Regulamin studiow UE


Załącznik nr 1
do Uchwały nr 24/2011/2012
Senatu Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Regulamin studiów w Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach
Niniejszy Regulamin określa zasady prowadzenia i odbywania studiów oraz prawa i obowiązki studentów
Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach (poniżej zwanego Uniwersytetem).
I. Postanowienia ogólne
II. Organizacja studiów
III. Programy kształcenia
IV. Zaliczenie przedmiotu, semestru i roku studiów
V. Praca dyplomowa i egzamin dyplomowy
VI. Ukończenie studiów
VII. Urlopy w studiach
VIII. Skreślenie, przeniesienie i wznowienie studiów
IX. Nagrody, wyróżnienia i odpowiedzialność studenta
X. Uczestnictwo w zajęciach wybitnie uzdolnionych uczniów szkół ponadgimnazjalnych
XI. Przepisy przejściowe i końcowe
I. Postanowienia ogólne
ż 1
1. Regulamin stosuje się do studentów studiów pierwszego i drugiego stopnia prowadzonych w formie
stacjonarnej i niestacjonarnej przez Uniwersytet.
2. Regulamin stosuje się odpowiednio do osób niebędących studentami Uniwersytetu, które na odrębnych
zasadach zaliczają w Uniwersytecie przedmioty objęte jego programem kształcenia.
3. Regulamin stosuje się również do studentów kierunków i specjalności prowadzonych w językach
obcych.
ż 2
1. Studentem Uniwersytetu jest osoba, która została przyjęta na studia w trybie postępowania
kwalifikacyjnego, została immatrykulowana i złożyła ślubowanie o treści określonej przez statut
Uniwersytetu (zwany poniżej statutem).
2. W przypadku przeniesienia się studenta z innej uczelni lub wznowienia studiów, przyjęcie w poczet
studentów Uniwersytetu następuje z chwilą złożenia ślubowania.
3. Student otrzymuje legitymację studencką.
4. Student jest zobowiązany do podpisania umowy o naukę.
5. Student jest zobowiązany do bieżącego informowania Uniwersytetu o aktualnym adresie
do korespondencji.
6. Reprezentantem ogółu studentów są organy samorządu studenckiego. Zakres działania samorządu
określa jego statut.
ż 3
1. Przełożonym i opiekunem wszystkich studentów w Uniwersytecie jest rektor.
2. Rektor nadzoruje sprawy związane z rekrutacją, procesem dydaktycznym i tokiem studiów.
3. W zakresie spraw studenckich niezastrzeżonych przez Ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym i statut
dla kompetencji rektora, decyzje podejmuje dziekan w zakresie i trybie określonym w niniejszym
Regulaminie.
4. Uniwersytet, w miarę możliwości, zapewnia studentom niepełnosprawnym odpowiednie warunki
odbywania zajęć i ich zaliczania, uwzględniając stopień niepełnosprawności.
ż 4
1. W sprawach niezastrzeżonych dla kompetencji rektora lub rady wydziału, dziekan właściwego
wydziału sprawuje nadzór nad realizacją programu kształcenia oraz podejmuje decyzje we wszystkich
sprawach związanych z przebiegiem studiów na wydziale.
2. W przypadku studentów studiów międzywydziałowych i studentów innych uczelni, w tym
zagranicznych, odbywających część studiów w Uniwersytecie, rektor wskazuje wydział właściwy do
prowadzenia ich spraw studenckich.
3. W Uniwersytecie mogą być prowadzone studia międzyobszarowe. Tryb i warunki ich realizacji
określa uchwała rady wydziału.
ż 5
1. Studia wyższe prowadzone przez Uniwersytet trwają:
a. studia pierwszego stopnia stacjonarne i niestacjonarne - licencjackie - 6 semestrów,
b. studia pierwszego stopnia stacjonarne i niestacjonarne - inżynierskie - 7 semestrów,
c. studia drugiego stopnia stacjonarne i niestacjonarne - 4 semestry.
2. Na wniosek rady wydziału Senat Uniwersytetu może zmienić czas trwania studiów.
3. Studia w Uniwersytecie są prowadzone według ogólnoakademickiego lub praktycznego
profilu kształcenia.
II. Organizacja studiów
ż 6
1. Rok akademicki podzielony jest na dwa semestry - semestr zimowy i semestr letni.
Ramową organizację roku akademickiego, w tym terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć, określa
rektor. Ramowa organizacja roku akademickiego jest publikowana na stronie internetowej
Uniwersytetu.
2. Dni lub godziny wolne od zajęć dydaktycznych ustala rektor.
3. W ramach organizacji roku akademickiego obowiązują dni wolne w terminach ustawowo wolnych
od pracy, a także wakacje w miesiącach letnich trwające nie krócej niż 8 tygodni.
4. Szczegółową organizację roku akademickiego na wydziale określa dziekan po zasięgnięciu opinii
samorządu studenckiego i przy zachowaniu zasad określonych w ust. 1.
5. Szczegółowa organizacja roku akademickiego jest ogłoszona przez dziekana na stronie internetowej
Uniwersytetu nie pózniej niż na dwa miesiące przed rozpoczęciem roku akademickiego.
ż 7
1. Program studiów może, o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej, przewidywać obowiązek
odbywania praktyk przez studenta.
2. Zaliczanie praktyk odbywa się na zasadach określonych w Regulaminie praktyk zatwierdzonym przez
radę wydziału.
3. Dziekan może zwolnić studenta z odbywania praktyki lub jej części na zasadach określonych
w Regulaminie praktyk.
ż 8
1. Dziekan może, po zasięgnięciu opinii samorządu studenckiego, powołać opiekunów poszczególnych lat
studiów lub grup studenckich. Dziekan w porozumieniu z samorządem studenckim ustala zakres, formy
pracy opiekunów oraz nadzoruje i ocenia ich działalność.
2. Do prowadzenia wykładów oraz przeprowadzania egzaminów są uprawnieni nauczyciele akademiccy
posiadający tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego, a także upoważnieni przez
radę wydziału nauczyciele akademiccy posiadający stopień naukowy doktora.
3. Dziekan, w przypadku dłuższej nieobecności prowadzącego zajęcia, po zasięgnięciu opinii kierownika
właściwej jednostki organizacyjnej, może upoważnić innego nauczyciela akademickiego do przejęcia
jego obowiązków.
4. O zakresie zajęć obowiązkowych decyduje rada wydziału uchwalając program studiów.
W szczególnych sytuacjach dziekan może zwolnić studenta z obowiązku uczestnictwa w zajęciach.
Zasady usprawiedliwiania krótkotrwałej nieobecności na zajęciach określa nauczyciel akademicki
prowadzący przedmiot.
5. Wybrane zajęcia w ramach przedmiotu może prowadzić osoba posiadająca doświadczenie praktyczne
w obszarze danego kierunku studiów, nieposiadająca stopnia naukowego doktora.
III. Programy kształcenia
ż 9
1. Studenci odbywają studia w ramach kierunków kształcenia.
2. Program kształcenia na kierunku studiów zawiera efekty kształcenia i program studiów.
3. Student ma prawo do indywidualnego kształtowania programu studiów w części obejmującej
przedmioty do wyboru.
4. Student realizuje indywidualny program studiów poprzez wybór przedmiotów określonych w ż 10
i ż 11.
5. Student może, za zgodą dziekana, odbyć część studiów w innej uczelni, w tym w uczelni zagranicznej.
ż 10
1. Program studiów na danym kierunku obejmuje przedmioty:
- obowiązkowe, w ramach danego kierunku, poziomu i profilu studiów,
- do wyboru, w tym: specjalnościowe (kształtujące specjalność), swobodnego wyboru oraz inne,
przy których student dokonuje wyboru prowadzącego lub formy zajęć.
2. W programie studiów na danym kierunku, poziomie i profilu, co najmniej 30% punktów ECTS
powinny stanowić przedmioty do wyboru.
3. Plan studiów i program kształcenia jest zamieszczany na stronie internetowej Uniwersytetu nie pózniej
niż na 3 miesiące przed rozpoczęciem kształcenia.
ż 11
1. Realizując indywidualny program studiów student ma prawo wyboru przedmiotów określonych
programem studiów, z uwzględnieniem możliwości organizacyjnych uczestnictwa w zajęciach oraz
warunków wstępnych określonych dla danego przedmiotu w karcie opisu przedmiotu.
2. Student dokonuje wyboru przedmiotów przez złożenie dziekanowi semestralnej deklaracji
indywidualnego wyboru.
3. W razie kolizji terminów realizacji przedmiotów student składa dziekanowi deklarację korygującą
w terminie wskazanym przez dziekana.
4. Dziekan może uwzględnić korektę semestralnej deklaracji indywidualnego wyboru także w innych
uzasadnionych przypadkach.
5. Jeżeli w terminie określonym przez dziekana student nie dokonał wyboru, dziekan podejmuje decyzję
o przypisaniu przedmiotów studentowi.
ż 12
1. Jeżeli zajęcia z danego przedmiotu na danym kierunku studiów prowadzi więcej niż jeden nauczyciel
akademicki, dziekan może wyrazić zgodę na dokonanie przez studenta wyboru prowadzącego zajęcia,
z uwzględnieniem możliwości organizacyjnych.
2. Szczegółowy tryb i terminy składania przez studentów deklaracji wyboru prowadzącego zajęcia określa
dziekan.
IV. Zaliczenie przedmiotu, semestru i roku studiów
ż 13
W zakresie zaliczania studiów stosuje się system akumulacji punktów kredytowych ECTS na zasadach
określonych w niniejszym Regulaminie.
ż 14
1. Zajęcia dydaktyczne są zaliczane według ocen i punktów ECTS.
2. Ustala się następującą skalę ocen:
Ocena odpowiednik odpowiednik
liczbowy literowy
" Bardzo dobry 5,0 A
" Dobry plus 4,5 B
" Dobry 4,0 C
" Dostateczny plus 3,5 D
" Dostateczny 3,0 E
" Niedostateczny 2,0 FX, F
3. Lektoraty z języków obcych ekonomicznych zaliczane są według skali ocen określonej w ust. 2 oraz
ustalonej wartości punktów ECTS i prowadzone są na następujących poziomach:
a. A1  poziom początkujący
b. A2  poziom podstawowy
c. B1  poziom średnio zaawansowany
d. B2  poziom ponad średnio zaawansowany
e. C1  poziom zaawansowany
f. C2  poziom bardzo zaawansowany
Symbole literowe poziomów oznaczają docelowy poziom lektoratu w danym roku akademickim.
4. Ocenami pozytywnymi oznaczającymi zdanie egzaminu, zaliczenie zajęć dydaktycznych, przyjęcie
pracy dyplomowej, przejściowej lub innej są oceny: bardzo dobry, dobry plus, dobry, dostateczny plus,
dostateczny. Oceną negatywną, oznaczającą niezdanie egzaminu, niezaliczenie zajęć dydaktycznych,
nieprzyjęcie pracy dyplomowej, przejściowej lub innej jest ocena: niedostateczny.
5. Punkty ECTS zalicza dziekan, jeżeli student uzyskał z przedmiotu pozytywną ocenę końcową.
6. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej z danego przedmiotu, a następnie zaliczenia
tego przedmiotu w terminie poprawkowym, oceną końcową jest ocena średnia arytmetyczna z tego
egzaminu, nie niższa niż ocena dostateczna. Przepis ż 28 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
7. Do ustalenia oceny z przedmiotu zaliczonego za granicą stosuje się postanowienia niniejszego
paragrafu.
8. Oceny z egzaminu i zaliczeń są wpisywane do dokumentów określonych we właściwych, powszechnie
obowiązujących przepisach i uchwałach rady wydziału.
ż 15
1. Końcową ocenę z danego przedmiotu student uzyskuje w terminach przewidzianych programem
studiów oraz harmonogramem sesji egzaminacyjnej ustalonym przez dziekana. W uzasadnionych
przypadkach dziekan może wyznaczyć inne terminy.
2. Zaliczenie przedmiotu następuje na podstawie złożonego z wynikiem pozytywnym egzaminu bądz
spełnienia wymagań dla uzyskania zaliczenia zgodnie z kartą opisu przedmiotu.
3. Egzaminatorem jest osoba prowadząca przedmiot, a w szczególnych przypadkach nauczyciel
akademicki wyznaczony przez dziekana.
4. Oceny z przedmiotów są ogłaszane przez egzaminatora w Wirtualnym Dziekanacie w terminie do 14
dni od daty przeprowadzonego egzaminu/zaliczenia.
5. W okresie dwóch tygodni od ogłoszenia ocen prowadzący zajęcia ma obowiązek, na wniosek studenta,
udostępnić do wglądu ocenioną pracę, jeżeli była ona podstawą do zaliczenia przedmiotu.
ż 16
1. W przypadku nieobecności na egzaminie lub zaliczeniu student traci prawo do jednego terminu, nie
otrzymując żadnej oceny. W uzasadnionych przypadkach dziekan może przywrócić studentowi termin
egzaminu lub zaliczenia. Wniosek o przywrócenie terminu egzaminu lub zaliczenia student może
złożyć w ciągu 7 dni od daty przeprowadzenia egzaminu lub zaliczenia, albo po ustaniu przyczyny
nieobecności.
2. W sesji egzaminacyjnej student ma prawo do dwóch terminów egzaminu i zaliczenia. Nieuzyskanie
pozytywnej oceny z egzaminu lub zaliczenia w drugim terminie powoduje niezaliczenie przedmiotu
w tej sesji egzaminacyjnej.
ż 17
1. W terminie 7 dni roboczych od daty ogłoszenia wyniku egzaminu student może złożyć do dziekana
wniosek o przeprowadzenie egzaminu komisyjnego. Wniosek musi zawierać uzasadnienie.
2. Dziekan może zarządzić komisyjną ocenę pracy lub podjąć decyzję o przeprowadzeniu egzaminu
komisyjnego, określając jego formę.
3. Egzamin komisyjny odbywa się przed komisją złożoną z dziekana lub prodziekana jako
przewodniczącego komisji, egzaminatora, który przeprowadzał poprzedni egzamin, drugiego
specjalisty z zakresu przedmiotu objętego egzaminem lub specjalizacji pokrewnej. W egzaminie
komisyjnym może brać udział również promotor pracy dyplomowej. Na wniosek studenta w egzaminie
komisyjnym mogą uczestniczyć w charakterze obserwatorów: opiekun roku i przedstawiciel samorządu
studenckiego.
ż 18
1. Przedmiot może kończyć się egzaminem albo zaliczeniem. Formy weryfikacji osiągnięcia efektów
kształcenia w ramach przedmiotu określa program studiów przyjęty uchwałą rady wydziału.
2. Zasady egzaminowania i zaliczania określa osoba prowadząca w karcie opisu przedmiotu.
3. W przypadku przedmiotów, do których są prowadzone ćwiczenia, egzaminator uwzględnia w ocenie
końcowej efekty kształcenia osiągnięte na ćwiczeniach. Sposób ustalenia oceny z przedmiotu
egzaminator określa w karcie opisu przedmiotu.
ż 19
1. Na wniosek studenta dziekan może uznać wcześniej osiągnięte efekty kształcenia, z zastrzeżeniem
ust. 2. Przed podjęciem decyzji dziekan może wystąpić o opinię do prowadzącego przedmiot.
2. Podstawą oceny z przedmiotu zaliczanego na studiach drugiego stopnia nie może być ocena uzyskana
z jakiegokolwiek przedmiotu na studiach pierwszego stopnia.
3. Punkty ECTS uzyskane w ramach umów lub programów koordynowanych przez Uniwersytet są
zaliczane na podstawie wykazu zaliczeń i egzaminów zgodnie z podpisanym porozumieniem
o programie studiów lub na podstawie dokumentów o zrealizowaniu praktyki zgodnie z podpisanym
porozumieniem o programie praktyki.
ż 20
1. Podstawowym okresem rozliczeniowym osiągnięć studenta jest semestr.
2. Studenta odbywającego część studiów lub praktyki za granicą obowiązuje dwusemestralny okres
rozliczeniowy.
3. W przypadkach uzasadnionych programem studiów lub praktyk zagranicznych dziekan może
wyznaczyć inny okres rozliczeniowy.
4. Zaliczenie semestru wymaga uzyskania 30 punktów ECTS w systemie akumulacji punktów.
5. Jeżeli student w danym semestrze uzyska większą liczbę punktów ECTS, to będą one zaliczane na
poczet następnego semestru.
6. Jeżeli studentowi w systemie akumulacji punktów ECTS w danym semestrze brakuje nie więcej niż
12 punktów ECTS, może on zaliczyć brakujące przedmioty w trybie poprawkowym w kolejnej sesji
egzaminacyjnej. W danej sesji egzaminacyjnej studentowi przysługuje jeden termin trybu
poprawkowego.
7. Jeżeli studentowi, w systemie akumulacji punktów ECTS, w danym semestrze brakuje więcej niż
12 punktów ECTS, dziekan kieruje studenta na powtarzanie semestru lub podejmuje decyzję
o skreśleniu z listy studentów (z zastrzeżeniem ust. 9).
8. Dziekan może skierować studenta na powtarzanie semestru jeden raz na studiach pierwszego stopnia
i jeden raz na studiach drugiego stopnia.
9. Jeżeli studentowi pierwszego roku studiów pierwszego stopnia w pierwszym semestrze studiów brakuje
nie więcej niż 12 punktów ECTS, może zaliczyć brakujące przedmioty w trybie poprawkowym
w kolejnej sesji egzaminacyjnej. Jeżeli studentowi temu w pierwszym semestrze studiów brakuje
więcej niż 12 punktów ECTS, dziekan podejmuje decyzję o skreśleniu z listy studentów.
10. Jeżeli student pierwszego roku studiów pierwszego stopnia nie uzyska, w systemie akumulacji
punktów, w drugim semestrze studiów 30 punktów ECTS, może on zaliczyć brakujące
przedmioty w trybie poprawkowym w tym samym semestrze studiów - nie pózniej niż do 30
września. Jeśli w trybie poprawkowym student ten nie zaliczy drugiego semestru studiów,
dziekan podejmuje decyzję o skreśleniu z listy studentów.
11. W przypadku niezaliczenia ostatniego semestru studiów dziekan wyznacza termin trybu poprawkowego
w tym samym semestrze studiów - nie pózniej niż do 30 września lub, w przypadku studiów
kończących się w semestrze zimowym, do 31 marca. Zasada ta nie dotyczy zaliczenia seminarium
dyplomowego na ostatnim semestrze studiów.
V. Praca dyplomowa i egzamin dyplomowy
ż 21
1. Student przygotowuje pracę dyplomową pod kierunkiem promotora.
2. Promotorem lub recenzentem pracy licencjackiej może być nauczyciel akademicki legitymujący się co
najmniej stopniem naukowym doktora, promotorem pracy magisterskiej nauczyciel akademicki
legitymujący się co najmniej stopniem naukowym doktora habilitowanego, a za zgodą rady wydziału
również nauczyciel akademicki ze stopniem naukowym doktora.
3. Dziekan na wniosek studenta wyznacza promotora pracy dyplomowej. W tym samym trybie może
nastąpić zmiana promotora.
4. W razie długotrwałej nieobecności wyznaczonego promotora pracy dyplomowej, która mogłaby
wpłynąć na opóznienie terminu ukończenia studiów, dziekan jest zobowiązany do wyznaczenia innego
promotora, po zasięgnięciu opinii studenta.
ż 22
1. Praca dyplomowa powinna być złożona w terminie:
a. do 15 lutego - na studiach kończących się w semestrze zimowym,
b. do 30 czerwca - na studiach kończących się w semestrze letnim.
2. W przypadku niezłożenia pracy dyplomowej w wyznaczonym terminie student składa pracę
dyplomową w drugim terminie:
a. do 31 marca - na studiach kończących się w semestrze zimowym,
b. do 30 września - na studiach kończących się w semestrze letnim.
3. Na uzasadniony wniosek studenta dziekan może przywrócić pierwszy termin złożenia pracy
dyplomowej.
4. W przypadku niezłożenia pracy dyplomowej w drugim terminie dziekan skreśla studenta z listy
studentów.
5. Student, który został skreślony z listy studentów z powodu niezłożenia pracy dyplomowej, może
wznowić studia tylko jeden raz na ostatnim semestrze studiów.
ż 23
1. Student składa pracę dyplomową w języku polskim (z zastrzeżeniem ust. 2). W uzasadnionych
przypadkach dziekan może wyrazić zgodę na złożenie pracy w innym języku. W takim przypadku
student jest zobowiązany do dołączenia do pracy dyplomowej jej streszczenia w języku polskim.
2. Na kierunkach i specjalnościach prowadzonych w językach obcych student składa pracę dyplomową
w języku, w którym jest prowadzony kierunek lub specjalność.
ż 24
1. Oceny pracy dyplomowej dokonuje promotor oraz recenzent wyznaczony przez dziekana.
2. W przypadku negatywnej oceny pracy dyplomowej przez recenzenta dziekan zasięga opinii drugiego
recenzenta.
3. W przypadku negatywnej oceny pracy dyplomowej przez drugiego recenzenta dziekan, na wniosek
studenta, kieruje studenta na powtarzanie ostatniego semestru studiów. Student jest zobowiązany do
przygotowania pracy dyplomowej oraz zaliczenia ewentualnych różnic programowych wyznaczonych
przez dziekana.
4. Ocena pracy dyplomowej jest średnią arytmetyczną ocen promotora i recenzenta bądz promotora
i recenzentów.
ż 25
1. Warunkiem uzyskania zaliczenia końcowego seminarium dyplomowego jest przyjęcie pracy przez
promotora.
2. Egzamin dyplomowy powinien odbyć się w terminie trzech miesięcy od daty złożenia pracy
dyplomowej w dziekanacie.
3. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu dyplomowego jest:
a. pozytywna ocena pracy dyplomowej,
b. zaliczenie wszystkich przedmiotów objętych programem studiów,
c. uzyskanie wymaganej liczby punktów ECTS.
4. Przed złożeniem egzaminu dyplomowego student jest zobowiązany do uregulowania wszystkich
zobowiązań wobec Uniwersytetu.
5. Egzamin dyplomowy odbywa się przed komisją powołaną przez dziekana w wyznaczonym przez niego
terminie.
6. Komisji egzaminu dyplomowego przewodniczy dziekan lub prodziekan. W skład komisji wchodzą
ponadto promotor oraz recenzent. Na wniosek studenta w egzaminie może wziąć udział przedstawiciel
samorządu studenckiego.
7. Rada wydziału na wniosek dziekana może upoważnić innych nauczycieli akademickich ze stopniem co
najmniej doktora habilitowanego do przewodniczenia egzaminom dyplomowym.
8. Na wniosek studenta lub promotora dziekan zarządza przeprowadzenie otwartego egzaminu
dyplomowego. Wniosek o przeprowadzenie otwartego egzaminu dyplomowego student lub promotor
składa na 14 dni przed wyznaczoną datą egzaminu dyplomowego. Zasady przeprowadzenia otwartego
egzaminu dyplomowego ustala dziekan.
ż 26
1. Egzamin dyplomowy jest przeprowadzany w formie ustnej.
2. Komisja ustala ocenę egzaminu dyplomowego oraz określa końcową ocenę studiów, zgodnie
z postanowieniami ż 28.
3. W przypadku uzyskania z egzaminu dyplomowego oceny niedostatecznej lub nieobecności
na egzaminie dyplomowym dziekan wyznacza drugi termin.
4. Powtórny egzamin dyplomowy może się odbyć dopiero po upływie jednego miesiąca, jednak nie
pózniej niż przed upływem trzech miesięcy od daty pierwszego egzaminu.
5. Nieusprawiedliwiona nieobecność lub uzyskanie oceny niedostatecznej z egzaminu dyplomowego
w drugim terminie powoduje skreślenie z listy studentów.
6. W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej z egzaminu dyplomowego w dwóch terminach student
może wznowić studia tylko jeden raz na ostatnim semestrze studiów. Student jest zobowiązany do
przygotowania pracy dyplomowej oraz zaliczenia ewentualnych różnic programowych wyznaczonych
przez dziekana.
VI. Ukończenie studiów
ż 27
1. Podstawą ukończenia studiów jest zrealizowanie programu kształcenia na danym kierunku studiów,
w szczególności osiągnięcie efektów kształcenia poprzez zaliczenie wszystkich przedmiotów i praktyk
zawartych w programie studiów i uzyskanie wymaganej liczby punktów ECTS.
2. Dla ukończenia:
a. studiów pierwszego stopnia licencjackich wymagane jest minimum 180 punktów ECTS,
b. studiów pierwszego stopnia inżynierskich wymagane jest minimum 210 punktów ECTS,
c. studiów drugiego stopnia wymagane jest minimum 120 punktów ECTS,
3. Ukończenie studiów następuje po złożeniu egzaminu dyplomowego.
4. Dyplom uzyskuje się na kierunku studiów.
5. Ukończenie kierunku ze specjalnością następuje po uzyskaniu odpowiedniej liczby punktów ECTS
z przedmiotów specjalnościowych.
6. Absolwent otrzymuje dyplom ukończenia studiów wyższych.
ż 28
1. Średnią ważoną oblicza się ze wszystkich ocen końcowych przedmiotów zaliczonych przez studenta.
Wagami są punkty ECTS przyporządkowane poszczególnym przedmiotom podzielone przez sumę
wszystkich punktów ECTS uzyskanych w trakcie studiów.
2. Końcową ocenę studiów oblicza się z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku na podstawie
sumy:
a. 0,6 średniej ważonej określonej w ust. 1,
b. 0,3 oceny pozytywnej pracy dyplomowej,
c. 0,1 oceny pozytywnej z egzaminu dyplomowego.
3. W dyplomie ukończenia studiów wyższych wpisuje się końcową ocenę studiów, ustaloną według
następujących zasad:
a. do 3,40 dostateczny
b. od 3,41 do 3,80 dostateczny plus
c. od 3,81 do 4,20 dobry
d. od 4,21 do 4,50 dobry plus
e. od 4,51 bardzo dobry
VII. Urlopy w studiach
ż 29
1. W uzasadnionych przypadkach studentowi, na jego pisemny wniosek, może zostać udzielony urlop
a. zdrowotny,
b. okolicznościowy.
2. Urlop może być studentowi udzielony jako krótkoterminowy lub długoterminowy.
3. Urlop krótkoterminowy może być studentowi udzielony na okres nie dłuższy niż 30 dni.
4. Udzielenie studentowi urlopu krótkoterminowego nie przedłuża terminu planowego ukończenia
studiów i nie jest podstawą do ubiegania się o przywrócenie terminów związanych z realizacją toku
studiów.
5. Urlop długoterminowy może być studentowi udzielony na okres semestru lub roku.
6. Okolicznościowy urlop długoterminowy może być udzielony studentowi jeden raz na danym
poziomie studiów.
7. W wyniku udzielenia studentowi urlopu długoterminowego termin planowego ukończenia studiów
może ulec przedłużeniu.
8. Decyzję o udzieleniu studentowi urlopu podejmuje dziekan.
ż 30
1. W okresie urlopu długoterminowego student ma prawo, na warunkach określonych przez dziekana,
brać udział w wybranych zajęciach oraz przystępować do wybranych zaliczeń i egzaminów.
2. Jeśli w czasie trwania urlopu długoterminowego doszło do zmian programu studiów, dziekan może
zobowiązać studenta do zaliczenia różnic programowych.
3. W czasie korzystania z urlopu student zachowuje prawo do świadczeń pomocy materialnej
na zasadach określonych w Regulaminie ustalania wysokości, przyznawania i wypłacania świadczeń
pomocy materialnej dla studentów Uniwersytetu.
VIII. Skreślenie, przeniesienie i wznowienie studiów
ż 31
1. Dziekan skreśla studenta z listy studentów, w przypadku:
- niepodjęcia studiów,
- wypowiedzenia umowy o naukę,
- niezłożenia w terminie pracy dyplomowej lub egzaminu dyplomowego,
- ukarania karą dyscyplinarną wydalenia z uczelni.
2. Dziekan skreśla studenta z listy studentów z powodu niepodjęcia studiów, jeśli student nie złoży
ślubowania w ciągu 30 dni od daty rozpoczęcia studiów.
3. Dziekan może skreślić studenta z listy studentów, w przypadku:
- stwierdzenia braku postępów w nauce,
- nieuzyskania zaliczenia semestru lub roku w określonym terminie,
- niewniesienia opłat związanych z odbywaniem studiów.
4. Brak postępów w nauce dziekan stwierdza na podstawie analizy indywidualnych osiągnięć studenta.
5. Skreślenie studenta z listy studentów skutkuje utratą przez niego praw studenta.
ż 32
1. Student może przenieść się do innej uczelni, o ile wypełnił wszystkie ciążące na nim obowiązki
wobec Uniwersytetu.
2. Przyjęcie studenta, w trybie przeniesienia z innej uczelni, następuje na podstawie decyzji dziekana
wydziału w zależności od możliwości organizacyjnych wydziału.
3. Przeniesienie studenta między wydziałami Uniwersytetu następuje za zgodą właściwych dziekanów.
Kryteria przyjęcia studenta na wydział określa dziekan.
4. Przeniesienie studenta na inny kierunek studiów, w ramach danego wydziału, następuje za zgodą
dziekana wydziału. Kryteria przyjęcia na inny kierunek studiów określa dziekan.
5. Przeniesienie studenta ze studiów stacjonarnych na studia niestacjonarne może nastąpić, za zgodą
dziekana, na początku każdego semestru.
6. Przeniesienia, o których mowa w ust. 2 - 4 mogą nastąpić nie wcześniej niż po zaliczeniu pierwszego
roku studiów pierwszego stopnia lub po zaliczeniu pierwszego semestru studiów drugiego stopnia.
7. Dziekan na wniosek studenta studiów niestacjonarnych może w uzasadnionych przypadkach przenieść
go na studia stacjonarne, jeżeli po zaliczeniu pierwszego roku studiów pierwszego stopnia lub po
zaliczeniu pierwszego semestru studiów drugiego stopnia, student uzyskał odpowiednio za pierwszy
rok studiów lub za pierwszy semestr studiów średnią ważoną, obliczoną zgodnie z postanowieniami
ż 28 ust. 1, co najmniej 4,0.
ż 33
1. Wznowienie studiów stacjonarnych może nastąpić pod warunkiem zaliczenia w Uniwersytecie
pierwszego roku studiów.
2. Student studiów stacjonarnych, który po zaliczeniu pierwszego roku studiów został skreślony z listy
studentów, ma prawo je wznowić na studiach stacjonarnych tylko jeden raz i przed upływem 3 lat
od daty zakończenia semestru, na którym nastąpiło skreślenie (z zastrzeżeniem ż 22 ust. 5 i ż 26 ust. 6).
3. Student studiów niestacjonarnych po zaliczeniu pierwszego semestru studiów ma prawo wznawiać
studia niestacjonarne wielokrotnie (z zastrzeżeniem ż 22 ust. 5 i ż 26 ust. 6).
4. Decyzję o wznowieniu studiów podejmuje dziekan. Dziekan określa różnice programowe i terminy
ich zaliczenia.
IX. Nagrody, wyróżnienia i odpowiedzialność studenta
ż 34
1. Studentom wyróżniającym się szczególnymi wynikami studiów lub wybitnymi indywidualnymi
osiągnięciami w danej dyscyplinie naukowej i wypełnianiem obowiązków studenckich mogą być
przyznawane nagrody i wyróżnienia:
a. rektora,
b. dziekana.
2. Właściwy organ Uniwersytetu może wystąpić do instytucji pozauczelnianych o wyróżnienie lub
nagrodę.
3. Rodzaje nagród i wyróżnień, tryb i kryteria ich przyznawania określają odpowiednio senat lub rada
wydziału.
ż 35
1. Za nieuczciwe, uchybiające godności studenta, sprzeczne ze złożonym ślubowaniem postępowanie
i za nieprzestrzeganie przepisów obowiązujących w Uniwersytecie student może ponosić
odpowiedzialność przed komisją dyscyplinarną dla studentów lub sądem koleżeńskim samorządu
studenckiego.
2. Za przewinienie mniejszej wagi rektor może, z pominięciem komisji dyscyplinarnej lub sądu
koleżeńskiego, wymierzyć studentowi karę upomnienia, po uprzednim wysłuchaniu obwinionego
lub jego obrońcy.
3. Rektor z własnej inicjatywy albo na wniosek samorządu studenckiego kieruje sprawę do rzecznika
dyscyplinarnego ds. studentów, informując o tym organ samorządu studenckiego.
4. Student ukarany karą upomnienia przez rektora może wnieść odwołanie do komisji dyscyplinarnej
lub sądu koleżeńskiego.
ż 36
Postępowanie przed instancjami komisji dyscyplinarnej dla studentów lub samorządu studenckiego
regulują odrębne przepisy.
X. Uczestnictwo w zajęciach wybitnie uzdolnionych uczniów szkół ponadgimnazjalnych
ż 37
1. W zajęciach prowadzonych w ramach studiów pierwszego stopnia mogą uczestniczyć wybitnie
uzdolnieni uczniowie szkół ponadgimnazjalnych - na kierunkach zgodnych z ich uzdolnieniami
i zainteresowaniami.
2. Wniosek o dopuszczenie do uczestnictwa w zajęciach wybitnie uzdolnionego ucznia składa
do dziekana wydziału dyrektor szkoły ponadgimnazjalnej w terminie do 30 czerwca roku, w którym
rozpoczyna się rok akademicki.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, zawiera co najmniej:
1) imię i nazwisko oraz wiek ucznia,
2) profil klasy, do której uczęszcza uczeń,
3) wskazanie uzdolnień i osiągnięć ucznia oraz jego zainteresowań,
4) średnią ocen uzyskaną w ostatnim roku szkolnym,
5) wskazanie przedmiotu, w którym uczeń ma uczestniczyć,
6) uzasadnienie.
Do wniosku powinno być dołączone pismo motywacyjne ucznia oraz zgoda rodziców
lub opiekunów prawnych na uczestnictwo ucznia w zajęciach.
4. Wydając pozytywną decyzję w zakresie przyjęcia na zajęcia uzdolnionego ucznia szkoły
ponadgimnazjalnej, dziekan wskazuje nazwisko nauczyciela akademickiego prowadzącego dany
przedmiot, na zajęcia którego uczeń ma uczęszczać.
5. Dziekanat kieruje ucznia do właściwej grupy zajęciowej biorąc pod uwagę decyzję dziekana
w uzgodnieniu z zainteresowanym uczniem i dyrektorem szkoły ponadgimnazjalnej.
6. Uczniowi nie wydaje się legitymacji studenckiej, indeksu ani karty egzaminacyjnej.
ż 38
1. Prowadzący zajęcia zobowiązany jest na początku semestru podać do wiadomości ucznia warunki
uzyskania zaliczenia zajęć. W przypadku przedmiotów kończących się egzaminem, uczniowi
przedstawione muszą zostać wymagania dotyczące egzaminu. Uczeń ma prawo wglądu do karty opisu
przedmiotu.
2. Uczeń zalicza przedmiot na zasadach określonych w niniejszym Regulaminie. Uczeń nie może
zaliczać przedmiotu w trybie poprawkowym.
3. Po ukończeniu zajęć dziekan wydaje uczniowi zaświadczenie, po otrzymaniu pisemnej informacji od
prowadzącego zajęcia dotyczącej zaliczenia danego przedmiotu, z określeniem liczby godzin oraz,
w przypadku przedmiotu kończącego się egzaminem, informacji dotyczących tego egzaminu.
4. W przypadku przyjęcia na studia w Uniwersytecie uczeń, który zaliczył dany przedmiot, może
wystąpić do dziekana z wnioskiem o uznanie zaliczenia.
XI. Przepisy przejściowe i końcowe
ż 39
1. Student ma prawo odwołania się do rektora w sprawach rozstrzyganych przez dziekana w trybie
decyzji.
2. Odwołanie składa się za pośrednictwem dziekana w terminie 2 tygodni od daty doręczenia decyzji.
3. Rektor rozpatruje odwołania od decyzji dziekana w sprawach określonych niniejszym Regulaminem.
Decyzje rektora są ostateczne, o ile odpowiednie przepisy prawa nie stanowią inaczej.
4. Dziekan może, w uzasadnionych przypadkach, w tym, gdy wystąpią nowe istotne okoliczności dla
rozstrzygnięcia sprawy, na wniosek studenta lub z własnej inicjatywy, zmienić wydaną przez siebie
decyzję. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.
ż 40
W sprawach dotyczących zasad i trybu odbywania studiów nieuregulowanych ustawą, statutem
i przepisami niniejszego Regulaminu decyzje podejmuje rektor.
ż 41
1. Regulamin wchodzi w życie z dniem rozpoczęcia roku akademickiego 2012/2013, z zastrzeżeniem ust.
2 i 3.
2. Do studentów, którzy w roku akademickim 2011/2012 są studentami pierwszego roku studiów
pierwszego stopnia, nie stosuje się postanowień ż 20 ust. 10. Do studentów tych stosuje się
postanowienia ż 18 ust. 8 Regulaminu Studiów obowiązującego w dniu rozpoczęcia studiów.
3. Do studentów, którzy w roku akademickim 2011/2012 są studentami ostatniego roku studiów, nie
stosuje się postanowień ż 22. Do studentów tych stosuje się postanowienia ż 26 Regulaminu Studiów
obowiązującego w dniu 1 pazdziernika 2011 roku.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Regulamin studiowania na SWPS
regulamin studiow wyzszych 09
Regulamin studiów SSW
081508 regulamin studiow 2014
8 37 Skrypty w Visual Studio (2)
Układ Regulacji Kaskadowej 2
Pinnacle Studio 11 plus tworzenie keygena
Uk? regulacji automatycznej
regulamin labmp ogarnijtemat com
plan studiow
baska regulamin
Metody doboru regulatora do UAR
ue
ABC UE Wspólna polityka transportowa Unii Europejskiej (2002)

więcej podobnych podstron