System oceny zgodności








Nowa strona 1


BODY {scrollbar-3dlight-color:teal;scrollbar-arrow-color:lightsalmon;scrollbar-base-color:lightsalmon;scrollbar-darkshadow-color:lightsalmon;scrollbar-face-color:khaki;scrollbar-highlight-color:teal;scrollbar-shadow-color:teal}

Tekst ujednolicony . Stan prawny na 1
listopada 2004 r.

Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności


 
Spis treści.

Rozdział 1: Przepisy ogólne (Art. 1-5)
Rozdział 2: Zasady funkcjonowania oceny zgodności wyrobów
z zasadniczymi i szczegółowymi wymaganiami (Art. 6-14)
Rozdział 3: Akredytacja, autoryzacja oraz notyfikacja
(Art. 15-24)
Rozdział 4: Centrum Akredytacji (Art. 25-36)
Rozdział 5: Opłaty (Art. 37)
Rozdział 6: System kontroli wyrobów wprowadzonych do
obrotu (Art. 38-44)
Rozdział 7: Odpowiedzialność karna (Art. 45-48)
Rozdział 8: Zmiany w przepisach obowiązujących (Art. 49-57) -
pominięte
Rozdział 9: Przepisy przejściowe i końcowe (Art.
58-68)

 

Rozdział 1Przepisy ogólne

 
Art. 1. 1. Ustawa określa:
1) zasady funkcjonowania systemu oceny zgodności z zasadniczymi i
szczegółowymi wymaganiami dotyczącymi wyrobów,
2) zasady i tryb udzielania akredytacji oraz autoryzacji,
3) sposób zgłaszania Komisji Europejskiej i państwom członkowskim Unii
Europejskiej autoryzowanych jednostek oraz autoryzowanych laboratoriów,
4) zadania Polskiego Centrum Akredytacji,
5) zasady działania systemu kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu.
2. Przepisów ustawy nie stosuje się do wyrobów będących wyrobami medycznymi w
rozumieniu ustawy z 27 lipca 2001 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2001 r. nr
126, poz. 1380 oraz z 2002 r. nr 152, poz. 1264).
3. Zasady dopuszczania do obrotu i stosowania w budownictwie wyrobów
budowlanych określają odrębne przepisy.
Art. 2. Celem ustawy jest:
1) eliminowanie zagrożeń stwarzanych przez wyroby dla życia lub zdrowia
użytkowników i konsumentów oraz mienia, a także zagrożeń dla środowiska,
2) znoszenie barier technicznych w handlu i ułatwienie międzynarodowego
obrotu towarowego,
3) stworzenie warunków do rzetelnej oceny wyrobów i procesów ich wytwarzania
przez kompetentne i niezależne podmioty.
Art. 3. System oceny zgodności tworzą:
1) przepisy określające zasadnicze i szczegółowe wymagania dotyczące wyrobów,
2) przepisy oraz normy określające działanie podmiotów uczestniczących w
procesie oceny zgodności.
Art. 3a. System kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu obejmuje:
1) kontrolę spełniania przez wyroby zasadniczych wymagań,
2) postępowanie w sprawie wprowadzonych do obrotu wyrobów niezgodnych z
zasadniczymi wymaganiami,
3) monitorowanie systemu kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu.
Art. 4. W procesie oceny zgodności uczestniczą producenci, ich
upoważnieni przedstawiciele, importerzy, jednostki certyfikujące, jednostki
kontrolujące oraz laboratoria.
Art. 5. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) wyrobie - należy przez to rozumieć rzecz ruchomą, bez względu na stopień
jej przetworzenia, przeznaczoną do wprowadzenia do obrotu, z wyjątkiem artykułów
rolno-spożywczych oraz środków żywienia zwierząt,
2) wprowadzeniu do obrotu - należy przez to rozumieć przekazanie po raz
pierwszy wyrobu użytkownikowi, konsumentowi bądź sprzedawcy przez producenta,
jego upoważnionego przedstawiciela lub importera,
3) oznakowaniu CE - należy przez to rozumieć oznakowanie potwierdzające
zgodność danego wyrobu lub procesu jego wytwarzania z zasadniczymi wymaganiami,
4) laboratorium - należy przez to rozumieć laboratorium badawcze lub
laboratorium pomiarowe,
5) upoważnionym przedstawicielu - należy przez to rozumieć osobę fizyczną lub
prawną mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub w Unii
Europejskiej, wyznaczoną przez producenta do działania w jego imieniu,
6) jednostce kontrolującej - należy przez to rozumieć jednostkę dokonującą
sprawdzenia projektu wyrobu, wyrobu lub procesu jego wytwarzania oraz ustalenia
ich zgodności z zasadniczymi lub szczegółowymi wymaganiami,
7) jednostce certyfikującej - należy przez to rozumieć niezależną od
podmiotów wymienionych w pkt 2 jednostkę dokonującą certyfikacji, o której mowa
w pkt 8,
8) certyfikacji - należy przez to rozumieć działanie jednostki
certyfikującej, wykazujące, że należycie zidentyfikowany wyrób lub proces jego
wytwarzania są zgodne z zasadniczymi lub szczegółowymi wymaganiami,
9) certyfikacie zgodności - należy przez to rozumieć dokument wydany przez
notyfikowaną jednostkę certyfikującą, potwierdzający, że wyrób i proces jego
wytwarzania są zgodne z zasadniczymi wymaganiami,
10) deklaracji zgodności - należy przez to rozumieć oświadczenie producenta
lub jego upoważnionego przedstawiciela stwierdzające na jego wyłączną
odpowiedzialność, że wyrób jest zgodny z zasadniczymi wymaganiami,
11) akredytacji - należy przez to rozumieć uznanie przez jednostkę
akredytującą kompetencji jednostki certyfikującej, jednostki kontrolującej oraz
laboratorium do wykonywania określonych działań,
12) autoryzacji - należy przez to rozumieć zakwalifikowanie przez ministra
lub kierownika urzędu centralnego, właściwego ze względu na przedmiot oceny
zgodności, zgłaszającej się jednostki lub laboratorium do procesu notyfikacji,
13) notyfikacji - należy przez to rozumieć zgłoszenie Komisji Europejskiej i
państwom członkowskim Unii Europejskiej autoryzowanych jednostek certyfikujących
i kontrolujących oraz autoryzowanych laboratoriów właściwych do wykonywania
czynności określonych w procedurach oceny zgodności,
14) normach zharmonizowanych - należy przez to rozumieć normy krajowe
wprowadzające normy europejskie opracowane i zatwierdzone przez europejskie
organizacje normalizacyjne na podstawie mandatu udzielonego przez Komisję
Europejską, których numery i tytuły zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej,
15) dyrektywach nowego podejścia - należy przez to rozumieć dyrektywy
Wspólnoty Europejskiej, uchwalone zgodnie z zasadami zawartymi w uchwale Rady
Unii Europejskiej z 7 maja 1985 r., w sprawie nowego podejścia do harmonizacji
technicznej oraz normalizacji,
16) zasadniczych wymaganiach - należy przez to rozumieć wymagania, które
powinien spełniać wyrób wprowadzany do obrotu, określone w dyrektywach nowego
podejścia,
17) szczegółowych wymaganiach - należy przez to rozumieć wymagania, które
powinien spełniać wyrób wprowadzany do obrotu, określone w innych aktach
prawnych Wspólnoty Europejskiej niż dyrektywy nowego podejścia.
18) uchylony.
 

Rozdział 2Zasady funkcjonowania oceny zgodności wyrobów z zasadniczymi i
szczegółowymi wymaganiami

 

 
Art. 6. 1. Wprowadzane do obrotu wyroby podlegają ocenie zgodności z:
1) zasadniczymi wymaganiami określonymi w rozporządzeniach wydanych na
podstawie art. 9 ust. 1 albo
2) szczegółowymi wymaganiami określonymi w rozporządzeniach wydanych na
podstawie art. 10 ust. 1,
3) zasadniczymi i szczegółowymi wymaganiami określonymi w odrębnych ustawach.
2. Dokonanie oceny zgodności, o której mowa w ust. 1, jest obowiązkowe przed
wprowadzeniem wyrobu do obrotu.
3. Niezależnie od oceny zgodności, o której mowa w ust. 1, dozwolone jest
dokonywanie dobrowolnej oceny zgodności na warunkach uzgodnionych w umowie
zawartej przez zainteresowane strony.
Art. 7. 1. Podczas dokonywania oceny zgodności z zasadniczymi
wymaganiami wyrób może być poddawany:
1) badaniom przez:
a) producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela, jeżeli nie jest
wymagane przeprowadzenie badań przez laboratorium niezależne od dostawcy i
odbiorcy,
b) notyfikowane laboratorium, jeżeli jest wymagane przeprowadzenie badań
przez laboratorium niezależne od dostawcy i odbiorcy,
2) sprawdzeniu zgodności z zasadniczymi wymaganiami - przez notyfikowaną
jednostkę kontrolującą,
3) certyfikacji - przez notyfikowaną jednostkę certyfikującą.
2. Pozytywny wynik oceny zgodności z zasadniczymi wymaganiami dokonywanej
przez notyfikowaną jednostkę certyfikującą stanowi podstawę do wydania
producentowi lub jego upoważnionemu przedstawicielowi certyfikatu zgodności.
Art. 8. 1. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel, który poddał
wyrób lub proces jego wytwarzania ocenie zgodności z zasadniczymi wymaganiami i
potwierdził ich zgodność, wystawia deklarację zgodności lub umieszcza
oznakowanie CE, zgodnie z wymaganiami określonymi w dyrektywach nowego
podejścia.
2. Zabrania się umieszczania na wyrobie, który nie spełnia zasadniczych
wymagań oraz dla którego producent lub jego upoważniony przedstawiciel nie
wystawił deklaracji zgodności, oznakowania CE lub znaku podobnego mogącego
wprowadzać w błąd użytkownika wyrobu.
3. Zabrania się wprowadzania do obrotu wyrobów nieposiadających oznakowania
CE, jeżeli zgodnie z aktami prawnymi wdrażającymi dyrektywy nowego podejścia
wyroby te podlegają wyłącznie oznakowaniu CE.
Art. 9. 1. Minister właściwy ze względu na przedmiot oceny zgodności
określi, w drodze rozporządzeń, zasadnicze wymagania dla wyrobów podlegających
ocenie zgodności oraz procedury oceny zgodności, biorąc pod uwagę rodzaje
wyrobów oraz stopień stwarzanych przez nie zagrożeń, a także inne wymagania
zawarte w dyrektywach nowego podejścia.
2. Minister właściwy ze względu na przedmiot oceny zgodności określi, wydając
rozporządzenia, o których mowa w ust. 1, w szczególności metody badań, sposób
oznakowania wyrobów oraz wzór znaku.
Art. 10. 1. Minister właściwy ze względu na przedmiot oceny zgodności
może określić, w drodze rozporządzeń, szczegółowe wymagania dla wyrobów, które
mogą stwarzać zagrożenie albo służą ochronie lub ratowaniu życia, zdrowia,
mienia lub środowiska, biorąc pod uwagę rodzaje wyrobów oraz stopień stwarzanych
przez nie zagrożeń, a także inne wymagania zawarte w innych aktach prawnych
Wspólnoty Europejskiej niż dyrektywy nowego podejścia.
2. Minister właściwy ze względu na przedmiot oceny zgodności, wydając
rozporządzenia, o których mowa w ust. 1, określi, w zależności od rodzaju
wyrobów, w szczególności sposoby identyfikacji i oznakowania wyrobów oraz
warunki i tryb przeprowadzania badań.
Art. 11. uchylony.
Art. 12. Domniemywa się, że wyroby, na których umieszczono oznakowanie
CE lub dla których sporządzono dokumentację potwierdzającą spełnienie
zasadniczych wymagań w innych krajach niż Rzeczpospolita Polska, są zgodne z
zasadniczymi wymaganiami określonymi w obowiązujących przepisach.
Art. 13. 1. Domniemywa się, że wyrób spełnia zasadnicze wymagania,
jeżeli jest zgodny z normami zharmonizowanymi.
2. W przypadku gdy producent lub jego upoważniony przedstawiciel nie wykaże
zgodności wyrobu z normami zharmonizowanymi, jest obowiązany wykazać zgodność
wyrobu z zasadniczymi wymaganiami na podstawie innych dowodów.
3. Prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego ogłasza, co najmniej raz na
kwartał, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej
"Monitor Polski" numery i tytuły nowo ustanowionych norm zharmonizowanych wraz z
tytułami aktów prawnych wdrażających dyrektywy nowego podejścia i miejscem ich
publikacji.
4. Prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego ogłasza raz na 12 miesięcy, w
drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor
Polski" numery i tytuły ustanowionych w danym roku norm zharmonizowanych wraz z
tytułami aktów prawnych wdrażających dyrektywy nowego podejścia i miejscem ich
publikacji.
Art. 13a. Producent lub jego upoważniony przedstawiciel są obowiązani
przechowywać dokumentację dotyczącą wyrobów oraz wyników dokonanej oceny
zgodności.
Art. 14. Notyfikowane jednostki certyfikujące, notyfikowane jednostki
kontrolujące oraz notyfikowane laboratoria, o których mowa w art. 21 ust. 1,
dokonują oceny zgodności z uwzględnieniem przepisów o ochronie informacji
niejawnych i innych informacji prawnie chronionych.
 

Rozdział 3Akredytacja, autoryzacja oraz notyfikacja

 

 
Art. 15. 1. Akredytacja jest udzielana przez Polskie Centrum
Akredytacji, zwane dalej "Centrum Akredytacji", na wniosek zainteresowanej
jednostki certyfikującej, jednostki kontrolującej oraz laboratorium, po
dokonaniu ich oceny i potwierdzeniu, że spełniają wymagania i warunki określone
w odpowiednich Polskich Normach, a w przypadku braku Polskich Norm - w
odpowiednich dokumentach organizacji międzynarodowych.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera co najmniej:
1) oznaczenie jednostki certyfikującej lub kontrolującej albo laboratorium,
ubiegających się o akredytację, ich siedziby i adresu,
2) numer w rejestrze właściwym dla jednostki certyfikującej lub kontrolującej
albo laboratorium,
3) określenie zakresu akredytacji.
3. Centrum Akredytacji, w terminie nie dłuższym niż 12 miesięcy od dnia
złożenia wniosku o udzielenie akredytacji, jest obowiązane do zawiadomienia
wnioskującej jednostki certyfikującej, kontrolującej lub laboratorium o
udzieleniu bądź odmowie udzielenia akredytacji.
4. Odmowa udzielenia akredytacji następuje po stwierdzeniu, że jednostka
certyfikująca lub kontrolująca albo laboratorium nie spełnia wymagań, o których
mowa w ust. 1.
Art. 16. 1. Dokumentem potwierdzającym udzielenie akredytacji jest
certyfikat akredytacji.
2. Certyfikat, o którym mowa w ust. 1, zawiera co najmniej:
1) oznaczenie jednostki udzielającej akredytacji,
2) oznaczenie jednostki certyfikującej lub kontrolującej albo laboratorium,
jej siedziby i adresu,
3) numer i oznaczenie certyfikatu akredytacji,
4) wskazanie Polskiej Normy lub dokumentów, o których mowa w art. 15 ust. 1,
5) zakres udzielonej akredytacji oraz okres jej ważności,
6) datę wydania i podpis dyrektora Centrum Akredytacji.
3. W przypadku naruszenia warunków akredytacji może zostać ograniczony zakres
akredytacji, zawieszenie akredytacji lub nastąpić jej cofnięcie.
4. Ograniczenie zakresu akredytacji następuje, jeżeli akredytowana jednostka
certyfikująca lub kontrolująca albo akredytowane laboratorium nie wypełnia
warunków określonych w certyfikacie akredytacji.
5. Zawieszenie akredytacji następuje, jeżeli akredytowana jednostka
certyfikująca lub kontrolująca albo akredytowane laboratorium nie spełnia
wszystkich warunków określonych w certyfikacie akredytacji albo nie wywiązuje
się z zobowiązań wynikających z akredytacji.
6. Cofnięcie akredytacji następuje w przypadku nieusunięcia przez
akredytowaną jednostkę certyfikującą lub kontrolującą albo akredytowane
laboratorium przyczyn będących podstawą zawieszenia akredytacji.
7. Zawieszenie, cofnięcie lub ograniczenie zakresu akredytacji może nastąpić
również na wniosek akredytowanej jednostki certyfikującej lub kontrolującej albo
akredytowanego laboratorium.
8. Centrum Akredytacji jest obowiązane informować ministrów i kierowników
urzędów centralnych właściwych ze względu na przedmiot oceny zgodności o
ograniczeniu, zawieszeniu lub cofnięciu akredytacji jednostce notyfikowanej.
Art. 17. 1. W przypadku odmowy udzielenia, cofnięcia, zawieszenia lub
ograniczenia zakresu akredytacji jednostce certyfikującej lub kontrolującej oraz
laboratorium przysługuje odwołanie.
2. Odwołanie wnosi się do Komitetu Odwoławczego, o którym mowa w art. 36 ust.
1, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o odmowie udzielenia,
zawieszeniu, cofnięciu bądź ograniczeniu zakresu akredytacji.
3. Odwołanie rozpatruje zespół trzech ekspertów, wyznaczonych spośród stałych
członków Komitetu Odwoławczego przez przewodniczącego Komitetu Odwoławczego, w
terminie 60 dni od dnia doręczenia odwołania.
4. W przypadku gdy rozpatrzenie odwołania wymaga szczególnej wiedzy lub w
rozpatrywanej dziedzinie nie ma ekspertów wśród stałych członków Komitetu
Odwoławczego, przewodniczący Komitetu Odwoławczego może powołać dodatkowego
eksperta w skład zespołu rozpatrującego odwołanie.
5. Nadanie pisma z odwołaniem w polskiej placówce pocztowej operatora
publicznego lub w polskim urzędzie konsularnym jest równoznaczne z wniesieniem
go do Komitetu Odwoławczego.
Art. 18. 1. Po rozpatrzeniu odwołania, o którym mowa w art. 17 ust. 1,
Komitet Odwoławczy:
1) stwierdza zasadność odwołania i przekazuje sprawę Centrum Akredytacji do
ponownego rozpoznania albo
2) oddala odwołanie.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jednostce certyfikującej,
jednostce kontrolującej oraz laboratorium przysługuje odwołanie do sądu
powszechnego.
Art. 19. 1. Jednostki certyfikujące, jednostki kontrolujące oraz
laboratoria w celu uzyskania notyfikacji mogą ubiegać się o autoryzację.
2. Jednostki certyfikujące, jednostki kontrolujące oraz laboratoria, o
których mowa w ust. 1, powinny spełniać następujące kryteria:
1) posiadać personel o odpowiedniej wiedzy technicznej w zakresie wyrobów i
danej procedury oceny zgodności,
2) być niezależne i bezstronne w stosunku do podmiotów bezpośrednio lub
pośrednio związanych z procesem produkcji wyrobu,
3) dysponować odpowiednim sprzętem,
4) przestrzegać przepisów o ochronie informacji niejawnych i innych
informacji prawnie chronionych.
3. Autoryzacja jest udzielana na wniosek jednostki certyfikującej, jednostki
kontrolującej albo laboratorium, spełniających kryteria określone w ust. 2, pod
warunkiem:
1) uzyskania certyfikatu akredytacji,
2) ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej w wysokości odpowiedniej
dla ryzyka związanego z prowadzoną działalnością,
3) spełnienia dodatkowych kryteriów określonych w rozporządzeniach wydanych
na podstawie art. 9 ust. 1 albo wymagań określonych w odrębnych ustawach.
4. Wniosek o udzielenie autoryzacji zawiera:
1) oznaczenie jednostki certyfikującej lub kontrolującej albo laboratorium
ubiegających się o autoryzację, ich siedziby i adresu,
2) numer w rejestrze właściwym dla jednostki certyfikującej lub kontrolującej
albo laboratorium,
3) określenie zakresu autoryzacji.
5. Do wniosku o udzielenie autoryzacji dołącza się dokumenty potwierdzające
spełnienie kryteriów, o których mowa w ust. 2 i 3.
6. Warunki, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2, nie dotyczą jednostek
certyfikujących, jednostek kontrolujących i laboratoriów jednostek administracji
rządowej wykonujących w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej czynności związane z
prawną kontrolą metrologiczną przyrządów pomiarowych na podstawie ustawy z 11
maja 2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2001 r. nr 63, poz. 636 i nr 154, poz.
1800 oraz z 2002 r. nr 155, poz. 1286 i nr 166, poz. 1360).
7. Warunek, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, nie dotyczy akredytowanych
jednostek certyfikujących lub kontrolujących oraz akredytowanych laboratoriów
wykonujących czynności w zakresie wyrobów wykorzystywanych na cele obronności
lub bezpieczeństwa państwa oraz służących do ochrony informacji niejawnych.
Art. 20. 1. Autoryzacji dokonuje minister albo kierownik urzędu
centralnego właściwy ze względu na przedmiot oceny zgodności, zwany dalej
"ministrem albo kierownikiem urzędu centralnego", w drodze decyzji
administracyjnej.
2. Minister albo kierownik urzędu centralnego może, w drodze decyzji
administracyjnej, ograniczyć zakres autoryzacji lub cofnąć autoryzację w
przypadku stwierdzenia naruszenia warunków autoryzacji, o których mowa w art. 19
ust. 3, w zależności od charakteru i znaczenia naruszenia; minister albo
kierownik urzędu centralnego niezwłocznie informuje ministra właściwego do spraw
gospodarki o podjętej decyzji.
3. Minister albo kierownik urzędu centralnego jest obowiązany informować
organ nadzoru, o którym mowa w art. 38 ust. 1, o ograniczeniu lub cofnięciu
autoryzacji.
Art. 21. 1. Ministrowie i kierownicy urzędów centralnych zgłaszają
ministrowi właściwemu do spraw gospodarki autoryzowane jednostki certyfikujące i
jednostki kontrolujące oraz autoryzowane laboratoria w celu ich notyfikowania
Komisji Europejskiej i państwom członkowskim Unii Europejskiej.
2. Zgłoszeniu, o którym mowa w ust. 1, podlegają również akredytowane
jednostki certyfikujące i kontrolujące oraz akredytowane laboratoria, o których
mowa w art. 19 ust. 7.
3. W przypadku gdy notyfikowana jednostka certyfikująca i jednostka
kontrolująca oraz notyfikowane laboratorium nie spełniają wymagań określonych w
rozporządzeniach wydanych na podstawie art. 9 ust. 1 albo w odrębnych ustawach i
nie wywiązują się ze swoich obowiązków, a także została im cofnięta autoryzacja
lub zakres autoryzacji został ograniczony, minister właściwy do spraw gospodarki
cofa notyfikację lub ogranicza jej zakres; minister właściwy do spraw gospodarki
o podjętej decyzji informuje Komisję Europejską i państwa członkowskie Unii
Europejskiej.
4. Minister właściwy do spraw gospodarki ogłasza, w drodze obwieszczenia, w
Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" informacje o
notyfikowanych jednostkach certyfikujących i jednostkach kontrolujących oraz
notyfikowanych laboratoriach, a także o zmianie zakresu notyfikacji i jej
cofnięciu.
Art. 22. Minister oraz kierownik urzędu centralnego sprawują nadzór
nad notyfikowanymi jednostkami certyfikującymi i jednostkami kontrolującymi oraz
notyfikowanymi laboratoriami w zakresie określonym w art. 19 ust. 3.
Art. 23. Notyfikowane jednostki certyfikujące są obowiązane informować
o zawieszonych lub cofniętych certyfikatach zgodności, wraz z uzasadnieniem,
organ nadzoru, o którym mowa w art. 38 ust. 1, a także inne notyfikowane
jednostki; organ nadzoru informuje Komisję Europejską o zawieszonych oraz
cofniętych certyfikatach wraz z uzasadnieniem.
Art. 24. 1. Minister oraz kierownik urzędu centralnego są uprawnieni
do kontroli notyfikowanych jednostek certyfikujących i jednostek kontrolujących
oraz notyfikowanych laboratoriów.
2. Czynności kontrolne przeprowadza się na podstawie upoważnienia wydanego
przez ministra albo kierownika urzędu centralnego, które zawiera:
1) oznaczenie osoby dokonującej kontroli,
2) nazwę kontrolowanej notyfikowanej jednostki certyfikującej lub
kontrolującej albo notyfikowanego laboratorium,
3) zakres kontroli.
3. Osoby upoważnione przez ministra oraz kierownika urzędu centralnego do
dokonania kontroli są uprawnione do:
1) wstępu na teren nieruchomości, obiektu i lokalu notyfikowanej jednostki
certyfikującej i kontrolującej oraz notyfikowanego laboratorium w dniach i
godzinach ich pracy,
2) żądania ustnych i pisemnych wyjaśnień oraz okazania dokumentów związanych
z działalnością objętą notyfikacją,
3) żądania udzielenia, w wyznaczonym terminie, pisemnych i ustnych wyjaśnień
w sprawach objętych zakresem kontroli.
4. Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby
przez niego upoważnionej.
5. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół i przedstawia organom
kontrolowanej notyfikowanej jednostki certyfikującej i jednostki kontrolującej
oraz notyfikowanemu laboratorium.
6. Minister oraz kierownik urzędu centralnego mogą upoważnić do dokonywania
kontroli, o której mowa w ust. 1, inny organ wyspecjalizowany w przeprowadzaniu
kontroli działalności objętej notyfikacją.
 

Rozdział 4Centrum Akredytacji

 

 
Art. 25. 1. Centrum Akredytacji jest krajową jednostką akredytującą.
2. Centrum Akredytacji jest państwową osobą prawną.
3. Nadzór nad Centrum Akredytacji sprawuje minister właściwy do spraw
gospodarki.
Art. 26. 1. Do zakresu działania Centrum Akredytacji należy w
szczególności:
1) akredytowanie jednostek certyfikujących, jednostek kontrolujących oraz
laboratoriów,
2) sprawowanie nadzoru nad akredytowanymi jednostkami oraz akredytowanymi
laboratoriami w zakresie przestrzegania przez nie warunków akredytacji,
3) prowadzenie wykazu akredytowanych jednostek oraz akredytowanych
laboratoriów,
4) organizowanie szkoleń i prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie
akredytacji.
2. Centrum Akredytacji może zawierać z zagranicznymi jednostkami
akredytującymi porozumienia o wzajemnym uznawaniu kompetencji akredytowanych
jednostek oraz akredytowanych laboratoriów.
Art. 27. 1. Centrum Akredytacji kieruje dyrektor Polskiego Centrum
Akredytacji, zwany dalej "dyrektorem Centrum".
2. Dyrektora Centrum powołuje minister właściwy do spraw gospodarki, w drodze
konkursu, na okres 5 lat, spośród kandydatów posiadających:
1) wykształcenie wyższe,
2) co najmniej pięcioletni staż pracy na stanowisku kierowniczym,
3) doświadczenie zawodowe w wykonywaniu pracy związanej z dokonywaniem oceny
zgodności.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia,
sposób i tryb przeprowadzania konkursu, o którym mowa w ust. 2, uwzględniając
konieczność zapewnienia powszechnej dostępności ogłoszenia o konkursie.
4. Minister właściwy do spraw gospodarki w rozporządzeniu, o którym mowa w
ust. 3, określi w szczególności skład komisji konkursowej, sposób jej
powoływania i działania.
5. Minister właściwy do spraw gospodarki odwołuje dyrektora Centrum przed
upływem okresu, na który został powołany, w przypadku:
1) choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie zadań,
2) naruszenia przez niego obowiązków,
3) skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne,
4) rezygnacji ze stanowiska.
6. Do zadań dyrektora Centrum należy:
1) reprezentowanie Centrum Akredytacji,
2) podejmowanie decyzji w sprawach dotyczących działalności Centrum
Akredytacji,
3) współpraca z Radą do Spraw Akredytacji, w tym zasięganie opinii Rady w
sprawach, o których mowa w art. 35 ust. 2,
4) zatwierdzanie rocznych planów finansowych Centrum Akredytacji,
5) sporządzanie rocznych sprawozdań z działalności Centrum Akredytacji i
przedstawianie ich ministrowi właściwemu do spraw gospodarki.
Art. 28. Minister właściwy do spraw gospodarki, w drodze zarządzenia,
nadaje statut Centrum Akredytacji, określając w szczególności strukturę
organizacyjną Centrum Akredytacji.
Art. 29. 1. Centrum Akredytacji prowadzi samodzielną gospodarkę
finansową.
2. Przychodami Centrum Akredytacji są:
1) przychody z prowadzonej działalności, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt
1, 2 i 4,
2) inne przychody.
3. Koszty działalności Centrum Akredytacji, w tym wynagrodzenia pracowników,
są pokrywane z przychodów, o których mowa w ust. 2.
4. uchylony.
5. Dyrektor Centrum określi zasady wynagradzania pracowników Centrum
Akredytacji.
Art. 30. 1. Podstawą gospodarki finansowej Centrum Akredytacji jest
roczny plan finansowy, zatwierdzany przez dyrektora Centrum.
2. Zasady prowadzenia rachunkowości przez Centrum Akredytacji określają
odrębne przepisy.
Art. 31. Centrum Akredytacji finansuje inwestycje ze środków własnych.
Art. 32. Sprawozdania finansowe zatwierdza dyrektor Centrum.
Art. 33. 1. Centrum Akredytacji tworzy następujące fundusze:
1) fundusz podstawowy,
2) fundusz z aktualizacji wyceny,
3) fundusz płac,
4) zakładowy fundusz świadczeń socjalnych,
5) zakładowy fundusz nagród.
2. Zasady tworzenia funduszy, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 4, regulują
odrębne przepisy.
3. Zakładowy fundusz nagród stanowi 8,5 proc. funduszu płac.
4. Fundusz podstawowy zwiększa się o:
1) część zatwierdzonego zysku bilansowego za poprzedni rok obrotowy,
2) wartość składników majątkowych przejętych nieodpłatnie na podstawie
decyzji i orzeczeń właściwych organów lub na podstawie odrębnych przepisów, w
tym wartość majątku przekazanego Centrum Akredytacji w momencie jego powołania
jako wyposażenie i przeznaczonego do wykonywania zadań statutowych.
5. Fundusz podstawowy zmniejsza się o:
1) wartość składników majątkowych przekazanych nieodpłatnie na podstawie
decyzji i orzeczeń właściwych organów lub na podstawie odrębnych przepisów,
2) stratę bilansową.
Art. 34. Zatwierdzony zysk Centrum Akredytacji przeznacza na:
1) fundusz podstawowy - 70 proc.,
2) wpłatę do budżetu państwa - 30 proc.
Art. 35. 1. Przy Centrum Akredytacji działa Rada do Spraw Akredytacji,
zwana dalej "Radą", jako organ opiniodawczo-doradczy dyrektora Centrum w
sprawach należących do zakresu działania Centrum Akredytacji.
2. Do zadań Rady należy opiniowanie:
1) stanu i kierunków rozwoju akredytacji,
2) działalności merytorycznej Centrum Akredytacji,
3) rocznych planów i sprawozdań z działalności Centrum Akredytacji.
3. Kadencja Rady trwa 6 lat.
4. Rada liczy nie więcej niż 20 osób. W skład Rady wchodzą proporcjonalnie, w
liczbie zapewniającej brak dominacji którejkolwiek ze stron, osoby
reprezentujące organy administracji rządowej, krajową jednostkę normalizacyjną
oraz ogólnopolskie organizacje: konsumenckie, pracodawców, gospodarcze i
naukowo-techniczne.
5. Minister właściwy do spraw gospodarki, na wniosek organów, jednostki i
organizacji, o których mowa w ust. 4, powołuje oraz odwołuje członków Rady.
6. Przewodniczącego i jego dwóch zastępców wybiera Rada spośród swojego
grona.
7. Organizację i tryb pracy Rady określa regulamin uchwalony przez Radę.
8. Obsługę organizacyjną Rady zapewnia Centrum Akredytacji.
Art. 36. 1. Przy Centrum Akredytacji działa Komitet Odwoławczy,
liczący nie więcej niż 10 ekspertów posiadających odpowiednią wiedzę i
doświadczenie w zakresie akredytacji.
2. Do zadań Komitetu Odwoławczego należy rozpatrywanie odwołań w sprawach
odmowy udzielenia, zawieszenia, cofnięcia lub ograniczenia zakresu akredytacji.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki, na wniosek ministrów i kierowników
urzędów centralnych właściwych ze względu na przedmiot akredytacji, po uzyskaniu
pozytywnej opinii Centrum Akredytacji o zgłoszonych kandydatach, w drodze
zarządzenia, powołuje i odwołuje członków Komitetu Odwoławczego.
4. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze zarządzenia, tryb
działania Komitetu Odwoławczego.
5. Obsługę organizacyjną i finansową Komitetu Odwoławczego zapewnia Centrum
Akredytacji.
 

Rozdział 5Opłaty

 

 
Art. 37. 1. Za czynności związane z:
1) obowiązkową oceną zgodności wyrobów,
2) badaniami na potrzeby oceny zgodności wyrobów,
3) certyfikacją,
4) sprawdzaniem zgodności wyrobów z wymaganiami, dokonywane przez
notyfikowane jednostki kontrolujące,
5) akredytacją jednostek certyfikujących, jednostek kontrolujących i
laboratoriów
- pobiera się opłaty.
2. Opłaty, o których mowa w ust. 1, uiszcza wnioskodawca.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek ministra
właściwego do spraw gospodarki, określi, w drodze rozporządzenia, sposób
ustalania opłat za czynności, o których mowa w ust. 1, z uwzględnieniem
okoliczności, że stawki tych opłat powinny zapewnić pokrycie kosztów ich
przeprowadzenia.
4. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek ministra
właściwego do spraw gospodarki, może określić, w drodze rozporządzenia,
maksymalne wysokości opłat, o których mowa w ust. 1, z uwzględnieniem
uzasadnionych kosztów.
 

Rozdział 6

System kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu


 

 

 
Art. 38. 1. System kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu, zwany
dalej "systemem", tworzą prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zwany
dalej "prezesem UOKiK", i organy wymienione w ust. 2 i 3, zwane dalej "organami
wyspecjalizowanymi".
2. Kontrolę spełniania przez wyroby zasadniczych wymagań prowadzą:
1) wojewódzcy inspektorzy Inspekcji Handlowej,
2) inspektorzy pracy,
3) prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty,
4) organy Inspekcji Ochrony Środowiska,
5) prezes Urzędu Transportu Kolejowego,
6) organy nadzoru budowlanego,
7) prezes Wyższego Urzędu Górniczego,
8) dyrektorzy urzędów morskich.
3. Postępowania w zakresie wprowadzonych do obrotu wyrobów niezgodnych z
zasadniczymi wymaganiami prowadzą:
1) główny inspektor Inspekcji Handlowej,
2) okręgowy inspektor pracy,
3) prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty,
4) wojewódzki inspektor ochrony środowiska,
5) prezes Urzędu Transportu Kolejowego,
6) organy nadzoru budowlanego,
7) prezes Wyższego Urzędu Górniczego,
8) dyrektorzy urzędów morskich.
Art. 39. 1. Prezes UOKiK jest organem monitorującym system.
2. Do zadań prezesa UOKiK należy:
1) współpraca z organami wyspecjalizowanymi,
2) opiniowanie okresowych planów kontroli przeprowadzanych przez organy
wyspecjalizowane,
3) przekazywanie organom wyspecjalizowanym informacji wskazujących, że wyrób
wprowadzony do obrotu nie spełnia zasadniczych wymagań,
4) prowadzenie rejestru wyrobów niezgodnych z zasadniczymi wymaganiami,
zwanego dalej "rejestrem", oraz gromadzenie informacji dotyczących systemu
kontroli wyrobów wprowadzonych do obrotu.
3. Do zadań organów wyspecjalizowanych należy:
1) prowadzenie kontroli spełniania przez wyroby zasadniczych wymagań i
niezwłoczne informowanie prezesa UOKiK o wynikach przeprowadzanych kontroli,
2) prowadzenie postępowań w sprawie wprowadzonych do obrotu wyrobów
niezgodnych z zasadniczymi wymaganiami i przekazywanie prezesowi UOKiK
informacji o wszczęciu i zakończeniu tych postępowań,
3) niezwłoczne przekazywanie prezesowi UOKiK kopii wydanych decyzji,
4) współpraca z prezesem UOKiK,
5) przedstawianie prezesowi UOKiK do zaopiniowania okresowych planów kontroli
wyrobów wprowadzonych do obrotu,
6) sporządzanie i przekazywanie prezesowi UOKiK rocznych sprawozdań z
przeprowadzanych kontroli.
Art. 39a. 1. Prezes UOKiK prowadzi rejestr.
2. W rejestrze są gromadzone w szczególności:
1) dane umożliwiające identyfikację wyrobu,
2) informacje o:
a) rodzaju i zakresie niezgodności wyrobu z zasadniczymi wymaganiami,
b) środkach, jakie zastosowano w odniesieniu do wyrobu niezgodnego z
zasadniczymi wymaganiami,
c) zagrożeniach, jakie może spowodować wyrób niezgodny z zasadniczymi
wymaganiami, wraz z określeniem tych zagrożeń.
3. Prezes UOKiK dokonuje wpisów do rejestru w przypadku wydania decyzji, o
których mowa w art. 41c ust. 2 pkt 2 i 3 oraz ust. 3.
4. Prezes UOKiK, na wniosek organu wyspecjalizowanego lub z urzędu, usuwa
wpis w rejestrze, w przypadku gdy:
1) osoba wprowadzająca wyrób do obrotu udowodni, że wycofała z obrotu
wszystkie egzemplarze wyrobu niezgodnego z zasadniczymi wymaganiami; wpis usuwa
się nie wcześniej niż w terminie 6 miesięcy od zakończenia kontroli, o której
mowa w art. 40 ust. 1,
2) niezgodności wyrobu z zasadniczymi wymaganiami zostały usunięte; wpis
usuwa się nie wcześniej niż przed upływem 12 miesięcy od dnia przeprowadzenia
kontroli, o której mowa w art. 41b ust. 2 i art. 41c ust. 9.
5. Informacje zawarte w rejestrze są publicznie dostępne.
6. Prezes UOKiK może w każdym czasie podać do publicznej wiadomości
informacje zawarte w rejestrze.
7. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób
prowadzenia rejestru, mając na względzie w szczególności zapewnienie
prawidłowości działania rejestru.
Art. 39b. 1. Prezes UOKiK gromadzi informacje dotyczące systemu, w
szczególności dotyczące wyników kontroli i prowadzonych postępowań.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, udostępnia się organom
wyspecjalizowanym i organom celnym.
3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1) sposób przepływu informacji pomiędzy prezesem UOKiK, organami
wyspecjalizowanymi oraz organami celnymi,
2) wzory formularzy stosowanych przy gromadzeniu informacji dotyczących
funkcjonowania systemu
- mając na względzie potrzebę monitorowania systemu.
Art. 40. 1. Organy wyspecjalizowane prowadzą kontrolę spełniania przez
wyroby zasadniczych wymagań, zwaną dalej "kontrolą", z urzędu lub na wniosek
prezesa UOKiK.
2. W kontroli prowadzonej przez organ wyspecjalizowany może uczestniczyć, za
jego zgodą, pracownik UOKiK upoważniony przez prezesa UOKiK, do którego
czynności stosuje się przepisy niniejszego rozdziału dotyczące osoby
kontrolującej.
3. Do kontroli prowadzonej przez organy wyspecjalizowane, w zakresie
nieuregulowanym w ustawie, stosuje się przepisy dotyczące zakresu działania tych
organów.
Art. 40a. Podmioty wymienione w art. 4, a także sprzedawcy wyrobów
podlegających ocenie zgodności są obowiązani współdziałać, z należytą
starannością, z organami wyspecjalizowanymi, w zakresie niezbędnym do ustalenia,
czy wyrób spełnia zasadnicze wymagania.
Art. 40b. 1. Organy wyspecjalizowane przeprowadzają kontrolę u
podmiotów objętych zakresem kontroli, zwanych dalej "kontrolowanymi".
2. Kontrolowany oraz inne podmioty posiadające dowody lub informacje
niezbędne do ustalenia, czy wyrób spełnia zasadnicze wymagania, są obowiązani do
przekazania tych dowodów i udzielania informacji na żądanie organu prowadzącego
kontrolę.
3. Żądanie, o którym mowa w ust. 2, powinno zawierać:
1) określenie rodzaju dowodów oraz rodzaju i zakresu informacji, którego
dotyczy,
2) wskazanie celu żądania,
3) określenie terminu udostępnienia dowodów lub udzielenia informacji,
4) pouczenie o skutkach nieudostępnienia żądanych dowodów lub informacji albo
udostępnienia dowodów lub informacji nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd.
Art. 40c. 1. Jeżeli kontrolowany lub podmioty, o których mowa w art.
40b ust. 2, nie udzielą informacji lub nie współdziałają w toku kontroli,
ustaleń dokonuje się na podstawie dowodów, danych lub informacji dostępnych
organowi wyspecjalizowanemu przeprowadzającemu kontrolę.
2. Jeżeli kontrolowany lub podmioty, o których mowa w art. 40b ust. 2,
przedstawią wprowadzające w błąd lub nieprawdziwe dowody, dane lub informacje,
organ wyspecjalizowany przeprowadzający kontrolę pomija je przy ustalaniu stanu
faktycznego sprawy.
3. Kontrolowanego lub podmioty, o których mowa w art. 40b ust. 2, informuje
się o skutkach działań określonych w ust. 1 i 2.
Art. 40d. 1. Informacje uzyskane w toku kontroli przez organ
wyspecjalizowany nie podlegają ujawnieniu, pod warunkiem że przekazujący je
wskaże przyczynę, dla której wnioskuje o ich nieujawnienie, z zastrzeżeniem ust.
3.
2. Informacje objęte tajemnicą przedsiębiorstwa, rozumiane jako nieujawnione
do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne oraz
organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje, co do których przedsiębiorca
podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności, uzyskane w toku
kontroli, mogą być wykorzystane wyłącznie do celów, dla których zostały
zgromadzone, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Jeżeli zachodzi potrzeba ujawnienia informacji oraz dowodów uzyskanych w
toku kontroli, prezes UOKiK lub organ wyspecjalizowany ujawni je w zakresie
niezbędnym do wyjaśnienia podjętych w postępowaniu rozstrzygnięć.
Art. 40e. 1 Kontrolę przeprowadza się w obecności kontrolowanego lub
jego upoważnionego pracownika.
2. Kontrolowany lub jego upoważniony pracownik są obowiązani umożliwić
wykonywanie kontroli, a w szczególności:
1) zapewnić wgląd w dokumenty objęte zakresem kontroli,
2) wydać za pokwitowaniem wyroby lub dokumenty, jeżeli jest to niezbędne do
przeprowadzenia ich dalszej analizy lub dokładniejszej kontroli,
3) udzielić niezbędnej pomocy technicznej, jeżeli dokumenty będące
przedmiotem kontroli zostały zapisane na elektronicznych nośnikach informacji,
4) udostępnić obiekty i pomieszczenia, w których znajdują się dokumenty i
wyroby objęte zakresem kontroli,
5) udzielać wszelkich wyjaśnień w sprawach objętych zakresem kontroli,
6) udostępnić dokumenty w celu sporządzenia kopii; zgodność kopii z
oryginałem dokumentu potwierdza kontrolowany.
Art. 40f. 1. W toku kontroli osoba kontrolująca w szczególności może:
1) badać akta i dokumenty w zakresie objętym kontrolą,
2) dokonywać oględzin terenów, obiektów, pomieszczeń, wyrobów i innych rzeczy
w zakresie objętym kontrolą,
3) legitymować osoby w celu stwierdzenia ich tożsamości, jeżeli jest to
niezbędne na potrzeby kontroli,
4) żądać udzielenia, w wyznaczonym terminie, pisemnych i ustnych wyjaśnień w
sprawach objętych zakresem kontroli,
5) przesłuchiwać osoby w charakterze strony lub świadka, jeżeli jest to
niezbędne do wyczerpującego wyjaśnienia okoliczności sprawy,
6) zasięgać opinii biegłych, jeżeli jest to niezbędne na potrzeby kontroli,
7) zabezpieczać dowody,
8) pobierać nieodpłatnie próbki wyrobów do badań,
9) zbierać inne niezbędne dowody w zakresie objętym kontrolą.
2. Osoba kontrolująca jest uprawniona do wstępu oraz poruszania się na
terenie, w obiektach i pomieszczeniach kontrolowanego za okazaniem legitymacji
służbowej oraz upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, bez obowiązku
uzyskiwania przepustki określonej w regulaminie wewnętrznym.
3. Osoba kontrolująca podlega przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy
obowiązującym w jednostce kontrolowanej.
Art. 40g. 1. Przedmiotem kontroli może być wyrób, prawidłowość
oznakowania wyrobu oraz dokumentacja techniczna wyrobu.
2. Osoba kontrolująca może w toku kontroli żądać od osoby zobowiązanej do
przechowywania dokumentów związanych z oceną zgodności przedstawienia, w
wyznaczonym terminie, w szczególności:
1) deklaracji zgodności,
2) nazwy i adresu producenta wyrobu,
3) wykazu uwzględnionych norm zharmonizowanych lub rozwiązań przyjętych w
celu stwierdzenia zgodności wyrobu z zasadniczymi wymaganiami,
4) ogólnego opisu wyrobu, schematy wyrobu oraz instrukcji obsługi wyrobu.
3. W przypadku uzasadnionych wątpliwości co do zgodności wyrobu z
zasadniczymi wymaganiami osoba kontrolująca może dodatkowo zażądać od osoby
zobowiązanej do przechowywania dokumentów związanych z oceną zgodności
przedstawienia, w wyznaczonym terminie, w szczególności:
1) sprawozdania z przeprowadzonych badań,
2) informacji o systemie zarządzania jakością.
4. W przypadku gdy kontrolowany wyrób stwarza zagrożenie dla życia, zdrowia,
mienia lub środowiska, osoba kontrolująca może zażądać od osoby zobowiązanej do
przechowywania dokumentów związanych z oceną zgodności przedstawienia, w
wyznaczonym terminie, pełnej dokumentacji technicznej.
5. Jeżeli dokumenty, o których mowa w ust. 2-4, sporządzono w języku obcym,
osoba kontrolująca może żądać, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia
kontroli, tłumaczenia tych dokumentów na język polski.
Art. 40h. W przypadku gdy osoba zobowiązana do przechowywania
dokumentów związanych z oceną zgodności nie przedstawi tych dokumentów osobie
kontrolującej lub z przedstawionych dokumentów nie wynika, że wyrób spełnia
zasadnicze wymagania, organ wyspecjalizowany może poddać wyrób badaniom lub
zlecić ich przeprowadzenie akredytowanemu laboratorium w celu ustalenia, czy
wyrób spełnia zasadnicze wymagania.
Art. 40i. 1. W przypadku zabezpieczenia dowodów, pobrania próbek,
dokonania oględzin lub przeprowadzenia innych czynności sporządza się protokół.
2. W celu poddania wyrobu badaniom, o których mowa w art. 40h, organ
wyspecjalizowany pobiera nieodpłatnie próbki.
3. Równocześnie z pobraniem próbki wyrobu należy pobrać i zabezpieczyć
dodatkową próbkę z tej samej partii wyrobu w ilości odpowiadającej ilości
pobranej do badań (próbka kontrolna).
4. Próbka kontrolna jest przechowywana przez kontrolowanego, do czasu jej
zwolnienia przez organ wyspecjalizowany, w warunkach uniemożliwiających zmianę
jakości lub cech charakterystycznych wyrobu; w tym czasie nie może być
wprowadzana do obrotu.
5. Próbki kontrolnej nie pobiera się, jeżeli:
1) pobranie próbki byłoby utrudnione ze względu na wartość, rodzaj lub ilość
wyrobu,
2) przechowanie próbki w warunkach uniemożliwiających zmianę jakości lub cech
charakterystycznych wyrobu jest niemożliwe.
6. Po przeprowadzeniu badań sporządza się sprawozdanie z badań, które dołącza
się do protokołu kontroli.
Art. 40j. 1. W przypadku stwierdzenia, że wyrób nie spełnia
zasadniczych wymagań, opłaty związane z badaniami ponosi osoba, która
wprowadziła wyrób do obrotu.
2. Opłaty, o których mowa w ust. 1, organ wyspecjalizowany ustala na
podstawie uzasadnionych kosztów badań, z uwzględnieniem rodzaju badanego wyrobu
oraz stopnia skomplikowania i zakresu przeprowadzonych badań.
3. Opłaty, o których mowa w ust. 1, stanowią dochód budżetu państwa.
4. W przypadku stwierdzenia, że wyrób spełnia zasadnicze wymagania, opłaty
związane z badaniami ponosi Skarb Państwa.
5. Do opłat, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy o postępowaniu
egzekucyjnym w administracji.
Art. 40k. 1. W przypadku gdy w wyniku kontroli organ wyspecjalizowany,
który ją prowadził, stwierdzi, że wyrób nie spełnia zasadniczych wymagań, może,
w drodze decyzji, na okres nie dłuższy niż 2 miesiące zakazać dalszego
przekazywania wyrobu użytkownikowi, konsumentowi i sprzedawcy.
2. W przypadku wszczęcia postępowania w sprawie wprowadzenia do obrotu wyrobu
niezgodnego z zasadniczymi wymaganiami organ wyspecjalizowany prowadzący
postępowanie może, w drodze decyzji, przedłużyć zakaz, o którym mowa w ust. 1,
do czasu zakończenia postępowania.
3. W przypadku gdy organ wyspecjalizowany prowadzący postępowanie stwierdzi,
że wyrób spełnia zasadnicze wymagania, uchyla decyzję, o której mowa w ust. 1.
Art. 40l. Organ wyspecjalizowany, który przeprowadził kontrolę,
przekazuje prezesowi UOKiK informacje dotyczące ustaleń kontroli, w
szczególności informację, czy wyrób spełnia zasadnicze wymagania, a w przypadku
stwierdzenia niezgodności z zasadniczymi wymaganiami - czy mogą być one
usunięte.
Art. 40m. W przypadku gdy przepisy szczególne dopuszczają możliwość,
przed wprowadzeniem do obrotu, prezentowania na targach, wystawach i pokazach
oraz w innych miejscach wyrobów niezgodnych z zasadniczymi wymaganiami, organy
wyspecjalizowane mogą prowadzić kontrolę przestrzegania sposobu ich
prezentowania, określonego przez te przepisy.
Art. 41. 1. Postępowanie w sprawie wprowadzonych do obrotu wyrobów
niezgodnych z zasadniczymi wymaganiami, zwane dalej "postępowaniem", wszczyna
się z urzędu, w przypadku gdy ustalenia kontroli wskazują, że wyrób nie spełnia
zasadniczych wymagań.
2. Postępowanie nie może być prowadzone dłużej niż 4 miesiące.
Art. 41a. 1. Stroną postępowania jest osoba, która wprowadziła do
obrotu wyrób niezgodny z zasadniczymi wymaganiami, wobec której postępowanie
zostało wszczęte.
2. Organizacja społeczna może występować z żądaniem dopuszczenia jej do
udziału w postępowaniu tylko w przypadku, gdy osoba będąca stroną postępowania
jest członkiem tej organizacji.
3. Przepisy art. 40b ust. 2 i 3 oraz art. 40c i art. 40d stosuje się
odpowiednio do stron postępowania.
Art. 41b. 1. Organ prowadzący postępowanie może, w drodze
postanowienia, wyznaczyć stronie postępowania termin na usunięcie niezgodności
wyrobu z zasadniczymi wymaganiami lub wycofanie wyrobu z obrotu.
2. Organ prowadzący postępowanie może przeprowadzić albo zlecić
przeprowadzenie kontroli mającej na celu ustalenie, czy niespełnienie przez
wyrób zasadniczych wymagań zostało faktycznie usunięte lub wyrób został wycofany
z obrotu. Przepisy art. 40 ust. 2 i 3 oraz art. 40a-40l stosuje się odpowiednio.
Art. 41c. 1. Do terminu określonego w art. 41 ust. 2 nie wlicza się
okresów, o których mowa w art. 41b.
2. Organ prowadzący postępowanie wydaje decyzję o umorzeniu postępowania,
jeżeli:
1) stwierdzi, że wyrób spełnia zasadnicze wymagania,
2) niezgodność wyrobu z zasadniczymi wymaganiami została usunięta albo wyrób
został wycofany z obrotu,
3) postępowanie z innych przyczyn stało się bezprzedmiotowe.
3. Jeżeli w wyniku kontroli stwierdzono, że wyrób nie spełnia zasadniczych
wymagań, a strona postępowania nie podjęła działań, o których mowa w art. 41b
ust. 1, organ prowadzący postępowanie może, w drodze decyzji:
1) nakazać wycofanie wyrobu z obrotu,
2) zakazać dalszego przekazywania wyrobu użytkownikowi, konsumentowi i
sprzedawcy,
3) ograniczyć dalsze przekazywanie wyrobu użytkownikowi, konsumentowi i
sprzedawcy,
4) nakazać stronie postępowania powiadomić konsumentów lub użytkowników
wyrobu o stwierdzonych niezgodnościach z zasadniczymi wymaganiami, określając
termin i sposób ich powiadomienia.
4. W decyzji, o której mowa w ust. 3 pkt 1, organ prowadzący postępowanie
może także nakazać odkupienie wyrobu na żądanie osób, które faktycznie nim
władają. Przepisy o rękojmi za wady stosuje się odpowiednio.
5. W przypadku wydania decyzji stwierdzającej, że wyrób nie spełnia
zasadniczych wymagań, organ prowadzący postępowanie może nakazać zniszczenie
wyrobu na koszt strony postępowania, jeżeli w inny sposób nie może usunąć
zagrożeń spowodowanych przez wyrób.
6. Środki, o których mowa w ust. 3-5, stosuje się w zależności od rodzaju
stwierdzonych niezgodności wyrobu z zasadniczymi wymaganiami oraz stopnia
zagrożenia powodowanego przez wyrób, mając na celu wyłącznie odwrócenie
grożącego niebezpieczeństwa lub usunięcie już istniejącego oraz zapewnienie
bezpieczeństwa, zdrowia i życia konsumentów.
7. Środki, o których mowa w ust. 3-5, mogą zostać wprowadzone na czas
określony lub nieokreślony.
8. Jeżeli wymaga tego interes konsumentów lub użytkowników wyrobu, organ
prowadzący postępowanie nadaje decyzji, o której mowa w ust. 3, rygor
natychmiastowej wykonalności.
9. W celu stwierdzenia, czy decyzje, o których mowa w ust. 3, zostały
wykonane, organ prowadzący postępowanie może przeprowadzić kontrolę. Przepisy
art. 40 ust. 2 i 3 oraz art. 40a-40l stosuje się odpowiednio.
Art. 42. W zakresie nieuregulowanym do postępowania w sprawie
wprowadzonych do obrotu wyrobów niezgodnych z zasadniczymi wymaganiami stosuje
się przepisy kodeksu postępowania administracyjnego.
Art. 43. 1. Jeżeli organ celny podczas kontroli celnej wyrobów, które
mają być objęte procedurą dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów prawa
celnego, stwierdzi, że istnieją uzasadnione okoliczności wskazujące, że wyrób
nie spełnia zasadniczych wymagań, zatrzymuje wyrób i występuje do organu
wyspecjalizowanego o wydanie opinii.
2. Jeżeli organ wyspecjalizowany wyda opinię, że wyrób nie spełnia
zasadniczych wymagań, organ celny cofa wyrób za granicę albo, gdy cofnięcie nie
jest możliwe, nadaje wyrobowi przeznaczenie celne powrotny wywóz. W przypadku
gdy nie jest możliwe cofnięcie wyrobu albo jego powrotny wywóz, organ celny może
dokonać sprzedaży wyrobu osobie, która zobowiąże się do dokonania jego
powrotnego wywozu, albo nakazać zniszczenie wyrobu, jeżeli dokonanie jego
sprzedaży będzie niemożliwe lub znacznie utrudnione. Organ celny może również
wystąpić do sądu o orzeczenie przepadku wyrobu na rzecz Skarbu Państwa.
3. Jeżeli organ celny stwierdzi, że wyrób podlegający ocenie zgodności nie
jest prawidłowo oznakowany, może podjąć działania określone w ust. 2 bez
występowania o opinię do organu wyspecjalizowanego.
4. Koszty cofnięcia wyrobu, jego powrotnego wywozu, sprzedaży lub zniszczenia
ponoszą solidarnie: osoba, która wprowadziła wyrób na polski obszar celny,
osoba, która przyjęła odpowiedzialność za jego przywóz, bądź osoba, w której
posiadaniu wyrób się znajduje.
5. W przypadku podjęcia działań, o których mowa w ust. 2, organy celne
informują o nich prezesa UOKiK.
6. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze
rozporządzenia, tryb:
1) postępowania organów celnych przy zatrzymywaniu wyrobów,
2) postępowania organów wyspecjalizowanych w zakresie wydawania opinii na
wniosek organów celnych o spełnianiu przez zatrzymany wyrób zasadniczych
wymagań,
3) informowania przez organy celne prezesa UOKiK o działaniach podejmowanych
w odniesieniu do wyrobów niezgodnych z zasadniczymi wymaganiami oraz zakres
przekazywanych informacji
- mając na uwadze w szczególności konieczność niezwłocznego przekazywania
przez organy wyspecjalizowane opinii o wyrobie organom celnym oraz realizacji
zadań wykonywanych przez prezesa UOKiK w zakresie prowadzenia rejestru.
 

Art. 43a. 1. Zasady postępowania organów celnych w przypadku, gdy
podczas kontroli celnej wyrobów, które mają być dopuszczone do obrotu, organ
stwierdzi, że istnieją uzasadnione okoliczności wskazujące, że wyrób nie
spełnia zasadniczych wymagań, określają przepisy odrębne.2. Opinie w
sprawie spełniania przez wyrób zasadniczych wymagań na wniosek organów celnych
wydają organy wyspecjalizowane.
3. O działaniach podjętych w odniesieniu do zatrzymanych wyrobów organy
celne informują organ nadzoru.
4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowy tryb postępowania organów celnych przy zatrzymywaniu
wyrobów,
2) tryb wydawania i postępowania z opinią wydaną przez organ
wyspecjalizowany,
3) szczegółowy sposób umieszczania przez organy celne adnotacji na
dokumentach towarzyszących wyrobom zatrzymanym przez organy celne
- mając na uwadze w szczególności konieczność zapobiegania przywozowi na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyrobów, które nie spełniają zasadniczych
wymagań, oraz biorąc pod uwagę przepisy Wspólnoty Europejskiej obowiązujące w
tym zakresie.
Art. 44. Prezes UOKiK niezwłocznie informuje Komisję Europejską o
decyzjach, o których mowa w art. 41c ust. 3 pkt 1-3 oraz ust. 5.
 

Rozdział 7Odpowiedzialność karna

 

 
Art. 45. Kto wprowadza do obrotu wyroby niezgodne z zasadniczymi
wymaganiami,
podlega grzywnie do 100 000 zł.
Art. 46. Kto umieszcza oznakowanie CE na wyrobie, który nie spełnia
zasadniczych wymagań albo dla którego producent lub jego upoważniony
przedstawiciel nie wystawił deklaracji zgodności,
podlega grzywnie do 100 000 zł.
Art. 47. Kto umieszcza na wyrobie znak podobny do oznakowania CE,
mogący wprowadzić w błąd nabywcę i użytkownika tego wyrobu,
podlega grzywnie do 100 000 zł.
Art. 47a. Kto wprowadza do obrotu wyrób podlegający oznakowaniu CE, a
nieoznakowany takim oznakowaniem,
podlega grzywnie do 100 000 zł.
Art. 48. uchylony.
 

Rozdział 8Zmiany w przepisach obowiązujących

 

 
Art. 49 - 57. pominięte. Wprowadzały zmiany do ustaw: z 6 marca 1981
r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2001 r. nr 124 ze zm.); z 4 lutego
1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 1994 r. nr 27, poz. 96 ze zm.);
z 22 stycznia 2000 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (Dz. U. z 2000 r. nr
15, poz. 179 ze zm.); z 28 kwietnia 2000 r. o systemie oceny zgodności,
akredytacji oraz zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2000 r. nr 43, poz. 489 ze
zm.); z 21 lipca 2000 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2000 r. nr 73, poz.
852 ze zm.); z 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2001 r. nr 4,
poz. 25 ze zm.); z 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.
U. z 2000 r. nr 122, poz. 1319 ze zm.); z 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej
artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2001 r. nr 5, poz. 44 ze zm.); z 11 maja
2001 r. - Prawo o miarach (Dz. U. z 2001 r. nr 63, poz. 636 ze zm.).
 

Rozdział 9Przepisy przejściowe i końcowe

 

 
Art. 58. Ilekroć w obowiązujących przepisach jest mowa o Polskim
Centrum Akredytacji utworzonym na podstawie przepisów ustawy, o której mowa w
art. 67 ust. 1, należy przez to rozumieć Polskie Centrum Akredytacji określone w
ustawie.
Art. 59. Pracownicy Polskiego Centrum Akredytacji utworzonego na
podstawie ustawy, o której mowa w art. 67 ust. 1, stają się w dniu wejścia w
życie ustawy pracownikami Polskiego Centrum Akredytacji.
Art. 60. Z dniem wejścia w życie ustawy zadania określone w art. 7
ustawy z 3 kwietnia 1993 r. o badaniach i certyfikacji (Dz. U. z 1993 r. nr 55,
poz. 250, z 1994 r. nr 27, poz. 96, z 1997 r. nr 104, poz. 661 i nr 121, poz.
770, z 1999 r. nr 70, poz. 776, z 2000 r. nr 43, poz. 489 i nr 89, poz. 991, z
2001 r. nr 111, poz. 1194 oraz z 2002 r. nr 130, poz. 1112 i nr 135, poz. 1145)
wykonuje spółka powołana na mocy art. 49 ust. 2 ustawy z 28 kwietnia 2000 r. o
systemie oceny zgodności, akredytacji oraz zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z
2000 r. nr 43, poz. 489, z 2001 r. nr 63, poz. 636 oraz z 2002 r. nr 74, poz.
676 i nr 166, poz. 1360).
Art. 61. 1. Kadencja dyrektora Polskiego Centrum Akredytacji
powołanego na podstawie ustawy, o której mowa w art. 67 ust. 1, upływa 31
grudnia 2003 r.
2. Kadencja Rady do Spraw Akredytacji powołanej na podstawie ustawy, o której
mowa w art. 67 ust. 1, upływa 31 grudnia 2003 r.
Art. 62. uchylony.
Art. 63. W sprawach wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w
życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 64. Do czasu wydania przepisów wykonawczych na podstawie
niniejszej ustawy, nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy, obowiązują
dotychczasowe przepisy wykonawcze, o ile nie są sprzeczne z przepisami tej
ustawy.
Art. 65. 1. Przepisy art. 6-8, art. 14, art. 21-24 i art. 44 stosuje
się od dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii
Europejskiej, chyba że wcześniej wejdzie w życie Protokół do Układu
Europejskiego między Rzeczpospolitą Polską a Wspólnotami Europejskimi w sprawie
Oceny Zgodności i Dopuszczania Wyrobów Przemysłowych, zwany dalej "Protokołem".
2. Przepis art. 12 stosuje się od dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską
członkostwa w Unii Europejskiej, a dla wyrobów objętych zakresem Protokołu od
dnia jego wejścia w życie.
3. Przepis art. 43 stosuje się do dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską
członkostwa w Unii Europejskiej.
Art. 66. Traci moc rozporządzenie prezydenta Rzeczypospolitej z 22
marca 1928 r. o dozorze nad artykułami żywności i przedmiotami użytku (Dz. U. z
1928 r. nr 36, poz. 343, z 1934 r. nr 110, poz. 977, z 1939 r. nr 54, poz. 342,
z 1946 r. nr 5, poz. 44, z 1949 r. nr 42, poz. 311, z 1970 r. nr 29, poz. 245
oraz z 2001 r. nr 42, poz. 473 i nr 128, poz. 1408).
Art. 67. 1. Traci moc ustawa z 28 kwietnia 2000 r. o systemie oceny
zgodności, akredytacji oraz zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2000 r. nr 43,
poz. 489, z 2001 r. nr 63, poz. 636 oraz z 2002 r. nr 74, poz. 676 i nr 166,
poz. 1360).
2. Z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii
Europejskiej traci moc ustawa z 3 kwietnia 1993 r. o badaniach i certyfikacji
(Dz. U. z 1993 r. nr 55, poz. 250, z 1994 r. nr 27, poz. 96, z 1997 r. nr 104,
poz. 661 i nr 121, poz. 770, z 1999 r. nr 70, poz. 776, z 2000 r. nr 43, poz.
489 i nr 89, poz. 991, z 2001 r. nr 111, poz. 1194 oraz z 2002 r. nr 130, poz.
1112 i nr 135, poz. 1145).
Art. 68. [Stanowił, że ustawa wchodzi w życie 1 stycznia 2003 r., z
wyjątkiem art. 52, który wchodzi w życie z dniem ogłoszenia





Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
45 o systemie oceny zgodności
ustawa o systemie oceny zgodności
Dz U 2002 166 1360 o systemie oceny zgodności
system oceny zgodności
Ustawa System Oceny Zgodnosci 090122
System oceny zgodności
System oceny zgodności oraz kontroli wyrobów
ustawa o systemie oceny zgodnosci
Dz U 02 166 1360 Ustawa o systemie oceny zgodności
45 P USTAWA o systemie oceny zgodności
USTAWA o systemie oceny zgodności
Zarządzanie Wiedzą2 Ogólne zasady oceny zgodności maszyn
Wymagania zasadnicze i procedura oceny zgodności sprzętu elektrycznego
analiza systemu oceny okresowej pracowników
Wymagania zasadnicze oraz tryb i procedury oceny zgodności maszyn i elementów bezpieczeństwa(1)
System oceny sytuacji finansowej i ryzyka kredytowego
9 Procedury oceny zgodności

więcej podobnych podstron