieszaninÄ™ wapna z pigmentem.
b) roztwór kleju kazeinowego w wodzie.
c) mieszaninę szkła wodnego potasowego z niewielkim dodatkiem szkła wodnego
sodowego.
d) mieszaninę kredy pławionej z klejem roślinnym.
8. Farbą kazeinowo  wapienną można malować
a) świeże alkaiczne podłoża.
b) podłoża malowane farba klejową.
c) podłoża metalowe.
d) podłoża malowane farbą olejną.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
35
9. Podłoża cementowo  wapienne gruntujemy pod malowanie kazeinowe
a) mlekiem odtłuszczonym, rozrzedzonym wodą w stosunku 1 : 1.
b) rozrzedzonym wodą klejem zwierzęcym w stosunku 1 : 2.
c) mieszaniną wody i szkła wodnego potasowego w stosunku 1 : 5.
d) mieszaninÄ… kredy malarskiej z wodÄ… w stosunku 1 : 1.
10. Na podłoża drewniane pod malowanie kazeinowe jako gruntownik stosuje się
a) klej roślinny.
b) klej kazeinowy.
c) pokost lniany,
d) szkło wodne potasowe.
11. Do malowania farbami krzemianowymi używamy pędzli
a) wygładzików.
b) pierścieniowych.
c) dekoracyjnych.
d) ławkowców.
12. Jaka jest prawidłowa kolejność przygotowania podłoża pod malowanie kazeinowe?
a) Ocena stanu podłoża, szlifowanie, gruntowanie, naprawa uszkodzeń.
b) Usunięcie starej powłoki, gruntowanie, naprawa uszkodzeń, szlifowanie.
c) Ocena stanu podłoża, usunięcie starej powłoki, naprawa uszkodzeń, szlifowanie,
gruntowanie.
d) Ocena stanu podłoża, naprawa uszkodzeń, usunięcie starej powłoki, gruntowanie,
szlifowanie.
13. Farbami krzemianowymi można malować w temperaturze
a) od - 20 0C do 10 0C.
b) od 0 0C do 30 0C.
c) od 5 0C do 25 0C.
d) od - 50C do 30 0C.
14. W technice krzemianowej stosuje siÄ™ zasadÄ™ malowania
a)  mokre na suche .
b)  suche na mokre .
c)  suche na suche .
d)  mokre na mokre .
15. Drugą warstwę farby krzemianowej nakłada się
a) po 1 godzinie od nałożenia pierwszej warstwy.
b) po 3 godzinach od nałożenia pierwszej warstwy.
c) zaraz po nałożeniu pierwszej warstwy.
d) po 24 godzinach od nałożenia pierwszej warstwy .
16. Farbą krzemianową należy malować
a) podczas deszczu.
b) w dzień pochmurny ale nie deszczowy.
c) w bardzo słoneczny dzień.
d) w bardzo mrozny dzień.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
36
17. Zużycie farby kazeinowo  pokostowej na elewacji budynku wynosi
a) 0,4 l/ m2 .
b) 0,01 l/ m2 .
c) 0,04 l/ m2.
d) 0,2 l/ m2.
18. Po jakim czasie od zakończenia robót następuje ich odbiór w technice krzemianowej?
a) Po 1 dniu.
b) Po 20 dniach.
c) Po 7 dniach.
d) Po 14 dniach.
19. Najczęstsze wady powłok krzemianowych to:
a) łuszczenie się powłoki.
b) pękanie powłoki.
c) zmydlenie powłoki.
d) odparzenia powłoki.
20. Praca na wysokości zaczyna się od wysokości nad poziomem podłoża przynajmniej
a) 3 metrów.
b) 2 metrów.
c) 1 metra.
d) 1.5 metra.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
37
KARTA ODPOWIEDZI
ImiÄ™ i nazwisko ................................................................................................................
Malowanie technikÄ… kazeinowÄ… i krzemianowÄ…
Zakreśl poprawną odpowiedz.
Nr
Odpowiedz Punkty
zadania
1.
a b c d
2.
a b c d
3.
a b c d
4.
a b c d
5.
a b c d
6.
a b c d
7.
a b c d
8.
a b c d
9.
a b c d
10.
a b c d
11.
a b c d
12.
a b c d
13.
a b c d
14.
a b c d
15.
a b c d
16.
a b c d
17. a b c d
18. a b c d
19. a b c d
20. a b c d
Razem:
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
38
Test 2 (praktyczny)
Test praktyczny niskosymulowany do jednostki modułowej  Malowanie
technikÄ… kazeinowÄ… i krzemianowÄ… 
Punktacja zadań: 0 lub 1 punkt
Za każdą prawidłową prawidłowo wykonaną czynność lub efekt wykonania uczeń
otrzymuje jeden punkt, za czynność zle wykonaną, nie spełniający określonych kryteriów
efekt wykonania lub za niewykonanie wymaganej czynności uczeń otrzymuje zero punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
poniżej 11 punktów  niedostateczny,
od 11 do 14 punktów  dopuszczający,
od 15 do 18 punktów  dostateczny,
od 19 do 23 punktów  dobry,
od 24 do 26 punktów  bardzo dobry.
Informacja dla zdajÄ…cego
1. Zapoznaj się z treścią zadania, instrukcją do jego wykonania, stanowiskiem pracy i jego
wyposażeniem. Masz na to czas  20 minut. Czas ten nie jest wliczany do czasu trwania
wykonywania zadania.
2. Po upływie tego czasu zgłoś gotowość przystąpienia do wykonania zadania.
3. Pamiętaj, że podczas wykonywania zadania jesteś oceniany przez nauczyciela, który
obserwuje wykonywane przez Ciebie czynności i nie będzie udzielać Ci żadnych
wskazówek. Interweniuje tylko w przypadku naruszenia przez Ciebie przepisów
bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i może w takim przypadku
przerwać wykonywanie zadania.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
39
Temat zadania:
Pomaluj farbą krzemianową w kolorze jasnym i ciemnym fragment wyznaczonej ściany.
Kolor ciemny
Kolor jasny
170
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
40
50
130
50
Plan działania:
1. Wymień czynności prowadzące do wykonania zadania
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
2. Wymień materiały potrzebne do wykonania zadania
.....................................................................................................................................................................................
3. Wymień narzędzia i sprzęt potrzebne do wykonania zadania
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
4. Oblicz powierzchniÄ™ przeznaczonÄ… do malowania z rysunku
Całkowita powierzchnia wynosi ........................
Powierzchnia w kolorze jasnym..........................
Powierzchnia w kolorze ciemnym.......................
5. Oblicz ilość potrzebnej farby jasnej i ciemnej
ilość potrzebnej farby jasnej..........................litra
ilość potrzebnej farby ciemnej.......................litra
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
41
Wskazówki dla nauczyciela
Do wykonania zadania należy przygotować narzędzia, sprzęt i materiały w ilości jednego
litra farby krzemianowej w kolorze jasnym i jednego litra w kolorze ciemnym, jednego
papieru ściernego o uziarnieniu 120, dla każdego zdającego. Materiały i narzędzia należy
zgromadzić na wyraznie oznakowanych stanowiskach. Wymagane są również pojemniki na
odpady oraz sprzęt do uprzątnięcia stanowiska pracy. Dla każdego zdającego należy
przygotować sprzęt ochrony osobistej  rękawice, okulary ochronne i maski przeciwpyłowe.
Kryteria oceniania podane są w poniższej tabeli.
Kryteria wykonania pracy przez zdajÄ…cego
I. Planowanie
Nr Czynności i kryteria wykonania Punktacja
1-0
1. Zapisał przynajmniej 3 czynności związane z wykonywania prac
malarskich, we właściwej kolejności: ocena stanu podłoża, przedmiar
robót, przygotowanie podłoża pod malowanie, gruntowanie, malowanie
dwukrotne.
2. Zapisał następujące materiały:
farba krzemianowa w kolorze jasnym i ciemnym, gips szpachlowy lub
masa szpachlowa, papier ścierny.
3. Zapisał co najmniej 9 z 13 narzędzi i sprzętu malarskiego: wałek malarski,
pędzel ławkowiec, pędzel rogowy, pędzel krzywik, szpachelka, paca
metalowa, drabina, wiadro na wodę, sito, mieszadło mechaniczne,
poziomnica, przymiar składany lub zwijany, pojemnik miarowy.
4. Obliczył powierzchnię w metrach kwadratowych to jest 3.91 m2 lub
powierzchniÄ™ w kolorze jasnym to jest 2,21 m2 lub powierzchniÄ™
w kolorze ciemnym1,7 m2.
5. Obliczył ilość potrzebnej farby krzemianowej w kolorze jasnym, to jest
0.60 litra ÷ 0.75 litra.
6. Obliczył ilość potrzebnej farby krzemianowej w kolorze ciemnym, to jest
0.45 litra ÷ 0.60 litra.
II. Organizowanie:
7 Zgromadził na stanowisku rękawice i okulary ochronne, maseczkę
przeciwpyłową oraz co najmniej 11 z następujących narzędzi i sprzętu
wałek malarski, pędzel ławkowiec, pędzel rogowy, krzywik, szpachelka,
paca metalowa, drabina, wiadro na wodę, sito, mieszadło mechaniczne,
poziomnica, przymiar składany lub zwijany, pojemnik miarowy.
8. Odmierzył ilość potrzebnej farby w kolorze jasnym i ciemnym.
9. Rozmieścił materiały i narzędzia na stanowisku w sposób nie utrudniający
prowadzenia pracy.
10. Sprawdził stan techniczny narzędzi przed ich zastosowaniem.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
42
III. Wykonanie:
11. Wyznaczył powierzchnię pod malowanie w kolorze jasnym według
załączonego rysunku.
12. Wyznaczył powierzchnię pod malowanie w kolorze ciemnym według
załączonego rysunku.
12. Oczyścił podłoże w miejscu nałożenia powłoki.
13. Zabezpieczył folią podłogę.
14. Wymiesza farbę mieszadłem.
15. Nałożył warstwę farby w kolorze jasnym.
16. Nałożył warstwę farby w kolorze ciemnym.
17. Posługiwał się narzędziami i sprzętem zgodnie z ich przeznaczeniem.
18. Nakładał farbę z góry do dołu.
19. Utrzymywał ład i porządek na stanowisku pracy.
20. Oczyścił narzędzia i odniósł je na miejsce przechowywania.
21. Wyniósł odpady do przeznaczonych do tego celu pojemników.
22. Uzyskał jednolitą powłokę bez śladów pędzla.
23. Wykonał malowanie zgodnie z rysunkiem.
24. Wykonał wszystkie czynności związane z malowaniem w określonym
w zadaniu czasie.
IV. Prezentacja.
25. Omówił sposób wykonania malowania farbą krzemianową.
26. Ocenił skuteczność zabezpieczenia stanowiska przed zabrudzeniem farbą.
27. Ocenił estetykę wykonania powłoki.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
43
7. LITERATURA
1. Cassell J., Parham P.: Malowanie domu. Arkady, Warszawa 1997
2. Majkowska M. Rosochacka M., Budzinski A.: Murator 3/2001
3. Materiały reklamowe firm budowlanych
4. Niemierko B., i M.K. Szmigel (red.) Teoria i praktyka oceniania zewnętrznego. PANDIT,
Kraków 2001
5. Odnawiamy fasady domów (praca zbiorowa). Pagina, Wrocław 1999
6. Ratza S.: Malowanie i tapetowanie, Pagina, Wrocław 1999
7. Waliłko R.: Domowy fachowiec nr 7(54) Wydawnictwo R.W.1998
8. Wolski Z.: Technologia robót malarskich. WSiP, Warszawa 2000
9. Wolski Z.: Zarys materiałoznawstwa budowlanego. WSiP, Warszawa 1994
Przydatne serwisy internetowe:
www.keim.com.pl
www.muratordom.pl
Normy i katalogi:
1. Katalog Nakładów Rzeczowych nr 2-02.  Orgbud Spółka z o.o. Warszawa 1998
2. Katalog Polskich Norm 2000. Wybór norm budowlanych cz. 1-3. Polski Komitet
Normalizacyjny, Warszawa 2000.
Akty prawne:
1. Ustawa z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. Nr 207, poz. 2016 z pózniejszymi
zmianami).
2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 6 lutego 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa
i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych (Dz. U. Nr 47, poz. 41).
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
44


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
malarz tapeciarzq4[01] z1 07 n
malarz tapeciarzq4[01] z1 10 n
malarz tapeciarzq4[01] z1 01 u
malarz tapeciarzq4[01] z1 04 u
malarz tapeciarzq4[01] z1 01 n
malarz tapeciarzq4[01] z1 03 n
malarz tapeciarzq4[01] z1 03 u
malarz tapeciarzq4[01] z1 09 n
malarz tapeciarzq4[01] z1 08 n
malarz tapeciarzq4[01] z1 10 u
malarz tapeciarzq4[01] z1 09 u
malarz tapeciarzq4[01] z1 04 n
malarz tapeciarzq4[01] z1 02 n
malarz tapeciarzq4[01] z1 05 n
malarz tapeciarzq4[01] z1 02 u

więcej podobnych podstron