1 11 Wobec przełomu wieków



Wobec przełomu wieków
Stanisławie Zawiszance


Interesuje mnie głównie świadomość kulturowa człowieka przełomu XX i XXI wieku;
ograniczam rozważania do Europy i przedstawicieli intelektualno-artystycznej elity. Dlaczego
wprowadzam te dwa ograniczenia: terytorialne oraz środowiskowe`? Otóż zarysowują się różnice
tradycji kulturowej Europy, Azji czy Afryki stanowiące rezultat i zarazem powód odmiennych treści w
świadomości kulturowej osób mieszkających na tych kontynentach. Te różnice są wyraźne, mimo, że
powstała w naszym stuleciu kultura masowa, która wprowadza jednakowe treści do świadomości
ludzi różnych kontynentów. Te dążenia scalające osłabia proces odwrotny: świadomość odrębności
kulturowej związana z wzmagającym się poczuciem odrębności narodowych. Ograniczam swoje
rozważania do kontynentu europejskiego, ale pragnę przypomnieć, że myśl filozoficzna Ameryki
Północnej utworzyła się pod wpływem myśli części wyspowej Europy - zaś filozofia powstała na
kontynencie Europy uwarunkowała filozofię Ameryki Południowej i Środkowej. Treści filozoficzne nie
są jednak jedynym składnikiem świadomości kulturowej.
Biorę w tych rozważaniach pod uwagę świadomość kulturową przedstawicieli elity
intelektualno-artystycznej. Jest to krąg jednostek twórczych. Elita, o której tu mówię, jest grupą
węższą niż grupa inteligencji. Tę ostatnią amerykański socjolog Mills nazywa robotnikami w białych
kołnierzykach.
Podstawą dla wypowiadania poniższych poglądów jest znajomość rozmaitych tekstów
filozoficznych, jak również literackich i manifestów artystów obecnych czasów, wywiady oraz
rozmowy z wybitnymi filozofami kilku krajów Europy. Podstawę też stanowią rozmowy z około 100
osobami w Ośrodku Higieny Psychicznej dla Ludzi Zdrowych.
Wypowiadając poniższe uwagi odwołuję się m.in. do intuicji jako często nieuwyraźnionego
czynnika, który odgrywa istotną rolę w formowaniu poglądów. Uznawanie intuicji za źródło wiedzy
budzi wśród wielu sprzeciw. Przypomnę tu więc pogląd niemieckiego filozofa Ernsta von Aster.
Stwierdzał on, że systemy filozoficzne mają w sobie coś z dzieł sztuki. Jego zdaniem, metafizyk jest
zarazem artystą.
Problem dotyczy świadomości kulturowej, bowiem człowiek końca naszego stulecia jest
bardziej uwarunkowany przez świat, który stworzył - czyli świat kultury - niż przez świat przyrody. Ten
ostatni podlega zresztą skutkom niszczącej działalności nas samych i zapewne wyrazisty, świeży,
bezpośredni kontakt ze światem przyrody mają obecnie jedynie dzieci zanim zaczną się uczyć, ludy
pierwotne i artyści dzięki swojej nadwrażliwości. Zwrócił na to uwagę Oswald Spengler.
Człowiek przełomu wieku XIX i XX wierzył jeszcze w potęgę jednostki chociaż nie tak mocno
jak romantycy. Kultywował kształtowanie indywidualności. Wierzył również w technikę i jej zbawczą
moc dla człowieka. Człowiek tamtego przełomu wieków miał poczucie znaczenia wartości
duchowych. Wierzył szczerze w ich nadrzędne znaczenie i niezbędność odwoływania się do ideałów.
Kierował się bezinteresownością i odczuwał osamotnienie wobec przeważającej rzeszy ludzi
przeciętnych.
Pod wpływem Fryderyka Nietzschego głoszono niezbędność wykroczenia poza kategorie
dobra i zła, i z tym immoralizmem - który nie miał nic wspólnego z antymoralizmem - związane było
hasło sztuki dla sztuki. A więc sztuki uprawianej ze względu na nią a nie na cele pragmatyczne.
Poeci czuli się odpowiedzialni za naród, chociaż nie w takim stopniu jak dochodziło to do głosu w
czasach romantyzmu. Poczucie honoru skłaniało do tego, by dbać o zgodność słów, myśli i czynów.
Człowiek końca XIX wieku staje się w naturalny sposób punktem odniesienia, gdy zamierza
się nakreślić obraz człowieka przełomu XX i XXI wieku. Wydaje mi się, że porównawczo nastąpił
wzrost fałszywych przeświadczeń, mniemań biernie przejmowanych, a więc nie weryfikowanych, z
pokolenia na pokolenie. Są one, co gorsza, zdolne poruszać do działań. A więc niedostatek prawdy w
życiu prywatnym i w życiu publicznym prowadzi w konsekwencji do błędnych działań. Te fałszywe
przeświadczenia nazywał kiedyś Franciszek Bacon mianem idoli, zaś ojciec Bocheński określa je
mianem zabobonów. Sprzyja im pośpiech dzisiejszego świata, fałszywa hierarchia wartości, bierność
i nieznane poprzednim okresom wpływy kultury masowej. W rezultacie zamiast prawdy i dążenia do
niej, dochodzi do głosu gadatliwość i żądza sensacji. Nie przykłada się znaczenia do prawdy wypo-
wiadanych słów, deklaruje się często inne systemy wartości
aniżeli te wyznawane.
Człowiek końca XX wieku ucieka przed samym sobą. Szuka tego, co przychodzi z zewnątrz.
Unika głębszego namysłu nad własnym życiem i stara się upodobnić do tych, którzy go otaczają. Nic
więc dziwnego, że w latach sześćdziesiątych naszego stulecia włoski filozof Giorgio del Vecchio
sformułował prawo do samotności jako podstawowe prawo człowieka, które zarówno przez jednostki,
jak i rządzących powinno być przestrzegane. Nie ma ono nic wspólnego z destrukcyjnie działającym
osamotnieniem. Chodzi o to, ażeby będąc wspólnie z innymi zdobyć się na duchowy dystans wobec
wartości uznawanych powszechnie za właściwe. Nie jest bowiem prawdą, że racja leży po stronie
większości.
Liczba osób wyznających jakiś pogląd nie może być argumentem przemawiającym na rzecz
jego słuszności. Del Vecchio pośrednio skłania człowieka, by stał się nie przystosowany do
otaczającego go świata. Z punktu widzenia psychologicznego i psychiatrycznego analogicznie
rozstrzygał ten problem Kazimierz Dąbrowski. Człowiek powinien być przystosowany do świata
ideałów, które uważa za słuszne. Zaszczepianie wiary w ideały jest niezbędne jeśli ludzkość ma dalej
się rozwijać. Ideały, czyli wyższe wartości to zarazem cele, które chcemy urzeczywistniać tworząc
świat kultury.
Odduchowienie znamionuje człowieka końca XX wieku. Wyraża się ono - w wypadku
wartości religijnych - w kultywowaniu obrzędów bez jednocześnie żywej wiary w Boga.
Odduchowienie w dziedzinie nauki wyraża się w chęci zrobienia kariery zamiast dotarcia do prawdy.
Odduchowienie wiąże się też z brakiem doskonalenia się moralnego. Ulegamy fałszywemu
przeświadczeniu, że właściwe są nam instynkty społeczne i że w miarę upływu wieków podnosimy się
na wyższy poziom życia moralnego. Tymczasem żywimy takie same uczucia nieprzyjazne,
pożądania, namiętności, tendencje jak ludzie poprzednich epok. Doskonaleniu podlega nie natura
człowieka lecz prawo. Ono tylko potrafi okiełznać nasze aspołeczne tendencje. Widać to wyraźnie
zwłaszcza w naszym stuleciu, bowiem znamionują go katastrofy dziejowe. Katastrofy te ujawniają
prawdziwe oblicze człowieka i pozwalają dostrzec, że wypowiadając pogląd o społecznym charakte-
rze naszej natury, mylimy stan jaki być powinien ze stanem faktycznym.
Jednym z wyrazistych przykładów jak dalece człowieka końca XX wieku znamionują
tendencje aspołeczne - są wojny religijne. Mimo wpływu instytucji kościelnych na życie publiczne,
wciąż toczą się wojny wyznawców odmiennych religii. Człowiek naszych czasów czuje się zniewolony
w sferze obyczajowej. Zresztą w niejednym państwie dochodzą obecnie do głosu próby przełożenia
norm moralnych na normy prawne. W ten sposób następuje zawężenie wolności jednostek, bowiem
moralność głębiej sięga w indywidualne problemy człowieka niż czyni to prawo.
Człowiek naszych czasów żyje w atmosferze kultu rozumu a zarazem nie otacza
nadmiernym szacunkiem grupy uczonych. Głosząc kult wiedzy naukowej i wiedzy rozumu, nasza
epoka nie docenia wartości doznań oraz strony emocjonalno-wolitywnej człowieka. Nie docenia się
wartości formowania w sobie charakteru. Nikt do tego nie skłania. W rezultacie tworzy się coraz
większa grupa osób w społeczeństwie odznaczających się konformizmem i oportunizmem. Brak
odwagi cywilnej znamionuje człowieka końca XX wieku. Wiąże się z tym zmniejszone poczucie
odpowiedzialności za własne życie. Najchętniej obarcza się odpowiedzialnością bliskich czy też
system, w którym przyszło nam żyć.
Poczucie odpowiedzialności za całość społeczeństwa cechuje obecnie pewne kręgi
polityków, grupy osób skupione wokół partii na przykład tzw. zielonych, psychiatrów i psychologów
oraz twórców sztuki najnowszej. Jest to temat, który trzeba by rozwinąć oddzielnie.
Tu chcę zaznaczyć jedynie, że poczucie odpowiedzialności czy też przywództwa duchowego mniej
znamionuje obecnie poetów i pisarzy. (Oczywiście wszelkie uogólnienia są jakimś uproszczeniem).
Człowiek końca XX wieku odwołuje się chętnie do wartości dobra i zła, ale sadzę, że
faktycznie bardziej istotną rolę odgrywa poczucie sprawiedliwości. I może ono bardziej się rozwinęło
w XX wieku niż na przełomie XIX i XX wieku, bo więcej było sytuacji granicznych, które wzmagały
poczucie sprawiedliwości. Utrwaliło się pojęcie ustawowego bezprawia i ponadustawowego prawa.
Poczucie sprawiedliwości nie przeszkadza jednak temu, że obowiązuje w społeczeństwie
fałszywa miara wartości człowieka. Otóż ceni się ludzi stosownie do ich stopnia poziomu
materialnego, według miejsca, które zajmują w hierarchii społecznej, stosownie do poziomu
wykształcenia. Są to fałszywe miary wartości, które w niczym nie przybliżają wartości człowieka. Nie
mniejszą szkodę czyni ujmowanie istnienia człowieka w kategoriach wieku. Ujmowanie życia
człowieka w języku ekonomicznym określane mianem przedprodukcyjnego lub poprodukcyjnego
wyrządza niewybaczalne szkody i deprecjonuje znaczenie ludzi sędziwych. Wiąże się z tym
atmosfera kultu młodości pojętej biologicznie. Zapomina się o znaczeniu młodości duchowej, która
objawia się na przykład w twórczych działaniach ludzi siedemdziesięcioletnich.
Symbolem człowieka przełomu XX i XXI wieku staje się utrudzony pielgrzym wędrujący wciąż
przed siebie, znużony i nie znajdujący w niczym ostatecznego oparcia. Trudność tej wędrówki wiąże
się z tym, że niejako należymy do trzech światów. We wspólnym dla wszystkiego co istnieje świecie
przyrody nie możemy urzeczywistniać naszego człowieczeństwa. Czyniąc to wkraczamy w świat
ideałów. Ale ideały nie są możliwe do urealnienia ze względu na naszą niedoskonałość. Stąd też
rezultatem wysiłków człowieka staje się świat na miarę naszych możliwości, czyli świat kultury.
Tworzą go dzieła, które powołując do istnienia, człowiek wyraża swoją tęsknotę do nieosiągalnych
ostatecznie ideałów.
Egoizm żywych pokoleń skłania, by zmierzać ku dobru ojczyzny. Ale gdy dane pokolenie
przeminie, wtedy kolejna generacja ocenia wartość tego minionego pokolenia stosownie do dzieł
kulturowych, które po nim pozostały. Inne więc wartości podsuwa się żywym, i z innego punktu
widzenia ocenia się wartość przeszłych pokoleń. Jest to wyraźna przestroga dla współcześnie
żyjących. Na ten paradoks zwrócił uwagę niemiecki filozof prawa Gustaw Radbruch w połowie XX
wieku.
Odniesienie do wartości wyższych, czyli ideałów, stanowi istotny czynnik w życiu człowieka.
Udział w tworzeniu tych wartości, przywracający poczucie sensu życia, wymaga heroizmu ze względu
na trud i świadomość, że skutek tych wysiłków też będzie kruchy - podobnie jak życie człowieka.
Twierdzę, że religijność nie stanowi charakterystycznej cechy człowieka przełomu wieku XX i
XXI. Już Kierkegaard wykazał, że typ religijny jest rzadko spotykany nawet wśród księży i
zakonników. Ale przyznanie się do bezwyznaniowości albo ateizmu wciąż wymaga u nas odwagi.
Odwagi też wymaga uznawanie innych wartości czy tez innej hierarchii wartości niż ta statystycznie
najczęstsza. Jak wykazują badania zespołu kierowanego w Kanadzie w latach siedemdziesiątych
przez Kazimierza Dąbrowskiego, władzę polityczną w poszczególnych państwach sprawują chętnie
osoby psychopatyczne, tzn. odznaczające się wysokim nieraz poziomem rozwoju intelektualnego, ale
jednoczesnym niedorozwojem sfery emocjonalno-wolitywnej i nikłą wrażliwością. Żądni znaczenia i
władzy psychopaci - niszczą w społeczności jednostki tworzące duchową elitę. Mianowicie wśród tej
elity jest wielu psychoneurotyków, a więc osób odznaczających się przyspieszonym rozwojem
wewnętrznym, apraktycznością, nadwrażliwością, wysokim rozwojem uczuciowym. Są oni odsuwani
od wpływu na życie publiczne i nie mają dla siebie należytych warunków. A przecież oni głównie
tworzą wartości kulturowe, które cementują naród i decydują o jego tradycjach. Ten paradoks
dochodzi do głosu wyraźnie w naszych czasach.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Modul 6 Przelom wiekow
Młoda Polska Poezja J Kasprowicza odbiciem młodopolskich niepokojów i nastrojów pokolenia z przeł
Boska Komedia dzieło przełomu wieków
21 na przelomie wiekow pdf
08 Spoleczenstwo przelomu wiekow
Ważne kierunki w sztuce przełomu wieków secesja
11 Modlitwa wieków Wyleję ducha mojego
Na przełomie Siedmiu Wieków Kościoła i Siedmiu Pieczęcic0317e
Parlament przełożył ważne głosowanie (26 11 2008)

więcej podobnych podstron