2011 05 R


Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
WPISUJE ZDAJCY Miejsce
na naklejkÄ™
KOD PESEL
z kodem
EGZAMIN MATURALNY
Z FIZYKI I ASTRONOMII
MAJ 2011
POZIOM ROZSZERZONY
Instrukcja dla zdajÄ…cego
1. Sprawdz, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 13 stron
(zadania 1  6). Ewentualny brak zgłoś
przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin.
2. RozwiÄ…zania i odpowiedzi zapisz w miejscu na to
przeznaczonym przy każdym zadaniu.
3. W rozwiązaniach zadań rachunkowych przedstaw tok
rozumowania prowadzÄ…cy do ostatecznego wyniku oraz
pamiętaj o jednostkach.
4. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
5. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraznie przekreśl.
6. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
Czas pracy:
7. Podczas egzaminu możesz korzystać z karty wybranych
wzorów i stałych fizycznych, linijki oraz kalkulatora. 150 minut
8. Na karcie odpowiedzi wpisz swój numer PESEL i przyklej
naklejkÄ™ z kodem.
9. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
Liczba punktów
dla egzaminatora.
do uzyskania: 60
MFA-R1_1P-112
UkÅ‚ad graficzny © CKE 2010
2 Egzamin maturalny z fizyki i astronomii
poziom rozszerzony
Zadanie 1. Kopalnia (7 pkt)
W zboczu góry rozpoczęto budowę kopalni  wykonano
poziomy tunel i pionowy szyb wentylacyjny (rys.).
Zadanie 1.1 (2 pkt)
Ustal i zaznacz strzałkami na rysunku, w którą stronę
odbywa się ruch powietrza w tunelu i szybie w lecie, jeżeli
na zewnÄ…trz góry temperatura jest równa 25 °C, a wewnÄ…trz
tunelu i szybu 10 °C. Podaj krótkie uzasadnienie. szyb
tunel
Zadanie 1.2 (2 pkt)
Pod ciÅ›nieniem p i w temperaturze 25 ºC gÄ™stość powietrza jest równa 1,20 kg/m3. TraktujÄ…c
powietrze jako gaz doskonały, oblicz jego gęstość pod tym samym ciśnieniem p
i w temperaturze 10 ºC.
Zadanie 1.3 (3 pkt)
W tunelu zainstalowano szczelną zaporę przeciwpożarową i przepływ powietrza ustał.
Wysokość szybu jest równa 200 m, a średnia gęstość powietrza w szybie wynosi 1,3 kg/m3.
Oblicz ciśnienie słupa powietrza w szybie (różnicę między ciśnieniem na poziomie tunelu
a ciśnieniem przy górnym wylocie szybu).
Oblicz ciśnienie słupa powietrza atmosferycznego o wysokości 200 m na zewnątrz góry.
Średnia gęstość powietrza na zewnątrz wynosi 1,2 kg/m3.
Powierzchnia zapory wynosi 7 m2. Oblicz wypadkową siłę parcia powietrza działającą
na zaporÄ™ z obu stron.
Egzamin maturalny z fizyki i astronomii 3
poziom rozszerzony
Zadanie 2. Mars (11 pkt)
Statek kosmiczny o masie 50 t po wyłączeniu silników przeleciał w pobliżu Marsa. W pewnej
chwili t0 statek przelatywał na wysokości 500 km nad powierzchnią planety. Masa Marsa
wynosi 6,4·1023 kg, a jego promieÅ„ 3,4·106 m.
Zadanie 2.1 (2 pkt)
Oblicz wartość przyspieszenia swobodnego spadku na powierzchni Marsa.
Zadanie 2.2 (3 pkt)
Oblicz prędkość ucieczki statku (minimalną prędkość początkową, jaką statek musiałby
uzyskać na podanej wysokości 500 km, aby oddalić się z wyłączonymi silnikami na dowolnie
dużą odległość od Marsa). Oblicz prędkość ruchu statku po orbicie kołowej na tej wysokości.
JeÅ›li poczÄ…tkowa prÄ™dkość statku miaÅ‚a wartość v0 = 4·103 m/s i byÅ‚a skierowana poziomo
(prostopadle do prostej poprowadzonej do środka Marsa), to czy w miarę upływu czasu
(t > t0) odległość statku od planety będzie:
 pozostawała stała,  rosła stale,
 malała,  rosła, a potem malała?
Podkreśl właściwą spośród czterech powyższych możliwości i szczegółowo uzasadnij swój
wybór.
Nr zadania 1.1 1.2 1.3 2.1 2.2
Wypełnia
Maks. liczba pkt 2 2 3 2 3
egzaminator
Uzyskana liczba pkt
4 Egzamin maturalny z fizyki i astronomii
poziom rozszerzony
Informacja do zadań 2.3 i 2.4
Od statku kosmicznego odłącza się lądownik z astronautą. W końcowej fazie lądowania
(blisko powierzchni planety) lądownik porusza się pionowo z opóznieniem równym 11 m/s2.
Zadanie 2.3 (3 pkt)
Narysuj, oznacz i opisz wszystkie siły działające
Rysunek
na astronautę w końcowej fazie lądowania. Długości
wektorów powinny przedstawiać zależności między ich
wartościami. Narysuj siłę wypadkową (oznacz ją jako W),
a jeśli jest ona równa zeru, to napisz, że W = 0.
Opis
astronauta
fotel
Zadanie 2.4 (1 pkt)
Masa astronauty wynosi 80 kg, a natężenie pola grawitacyjnego Marsa ma wartość 3,7 N/kg.
Oblicz wartość siły nacisku astronauty na fotel.
Zadanie 2.5 (2 pkt)
Na Marsie natężenie pola grawitacyjnego jest mniejsze, niż na Ziemi. Astronauci dokonują
tam pomiaru okresu drgań pionowych ciężarka na sprężynie (wahadła sprężynowego) i okresu
drgań ciężarka zawieszonego na nitce (wahadła matematycznego). Na Ziemi okresy drgań
obydwu wahadeł były jednakowe. Czy na Marsie będą one także jednakowe, a jeśli nie, to dla
którego wahadła okres drgań będzie dłuższy? Uzasadnij odpowiedz.
Egzamin maturalny z fizyki i astronomii 5
poziom rozszerzony
Zadanie 3. Luneta Keplera (11 pkt)
Uczniowie zbudowali lunetę Keplera z dwóch szklanych soczewek dwuwypukłych 
obiektywu o ogniskowej 50 cm i okularu o ogniskowej 5 cm. Prawe ognisko obiektywu i lewe
ognisko okularu siÄ™ pokrywajÄ… (zob. rys.). Uwaga: na rysunku stosunek ogniskowych nie
odpowiada danym liczbowym.
obiektyw
P
okular
F
O
O'
Zadanie 3.1 (2 pkt)
Uzupełnij poniższe zdania. W pierwszym z nich wpisz odpowiednio lewo lub prawo,
pomijając ewentualne przesunięcie pionowe.
Gdy przedmiot P oddala siÄ™ od lunety, obraz O przesuwa siÄ™ w .................., a obraz O'
przesuwa się w ................... . Gdy P jest bardzo daleko (tak, że wiązka padająca na obiektyw
może być uznana za równoległą), obraz O znajdzie się .........................................., a wiązka
wybiegająca z okularu będzie ..................................... .
Zadanie 3.2 (1 pkt)
Opisz, czym różni się obraz nieba widziany przez lunetę od obrazu widzianego przez lunetę
odwróconą (gdy patrzymy od strony obiektywu).
Zadanie 3.3 (2 pkt)
Okular jest soczewką symetryczną i wykonaną ze szkła o współczynniku załamania 1,5
względem powietrza. Oblicz promień krzywizny powierzchni tej soczewki.
Nr zadania 2.3 2.4 2.5 3.1 3.2 3.3
Wypełnia
Maks. liczba pkt 3 1 2 2 1 2
egzaminator
Uzyskana liczba pkt
6 Egzamin maturalny z fizyki i astronomii
poziom rozszerzony
Zadanie 3.4 (2 pkt)
Na opisaną lunetę o średnicy obiektywu 7 cm pada wiązka równoległa do osi. Wykonaj
odpowiedni rysunek i wykaż, że minimalna średnica okularu niezbędna do tego, aby cała
wiązka wpadająca do obiektywu trafiła do okularu, wynosi 7 mm.
Zadanie 3.5 (2 pkt)
Średnica obiektywu lunety wynosi 7 cm, a średnica okularu wynosi 7 mm (patrz zadanie 3.4).
Średnica okularu jest równa średnicy zrenicy oka przystosowanego do widzenia w ciemności.
Jeśli gwiazda leżąca w odległości 40 lat świetlnych jest z trudem dostrzegalna gołym okiem,
to w jakiej maksymalnej odległości może leżeć identyczna gwiazda, aby można ją było
dostrzec przez tę lunetę? Zapisz odpowiedz i ją uzasadnij. Pomiń pochłanianie światła
w przestrzeni kosmicznej.
Wskazówka: O możliwości zobaczenia gwiazdy decyduje moc światła wpadającego do oka
obserwatora.
Zadanie 3.6 (2 pkt)
Oko ludzkie jest najbardziej wrażliwe na światło o długości fali 550 nm, a jego czułość
(minimalna energia wywoÅ‚ujÄ…ca wrażenie Å›wietlne) wynosi 7·10 18 J.
Oblicz minimalną liczbę fotonów o długości fali 550 nm, które muszą równocześnie wpaść
przez zrenicę oka, aby wywołać wrażenie świetlne.
Egzamin maturalny z fizyki i astronomii 7
poziom rozszerzony
Zadanie 4. Dioda (10 pkt)
Diody są elementami półprzewodnikowymi przewodzącymi prąd elektryczny w zasadzie
w jednÄ… stronÄ™.
W celu wyznaczenia zależności natężenia prądu, płynącego
przez diodę krzemową, od napięcia elektrycznego
przyłożonego do jej końców zbudowano układ, którego
+
niepełny schemat przedstawia rysunek. Jako zródła napięcia

użyto zasilacza prądu stałego o regulowanym napięciu.
Pomiary przeprowadzono dwukrotnie  w temperaturze
25 °C i po ogrzaniu diody do 100 °C, a wyniki zapisano
w tabeli.
I, mA 1 7 15 40 90
U1, V 0,60 0,70 0,74 0,78 0,82 t1 = 25 °C
U2, V 0,51 0,61 0,65 0,73 0,76 t2 = 100 °C
Zadanie 4.1 (1 pkt)
A
Uzupełnij schemat, dorysowując symbole amperomierza i woltomierza V oraz niezbędne
połączenia.
Zadanie 4.2 (3 pkt)
Przedstaw na jednym wykresie zależność I(U) dla obu temperatur. Oznacz obie krzywe.
0,5 0,6
0,5
0,6
Nr zadania 3.4 3.5 3.6 4.1 4.2
Wypełnia
Maks. liczba pkt 2 2 2 1 3
egzaminator
Uzyskana liczba pkt
8 Egzamin maturalny z fizyki i astronomii
poziom rozszerzony
Zadanie 4.3 (1 pkt)
Według prawa Ohma dwie wielkości fizyczne są do siebie proporcjonalne. Zapisz ich nazwy.
Zadanie 4.4 (1 pkt)
Czy wyniki w tabeli sÄ…  dla ustalonej temperatury diody  zgodne z prawem Ohma? Podaj
i uzasadnij odpowiedz.
Zadanie 4.5 (1 pkt)
Oszacuj przybliżoną wartość natężenia prądu płynącego w kierunku przewodzenia przez
diodÄ™ o temperaturze 100 ºC, gdy napiÄ™cie na niej wynosi 0,74 V.
Zadanie 4.6 (3 pkt)
Czy ze wzrostem temperatury opór diody w kierunku przewodzenia rośnie, czy maleje? Podaj
odpowiedz, uzasadnij ją na podstawie danych z tabeli (lub wykresów) i objaśnij
mikroskopową przyczynę tej zależności.
Zadanie 5. Sonda New Horizons (10 pkt)
Sonda New Horizons została wystrzelona w 2006 roku w celu zbadania między innymi
Jowisza i Plutona. Do zasilania sondy w energię elektryczną użyto generatora
radioizotopowego z 11 kg preparatu promieniotwórczego zawierającego pluton 238Pu, którego
238
okres połowicznego zaniku wynosi około 88 lat. Proces rozpadu promieniotwórczego Pu
z emisją cząstek ą powoduje znaczny wzrost temperatury preparatu. Wydzielane ciepło jest
zamieniane na energiÄ™ elektrycznÄ… przez specjalne urzÄ…dzenie.
Egzamin maturalny z fizyki i astronomii 9
poziom rozszerzony
Zadanie 5.1 (1 pkt)
Uzupełnij schemat reakcji rozpadu plutonu.
238 ......
Pu U + ........
94 ......
Zadanie 5.2 (1 pkt)
Uzupełnij schemat przemian energii zachodzących w generatorze radioizotopowym, wpisując
w prostokątach, we właściwej kolejności, literę odpowiadającą danemu rodzajowi energii.
A  energia elektryczna C  energia jÄ…drowa
B  energia kinetyczna cząstek ą D  ciepło
Informacja do zadań 5.3 i 5.5
Na początku wyprawy w 2006 roku generator dostarczał energię elektryczną o mocy 240 W.
W miarę upływu lat moc dostarczana maleje: podczas przelotu koło Jowisza wynosiła 234 W,
a szacuje się, że podczas przelotu koło Plutona (co ma nastąpić w roku 2015) moc spadnie
do około 200 W.
Zadanie 5.3 (1 pkt)
Wyjaśnij, odwołując się do praw fizyki jądrowej, dlaczego moc generatora maleje z upływem
czasu.
Zadanie 5.4 (2 pkt)
Energia oddawana w formie ciepła przez preparat tylko w części może być przekształcana
w energię elektryczną. Podaj nazwę prawa fizycznego, z którego wynika to stwierdzenie.
Zapisz, dokąd i w jakiej formie zostaje przekazana pozostała część energii oddanej przez
preparat (która nie została przekształcona w energię elektryczną).
Nr zadania 4.3 4.4 4.5 4.6 5.1 5.2 5.3 5.4
Wypełnia
Maks. liczba pkt 1 1 1 3 1 1 1 2
egzaminator
Uzyskana liczba pkt
10 Egzamin maturalny z fizyki i astronomii
poziom rozszerzony
Zadanie 5.5 (3 pkt)
Sprawnością generatora nazywamy stosunek wytwarzanej energii elektrycznej do ciepła
oddawanego przez preparat. Czy dla generatora sondy New Horizons z upływem lat sprawność
rośnie, maleje, czy pozostaje stała? Podaj odpowiedz i uzasadnij ją na podstawie danych
liczbowych wymienionych w informacjach na stronach 8 i 9 lub na podstawie praw fizyki.
Zadanie 5.6 (2 pkt)
Energia kinetyczna czÄ…stki Ä… emitowanej podczas rozpadu plutonu (238Pu) wynosi 5,5 MeV,
1
a prędkość cząstki, obliczona na podstawie wzoru E = mv2, wynosi około 16300 km/s.
2
Wybierz i podkreśl w tabeli prawidłowe zakończenie poniższego zdania.
Prędkość cząstki ą emitowanej podczas rozpadu plutonu, obliczona z relatywistycznego
wzoru na energię kinetyczną, w porównaniu z wynikiem obliczonym powyżej będzie
znacznie większa w przybliżeniu równa znacznie mniejsza
Uzasadnij dokonany wybór.
Zadanie 6. PrÄ…dnica (11 pkt)
Uczniowie nawinęli izolowany drut miedziany
na pudełko od zapałek P, które osadzili
na obracajÄ…cej siÄ™ osi z dwoma przewodzÄ…cymi
S
pierścieniami P1 i P2. Do tych pierścieni podłączyli
S
P
końce nawiniętego drutu. Do pierścieni były
dociśnięte blaszki S1 i S2, od których
odprowadzono przewody. Pudełko znajdowało się
między dwoma magnesami M1 i M2 o kształcie
S1
M2
M1
pierścieni. Wirnik z pudełka od zapałek można
P1 S2
było obracać za pomocą korby K. Uczniowie
obracali wirnik jednostajnie.
P2
K
Egzamin maturalny z fizyki i astronomii 11
poziom rozszerzony
Zadanie 6.1 (2 pkt)
Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w wolne miejsca wyrażenia dotyczące zasady działania
i przemian energetycznych zachodzących w opisanej wyżej prądnicy.
Prądnica skonstruowana przez uczniów do wytwarzania napięcia wykorzystuje zjawisko
...............................................................................................
Prądnica jest urządzeniem, które zamienia energię ................................................... na energię
....................................................
Zadanie 6.2 (1 pkt)
Lewy magnes M1 ma na swojej lewej powierzchni biegun S, a na prawej (niewidocznej)
biegun N. Który biegun powinien być na lewej powierzchni magnesu M2, aby prądnica
działała najlepiej?
Zadanie 6.3 (1 pkt)
U U U
t t t
a b c
Na którym wykresie  a, b czy c  prawidłowo przedstawiono przebieg czasowy napięcia
na wyjściu prądnicy (tzn. między blaszkami S1 i S2)? Zaznacz właściwy podpis.
Zadanie 6.4 (1 pkt)
Czy w takim położeniu pudełka, jakie zostało przedstawione na rysunku w informacji
do zadania, napięcie ma wartość maksymalną, czy równą zero, czy równą wartości
skutecznej? Zapisz i uzasadnij odpowiedz.
Nr zadania 5.5 5.6 6.1 6.2 6.3 6.4
Wypełnia
Maks. liczba pkt 3 2 2 1 1 1
egzaminator
Uzyskana liczba pkt
12 Egzamin maturalny z fizyki i astronomii
poziom rozszerzony
Zadanie 6.5 (3 pkt)
Pudełko P ma długość 5 cm i szerokość 2,5 cm, a liczba nawiniętych zwojów jest równa 100.
Pole magnetyczne w obszarze zajmowanym przez wirnik można uznać za jednorodne, a jego
indukcja ma wartość 0,3 T. Wirnik prądnicy wykonuje 5 obrotów na sekundę.
Oblicz maksymalną i skuteczną wartość napięcia na zaciskach prądnicy.
Zadanie 6.6 (2 pkt)
Do działającej prądnicy uczniowie dołączyli opornik, a następnie zastąpili go zwojnicą, której
opór (zmierzony w obwodzie prądu stałego) był równy oporowi opornika. W obu sytuacjach
uczniowie zmierzyli wartość skuteczną natężenia prądu płynącego przez dołączony element.
Wyjaśnij, dlaczego te wartości nie były takie same. W którym przypadku natężenie prądu
było większe?
Zadanie 6.7 (1 pkt)
Czy po wsunięciu żelaznego rdzenia do zwojnicy (zob. poprzedni punkt) wartość skuteczna
natężenia prądu wzrosła, zmalała, czy pozostała bez zmiany? Zapisz i uzasadnij odpowiedz.
Nr zadania 6.5 6.6 6.7
Wypełnia
Maks. liczba pkt 3 2 1
egzaminator
Uzyskana liczba pkt
Egzamin maturalny z fizyki i astronomii 13
poziom rozszerzony
BRUDNOPIS
KOD EGZAMINATORA
Czytelny podpis egzaminatora
KOD ZDAJÄ„CEGO


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2011 05 P
regulamin przyznawania środków finansowych oraz wsparcia pomostowego (2011 05 30)
2011 05 P odp
2011 05 19 18 39 18

więcej podobnych podstron