jak rozmawiac z klientami pdf


Jak rozmawiać z klientami 7
Spis treści
Przedmowa .. .. .. ... .. .. ..... .. .. ... .. .. .. ... .. .. ..... .. .. ... . 9
Część I. Esencja MAGIC .. .. .. ..... .. .. ... .. .. .. ... .. .. ... 13
Wstęp . .. .. ... .. .. ..... .. .. ... .. .. .. ... .. .. ..... .. .. ... .. .. .. . 15
Rozdział 1. Co naprawdę oznacza MAGIC? .. ... .. .. ..... 21
Rozdział 2. Jakie korzyści przynosi MAGIC? . ... .. .. .. ... 29
Część II. MAGIC  wybór należy do ciebie .. .. .. .. ... 37
Rozdział 3. Uwolnić MAGICzne nastawienie .... .. .. ... .. 39
Rozdział 4. Stworzyć klimat MAGICznej relacji .. .. .. .. . 47
Część III. Budowanie MAGICznej relacji . ..... .. .. ... 55
Rozdział 5. Pierwsze kroki .. .. .. ... .. .. ..... .. .. ... .. .. .. ... 57
Rozdział 6. Okazywanie empatii . ... .. .. ..... .. .. ... .. .. .. . 71
Rozdział 7. Budowanie zaufania ... .. .. .. ... .. .. ..... .. .. ... 81
Rozdział 8. MAGICzne słowa i zwroty . ... .. .. .. ... .. .. ... 95
Rozdział 9. TRAGICzne słowa i zwroty . .. .. .. ... .. .. .... 103
www.mtbiznes.pl
8 Jak rozmawiać z klientami
Część IV. MAGIC jako świadectwo kompetencji . ... . 115
Rozdział 10. Poczta głosowa .. .. ... .. .. ..... .. .. ... .. .. .. .. 117
Rozdział 11. Słuchanie .. ... .. .. ..... .. .. ... .. .. .. ... .. .. .... 125
Rozdział 12. Dotrzeć do sedna sprawy .. .. .. .. ... .. .. .... 135
Rozdział 13. Naprzód .. .. ... .. .. .. ... .. .. ..... .. .. ... .. .. .. 145
Rozdział 14. Cel  utrzymać relację . .. ... .. .. .. ... .. .. .... 155
Rozdział 15. Jak oceniać swoje rozmowy .. .. ..... .. .. ... . 161
Rozdział 16. Skargi, reklamacje i kłopotliwe sytuacje . .. .. 175
Część V. Świat MAGIC . ... .. .. ..... .. .. ... .. .. .. ... .. .. .. 191
Rozdział 17. Kultura wyjątkowej obsługi . .. .. ... .. .. .... 193
Rozdział 18. Trener MAGIC .. .. ... .. .. .. ... .. .. ..... .. .. .. 203
Rozdział 19. MAGIC twarzą w twarz ... .. .. ..... .. .. ... . 223
Rozdział 20. Relacja jest dzwignią handlu .. .. ... .. .. .... 233
Rozdział 21. MAGIC w negocjacjach
i windykacji należności .. .. ... .. .. ..... .. .. .. 245
Część VI. MAGIC w codziennym życiu . .. ... .. .. .... 261
Rozdział 22. Prawdziwe historie i lekcje życia ... .. .. ... . 263
Rozdział 23. Końcowe przemyślenia .. ..... .. .. ... .. .. .. .. 277
Podziękowania ......................................... 281
O autorach ............................................. 285
O Communico Ltd. .................................... 287
www.mtbiznes.pl
Jak rozmawiać z klientami 9
Przedmowa
ydaje siÄ™ to tak proste, a mimo to zdarza siÄ™ rzadko. Jeste-
Wśmy nawet zaskoczeni, gdy jednak się nam przydarzy.
Gdy odbierasz telefon, miło byłoby usłyszeć w twoim głosie,
że masz dobry dzień i że mój telefon sprawił ci przyjemność. Gdy
wchodzę do sklepu, chciałbym, żebyś powitał mnie szczerym uśmie-
chem. Przywitaj mnie tak, jak sam chciałbyś być przywitany.
Wydaje się proste. Więc dlaczego takie przykłady są raczej
wyjątkami niż normą?
Nieżyjący już Richard Buckminster Fuller (Bucky), amery-
kański wizjoner, wynalazca i architekt, twórca tzw. kopuły geo-
dezyjnej, był jednym z takich wielkich wyjątków. Kiedyś miał
wygłosić mowę przed dużą publicznością, co onieśmieliło go
tak bardzo, że na 10 minut przed rozpoczęciem przemówienia
zniknął. Jeden z organizatorów odnalazł go w publicznej toale-
cie, zajętego zbieraniem śmieci z podłogi i wycieraniem blatów
umywalek. Zapytał więc:  Panie Fuller, co pan tu robi? Ma pan
przemawiać za 10 minut! . Na to zagadnięty miał odpowiedzieć:
 Zaraz, tylko posprzÄ…tam swojÄ… Å‚azienkÄ™ .
Czyj jest ten świat? Kto jest odpowiedzialny za uczynienie go
miejscem, w którym jest przyjemnie przebywać? Bucky brał tę
odpowiedzialność na siebie.
www.mtbiznes.pl
10 Jak rozmawiać z klientami
Czy postępowanie w stylu Bucky ego może stać się normą?
Mamy nadzieję, że tak. Ta książka powstała, ponieważ jeste-
śmy entuzjastami zrównoważonych stosunków międzyludzkich.
Chcemy, żeby nasze relacje wnosiły coś dobrego w życie innych
osób. Każdy kontakt z drugą osobą powinien prowadzić do stwo-
rzenia miłej i trwałej relacji.
Lubimy rozmyślać o tym, jak takie postępowanie mogłoby
wpłynąć na świat biznesu i na losy całej ludzkości.
Wydaje siÄ™ to tak proste.
I naprawdę wierzymy, że to jest proste. Ta książka została na-
pisana z dużą dozą zdrowego rozsądku, jest pełna sprawdzonych
pomysłów i technik, dzięki którym zrobisz piorunujące wrażenie
na swoim kliencie (lub kimkolwiek innym). Opisana koncepcja
to MAGIC®, skrót od angielskich słów MAKE A GREAT IM-
PRESSION ON THE CUSTOMER.
Ćwierć wieku doświadczenia w roli trenerów i konsultantów
do spraw relacji interpersonalnych dodało nam odwagi, by wyjść
do szerszej publiczności i podzielić się naszymi przemyśleniami
ze światem. Jesteśmy wdzięczni naszemu wydawcy, Jossey-Bass,
za to, że podzielał nasze pragnienie. Mamy nadzieję, że dla na-
szych czytelników pomysły zawarte w tej książce okażą się przy-
datne i inspirujÄ…ce.
Oczywiście, wyniki są najważniejsze i tak samo ważny jest
proces prowadzący do ich osiągnięcia. Nasza książka pokazuje,
jak osiągnąć wymierne rezultaty w wyniku logicznego proce-
su. Dodanie szczypty MAGIC do każdego kontaktu jest łatwe,
a przy tym gwarantuje, że wyróżnisz się z tłumu podczas co-
dziennych interakcji z klientami oraz w życiu osobistym.
Wystarczy, że wyraznie sobie uświadomisz, na czym polega
złoty standard obsługi klienta, a odkryjesz, ile masz okazji każ-
dego dnia, by zrobić na kimś pozytywne wrażenie. Zdasz sobie
www.mtbiznes.pl
Jak rozmawiać z klientami 11
także sprawę z tego, ile okazji przeszło ci koło nosa, ponieważ nie
potrafiłeś zachować się lepiej.
Naszym celem jest wprowadzenie takiej zmiany w twoim po-
stępowaniu, by koncepcja MAGIC stała się normą. Chcemy spra-
wić, by każdy był otoczony ludzmi, których celem jest uprzyjem-
nienie innym życia i otrzymanie w zamian tego samego.
Idz posprzątać swoją łazienkę i baw się dobrze. Na pewno się
tam spotkamy!
To naprawdę jest aż tak proste.
Diane Berenbaum
Tom Larkin
Westport, Connecticut
styczeń 2007
www.mtbiznes.pl
Jak rozmawiać z klientami 13
Część I
Esencja MAGIC
www.mtbiznes.pl
Jak rozmawiać z klientami 15
Wstęp
Pięć MAGICznych, pamiętnych minut
Spotkałam go w hotelowym lobby w Tulsa, w stanie Oklahoma. By-
liśmy tam na pogrzebie krewnego. Gus był nowym pracownikiem
hotelu, ale bynajmniej nie był nowicjuszem. Przez ponad trzydzieści
lat pracował jako kontroler bagaży dla linii American Airlines.
Siedziałam na parterze, czekając aż inni członkowie rodziny się
zbiorą, i obserwowałam Gusa przy pracy  jak nosił walizki gości
i przyjaznie witał przechodzących, zupełnie jakby byli rodziną.
Nagle zauważyłam jego przyjazną twarz zwróconą w moją
stronę. Lobby już opustoszało. Gus przysiadł koło mnie i zaczę-
liśmy gawędzić o życiu, o rodzinie, o pracy. Gdy pojawił się mój
mąż i już mieliśmy wychodzić, Gus spytał, czy może zanieść nasze
torby do samochodu.
Poszedł z nami, nadal zabawiając nas rozmową. Jego ciepłe
słowa działały jak balsam na moje skołatane serce. Byłam przy-
gnębiona wydarzeniami tego dnia, jednak zanim doszliśmy do
samochodu, wszystkie moje troski gdzieś się ulotniły.
Gus włożył nasze bagaże do samochodu, po czym zwrócił się
do mnie ze słowami:  A teraz muszę umieścić także panią w sa-
mochodzie i bardzo podziękować za miłe chwile, które z panią
spędziłem .
www.mtbiznes.pl
16 Jak rozmawiać z klientami
Gdy odjeżdżaliśmy, widziałam, jak zgiął się w niskim ukłonie.
Zrobiło mi się ciepło koło serca. Gdyby tylko wiedział, jak bardzo
poprawił mi humor tamtego dnia. Może i wiedział.
Czy nie tak ma wyglądać obsługa klienta? Czy nie takie wła-
śnie interakcje chcielibyśmy przeżywać jak najczęściej? Tymcza-
sem problem kiepskiej obsługi klienta staje się coraz bardziej
dokuczliwy.
Wspaniałe doświadczenia jako klientom firm zdarzają się nam
nad wyraz rzadko. Sprawiają, że czujemy się wyjątkowo zado-
woleni z zakupu, z naszej relacji z firmÄ… i zyskujemy dobre sa-
mopoczucie. Istnieją na świecie firmy, które stosują światowej
klasy obsługę klienta każdego dnia bez wyjątku. Należą do nich
L.L. Bean, American Century Investments, Nordstrom i wiele
innych firm, o których pewnie nawet nie słyszeliście.
Wprawdzie przytoczona historyjka opisuje niespełna pięć mi-
nut z życia pewnej kobiety, ale było to bardzo pamiętne pięć
minut. Było wręcz MAGICzne. (W tej książce będziemy kon-
sekwentnie używać terminu MAGIC na określenie kontaktów,
które wywierają szczególnie dobre wrażenie na kliencie. Jest to
także zarejestrowana nazwa naszego programu szkoleniowego).
Niestety, wiele interakcji z klientem wyglÄ…da inaczej. Czasem
pięć minut wystarczy, by zamiast MAGICznego wrażenia, wy-
wrzeć wrażenie TRAGICzne.
Pięć TRAGICznych, pamiętnych minut
Oto historia innej naszej koleżanki.
Niedawno odbyłam bardzo nieprzyjemną rozmowę telefonicz-
ną. Któregoś dnia odkryłam, że niektóre e-maile do mnie nie do-
cierają. Zadzwoniłam więc do pewnego serwisu komputerowego.
www.mtbiznes.pl
Jak rozmawiać z klientami 17
Pracownik serwisu przetestował moje połączenie internetowe
i stwierdził, że nie jest uszkodzone. Więc nie ma problemu. Ale
poinformowałam go, że wiem o co najmniej dwóch e-mailach,
które do mnie nie dotarły, i obawiam się, że mogło być ich więcej.
Powiedziałam też, że gdy wysyłam e-maile do samej siebie, otrzy-
muję mniej więcej 9 na 10 wysłanych. Serwisant wysłał do mnie
dwa e-maile, a gdy oba otrzymałam, stwierdził, że w takim razie
wszystko jest w porządku. Ja jednak nie byłam przekonana.
Następnie zaproponował, bym przesłała mu wszystkie te e-
-maile, których nigdy nie otrzymałam (nie żartuję!). Powiedział,
że musi wiedzieć, kiedy je wysłano i jakiego były rozmiaru. Pró-
bowałam mu wytłumaczyć, że to nie jest możliwe, ale chyba nie
zrozumiał.
Serwisant nie rozwiązał mojego problemu. Dopiero sama się
pózniej zorientowałam, że przyczyna problemu była prozaiczna.
Drugi komputer w moim domu był włączony i miałam tam cały
czas otwartą pocztę. Ten drugi komputer odbierał e-maile auto-
matycznie co 15 minut. Te e-maile były traktowane jako dorę-
czone, więc nie pojawiały się już w skrzynce odbiorczej mojego
pierwszego komputera.
Tak czy inaczej, frustracjÄ™ spowodowanÄ… rozmowÄ… z pracow-
nikiem tego serwisu będę pamiętała jeszcze długo.
Każdy kiedyś spotkał się z podobnym traktowaniem. Ma się
wtedy ochotę wrzeszczeć z bezsilnej złości. Przez pięć minut roz-
mowy kobieta czuła się sfrustrowana i bezsilna  z całą pewnoś-
ciÄ… dwa razy siÄ™ teraz zastanowi, zanim ponownie zadzwoni do
serwisu tej firmy. Całkowite przeciwieństwo ciepłych, MAGICz-
nych pięciu minut opisanych w pierwszej historii! Tamtych pięć
minut uformowało przyjemne wspomnienie, które nie tylko bę-
dzie przechowywane w pamięci, ale także zostanie opowiedziane
wielu osobom. Tego rodzaju interakcje majÄ… zdumiewajÄ…co moc-
www.mtbiznes.pl
18 Jak rozmawiać z klientami
ny efekt, wpływają na nasze samopoczucie przez całe godziny,
dni lub nawet miesiÄ…ce.
Skuteczna komunikacja
Doświadczenia obu opisanych typów przytrafiają się nam niemal
każdego dnia. Ważne jest, by nauczyć się rozpoznawać oba te
typy interakcji oraz ich skutki. StanowiÄ… one dwa przeciwstawne
bieguny.
Różnica między nimi ma konsekwencje wykraczające poza
obsługę, ponieważ wpływa na codzienne życie klienta. Jakość
komunikacji jest najważniejszym czynnikiem twoich relacji
z ludzmi, a w konsekwencji czynnikiem decydujÄ…cym o pozio-
mie satysfakcji z życia zawodowego i osobistego. Innymi słowy,
jakość komunikacji decyduje o tym, jak widzą cię inni ludzie.
W tym rozumieniu skuteczna komunikacja jest podstawÄ… two-
jej zdolności do przedstawiania siebie  jako osoby, pracownika,
przedstawiciela firmy  w najlepszym możliwym świetle.
Świetne umiejętności interpersonalne są darem, którym
nie wszyscy sÄ… w jednakowym stopniu obdarzeni. Tymczasem
obecnie posiadanie tego daru jest ważniejsze niż kiedykolwiek
w przeszłości. Zalewa nas potok e-maili, wiadomości głosowych
i innych nowinek technicznych, które zamiast ułatwić komuni-
kacjÄ™, dodatkowo jÄ… utrudniajÄ….
Możemy na szczęście poprawić swoje umiejętności interper-
sonalne. Pierwszym krokiem na drodze do poprawy jest uświa-
domienie sobie, że komunikacja nie jest zwykłą umiejętnością,
którą można opanować przez ćwiczenia. Jest to raczej rodzaj
nastawienia. Odpowiednie nastawienie jest pełne szacunku do
otaczających osób i gotowości do wyrażenia tego szacunku. Taka
www.mtbiznes.pl
Jak rozmawiać z klientami 19
postawa gwarantuje lepszÄ… komunikacjÄ™ z klientami i partnera-
mi w biznesie, a także lepsze stosunki w życiu osobistym.
Ta książka powstała właśnie po to, żeby pomóc ci nawiązywać
lepsze, przyjemniejsze i bardziej efektywne interakcje z klienta-
mi. MAGIC tworzy złoty standard zachowania, który zapewni
motywacjÄ™ wszystkim pracownikom twojej firmy, wzbudzi sym-
patię klientów i w rezultacie poprawi wyniki finansowe. Zasady
i siła, które reprezentuje koncepcja MAGIC, posłużą wszystkim:
od dyrektorów naczelnych przemawiających do zgromadzenia
akcjonariuszy po sąsiadów gawędzących przez dziurę w płocie.
Jak korzystać z tej książki
Z książki można korzystać w dowolny sposób. Oczywiście, mamy
nadzieję, że przeczytasz ją w całości oraz że będziesz czytał po ko-
lei. Zrozumienie całej treści książki jest warunkiem przyswojenia
sobie koncepcji MAGIC i zastosowania jej w praktyce. Jednak
jeżeli interesuje cię jakieś konkretne zagadnienie, możesz zwrócić
szczególną uwagę na wybrane rozdziały.
W każdym rozdziale znajdziesz:
l
MAGICzne i TRAGICzne momenty,
l
MAGICzne eksperymenty,
l
MAGICzne maksymy.
MAGICzne i TRAGICzne momenty to z życia wzięte hi-
storie, które przytrafiły się naszym pracownikom, klientom lub
znajomym, obrazujące różne rodzaje problemów z komunikacją.
Każdy przykład jest dokładnie omówiony i opatrzony propozycją
szybkiego oraz skutecznego rozwiązania. Niektóre z tych historii
www.mtbiznes.pl
20 Jak rozmawiać z klientami
być może cię rozbawią lub przywołają wspomnienie podobnej
sytuacji z twojego życia.
Jeżeli książka ma służyć jako podręcznik szkoleniowy, musi
zawierać praktyczne ćwiczenia, które pozwolą ci przyswoić sobie
opisywane umiejętności. MAGICzne eksperymenty to opisy
zadań, których wykonanie pomoże ci zrozumieć, na czym pole-
ga koncepcja MAGIC, i zastosować nowo zdobyte umiejętności
w kontaktach biznesowych oraz prywatnych.
Na końcu każdego rozdziału zamieściliśmy MAGICzne mak-
symy  główne idee zawarte w jego treści. Taki sposób ich pre-
zentacji pomoże ci odświeżyć sobie pamięć i podsunie pomysły
na zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce.
Mamy nadzieję, że nasza książka nie tylko pomoże ci opano-
wać nowe umiejętności, ale także skłoni cię do przyjęcia nowego
sposobu myślenia i patrzenia na świat. Pomyśl o tej książce jako
o osobistym trenerze, który nauczy cię, jak usprawnić codzien-
nÄ… komunikacjÄ™ z otaczajÄ…cymi ciÄ™ ludzmi. Wykonaj zawarte
w książce ćwiczenia. Zapamiętaj maksymy. Wczuj się w role
bohaterów historyjek. Jeśli to zrobisz, udoskonalisz umiejętność
komunikacji i stworzysz MAGICzne momenty w swoich rela-
cjach z otoczeniem.
www.mtbiznes.pl
Jak rozmawiać z klientami 21
Rozdział 1
Co naprawdÄ™ oznacza MAGIC?
e wstępie użyliśmy terminu MAGIC, by opisać prawdzi-
Wwie pozytywne i niezapomniane doznanie klienta. Sta-
raliśmy się także zasygnalizować prawdziwy sens tego pojęcia.
Najwyższa pora przejść do szczegółów.
MAGIC to akronim angielskiej frazy: MAKE A GREAT IM-
PRESSION ON THE CUSTOMER. Gdyby nie fakt, że MAGIC
jest zarejestrowanym znakiem towarowym, moglibyśmy poku-
sić się o wymyślenie polskiego odpowiednika, ot choćby UROK
(Umieć Rozmową Oczarować Klienta). Ale nie o nazwę tu chodzi.
MAGIC opiera się na prostym założeniu: człowiek interesu
powinien umieć nawiązać pozytywną relację z klientem. Chce-
my, by klient był zadowolony i z usługi, i z obsługi. Pragniemy
wywrzeć na nim tak dobre wrażenie, by przez myśl mu nawet
nie przeszło zaglądać do konkurencji. Zaskarbić sobie wiernego
klienta  oto nasz cel.
W codziennym życiu jest podobnie. Jeśli odpowiada ci towa-
rzystwo pewnych osób, naturalną koleją rzeczy pragniesz rozwi-
jać i utrzymywać z nimi relacje w przyszłości.
www.mtbiznes.pl
22 Jak rozmawiać z klientami
Ale MAGIC to coś więcej niż tylko pozytywne interakcje. To
także recepta na zarządzanie percepcją. Jak głosi popularne an-
gielskie przysłowie, piękno jest w oku patrzącego. Ta prawda ma
szczególne zastosowanie w komunikacji międzyludzkiej. Miarą
skuteczności komunikacji z innymi ludzmi  klientami, przyja-
ciółmi, rodziną  jest wrażenie, jakie na nich wywierasz; to, jak
ciÄ™ postrzegajÄ….
Musisz dokonać wyboru. Wybrać sposób zarządzania percep-
cją, nawiązać  dobrej jakości interakcję i wywrzeć dobre wra-
żenie. Gdy już raz podejmiesz taką decyzję, odpowiednie rekcje
i zachowania przyjdÄ… naturalnie.
MAGICzna decyzja
Decyzja, świadomy wybór  oto pierwsze z centralnych zało-
żeń koncepcji MAGIC. Będziemy do niego nawiązywać i pod-
kreślać jego wagę jeszcze wielokrotnie w tej książce. Siłę i moc
świadomego wyboru najlepiej chyba zilustruje prawdziwa hi-
storia.
Kilka dni przed Bożym Narodzeniem miałam przykrą przy-
godę. Podczas cofania samochodem na parkingu zawadziłam o
spory kamień  tak niefortunnie, że nie dało się jechać. A ja
natychmiast potrzebowałam sprawnego samochodu. Firma
ubezpieczeniowa nie była pomocna i nie wykazała zrozumienia.
Znalazłam więc lokalnego mechanika. Miał na imię Bill. Nigdy
wcześniej nie korzystałam z usług jego firmy.
Bill wykonał wspaniałą robotę. Zabrał auto, naprawił je i oso-
biście odstawił pod mój dom w samą Wigilię. I tu najważniej-
sze: wcale go o to nie prosiłam! Zrobił to z własnej inicjatywy.
Moje zdumienie skwitował krótko:  Pomyślałem sobie, że autko
www.mtbiznes.pl
Jak rozmawiać z klientami 23
się przyda na święta. Przyjadą goście, rodzina. Bez samochodu
w święta jak bez ręki. Więc przyprowadziłem go .
Bill nie tylko wykonał wyjątkową usługę, ale też okazał mi
szacunek i troskę  to mnie ujęło. Mogę powiedzieć z ręką na
sercu, że przy następnej awarii bez namysłu zadzwonię do Billa
po pomoc.
W tej historyjce Bill zrobił wszystko, co do niego należało.
Usunął usterkę zgodnie z życzeniem, klientka nie miała zastrze-
żeń do jakości usługi. Gdyby na tym poprzestał, nasza bohaterka
prawdopodobnie wzięłaby pod uwagę jego warsztat przy następ-
nej okazji. Ale ponieważ Bill podjął świadomą decyzję i wykro-
czył poza przyjęty standard usług  nie tylko dostarczył samo-
chód pod dom klientki, ale także nawiązał z nią osobistą relację
 nie ma wątpliwości, że bez namysłu zadzwoni ona właśnie do
niego, kiedy znów będzie miała kłopot z samochodem. Bill jest
więc doskonałym przykładem sprzedawcy, który świadomie wy-
brał MAGIC.
Zasada świadomego wyboru to coś więcej niż tylko decyzja
o podjęciu działań wykraczających poza oczekiwania klienta.
Świadomy wybór jest podstawą skutecznej komunikacji, zwłasz-
cza w sytuacjach kłopotliwych lub wymagających zaangażowa-
nia. W pracy zawodowej ludzie często muszą mierzyć się z trud-
ną sytuacją i podejmują świadomy wybór obrócenia jej na własną
korzyść. Zamiast zakładać, że sytuacja nas przerasta i że nic wię-
cej nie da się zrobić, można podjąć decyzję, by stawić jej czoło.
Wybór należy do ciebie: możesz okazać zniecierpliwienie albo
wysłuchać i zrozumieć drugiego człowieka, zanim zareagujesz na
jego problem.
Przyjmijmy na przykład, że klient jest czymś zdenerwowany.
Twoja propozycja go nie satysfakcjonuje, więc jego zdenerwowa-
nie problemem przeradza się w złość na ciebie. I tu przychodzi czas
www.mtbiznes.pl
24 Jak rozmawiać z klientami
na wybór. Możesz podsycić jego złość, reagując w ten sam spo-
sób. Ale możesz także dokonać innego wyboru i zignorować jego
pozornie irracjonalne zachowanie, a skupić się na rozwiązaniu sa-
mego problemu. Aby poprawić sytuację, zdecyduj, że wysłuchasz
klienta i zrozumiesz, co leży u zródła jego zachowania.
Wielu ludzi nie potrafi nawiązać skutecznej komunikacji
właśnie dlatego, że uznają, iż naprawdę nie ma innego rozwiąza-
nia. W tej książce staramy się dowieść, że zawsze  niezależnie od
okoliczności  istnieje wybór.
Komunikacja z myślą o kliencie
Drugim elementem koncepcji MAGIC jest podejście do klienta
z szacunkiem i odpowiedzialnością. Podczas rozmowy z klien-
tem nie wolno zniekształcać prawdy ani ubierać jej w ładne
słówka, ale trzeba koncentrować się na głównym zadaniu:
udzieleniu klientowi możliwie skutecznej pomocy i rozwiąza-
niu jego problemu.
Gdy komunikujemy się z myślą o kliencie, wysyłamy mu zapro-
szenie do współpracy, zamiast uciekać się do nagminnie stosowa-
nej strategii  my kontra oni . Ludzie stosujący podejście konfron-
tacyjne są bardziej skłonni powoływać się na przepisy, procedury
i politykę firmy. Nie ma chyba nikogo, kto nie spotkałby się nigdy
z typowo konfrontacyjnymi oznakami podejścia  my kontra oni :
 Tego siÄ™ w naszej firmie nie praktykuje!
 Na przyszłość proszę stosować się do zaleceń!
 Takich rzeczy siÄ™ nie robi!
 Gdyby formularz był wypełniony prawidłowo, nie byłoby
problemu .
 Wina nie leży po naszej stronie .
www.mtbiznes.pl
Jak rozmawiać z klientami 25
Gdy stawiasz mur pomiędzy firmą a klientami, gdy zakła-
dasz, że firma to  my , a klienci to  oni , nie oprzesz się pokusie
uczynienia wszystkiego, by tylko uwolnić się od natręta. Inne
podejście nie przyjdzie ci do głowy.
Aby przekroczyć barierę podejścia  my kontra oni , trzeba
otworzyć się na drugą osobę i podjąć próbę zrozumienia jej za-
chowania w każdej sytuacji, choćby najbardziej frustrującej. Kon-
flikt jest zrozumiały i często nieuchronny. Jednak aby uniknąć
zbędnych zadrażnień, warto zdać sobie sprawę z punktów zapal-
nych  tych szczególnych stwierdzeń klienta, które wprawiają
cię w złość i budzą nadmiernie emocjonalne reakcje. Niektórzy
silnie reagują na oskarżenia i uwagi natury osobistej, takie jak:
 Czy wy się tam w ogóle znacie na tym, co robicie? albo  Znów
zrobiliście błąd w moim wyciągu! .
MAGIC to w dużej mierze umiejętność ujmowania komu-
nikacji w ramy społeczne, tworzenia poczucia więzi i współpra-
cy pomiędzy firmą a klientem. Przy odrobinie zaangażowania
i wprawy pozytywne reakcje w trudnych sytuacjach będą ła-
twiejsze oraz bardziej naturalne.
Praktyczny do granic możliwości
Trzeci element koncepcji MAGIC to praktyczne korzyści. Dobre
samopoczucie to nie jedyny pozytywny efekt skutecznej komu-
nikacji. Twoja firma naprawdę korzysta na tym, że klient może
wyrazić swoje oczekiwania, a ty możesz je spełnić. Każdy kon-
takt, każda, nawet krótka rozmowa może stać się niezapomnia-
nym doświadczeniem, dostarczającym klientowi satysfakcji i bu-
dującym jego zaangażowanie oraz lojalność.
Załóżmy, że dzwoni do ciebie klient z pretensją, iż dostarczo-
no mu towar niezgodny z zamówieniem. Przyjmujesz do wia-
www.mtbiznes.pl
26 Jak rozmawiać z klientami
domości jego punkt widzenia, wyrażasz zrozumienie dla jego
oburzenia. Angażujesz go we wspólne rozwiązanie problemu
i załatwiasz sprawę szybko oraz skutecznie. Klient jest szczęś-
liwy, że jego uczucia nie zostały zlekceważone. Cieszy się też,
że zamówiony towar zostanie szybko dostarczony. Ty zaś masz
świadomość, że klient odszedł naprawdę zadowolony.
I to już koniec? Na pewno nie. Ponieważ twoja relacja z klien-
tem jest zgodna z założeniami MAGIC, więz między wami zosta-
ła umocniona i zadecyduje o wyborach klienta w przyszłości. Tak
jak nasz mechanik Bill z przytaczanej w tym rozdziale historyjki,
swoim zachowaniem zyskasz sobie wiernego klienta. Skoro firma
już raz okazała zrozumienie i dbałość o jakość obsługi, kolejne
kontakty na pewno będą równie satysfakcjonujące. Po co więc
szukać innej firmy?
TRAGICzny moment
Spójrzmy raz jeszcze, jak wybory firmy wpływają na doświadcze-
nie klienta i jego gotowość do kontynuowania współpracy.
W pasażu handlowym obok mojego biura jest fantastyczna lo-
dziarnia, do której często zaglądam. Kiedyś miałam potężną chęt-
kę na czekoladowy sorbet, ale młoda dziewczyna za kontuarem
oznajmiła:  Czekoladowego nie mogę podać. Może być inny? .
Nie podała żadnego powodu, żadnego wyjaśnienia, dlaczego
nie mogę dostać smaku, na jaki mam ochotę. Po moich naga-
bywaniach niechętnie przyznała, że termos jest pusty, a w nowym
sorbet jest tak mocno zmrożony, że trudno go nabrać łyżką do
lodów. Poradziłam, by opłukała łyżkę gorącą wodą, wtedy będzie
łatwiej. Młoda dama z wyniosłą miną odeszła na zaplecze, po
chwili wróciła i zademonstrowała mi od niechcenia, że i tak się
nie da i już. W akcie desperacji zasugerowałam, by nie wkładała
www.mtbiznes.pl
Jak rozmawiać z klientami 27
termosu do lady chłodniczej, tylko odstawiła na bok, aż odtaje.
Spojrzała na mnie z oburzeniem i jeszcze raz spytała, czy może
podać coś innego. Fakt, że jestem stałą klientką, w niczym nie
wpłynął na jej zachowanie.
Odeszłam z kwitkiem, ale następnego dnia zajrzałam tam po-
nownie. Tym razem za ladą stał młody mężczyzna. Opowiedzia-
łam mu całą historię, na co on odrzekł:  Nie spocznę, nim nie
dostanie pani swojego sorbetu! i błyskawicznie podał mi mój
ulubiony deser. Nie przeprosił za zachowanie koleżanki, nie za-
proponował darmowej porcji w ramach zadośćuczynienia. Tak
czy inaczej, wrócę tam znowu  po prostu dlatego, że sympa-
tyczny sprzedawca obiecał porozmawiać z tą młodą damą, która
potraktowała mnie z góry. Nie wiem, czy spełnił tę obietnicę, ale
sama myśl, że mógł rzeczywiście przemówić jej do rozsądku, daje
mi, jako klientce, poczucie zadowolenia.
MAGICzne maksymy
l
MAGIC podkreśla porozumienie i eliminuje postawę  my kon-
tra oni .
l
MAGIC wspiera samoświadomość i samodoskonalenie; uczy,
jak dawać z siebie wszystko co najlepsze.
l
MAGIC nie polega na upiększaniu prawdy ani sprawianiu mi-
łego wrażenia. Polega na przyjęciu pozytywnego nastawienia
i wykształceniu umiejętności skutecznej komunikacji z ludzmi.
l
MAGIC daje możliwość świadomego wyboru. Możesz być
MAGICzny lub TRAGICzny  wybór należy do ciebie.
www.mtbiznes.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
12 miesięcy skutecznej sprzedaży Jak rozmawiać z klientem
Oprogramowanie szyte na miare Jak rozmawiac z klientem ktory nie wie czego chce Wydanie II rozszerzo
jak rozmawiać z klientami aby ich nie starcić
Jedlinski Jak rozmawiać z tymi co stracili nadzieję
Jak rozmawiać z umierającym dzieckiem
Jak rozmawiać z tymi, co stracili nadzieję
K Jedliński Jak rozmawiać z tymi, co stracili nadzieję(1)
jak rozmawiac trzeba z psem
33 rady jak dbac o klienta Budowanie trwalych kontaktow handlowych

więcej podobnych podstron