cad2 cw 3


CADII v.2010
Ćwiczenie nr 3 - Modelowanie bryłowe
Tworzenie modeli bryłowych
Modelowanie bryłowe jest najbardziej przydatne w projektowaniu maszynowym. Do tworzenia brył
stosuje się technikę CSG (Constructive Solid Geometry). Polega ona na składaniu modelu z bazowych
elementów zwanych prymitywami przy pomocy tzw. operacji bool owskich. Operacje te odpowiadają
trzem podstawowym działaniom na zbiorach: sumie, różnicy i iloczynowi (części wspólnej) (rys. 1
b,c,d). Program oferuje następujące prymitywy (rys. 1a): prostopadłościan, stożek, walec, kula, torus i klin,
które tworzy się odpowiednio poleceniami: kostka, stożek, walec, sfera, torus oraz klin.
a) b) c) d)
Rys. 1. Prymitywy (a) oraz podstawowe operacje na nich: b  suma, c  różnica, d  iloczyn kostki i kuli
Operacje boolowskie na bryłach wykonuje się tymi samymi poleceniami, co na regionach czyli
suma, różnica oraz iloczyn. Operacje te pozwalają na  warsztatowe podejście do modelowania.
Polecenie sumowania odpowiada łączeniu  stapianiu brył, zaś polecenia różnicy i iloczynu operacjom
 skrawania i  wycinania . W dwóch ostatnich przypadkach pewne bryły wybrane do operacji pełnią
rolę  narzędzia . Dla różnicy będą to zawsze bryły odejmowane, zaś dla iloczynu jest to kwestią
uznania. W obu przypadkach obrabiana bryła jest cięta wzdłuż ścian  narzędzia przy czym, dla
różnicy jej część objęta  narzędziem jest odrzucana zaś przy iloczynie zatrzymywana. Skutki ich
zastosowania pokazano na rysunku 1 b,c,d. Na przykład na (c  różnica) narzędziem skrawającym
 wirtualnym frezem jest kula, która usuwa część kostki, która znalazła się w zasięgu kuli. Z kolei na (d
 iloczyn) nie ma znaczenia co wybierzemy za narzędzie  wycinające . Jeżeli uznamy że będzie to
kostka to ona wycina z kuli tą część, która
znalazła się wewnątrz kostki, a jeżeli
będzie to kula to ona wycina z kostki tą
część, która znalazła się wewnątrz kuli. W
obu przypadkach skutek jest ten sam.
Innym sposobem na tworzenie już
całkiem skomplikowanych w kształcie
brył jest użycie poleceń wyciągnij oraz
przekręć. Pierwsze z nich pozwala na
tworzenie brył walcowych i stożkowych.
Rys. 2. Efekty wyciagnięcia profilu lotniczego (od lewej) wzdłuż Robi się to przez wyciągnięcie regionu
splajnu, wzdłuż osi OZ ze zwężeniem, oraz obrotu wokół osi o (wyciągnij) wzdłuż określonej krzywej
kat 270º. lub prostej normalnej do regionu.
Wybierając odpowiedni kąt zwężania
dostajemy bryÅ‚y walcowe (kat zwężania 0º) oraz stożkowe (kat zwężania różny od 0º). Drugie z tych
poleceń (przekręć) służy do robienia brył obrotowych, które tworzy się przez obrót regionu wokół
wybranej osi o zadany kąt wypełnienia. Wszystkie wymienione wcześniej prymitywy można utworzyć
przez jedno z tych dwóch poleceń. Na przykład kulę utworzymy przez obrót regionu w kształcie
półkola względem jego średnicy, walec przez wyciągnięcie regionu okrągłego prostopadle do jego
płaszczyzny, zaś torus przez obrót tegoż regionu względem osi zawartej w jego płaszczyznie. Na rys. 2
pokazano możliwości omawianych poleceń. Jako punkt wyjścia użyto regionu w kształcie profilu
lotniczego, który wyciÄ…gniÄ™to wzdÅ‚uż splajnu oraz wzdÅ‚uż osi OZ ze zwężeniem 1º. Ostatnia bryÅ‚Ä…
powstaÅ‚a w wyniku obrócenia regionu wokół pokazanej osi o kÄ…t 270º.
Podsumowaniem niech będzie rysunek 3, na którym pokazano trzy sposoby utworzenia tulei. Pierwszy
(a) polega na przekręceniu prostokątnego regionu wokół osi tulei, drugi (b) na wyciagnięciu regionu w
kształcie pierścienia wzdłuż jej osi oraz trzeci (c) na odjęciu od siebie dwóch walców (prymitywów) o
średnicach odpowiednio równych średnicy zewnętrznej i wewnętrznej tulei. Drugi walec pełni rolę
CADII v.2010
 wirtualnego wiertła mającego przejść na wylot, dlatego może on być wyższy od tulei. Warto
zauważyć, że zarówno metoda (b) jak i (c) wymaga użycia polecenia różnica przy czym w (b) w
zastosowaniu do regionów a w (c) do brył. Jest więc to kwestią wygody, który z tych sposobów
użyjemy w konkretnej sytuacji.
Region jest tym dla modelowania bryłowego czym krawędz dla modelowania
powierzchniowego i wraz z operacjami wyciągania, przekręcania oraz operacjami
bool owskimi jest podstawą modelowania bryłowego.
a) b) c)
Rys. 3. Sposoby utworzenia tulei: a  przez przekręcenie prostokątnego regionu; b  przez wyciągnięcie
regionu w kształcie pierścienia oraz c  przez odjecie od siebie dwóch walców.
Warto dodać, że zmienna systemowa ISOLINES steruje liczbą linii siatki stosowanej do
odwzorowania ścian zakrzywionych w krawędziowej prezentacji modelu zaś zmienna FACETRES
steruje wygładzeniem obiektów podczas cieniowania i ukrywania niewidocznych krawędzi.
Porównując różne rodzaje modeli należy stwierdzić, że modelowanie bryłowe jest łatwiejsze i
bardziej intuicyjne. Dla przykładu bryłowe utworzenie kostki o zaokrąglonych narożnikach sprowadza
się do wyznaczenia części wspólnej sześcianu i kuli co można zrobić w czasie krótszym od minuty.
Modelując to powierzchniowo musimy sami wyznaczyć krawędzie przenikania. To wymaga wykonania
całego szeregu pomocniczych krzywych, LUW ów i widoków nie licząc dobrej znajomości geometrii.
Realizacja tego zadania tym sposobem może już zająć nawet godzinę.
Wersja 2010 programu oferuje dodatkowe możliwości uzyskania brył przez: wyciągnięcie złożone
(polecenie wyciągnięcie) i przeciągnięcie (polecenie skos). Wyciągnięcie złożone polega na utworzeniu
bryły poprzez definicję kolejnych przekrojów pomocniczych, zaś przeciągnięcie umożliwia utworzenie
bryły przez wyciągnięcie zamkniętego profilu wzdłuż krzywej pomocniczej z dodatkową możliwością
obrotu profilu w czasie wyciągania. Polecenie to akceptuje np. ścieżkę w kształcie spirali.
Osobną kategorią jest polecenie pogrub służące do tworzenia bryły z powierzchni.
Operacje 3D
Podstawowe polecenia edycyjne: kopiowanie, obrót, skalowanie, przesuwanie, rozciąganie lustro i szyk
działają na obiektach umieszczonych dowolnie w przestrzeni. W tym przypadku trzeba jednak
pamiętać o dodatkowym wymiarze. Na przykład polecenie obrót faktycznie wykonuje obrót wybranych
obiektów wokół normalnej do płaszczyzny konstrukcyjnej przechodzącej przez wskazany punkt
obrotu. Podobnie polecenie lustro faktycznie realizuje symetrię płaszczyznową wybranych obiektów
względem płaszczyzny prostopadłej do płaszczyzny konstrukcyjnej, której śladem jest właśnie prosta
odbicia. Jedyną trudnością jaką stwarzają te
polecenia jest potrzeba dopasowaniu
płaszczyzny konstrukcyjnej do żądanej osi
obrotu lub płaszczyzny odbicia przy pomocy
polecenia luw.
Obok poznanych już poleceń sterowanych
parametrami podawanymi z płaszczyzny
konstrukcyjnej występują polecenia 3dszyk,
lustro3d, obroty3d pozwalające wykonać
przekształcenia wg parametrów ustalanych poza
Rys. 4. Polecenie 3dszyk  prostokÄ…tny 2x3x2 i
płaszczyzną konstrukcyjną. Polecenia 3D
kołowy wokół osi równoległej do Y.
CADII v.2010
pozwalają wykonać wspomniane operacje bez konieczności zmiany płaszczyzny konstrukcyjnej.
Polecenie 3dszyk, w wersji szyku prostokątnego tworzy macierz trójwymiarową czyli ustawia
obiekty w kolumnach rzędach i poziomach generując coś na kształt  sieci krystalicznej , zaś w wersji
szyku kołowego kopiuje obiekty wokół osi zadanej dwoma punktami. Kolejność wskazywania
punktów ma znaczenie jeśli nie wybieramy szyku w kącie pełnym. Kierunek dodatni kąta wypełnienia
jest ustalany zgodnie z regułą śruby prawoskrętnej, gdzie wektor ruchu śruby przy wkręcaniu pokrywa
siÄ™ z wektorem wyznaczonym przez wskazane punkty  od pierwszego do drugiego. Efekty stosowania
polecenia 3dszyk w wersji prostokątnej i kołowej oraz położenie płaszczyzny konstrukcyjnej i osi
obrotu pokazuje rysunek 4.
W poleceniu lustro3d płaszczyznę odbicia można wyznaczyć płaszczyzną płaskiego obiektu
(okrąg, elipsa itp.)  Obiekt; jej normalną i punktem  oś Z; płaszczyzną widoku i punktem  Widok;
płaszczyznami układu współrzędnych i
punktem  XY, YZ, ZX lub trzema punktami
 3punkty. Na rys. 5 pokazano, ten sam
efekt osiągnięty poleceniem lustro (a) po
przestawieniu płaszczyzny konstrukcyjnej
lub (b) lustro3d bez przestawiania.
W poleceniu obroty3d oÅ› obrotu ustala
siÄ™ jako normalna do obiektu i punkt 
Obiekt; normalna do płaszczyzny widoku i
a) b)
punkt  Widok; równoległa do jednej z osi i
Rys. 5 Polecenie a - lustro oraz b - lustro3d punkt  ośX, ośY, ośZ lub przez dwa
punkty  2punkty.
Inne polecenia związane z tworzeniem brył
Podczas tworzenia brył pomocne mogą się okazać inne polecenia:
Płat  umożliwiające przecięcie bryły na dwie części z wybraniem jednej z nich lub zachowaniem obu
części
Przekrój  umożliwiające utworzenie odcisku przeciętej bryły wirtualną płaszczyzną pomocniczą.
Płaprzekrój (v. 2010)  obiekt przekroju umożliwiające utworzenie płaszczyzny przekroju obiektów 3D.
Płaszczyzna może być uzupełniona o uskoki umożliwiające utworzenie przekroju łamanego
Polecenie płat może być używane do odcięcia fragmentu bryły w celu zabezpieczenia tego fragmentu
przed zmianami, którym podlega inne część bryły, po wykonaniu tych zmian można ponownie połączyć
obie części poleceniem Suma. Polecenie płat służyć może również do prostego odcięcia niepotrzebnego
fragmentu.
Polecenie przekrój i płaprzekrój są wykorzystywane do analizy tworzonych obiektów a następnie do
tworzenia widoków przekrojów w arkuszach wydruku
CADII v.2010
Wykaz poleceń
Polecenie Opis
Zespół poleceń do tworzenia brył. Patrz opis w tekście.
kostka, (_box), sfera (_sphere),
walec (_cylinder), stożek (_cone),
klin (_wedge), torus (_torus)
M: Rysuj  Bryły
Bryły
Polecenie tworzy bryłę walcową przez wyciągnięcie regionu wzdłuż
wyciÄ…gnij, _extrude
normalnej do niego, z ewentualnym zwężeniem co umożliwia utworzenie
M: Rysuj  Bryły  Wyciągnij
bryły stożkowej lub przez [śCiezka] wyciągnięcie go wzdłuż krzywej.
Bryły 
Polecenie tworzy bryłę obrotową przez obrócenie regionu wokół osi
przekręć, _revolve
wybranej dwoma punktami obiektem [Obiekt] lub równoległej od osi X
M: Rysuj  Bryły  Przekręć
albo Y opcje oÅ› X, oÅ› Y.
Bryły 
Aączy, odejmuje lub wyznacza wspólną część brył. Wskazane bryły
suma (_union), różnica
składowe są usuwane a na ich miejsce powstaje nowa bryła zgodna z
(_substract), iloczyn (_intersect)
wykonanÄ… operacjÄ….
M: Zmiana  Edycja brył
Edycja brył 
Wykonuje szyk prostokątny lub kołowy. Opis w tekście.
3dszyk, _3darray
M: Zmiana - Operacje 3D - Szyk 3D
Wykonuje lustro względem wybranej płaszczyzny. Opis w tekście.
lustro3d, _mirror3d
M: Zmiana - Operacje 3D - Lustro 3D
Wykonuje lustro względem wybranej osi. Opis w tekście
obroty3d, _rotata3d
M: Zmiana - Operacje 3D - Obrót 3D
Legenda:  linia poleceń; M:  menu;  pasek narzędziowy
CADII v.2010
Ćwiczenie nr 3  zadania do wykonania
Każde zadanie wykonaj w osobnym pliku. Wykonane zadania 2, 3 i 4 zachowaj do następnego
ćwiczenia
1. Na nowym rysunku narysuj bryły podstawowe oferowane przez AutoCAD a: prostopadłościan, stożek,
walec, kula, torus i klin poleceniami kostka, stożek, walec, sfera, torus oraz klin. Wymiary brył:
- sześcian o boku 100,
- prostopadłościan o wymiarach 60 x 80 x 200,
- stożek o promieniu podstawy 50 i wysokości 150,
- walec o promieniu podstawy 40 i wysokości 200,
- sfera o promieniu 30,
- torus o promieniu 50 i promieniu okręgu 10,
- klin o długości 100, szerokości 50 i wysokości 30.
2. Wykonaj:
" Kostkę o boku 100 przewierconą przez wszystkie środki ścian. W celu wykonania otworu w środku
podstawy narysować walec o wysokości 100 i promieniu podstawy 30. Odjąć od kostki walec
(polecenie różnica) aby uzyskać kostkę z otworem o promieniu 30 (użyć dwóch warstw osobnych na
kostkę i walec). Powtórzyć wykonane operacje dla pozostałych otworów tworząc pomocnicze układy
współrzędnych.
" Stożek o promieniu podstawy 100 i wysokości 300 z dwoma otworami. W tym celu po utworzeniu
stożka narysować dwa walce na średnicy podstawy stożka każdy w połowie promienia podstawy,
promień walca 20, wysokość np. 300. Odjąć walce od stożka.
" Kostkę (sześcian) o boku 100, z której wycięto sześcian o boku 50 symetrycznie względem jednej z
krawędzi
a)bryły b) Przekrój stożka.
Rys.1. Bryły i przekrój stażka
" Poleceniem płat rozciąć kostkę na dwie części z opcją zachowaj obie strony. Cięcie przeprowadzić
płaszczyzną przechodzącą przez przeciwległe narożniki kostki
" Na stożku z otworami wykonać przekrój (rys. 1b). W tym celu załóż nową warstwę na przekrój. Na
warstwie tej wykonaj polecenie przekrój wskazując trzy punkty wyznaczające płaszczyznę przekroju
(np. wierzchołek stożka, środek podstawy i środek jednego z walców). Wyłącz warstwę ze stożkiem.
Ustaw LUW na powierzchni przekroju i zakreskuj go.
CADII v.2010
3. Wykonaj bryłowo nakrętkę sześciokątną wg wymiarów z poniższego rysunku
b)
c)
a)
Rys. 2. Tworzenie nakrętki sześciokątnej
Wskazówki. Narysuj sześciokąt i okrąg (styczny do sześciokąta) i zamień je na region. Wyciągnij
szeÅ›ciokÄ…t na wys.  0.8 oraz okrÄ…g na wys.  0.8 z kÄ…tem zwężania -60º. Otrzymasz tak graniastosÅ‚up i
ścięty stożek. Wykonaj lustro3d stożka względem pł. przechodzącej przez połowę wysokości
graniastosłupa (wskaż środki jego 3 krawędzi pionowych) rys. 2b. Na wszystkich bryłach wykonaj
polecenie iloczyn w efekcie, którego otrzymasz bryłę jak na rys. 2c. Do zakończenia zadania wystarczy
odjąć od niej walec (otwór pod gwint).
4. Wykonaj kołnierz (rys. 3b) wg wymiarów z rys. 3a.
a) b)
Rys. 3. Kołnierz
Wskazówki. Narysuj jedną połówkę przekroju (bez otworu ł26) zamień ją na region i utwórz bryłę
poleceniem przekręć. Przestaw LUW na powierzchnię czołową kołnierza. Wykonaj walec jako
 narzędzie do wiercenia o średnicy otworu i wysokości większej od grubości kołnierza. Skopiuj go na
średnicy podziałowej 6 razy (szyk kołowy) i odejmij od bryły.
5. Wykonaj zarys gwintu w nakrętce z zadania nr 3 poleceniem przeciągnięcie (skos). Wcześniej wykonaj
zarys gwintu i narysuj ścieżkę wyciągnięcia poleceniem helisa


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
cad2 cw 5 6
cad2 cw
cad2 cw 12
cad2 cw 4
cad2 cw
cad2 cw
cad2 cw 8
cad2 cw 7
cad2 cw 9
cad2 cw 2
cad2 cw 1
MATLAB cw Skrypty
cw formularz
Cw 2 zespol2 HIPS

więcej podobnych podstron