Gospodarka finansowa w LP Dz U z 1994 r nr 134 poz 692


Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej
w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe
Dz.U. z 1994 r. nr 134 poz. 692
Na podstawie art. 59 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz.U. nr 101 poz. 444,
z 1992 r. nr 21 poz. 85 i nr 54 poz. 254 oraz z 1994 r. nr 1 poz. 3) zarządza się, co następu-
je:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
ż 1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o ustawie bez bliższego określenia, rozumie się przez to
ustawę z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz.U. nr 101 poz. 444, z 1992 r. nr 21 poz. 85
i nr 54 poz. 245 oraz z 1994 r. nr 1 poz. 3).
ż 2.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej w Państwowym Go-
spodarstwie Leśnym Lasy Państwowe, zwanym dalej "Lasami Państwowymi", w ramach któ-
rego działają następujące jednostki organizacyjne:
1. Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych, zwana dalej "Dyrekcją Generalną",
2. regionalne dyrekcje Lasów Państwowych, zwane dalej "regionalnymi dyrekcjami",
3. nadleśnictwa,
4. jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 32 ust. 4 ustawy, zwane dalej "zakłada-
mi".
ż 3.
Działalność Lasów Państwowych i ich jednostek organizacyjnych jest prowadzona na pod-
stawie rachunku ekonomicznego.
ż 4.
1. W Lasach Państwowych w ramach sprawowanego zarządu, o którym mowa w art. 4 ust.
2 ustawy, jest prowadzona działalność:
1. administracyjna w Dyrekcji Generalnej, regionalnych dyrekcjach i nadleśnictwach,
2. gospodarcza, w zakresie gospodarki leśnej w nadleśnictwach, w której wyróżnia się
działalność:
a. podstawową, obejmującą urządzenie, ochronę i zagospodarowanie lasu, utrzy-
manie i powiększenie zasobów i upraw leśnych, pozyskiwanie - z wyjątkiem sku-
pu - drewna, a także jego sprzedaż w stanie nie przerobionym, zwaną dalej
"działalnością podstawową",
b. uboczną, obejmującą gospodarowanie zwierzyną, pozyskiwanie - z wyjątkiem
skupu - żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa le-
śnego, a także sprzedaż tych produktów w stanie nie przerobionym, zwaną dalej
"działalnością uboczną",
c. dodatkowa - produkcyjna i usługowa na rzecz gospodarki leśnej, opodatkowana
podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeżeli wydatki związane z wytwarza-
niem produktów lub świadczeniem usług w ramach tej działalności nie są wyższe
od ich zakupu poza Lasami Państwowymi.
2. Zakłady prowadzą działalność niezbędną do realizacji zadań Lasów Państwowych w za-
kresie gospodarki leśnej lub działalność poza gospodarką leśną.
3. Przychody z działalności ubocznej i dodatkowej nie powinny być niższe niż koszty ponie-
sione na ich prowadzenie.
ż 5.
1. Z dotacji celowych, o których mowa w art. 54 ustawy, finansowane są zadania, na które
została udzielona dotacja w wysokości faktycznie poniesionych kosztów.
2. Dotacje celowe, nie wykorzystane w danym roku budżetowym, podlegają zwrotowi do
budżetu państwa w części, w jakiej nie zostały wykorzystane.
ż 6.
1. Podstawą gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych są
sporządzane przez nie roczne plany finansowo-gospodarcze zawierające:
1. zadania rzeczowe,
2. przychody ze sprzedaży,
3. koszty działalności,
4. wynik finansowy.
2. Plany finansowo-gospodarcze regionalnych dyrekcji, obok planu własnego, obejmują
plany nadleśnictw i zakładów, zatwierdzane przez dyrektorów regionalnych dyrekcji.
3. Plan finansowo-gospodarczy Lasów Państwowych obejmuje plan Dyrekcji Generalnej i
plany dyrekcji regionalnych, zatwierdzane przez Dyrektora Generalnego.
4. W planie finansowo-gospodarczym Lasów Państwowych zapewnia się środki na tworze-
nie, łączenie, dzielenie i likwidację nadleśnictw oraz zakładów.
ż 7.
1. Nadleśniczy przedstawia dyrektorowi regionalnej dyrekcji informacje o działalno-
ści finansowo-gospodarczej nadleśnictwa.
2. Dyrektorzy regionalnych dyrekcji przedstawiają Dyrektorowi Generalnemu zbiorcze in-
formacje obejmujące wyniki nadzorowanych nadleśnictw i zakładów oraz wyniki własne
regionalnej dyrekcji.
3. Informacja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać:
1. stan zasobów, w tym powierzchnie lasów, gruntów nie zabudowanych i wód,
2. wyniki finansowe,
3. wykonanie zadań w zakresie gospodarki leśnej, obejmujące w szczególności:
a. zalesienie i odnowienia,
b. pielęgnację i ochronę lasu,
c. rozmiary pozyskania i sprzedaży drewna,
d. wykonanie zadań, o których mowa w ż 5.
4. Dyrektor Generalny - w związku z art. 52 ust. 1 ustawy - przedstawia, w okresie do końca
maja każdego roku, Ministrowi Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa
sprawozdanie finansowo-gospodarcze za rok poprzedni.
Rozdział 2
Zasoby
ż 8.
1. Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych, o których mowa w ż 2, prowadzą ewiden-
cję ilościową i wartościową powierzonego w zarząd mienia Skarbu Państwa.
2. Wartość mienia, o którym mowa w ust. 1, ustala się, z zastrzeżeniem ust. 3, zgodnie z
obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
3. Ewidencja oraz ustalenie wartości lasów i gruntów są dokonywane według stanu okre-
ślonego w planie urządzenia lasu.
ż 9.
1. Zasoby Lasów Państwowych są zwiększane o:
1. zysk bilansowy, z uwzględnieniem ż18,
2. odpisy amortyzacyjne od wartości majątku trwałego,
3. kwoty zwiększające wartość majątku trwałego, będące skutkiem ustawowego prze-
szacowania tego majątku,
4. dotacje celowe, o których mowa w art. 54 ustawy,
5. wartość przekazywanych Lasom Państwowym nieruchomości,
6. wartość majątku trwałego otrzymanego w wyniku realizacji inwestycji wspólnych,
7. środki z innych zródeł.
2. Zasoby Lasów Państwowych są zmniejszane o:
1. straty bilansowe,
2. umorzenia majątku trwałego,
3. kwoty zmniejszające wartość majątku trwałego, będące skutkiem ustawowego prze-
szacowania tego majątku,
4. wartość majątku trwałego, przekazanego:
a. w wykonaniu odrębnych przepisów prawnych,
b. w wyniku realizacji inwestycji wspólnych,
c. na rzecz jednostek użyteczności publicznej i oświatowych.
ż 10.
1. Zasoby, o których mowa w ż 8 ust. 1, w poszczególnych jednostkach organizacyjnych
Lasów Państwowych mogą ulegać zmianom o wartość przekazywanego między jednost-
kami organizacyjnymi Lasów Państwowych mienia, na ich wniosek i za zgodą:
1. Dyrektora Generalnego - w odniesieniu do zasobów regionalnych dyrekcji oraz zaso-
bów bezpośrednio jemu podległych zakładów,
2. dyrektora regionalnej dyrekcji - w odniesieniu do zasobów nadzorowanych nadle-
śnictw oraz zakładów.
2. Zasoby poszczególnych jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych mogą ulegać
również zmianie w przypadkach tworzenia i likwidowania, łączenia i dzielenia jednostek
organizacyjnych Lasów Państwowych.
ż 11.
Dochody ze sprzedaży lasów i gruntów, o których mowa w art. 38 ustawy, są przekazywane
do budżetu państwa.
ż 12.
Składniki majątku trwałego podlegają, z zastrzeżeniem ust. 2, amortyzacji na ogólnych zasa-
dach.
1. Dyrektor regionalnej dyrekcji może centralizować część odpisów amortyzacyjnych nadzo-
rowanych jednostek i określać ich przeznaczenie.
ż 13.
1. Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych zbywają środki trwałe w drodze publiczne-
go przetargu.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy osad leśnych i budynków mieszkalnych.
Rozdział 3
Przychody i koszty działalności
ż 14.
1. Przychody Lasów Państwowych, o których mowa w art. 50 ustawy, są sumą przychodów
ich jednostek organizacyjnych. yródła przychodów stanowią w szczególności wpływy:
1. ze sprzedaży:
a. drewna, produktów ubocznych lasu, runa leśnego oraz nasion, szyszek, sadzonek
i choinek,
b. produktów gospodarki rolnej, łąkowej i rybackiej,
c. materiałów, towarów i zbędnych środków trwałych,
2. z wydzierżawiania lub wynajmu lasów, gruntów i innych nieruchomości, w tym z
wydzierżawiania obwodów łowieckich,
3. z zagospodarowania turystycznego i wypoczynkowego lasów,
4. z operacji pieniężnych,
5. z innych zródeł.
2. Nadleśnictwa przekazują na rachunek Generalnej Dyrekcji, określaną corocznie przez
Dyrektora Generalnego, część zysku z działalności dodatkowej.
ż 15.
Sprzedaż wyrobów lub usług między jednostkami organizacyjnymi Lasów Państwowych,
o których mowa w ż 2 pkt 1-3, jest realizowana po koszcie wykonania.
ż 16.
Jednostki organizacyjne Lasów Państwowych nie mogą nabywać produktów lub usług po
cenach równych lub wyższych od tych, które oferują określone jednostki organizacyjne La-
sów Państwowych.
ż 17.
Kosztami działalności Lasów Państwowych są:
1. odpis podstawowy na Fundusz Leśny,
2. wydatki na działalność, o której mowa w ż 4 ust. 1 i 2,
3. podatek leśny.
Rozdział 4
Wynik finansowy
ż 18.
1. Wynik finansowy Lasów Państwowych stanowi sumę wyników finansowych wszystkich
jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych.
2. Wynik finansowy stanowi różnicę między przychodami i kosztami działalności, skorygo-
waną o straty i zyski nadzwyczajne.
ż 19.
1. Wynik finansowy nadleśnictw po pomniejszeniu:
1. o wartość nie wykonanych zadań rzeczowych z zakresu działalności podstawowej,
2. o część zysku przekazywanego na rachunek Generalnej Dyrekcji - pozostaje w dys-
pozycji nadleśnictwa, z przeznaczeniem na powiększenie funduszów własnych.
2. Z dodatniego wyniku finansowego mogą być wydzielone środki, w wysokości nie prze-
kraczającej łącznie 15%, z przeznaczeniem na:
1. nagrody dodatkowe,
2. zasilenie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
3. cele społecznie użyteczne, w tym świadczenia na rzecz jednostek użyteczności pu-
blicznej i oświatowej.
3. Środki związane z niewykonaniem zadań rzeczowych, o których mowa w ust. 1 pkt 1,
przechodzą na realizację tych zadań w roku następnym.
ż 20.
W jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych są tworzone zakładowe fundusze na-
gród i zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, obciążające koszty działalności tych jedno-
stek.
Rozdział 5
Fundusz leśny
ż 21.
1. Odpis podstawowy, o którym mowa w art. 57 ust. 1 pkt 1 ustawy, ustalany jest wskazni-
kiem procentowym na dany rok w stosunku do planowanych przychodów ze sprzedaży
drewna.
2. Wskaznik, o którym mowa w ust. 1, ustalany jest na podstawie przedstawionego, w ter-
minie do dnia 30 kwietnia każdego roku, planu finansowo-gospodarczego Lasów
Państwowych.
ż 22.
Nadleśnictwo dokonuje co miesiąc odpisu podstawowego na Fundusz Leśny. Odpis podsta-
wowy stanowi iloczyn wartości przychodów ze sprzedaży drewna i ustalonego dla danego
nadleśnictwa wskaznika.
ż 23.
Dyrektor Generalny wyrównuje ze środków Funduszu Leśnego niedobory środków finanso-
wych w nadleśnictwach i regionalnych dyrekcjach, wynikające ze zróżnicowanych warunków
gospodarki leśnej oraz przekazywania odpisów na rachunek Dyrekcji Generalnej.
ż 24.
Nie wykorzystane w danym roku gospodarczym środki finansowe Funduszu Leśnego prze-
chodzą na rok następny.
Rozdział 6
Przepisy końcowe
ż 25.
Do jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych stosuje się przepisy w sprawie zasad
prowadzenia rachunkowości.
ż 26.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 1991 r. w sprawie szczegóło-
wych zasad gospodarki finansowej w Lasach Państwowych (Dz. U. Nr 125, poz. 555).
ż 27.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1995 r.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Dz U 2005 nr 108 poz 908 Prawo o ruchu drogowym
Tygodnik nr4) 5 12 r
Dz U 2004 nr 283 poz 2840
Dz U 2003 nr 24 poz 199
Ryzyko, gospodarka finansowa i sprawozdania finansowe zakładów ubezpieczeń
Dz U 2008 nr 215 poz 1366
Dz U 2006 nr 169 poz 1199
Dz U Nr 87, poz 796
Dz U 2003 nr 61 poz 549
Dz U 2001 nr 127 poz 1391 oznakowanie uchylona
Dz U 2009 nr 124 poz 1033
Dz U 2008 nr 210 poz 1321 Tekst ogłoszony
Dz U 2009 nr 42 poz 340

więcej podobnych podstron